Vad spelar mätvärden för roll om tester visar att ingen kan skilja på förstärkare i blindtest? Vad spelar bra kritik i lyssningstester för roll om ingen kan skilja.......?Jag skrev:
"Själv så köpte jag min Rotel RB-1090 olyssnad på grund av bra mätvärden, fint resultat i F/E-lyssning och bra pris/effekt ratio."
1. Vad tror du ordet olyssnad betyder?
2. Mätvärden = att den mäter bra.
3. Den har fått mycket bra kritik i F/E lyssningstest.
4. Då gav den mycket bra pris/effekt ratio bland hifisteg (innan Emotiva).
Det är rätt otroligt att man ska behöver om och om igen förklara basala saker.
Postad 25 February 2014 - 15:44
Postad 25 February 2014 - 16:07
Att "upplevelser" och den faktiska verkligheten väldigt ofta skiljer sig åt är ett väl etablerat faktum
Det är ganska svårt att diskutera med dig när du har så bristfälligt förtroende till människans förmåga att utvärdera a mot b. Det beror troligtvis på att du inte har en aning om hur du ska göra en sån utvärdering. Lyckligtvis finns det andra som kan det, och det är därför det finns så många fantastiska biografer och musikanläggningar som har det "lilla extra". Det är tyvärr också därför man ofta träffar på hifi-intresserade som inte har en aning om vad de håller på med och lägger hundratusentals kronor på dyra prylar som presterar mediokert.
Jag har pysslat med musik- och bioanläggningar i ungefär 15 år och har träffat en hel del personer som jobbar professionellt med den här typen av installationer. Alla har suttit på en enorm erfarenhet gällande hur man får så engagerande och bra återgivning som möjligt för en given summa pengar. Det gäller både komponentval, högtalarplacering, akustikåtgärder och hur man sköter en anläggning optimalt. Erfarenheten har de fått därför att de har lärt sig att göra snabba utvärderingar. A mot B.
Det är det som skiljer proffs mot amatörer. Inte kunskaper i fysik eller förmåga att tolka tillverkarens specifikationer.
Varför detta helt övergår din horisont kan jag bara gissa, men det framgår ganska klart att förståelsen för hur teknik och människor fungerar inte riktigt sjunkit in hos dig, eller möjligtvis att du helt förkastar kunskap och vetenskap på trons altare...
Samma debatt-teknik som tidigare, ser jag.
4300 inlägg och en enda bild i galleriet: https://www.minhembi...c_id=365409.jpg Jag bör bli provocerad och jag blir det också. Dags att ta en liten paus från den här tråden.
Tack och hej!
Postad 25 February 2014 - 16:08
Håller inte med dig. Dom som lyssnar öppet och upplever skillnad (placebo eller inte) och väljer produkt efter detta, gör ett vettigt val. Däremot är det mindre vettigt att "veta" att man inte kan höra skillnad mellan förstärkare och väljer den dyra apparaten och kallar beteendet för feelgood. Kanske man hör skillnad ändå men erkänner det inte eller också hör man ingen skillnad och köper ändå den dyra. Är inte det självbedrägeri?De som inte inser sina begränsningar och tror man är immun mot placebo pysslar med självbedrägeri.
Postad 25 February 2014 - 16:12
Fundering. Lustigt hur det saknas information kring rummets vara (ljudliga förutsättning) lämnats helt därhän vid lyssningstester. Alla rum eller lokaler har en nivå där ljudet till slut blir för tjockt. Lyssnar man då på olika förstärkare på sådan volym som överskrider detta fenomen blir det riktigt svårt att få fram skillnader i vare sig kablar eller förstärkare.
Postad 25 February 2014 - 16:45
Jag instämmer fullständigt med denne klarsinte författare.
För lika svårt som det verkar vara för en del att acceptera att man faktiskt KAN lura sig, lika svårt verkar det vara för andra att förstå att det faktiskt KAN förekomma hörbara skillnader även mellan annat än högtalare.
De tester som med god sannolikhet påvisar noll skillnad är ju givetvis en ögonöppnare för alla med någorlunda öppna sinnen.
Men det blir ju liksom bara löjligt att påstå att precis alla ickeunderkontrolleradeformertester (puh) resulterar i felaktiga resultat.
Postad 25 February 2014 - 17:34
Fast en faspenna kan även lysa på nollan också, då iallafall i äldre hus är potensialskillnad mellan nollan och jord, det är inte ovanligt att det kan vara ca 50 volt i äldre hus, kanske inte menade samma grej, men jag tänker på en sån på typ biltema och ska man jobba med el så ska man inte helst inte använda en sån då den kan indikera att strömmen är avslagen fast den inte är detEn bra faspenna brukar kunna hjälpa genom att den reagera kraftigare/ på längre avstånd från apparat chassit om fasen är " fel "
Postad 25 February 2014 - 17:42
Det jag blir lite irriterad på, eller till och med fascinerad utav, i den här tråden är den totala avsaknaden av ödmjukhet hos många här inne.Det är tyvärr också därför man ofta träffar på hifi-intresserade som inte har en aning om vad de håller på med och lägger hundratusentals kronor på dyra prylar som presterar mediokert.
Vem är du att säga att deras anläggningar är mediokra? Ni har naturligtvis helt olika ideal. Du pratade ju även om att man ska lita på sig själv och sina sinnen. Tror du inte att dessa personer med så kallade "mediokra" system tycker att det låter bra hemma hos dom och njuter fullt ut? Kanske mer än dig till och med? Det är ju inte självklart att dom skulle trivas alls hemma hos dig.
Om man ska diskutera sinnen så tycker jag banne mig man kan försöka ha ett öppet sinne själv också.
Postad 25 February 2014 - 17:58
Vem är du att säga att deras anläggningar är mediokra? Ni har naturligtvis helt olika ideal.
Jag har inte ens hört deras anläggningar. De jag syftade på i just detta exempel är vad de själva har berättat för mig.
Den så kallade "uppgraderingsjävulen", att man aldrig blir nöjd, beror ofta på att man inte vet vad man ska leta efter.
Tips, fråga gärna om något är otydligt i det jag skriver innan du blir upprörd och feltolkar mig.
/ Jacob
Postad 25 February 2014 - 18:05
Fast en faspenna kan även lysa på nollan också, då iallafall i äldre hus är potensialskillnad mellan nollan och jord, det är inte ovanligt att det kan vara ca 50 volt i äldre hus, kanske inte menade samma grej, men jag tänker på en sån på typ biltema och ska man jobba med el så ska man inte helst inte använda en sån då den kan indikera att strömmen är avslagen fast den inte är det
Jag kan säga att jag är osäker det är nog 15-20 år sedan jag använde en faspenna, men då fick vi utslag på pennan på längre avstånd om fasen var " fel " kanske 20 cm vände man fasen försvann det eller blev kanske 3-4 cm.
Postad 25 February 2014 - 18:12
Så du vet att deras anläggningar presterar mediokert utan att ens lyssnat på dom? Ja det var ju oerhört mycket mer ödmjukt...Jag har inte ens hört deras anläggningar. De jag syftade på i just detta exempel är vad de själva har berättat för mig.
Den så kallade "uppgraderingsjävulen", att man aldrig blir nöjd, beror ofta på att man inte vet vad man ska leta efter.
Tips, fråga gärna om något är otydligt i det jag skriver innan du blir upprörd och feltolkar mig.
/ Jacob
För om du menar att dom kommer till dig och själva säger att deras anläggningar presterar mediokert, samt att dom lagt så mycket pengar som du nämner så håller jag med dig, det vore tragiskt. Men vars träffar du dessa människor som uppenbarligen har ett så stort intresse för hifi men inte ens kan avgöra vad dom själva tycker låter bra?
Sitter du själv på den "perfekta" anläggningen förresten?
Postad 25 February 2014 - 18:19
Postad 25 February 2014 - 18:33
Så du vet att deras anläggningar presterar mediokert utan att ens lyssnat på dom? Ja det var ju oerhört mycket mer ödmjukt...
Vad har ödmjukhet med saken att göra?
Jag kan inte bedöma om anläggningen presterar mediokert utan att höra den själv. Men det är sannolikt om någon har lagt sexsiffrigt och sen inte blir nöjd. Särskilt om man har gemensamma referenser.
För om du menar att dom kommer till dig och själva säger att deras anläggningar presterar mediokert, samt att dom lagt så mycket pengar som du nämner så håller jag med dig, det vore tragiskt. Men vars träffar du dessa människor som uppenbarligen har ett så stort intresse för hifi men inte ens kan avgöra vad dom själva tycker låter bra?
Jag har ett tiotal vänner som är intresserade av hifi och bio, samt många bekanta som jag träffat i butiker och andra sammanhang. Brukar försöka gå på forumträffar och har arrangerat ett par själv.
Jag tror att de flesta är nöjda med sina anläggningar. Men av alla prylbranscher så upplever jag hifi/bio som den klart mest förvirrade där man byter högtalare var och varannan vecka för att försöka hitta det Farbror Barbro kallar "det perfekta ljudet". Det är bara att gratulera om du inte känner igen dig.
Sitter du själv på den "perfekta" anläggningen förresten?
Jag är väldigt nöjd. De flesta komponenter i mitt system har varit i min ägo sedan 2008. På hårdvarusidan har jag haft problem att hitta en vettig signalkälla. Har testat ett tjugotal blurayspelare som alla haft problem att spela 24p (eller 23.976fps som det oftast är) korrekt. Det är nu löst med en egenbygd filmstreamer baserad på Linuxkärna, nvidia-grafikkort och en två år gammal version av XBMC.
Du är välkommen på ett besök om du vill!
/ Jacob
Postad 25 February 2014 - 18:45
Vad har ödmjukhet med saken att göra?
Jag kan inte bedöma om anläggningen presterar mediokert utan att höra den själv. Men det är sannolikt om någon har lagt sexsiffrigt och sen inte blir nöjd. Särskilt om man har gemensamma referenser.
Jag har ett tiotal vänner som är intresserade av hifi och bio, samt många bekanta som jag träffat i butiker och andra sammanhang. Brukar försöka gå på forumträffar och har arrangerat ett par själv.
Jag tror att de flesta är nöjda med sina anläggningar. Men av alla prylbranscher så upplever jag hifi/bio som den klart mest förvirrade där man byter högtalare var och varannan vecka för att försöka hitta det Farbror Barbro kallar "det perfekta ljudet". Det är bara att gratulera om du inte känner igen dig.
Jag är väldigt nöjd. De flesta komponenter i mitt system har varit i min ägo sedan 2008. På hårdvarusidan har jag haft problem att hitta en vettig signalkälla. Har testat ett tjugotal blurayspelare som alla haft problem att spela 24p (eller 23.976fps som det oftast är) korrekt. Det är nu löst med en egenbygd filmstreamer baserad på Linuxkärna, nvidia-grafikkort och en två år gammal version av XBMC.
Du är välkommen på ett besök om du vill!
/ Jacob
hej!
Du skulle köpt en OPPO eller DUNE HD så hade ditt problem varit löst för länge sedan när det kommer till signalkällan.
Mvh/Micke
Postad 25 February 2014 - 18:48
Postad 25 February 2014 - 19:04
hej!
Du skulle köpt en OPPO eller DUNE HD så hade ditt problem varit löst för länge sedan när det kommer till signalkällan.
Mvh/Micke
Jag ägt BDP-83 och BDP-93 Nuforce Edition samt testat de nyare (95, 105). När det kommer till streamers har jag en Dune i smal låda och en Netgear NeoTV i garderoben. Har även haft samtliga Popcorn Hour och Tvix på hemlån.
/ j
Postad 25 February 2014 - 20:11
Jag ägt BDP-83 och BDP-93 Nuforce Edition samt testat de nyare (95, 105). När det kommer till streamers har jag en Dune i smal låda och en Netgear NeoTV i garderoben. Har även haft samtliga Popcorn Hour och Tvix på hemlån.
/ j
Hur kan du då skriva att du haft problem att hitta nån som spelar allt perfekt?
Både Dune hd och OPPO:na gör det.
Mvh/Micke
Postad 25 February 2014 - 20:28
Vad är det du inte förstår?Vad spelar mätvärden för roll om tester visar att ingen kan skilja på förstärkare i blindtest? Vad spelar bra kritik i lyssningstester för roll om ingen kan skilja.......?
Nu verkar du missuppfattat, igen. Jag säger inte att man bör skita i att testa, utan att man testar på rätt sätt om man verkligen vill veta.Håller inte med dig. Dom som lyssnar öppet och upplever skillnad (placebo eller inte) och väljer produkt efter detta, gör ett vettigt val. Däremot är det mindre vettigt att "veta" att man inte kan höra skillnad mellan förstärkare och väljer den dyra apparaten och kallar beteendet för feelgood. Kanske man hör skillnad ändå men erkänner det inte eller också hör man ingen skillnad och köper ändå den dyra. Är inte det självbedrägeri?
Postad 25 February 2014 - 20:35
Ja, jag upplever det är ganska vanligt hos de okritiskt lyssnande personerna som "testar sig fram". Det är förvånansvärt ofta som det låter helt värdelöst och ofta till en riktigt saftig peng. Jag tror att huvudanledningen är att de inte kan kritiskt ifrågasätta valen och har en bra utgångspunkt för hur de bygger sitt system.Det är tyvärr också därför man ofta träffar på hifi-intresserade som inte har en aning om vad de håller på med och lägger hundratusentals kronor på dyra prylar som presterar mediokert.
De som har en vettig utgångspunkt och självkritisk syn brukar få mycket bättre resultat, även till lägre kostnad, enligt min erfarenhet.
Vem gör det?Det är väl ungefär som att det finns många därute i Cyber rymden som vet hur min anläggning låter i mitt hus och kan säga att dom vet hur jag upplever ljudet i mitt rum fast dom aldrig varit här, det är ganska fascinerande faktiskt tycker jag.
Redigerat av MKarlsson74, 25 February 2014 - 20:44.
Postad 25 February 2014 - 21:46
Är det? Vem har gjort det? Om någon har skrivit det så citera, ty hen ska få på mopo av mig då!Det är väl ungefär som att det finns många därute i Cyber rymden som vet hur min anläggning låter i mitt hus och kan säga att dom vet hur jag upplever ljudet i mitt rum fast dom aldrig varit här, det är ganska fascinerande faktiskt tycker jag.
Edit: vad består systemet av?
Redigerat av Zartok, 25 February 2014 - 21:46.
Postad 25 February 2014 - 23:17
De som har en vettig utgångspunkt och självkritisk syn brukar få mycket bättre resultat, även till lägre kostnad, enligt min erfarenhet.
Helknäppt. Varför ska man vara självkritisk när man väljer hifiprodukter? Är det inte bättre att vara apparatkritisk och ifrågasätta prylarnas prestanda istället för ens egen förmåga att bedöma om det är bra eller dåligt?
/ Jacob
Postad 25 February 2014 - 23:25
För alla som nu inte vet bättre så måste ni ha ett Inosystem för några hundratusen och ytterligare några tiotusen på akustikåtgärder. Sedan, förstås helt i onödan, ytterligare några tiotusen på slutsteg. DÅ kanske er anläggning inte låter skit. Fram tills dess, sorry boys, ni är helt enkelt egentligen inte nöjda, bara placebo.
Jaj*vlar vilket stolpskott.......
Postad 25 February 2014 - 23:45
Postad 26 February 2014 - 00:06
Fast karlssons högtalare kostar absolut inte mycket. Mina kanske tom kostade mer än när han köpte sina, beroende på hur mycket han gjorde själv
Nu har han väl iofs köpt dom begagnade, men om vi säger att han har köpt dom som byggsats fast med IÖ´s snickare som fixar lacken så går dom ju på minst 65k för topparna. Jag vet inte i vilket värld det är "absolut inte mycket".
Redigerat av Unregistered27d7f146, 26 February 2014 - 00:09.
Postad 26 February 2014 - 01:38
För det finns en massiv mängd empiri som visar hur lätt människor kan inbilla sig saker och att ignorera det när det gäller hifi är som att ignorera all empiri som visar evolutionen när vi ska förklara världen kring oss. Du kan tro att du är ofelbar, men verkligheten fungerar inte så.
Helknäppt. Varför ska man vara självkritisk när man väljer hifiprodukter? Är det inte bättre att vara apparatkritisk och ifrågasätta prylarnas prestanda istället för ens egen förmåga att bedöma om det är bra eller dåligt?
/ Jacob
Redigerat av MKarlsson74, 26 February 2014 - 01:39.
Postad 26 February 2014 - 06:20
Jasså? Hade för mig att karlsson satt med fullt tillräckliga i28 typ. Visst heter dom så? I vilket fall som helst, det är inga hundratusentals kr som laddie murknade till omNu har han väl iofs köpt dom begagnade, men om vi säger att han har köpt dom som byggsats fast med IÖ´s snickare som fixar lacken så går dom ju på minst 65k för topparna. Jag vet inte i vilket värld det är "absolut inte mycket".
Postad 26 February 2014 - 07:29
Postad 26 February 2014 - 07:44
Jag förstår inte varför du valt en förstärkare som mäter bra.Vad är det du inte förstår?
Postad 26 February 2014 - 08:04
För det finns en massiv mängd empiri som visar hur lätt människor kan inbilla sig saker och att ignorera det när det gäller hifi är som att ignorera all empiri som visar evolutionen när vi ska förklara världen kring oss. Du kan tro att du är ofelbar, men verkligheten fungerar inte så.
Jag har bett om dessa studier där man påvisar hur vi människors alla inköp styrs av placebo. Naturligtvis har inga sådana presenterats av Karlsson eller Zartok. Det är fel och missledande av dig/er att dra den slutsatsen och att sen använda dig av det som något "absolut" motargument. Placebo förekommer, men inte i den omfattning du förespråkar och inbillar dig, och det är inget kroniskt tillstånd/sjukdom som folk diagnostiseras med.
Du vill hela tiden dra in det där med ufon och kritiskt tänkande vilket jag finner ironiskt då det i första hand är du och Zartok som sitter och sympatiserar med någon sekt/konspirationsteori där man finner att placebo styr världen och att placebo är en absolut sanning. Ingen annan här i tråden har någonsin nämnt något om ufon etc, utan det är bara du som drar till med såna påståenden när folk med mer kritiskt tänkande, utbildning och kunskap än dig ifrågasätter testerna du har presenterat samt din placeboteori.. Du har troligtvis gjort ett 60-tal inlägg om placebo i denna tråd, fortfarande ingen här som är övertygad. I all välmening, men det är kanske dags att släppa det och gå vidare? Eller skapa en egen placebotråd där likasinnade kan sitta och diskutera placebo effekten..
Redigerat av karten, 26 February 2014 - 08:10.
Postad 26 February 2014 - 09:11
Jo jag murknade faktiskt lite. Karrsson har själv flera gånger sagt att hans system ligger runt 150000 vill jag minnas. Mycket möjligt att detta. system låter mycket bra, det får man ju innerligt hoppas. Men det kan ju också vara så att någpn annan skulle tycka det "låter skit". Karlsson är ingen allsmäktig hifidomare som avgör vad andra skall tycka låter bra eller inte. Sånt härsknar jag till på.Jasså? Hade för mig att karlsson satt med fullt tillräckliga i28 typ. Visst heter dom så? I vilket fall som helst, det är inga hundratusentals kr som laddie murknade till om
Själv har jag ett system för kanske en tredjedel av priset och njuter alldeles utmärlt väl. Kan också med stor behållning lyssna på små billiga högtalare. Hifi må betyda "troget originalet", men i praktiken handlar det om vad var och en personligen blir glad av. Allt annat är fullständigt oväsentligt. Ja, alltså enligt min personliga mening då.
Postad 26 February 2014 - 09:35
Nej, dom är inte bäst. Du är påverkad av placebo.Okej, eftersom jag upplever de högtalarna jag har nu som de bästa jag hört på marknaden, oavsett pris...
Postad 26 February 2014 - 10:10
Nu är jag ju personligen av åsikten att Ingvar Öhman:s produkter nog presterar på en mycket hög nivå.Nej, dom är inte bäst. Du är påverkad av placebo.
Men inte i något annat fall är risken för placebo lika stor som med just Ino. För Ingvar Öhman:s uppfattning om att hålla sig så neutral som möjligt inför en utvärdering gäller vid köp av just hans högtalare plötsligt inte alls. Det är av olika skäl helt omöjligt att förhålla sig neutral till hans skapelser. För att nämna några sitter du ju hemma hos konstruktören och får höra allt om varför just hans högtalare är så bra. Detta i sig är ju en fantastisk motsägelse. Sedan har du inga andra högtalare att jämföra med. Du sitter alltså där och skall enbart avgöra om detta är det du vill ha. eller också inte. Inte alldeles enkelt att inte få jämföra med olika högtalare. Inte minst för att allt är kompromisser och du vill kanske kunna ta ställning till vilken kompromiss just du är villig att göra. Jag har bara hört Guru och gillade dem starkt på vissa punkter. Kanske skulle jag värdera dessa punkter tillräckligt, eller också inte. Vad jag vet är att jag inte saknar något väsentlig med det val just jag har gjort, och detta till stor del för att jag har handlat av en mera "konventionell" handlare där jag i lugn och ro har fått låna hem olika högtalare och jämfört. Denna möjlighet finns inte med Ino. En klar nackdel enligt min mening.
Postad 26 February 2014 - 10:36
Du behöver lära sig skilja på saker märker jag.Nej, dom är inte bäst. Du är påverkad av placebo.
Jo jag murknade faktiskt lite. Karrsson har själv flera gånger sagt att hans system ligger runt 150000 vill jag minnas. Mycket möjligt att detta. system låter mycket bra, det får man ju innerligt hoppas. Men det kan ju också vara så att någpn annan skulle tycka det "låter skit". Karlsson är ingen allsmäktig hifidomare som avgör vad andra skall tycka låter bra eller inte. Sånt härsknar jag till på.
Själv har jag ett system för kanske en tredjedel av priset och njuter alldeles utmärlt väl. Kan också med stor behållning lyssna på små billiga högtalare. Hifi må betyda "troget originalet", men i praktiken handlar det om vad var och en personligen blir glad av. Allt annat är fullständigt oväsentligt. Ja, alltså enligt min personliga mening då.
Ino låter ju som ino låter. Jag upplever ljudet lite trist, då mina preferensramar nog inte är speciellt hifi-aktiga. Det finns ju många olika högtalarsmaker och därav också många högtalare. Jag kan ex inte förstå hur folk kan köpa bw 800-serier för 60 papp eller mer, jag tycker deras högtalare låter förjävligt. Eller förjävligt, men 803d kostar runt 65, jag ville jämföra den med en högtalare för 15 ungefär. Dalis mentor 5 lät betydligt bättre, mer sammansatt ljud.
Postad 26 February 2014 - 11:14
Jag och ett par musiker har också lyssnat på guru, med vår egna musik vid Ingmar Öhmans demonstration, tyvärr drogs högtalarna med en hel del fundamentala brister, men ingen av oss har dömt ut dom för det, men har man som vi spelat in ljud och sedan lyssnat med ofantligt många högtalare och miljöer inklusive hörlurar och sedan försökt anpassa en mix efter dessa har vi ju fått någorlunda referensramar, sedan är det inte så konstigt att man blir hjärntvättad när man möter sin alldeles egna högtalarkonstruktör, själv mötte jag min dvs Matts och höll på att förtränga bristerna med mina QRS callisto högtalare, dock kom jag till mina sinnens fulla bruk efter ett tag, vi är alla olika påverkade av placebo och undermedvetna budskap, vi har alla olika viljor/känslor och vinklar vår egna verklighetsanknutna uppfattning efter dessa starkt subjektiva former, vissa har svårare till att se flera möjligheter en andra, acceptera, förstå, inse, insikt, självinsikt, logik, kritik, självkritik, uppfattning, ändra uppfattning och detta för att dom känner sig trygga där dom är och vill motverka förändringar och ibland t.o.m. utveckling till varje pris, med ett pris av hela 150 000:- kan jag dock känna sympati.Nu är jag ju personligen av åsikten att Ingvar Öhman:s produkter nog presterar på en mycket hög nivå.
Men inte i något annat fall är risken för placebo lika stor som med just Ino. För Ingvar Öhman:s uppfattning om att hålla sig så neutral som möjligt inför en utvärdering gäller vid köp av just hans högtalare plötsligt inte alls. Det är av olika skäl helt omöjligt att förhålla sig neutral till hans skapelser. För att nämna några sitter du ju hemma hos konstruktören och får höra allt om varför just hans högtalare är så bra. Detta i sig är ju en fantastisk motsägelse. Sedan har du inga andra högtalare att jämföra med. Du sitter alltså där och skall enbart avgöra om detta är det du vill ha. eller också inte. Inte alldeles enkelt att inte få jämföra med olika högtalare. Inte minst för att allt är kompromisser och du vill kanske kunna ta ställning till vilken kompromiss just du är villig att göra. Jag har bara hört Guru och gillade dem starkt på vissa punkter. Kanske skulle jag värdera dessa punkter tillräckligt, eller också inte. Vad jag vet är att jag inte saknar något väsentlig med det val just jag har gjort, och detta till stor del för att jag har handlat av en mera "konventionell" handlare där jag i lugn och ro har fått låna hem olika högtalare och jämfört. Denna möjlighet finns inte med Ino. En klar nackdel enligt min mening.
Redigerat av Isaac, 26 February 2014 - 17:48.
Postad 26 February 2014 - 11:30
Postad 26 February 2014 - 11:36
Nej, hur skall jag kunna veta det utan universitetsstudier...?laddie: det är uppenbart att buddy inte vet vad placebo är när han uttrycker sig som han gör.
Postad 26 February 2014 - 11:41
För att jag är intresserad av återgivning. Finns ju ingen anledning att välja en som mäter dåligt när jag ska köpa.Jag förstår inte varför du valt en förstärkare som mäter bra.
Ja, det finns en chans till det, ja.Nej, dom är inte bäst. Du är påverkad av placebo.
Postad 26 February 2014 - 11:58
Så en förstärkare som mäter bra låter bättre än en som mäter sämre?För att jag är intresserad av återgivning. Finns ju ingen anledning att välja en som mäter dåligt när jag ska köpa.
Postad 26 February 2014 - 12:32
Beror väl helt på hur mycket högtalaren kräver?Så en förstärkare som mäter bra låter bättre än en som mäter sämre?
Postad 26 February 2014 - 12:44
Nej, det kan man inte säga automatiskt. Den mäter bättre, om det är hörbart eller ej krävs blindtester. Därav min förklaring till F/E lyssningstest.Så en förstärkare som mäter bra låter bättre än en som mäter sämre?
Så snälla, höj nivån lite.
Postad 26 February 2014 - 12:55
Har du blindtestat din förstärkare mot andra stärkare? Om inte, tror du att du kan särskilja den från andra som mäter sämre?Nej, det kan man inte säga automatiskt. Den mäter bättre, om det är hörbart eller ej krävs blindtester. Därav min förklaring till F/E lyssningstest.
Postad 26 February 2014 - 13:01
Vem gjorde FE-testet? Hur gjordes det? Vilket resultat utmynnade det i? Svar på detta skulle höja nivån.Nej, det kan man inte säga automatiskt. Den mäter bättre, om det är hörbart eller ej krävs blindtester. Därav min förklaring till F/E lyssningstest.
Postad 26 February 2014 - 13:50
Det är ganska svårt att diskutera med dig när du har så bristfälligt förtroende till människans förmåga att utvärdera a mot b. Det beror troligtvis på att du inte har en aning om hur du ska göra en sån utvärdering.
Tvärtemot vad du tycks tro har jag ganska stort förtroende för människors förmåga att både spontant och efter moget övervägande "utvärdera a mot b".
Problem brukar dock uppstå när skillnaderna är små eller obefintliga, då en del individer ganska okritiskt "tycker sig" höra skillnader som kan vara svåra att beskriva och som inte sällan kan hänföras till andra faktorer än lyssningsobjekten.
Lyckligtvis finns det andra som kan det, och det är därför det finns så många fantastiska biografer och musikanläggningar som har det "lilla extra". Det är tyvärr också därför man ofta träffar på hifi-intresserade som inte har en aning om vad de håller på med och lägger hundratusentals kronor på dyra prylar som presterar mediokert.
Jag har faktiskt ingen aning om varför du kommer med så märkliga försök till påhopp, men din slutsats att det främst (eller enbart?) skulle vara individer med "bristfällig förmåga att utvärdera a mot b" som lägger massor med stålar på grejor som sedan låter mediokert håller jag inte alls med om.
Det är givetvis ganska vanligt att både folk "med mer pengar än vett", "troende", "teknikbögar" osv slösar bort sina surt förvärvade slantar.
Jag har pysslat med musik- och bioanläggningar i ungefär 15 år och har träffat en hel del personer som jobbar professionellt med den här typen av installationer. Alla har suttit på en enorm erfarenhet gällande hur man får så engagerande och bra återgivning som möjligt för en given summa pengar. Det gäller både komponentval, högtalarplacering, akustikåtgärder och hur man sköter en anläggning optimalt. Erfarenheten har de fått därför att de har lärt sig att göra snabba utvärderingar. A mot B.
Det är det som skiljer proffs mot amatörer. Inte kunskaper i fysik eller förmåga att tolka tillverkarens specifikationer.
Själv har jag jobbat professionellt med film och tv i trettio år, och vet väldigt väl hur man jämför teknik och utvärderar kvalitet vid både produktion och distribution av ljud och bild.
Jag kan på rak arm säga att du uppvisar en ganska "teknikfientlig" attityd, och bilden du målar upp av "proffs" som på "ditt eget vis" inte behöver använda sig av vare sig "kunskaper i fysik" eller "förmåga att tolka tillverkarens specifikationer" helt saknar förankring i verkligheten och snarare bekräftar att du inte riktigt förstår det viktiga "samspelet" mellan förmågan att "förstå tekniken" och att se, lyssna och utvärdera.
Det jag väldigt konsekvent hävdar är att det finns gott om egenskaper och parameterar som har möjlighet att påverka "slutresultatet", men att det samtidigt definitivt är så att en lång rad av dessa utan vidare "slår i taket" och att allt äver en viss nivå närmast är att betrakta som "transparent", särskilt om man beaktar begränsningar i det material som skall framföras och övriga tekniska "komponenter" i kedjan.
De fullfjädrade "proffs" du så vackert vurmar för vet med bestämdhet att mycket av det som "konsumenter" diskuterar och tycker sig ha kommit fram till är rent nonsens, och de av dina påståenden jag invänt mot i tråden hör hemma i den kategorin.
4300 inlägg och en enda bild i galleriet: https://www.minhembi...c_id=365409.jpg Jag bör bli provocerad och jag blir det också. Dags att ta en liten paus från den här tråden.
Att bli provocerad av att en del av oss inte är exhibitionister verkar en smula märkligt, men det är nog idé att ta en paus om du behöver "visuell bekräftelse" med hjälp av tjusiga bilder på folks vardagsrum för att kunna hantera invändningar mot dina ibland tveksamma teser.
Postad 26 February 2014 - 14:22
30 års erfarenhet och 4400 inlägg, men ändå inte en aning om hur man citerar korrekt
Tråden är fylld med humor! Hahhahaha! Kissar snart på mig!
Och din inkontinens har förstås någon som helst relevans för diskussionen?
Dina egna tilkortakommanden avseende citat är kanske bäst att lämna därhän. Höhö...
Postad 26 February 2014 - 14:26
+1Och din inkontinens har förstås någon som helst relevans för diskussionen?
Dina egna tilkortakommanden avseende citat är kanske bäst att lämna därhän. Höhö...
Postad 26 February 2014 - 14:27
du kan ju googla det så slipper du göra bort dig eller svammla om sånt du inte har kunskap med. det låter som att du påstår att karlsson har skrivit att det inte är någon skillnad mellan högtalare. citera eller sluta bete dig svammla.Nej, hur skall jag kunna veta det utan universitetsstudier...?
![]()
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
59 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?