Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HTC HD2 *

2913 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC HD2 (Mobiltelefoner) 6 8.739998 (49) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 23 February 2010 - 15:50

HannaW
  • HannaW
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Windows Mobile har ett mycket stort programutbud. Men marknaden har konkurrens så följande källor finns bl.a:

FreewarePPC.net

Största samlingen freeware till WM.

XDA-Developers, WM apps and games

XDAs avdelning för program.

Handango

Handango är en av de äldsta butikerna för program till smartphones. De har i.a.f hängt med sedan 90-talet och var först (flera år före Apple) med en mobil programbutik (Handango InHand).

PocketNow Software

Pocketnows butik.

Marketplace har blivit bättre men de fristående butikerna jag länkat är klart vassare.

En av de bättre är bl.a OpnMarket som är en mobil programbutik kopplad till PocketPCFreeware.net.

Okej, tack för svaret! Men alla de här andra källorna, hur laddar man ner dom och kan man ha/använda de direkt i sin htc?? Hur funkar det?

Postad 23 February 2010 - 16:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Man laddar ner .cab-filer som man sedan lägger på minneskortet. Sedan tar man nallens filhanterare och klickar på dessa cab-filer och följer instruktionerna för installation. Inget kan bli enklare.

Postad 23 February 2010 - 16:16

HannaW
  • HannaW
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Man laddar ner .cab-filer som man sedan lägger på minneskortet. Sedan tar man nallens filhanterare och klickar på dessa cab-filer och följer instruktionerna för installation. Inget kan bli enklare.

Hehe, okej. Tack!

Nån som vet ungefär hur många apps Windows mobile har?? Är de bra och finns det många spel?

Postad 23 February 2010 - 16:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Hur många program en plattform har är inte intressant. Däremot vilken kvalitet programmen har - det är intressant.

WM har mycket bra program, mitt tips är att helt enkelt kolla länkarna samt de olika trådar i forumet som handlar om Windows Mobile. Det finns dels en ren WM-tråd, dels programtips i modellspecifika trådar som denna.

Postad 23 February 2010 - 16:51

Unregistered4a29445d
  • Unregistered4a29445d
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag har provat detta med batterikalibrering efter ROM-flash så jag ser väl egentligen ingen större anledning att motargumentera.;)

De prov jag gjort visar tydligt att UTAN kalibrering sjunker batteriets nivå enligt indikeringen snabbare och indikeringarna blir förvirrande. Nallen stänger av sig vid låg strömnivå MEN innan den kalibrerats har man inte helt pålitlig indikering av det.

När jag startat om nallen i okalibrerat skick har den haft 15% kvar och alltså levt vidare en stund till, detta efter avstängning p.g.a låg batterinivå.

Det gör att det lönar sig att "demonstrera för nallen" var gränsen går för att i gengäld få korrekt indikering.

Kör man batterikalibrering, alltså låter den stänga av sig när den är riktigt tom (jag brukar alltid starta upp den först, när den dör under uppstart är det dags att ladda) får man "bättre batteritid" just genom att den blir kalibrerad. Det har alltså inget med minneseffekter eller annat att göra utan det handlar om att "synkronisera" nallen med batteriet.

När kalibreringen är gjord kan man ladda precis hur man vill.

Varje gång jag gjort denna kalibrering har batteritiden förbättrats. Den stänger inte av sig i förtid utan håller igång längre tid.

Det är bara att testa själv: flasha en ROM, konfigurera den, kolla hur mycket ström den har när det är klart. Säg att den visar 65% då. Kolla sedan hur länge den lever från 65% tills den stänger av sig. Starta om den och låt den stänga av sig igen. Ladda avstängt tills den är full. Prova sedan igen att gå ner till 65% och jämför tiden därifrån.

Hos mig håller den alltid längre efter kalibreringen än före.

Det är enbart efter en ROM-flash man bör göra en kalibrering. När det är gjort är det bara att ladda som vanligt (d.v.s hur man vill).

Edit:

En av diverse XDA-trådar om batterikalibrering

Så du menar att bara för att du testat så finns det ingen anledning att säga emot?
Anledningen till att jag motargumenterar i detta är för att du faktiskt presenterar uppgifterna på ett missvisande sätt.
Som jag sa så kan det vara ett utmärkt verktyg för att få indikatorn att visa ett mer korrekt värde mellan 100 - 0% men att det skulle påverka något annat har jag mycket svårt för att se.
När man gör en test (som du föreslår) så är det så många saker som påverkar batteri tiden så att du i princip inte kan få till två likadana tester och på så vis få resultat att jämföra, saker som påverkar ditt batteri är bl.a:
1. Nätets kondition
2. Hur lång tid du är på 3G kontra GSM
3. Hur mycket skärmen används
4. Hur mycket och vilka appar du använder
Denna lista kan göras mycket mycket längre..

Tråden du hänvisar till säger ju inte mycket heller, det ser mer ut som en enmanstråd där skaparen försöker övertyga andra om att det är på detta viset, dom flesta svaren indikerar ingen förändring på batteritiden.

All teknisk utrustning som använder ett batteri stänger av sig när spänningen i batteriet inte räcker för att driva utrustningen oavsett vad indikatorn visar.

Så vad man måste särskilja på är batteriindikering och batteritid vilket är två helt olika saker och som jag sagt tidigare så kan man inte påverka batteritiden på ett modernt batteri med denna proceduren.

Postad 23 February 2010 - 17:10

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Med kalibrerad batteri-indikator får man "längre batteritid" i så mening att indikatorn lär sig rätt värde med följden att nallen inte stängs av i förtid.

Att motargumentera batterikalibrering efter ROM-flash är ingen god idé eftersom det faktiskt ger effekt.

Prova själv att söka på XDA, det finns fler trådar i ämnet.

Batteriet i sig förbättras inte utan vad det handlar om är att nallen trimmas in gentemot batteriet. Den "längre batteritiden" som fås har en mycket enkel förklaring: nallen stänger av sig kontrollerat då den uppfattar 0% kvar av batteriet. Innan kalibrering kan dessa "0%" i praktiken motsvara "15%" vilket då visas vid omstart. D.v.s vid första omstarten efter batterirelaterad avstängning visar den 15% och kan då användas ett tag innan den på nytt stänger av sig.

Vad kalibreringen gör är att på nytt "lära nallen" s.a.s vad batteriet klarar av och vid vilken batterinivå som verkligen betyder urladdat. D.v.s att batteriet har så lite spänning kvar att nallen stänger av sig direkt.

Jag har inte en enda gång påstått att denna kalibrering bör göras p.g.a att batteriet kräver någon särskild laddningsprocedur. Moderna batterier kan laddas på valfritt sätt. Vad det handlar om är istället att trimma in nallen gentemot batterier för att få en mer exakt batteri-indikering istället för att den ligger fel och alltså felaktigt stänger av sig trots att batteriet kan hålla ut ytterligare en tid.

Istället för att försöka streta emot konceptet batterikalibrering så är det bara att acceptera nedanstående:

1. Vid ROM-flash nollställs nallens batterikalibrering, alltså inställning för bl.a "0%-punkten".
2. Följden av detta blir att nallen stänger av sig i förtid trots att batteriet har en del mer att ge.
3. Symptomen på detta är att batteriet går ner snabbare och att nallen går att starta om efter avstängning och vid sådan omstart har så pass mycket ström kvar att den visar 5-15% och kan användas ett tag innan nästa avstängning.
4. För att kalibrera batteri-indikatorn låter man därför nallen stänga av sig helt när batteriet är så urladdat att den stängs av under uppstarten.
5. Därefter laddas nallen tills grön lampa lyser.
6. Nallen startas då upp och används som vanligt.
7. Batteri-indikatorn är nu kalibrerad, således stängs inte nallen av i förtid utan har något som upplevs som förbättrad batteritid, rent tekniskt är batteritiden inte förbättrad utan indikeringen är korrekt.

Denna procedur har jag använt så många gånger nu med bra resultat före/efter att jag inte kan se någon anledning att streta emot detta.

Postad 23 February 2010 - 19:03

Unregistered4a29445d
  • Unregistered4a29445d
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Med kalibrerad batteri-indikator får man "längre batteritid" i så mening att indikatorn lär sig rätt värde med följden att nallen inte stängs av i förtid.

Batteriet i sig förbättras inte utan vad det handlar om är att nallen trimmas in gentemot batteriet. Den "längre batteritiden" som fås har en mycket enkel förklaring: nallen stänger av sig kontrollerat då den uppfattar 0% kvar av batteriet. Innan kalibrering kan dessa "0%" i praktiken motsvara "15%" vilket då visas vid omstart. D.v.s vid första omstarten efter batterirelaterad avstängning visar den 15% och kan då användas ett tag innan den på nytt stänger av sig.

Det handlar inte om att streta emot eller inte utan det handlar om den sk. kalibreringen får den effekt du påstår eller om det är andra faktorer som spelar in.

Men vi kan enkelt få ett slut på denna diskussionen om du svara på följande fråga (som jag redan ställt men inte fått svar på), menar du att HD2 har en funktion som stänger ner telefonen när idikatorn visar 0 (noll)?
Svara nu bara vad du vet med 100% säkerhet och inte vad du tror.

Om det skulle vara så att den har denna funktion (vilket skulle vara den första produkten vad jag vet som har det) så visst då kan jag köpa effekten.
Men så brukar det inte fungera med batteri beroende produkter (vad jag vet) utan indikatorn är endast en hjälpreda för att man skall få en "indikering" på hur mycket batteri man ungefär har kvar.

Är det nu så att den inte har den funktionen så har jag svårt att se kalibreringen göra mer än att få indikatorn att visa ett mer korrekt värde.

Förstå mig rätt nu, men det fakto att indikatorn visar 5-15% vid uppstart efter den stängt av sig själv har endast med att indikatorn visar felaktigt värde att göra, efter din kalibrering visar den mer korrekt och detta fenomen försvinner.
Men att säga att den förlänger batteritiden genom att den visar mer korrekt har jag svårt att se, såvida inte funktionen jag frågade efter verkligen existerar.

Det är mycket möjligt att vi i grunden menar samma men uttrycker oss olika.

Redigerat av Unregistered4a29445d, 23 February 2010 - 19:06.

Postad 23 February 2010 - 19:08

qwerty76
  • qwerty76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jag har fått denna luren på jobbet och den funkar väl ok...

Jag har en de, kanske rätt enkla frågor som ni kan svara på.

Jag vill editera mina kontakter på telefonen via min dator hemma. Jag har inte outlook och tänker inte köpa det. Finns det alternativ?
Som är gratis?

Har idag Thunderbird installerat.. Men jag vill egentligen bara editera kontakterna i telefonen, fast på datorn

Detta tyckte jag var en klar försämring mot en vanlig nokia eller SE, där man helt enkelt för med ett litet program för kontakt editering.

Sen eftersom jag är helt ny på detta med HTC och Win mobile tar jag gärna emot tips på apps

Postad 23 February 2010 - 19:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Med reservation för att jag inte kalibrerat just HD2 men TP2 som jag har stänger ner sig då indikatorn visar 0. Den går först in i ett läge där den larmar för lågt batteri och visar slutligen 0 där den stänger av sig.

Vid omstart direkt efter (jag talar nu om beteendet efter flash) går den upp till ett värde på mellan 5-15% och sjunker sedan tillbaka till 0 följt av avstängning.

Efter kalibrering då 0-läget är rätt inställt och man kör ner den visar den 0 även efter omstart och kommer då inte igenom hela startproceduren utan stänger av sig.

Ytterligare en effekt kalibreringen får är att indikeringen sjunker långsammare och jämnare. I okalibrerat läge "hoppar" den snabbt från t.ex 30% till 0% vilket den inte gör efter kalibrering.

Då HD2 och TP2 är släkt är jag 99,9999% säker på att hanteringen av batteriet är identisk. Därav min rekommendation att "kalibrera indikatorn" efter flash av ny ROM.

Edit: Batteritiden förbättras på så vis att istället för att stänga av sig med 5-15% kvar (efter omstart) initieras avstängningen först vid 0%. I praktiken ger det längre batteritid efter kalibrering än före. Följande exempel:

*Nallen stänger av sig efter att ha varit igång i 30 timmar. Omstart ger 15% p.g.a okalibrering.
*Med laddning 15% håller den i 30-45 minuter innan den på nytt stänger av sig.
*Efter kalibrering håller den under motsvarande förhållanden 30 timmar + 45 minuter innan den stänger av sig.

Den stänger alltså av sig vid korrekt 0-värde istället för att stänga av sig "för tidigt".

Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 February 2010 - 19:29.

Postad 23 February 2010 - 19:58

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Går det att ändra tangentbordet så man får man åäö direkt som på iphone??

Kan man ladda över en vanlig divx film utan att behöva konvertera ner storlek på fil och mått på bild etc?

Postad 23 February 2010 - 20:17

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Men så brukar det inte fungera med batteri beroende produkter (vad jag vet) utan indikatorn är endast en hjälpreda för att man skall få en "indikering" på hur mycket batteri man ungefär har kvar.

Nu är det en Windowsdator i telefonformat vi pratar om här, så helt osannolikt är det inte att den skulle använda batteriindikatorn för att kunna stänga av sig själv under ordnade former i god tid innan batteriet tar slut. Men tror man inte på det så är det väl bara att låta bli att kalibrera, eller hur?

Postad 23 February 2010 - 21:25

Unregisteredd55ba413
  • Unregisteredd55ba413
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
kan varmt rekomendare IMBD appen som finns, mycket bra. strömmande trailers e nice

Postad 23 February 2010 - 21:51

Unregistered4a29445d
  • Unregistered4a29445d
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Nu är det en Windowsdator i telefonformat vi pratar om här, så helt osannolikt är det inte att den skulle använda batteriindikatorn för att kunna stänga av sig själv under ordnade former i god tid innan batteriet tar slut. Men tror man inte på det så är det väl bara att låta bli att kalibrera, eller hur?

Omöjligt är det inte men och hur pass sannolikt det är vet jag inte, det var därför jag frågade.
Visst kan man låta bli om man inte tror på det och tror man på det så kan man göra det, frågan är då bara vem som har blivit lurad :)

Postad 23 February 2010 - 22:48

br3nt
  • br3nt
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ska vi se om vi inte kan ta och dissekera era frågor :)

Hehe, okej. Tack!

Nån som vet ungefär hur många apps Windows mobile har?? Är de bra och finns det många spel?

beror på vilken sorts användare du är (jag har både program för att flasha med, t.ex. metalldetektor men även program jag använder mig utav som är skitfula men gör det de ska utan lull lull, ex. e-sword/phontuner), men det finns många bra (både gratis och betalprogram) på internet för olika ändamål, det som kan vara lite jobbigt är att allt inte är samlat på ett och samma ställe (tänk iPhones Appstore) utan man får surfa på nätet för att jämföra olika program osv.
När det kommer till spel så kan man spela, det finns emulatorer (playstation, snes och gamla godingar - spel som pokémon) och så finns det vanliga spel - men det är ytterst få som är snygga/roliga.
WinMo är mest för business, och nu på senare har "vanliga privatpersoner" fått tillgång till de och börjat kräva spel på en plattform som inte är gjord för det så mycket (och ja, jag kommer jämföra med iphone som kretsar kring lek).
Så det finns spel, och finns bra spel, men är du ute efter att leka och vill att det ska flyta på skulle jag nog rekommendera iphone (vet inte hur android är på den fronten)

--------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill editera mina kontakter på telefonen via min dator hemma. Jag har inte outlook och tänker inte köpa det. Finns det alternativ?
Som är gratis?

Har idag Thunderbird installerat.. Men jag vill egentligen bara editera kontakterna i telefonen, fast på datorn

Detta tyckte jag var en klar försämring mot en vanlig nokia eller SE, där man helt enkelt för med ett litet program för kontakt editering.

Sen eftersom jag är helt ny på detta med HTC och Win mobile tar jag gärna emot tips på apps

skulle nog rekomendera MyPhone (gratis från microsoft, ska finnas på marketplace - har du hotmail/live konto är det bara att logga in i stort sett) - några bilder på hur interfacet ser ut (mobilen och nätet - detta är en s.k molntjänst)

http://tamsppc.tamog...ne-SMS-sync.jpg
http://technomaniac.....1234855456.jpg
http://www.techgoond...03/myphone1.jpg
http://blogs.msdn.co...eCalendar_1.jpg
http://images.techtr...myphone-650.jpg

gjorde en snabb googling gällande Thunderbird, och ska finnas stöd för sync tydligen:
http://www.google.se...lient=firefox-a

när det gäller Apps, så orkar jag tyvärr inte, finns jättemånga listor lite här och där på internet, men det stället jag kan tipsa om är här (enbart för HD2):
http://forum.xda-dev...splay.php?f=531

--------------------------------------------------------------------------

Går det att ändra tangentbordet så man får man åäö direkt som på iphone??

Kan man ladda över en vanlig divx film utan att behöva konvertera ner storlek på fil och mått på bild etc?

nej, inte med default tangentbordet. däremot kan du ladda ner olika tangentbord som har olika uppsättningar, och där kanske det finns någon med den layouten (fingerkeyboard, resco keyboard m.fl)

ja det kan man (brukar t.ex. ladda ner filmklipp/serier, bara föra över till minneskortet - öppna med coreplayer och njuta), MEN då behöver du antingen Coreplayer (betal - värt varenda krona om du spenderar mycket tid på film) eller TCPMP (gratis, föregångaren till coreplayer).
TCPMP är fult som stryk och bilden kan vara lite vassare, men skillnaden mot coreplayer är att den har stöd för AC3 ljud samt undertexter

-------

hoppas ni fått lite klarhet och att jag inte förvirrat för mycket nu ;)

Postad 24 February 2010 - 03:57

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Omöjligt är det inte men och hur pass sannolikt det är vet jag inte, det var därför jag frågade.
Visst kan man låta bli om man inte tror på det och tror man på det så kan man göra det, frågan är då bara vem som har blivit lurad :)

Jag kan inte heller med säkerhet säga att HD2 (eller rättare sagt WM6.5.x) har en funktion som stänger ned telefonen "gracefully" kort innan den tror att batteriet är tomt, dock är min egen erfarenhet av HD2 helt lik AVR4000 där batteritiden är [mycket] kortare direkt efter en ROM upgrade.

Jag vill dock tro att det är rätt sannorlikt att det fungerar just så - om inte kan ju telefonen "dö" mitt i en skrivoperation f.ex. vilket kan ställa till problem med förstörda filer etc.

Det finns förvisso ett väldigt enkelt sätt att testa detta på, flasha valfri ROM med batteriet halvladdat, starta telefonen låt den ladda fullt ut, sätt på "flight-mode" och lägg bort luren några dagar. Gör sedan en ny-laddning och kör flight-mode igen - den ska nu hålla längre. Inte att jag kan vara utan luren i flera dagar men... ;)

Postad 24 February 2010 - 10:47

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Windows Mobile har en funktion som gör en kontrollerad avstängning då den uppfattar batterinivån som låg. Detta för att förhindra skador på t.ex minneskortet.

Tittar man på hur nallen beter sig vid en sådan avstängning ser man att den t.o.m tar fram action screen en kort stund (om sådan är installerad) och visar avstängningsanimation (om ROMen har det) vid denna avstängning.

Postad 24 February 2010 - 15:53

Unregistered4a29445d
  • Unregistered4a29445d
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Windows Mobile har en funktion som gör en kontrollerad avstängning då den uppfattar batterinivån som låg. Detta för att förhindra skador på t.ex minneskortet.

Tittar man på hur nallen beter sig vid en sådan avstängning ser man att den t.o.m tar fram action screen en kort stund (om sådan är installerad) och visar avstängningsanimation (om ROMen har det) vid denna avstängning.

Detta var ju en av de första frågorna jag ställde, men den har inte blivit ordentligt besvarad förren nu :)
Som jag sa redan tidigare så köper jag proceduren om denna funktionen finns men jag var tveksam till funktionen eftersom den inte ens finns på en laptop.
Hur många laptop användare har inte suttit och svurit för att batteriet lagt av innan dom han spara sitt arbete.

Postad 24 February 2010 - 15:59

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

m jag sa redan tidigare så köper jag proceduren om denna funktionen finns men jag var tveksam till funktionen eftersom den inte ens finns på en laptop.
Hur många laptop användare har inte suttit och svurit för att batteriet lagt av innan dom han spara sitt arbete.

Det där är två helt olika saker.

Att operativet bestämmer sig för att stänga ner under ordnade former medans det finns batteri kvar betyder inte att det kommer användaren till godo. Nu brukar väl datorn varna i god tid innan den börjar stänga ner sig, så man ska hinna spara sina filer, men det är egentligen inget som operativet bryr sig om.

Åtminstone de laptops jag har haft har sett till att stänga av sig i hyggligt god tid innan batteriet tagit slut, just för att det inte ska bli inkonsekvenser i filsystem och annat när det startar upp igen.

Postad 24 February 2010 - 21:02

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Hej
Jag har skaffat en HD2 och uppgraderade rom:en direkt innan jag installerade några program.
Nu tänkte jag lägga in mina program som jag brukar använda och stötte på problem direkt.
Jag tänkte köra TOMTOM 6 som jag anv bla på TYTN II och Touch pro utan problem.
På denna fungerar det dock inte...
Lirar det inte med WM6.5 eller...???
Tidigare hade jag 6.0 samt 6.1 och du lirade det perfekt...

Redigerat av Unregistered163eb4a3, 24 February 2010 - 21:03.

Postad 24 February 2010 - 23:07

PuzztN
  • PuzztN
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Som är gratis?

Testa Wifi Remote Access. Kolla på http://winmobile.se/ och http://www.julien-ma..._remote_access/

Bifogad fil(er)

Postad 24 February 2010 - 23:21

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Hej
Jag har skaffat en HD2 och uppgraderade rom:en direkt innan jag installerade några program.
Nu tänkte jag lägga in mina program som jag brukar använda och stötte på problem direkt.
Jag tänkte köra TOMTOM 6 som jag anv bla på TYTN II och Touch pro utan problem.
På denna fungerar det dock inte...
Lirar det inte med WM6.5 eller...???
Tidigare hade jag 6.0 samt 6.1 och du lirade det perfekt...

Jag vågar inte svära på att jag har rätt, men jag har för mig att det beror på att TyTN II och Touch Pro har lägre skärmupplösning än vad HD2 har.
TyTN II = QVGA
Touch Pro = VGA
HD2 = WVGA

Däremot fungerar TomTom 7 på HD2 men kan just nu inte KÖPAS förnärvarande på Tomtom.com

Navigator 7 från TomTom: Kompatibla enheter

Annars har ju du CoPilot som finns som trial i telefonen.

Redigerat av crest, 24 February 2010 - 23:32.

Postad 25 February 2010 - 02:19

Unregistereda9162e77
  • Unregistereda9162e77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Har följt tråden sen start och fattar inte vad det är ni installerar osv , det är ju en Win lur kan man ändra så mycket?
Varför i dags läget ska man köpa HD2an ist för n900 eller varför inte vänta in desiren som kommer snart ?

Mvh

Postad 25 February 2010 - 07:41

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
VAD man kan ändra??? =) ALLT! Det är ju därför man köper en lur med Windows Mobile. Hade jag köpt en iphone hade jag tröttnat efter en eftermiddag. Du är ju så låst så det är ju löjligt att man ens går med på det.

Med snabba och enkla medel/installationer kan man ändra hur mycket som helst på denna telefon. Lägger upp ett antal bilder på hur min telefon ser ut nu, med standard 1.66 ROM med lite modifieringar som är till det bättre!

För den som kanske inte riktigt kan se vad som är skillnaden mot original så är det bl.a:

+ 4x4 rader snabbstart gånger 3. Dvs du kan istället för att ha en sida med de vanliga 3x3, ha 4x4 som du dessutom kan flytta höger och vänster för att få ytterligare två sidor med 4x4. Så jag har 4x4 program i mitten, 4x4 spel till vänster och 4x4 kontakter till höger.

+ Flik för samtalshistorik på förstasidan som visar missade samtal osv

+ Fler kalendernoteringar på förstasidan om man drar neråt på skärmen

+ Ändrade statusikoner för batteri, wlan osv

+ Sliden för låst skärm flyttad längre ner på skärmen för att slippa flytta handen/använda hand nr 2 varje gång man ska låsa upp

+ Sliden är dessutom ändrad till en som visar med grön ring när man har någon missad händelse

Det är väl det stora skulle jag tro. Har en del annat oxå som att de fem knapparna längst ner på luren blinkar som indikatior om man fått sms/missat samtal/nytt mail. RIktigt bra faktiskt. Inte bara den lilla gröna dioden.

XDA är stället att hänga på!

Edit: Ber om ursäkt ifall bilderna upplevs som något stora. Vet inte om man kan ändra så att det blir mindre?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.JPG   65.74K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.JPG   77.27K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  3.JPG   82.47K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  3x.JPG   62.54K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  5.JPG   75.89K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  6.JPG   55.58K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av boltis, 25 February 2010 - 07:43.

Postad 25 February 2010 - 08:55

PizzeNizze
  • PizzeNizze
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!

Har stoppat in Route66 i luren, men det går inte riktigt som jag vill. När "knapplåset" går in så låser sig hela luren.
Måste ta ut batteriet för att få igång det igen. Någon som har samma problem och löst det?

P.N.

Postad 25 February 2010 - 15:53

Unregistered4a29445d
  • Unregistered4a29445d
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
boltis

Vilka cab har du använt till samtalshistoriken och sliden?

Postad 25 February 2010 - 18:15

peterkk
  • peterkk
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nån som kan tipsa om ett program liknande "Pocket Mechanic" som funkar på HD2'an ?

Postad 25 February 2010 - 19:31

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
cjb:

Aja, det kan du ju gott leta upp själv! :unsure: haha..nejdå...

Samtalshistoriken är en del av Co0kie's Home Tab som man får fram genom att göra en enkel ändring i telefonens register. Antingen går man in manuellt och ändrar (vägledning står i tråden jag strax länkar till och som varit uppe i denna tråd tidigare) alternativt så laddar man ner johncmolyneux's Editor som det också länkas till i följande tråd:

http://forum.xda-dev...ad.php?t=625483

Jag kan säga att denna mod är det bästa jag gjort med denna telefon. Underbart

Sliden:

Tog bara en kvart-tjugo minuter att hitta igen...haha. Har ju bara installationsfilen på mobilen, men va gör man inte för er forumvänner...:D

http://forum.xda-dev...ad.php?t=631844

Edit: Kom på att du förmodligen behöver en .cab fil till ifall du vill flytta ner sliden och inte bara ändra utseende på den...återkommer

Edit2: Givetvis hittar jag ju inte den länken. Har tyvärr inte tid att leta mer idag eller några dagar framåt heller. Det är starbase64 som ligger bakom det hela ivarjefall. Installationsnamnet är starbase64 lockscreen with bottom slider. Lycka till

Redigerat av boltis, 25 February 2010 - 19:48.

Postad 25 February 2010 - 20:28

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Finns det nåt program för att kunna använda den som ett trådlöst tangentbord/mus till datorn?
Är lite av en dealbreaker för mig.. :unsure:

Postad 25 February 2010 - 21:16

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Hur är det med multitouch på denna? Är det dual som gäller? Några spel som tar nytta av detta?
Vet att det är jobbigt att göra en lista på bra program men vore kul om alla kunde lista sina 3 i top.

Börjar faktiskt bli lite sugen då den är relativt framtidssäker med tanke på att den ska klara windows phone 7.

Postad 25 February 2010 - 22:32

Läbbiga
  • Läbbiga
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

cjb:

Edit: Kom på att du förmodligen behöver en .cab fil till ifall du vill flytta ner sliden och inte bara ändra utseende på den...återkommer

Edit2: Givetvis hittar jag ju inte den länken. Har tyvärr inte tid att leta mer idag eller några dagar framåt heller. Det är starbase64 som ligger bakom det hela ivarjefall. Installationsnamnet är starbase64 lockscreen with bottom slider. Lycka till

Här finns en cab till att flytta ner sliden, se post #12

Postad 25 February 2010 - 23:18

qvantis
  • qvantis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Finns det nåt program för att kunna använda den som ett trådlöst tangentbord/mus till datorn?
Är lite av en dealbreaker för mig.. :)

GRemote finns på www.freewarepocketpc.net (som för övrigt har den alldeles utmärkta nedladdningsklienten OpnMarket som inte är helt olik Marketplace! :)) Vet dock inte hur den fungerar, men många verkar nöjda med den!

Postad 26 February 2010 - 00:38

Unregisteredd48f6160
  • Unregisteredd48f6160
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej
Jag köpte min hd2a i mitten av november. Jag är i stora drag nöjd med den, förutom några små buggar. Jag är ny inom windows mobile världen så jag har fått lära mig från grunden. Jag hittade snabbt till xda-developers och wmpoweruser varifrån jag har lärt mig mycket och hittat många tips och trix. Jag köpte hd2an tackvare dess fantastiska hårdvara och stora skärm.

Men jag har på senare tid börjat ångra mitt köp allt mer. Anledningen till detta är de uttalande från windows om deras nya mobilmjukvara, windows mobile 7 , och de diskussioner som just nu pågår på xda och wmpoweruser. Läget är följande: windows har sagt att wm7 ska bli en nystart och det kommer inte stödja några gamla apps från wm6. Xda communityn trodde först att hd2an skulle få en uppdatering till wm7, men allt som tiden har gått så ser det mer och mer ut som att hd2an inte kommer få någom wm7 uppdatering. Majoriteten av xda communityn verkar nu också ha bytt åsikt och den allmänna åsikten verkar nu vara att vi inte kommer få någon wm7 uppdatering. Det hade varit OK om nu wm6 kommer finnas kvar och existera tillsammans med wm7, vilket det enligt windows ska göra. Men pågrund av att wm7 inte kommer vara bakåtkompatibel med wm6 apps så verkar det nu som att många utvecklare hoppar av det sjunkande skepp som är wm6. Några exempel på detta är skype, som nyss gick ut och tog bort sin wm klient från deras hemsida, och addobes uttalande om att man inte kommer släppa flash till wm6 utan väntar på wm7. Det känns som om detta bara är början. Det känns som att wm6 är ett döende mobilsystem. Det känns nu därför ganska bistert att jag har tecknat ett tvåårs kontrakt hos telia när jag köpte min hd2a.

Det jag nu undrar är: Hur känner ni inför det här? Och tror ni det finns någon chans att jag kan byta min hd2a mot en iphone ( jag köpte min hd2a på the phonehouse och betalade då 2600 i affären och tecknade abonemanget "telia prata på" med en avbetalning på 150 kr/månad för mobilen i två år. )?

Redigerat av Unregisteredd48f6160, 26 February 2010 - 00:47.

Postad 26 February 2010 - 00:56

Unregisteredd48f6160
  • Unregisteredd48f6160
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Av någon anledning kunde jag inte skriva mer i förra inlägget. Jag ville bara tillläga att jag har betalt räkningar för perioden fram till mars. Jag vet inte hur det ser ut med bytesrätt/ångerrätt men någon här kanske vet. Jag tänkte undersõka saken mer senare i veckan. Men nu ska jag sova.

ps: Skrev mina inlägg från min hd2a!

Postad 26 February 2010 - 04:24

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Utan säkerhet så svarar jag nej på den frågan.
Dom brukar vara väldigt negativa till att bryta köp på mobiltelefoner.

Har jag fel vill även jag veta hur det ligger till rent lagmässigt. Jag tycker det är förjävligt att det inte finns öppet köp på mobiler, eller gör det?

Postad 26 February 2010 - 09:33

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
McFred... sluta oroa dig för framtiden utan lev i nuet och passa på att njuta av din HD2:a som är den bästa lur som finns just nu. :-) Tänk så lång tid det kommer ta att bygga upp ett lika gediget programbibliotek till W7 som redan finns till nuvarande WM.

Postad 26 February 2010 - 09:51

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Hemskt vad alla är rädda för det här med WM7. Kommer det officiellt så kommer det..och gör det inte det så lär det förmodligen ändå vara möjligt att få in det i HD2:an då flera bilder "läckt" med operativet installerat på luren. Gänget på XDA lär inte ligga i viloläge utan jag är rätt övertygad om att någon där lär fixa WM7 till HD2:an.

Annar får man väl köpa en ny lur. Är väl inte hela världen.

Dessutom, när är det planerat släpp av Wm7? Tidigast julen 2010?

Det kommer ju nya artiklar var och varannan dag om detta ämne...

Ett rykte:
http://www.engadget....ble-up-to-oems/

Fake eller inte...kunde inte bry mig mindre eg.
http://pocketnow.com...-very-good-news

Redigerat av boltis, 26 February 2010 - 09:54.

Postad 26 February 2010 - 09:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller det "döende" WM 6: Jag ser ingen större anledning att sörja. Skype hade en dålig klient till WM, det finns bättre lösningar som Fring.

Flash finns ju redan på WM 6, däremot är det självklart att senaste versionen kommer till 7an först och främst.

WP 7 är något helt annat än WM 6.5. För min del är 7an totalt utesluten, den saknar alla trevliga egenskaper som 6.x har. Att den är inkompatibel gör det än värre.

Men jag tror inte att det behövs någon panik. Det sannolika scenariot är att Microsoft först satsar all kraft på att få ut WP 7, därefter kommer en CE6-baserad efterföljare till WM 6.5. Skillnaderna är så stora att WP 7 snarare bör betraktas som ett nytt segment från Microsoft, alltså inte som "efterföljare" till 6.5. Det är helt olika saker.

När det gäller program etc kommer det att ta tid innan WP 7 kommer ifatt och med tanke på hur det ser ut lär man aldrig göra det. Det är för låst för det.

Deppa inte, använd din HD2 och var glad. Är det WP 7 du vill ha - skaffa en ny nalle när det blir dags. Tidigast runt jul 2010 lär de första enheterna nå marknaden.

Postad 26 February 2010 - 15:36

gekcim
  • gekcim
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej
I min telefon bok står det med efternamn före förnamn. Går jag in i kontakten så strår det rätt.
Hur ändrar jag så attt förnamnet kommer före efternamnamnet?

Är det någon som kör ett fungerade tangentbord med åäö på egna knappar? Om så vilket?

Postad 26 February 2010 - 15:37

ShiBBan_
  • ShiBBan_
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Riktigt besviken är jag på min HD2! Windows suger verkligen :/. Laggar & hänger sig väldigt ofta. Trög & korkat tangentbord vid skrivande & surfande. Inte kan man heller prata i telefonen utan att man kommer åt massa knappar & hamnar lite var som helst efter man har lagt på. Program som inte stängs av när man går ut ur dem, & utbudet på program är inget vidare enligt mig!

Tror faktiskt att jag ska sälja telefonen & köra med iPhone igen.

Redigerat av ShiBBan_, 26 February 2010 - 15:39.

Postad 26 February 2010 - 15:51

qvantis
  • qvantis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

/.../

Fortsätt läsa i nämnd tråd... :)

Postad 26 February 2010 - 18:06

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Riktigt besviken är jag på min HD2! Windows suger verkligen :/. Laggar & hänger sig väldigt ofta. Trög & korkat tangentbord vid skrivande & surfande. Inte kan man heller prata i telefonen utan att man kommer åt massa knappar & hamnar lite var som helst efter man har lagt på. Program som inte stängs av när man går ut ur dem, & utbudet på program är inget vidare enligt mig!

Tror faktiskt att jag ska sälja telefonen & köra med iPhone igen.

Hehe... använd bara ett program i taget som på din iPhone så skall du se att den aldrig kommer att lagga :)

Postad 26 February 2010 - 19:03

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Finns det på nåt magiskt sätt att ändra appsen på slidebaren...t ex byta ut twitter mot facebook etc...?

Postad 26 February 2010 - 19:23

ShiBBan_
  • ShiBBan_
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hehe... använd bara ett program i taget som på din iPhone så skall du se att den aldrig kommer att lagga :)

Eller så erkänner du bara att det är korkat att programmet inte stängs av när man vill det, som när man tex går ut programmet...

Postad 26 February 2010 - 20:28

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Eller så erkänner du bara att det är korkat att programmet inte stängs av när man vill det, som när man tex går ut programmet...

Finns gratisprogram som fixar det. Med Touch X taskmanager kan du ställa in så att tryck på "X" avslutar program istället för att minimera... valet är ditt (vilket är vad jag gillar med WM).

Mvh.../AudioSmurf

Postad 26 February 2010 - 20:35

Unregistered4a29445d
  • Unregistered4a29445d
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte vilken ROM du använder, men det finns alternativa "task managers" att installera där du kan ställa in att programmet avslutas när du trycker på X, så inga problem där.

Visst är kanske utbudet betydligt större till iPhone, men hur många av alla apps till denna hypade lur är verkligen något att ha?
Friheten med en WM lur överglänser iPhone med hästlängder och utbudet av bra appar är nog samma, t.ex. hur många "coustom ROM" hittar du till iPhone? Där är du hela tiden beroende av vad appel utvecklar och har ingen chans att hitta en anpassad ROM som är som du vill ha den.
Sen bara en sådan idiot sak att man måste lämna in den för ett simpelt batteri byte.

Sen om du tycker att du kommer åt saker när du pratar så att dom öppnas så installera BsB tweaks där du kan göra skärmen mindre känslig.

På en WM lur finns det lösningar till om inte allt så det mesta och finns det inte så tar det inte lång tid innan någon på XDA kommit med en sådan lösning.

Postad 27 February 2010 - 15:00

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Är HD2:an kompatibel med spotify...???

Postad 27 February 2010 - 15:37

br3nt
  • br3nt
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Är HD2:an kompatibel med spotify...???

nej, inte officiellt. men har du premiumkonto så finns nåt spotify program på XDA (spot nånting)

Postad 28 February 2010 - 07:27

Bebazz
  • Bebazz
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min Hd2:a oc har uppdaterat ROMen 1.66 från HTC. Ska nu förska installera uppdateringarna uppdatering av SMS-funktion, SD Card lagringskort och uppdatering av kalendervyn. Det funkar ej för mig, jag ha laddat ner dem på datorn och fört över dem till telefonen. När jag trycker på filen och installera står det "This hotfix is not compatible with your device". Enligt instruktionerna på Htc hemsida ska det fungera, vad är problemet? Hoppas någon kan hjälpa mig.

Postad 28 February 2010 - 09:57

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Det är inte så konstigt att dom hotfixen inte fungerar för dig. Läser du ordentligt vad som står på respektive sida för hotfixen så ser du att dom är till lägre/tidigare versioner än 1.66. De hotfixen är redan med i 1.66 romen.

Annars har du gjort helt rätt!

Edit: Det är däremot en större hotfix till 1.66 på gång som bla ska ge bättre mottagning. Finns inte att ladda ner på svenska ännu på officiella, men en europeisk version finns på andra sidor.. har inte provat själv än dock..

Edit nr2: Tja, att kalla det en hotfix är nog lite fel enligt mig. Det är en hel romuppdatering. Laddade ner den precis och kollade lite. Filen i sig ligger på över 190mb och förfarandet är detsamma som tidigare romuppdateringar. Lugnar mig nog tills det kommer en specifik sverigeuppdatering och inte bara en "europa". (finns tydligen redan tillgänglig på t.ex danska)

Redigerat av boltis, 28 February 2010 - 12:44.

Postad 28 February 2010 - 12:04

davidguate
  • davidguate
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Jag har precis fått min Hd2:a oc har uppdaterat ROMen 1.66 från HTC. Ska nu förska installera uppdateringarna uppdatering av SMS-funktion, SD Card lagringskort och uppdatering av kalendervyn. Det funkar ej för mig, jag ha laddat ner dem på datorn och fört över dem till telefonen. När jag trycker på filen och installera står det "This hotfix is not compatible with your device". Enligt instruktionerna på Htc hemsida ska det fungera, vad är problemet? Hoppas någon kan hjälpa mig.

Om jag är rätt de hotfixen finns redan på ROMen 1.66.
Men det bästa är att flasha en kokad rom de flesta är snabbare och fingervänliga och med färre buggar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.