Gör som jag gör istället. Skyll på att du börjar bli gammal. Det är den bästa ursäkten för minnet har jag märktNu var det en allmän fråga och inte riktad direkt till dig. Men du kan väl förklara igen...inte lätt att komma ihåg långt över tusen inlägg.
Postad 24 February 2014 - 19:51
Postad 24 February 2014 - 20:07
Sedan kan jag faktiskt inte förstå Zartok, han tror inte på kablar, men köper ändå dyra kablar, så då kan man ju fråga sig vem är dummast den som tror på dyrkablar och köper dom eller den som inte tror på dyrkablar men ändå köper dom.
Men det allra tråkigaste tycker jag är att när jag säger att jag hör skillnad i mitt system, i mitt rum, i mitt hus, så sitter några därute i Cyber rymden och säger att jag har totalt fel, det är ganska imponerande tycker jag ,hur några kan säga hur jag upplever mitt system i mitt hus utan att ens varit här, Joe Labero har ju varit på tapeten innan, och det måste jag väl säga att kan någon säga hur jag upplever mina grejer i mitt hus utan att ens varit här, så måste det vara trollkonst på hög nivå.
Postad 24 February 2014 - 22:25
Det finns ingen dokumentation på hur testerna är gjorda, om "testledaren" kan ha påverkat den som lyssnat, inget om nivåskillnader mellan förstärkarna och ingen om den statiskt säkerställda
Nej, och det är väl ganska självklart att man inte dokumenterar varje demo man gör för en kund i en butik
Försökt att vara neutral för att inte påverka.
Som jag skrev så var nivåerna inte exakt kalibrerade utan uppskattningsvis den samma. Och i bland kanske kunde sa höj lite eller sänk lite på någon av förstärkarna.
Statiskt säkerställt? Nej absolut inte, bara tillräckligt tydligt för att en person kunde välja den som han uppfattade som bäst.
Postad 24 February 2014 - 22:32
Det gamla vanliga skyttegravskriget... I ena laget är de som inte tycker att det är skillnad mellan hifi-produkter såvida de inte är felaktiga/felkonstruerade. I det andra laget är de som försöker övertyga de som inte hör skillnad att de har fel och går miste om en upplevelse.
Det du beskriver i svart/vitt och inga nyanser tycker jag mig inte ha sett här.
...En förstärkare består av tusentals komponenter som alla försämrar återgivningen i varierande grad. En bra hifi-tillverkare testar alla komponenter och bygger ihop en produkt med så få prestandasänkande komponenter som möjligt. Detta genom att lyssna och mäta. En dålig hifi-tillverkare resonerar att "alla motstånd med samma specifikation kommer prestera identiskt".
Lite så ja, men du verkar ha missat att det finns gott om komponenter i en anläggning som inte alls påverkar ljudet
...välja de produkter som ger dig starkast upplevelse och gör det lättare att förstå vad artisten/regissören vill kommunicera...
...Slappna av, gör kontrollerade A/B-jämförelser där fokus ligger på att återupprepa dialog/text, följa melodier. Svårare än så är det inte.
I händelse av exempelvis en "luddig mix" ökar "tydligheten" markant mha basavskärning, presenshöjning osv, så att en anläggning skulle vara bättre om man lättare kan återupprepa dialog/text osv är snömos.
...jag tror på kablar, jag har blivit kallad troende och troll plus en massa annat men det bjuder jag på.(För övrigt så säger vår elektriker på jobbet att det finns skillnad)
Visst finns det skillnader på kablar, men i de längder vi har i vardagsrummet är det faktiskt nästan svårt att hitta kabel som är så jämrans tunn och usel att förlusterna blir alls hörbara. Den ofta utskällda lampsladden låter exakt likadant som trådgalgar och fetaste dyr-högtalarkablar när avståndet är några meter. Det kan säkert även din elektriker intyga.
Postad 24 February 2014 - 22:36
Som ja skrev, skillnaden är mätvbar, men brusgolvet är 20db+ högre på en cd-spelare. Hur ska man då kunna höra kabelkillnden?Jag vet att det är några här som med en dåres envishet säger att det finns inga skillnader på kablar, och det kan jag väl köpa men varför kan man då inte acceptera att alla dom som håller på att det är skillnad, och det är ganska många här på forumet, har en sanning i det, sedan kan jag säga att jag tror på kablar, jag har blivit kallad troende och troll plus en massa annat men det bjuder jag på.(För övrigt så säger vår elektriker på jobbet att det finns skillnad)
Sedan kan jag faktiskt inte förstå Zartok, han tror inte på kablar, men köper ändå dyra kablar, så då kan man ju fråga sig vem är dummast den som tror på dyrkablar och köper dom eller den som inte tror på dyrkablar men ändå köper dom.
Men det allra tråkigaste tycker jag är att när jag säger att jag hör skillnad i mitt system, i mitt rum, i mitt hus, så sitter några därute i Cyber rymden och säger att jag har totalt fel, det är ganska imponerande tycker jag ,hur några kan säga hur jag upplever mitt system i mitt hus utan att ens varit här, Joe Labero har ju varit på tapeten innan, och det måste jag väl säga att kan någon säga hur jag upplever mina grejer i mitt hus utan att ens varit här, så måste det vara trollkonst på hög nivå.
Den som är dummast är den som kallr andra för dumma. Jagvhar gott förklarat varför jag köper dyra kablar och byter förstärkare ofta. Om du inte läst förklaringarna så gå tillbaka istället för att blrja kalla mig för dum när jag spenderar pengar på verkningslösa saker. Estetik och feelgood är svaret.
Du kan uppleva skillnad, det här ingen sagt emot. Om någon har sagt något annat så citera, så ska jag ge hen på mopo!
Postad 24 February 2014 - 22:46
Varför en dyr Rotel när en billig från Billebro låter lika bra?
För 2500kr får man 2x 2000W* effekt och 8 skyddskretsar (!!!).
Personalens favorit. "AS-STARKT". Används av Socialdemokraterna i TV.
http://www.billebro....t.php?PRID=8673
*
kalleanka.png 12.72K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 24 February 2014 - 22:54.
Postad 24 February 2014 - 22:48
För 2500kr får man 2x 2000W effekt och 8 skyddskretsar (!!!).
Personalens favorit. "AS-STARKT"
http://www.billebro....t.php?PRID=8673
Glädjesiffror. 250w rms snarare
2 x 2000 W peak 2 x 1000 W program 2 x 500 W RMS @ 4 ohm
2 x 1000 W peak 2 x 500 W program 2 x 250 W RMS @ 8 ohm
Postad 24 February 2014 - 22:57
Glädjesiffror. 250w rms snarare
Menar du att Billebro ljuger???
Postad 25 February 2014 - 01:06
Det finns i tråden.Nu var det en allmän fråga och inte riktad direkt till dig. Men du kan väl förklara igen...inte lätt att komma ihåg långt över tusen inlägg.
Postad 25 February 2014 - 01:17
Det blir ett problem med säkerheten i testet när du förutsätter att det är en skillnad. Det är väldigt lätt att omedvetet påverka resultatet då.Jag tycker att det är kul att testa oavsett om jag på förhand vet om det är någon skillnad eller inte.
Hur har du konstaterat det?Därför kan jag också konstatera att olika komponenter spelar olika stor roll för slutresultatet i ett musik- eller filmsystem.
Hur har du testat det?Signalkällan (inkl eventuella externa DACar och kopplingen mellan dessa) spelar stor roll för hur engagerande och tydlig återgivningen blir.
Hur har du testat det?Slutsteg och förförstärkare spelar en viktig roll, men skillnaden blir inte så stor som på andra komponenter (om man inte jämför med felkonstruerade bottenprodukter).
Håller med om att akustiken är extremt viktig, därför jag anlitade Öhman att ge förslag på mitt rum.Mycket stor skillnad gör installationen som innefattar allt från små detaljer som att högtalarelementen ska efterdras korrekt till större detaljer som högtalares placering och rummets akustik.
Ja, nivåmatchad blindtester med en oberoende testledare. Det blir bra då.Oavsett vad man jämför behöver man en bra och pålitlig metod som ger pålitligt resultat (oavsett vem som utför den).
Vilka då och enligt vilka metoder?Först då kan man upptäcka att det faktiskt är skillnad på komponenter.
Trångsynt är alla som inte ifrågasätter om deras upplevelser kan beror på annat än själva ljudet.Då behöver man inte ifrågasätta det, och begränsa prestandan i anläggningen genom att vara trångsynt.
Jag vet, är extremt nöjd med min anläggning.Istället kan man (helt gratis) hitta de bästa produkterna och installera anläggningen optimalt. För största möjliga glädje.
Tills man gör det under kontrollerade former så är det fortfarande bara en massa snack.Men det är förstås mycket enklare att bara konstatera att det inte är någon skillnad.
Du svara in på min: "1. Nej, jag uppmanar inte folk att testa för de ska bli mer osäkra på sina öron, utan snarare tvärtom, att de skall bli mer säkra å vad de hör (inte vad de ser, eller känner till om det de skall lyssna på)."
Just det som är poängen, att bara förlita sig på öronen. Något som de flesta (alla?) här som påstår sig uppleva en skillnad inte gör. För de måste veta vad man lyssnar med för att få upplevelsen.
Postad 25 February 2014 - 01:23
Det är inte omöjligt att fixa kablar som påverkar så mycket att det blir en hörbar skillnad, men det är verkligen inte svårt att fixa kablar som inte påverkar ljudet hörbart. Vart finner vi alla blindtester som visar dessa skillnader?Jag vet att det är några här som med en dåres envishet säger att det finns inga skillnader på kablar, och det kan jag väl köpa men varför kan man då inte acceptera att alla dom som håller på att det är skillnad, och det är ganska många här på forumet, har en sanning i det, sedan kan jag säga att jag tror på kablar, jag har blivit kallad troende och troll plus en massa annat men det bjuder jag på.(För övrigt så säger vår elektriker på jobbet att det finns skillnad)
Du har alltså ingen som helst självkritik? Du kan absolut aldrig ha fel? Imponerande kvalité, du är antagligen den enda i världen med den gåvan.Men det allra tråkigaste tycker jag är att när jag säger att jag hör skillnad i mitt system, i mitt rum, i mitt hus, så sitter några därute i Cyber rymden och säger att jag har totalt fel, det är ganska imponerande tycker jag ,hur några kan säga hur jag upplever mitt system i mitt hus utan att ens varit här, Joe Labero har ju varit på tapeten innan, och det måste jag väl säga att kan någon säga hur jag upplever mina grejer i mitt hus utan att ens varit här, så måste det vara trollkonst på hög nivå.
Postad 25 February 2014 - 01:32
-Det finns folk som för deras liv påstår att de har upplevt när andra kan tala med döda/spå i framtiden/etc. De säger att det ÄR sant och oavsett vad deras belackare säger så är det så.
Antar många i tråden här anser dessa inbillar sig saker och inte tror på det. Då blir det sen väldigt svårt att förstå när samma personer, som inte tror att det person A påstår de verkligen upplever, är sant, i samma sits säger exakt samma sak fast om hifi-prylar. Att man inte förstår att det är exakt samma förnekelse och bristande självkritik som de ser hos andra.
Som sagt, det är verkligen fascinerande att se live, psykologiskt väldigt intressant.
Postad 25 February 2014 - 03:02
I händelse av exempelvis en "luddig mix" ökar "tydligheten" markant mha basavskärning, presenshöjning osv, så att en anläggning skulle vara bättre om man lättare kan återupprepa dialog/text osv är snömos.
Att plocka bort information kan omöjligt göra återgivningen bättre. Det är tydligt att du inte förstår hur jag menar, vilket jag vill minnas var situationen i en annan tråd där jag förklarade om och om igen. Så jag tänker inte göra det igen :-)
/tg
Postad 25 February 2014 - 03:16
Det jag ärligt inte förstår är hur folk inte kan koppla två liknande saker ihop.
-Det finns folk som för deras liv påstår att de har upplevt när andra kan tala med döda/spå i framtiden/etc. De säger att det ÄR sant och oavsett vad deras belackare säger så är det så.
Antar många i tråden här anser dessa inbillar sig saker och inte tror på det. Då blir det sen väldigt svårt att förstå när samma personer, som inte tror att det person A påstår de verkligen upplever, är sant, i samma sits säger exakt samma sak fast om hifi-prylar. Att man inte förstår att det är exakt samma förnekelse och bristande självkritik som de ser hos andra.
Som sagt, det är verkligen fascinerande att se live, psykologiskt väldigt intressant.
Det är nog en skala från 0-10.
0 är personer som totalt saknar känsla och enbart kan acceptera vad som kan bevisas med naturvetenskap. Såna personer tycker ofta att det är helt irrelevant vad man kan uppleva med sina fem sinnen. Allt kan ju mätas på något sätt. Om två maträtter har tillagats med samma recept måste de smaka exakt lika. Kärlek finns inte, det är bara en kemisk reaktion i vår hjärna. Alla CD-spelare måste låta lika eftersom det bara är 1or och 0or. En strikt förenklad värld full av komplex. Därför ska alla andras upplevelser förklaras som placebo.
10 är personer som helt går på känsla och kan fantisera ihop vad som helst. En så livlig fantasi att allt upplevs som verkligt. Naturvetenskap existerar inte.
Det finns en sund balans mellan vetenskap och att våga lita på sina sinnen. Jag personligen ser inget egenvärde i att köpa dyra hifi-produkter eller lägga så mycket tid som jag gör på att optimera min anläggning. Men jag och de som ofta besöker min biosalong är överens om att det är värt besväret att testa sig fram och inte bara ta första bästa lösning som mäter bra. Det är värt att lägga lite tid på att testa sig fram och lita på att om det är roligare att lyssna så är det också bättre!
/ tg
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 25 February 2014 - 03:28.
Postad 25 February 2014 - 05:40
Som ja skrev, skillnaden är mätvbar, men brusgolvet är 20db+ högre på en cd-spelare. Hur ska man då kunna höra kabelkillnden?
Hmm. Men nu är det ju så att den i mina öron upplevda skillnaden mellan kablar troligen inte ligger i brusgolvet i hela spekrat utan i diskant(distortion) och renare bas. Basen var svår att definiera skillnad på men skillnaden fanns där. Mellanregistret/midbas kunde jag INTE höra skillnad på. Har vänner som säljer snabba bilar i Umeå numer. Du får ta och låna en kring en helg och köra ned hit för demo. ..
Postad 25 February 2014 - 06:42
Om jag och kompisar till mig, kan höra skillnad var är det jag skall ha fel.Det är inte omöjligt att fixa kablar som påverkar så mycket att det blir en hörbar skillnad, men det är verkligen inte svårt att fixa kablar som inte påverkar ljudet hörbart. Vart finner vi alla blindtester som visar dessa skillnader?
Du har alltså ingen som helst självkritik? Du kan absolut aldrig ha fel? Imponerande kvalité, du är antagligen den enda i världen med den gåvan.
Och vadå självkritisk, om jag upplever en skillnad varför skall jag ljuga för mig själv och säga att det hördes nog ingen skillnad.
Men det är inte första gången du kommenterar så dumt.
Postad 25 February 2014 - 07:03
Det jag ärligt inte förstår är hur folk inte kan koppla två liknande saker ihop.
Precis lika fascinerande som de som är helt säkra på att majoritet enbart har inbillat sig skillnader och upplevelser.
Postad 25 February 2014 - 07:08
Postad 25 February 2014 - 07:23
Just det som är poängen, att bara förlita sig på öronen. Något som de flesta (alla?) här som påstår sig uppleva en skillnad inte gör. För de måste veta vad man lyssnar med för att få upplevelsen.
Till att börja med litar jag på mina öron och det är konstigt om du inte insett att det är exakt just det som de flesta i tråden gör. Det litar mer sina öron och det de hört än några envisa som hävdar att så är det inte.
Sista delen av ditt inlägg!? Vad menar du " För att de måste veta vad man lyssnar med för att få upplevelsen " jag är helt övertygad om att ALLA här vet att man lyssnar med öronen, .....förresten glömde att en del nog lyssnar med mätutrustning.
Postad 25 February 2014 - 07:26
Det blir ett problem med säkerheten i testet när du förutsätter att det är en skillnad. Det är väldigt lätt att omedvetet påverka resultatet då.
Det är enligt mig minst lika stort problem om den som lyssnat " vet " att det inte kan vara någon skillnad.
Det är ju extremt lätt att säga, samma, samma, samma, samma. Utan att ha varit öppen för eventuella skillnader.
Postad 25 February 2014 - 07:34
Nej, dom statear ju att 2000w är peakarMenar du att Billebro ljuger???
Fan vad trist.
Får jag erbjudandet så tackar jag ja på en gångHmm. Men nu är det ju så att den i mina öron upplevda skillnaden mellan kablar troligen inte ligger i brusgolvet i hela spekrat utan i diskant(distortion) och renare bas. Basen var svår att definiera skillnad på men skillnaden fanns där. Mellanregistret/midbas kunde jag INTE höra skillnad på. Har vänner som säljer snabba bilar i Umeå numer. Du får ta och låna en kring en helg och köra ned hit för demo. ..
täpper du för näsan när du smakar också? Då är det bara smaksinnet du går efter *asg*Personligen blindtestar jag precis allt. All mat körs det ABX på. "Var denna chilin verkligen godare", Och så på med ögonbindlarna på hela familjen. Ignoranta argument som " men jag valde ju den billigare", eller "det syns ju ingen skillnad", slår jag ner direkt. Allt är alltid placebo säger jag alltid till min familj.
Ps. Täpper man för näsan så tappar man väldigt många smaker
Postad 25 February 2014 - 07:42
Trångsynt är alla som inte ifrågasätter om deras upplevelser kan beror på annat än själva ljudet.
Absolut, det gäller ALLA även de vars upplevelser bygger på kontroll och eller mätningar. Upplevelsen av ingen skillnad kan ju uppstå för att man tolkar en mätning som teoretisk påvisar att så är det sannolikt.
Postad 25 February 2014 - 07:53
Mitt test finns grundligt skrivet här och med en längre planering och metoddel på faktiskt.se. här finns det under kablar, analoga ljudkablar eller vad subforumet nu heter
korrekt butikjag tycker att herrarna är mycket trevliga, men när dom börjar byta strömkablar till förstärkarna mitt under demos så går det väl litr väl långt? Strömkablar ffs! Det hände när jag blev demad ett par martin logans. stig bytte mellan några olika kablar under demon då logansen inte imponerade på mig.
Även om jag till viss del tror på kablar, så håller jag med dig här.
Dels så är nog nätkabeln den som påverkar minst/inte alls. Och min uppfattning är att om en kabel påverkar så är det mer av typen tweak, fine tuning, jag har inte upplevt att en kabel påverkar så mycket så att något går från inte imponerade till imponerande.
Men jag är med viss tvekan men större dos ja än nej av uppfattningen att om alla kablar i ett system byts av någon som besitter kunskap om kablar så kan det totalt upplevas en liten liten skillnad. ( vågar knappt skriva " kunskap " kring kablar, jag menar någon som provat många och i många kombinationer ). Men kablar är ett svårt ämne, om de påverkar är det väldigt lite, bortsätt från direkt dåligt gjorda framför allt skärmade kablar.
Redigerat av OMD28, 25 February 2014 - 07:55.
Postad 25 February 2014 - 07:59
Nätkablar tror jag faktiskt kan påverka på ett sätt, och det är i fasen. Har man allt fasvänt korrekt så misstänkernjag att det kan finnas en viss skillnad. Det är troligtvis inte natt och dag, men kan finnas. Jag har inte sett några blindtester på detta, så jag är öppen för både ja och nej. Osäkert om jag skulle uppleva skillnad ska jag dock stateaÄven om jag till viss del tror på kablar, så håller jag med dig här.
Dels så är nog nätkabeln den som påverkar minst/inte alls. Och min uppfattning är att om en kabel påverkar så är det mer av typen tweak, fine tuning, jag har inte upplevt att en kabel påverkar så mycket så att något går från inte imponerade till imponerande.
Men jag är med viss tvekan men större dos ja än nej av uppfattningen att om alla kablar i ett system byts av någon som besitter kunskap om kablar så kan det totalt upplevas en liten liten skillnad. ( vågar knappt skriva " kunskap " kring kablar, jag menar någon som provat många och i många kombinationer ). Men kablar är ett svårt ämne, om de påverkar är det väldigt lite, bortsätt från direkt dåligt gjorda framför allt skärmade kablar.
Jag har faktiskt upplevt en kraftig kabelskillnad, det var därför vi använde just silverstar i blindtestet. Jag stannade upp mitt i rummet och vart så jäkla förvånad över skillnaden. Jag tror jag skrev det på faktiskt, att jag förklarade det med nivåskillnaden. När det visade sig att det inte kunde vara det så var det enbart en sjukt stor dos totalt oväntad placebo
Postad 25 February 2014 - 08:07
Nätkablar tror jag faktiskt kan påverka på ett sätt, och det är i fasen. Har man allt fasvänt korrekt så misstänkernjag att det kan finnas en viss skillnad. Det är troligtvis inte natt och dag, men kan finnas. Jag har inte sett några blindtester på detta, så jag är öppen för både ja och nej. Osäkert om jag skulle uppleva skillnad ska jag dock statea
Jag har faktiskt upplevt en kraftig kabelskillnad, det var därför vi använde just silverstar i blindtestet. Jag stannade upp mitt i rummet och vart så jäkla förvånad över skillnaden. Jag tror jag skrev det på faktiskt, att jag förklarade det med nivåskillnaden. När det visade sig att det inte kunde vara det så var det enbart en sjukt stor dos totalt oväntad placebo
Jag håller med om det med fasen i nätkabeln, men det är ju mer hur jag vridit den när jag sätter den i väggen än kabeln i sig. Fan..... är det ombyta roller, jag argumentera mot kabelns inverkan, ha ha!
Postad 25 February 2014 - 08:18
Frågan var, varför köpa dyr Rotel. Jag läste igenom gamla inlägg nu och anledningen var: Billig begagnad och bra andrahandsvärde? Hur går det ihop?Har redan förklarat flera gånger. Om man inte läser tråden, vad är då poängen att skriva i den? Seriöst.
Postad 25 February 2014 - 09:15
eftersom en nätbrunn bara kan adapteras åt ett håll så måste stickkontakten i rätt håll i väggenJag håller med om det med fasen i nätkabeln, men det är ju mer hur jag vridit den när jag sätter den i väggen än kabeln i sig. Fan..... är det ombyta roller, jag argumentera mot kabelns inverkan, ha ha!
Postad 25 February 2014 - 09:16
Så enligt min mening är det alls inget konstigt att skillnaderna ofta kan vara små, eller obefintliga. Egentligen är det ju ganska logiskt, alla strävar ju efter samma mål, nämligen att korrekt återge musik.
Postad 25 February 2014 - 09:22
eftersom en nätbrunn bara kan adapteras åt ett håll så måste stickkontakten i rätt håll i väggen
det finns ju en sån där svalandergrej att mäta det med. Jag ska nog köpa en. Endel använder faspenna men är fasen alltid vänd åt samma håll i en nätbrunn?
En bra faspenna brukar kunna hjälpa genom att den reagera kraftigare/ på längre avstånd från apparat chassit om fasen är " fel "
Postad 25 February 2014 - 09:22
Postad 25 February 2014 - 09:24
Finns det egentligen någon som alltid tycker sig höra skillnad mellan tex. alla förstärkare? Ärligt talat så har jag åtskilliga gånger varit väldigt tveksam även inför högtalare, inte minst när man står i butiken och fritt får trycka på högtalarswitchen.
Så enligt min mening är det alls inget konstigt att skillnaderna ofta kan vara små, eller obefintliga. Egentligen är det ju ganska logiskt, alla strävar ju efter samma mål, nämligen att korrekt återge musik.
Jag hör absolut inte skillnad på alla förstärkare, men på fler än noll.
Högtalare däremot tycker jag generellt att det är ganska enkelt att höra skillnad på, men det kan vara svårt att avgöra vilken man gillar bäst,
Postad 25 February 2014 - 10:11
Jag känner igen denna ovilja att acceptera det faktum att folk faktiskt kan höra skillnader, sedan kan man ju alltid diskutera vad det är dom hör, kommer ihåg en gammal tråd där du inte hade din nuvarande vanliga tråkiga attityd, då du inte alltid ville få det till att någons upplevelse av skillnader inte existerade, du fann faktiskt t.om. rätt anledning, vet inte men du kanske var mer ödmjuk och förstående på den tiden? Visst hade jag själv dragit totalt felaktiga slutsatser av vad det var jag hörde skillnad mellan och visst var jag ett offer för placebo, detta var dock innan du hade blivit placebofrälst så det var inte tack vore dig jag insåg detta. Dock måste du inse att upplevelsen av en skillnad faktiskt kan härstamma från en genuin källa, där en äkta hörbar skillnad faktiskt existerade, i mitt fall visade det sig att jag hade hört loudnesswar inklusive hissad diskant hos CD mediet jämfört med det jag då föredrog vinyl med dess bättre dynamiska master, mjukare diskant och andra små effekter som själva vinylmediet för med sig.Det jag ärligt inte förstår är hur folk inte kan koppla två liknande saker ihop.
Du var väl nin?
Redigerat av Isaac, 25 February 2014 - 11:39.
Postad 25 February 2014 - 10:15
Kan man mäta det så enkelt? Jag körde den där fasmätaren plus faspenna när jag fasade mitt system. Innan omkopplimgen ^^En bra faspenna brukar kunna hjälpa genom att den reagera kraftigare/ på längre avstånd från apparat chassit om fasen är " fel "
Postad 25 February 2014 - 10:31
Av nyfikenhet, hur är förstärkarna inställda då? Stänger du av alla olika presets när du blindtestar?Jag vågar påstå att jag kan höra skillnad på många förstärkare, men absolut inte alla. Det finns många som det är extremt liten skillnad eller ingen alls på. Men om du sätter upp 2 helt olika märken och modeller, typ en Lyngdorf mot en Rotel, eller en NAD mot en KRELL, så kan jag blindtesta ut dem hela dagen lång. Skillnader mellan högtalare är enkelt, där skulle jag vilja påstå att jag kan blindtesta ut 9 av 10.
Postad 25 February 2014 - 11:41
Nej, jag skulle vilja säga att de "0" personer, som du kallar dem, förstår hur människor fungerar och därför vet att de kan uppleva saker som inte fysiskt finns. De vet även att man inte kan säga att något måste låta lika, utan de vet, av erfarenhet och tidigare studier, vilka delar som generellt har små eller icke-hörbara skillnader. Då vet de att man bör utforma testet på ett sådant sätt att man eliminerar möjligheten att påverkas av annat än den eventuella skillnaden som finns.Det är nog en skala från 0-10.
0 är personer som totalt saknar känsla och enbart kan acceptera vad som kan bevisas med naturvetenskap. Såna personer tycker ofta att det är helt irrelevant vad man kan uppleva med sina fem sinnen. Allt kan ju mätas på något sätt. Om två maträtter har tillagats med samma recept måste de smaka exakt lika. Kärlek finns inte, det är bara en kemisk reaktion i vår hjärna. Alla CD-spelare måste låta lika eftersom det bara är 1or och 0or. En strikt förenklad värld full av komplex. Därför ska alla andras upplevelser förklaras som placebo.
Genom att ignorera en verklig faktor som placebo, och att ignorera tidigare tester och samtidigt inte ha någon som helst självkritik över ens egna upplevelser, är farligt nära en "10".10 är personer som helt går på känsla och kan fantisera ihop vad som helst. En så livlig fantasi att allt upplevs som verkligt. Naturvetenskap existerar inte.
Du pratar om en sund balans mellan vetenskap och våga lita på sina sinnen. Det är svårt att se det som en balans överhuvudtaget om man inte aktivt erkänner att placebo är en faktor och ingen är immun mot det. Visst, man kan lyssna öppet och välja, men om man överhuvudtaget ska påstå att man har en balans mot vetenskapen (och inte totalt ignorerar den), så bör man vara självkritisk till det man upplever, speciellt till de prylar man vet av tidigare kontrollerade tester, är svåra att verkligen höra en skillnad på.Det finns en sund balans mellan vetenskap och att våga lita på sina sinnen. Jag personligen ser inget egenvärde i att köpa dyra hifi-produkter eller lägga så mycket tid som jag gör på att optimera min anläggning. Men jag och de som ofta besöker min biosalong är överens om att det är värt besväret att testa sig fram och inte bara ta första bästa lösning som mäter bra. Det är värt att lägga lite tid på att testa sig fram och lita på att om det är roligare att lyssna så är det också bättre!
/ tg
Du beskriver att du ser inget egenvärde att köpa dyra hifi-produkter eller lägga massa tid på att optimera anläggningen. Men samtidigt så verkar det som du ignorerar vetskapen om placebo och testar runt tills du finner det du är mest nöjd med. Inget fel med det, men det skapar även möjligheter att påverkas av placebo.
Självkritik = att du kan vara kritisk till dina egna upplevelser. Att det kan vara annat som påverkat än själva ljudet.Om jag och kompisar till mig, kan höra skillnad var är det jag skall ha fel.
Och vadå självkritisk, om jag upplever en skillnad varför skall jag ljuga för mig själv och säga att det hördes nog ingen skillnad.
Men det är inte första gången du kommenterar så dumt.
Det är inte att kommentera dumt, utan rena grunder. Att inte förstå dem eller ignorera dem är dumt.
Och igen: alla som tror på en gud/spöke/UFO/Elvis lever/spåkärringar/etc, måste alla ha rätt, eftersom det är många som tror på det?Precis lika fascinerande som de som är helt säkra på att majoritet enbart har inbillat sig skillnader och upplevelser.
Om man litar på sina öron så är det blindtester man gör.Till att börja med litar jag på mina öron och det är konstigt om du inte insett att det är exakt just det som de flesta i tråden gör. Det litar mer sina öron och det de hört än några envisa som hävdar att så är det inte.
Sista delen av ditt inlägg!? Vad menar du " För att de måste veta vad man lyssnar med för att få upplevelsen " jag är helt övertygad om att ALLA här vet att man lyssnar med öronen, .....förresten glömde att en del nog lyssnar med mätutrustning.
Igen, ställ upp på tester då!!!Det är enligt mig minst lika stort problem om den som lyssnat " vet " att det inte kan vara någon skillnad.
Det är ju extremt lätt att säga, samma, samma, samma, samma. Utan att ha varit öppen för eventuella skillnader.
Bra distmätningar, t ex. Och F/E-lyssningstest. Feelgood helt enkelt.Frågan var, varför köpa dyr Rotel. Jag läste igenom gamla inlägg nu och anledningen var: Billig begagnad och bra andrahandsvärde? Hur går det ihop?
Sen har den bra mätvärden också. Vilka mätvärden?
Postad 25 February 2014 - 11:43
Att plocka bort information kan omöjligt göra återgivningen bättre. Det är tydligt att du inte förstår hur jag menar, vilket jag vill minnas var situationen i en annan tråd där jag förklarade om och om igen. Så jag tänker inte göra det igen :-)
Du seglade under annan flagg då vill jag minnas, och det du skrev nu är precis lika begripligt som då - och fortfarande mest snömos.
Till att börja med litar jag på mina öron och det är konstigt om du inte insett att det är exakt just det som de flesta i tråden gör. Det litar mer sina öron och det de hört än några envisa som hävdar att så är det inte.
Nej. Det misstag många gör är just att tro att de "litar på sina öron".
Det de rent faktiskt hävdar (utan att riktigt begripa det) är att hjärnans tolkning av jämförelser av upplevelser och minnen är oklanderlig, vilket vi ju faktiskt vet inte stämmer alls...
Postad 25 February 2014 - 11:48
Lyssningstest? Blint då...?Bra distmätningar, t ex. Och F/E-lyssningstest. Feelgood helt enkelt.
Postad 25 February 2014 - 12:09
Har ni blindtestet mitt och andras sinnen under kontrollerade former så ni kan utesluta att det vi upplever inte är faktiskt?
Postad 25 February 2014 - 12:16
Postad 25 February 2014 - 12:25
Till xyzzyxyzzy och MKarlsson74.
Har ni blindtestet mitt och andras sinnen under kontrollerade former så ni kan utesluta att det vi upplever inte är faktiskt?
Har mig veterligen inte träffat någon här, så blindtest? Ja, absolut!
Upplevelser är som bekant känsloyttringar som resultat av hjärnans tolkning av signaler från våra sinnen, och alltid i kombination med jämförelser av tidigare upplevelser, minnen, fantasier, önskningar, drömmar och all möjlig goja.
Man kan därför knappast sätta likhetstecken mellan upplevelse och vad som rent faktiskt försigått. Fråga vilken brottsutredare som helst...
Postad 25 February 2014 - 12:28
Fråga vilken brottsutredare som helst...
Du tycker visst att man ska fråga elektrikern och brottsutredaren men man ska inte lita på sina egna sinnen. Det stämmer kanske i ditt eget fall och då är det bra att du har insett dina begränsningar.
Upplevelser är som bekant känsloyttringar som resultat av hjärnans tolkning av signaler från våra sinnen, och alltid i kombination med jämförelser av tidigare upplevelser, minnen, fantasier, önskningar, drömmar och all möjlig goja.
Det du verkar ha missat är att de flesta köper en stereoanläggning för att få dessa upplevelser/känsloyttringar. Vad som faktiskt försegår inne i apparaten är för de flesta mindre relevant. Men vi är alla olika.
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 25 February 2014 - 14:24.
Postad 25 February 2014 - 12:33
Man kan därför knappast sätta likhetstecken mellan upplevelse och vad som rent faktiskt försigått. Fråga vilken brottsutredare som helst...
Min kommentar blir ett stulet ord ( passar ju bra med brottsutredning )
Snömos!
Varför kallas då ofta vittnen i rättegångar om det dom säger inte har hänt faktiskt.
Postad 25 February 2014 - 12:45
OkejNär jag jämför förstärkare kör jag ALLTID, utan undantag med Flat, Tone defeat, pure direct, source direct, tone override, osv osv (kärt barn har många namn)
Postad 25 February 2014 - 12:45
Varför kallas då ofta vittnen i rättegångar om det dom säger inte har hänt faktiskt.
Rättvisan är blind...
Postad 25 February 2014 - 15:22
Du tycker visst att man ska fråga elektrikern och brottsutredaren men man ska inte lita på sina egna sinnen. Det stämmer kanske i ditt eget fall och då är det bra att du har insett dina begränsningar.
Hoho.
Det var Kylmander som hänvisade till sin elektriker som källa på att det finns skillnader på kablar, och jag påpekade helt korrekt att samma källa skulle kunna upplysa honom om skillnadens eventuella relevans i ett givet sammanhang.
Att "upplevelser" och den faktiska verkligheten väldigt ofta skiljer sig åt är ett väl etablerat faktum, och när man skrapar aldrig så lite på ytan av vad en individ säger sig ha upplevt så blir detta för det mesta väldigt uppenbart.
Varför detta helt övergår din horisont kan jag bara gissa, men det framgår ganska klart att förståelsen för hur teknik och människor fungerar inte riktigt sjunkit in hos dig, eller möjligtvis att du helt förkastar kunskap och vetenskap på trons altare...
Det du verkar ha missat är att de flesta köper en stereoanläggning för att få dessa upplevelser/känsloyttringar. Vad som faktiskt försegår inne i apparaten är för de flesta mindre relevant. Men vi är alla olika.
Jag är ganska övertygad om att i princip alla här köper ljudanläggningar för att få en trevlig upplevelse, men samtidigt är det lite skillnad på att diskutera faktiska skillnader och dess effekter kontra att sprida nonsens, floskler och rena dumheter till sin omgivning.
Man behöver absolut inte begripa ett skvatt om teknik eller hur vi människor fungerar för att kunna njuta av musik, men om man kan förmå sig att ha ens en liten gnutta respekt för faktiska realiteter så har man betydligt större möjligheter att lyckas lägga pengarna på det som verkligen ger bättre ljud.
Om du verkligen vill ha det förklarat för dig så kan jag berätta att vittnesuppgifter generellt tas med en stor nypa salt, och stora delar av utsagorna ändras rejält vid upprepade intervjuer. Just de små detaljer som folk är som mest säkra på är ofta fel och motsägs av andra vittnen. Poliser, utredare och lagvrängare vet sånt här ganska väl, och det är givetvis ingen större skillnad på hur mycket våra sinnen, minnen och torktumlaren i huvudet blandar ihop och färgar våra intryck vid olika upplevelser.
Det vi "har kvar" i skallen efter en upplevelse är ofta inte riktigt ens intrycket av upplevelsen i sig, utan snarare ett färgat minne av vad vi tyckte om upplevelsen. Man får inte glömma att i våra hjärnor hänger det mesta ihop på en rad sätt, och våra upplevelser, känslor och åsikter färgas av en hel del annat som redan finns i huvudet, och förändras dessutom över tid, ofta ganska snabbt...
Postad 25 February 2014 - 15:34
Om du inte kan ta dig tid att läsa det jag redan skrivit i tråden så finns det ingen anledning att besvara igen. Du har redan fått det svaret!Lyssningstest? Blint då...?
Nej. Jag kan titta på de tidigare tester som gjorts som med överväldigad majoritet ger samma resultat. Som för alla med ett logiskt tänkande så blir man därför skeptisk till öppna tester som motsäger detta. Det behöver inte betyda det måste vara så, men det finns stora skäl till att tro det är så.Till xyzzyxyzzy och MKarlsson74.
Redigerat av MKarlsson74, 25 February 2014 - 15:35.
Postad 25 February 2014 - 15:36
Svaren svävar lite bara. En gång skrev du att du köpte Roteln ohörd. Sen skriver du att "lyssningstest" var ett av motiven för köpet.Om du inte kan ta dig tid att läsa det jag redan skrivit i tråden så finns det ingen anledning att besvara igen. Du har redan fått det svaret!
Redigerat av Buddypresley, 25 February 2014 - 15:37.
Postad 25 February 2014 - 15:39
De som inte inser sina begränsningar och tror man är immun mot placebo pysslar med självbedrägeri.Du tycker visst att man ska fråga elektrikern och brottsutredaren men man ska inte lita på sina egna sinnen. Det stämmer kanske i ditt eget fall och då är det bra att du har insett dina begränsningar.
Jag skrev:Svaren svävar lite bara. En gång skrev du att du köpte Roteln ohörd. Sen skriver du att "lyssningstest" var ett av motiven för köpet.
"Själv så köpte jag min Rotel RB-1090 olyssnad på grund av bra mätvärden, fint resultat i F/E-lyssning och bra pris/effekt ratio."
1. Vad tror du ordet olyssnad betyder?
2. Mätvärden = att den mäter bra.
3. Den har fått mycket bra kritik i F/E lyssningstest.
4. Då gav den mycket bra pris/effekt ratio bland hifisteg (innan Emotiva).
Det är rätt otroligt att man ska behöver om och om igen förklara basala saker.
Redigerat av MKarlsson74, 25 February 2014 - 15:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?