Dags igen..
Frågan är mer aktuell nu än tidigare iom att antalet HD-kanaler strömmar in
via Telia.
När kommer ni låta signalen gå "native" genom boxen.
Om HD-paketet och Viasat/C+ HD-kanaler skall ses optimalt, så måste upplösningen gå native genom boxen.
Även SD-kanalerna skall ju givetvis oxå gå obearbetade om man önskar detta för att vår
egen utrustning hemma är 10 x bättre på bildbehandling än digitalboxarna.
Kan exempelvis inte tänka mig att all HD som visas idag sänds i 720p och aldrig rörs av Telia eller digitalbox...
Vägrar fortfarande att skifta upplösning i boxen bara för att jag byter kanal.
/M
Dom flesta svenska HDTV-kanaler sänds i 1080i, se komplett lista
här. Dock håller jag helt med om önskan att boxen ska kunna skicka vidare bilden i sin native upplösning. Jag har bekanta som har boxar som klarar detta så det ska inte vara omöjligt.
Har man en lite dyrare förstärkare med ett bra bilduppskalningschip (jag har t.ex en Denon 3310 med ett Faroudja-chip) vill man inte att boxen ska skala upp SD-kanalerna, det blir stor skillnad när man jämför mellan att låta boxen eller förstärkaren skala upp bilden, till förstärkarens fördel. Så just nu finns det väl 3 alternativ beroende på hur mycket man orkar knappa på boxens fjärr för att få bästa möjliga bild:
"Den bekväme" (med/utan förstärkare)
Har man ingen förstärkare mellan TVn och boxen (eller om man har förstärkare men inte orkar ändra upplösning vid kanalbyten) sätt boxen på 1080i så kommer boxen skicka vidare 1080i kanalerna orörda och skala upp 576/720p-kanalerna till 1080i. Man vill inte sätta 720p som Telia iaf tidigare haft som rekommendation eftersom 1080i HD-kanalerna då kommer skalas ner till halva sin upplösning.
"Den bildintresserade" (med förstärkare)
För HD-kanaler sätt boxen på 1080i, för SD-kanaler sätt den på 576p. 1080i HD-kanalerna (d.v.s de flesta HD-kanalerna) kommer skickas vidare native från boxen, 720p kanalerna kommer skalas upp av boxen till 1080i, och SD-kanalerna kommer skickas vidare som 576p så förstärkaren kan skala upp.
"Tekniknörden" (med förstärkare)
För HD-kanalerna SVT1+2, Outdoor och Penthouse sätt boxen på 720p, för de andra HD-kanalerna sätt boxen på 1080i, för SD-kanalerna sätt boxen på 576p. Då kommer alla kanaler att sändas vidare native från boxen och skalas upp av förstärkaren för bästa möjliga bild. *
* 576p är egentligen inte native-upplösningen men boxen kan tyvärr inte skicka vidare 576i i dagsläget.
Redigerat av blackburn_, 03 juli 2011 - 14:24.