Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd iPhone 4 *

5170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycker du om den nya "iPhone 4" (558 medlem(mar) har röstat)

-

1. Riktigt bra - Ett givet köp! (251 röster [44.98%])

Procent av omröstning: 44.98%

2. Bra - Blir kanske ett köp! (85 röster [15.23%])

Procent av omröstning: 15.23%

3. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande iPhone, inget köp. (28 röster [5.02%])

Procent av omröstning: 5.02%

4. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande telefon , inget köp. (38 röster [6.81%])

Procent av omröstning: 6.81%

5. Inget märkvärdigt. (82 röster [14.70%])

Procent av omröstning: 14.70%

6. Besviken. (31 röster [5.56%])

Procent av omröstning: 5.56%

7. Sämst! (43 röster [7.71%])

Procent av omröstning: 7.71%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 20 July 2010 - 20:21

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag gillade inte alls Zagg. Kladdig och knottrig yta tyckte jag. Jag bytte till Artwizz och det håller jag fast vid nu.

Postad 20 July 2010 - 20:36

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Jag gillade inte alls Zagg. Kladdig och knottrig yta tyckte jag. Jag bytte till Artwizz och det håller jag fast vid nu.

Ok blir det mera motstånd med artwizz än om man kör utan? Om man drar fingret på skärmen dvs.

Postad 20 July 2010 - 20:42

mankan_n
  • mankan_n
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nån som vet ad priset är i tyskland och om den är olåst där

Postad 20 July 2010 - 20:46

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Hur kan man såga en produkt man inte äger eller ens har provat? Själv äger jag telefonen och är hur nöjd som helst med den. Gillar kameran och speciellt videoinspelningen i 720p. Blir riktigt bra.

Kan man ta foton i 16:9-format eller är det bara videon som blir det?

Postad 20 July 2010 - 20:49

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Kan man ta foton i 16:9-format eller är det bara videon som blir det?

Ja det tror jag. För 3gs fotar ju i widescreen, eller har jag fel?

*edit* eller jag kanske har fel? 2048x1536 kanske inte räknas som 16:9?

Redigerat av Electrified, 20 July 2010 - 20:54.

Postad 20 July 2010 - 21:07

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Är kluven vilken telefon man ska satsa på.

Testade iOS4 under en stund idag och jag är inte överförtjust. Det är något som saknas och den överdrivna ikonnavigeringen bör dom göra något åt. Avsaknaden av en ordentlig home screen kanske blir för stor. Så mkt yta ovanför status bar'en som kan användas till bättre saker än att bara visa massa meningslösa ikoner. Överallt dessa ikoner.

Hårdvaran är bättre, rätt storlek och spec. Hade föredragit två fysiska knappar bredvid home-knappen, speciellt en back-knapp för att spara på tummen.

Blir ett svårt val i nästa månad.

Postad 20 July 2010 - 21:38

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Är kluven vilken telefon man ska satsa på.

Testade iOS4 under en stund idag och jag är inte överförtjust. Det är något som saknas och den överdrivna ikonnavigeringen bör dom göra något åt. Avsaknaden av en ordentlig home screen kanske blir för stor. Så mkt yta ovanför status bar'en som kan användas till bättre saker än att bara visa massa meningslösa ikoner. Överallt dessa ikoner.

Hårdvaran är bättre, rätt storlek och spec. Hade föredragit två fysiska knappar bredvid home-knappen, speciellt en back-knapp för att spara på tummen.

Blir ett svårt val i nästa månad.

Men det är ju lite med meningen med iOS att det bara ska vara ikoner, och ingen hemskärm men lite widgets ala android. Inget ont om dig, men varför vill många att Iphone ska vara mera som Android, det finns ju flera typer av en mening.

Postad 20 July 2010 - 22:22

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Ja det tror jag. För 3gs fotar ju i widescreen, eller har jag fel?

*edit* eller jag kanske har fel? 2048x1536 kanske inte räknas som 16:9?

2048x1536 förhåller ju sig som 4 till 3 så nej 16:9 är det inte utan 4:3 som jag skrev :P

Postad 20 July 2010 - 22:31

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Men det är ju lite med meningen med iOS att det bara ska vara ikoner, och ingen hemskärm men lite widgets ala android. Inget ont om dig, men varför vill många att Iphone ska vara mera som Android, det finns ju flera typer av en mening.

Du måste se något jag inte gör för vart "vill" jag att den ska vara mer som android?
Referens är min nuvarande Nokia. Att se nästa kalender-aktivitet eller en liten RSS-feed håller jag högre än snabb åtkomst till kalkylatorn eller det där lustiga fiskespelet.

Är övertygad om att mer funktion på hemskärmen skulle vara varmt välkommet bland nuvarande användare. Lika övertygad är jag att vi kommer få se dessa funktioner i någon form även i iOS.

Att meningen med iOS bara ska vara ikoner tror jag inte Steve håller med om...

Postad 20 July 2010 - 22:45

Lightmaster
  • Lightmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Har du en länk till inköpsstället? Tack!

Postad 20 July 2010 - 22:50

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Artwizz

Postad 20 July 2010 - 23:00

Lightmaster
  • Lightmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tackar. Känns det något speciellt på ytan efteråt? Touchkänsla osv?

(Har aldrig använt något skydd tidigare).

Postad 20 July 2010 - 23:03

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag tycker det är glaskänsla på den, dvs som om man inte hade skydd. Lätt att applicera också.

Postad 21 July 2010 - 00:16

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Nej för bövelen, nu är det slutsnackat och slutdividerat, jag SKA ha en iPhone!

Finns dock EN sak jag stör mig på, och det är alla dessa jäkla ikoner, jag vill ha en aktiv startskärm som visar väder, kalender, inkomna SMS och så vidare!

Så nu frågar jag, finns det någon liten möjlighet att jailbreaka telefonen för att sedan lägga på något annat skal, aktiv startskärm etc? Och i såna fall, hur ser det ut? Hörde något om Android i iPhone tidigare!?

Går detta med aktiv startskärm eller liknande bokar jag flyg till UK direkt efter svar och bevis för att inhandla denna underbara mobil!!

Tack på förhand!

Postad 21 July 2010 - 00:19

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Jag tycker det är glaskänsla på den, dvs som om man inte hade skydd. Lätt att applicera också.

Hur pass bra passar det runt homeknappen? Om det är ngt jag är allergisk mot så är det när det blir ett glapp mellan homeknappens kant och skyddets kant så att du med tiden får en rand av smuts intill skyddet...

Postad 21 July 2010 - 00:48

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Nej för bövelen, nu är det slutsnackat och slutdividerat, jag SKA ha en iPhone!

Finns dock EN sak jag stör mig på, och det är alla dessa jäkla ikoner, jag vill ha en aktiv startskärm som visar väder, kalender, inkomna SMS och så vidare!

Så nu frågar jag, finns det någon liten möjlighet att jailbreaka telefonen för att sedan lägga på något annat skal, aktiv startskärm etc? Och i såna fall, hur ser det ut? Hörde något om Android i iPhone tidigare!?

Går detta med aktiv startskärm eller liknande bokar jag flyg till UK direkt efter svar och bevis för att inhandla denna underbara mobil!!

Tack på förhand!

Ja, det finns lite olika, den snyggaste är den här http://www.teehanlax...eds-a-new-home/ och han som gjorde mockupen sa att han skulle göra en som distribueras i cydia som funkade sådär, vet dock inte om den är ute än...

EDIT 1: Jo, ngn sorts release är färdig, appen heter Element och ska finnas i cydia

EDIT 2: annars finns ju LockInfo http://forums.macrum...ad.php?t=735908

Redigerat av simulacra, 21 July 2010 - 02:11.

Postad 21 July 2010 - 01:20

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Ja, det finns lite olika, den snyggaste är den här http://www.teehanlax...eds-a-new-home/ och han som gjorde mockupen sa att han skulle göra en som distribueras i cydia som funkade sådär, vet dock inte om den är ute än...

Gahh ett sådant startskärmsalternativ hade gjort fånen till ett givet köp. Så enkelt för Steve att fixa också.
Kommer väll om ett år.

Jag tror dock inlägget ovan är ett dåligt försök till en potpurri av raljerande och sarkasm.

Postad 21 July 2010 - 02:10

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Asch, jag svarade mig själv ngra gånger bara.
Ska editera inlägget så att folk som är känsliga för dålig prosa inte ska gå upp i limningen :P

Postad 21 July 2010 - 07:37

Lech
  • Lech
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Kalender, väder och inkomna SMS har du ju på hemskärmen redan.. Eller vad menar du ?

Han menar nog att hn vill ha nästa händelse direkt på hemskärmen utan att behöva öppna kalendern.
Någon som vet om man kan synka kalendern med outlook kalendern i windows?
Grymt sugen på denna telefon.
Sitter med en 5800 idag lärju bli enorm skillnad.

Postad 21 July 2010 - 07:55

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Du måste se något jag inte gör för vart "vill" jag att den ska vara mer som android?
Referens är min nuvarande Nokia. Att se nästa kalender-aktivitet eller en liten RSS-feed håller jag högre än snabb åtkomst till kalkylatorn eller det där lustiga fiskespelet.

Är övertygad om att mer funktion på hemskärmen skulle vara varmt välkommet bland nuvarande användare. Lika övertygad är jag att vi kommer få se dessa funktioner i någon form även i iOS.

Att meningen med iOS bara ska vara ikoner tror jag inte Steve håller med om...

Nej menade inte riktigt som jag skrev att han vill ha ikoner. Men det finns ju en anledning till att de har valt detta utseende på "menyn". Och om man pratar om de 2 stora jättarna inom smartphone så är det ju iOS och Android. Och det är i android man får man ju mer av typen startskärmar med valfira widgets.

Postad 21 July 2010 - 08:01

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Kalender, väder och inkomna SMS har du ju på hemskärmen redan.. Eller vad menar du ?

Han menar något i stil med detta:
Postad bild

Ungefär som du har med HTC Sense.

Postad 21 July 2010 - 08:23

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Han menar något i stil med detta:
Postad bild

Ungefär som du har med HTC Sense.

Är det någon app som gör att det kan se ut så här? Ser riktigt trevligt ut. :P

Postad 21 July 2010 - 08:33

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Se mitt inlägg en bit upp, men du måste jailbreaka för att kunna använda element.

Postad 21 July 2010 - 08:33

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

2048x1536 förhåller ju sig som 4 till 3 så nej 16:9 är det inte utan 4:3 som jag skrev :P

Precis... det blir trista black bars till höger och vänster om fotona med 3GS. Widescreen är ju standard nu, inte 4:3. Känns som att Apple är såpass moderna av sig så dom borde ha märkt det :lol:
Skämt å sido, men jag blir förvånad om dom inte supportar 16:9... varför?!

Postad 21 July 2010 - 09:04

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Precis... det blir trista black bars till höger och vänster om fotona med 3GS. Widescreen är ju standard nu, inte 4:3. Känns som att Apple är såpass moderna av sig så dom borde ha märkt det :P

Tänker du på formatet på skärmen nu? Själv föredrar jag i alla fall 4:3 formatet på iPhone

Edit: menar så klart 3:2

Redigerat av Unregistered37512, 21 July 2010 - 10:07.

Postad 21 July 2010 - 09:10

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Precis... det blir trista black bars till höger och vänster om fotona med 3GS. Widescreen är ju standard nu, inte 4:3. Känns som att Apple är såpass moderna av sig så dom borde ha märkt det :P

För att foton inte ska vara i 16:9. Det är ett filmformat, inte fotoformat. Foton ska i min mening vara 3:2 (system format), 4:3 (kompaktkameror) eller bra mycket bredare än 16:9 (panorama).

Postad 21 July 2010 - 09:29

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Det blir inga "black bars" på sidorna på fotona med 3GS alls, var har du fått det ifrån?

Hur många kameror/kameramobiler finns det som fotograferar 16:9 ?

X 10 kan du välja 16: 9 eller 4: 3 beroende på vad du önskar, både i kamera och video.

Postad 21 July 2010 - 09:32

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Precis som Explorer45 säger, så finns det inga sensorer i 16:9 format (för konsumentkameror) vad jag vet. De som nu tillåter 16:9 beskär isf bilden i kameraprogrammet. Apple ger dig möjligheten att beskära i Photoshop istället :P Extra feature! :lol: Tycker att iPhones 3:2 förhållande är en perfekt kompromiss när det gäller skärmupplösning.

Lite OT, men det kan finnas en anledning till att många "widescreen" monitorer är 16:10 och inte 16:9. Hade gärna sett en skärm i 3:2 format på en laptop, så hade jag köpt den direkt!

Postad 21 July 2010 - 09:46

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Precis som Explorer45 säger, så finns det inga sensorer i 16:9 format (för konsumentkameror) vad jag vet. De som nu tillåter 16:9 beskär isf bilden i kameraprogrammet. Apple ger dig möjligheten att beskära i Photoshop istället :lol: Extra feature! :P Tycker att iPhones 3:2 förhållande är en perfekt kompromiss när det gäller skärmupplösning.

Lite OT, men det kan finnas en anledning till att många "widescreen" monitorer är 16:10 och inte 16:9. Hade gärna sett en skärm i 3:2 format på en laptop, så hade jag köpt den direkt!

Antar att Walkir och jag är "foto skadade".. :P

Postad 21 July 2010 - 10:14

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Det blir inga "black bars" på sidorna på fotona med 3GS alls, var har du fått det ifrån?

Jo blir det visst, när du öppnar bilder i bild-appen så är de inzoomade, zooma ut så ska du se att det blir black bars. iPhone skärmen är 3:2 men bilderna är 4:3.

Postad 21 July 2010 - 10:25

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Nu läser jag detta forumet med en otroligt gammal mobil så ser inte riktigt hur det här element ser ut, men att möjligheten finns gillar jag! Då antar jag dock att möjligheten inte finns att slänga in Facebookuppdateringar och lite annat gott i denna app
Detta leder oss dock till en följdfråga! Vad för negativa punkter påföljs en jailbreak? Garantin försvinner, så långt är jag med, men påverkar detta batteritiden negativt, blir det buggigt, kan det gå fel någonstans, vad är det negativa med en jailbreak?

Postad 21 July 2010 - 11:25

trancestar
  • trancestar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Detta leder oss dock till en följdfråga! Vad för negativa punkter påföljs en jailbreak? Garantin försvinner, så långt är jag med, men påverkar detta batteritiden negativt, blir det buggigt, kan det gå fel någonstans, vad är det negativa med en jailbreak?

Det finns ingenting negativt med jailbreak enligt mig, det tar iphone till en helt ny nivå(där man skulle vilja att den var original) Har nog aldrig buggat för mig vad jag kan minnas...? Jag kan dock se att det framöver kanske inte behövs , då Apple lägger till saker som bara varit möjligt med jailbreak innan(multitasking bl.a)

Om man ska försöka hitta något att vara ledsen över så är det väl isåfall att det brukar ta några veckor innan iPhone uppdateringar blir jailbreakade igen

Postad 21 July 2010 - 11:40

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Eh, jamen det blir inte "black bars" på bilderna i sig själv. Det var så jag tolkade inlägget.

Okej så tolkade inte jag det han skrev.

Postad 21 July 2010 - 12:54

MrYamakasi
  • MrYamakasi
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Vad är det jailbreak tillför som du inte har utan? Jag körde själv jailbreak innan för att få multitasking, men sedan apple släppt multitasking i iOS4.0 så har jag inga anledningar kvar att köra jailbreak.

Håller faktiskt med! Jailbreak var bra i början när man inte kunna göra så mycket på iPhonen, då kunde man jailbreaka för att kunna pimpa till mobilen lite, men apple släpper nytt hela tiden och som det är nu tycker jag inte det är värt att jailbreaka längre, multitasking finns, bakgrundsbilder kan man nu ändar hur man vill, ikonmappar finns så man inte behöver ha tre tusen sidor med appar etc. etc. etc.

Finns ingen anledning till att jailbreaka om man är en vanlig användare så att säga. för folk som tycker om att skapa olika themes och third parts apps är det kanske lite kul med jailbreak men annars ser jag ingen mening med det längre.

Postad 21 July 2010 - 13:04

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Se mitt inlägg en bit upp, men du måste jailbreaka för att kunna använda element.

Jag ser dock att "Element" verkar vara en Lockscreen cydget och inte för "Homescreen" (som egentligen heter Springboard).

Källa: http://www.appleipho...lable-in-cydia/

Men det kanske kommer, enligt utvecklarens blogg så kanske något är på gång?

Update: The demand for this has been too great to ignore. We’re building a working version of this. More details and screens to follow. You can follow us at twitter.com/teehanlax

Redigerat av Pinnacle, 21 July 2010 - 13:08.

Postad 21 July 2010 - 13:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Håller faktiskt med! Jailbreak var bra i början när man inte kunna göra så mycket på iPhonen, då kunde man jailbreaka för att kunna pimpa till mobilen lite, men apple släpper nytt hela tiden och som det är nu tycker jag inte det är värt att jailbreaka längre, multitasking finns, bakgrundsbilder kan man nu ändar hur man vill, ikonmappar finns så man inte behöver ha tre tusen sidor med appar etc. etc. etc.

Finns ingen anledning till att jailbreaka om man är en vanlig användare så att säga. för folk som tycker om att skapa olika themes och third parts apps är det kanske lite kul med jailbreak men annars ser jag ingen mening med det längre.

SBsettings. teman. möjlighet ha egen sms signal. sms leveransrapport på ett smidigt sätt m.m
små praktiska saker som borde funnits i luren från början!

Postad 21 July 2010 - 13:11

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

SBsettings. teman. möjlighet ha egen sms signal. sms leveransrapport på ett smidigt sätt m.m
små praktiska saker som borde funnits i luren från början!

Precis teman finns, som gör det möjligt att modda telefonen ganska mycket.

Postad bild

Redigerat av Pinnacle, 21 July 2010 - 13:47.

Postad 21 July 2010 - 13:18

GregGoogle
  • GregGoogle
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

MobileTerminal för att köra en ssh-tunnel i bakrunden.
iPhoneBrowser för att komma åt alla filer.

Nakdelar, om det nu är jailbreaks fel, jag tappade internetdelning och mms-skickning.
Jag provade flera gånger och det blev samma sak.
Installerade 4.0.1 då fungerade allting, efter jailbreak försavann internetdelnig och mms!
Jag har provat att få tillbaks dom med många olkia knep jag hittat, men ingen har lyckats ännu.
Så nu kör jag utan tyvärr jailbreak.

Postad 21 July 2010 - 13:47

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Okej. är inte intresserad av jailbreak längre, det är väl som en del skriver att det inte känns lika nödvändigt längre.
Det är allafall vad jag tycker.
Men det vore trevligt om någon kunde göra en app som kan göra detta. :)

Postad 21 July 2010 - 14:04

Oddish
  • Oddish
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Vad är det jailbreak tillför som du inte har utan? Jag körde själv jailbreak innan för att få multitasking, men sedan apple släppt multitasking i iOS4.0 så har jag inga anledningar kvar att köra jailbreak.

3G Unrestrictor är sjyst. Då blir inte Youtube-videos samma pixliga sörja när man kör 3G eftersom telefonen tror att du kör WiWi och släpper upp komprimeringen lite. Sedan finns det ju alternativ till Apples YouTube-app som tillåter nedladdning av videos etc.

Men den största nyttan är nog att kunna testa dyra apps innan man köper dem. Jag hade t.ex. aldrig vågat köpa Navigon utan att testa först, och det kan man som vi alla vet göra om man jailbreakar.

Postad 21 July 2010 - 16:01

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Kom igen, on topic nu.

Denna tråden handlar om iPhone 4, inte om att jailbreaka eller inte jailbreaka. Vi har en annan tråd där jailbreak diskuteras.

Postad 21 July 2010 - 16:44

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Kom igen, on topic nu.

Denna tråden handlar om iPhone 4, inte om att jailbreaka eller inte jailbreaka. Vi har en annan tråd där jailbreak diskuteras.

Japp instämmer.
Jag är så sugen på luren att jag håller på att spricka hihi..
Jag har aldrig haft någon iphone tidigare så det finns en hel värld med appar att upptäcka.kommer även skaffa mobileme konto för synkning av ical + mail.

Redigerat av madness74, 21 July 2010 - 16:48.

Postad 21 July 2010 - 19:20

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt att det blev lite off topic, anledningen för kravet att kunna jailbreaka ligger i önskan om att få en aktiv startskärm!

Att Apple fortfarande håller inne på denna funktion upprör mig lite men jag får väl helt enkelt vänta ytterligare några år på nästa generationers iPhone och istället köpa mig en annan mobil där denna funktion är möjlig.

Postad 21 July 2010 - 20:10

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Tänker du på formatet på skärmen nu? Själv föredrar jag i alla fall 4:3 formatet på iPhone

Edit: menar så klart 3:2

Formatet på fotona tänkte jag på, skärmen tycker jag känns bra som den är.

För att foton inte ska vara i 16:9. Det är ett filmformat, inte fotoformat. Foton ska i min mening vara 3:2 (system format), 4:3 (kompaktkameror) eller bra mycket bredare än 16:9 (panorama).

Finns det vettiga orsaker till det eller är det bara för att det alltid varit så?
Dom flesta amatör-point-and-shoot fotografer tror jag vill ta en bild och sen kunna titta på den på sin tv. Utan black bars. Inget krånglande med att klippa och sånt. Är tillräckligt jobbigt att fixa till filnamnen :)

Prova titta på 4:3 foton på en 16:9 tv så får du se black bars på sidorna om fotona ;) Såklart läggs det inte in black bars i själva bildfilen.

Panasonic TZ-10 äger jag och den fotar 16:9. Vet du nån ny kompaktkamera som inte kan göra det?
Finns ju t.om modeller med 16:9 skärm.

Precis som Explorer45 säger, så finns det inga sensorer i 16:9 format (för konsumentkameror) vad jag vet. De som nu tillåter 16:9 beskär isf bilden i kameraprogrammet. Apple ger dig möjligheten att beskära i Photoshop istället :lol: Extra feature! :) Tycker att iPhones 3:2 förhållande är en perfekt kompromiss när det gäller skärmupplösning.

Bilden visas i 16:9 format redan på skärmen (på min TZ-10 lägger kameran black bars uppe och nere) så man ser vad man fotar. Sen är bilden beskuren och klar när den hamnar på fil. Inget jag vill göra manuellt i efterhand. Vilket format sensorn har bryr jag mig inte i heller...

Postad 21 July 2010 - 22:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Finns det vettiga orsaker till det eller är det bara för att det alltid varit så?
Dom flesta amatör-point-and-shoot fotografer tror jag vill ta en bild och sen kunna titta på den på sin tv. Utan black bars. Inget krånglande med att klippa och sånt. Är tillräckligt jobbigt att fixa till filnamnen :)

Standarden är sådan, försök hitta en ram i 16:9 format. :lol: För oss som riktigt intresserar oss för foto är den riktiga bilden inte färdig förrens man ser den utskriven (antingen på fotopapper eller på canvas). De gör sig inte alls lika bra på en teve som förvränger färgerna. ;)

Men nu kom vi ju off topic igen.. :)

Postad 21 July 2010 - 22:11

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
En funktion jag har saknar på nästan alla telefoner (förutom Symbian) är möjligheten att blocka/skicka direkt till telefonsvararen alla nummer som inte finns i min adressbok eller liknande. Sätta upp regler för vilka som kan nå mig när. iBlacklist finns ju för jailbreakade telefoner men jag kör inte med jailbreak för tillfället.

För övrigt så uppfyller iPhone4 det jag önskade mig. Mycket bättre batteritid och bättre mottagning!
Bonus som jag inte räknat med var skärmen som är grym!

Postad 21 July 2010 - 23:47

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
But still, no aktiv startskärm :)

Postad 22 July 2010 - 00:07

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1509 inlägg
  • 0

But still, no aktiv startskärm ;)

Då är det enkelt, du köper något som har en aktiv startskärm.
Hej då.
:)

Postad 22 July 2010 - 03:23

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

En funktion jag har saknar på nästan alla telefoner (förutom Symbian) är möjligheten att blocka/skicka direkt till telefonsvararen alla nummer som inte finns i min adressbok eller liknande. Sätta upp regler för vilka som kan nå mig när. iBlacklist finns ju för jailbreakade telefoner men jag kör inte med jailbreak för tillfället.

För övrigt så uppfyller iPhone4 det jag önskade mig. Mycket bättre batteritid och bättre mottagning!
Bonus som jag inte räknat med var skärmen som är grym!

Till Android finns det en app som heter "CallFilter" som fixar det.

Postad 22 July 2010 - 09:43

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Du har enligt svensk distansavtalslag full ångerrätt på applikationer i appstore. Jag har köpt några apps som jag reklamerat och fått tillbaka pengarna för att jag inte varit nöjd.

Förklara för mig hur man går tillväga för att göra det. Har hänt flera gånger att jag blivit missnöjd med en app som inte motsvarat mina förväntningar. Men jag har bara tagit bort den. Berätta hur man gör..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.