Min tå är inte öm till skillnad från din när det kom till Kamprad, men jag undrar fortfarande vad det har med skattesystemet (eller för den delen det förlegade licenssystemet) att göra. Att bumpa den här tråden endast i syfte att ta fram exemplen på opartiskhet är tycker åtminstone jag är lite märkligt, men har absolut inga problem med att det diskuteras.
Tv-licensen kanske avskaffas och omvandlas till en skatt
Postad 30 januari 2018 - 13:03
Filmsamlaren,
diskussionen handlar eventuellt om att somliga har lättare för Nazister än de goda som jobbar för lika värde. Enkelt.
Postad 30 januari 2018 - 13:13
Filmsamlaren,
diskussionen handlar eventuellt om att somliga har lättare för Nazister än de goda som jobbar för lika värde. Enkelt.
Hur lyckas du med att alltid halka in på brunspåret? Oavsett om det diskuteras högtalare eller Public Service så hamnar du alltid där när du inte har nåt att komma med.
Postad 30 januari 2018 - 13:27
Min tå är inte öm till skillnad från din när det kom till Kamprad, men jag undrar fortfarande vad det har med skattesystemet (eller för den delen det förlegade licenssystemet) att göra. Att bumpa den här tråden endast i syfte att ta fram exemplen på opartiskhet är tycker åtminstone jag är lite märkligt, men har absolut inga problem med att det diskuteras.
Det handlar om riskerna med ett skattefinansierat PS. Här såg vi ett exempel på att avgifterna/skatten kan finansiera sossarnas valkampanj.
Postad 30 januari 2018 - 13:33
Då kanske du kunde ha klargjort det istället för att gnälla?
Får se om jag hinner sätta mig in i fallet ikväll för att göra en egen bedömning.
Postad 30 januari 2018 - 13:40
Jag bor i Staffanstorps kommun och känner väl till M-styret med diktator Sonesson i spetsen. Det är oss kommuninvånare väl känt hur M hanterar flyktingfrågan inom vår lilla kommun. I det nämnda fallet handlar det om att försöka skjuta över någon form av skuld till grannen och storkommunen Malmö istället för att ta sitt eget ansvar i frågan.
Postad 30 januari 2018 - 13:40
Då kanske du kunde ha klargjort det istället för att gnälla?
Får se om jag hinner sätta mig in i fallet ikväll för att göra en egen bedömning.
Trodde det var uppenbart om man nu bemödat sig med att läsa hela texten. SVT ljög medvetet i direktsändning
Postad 30 januari 2018 - 13:41
Trodde det var uppenbart om man nu bemödat sig med att läsa hela texten. SVT ljög medvetet i direktsändning
Det har du ingen som helst aning om. Det framgår inte.
Postad 30 januari 2018 - 13:44
Jag bor i Staffanstorps kommun och känner väl till M-styret med diktator Sonesson i spetsen. Det är oss kommuninvånare väl känt hur M hanterar flyktingfrågan inom vår lilla kommun. I det nämnda fallet handlar det om att försöka skjuta över någon form av skuld till grannen och storkommunen Malmö istället för att ta sitt eget ansvar i frågan.
I detta fallet så var det tvärtom. Den intervjuade personen tillhör Malmö kommun och det visste SVT. SVT ljög i direktsändning
Det har du ingen som helst aning om. Det framgår inte.
SVT har ju erkänt detta
Efter mailväxling med en researcher på SVT blev jag sedan uppringd av redaktören för Opinion Live, Eskil Lundgren. Han erkände att SVT visste om att mannen inte var anvisad till Staffanstorps kommun. Eskil Lundgren berättade att mannen var anvisad till Malmö Stad och att Malmö alltså haft mannen och dennes familj placerad där i sex månader.
Redigerat av Buddypresley, 30 januari 2018 - 13:47.
Postad 30 januari 2018 - 14:03
Konsensus,
PS inget att göra med misstro, gnällspikar eller amatörer. Kan du inte förhålla dig till helheten, flytta. Punkt.
Postad 30 januari 2018 - 15:41
Tänk vilken fin värld vi skulle ha om du var lika flink med att syna sömmarna i alla faktafel alt.högern blandar ihop. Skratt
Postad 30 januari 2018 - 15:46
Buddy,
Tänk vilken fin värld vi skulle ha om du var lika flink med att syna sömmarna i alla faktafel alt.högern blandar ihop. Skratt
Den sidan tar du hand om. Allt som ligger till höger om Vänsterpartiet
Postad 30 januari 2018 - 15:47
Buddy, är du verkligen så enfaldig att du använder ett facebookinlägg gjort av SVTs motpart i frågan som argument för att SVT generellt skulle vara "opartiska" ?
Postad 30 januari 2018 - 15:51
Buddy, är du verkligen så enfaldig att du använder ett facebookinlägg gjort av SVTs motpart i frågan som argument för att SVT generellt skulle vara "opartiska" ?
Har jag sagt generellt? Nej, men i just detta fallet så har dom varit partiska.
Postad 30 januari 2018 - 15:53
Buddy, hade varit intressant att se in i din värld.
Ja du är en klippa på att klaga på allt som inte fastnar i den bruna sörjan
Redigerat av PML73, 30 januari 2018 - 15:54.
Postad 30 januari 2018 - 15:57
Skratt.
Buddy, hade varit intressant att se in i din värld.
Vad är det du inte förstår? Om jag lyfter nåt som står i dagspressen, som inte du gillar, så kan du inte ens diskutera det utan ägnar dig åt trams
Postad 30 januari 2018 - 16:02
Ja du är en klippa på att klaga på allt som inte fastnar i den bruna sörjan
Nu har du halkat in i det bruna igen. Jag skriver att SVT medvetet ljuger och du kommer med tramskommentarer.
Postad 30 januari 2018 - 16:21
Synd att du inte lagt märke till att jag bara använder mig av din retorik.
Postad 30 januari 2018 - 17:07
Om du anser att detta är en isolerad incident så ser jag det knappast som ett argument för någonting alls. Fel begås. Om nu detta fel ens begåtts.
Vad är det du inte förstår? Om jag lyfter nåt som står i dagspressen, som inte du gillar, så kan du inte ens diskutera det utan ägnar dig åt trams
Du verkar i din iver att posta saker som är negativt för SVT ha missat att det inte är någon dagspress som står bakom det du citerat. Det är ett debattinlägg skrivet av Kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp. Det finns m.a.o. inget journalistiskt grävande bakom och är skrivet av ena parten.
Redigerat av Loco.spk, 30 januari 2018 - 17:08.
Postad 30 januari 2018 - 17:18
Men då är det ju sant...

Redigerat av PML73, 30 januari 2018 - 17:19.
Postad 30 januari 2018 - 18:25
Och då kan man anmäla dom till Radionämnden. Kör på .
Postad 30 januari 2018 - 18:33
Postad 30 januari 2018 - 19:16
SVT har erkänt att dom ljögOm du anser att detta är en isolerad incident så ser jag det knappast som ett argument för någonting alls. Fel begås. Om nu detta fel ens begåtts.
Du verkar i din iver att posta saker som är negativt för SVT ha missat att det inte är någon dagspress som står bakom det du citerat. Det är ett debattinlägg skrivet av Kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp. Det finns m.a.o. inget journalistiskt grävande bakom och är skrivet av ena parten.
Postad 30 januari 2018 - 20:19
???
Vad det en svår fråga?
SVT (PS) har klantat sig, det är väl odiskutabelt. Du gillar inte PS, det är väl inte heller så mycket att diskutera ?
Anmäl dom för Radionämden. Fälls dom tillräckligt många gånger så händer kanske något ur din synvinkel positivt.
Och vad gör du? Vad vill du egentligen uppnå med ditt agerande?
Redigerat av Mr_Tom, 30 januari 2018 - 20:34.
Postad 30 januari 2018 - 20:20
Om du anser att detta är en isolerad incident så ser jag det knappast som ett argument för någonting alls. Fel begås. Om nu detta fel ens begåtts.
https://www.sydsvens...-i-staffanstorp
Postad 30 januari 2018 - 20:43
För det första så har du länkat till en betalartikel som jag inte kan läsa. För det andra så verkar det återigen vara en hänvisning till hans facebooksinlägg.
SVT har erkänt att dom ljög
Har de? Kan du inte länka då för det är inget jag sett.
Hur som helst så var det inte ens min huvudsakliga poäng. Den var att en enskild händelse inte är mycket till argument mot att PS ska vara skattefinansierat eller inte.
Postad 30 januari 2018 - 20:46
SVT (PS) har klantat sig, det är väl odiskutabelt.
Har de det? Jag har fortfarande bara sett moderatens facebooksinlägg och hänvisningar till det. Mycket möjligt att SVT har gjort fel, men sansad som jag är väntar jag hellre på att båda sidor får komma med sin syn.
Postad 30 januari 2018 - 20:56
Har de det? Jag har fortfarande bara sett moderatens facebooksinlägg och hänvisningar till det. Mycket möjligt att SVT har gjort fel, men sansad som jag är väntar jag hellre på att båda sidor får komma med sin syn.
Jag tolkar det som att dom anser det själva:
https://www.svt.se/n...-sagt-det-punkt
Postad 30 januari 2018 - 21:33
Det här är en viktig detalj i svensk Public Service som inte tas upp tillräckligt ofta, att det faktiskt är en del av uppdraget att vara självgranskande och att olika redaktioner kan arbeta oberoende av varandra.
Postad 30 januari 2018 - 21:47
För det första så har du länkat till en betalartikel som jag inte kan läsa. För det andra så verkar det återigen vara en hänvisning till hans facebooksinlägg.
Det var du som ville ha en länk till dagspressen, alla de stora tidningarna har betalväggar nuförtiden, så lite moment-22 om du inte är villig att betala för dina nyheter.
Här får du ett begränsat utdrag ur artikeln
Eskil Lundgren är redaktör för Opinion live.Han bekräftar att redaktionen kände till att mannen ifråga inte var placerad på boendet av Staffanstorps kommun.Anledningen till att det ändå var han som fick uttala sig i programmet, berodde på att han är utsedd till talesperson av de andra boende, och kunde bra engelska, säger Eskil Lundgren. Att det inte nämndes i programmet är han självkritisk till i efterhand.Han förklarar det med att han inte ansåg att det ändrade sakfrågan: att Staffanstorp kommun placerar barnfamiljer på boendet.– Vi borde såklart ha nämnt det. Jag kan bara beklaga att det blev så.– Nu har det helt onödigt blivit en storm kring detta.Att programmet skulle ägna sig åt "fake news" eller driva en viss politisk linje förnekar han bestämt.– Det finns ingen politisk vridning, vi skulle aldrig tolerera det, det finns inte på kartan.
Postad 30 januari 2018 - 22:16
Tack, precis vad jag eftersökte.
Det var du som ville ha en länk till dagspressen, alla de stora tidningarna har betalväggar nuförtiden, så lite moment-22 om du inte är villig att betala för dina nyheter.
Bad aldrig om någon länk till just dagspressen. Mr Toms länk fungerade bra.
Postad 30 januari 2018 - 22:46
Nu har jag sett programmet och läst på om vad som har hänt. SVT gjorde ett solklart misstag, det råder det ingen tvekan om. Som även Zacabeb påpekar är det en central del i PS att vara självgranskade och de fel som begås.
Men att detta skulle vara någon form av "finansiering av sossarnas valkampanj" är inget annat än konspirationsteori. Här är en bra video om medias roll och hur man ska ta till vara på den.
https://www.youtube.com/watch?v=o2XOah0pBxg
Postad 31 januari 2018 - 03:32
Har kanske redan postats men denna säger väl allt tyvärr....
https://m.youtube.co...h?v=frU_UDNN3pk
Underbar video. Säger allt om SVT.
Postad 31 januari 2018 - 05:20
Det här är en viktig detalj i svensk Public Service som inte tas upp tillräckligt ofta, att det faktiskt är en del av uppdraget att vara självgranskande och att olika redaktioner kan arbeta oberoende av varandra.
Stämmer så väl, och det är väl det fina och det starka med just svensk PS, att den granskas och kan fällas efter regler och lagar. I jämförelse med alt.fake.news.bullshit som kan sprida all osanning och dynga som helst utan att ha valid information om sammanhang eller källkritik. Grattis får jag väl säga till dem som så gärna spelar fickpingis så fort PS analyseras.
Redigerat av PML73, 31 januari 2018 - 05:23.
Postad 31 januari 2018 - 07:15
Anmäl dom för Radionämden. Fälls dom tillräckligt många gånger så händer kanske något ur din synvinkel positivt.
Det har jag inte tänkt på. Ska kolla på detta
Postad 31 januari 2018 - 07:45
Som är utsedd av regeringen.
Hu set det egentligen ut med anmälningar, fällande?.
Vilka sitter där, som ska granska?
Tittar man närmare på fällningsgrunderna framgår att av totalt 5723 anmälningsärenden åren 2009–2013 fälldes bara 50 programinslag (8,7 promille) på grund av bristande opartiskhet. 61 programinslag (1,6 procent) fälldes på grund av bristande saklighet. Övriga fällningar under perioden, 193 stycken, omfattar andra fällningsgrunder som "respekt för privatlivet", "mediets genomslagskraft" och "otillbörligt kommersiellt gynnande".
Granskningsnämnden består av en ordförande, sex ledamöter och fyra ersättare och utses av regeringen. Ordföranden är eller ska ha varit domare. Övriga ledamöter består för närvarande av en chefredaktör, tre journalister, en bankjurist och en filmforskare.
https://www.dagensme...erierna-6536299
Är denna statistik helt enkelt ett utslag av att SVT sköter sitt jobb exemplariskt?
Tror sanningen är någon helt annanstans
Postad 31 januari 2018 - 07:56
Nu har jag sett programmet och läst på om vad som har hänt. SVT gjorde ett solklart misstag, det råder det ingen tvekan om. Som även Zacabeb påpekar är det en central del i PS att vara självgranskade och de fel som begås.
Men att detta skulle vara någon form av "finansiering av sossarnas valkampanj" är inget annat än konspirationsteori.
Inte bara ett misstag utan ett medvetet misstag. SVT visste saker innan sändning men valde att inte berätta. Tack vare detta så gynnades sossarna i debatten
Redigerat av Buddypresley, 31 januari 2018 - 08:00.
Postad 31 januari 2018 - 08:11
I detta fallet så var det tvärtom. Den intervjuade personen tillhör Malmö kommun och det visste SVT. SVT ljög i direktsändning
SVT har ju erkänt detta
Efter mailväxling med en researcher på SVT blev jag sedan uppringd av redaktören för Opinion Live, Eskil Lundgren. Han erkände att SVT visste om att mannen inte var anvisad till Staffanstorps kommun. Eskil Lundgren berättade att mannen var anvisad till Malmö Stad och att Malmö alltså haft mannen och dennes familj placerad där i sex månader.
Alla uppgifter du presenterar kommer från ett utlåtande av moderaten Sonesson. Malmö kommun har inte uttalat sig.
Postad 31 januari 2018 - 08:22
Alla uppgifter du presenterar kommer från ett utlåtande av moderaten Sonesson. Malmö kommun har inte uttalat sig.
Har du inte läst vad SVT själva säger? https://www.svt.se/n...-sagt-det-punkt
Postad 31 januari 2018 - 08:38
Förslag på alternativa?
Du har ett stort sakfel i ditt närmaste inlägg. Och det är att regeringen ensamt står till ansvar för innehållet i granskningsnämnden. Det är en nämnd satt att återspegla den demokratiska statsskickets grundideer. Vilket betyder att styrningen av nämnda PS styrs av opartisk stiftelse med nämndemännen fördelat över blockgränser.
Det enda som en regering beslutar om är sändningstillståndet. Och det har INGET att göra med politiska önskemål i tv-rutan utan handlar i högsta grad om budgetfrågor kring finansiering av teknik och program. Samt säkerställande av just opartiskhet.
Skrämmande låg faktor av äkta data från dig.
Postad 31 januari 2018 - 09:42
https://ledarsidorna...orlorade-heder/
Därefter riktade sig programledaren Belinda Olsson till en syrisk man, som bott på det vandrarhem som en gång varit ett stall. Han sade att han hade bott där i sex månader och var mycket missnöjd över förhållandena där. Dock visade det sig ett par dagar efter sändningen att denna familj överhuvudtaget inte hade placerats på vandrarhemmet av Staffanstorps kommun, utan av det socialdemokratiskt styrda Malmö, som på eget bevåg tagit kontakt med ägaren till vandrarhemmet och tecknat kontrakt. Staffanstorp hade placerat personer där från och med november förra året, men avbrutit samarbetet relativt nyligen, eftersom man inte varit nöjd med kvaliteten.
Det visade sig med andra ord i efterhand att Opinion Live fullt medvetet bjudit in en flykting för att klaga på Staffanstorps mottagning, när denne person i själva verket placerats där av Malmö stad, utan att Staffanstorp överhuvudtaget hade med saken att göra. I studion befann sig dessutom den socialdemokratiska riksdagskvinnan från Malmö, Hillevi Larsson, som mycket indignerat anklagade Sonesson för att placera flyktingar i hästboxar, när det i själva verket var hennes egen stad som hade gjort detta. Till Larssons försvar måste man säga att hon var lika ovetande som Sonesson om att syriern faktiskt var Malmös ansvar. Hon var lika mycket offer för Opinion Lives bedrägerier som alla andra. Redaktionen för Opinion Live har försvarat sig med att Malmösyriern ändå var representativ för de som anvisats av Staffanstorp och att han talade bäst engelska, men detta är inget tillfredställande svar.
Postad 31 januari 2018 - 09:48
Jag är långt ifrån någon expert inom detta ämne.
Du tror inte en viss grupp av människor med liknande åsikter och som känner det de ska granska kan vara partiska?
Säger inte att det är så, bara att det finns en risk
Postad 31 januari 2018 - 09:56
Det visade sig med andra ord i efterhand att Opinion Live fullt medvetet bjudit in en flykting för att klaga på Staffanstorps mottagning, när denne person i själva verket placerats där av Malmö stad, utan att Staffanstorp överhuvudtaget hade med saken att göra.
Så illa var det ju ändå inte. Staffanstorps kommun var ju i högsta grad inblandade i.o.m. att det var de som hade ställt boendet till förfogande. Dessutom verkar det som om de valt den syrier som detta handlar om för att föra talan för alla de boende där (även Staffanstorps placerade).
Inte bra att de inte nämnde att just han var placerad där av Malmö kommun men inte fullt så illa som Sonesson försöker få det att låta.
Redigerat av Loco.spk, 31 januari 2018 - 10:02.
Postad 31 januari 2018 - 09:59
Så illa var det ju ändå inte. Staffanstorps kommun var ju i högsta grad inblandade i.o.m. att det var de som hade ställt boendet till förfogande. Dessutom verkar det som om de valt den syrier som detta handlar om för att föra talan för alla de boende där (även Staffanstorps placerade).
Inte bra att de inte nämnde att just han var placerad där av Malmö kommun men inte fullt så illa som Sonesson försöker få det att låta.
Du får fixa ditt citat, ser ut som att det är jag som skrivit det, det var ju ett citat från artikeln, inte min text.
Men enligt den länkade texten var det ju så att staffanstorp hade avbrutit samarbetet med boendet i fråga, så varför de ska stå till svars för varför Malmö fortfarande skickat folk dit är ju lite konstigt
Postad 31 januari 2018 - 10:01
Regeringen beslutar vilka som ska sitta i granskningsnämnden.. Är det fel?
Jag är långt ifrån någon expert inom detta ämne.
Du tror inte en viss grupp av människor med liknande åsikter och som känner det de ska granska kan vara partiska?
Säger inte att det är så, bara att det finns en risk
DET INTE REGERINGEN SOM BESLUTAR VEM SOM SITTER I GRANSKNINGSNÄMNDEN. Regeringen beslutar endast om att ge sändningstillstånd och godkänner funktionen av granskningsnämnden och dess budget. Har du svårt att se hur den specifika processen ser ut föreslår jag att du läser på först gällande hur granskningsnämnden tillsätts och vilka regler/förhållningar som gäller för ingående beslut de ska ta.
Gällande just partiskhet så finns det större problem i det juridiskt korrekta hos alla de mediakanaler som INTE fälls, någonsin för opartiskhet eller som INTE lyder under demokratiska regler för opartiskhet. Denna fråga är i mina ögon betydligt viktigare att belysa. Som att en viss åsiktsmaskin helt enkelt aldrig kan fällas. Det är farligt det. Då har vi diktatoriska och psykotiska drag som aldrig kan ifrågasättas juridiskt.
Att PS fälls i några promille kan också tolkas som att PS sköter sin uppgift med tämligen gott resultat i enlighet med granskningsnämndens blocköverskridande översyn.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar