Unreal Engine 4. Tech demot från förra året vs det som kördes på PS4. I och med de stora skillnaderna så kan man antaga att demot kördes på en PS4 annars hade det inte varit någon poäng att "skala" ner grafiken.
Sony PlayStation 4 (PS4) 500GB 2013
(Spelkonsoler)
|
9
|
(303)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation TV 2013 1GB
(Spelkonsoler)
|
8
|
(10)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) 500GB (inkl. Killzone Shadow Fall) 2013
(Spelkonsoler)
|
9
|
(5)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) Pro 2016 1TB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(101)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) Slim 500GB 2016
(Spelkonsoler)
|
9
|
(48)
|
3 945:- |
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. (4854 inlägg)
|
3 år sedan |
Playstation Pro (2679 inlägg)
|
5 år sedan |
Hårddiskbyte PS4. (284 inlägg)
|
5 år sedan |
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm. (27 inlägg)
|
7 år sedan |
Playstation 4 kameran (119 inlägg)
|
9 år sedan |
Star Wars: Battlefront (DICE) [PC|X1|PS4] (696 inlägg)
|
9 år sedan |
PS4 + SingStar + Wireless mic? (1 inlägg)
|
10 år sedan |
Playstation 4, Problem och lösningar (490 inlägg)
|
10 år sedan |
PS4 - ljudproblem via Optical (6 inlägg)
|
10 år sedan |
PS4: Priser, förbokningar, bundles mm (4173 inlägg)
|
10 år sedan |
Spelkonsollstips (6 inlägg)
|
10 år sedan |
Playstation Vita TV (72 inlägg)
|
10 år sedan |
Handkontrollens (fick)lampa [PS4] (261 inlägg)
|
10 år sedan |
Titan one adapter för ps4 mm. (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Netflix + PS4 + Marantz/Denon-förstärkare och DD+ (2 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 22 February 2013 - 15:31
Postad 22 February 2013 - 15:44
Postad 22 February 2013 - 15:48
Billigast på prisjakt var det. Men det är ju definitivt inget sketet referenskort, Vapor-X och GHz edition. Det kostar.[/size]
Vi behöver inte diskutera detta mer, vi är helt enkelt oense. Du drog in Titan som en måttstock för att GDDR5 är dyrt, inte jag. Titan och Ares II är dyra av en anledning som jag sagt flera gånger nu.Agree to, disagree. Puss på dig kära mod och trevlig helg till er alla. <3
Men du drog ju inte in ett billigt kort, så vad är din poäng?
Ska vi vara petiga så samma kort i samma serie från samma tillverkare men med 3gb är mer än 1000sek billigare också.
Om vi vänder på det eftersom du uppenbarligen inte tror 4gb är någon större kostnad, vad tror du själv det lägger till på Sony kostnadsbord? 10 dollar? 20 dollar? 30 dollar?
Postad 22 February 2013 - 15:49
Att emulera kräver enorma resurser. Finns inte en chans.
Kördes inte alla spel under visningen på PChårdvara (vad jag läst iaf) så då är det iaf möjligt :-)?
Postad 22 February 2013 - 15:49
- Så varför har de gått från att ha konvexa R2 triggers till konkava R2? Har aldrig sett en DS som haft den formen innan på sin kontroll.
- DS kontroll har inte haft gropar på sticksen innan. Det har sålts löst som addons men man har haft runda sticks utan grop i mitten på DS1/DS2/DS3. Men med DS4 har man nu valt att ha gropar i mitten.
Jag får väl förtydliga vad jag menar. Jag pratar om helheten, den ser ut som en ps kontroll och kommer förmodligen kännas som det i handen. Sakerna de ändrat ser bra ut och gör kontrollen bättre. Jag är bara glad att de inte filurat på en helt ny kontroll, till utseende, form etc.
Postad 22 February 2013 - 15:50
Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5 OC 5GHz 1.595:-
Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5 OC 5GHz 1.690:-
(liknande priskillnad gäller många kort)
Skillnad mellan kort och GDDR5 (1GB) blir 95 kr
380 kr för 4GB
760 kr för 8GB
DDR3 SO-DIMM bara för att ta något i jämförelse.
Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1600MHz 4GB 249:-
Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1600MHz 8GB 449:-
Moderkortet är förmodligen redan utvecklat för 16 kretsar, 8 ovan och 8 under.
2Gbit (512 KB) x 8 är 4GB. Senare kan dom ta bort 8 kretsar och ersätta med 4Gbit GDDR5.
Det finns alltså alternativ för 2,4,8 och 16 GB GDDR5 i systemet.
Dom har väl fått ett bra pris på GDDR5 och tycker att det är värt det eller så har andra kostnader sjunkit så extra GDDR inte påverkar den ursprungliga kalkylen så mycket. Eller så vill dom bara ha bästa spec. på varje punkt mot MS och sväljer kostnaden.
Så nu tror jag också på $399 för ps4 (trodde $349 tidigare).
Sen håller jag med Pacman att det vore kanske bättre med fler CU i GPU:n men då drar väl tempratur och watt iväg. Men ska man framtidssäkra så är mer minne bra och en annan väg att gå.
Postad 22 February 2013 - 15:51
Fast är du säker på att det har med handstorleken att göra om man gillar DS eller ej? Jag har stora händer och inga som helst problem med storleken på DualShock. (Spakens placering kanske skulle varit som på Xbox däremot)
Delvis om inte annat. DS har aldrig funkat bra i mina händer, och då är dom ändå inte enorma. Möjligt att ds4 kan ligga bättre i handen eftersom dom verkar mjukat upp den.
Postad 22 February 2013 - 15:51
Jag måste säga att jag är lite besviken på dessa bilder. Atmosfär och ljussättning är inte alls samma. Jag hade nog hoppats att PS4:an skulle ligga närmare originalet. Enligt rapporter kördes originalet på en PC med ett GTX 680. Det som är positivt med detta är att det i så fall finns ett högt tak i UE4-motorn och PC-spelarna antagligen kan se fram emot den snygga grafiken från original-demot.
Till försvar så är detta säkert en tidig version av UE4 till PS4 så optimeringen är far from over.
Att de har en motor som snurrar såhär 10 månader innan släpp får mig att känna mig trygg.
Se är frågan om movet från 4 till 8gb inte har hänt efteråt.
Postad 22 February 2013 - 16:02
Förstår inte riktigt pratet över att GDDR5 skulle bli så dyrt.
Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5 OC 5GHz 1.595:-
Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5 OC 5GHz 1.690:-
(liknande priskillnad gäller många kort)
Skillnad mellan kort och GDDR5 (1GB) blir 95 kr
380 kr för 4GB
760 kr för 8GB
Och om du tittar 2Gb till 3Gb? Och 3Gb till 4Gb? 4Gb till 6Gb?
Lägg där till att chip med ökad densitet är dyrare, så för att nå 16 måste de ta de dyraste chipen som finns idag, 4gigabit.
Du inser väl att skillnaden blir större ju högre upp du kommer? Att jämföra längst ner på skalan blir lite fel.
Men vi kan väl låtsas att killen som driver Digital Foundry (Richard Leadbetter) inte har någon koll och att GDDR5 är så så lika billigt som DDR3 för det visar ju Prisjakt.se så väldigt uppenbart.
Jag menar han snackar ju heeeelt i mössan när han säger:
What shouldn't be understated is the amount of extra cash this is going to add to PlayStation 4's BOM (bill of materials) - this is an expensive, massive investment for the company.
Jag tror såklart att på priserna går ner med tiden och när densiteten på chipen ökar så krävs det inte lika många MEN det jag pratar om är år 1 och år 2 där man kan få ta smällar på grund av detta valet.
Redigerat av PalmiNio, 22 February 2013 - 16:17.
Postad 22 February 2013 - 16:10
Du inser väl att skillnaden blir avsevärt större ju högre upp du kommer? Att jämföra längst ner på skalan blir lite fel.
Men vi kan väl låtsas att killen som driver Digital Foundry (Richard Leadbetter) inte har någon koll och att GDDR5 är så så lika billigt som DDR3 för det visar ju Prisjakt.se så väldigt uppenbart.
Jag tror såklart att på priserna går ner med tiden och när densiteten på chipen ökar så krävs det inte lika många MEN det jag pratar om är år 1 och år 2 där man kan få ta smällar på grund av detta valet.
Sony har nog tittat på detta för att se att det går och inte blir dödligt dyrt. Den stora frågan är ju vad Microsoft gör, blir lite som poker här. Om Microsoft är beredda att gå "all in" och sälja sin konsoll till jättestor förlust (också de med 8gb GDDR5) kan de mycket väl slå ut Sony som inte har kassan att sätta emot.
Postad 22 February 2013 - 16:10
$5,$10 eller $50 på en BOM är ju naturligtvis sämre och PS4:an blir dyrare (om nu inte SONY sväljer kostnaden). Vem har sagt att GDDR5 har samma pris som DDR3 per GB? Jag säger bara att det inte är så förbannat dyrt som en del andra tycker.
Postad 22 February 2013 - 16:11
Det är inte samma sak som att emulera. Säg att du gör God of War 4 på PS4, då ska du kunna göra en ISO eller whatever av det och driva det med hjälp av ett program (en emulator), det är ju det emulering handlar om. Xbox 360 är inte emulerad än trots liknande struktur som en PC.Kördes inte alla spel under visningen på PChårdvara (vad jag läst iaf) så då är det iaf möjligt :-)?
Eller är du ironisk?
Postad 22 February 2013 - 16:18
http://pcforalla.idg...du-behover-veta
Specifikationerna för Playstation 4 ser enligt The Verge ut som följer:
- 64-bitars AMD Jaguar-processor med åtta kärnor
- Grafikprocessor som bygger på AMD Radeon
- 8 gigabyte arbetsminne (gddr5) delat mellan processor och grafikprocessor
- Inbyggd hårddisk
- 6x blu-ray-spelare och 8x dvd-spelare
- Usb 3.0 och flera olika anslutningportar
- Gigabit ethernet, trådlöst internet 802.11 b/g/n och bluetooth 2.1
- Anslutning för hdmi och optiskt s/pdif-ljud
- Dualshock 4-handkontroll med kapacitiv pekplatta, gyroskop, accelerometer, vibration, monohögtalare, uttag för micro usb och hörlurar
- Två kameror med upplösningen 1 280 x 800 pixlar och ett synfält på 85 grader
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 22 February 2013 - 16:19.
Postad 22 February 2013 - 16:21
Lägg där till att chip med ökad densitet är dyrare, så för att nå 16 måste de ta de dyraste chipen som finns idag, 512megabit.
Du inser väl att skillnaden blir avsevärt större ju högre upp du kommer? Att jämföra längst ner på skalan blir lite fel.
Jag och du hade ju en diskussion gällande hur mkt Sony kan tänka sig att gå med förlust / enhet. (Jag sa ju max $100/enhet)
Hursomhelst så är Sonys R&D kostnader sjukt mycket lägre med PS4 än PS3, iom Cell produktionen. Detta sa även nån Sony chef i en intervju med Eurogamer när reportern frågade om slutpriset till kund. Deras mål var att sätta ett attraktiv pris, och det kan de göra nu iom lägre R&D kostnader denna generation.
Det som har lagts på på BOM iom 4GB extra RAM är väl runt $50-60.
Postad 22 February 2013 - 16:28
Ja ju högre upp du kommer ju större marginaler lägger dom naturligtvis på, dom vill ju tjäna pengar.
$5,$10 eller $50 på en BOM är ju naturligtvis sämre och PS4:an blir dyrare (om nu inte SONY sväljer kostnaden). Vem har sagt att GDDR5 har samma pris som DDR3 per GB? Jag säger bara att det inte är så förbannat dyrt som en del andra tycker.
Som de ser ut nu så kommer minnet vara troligen den dyraste komponenten i hela bygget. Om det nu stämmer som folk spekulerar i att BOMen går från 30-50USD för minnet till 70-100USD där MS har samma kostnad på runt 30 USD för DDR3 så pratar vi en kostnadsskillnad på 40-70 USD vilket såklart går det ytterst svårt för Sony att ligga på samma nivå som Sony i Pris.
Jag vet inte hur du definierar svindyrt men i min syn kommer det extra minnet vara dyrare än att t ex addera en helt ny APU. Så ja en extra kostnad på 40-50 USD är ofantligt mycket.
Postad 22 February 2013 - 16:30
Postad 22 February 2013 - 16:30
Det som har lagts på på BOM iom 4GB extra RAM är väl runt $50-60.
In that hood vilket står för en BOM ökning med 15-20% vilket räknar i dollar kanske kan tyckas vara lite men det kommer utan tvekan påverka slutpriset.
Postad 22 February 2013 - 16:34
Så nu tror jag också på $399 för ps4 (trodde $349 tidigare).
Sen håller jag med Pacman att det vore kanske bättre med fler CU i GPU:n men då drar väl tempratur och watt iväg. Men ska man framtidssäkra så är mer minne bra och en annan väg att gå.
Jag betar dig 200kr på att 399 USD aint gonna happen. Detta under förutsättningen att specsen är det som presenteras (8 känrnor + GPU med 18 CU + 8GB GDDR5) + 500Gb + 1 kontroll + Kameran.
Har vi ett litet vad? 200kr är väl lagom roligt?
Postad 22 February 2013 - 16:37
Det är inte samma sak som att emulera. Säg att du gör God of War 4 på PS4, då ska du kunna göra en ISO eller whatever av det och driva det med hjälp av ett program (en emulator), det är ju det emulering handlar om. Xbox 360 är inte emulerad än trots liknande struktur som en PC.
Eller är du ironisk?
Menade självklart inte att det skulle gå att köras under windows:-) bara att det verkar gå i de speciella "PCdevkits" som man antagligen använde vid visningen.
Postad 22 February 2013 - 16:39
Postad 22 February 2013 - 16:41
Sony har nog tittat på detta för att se att det går och inte blir dödligt dyrt. Den stora frågan är ju vad Microsoft gör, blir lite som poker här. Om Microsoft är beredda att gå "all in" och sälja sin konsoll till jättestor förlust (också de med 8gb GDDR5) kan de mycket väl slå ut Sony som inte har kassan att sätta emot.
Problemet som jag ser det är mer på nivån att Sony MAX kan ta ut 500kr mer än Microsofts maskin. 1000kr blir för mycket nu när de spelar på så lika vilkor som varumärken (PS3 kunde rida mer på PS2's dominans över Xbox 1 än vad PS4 kan på PS3's nivå mot 360).
Detta betyder att Microsoft inte behöver gå all in för att få Sony att svettas ekonomiskt, det räcker med mindre förlust för att tvinga Sony tar en större förlust. Just nu ser BOMen mellan de båda maskinerna att hamna en 50 USD + hos Sony (Jag antar då att Kinect är ca 5-10 USD dyrare än Sonys kamera och att skillnaden i övrigt är den som läkt ut med 8Gb DDR3 och lite sämre GPU).
Postad 22 February 2013 - 16:44
Visst, om vi tar Watchdogs som exempel så utvecklar de ju samtidigt till både PC och PS4 så det är inte så konstigt. Alla utvecklar väl på devkits nu som är targets av vad PS4 klarar.Menade självklart inte att det skulle gå att köras under windows:-) bara att det verkar gå i de speciella "PCdevkits" som man antagligen använde vid visningen.
Men han snackade ju om att emulera PS4-spel om två år på PC, det är omöjligt =P.
Postad 22 February 2013 - 16:47
Fast egentligen var det ju samma sak med Vita. Folk gissade mellan $299-399, med tanke på hårdvaran. Sen blev ju priset $249.
Hehe sant, jag låg där själv
Men sen kanske vi inte ska ta upp VITA här heller, inte exempel värt att lyfta fram....
Postad 22 February 2013 - 16:54
Hehe sant, jag låg där själv
Men sen kanske vi inte ska ta upp VITA här heller, inte exempel värt att lyfta fram....
Fast det är värt att poängtera det då det är Sonys senaste release.
Sen vet vi ju inte alls om alla X720 ryktena stämmer, eller om kanske MS i sista sekund trycker in 4GB extra till i sin konsol.
Postad 22 February 2013 - 16:58
Visst, om vi tar Watchdogs som exempel så utvecklar de ju samtidigt till både PC och PS4 så det är inte så konstigt. Alla utvecklar väl på devkits nu som är targets av vad PS4 klarar.
Men han snackade ju om att emulera PS4-spel om två år på PC, det är omöjligt =P.
Jag förstår, men har man lyckats emulera PS3 ännu eller kommer det kräva mycket kraft också på en så gammal konsol?
Redigerat av Midnight, 22 February 2013 - 16:59.
Postad 22 February 2013 - 16:59
Fast det är värt att poängtera det då det är Sonys senaste release.
Sen vet vi ju inte alls om alla X720 ryktena stämmer, eller om kanske MS i sista sekund trycker in 4GB extra till i sin konsol.
Hehe 12Gb är waaaaay over the top.
Ur prestanda syn var 8Gb GDDR5 en rätt bra move långsiktigt men att gå från 8Gb till 12Gb på Xbox 720 makes no sense at all
Postad 22 February 2013 - 17:11
Visst, om vi tar Watchdogs som exempel så utvecklar de ju samtidigt till både PC och PS4 så det är inte så konstigt. Alla utvecklar väl på devkits nu som är targets av vad PS4 klarar.
Fast PS4 är ju baserad på X86/X86-64, precis som en vanlig PC och behöver alltså inte emuleras fullt ut. Till skillnad från CELL/PPC som sitter i PS3/Xbox 360, för att emulera dessa måste du ju emulera hela CPU-arkitekturen vilket kräver massor av kraft.
Postad 22 February 2013 - 17:19
Redigerat av Unregistereddc471864, 22 February 2013 - 17:23.
Postad 22 February 2013 - 17:33
Jag förstår, men har man lyckats emulera PS3 ännu eller kommer det kräva mycket kraft också på en så gammal konsol?
Kommer troligen inte hända än på många år med tanke på att personerna som gör dessa emus ofta gör det på sin fritid med begränsade resurser och ofta inte komplett kännedom om arkitekturen de försöker emulera.
Skulle SONY sätta sig ner och emulera PS3 skulle det säkert kunna göras redan idag på en highend PC.
Men jag kan ha helt fel har egentligen ingen koll på emus mer än att det brukar krävas avsevärt högre prestanda (faktor 10 kanske) för att emulera ett visst system.
Jag körde iofs igenom Ocarina Of Time (för första gången) på Xbox 1 och det gick förvånansvärt bra.
Postad 22 February 2013 - 17:36
Du inser väl att skillnaden blir större ju högre upp du kommer? Att jämföra längst ner på skalan blir lite fel.
Ja du har rätt om densitet och att dom blir dyrare, ett mycket dåligt exempel av mig och priskillnaden gällde Sapphirekorten och inte direkt PS4 (men dumt skrivet). Men det blir svårt att jämföra högre upp i prisklasserna eftersom marginalerna ökar.
Bättre så här?
Sapphire Radeon HD 7970 GHz 6GB GDDR5 - 4.895:-
Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 - 3.395:-
6GB GDDR5 384-bit 12 kretsar, 4Gbit
3GB GDDR5 384-bit 12 kretsar, 2Gbit
2GB GDDR5 256-bit 8 kretsar, 2Gbit
1GB GDDR5 256-bit 8 kretsar, 1Gbit
1500 kr för 3GB, 500kr per GB och skillnaden blir orimlig mot 95kr per GB.
Så låt oss lägga oss någonstans mellan dessa ytterligheter för att få bort vinstmarginalen, 250kr per MB, 2000kr för 8GB, 1000kr för 4GB (moms och allt annat i detta pris). Så kanske $50-$80 mer för Sony för dom måste ha fått ett bra pris och det kommer naturligtvis att svida lite i BOM, men det blir nog oss kunder som får betala det. Det var ju på många sidor man läste att dom flesta var beredda att betala mellan $400-$500 för en PS4 med 4GB GDDR5 så jag antar att Sony tyckte att OK, här får ni.
Tydligen är det många, som Richard Leadbetter, som överdriver men som inte kan säga vad GDDR5 idag kostar från fabrik i olika densiteter. Det blir spekulationer för oss alla.
Jag menar och tror att detta är inget som kommer att få Sony att gå under kostnadsmässigt därimot blir det ju lite svårare att konkurrera om Xbox blir billig.
Postad 22 February 2013 - 17:39
MS emulerade Xboxspel med Xbox 360 så det är ju obv. möjligt med en generations övertag och om man har full kännedom om hårdvaran. Men PS4 om två år av hobbyfans? Ne. Kan inte se varför det skulle finnas intresse att försöka heller, många spel kommer ändå till PC, till skillnad mot de äldre systemen och Wii.Skulle SONY sätta sig ner och emulera PS3 skulle det säkert kunna göras redan idag på en highend PC.
Postad 22 February 2013 - 17:42
Jag betar dig 200kr på att 399 USD aint gonna happen. Detta under förutsättningen att specsen är det som presenteras (8 känrnor + GPU med 18 CU + 8GB GDDR5) + 500Gb + 1 kontroll + Kameran.
Har vi ett litet vad? 200kr är väl lagom roligt?
Självklart är jag med på ett vad
( förbannat också nu förlora jag väl pengar
Postad 22 February 2013 - 17:43
Äh, du behöver inte betala efteråt. Minns att Palm förlorade ett vad mot Lalikula men han har fortfarande ingen åsnebild som avatar =P( förbannat också nu förlora jag väl pengar
)
Edit: Sorry, det var Palm som vann och Lalikula som förlorade. Men han tog ingen åsnebild.
Redigerat av Zoiler, 22 February 2013 - 17:51.
Postad 22 February 2013 - 17:47
nVidia Tesla K10 8GB GDDR5 PCI-E x16
Bara 3200 dollars :-)
Iofs en aning mer än bara minne men :-)
Hittade ett citat på en annan sida som var lite kul.
I will pay $499 and not a penny more.
Spoiler.
Ja precis det krävs ju mer el mindre att MS el Sony sätter sig ner för att emulera sin egen teknik om det ska ske (360 var väl nästan 10ggr kraftigare än xbox1 också) men ingen hobbykodare kommer ju kunna göra det inom en åskådlig framtid oavsett PC hårdvara.MS emulerade Xboxspel med Xbox 360 så det är ju obv. möjligt med en generations övertag och om man har full kännedom om hårdvaran. Men PS4 om två år av hobbyfans? Ne. Kan inte se varför det skulle finnas intresse att försöka heller, många spel kommer ändå till PC, till skillnad mot de äldre systemen och Wii.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 22 February 2013 - 17:47.
Postad 22 February 2013 - 18:33
http://www.discshop....l/playstation_4
Hittade inget om det skulle gå att spela ps3spel, eller så missade jag det..
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 22 February 2013 - 18:34.
Postad 22 February 2013 - 18:39
Postad 22 February 2013 - 19:13
Så låt oss lägga oss någonstans mellan dessa ytterligheter för att få bort vinstmarginalen, 250kr per MB, 2000kr för 8GB, 1000kr för 4GB (moms och allt annat i detta pris). Så kanske $50-$80 mer för Sony för dom måste ha fått ett bra pris och det kommer naturligtvis att svida lite i BOM, men det blir nog oss kunder som får betala det. Det var ju på många sidor man läste att dom flesta var beredda att betala mellan $400-$500 för en PS4 med 4GB GDDR5 så jag antar att Sony tyckte att OK, här får ni.
Tydligen är det många, som Richard Leadbetter, som överdriver men som inte kan säga vad GDDR5 idag kostar från fabrik i olika densiteter. Det blir spekulationer för oss alla.
Jag menar och tror att detta är inget som kommer att få Sony att gå under kostnadsmässigt därimot blir det ju lite svårare att konkurrera om Xbox blir billig.
Tycker ingen överdriver. De flesta har uppskattat att GDDR5 totalt kommer landa på en BOM mellan 70-100 USD (några 100+) vilket är vad du själv säger nu. Detta är utan tvekan ett rätt dyrt tillägg även om du kanske inte tycker 50-60 USD extra låter mycket så snackar vi om runt 20% av den totala kostnaden.
Har själv hållt på med import av billiga surfplattor från Kina och suttit och vägt mellan 4Gb/8Gb/16Gb NAND osv. Visst kan man tycka dollar hit och dollar dit är skit samma men - du måste ändå plocka hem marginalerna och en ökad kostnad på 20% blir som du säger ett ökat pris i kalkylen.
Hade Sony varit själv i racet så hade detta varit lätt att lägga på slutkunden. Problemet är att de slåss på väldigt lika förhållande nu med Microsoft om exakt samma kund vilket gör att de är väldigt beroende av vad Microsoft sätter för pris på Xbox 720 (och MS lika beroende av priset på PS4 såklart).
Bara för att folk på NeoGAF säger att du kan betala 400-500 USD för en PS4 så betyder inte det att det är rätt pris. Om vi nu säger att en Xbox 720 hamnar på 349 USD och en PS4 på 399 USD, varför ska killen som vill ha ny konsol till nya FIFA lägga 50 USD mer?
Fördelen som PS3 hade var trots allt fler - Blu-Ray / häftigare specs på pappret / Succén från PS2 / Gratis PSN / fetare hårddisk / HDMI / Wifi med mera. Om vi leker med tanken att 720 har gratis online play så måste man för en kund förklara varför 8Gb RAM inte är samma som 8Gb RAM och vad som är skillnaden mellan 14 CU och 18 CU. Jag tror detta blir ytterst svårt om skillnaden överstiger 100 USD.
Nu låter jag säkert väldigt negativ. Jag säger inte detta behöver vara illa, jag ritar bara upp ett fullt möjligt problem för Sony. Jag är såklart väldigt nöjd som kund att de valde 8Gb GDDR5.
Redigerat av PalmiNio, 22 February 2013 - 19:19.
Postad 22 February 2013 - 19:17
Självklart är jag med på ett vad
, 200kr på 399 USD på denna spec.,lägsta pris i USA eftersom det förmodligen kommer olika förpackade PS4.
( förbannat också nu förlora jag väl pengar)
Game on
Postad 22 February 2013 - 20:57
7000:- hualigen va sambon kommer bli surNu går PS4an att boka.... Jag passade på att boka en och ett par extra kontroller...
http://www.discshop....l/playstation_4
Hittade inget om det skulle gå att spela ps3spel, eller så missade jag det..
edit: min alltså
Redigerat av FederalMano, 22 February 2013 - 20:58.
Postad 22 February 2013 - 21:03
http://shopto.net/vi...ation-4-console
PLEASE NOTE: All information on this product page, including our price, is subject to change. Normal pre-order price promise does not apply to this product at this time. Price may change pending full details from Sony.
Postad 22 February 2013 - 21:15
Postad 22 February 2013 - 21:37
Någon som kommer in på sidan som nyss kom i nyhetsbrevet" Se framtiden"?
Inte nu, men jag gjorde det innan.
Överbelastat har dom info om nu iaf
Postad 22 February 2013 - 22:00
Postad 22 February 2013 - 22:22
7000:- hualigen va sambon kommer bli sur
edit: min alltså
+1 på det... Jag hoppas bara att frun inte läser denna tråd, sen när jag väl får grejerna får man fort ställa in dem i
biorummet sen köra den gamla beprövade "den här gamla, den har jag haft länge"
Postad 22 February 2013 - 22:32
Hur mycket skriver ni i den här tråden egentligen? På helgen måste man hinna gejma också ju.
Kan inte gejma. Ingen bra konsol nog att gejma på ju
Postad 22 February 2013 - 22:36
+1 på det... Jag hoppas bara att frun inte läser denna tråd, sen när jag väl får grejerna får man fort ställa in dem i
biorummet sen köra den gamla beprövade "den här gamla, den har jag haft länge"
Den kommer kosta max 5000. Får ni ingen egen lön eller är ni hemmamän eller vad är det frågan om?
Postad 22 February 2013 - 22:41
Brassade på den idag hemma. Tung skit!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. 
3 bilder

42 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?