Kan även rekommendera kabelutmaningen i KabelTråden.
Postad 30 January 2015 - 12:54
Kan även rekommendera kabelutmaningen i KabelTråden.
Postad 30 January 2015 - 12:54
Jag undrar vad du har för svar. På forumet finns det massvis av diskussioner och tester där det visas gång på gång att det i princip är omöjligt för ett par högtalarkablar att påverka ljudet hörbart i ett vardagsrum. Ändå fortsätter somliga att hävda att skillnader finns men aldrig har de något annat att säga än att de hör skillnad. Jag litar fullkomligt på att du upplever skillnad och står fast vid det, men jag är övertygad om att du inte hör skillnad.Så du kan inte svara på min fråga?
Jag är elektriker och kan försäkra dig att val av kablar är viktigt i vissa sammanhang. Men då pratar vi inte ljud. Då pratar vi starkström, fabriker och liknande. Ett par högtalare är inte så känsliga att val av material i kablarna bidrar till hörbar skillnad. Åtminstone inte i konsumentsammanhang och jag förutsätter att inget är trasigt.Utan att olika kablar, med olika sorters material, kvalitet på material och dess olika tillverkning och uppbyggnad ger olika ljudresultat.
Ja för dig säkert. Men inte för mig som vill ha så bra ljud som möjligt.För mig som testat många olika kablar mot varandra så handlar det om en ren matchningsfråga.
Du kan väl prova med en DVD-spelare eller något innan du köper ny kabel? Dessutom kommer bilden att bli ljusår bättre, framförallt med Mega Drive då den har väldigt dålig kompositkodning.Tv:n är jag osäker på om den stödjer RGB (nån noname jag köpte för 30kr på blocket)
sen så krävs väl en ny kabel från Snes för att få RGB? (löser ju inte störningarna från mitt Megadrive eller min C64 dock...)
Postad 30 January 2015 - 12:58
Jag varken kan eller vill släppa begreppet "feelgood" av det enkla skälet att jag, som jag skrev, tycker det är en viktig del av mitt hifiintresse. Vill gilla mina apparaters utseende, känsla osv.Att inte kunna släppa begreppet feelgood och ormolja är enligt mig fel. Eftersom att olika kablar, olika hög kvalitet på materialet som används, uppbyggnaden av kabeln osv har faktiskt skillnad på ljudet.
Har ni som inte tror på kablars ljudpåverkan lust att berätta vilka olika kablar ni har testat mot varandra i ett seriöst kabeltest och som ni inte noterade skillnader på?
Jag skulle aldrig få för mig att sitta och detaljgranska olika kablar efter eventuella mycket små skillnader. Hör jag inte skillnad vid normal lyssning är det för mig totalt ointressant.
Har bytt från Audioquest till Supra till ospecad byggmarknadskabel, och har inte uppfattat någon för mig meningsfull skillnad.
Postad 30 January 2015 - 12:59
Hur ska ni mäta en känsla/upplevelse, allt är inte bara impedans eller dylikt.
Vill man sitta med lampsladdar så gärna för mig.
annars kan man ju tvätta öronen...;-)
Går ju att mäta så man ser om det överhuvudtaget finns nån skillnad, sen kan man diskutera hurvida den är hörbar eller inte.
Postad 30 January 2015 - 13:01
Jag föredrar generellt en bra kopparkabel med grova ledare till en anläggning som ska prestera så neutralt som möjligt.
Jag varken kan eller vill släppa begreppet "feelgood" av det enkla skälet att jag, som jag skrev, tycker det är en viktig del av mitt hifiintresse. Vill gilla mina apparaters utseende, känsla osv.
Jag skulle aldrig få för mig att sitta och detaljgranska olika kablar efter eventuella mycket små skillnader. Hör jag inte skillnad vid normal lyssning är det för mig totalt ointressant.
Har bytt från Audioquest till Supra till ospecad byggmarknadskabel, och har inte uppfattat någon för mig meningsfull skillnad.
Ok
Meningsfull? men det fanns skillnader?
Postad 30 January 2015 - 13:03
Du får gärna köpa kablar för tusentals kronor men om du påstår att ljudet blir hörbart bättre är det självklart att somliga här blir skeptiska till ditt påstående.Även jag strävar efter ett så bra ljud som möjligt, och om vi enbart håller oss till kablar nu, så får jag det genom att använda den kabeln som enligt min hörsel låter absolut bäst i anläggningen den används i.
Postad 30 January 2015 - 13:06
Vad man föredrar, och vilken kabel som låter bäst är upp till individen.
Du får gärna köpa kablar för tusentals kronor men om du påstår att ljudet blir hörbart bättre är det självklart att somliga här blir skeptiska till ditt påstående.
Du får oxå gärna köpa hur dyra saker du vill. Dock behöver inte dyrt alltid betyda att det låter bäst.
Postad 30 January 2015 - 13:06
Nej. Om det inte finns några skillnader kan man inte påstå att en kabel låter bättre än en annan.vilken kabel som låter bäst är upp till individen.
Postad 30 January 2015 - 13:07
Så du kan inte svara på min fråga?
Det handlar inte om att löjligt dyra kablar alltid låter bättre än billig kabel från net on net.
Utan att olika kablar, med olika sorters material, kvalitet på material och dess olika tillverkning och uppbyggnad ger olika ljudresultat.
För mig som testat många olika kablar mot varandra så handlar det om en ren matchningsfråga.
Precis som du inte kunde svara på hans fråga
Postad 30 January 2015 - 13:12
Nej. Om det inte finns några skillnader kan man inte påstå att en kabel låter bättre än en annan.
Men det finns det.
Precis som du inte kunde svara på hans fråga
Då jag ställde min fråga först, så förväntar jag mig ett svar, när detta uteblev så svarade jag med samma mynt
Postad 30 January 2015 - 13:22
Visa mig mätningarna i så fall. Dessa säger en hel del.Men det finns det.
https://www.minhembi...pic=279531&st=0
Postad 30 January 2015 - 13:29
Visa mig mätningarna i så fall. Dessa säger en hel del.
https://www.minhembi...pic=279531&st=0
Det du länkar till, vad är det du vill ha sagt med det? Att det finns skillnader mellan kablar även mätbara sådana? tror du även att dessa två kablar står för alla samtliga olika kabelmodeller i hela världen?
Mätningar finns på nätet, hur många som helst, bara att söka så hittar du allt du vill.
Postad 30 January 2015 - 13:34
Förklara för mig/oss:Att inte kunna släppa begreppet feelgood och ormolja är enligt mig fel. Eftersom att olika kablar, olika hög kvalitet på materialet som används, uppbyggnaden av kabeln osv har faktiskt skillnad på ljudet.
-Vad menar du med olika kvalité på materialet och hur påverkar det rent fysiskt?
-Hur påverkar uppbyggnaden av kabeln så det blir en faktiskt ljudskillnad?
Postad 30 January 2015 - 13:35
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 13:35.
Postad 30 January 2015 - 13:37
Det du länkar till, vad är det du vill ha sagt med det? Att det finns skillnader mellan kablar även mätbara sådana? tror du även att dessa två kablar står för alla samtliga olika kabelmodeller i hela världen?
Mätningar finns på nätet, hur många som helst, bara att söka så hittar du allt du vill.
Du som har hittat hur mätningar som helst, skulle inte du kunna vara en vänlig själ och länka till ett par som är utförda av oberoende part? Skulle tycka det var intressant att läsa ett sådant test där de lyckats hitta hörbara skillnader.
Postad 30 January 2015 - 13:42
WB-Cinema: Skämtar du med mig? Om du kollar hur den billiga kabeln presterar så ser du klart och tydligt att bristerna inte ens är hörbara. När det väl är hörbart så är den "finare" kabeln i jämförelsen inte bättre.
Det är enligt mig en tolkningsfråga.
Sen så anser inte jag att man kan lita blint på det testet då det är utfört utan andra inblandade personer, och utfört av en privatperson som inte vill tro på att kablar låter olika. det är inte ett vetenskapligt test i mina ögon, då finns det andra mer tillförlitliga test på nätet.
Sen så gäller detta två st olika kablar, dessa kablar står inte för all statistik mellan andra kablar.
Du som har hittat hur mätningar som helst, skulle inte du kunna vara en vänlig själ och länka till ett par som är utförda av oberoende part? Skulle tycka det var intressant att läsa ett sådant test där de lyckats hitta hörbara skillnader.
Bara att söka på nätet, inga problem.
Postad 30 January 2015 - 13:45
Hur tolkar du mätningarna då?Det är enligt mig en tolkningsfråga.
Jag har mycket större tillförlitlighet för Ageve än dig.Sen så anser inte jag att man kan lita blint på det testet då det är utfört utan andra inblandade personer, och utfört av en privatperson som inte vill tro på att kablar låter olika. det är inte ett vetenskapligt test i mina ögon, då finns det andra mer tillförlitliga test på nätet.
Syftet med testet är att visa hur pass bra en billig kabel presterar, men om du pratar med Ageve och skickar en av dina kablar till honom kan han kanske fixa en ny jämförelse.Sen så gäller detta två st olika kablar, dessa kablar står inte för all statistik mellan andra kablar.
Postad 30 January 2015 - 13:45
Förklara för mig/oss:
-Vad menar du med olika kvalité på materialet och hur påverkar det rent fysiskt?
Olika material, och olika hög kvalitet på materialet leder på olika sätt, det är vetenskapligt bevisat.
Postad 30 January 2015 - 13:48
Det är enligt mig en tolkningsfråga.
Sen så anser inte jag att man kan lita blint på det testet då det är utfört utan andra inblandade personer, och utfört av en privatperson som inte vill tro på att kablar låter olika. det är inte ett vetenskapligt test i mina ögon, då finns det andra mer tillförlitliga test på nätet.
Sen så gäller detta två st olika kablar, dessa kablar står inte för all statistik mellan andra kablar.
Bara att söka på nätet, inga problem.
Eftersom jag inte duger till att hitta ett oberoende test som visar på hörbara skillnader mellan olika kablar, så undrar jag om inte du som redan funnit hur många som helst skulle kunna vara vänlig och dela ett/några av dem här?
Postad 30 January 2015 - 13:48
Hur tolkar du mätningarna då?
Jag har mycket större tillförlitlighet för Ageve än dig.
Syftet med testet är att visa hur pass bra en billig kabel presterar, men om du pratar med Ageve och skickar en av dina kablar till honom kan han kanske fixa en ny jämförelse.
Känns som att du bara vill driva detta vidare.
Jag har inget emot om en kabel mäter och låter väldigt likt en annan kabel, även om den kostar 1kr metern.
Säger dock att det finns mer markanta skillnader mellan vissa kablar.
Och för mig får du lita hur mkt du vill på en privatperson och dennes test.
Postad 30 January 2015 - 13:51
Olika material, och olika hög kvalitet på materialet leder på olika sätt, det är vetenskapligt bevisat.
Det enda som är bevisat där är väl att olika material har olika resistans... det är det väl ingen som har förnekat? Eller har jag missat nått annat som blivit bevisat?
Förklara för mig/oss:
Här finns lite om hur olika uppbyggnader av en kabel påverkar ljudet skriven av oberoende part: http://www.audioholi...iasing-debunked
Här finns lite om skin effect som många som förespråkar solid kabel istället för flerledar kabel brukar säga påverkar ljudet negativt (också oberoende källa): http://www.audioholi...-speaker-cables
Postad 30 January 2015 - 13:52
Jag "driver" inget. Jag upplyser.Känns som att du bara vill driva detta vidare.
Kruxet är ju att den billigare kabeln i den här mätningen inte visar på några hörbara brister öht. Även om den andra kabeln hade haft ett 100dB lägre brusgolv än den billigare så hade man ändå inte hört någon skillnad.Jag har inget emot om en kabel mäter och låter väldigt likt en annan kabel, även om den kostar 1kr metern.
Vilka skillnad är hörbara men inte mätbara?Säger dock att det finns mer markanta skillnader mellan vissa kablar.
Postad 30 January 2015 - 13:56
Skriver ni en sak, så får ni även vara beredd på att svara på dom frågorna som kan dyka upp. Annars så tolkas inlägget som rent "nonsens" och det kommer att tas bort.
Postad 30 January 2015 - 13:59
Det spelar ingen roll hur maniskt du försöker övertala mig att kablar inte kan låta olika. För jag är redan medveten om att ljudskillnader finns.
Tycker du verkligen att vi kommer längre här? Jag hör skillnad, det gör inte du.
Postad 30 January 2015 - 14:02
Vem har förnekat att det finns mätbara skillnader?Som sagt, det finns mätbara skillnader.
Som sagt varken klagar eller övertalar jag någon. Jag upplyser. Visa mig kablar som låter olika så tror jag dig. Jag ställer gärna upp på ett blindtest.Det spelar ingen roll hur maniskt du försöker övertala mig att kablar inte kan låta olika. För jag är redan medveten om att ljudskillnader finns.
Se ovan, visa mig kablar som du kan höra skillnad på.Tycker du verkligen att vi kommer längre här? Jag hör skillnad, det gör inte du.
Postad 30 January 2015 - 14:05
Om en känd kabeltillverkare skulle ta en EKK och montera en fin strumpa och fina kontakter och sälja den dyrt så kommer resultatet bli likvärdigt "WOW vilket bra ljud, bättre tryck i basen, de höga frekvenserna kommer fram bättre och andra inbillade förändringar i ljudet"
Här har vi ett tydligt exempel, vilken tror ni låter bäst?
1. http://www.kabelmaka...5-ekk-2-4-white
2. http://www.biltema.s...abel-EKK-35306/
Redigerat av Danra, 30 January 2015 - 14:05.
Postad 30 January 2015 - 14:05
Som sagt, det finns mätbara skillnader.
Det spelar ingen roll hur maniskt du försöker övertala mig att kablar inte kan låta olika. För jag är redan medveten om att ljudskillnader finns.
Tycker du verkligen att vi kommer längre här? Jag hör skillnad, det gör inte du.
Jag är absolut öppen för att kablar skulle kunna påverka ljudet. Men jag kan inte hitta några oberoende tester som visar på detta. Varför kan inte du som hittat hur många som helst posta en länk så jag får möjlighet att se "andra sidan av myntet" också?
Postad 30 January 2015 - 14:06
Nej du upplyser inte migniaf, det känns bara som du försöker tvinga fram din egna åsikt, jag och du anser olika i denna frågan, inget fel med det enligt mig.
Postad 30 January 2015 - 14:07
Jag har funderat ett tag på att gå till ett par HiFi-butiker i Stockholm och låtsas vara helt okunnig inom ljud och bild för att se vilka råd man får.
Postad 30 January 2015 - 14:08
Det här med kablar är den största bluffen inom hifi, och butikerna är väldigt måna om att folk fortsätter att tro att de riktigt dyra kablarna är bättre.
Om en känd kabeltillverkare skulle ta en EKK och montera en fin strumpa och fina kontakter och sälja den dyrt så kommer resultatet bli likvärdigt "WOW vilket bra ljud, bättre tryck i basen, de höga frekvenserna kommer fram bättre och andra inbillade förändringar i ljudet"
Det handlar inte om dyr mot billig kabel, en billig kan ju låta lila bra eller bättre än en dyr, poängen är bara att skillnader finns.
Postad 30 January 2015 - 14:10
Det här med kablar är den största bluffen inom hifi, och butikerna är väldigt måna om att folk fortsätter att tro att de riktigt dyra kablarna är bättre.
Gillar att samma tillverkare säljer dessa: http://www.kabelmaka...ekk-2-4-bi-wire som är kontakterade med nakamichi bajonettbananer. Har sådana hemma köpta direkt ifrån nakamichi, de är inte guldplätterad koppar som det står att det skall vara utan solid mässing
Syns om man sågar av en (ingen koppar som kommer fram).
Postad 30 January 2015 - 14:11
WB-Cinema: Kan du åtminstone länka till ett test? Svaret "Sök på internet" får dig att framstå som att du inte kan hitta något alls nämligen.Eftersom jag inte duger till att hitta ett oberoende test som visar på hörbara skillnader mellan olika kablar, så undrar jag om inte du som redan funnit hur många som helst skulle kunna vara vänlig och dela ett/några av dem här?
Postad 30 January 2015 - 14:11
Vad har du belägg för det du säger? Att man upplever skillnader eller tycker att en kabel är snygg kan jag köpa, men jag sätter ribban lite högre än så när vi pratar om faktiskt auditiva skillnader. Så länge du inte kommer med några bevis, mätningar eller annat som stärker det du skriver kommer jag att vara kritisk och ställer gärna upp på att vägleda dig (och många andra).Nej du upplyser inte migniaf, det känns bara som du försöker tvinga fram din egna åsikt, jag och du anser olika i denna frågan, inget fel med det enligt mig.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 14:12.
Postad 30 January 2015 - 14:12
WB-Cinema: Ja tack gärna så kollar jag närmare på det.
Jag har funderat ett tag på att gå till ett par HiFi-butiker i Stockholm och låtsas vara helt okunnig inom ljud och bild för att se vilka råd man får.
Dom allra flesta försäljarna är patetiska när det gäller att procka på okunnigt folk onödigt dyra kablar, så förvänta dig att få dig ett par sköna skratt.
Däremot så finns det även seriösa försäljare som kanske vill upplysa dig och låta dig låna hem tex tre st olika modeller så att du i lugn och ro hemma kan lyssna på olika kablar i den anläggning du redan kan och vet hur den låter.
Postad 30 January 2015 - 14:13
Gillar att samma tillverkare säljer dessa: http://www.kabelmaka...ekk-2-4-bi-wire som är kontakterade med nakamichi bajonettbananer. Har sådana hemma köpta direkt ifrån nakamichi, de är inte guldplätterad koppar som det står att det skall vara utan solid mässing
Syns om man sågar av en (ingen koppar som kommer fram).
Kabelmakaren har en bra affärsidé, ekk är en bra ledare men kanske inte så snygg att ha liggandes på golvet, så han har monterat snygga banankontakter och kabelstrumpa osv. Det enda problemet är att priset är helt orimligt. Men tydligen verkar folk gå på detta.
Postad 30 January 2015 - 14:15
Jag tycker snarare att dina påståenden går hand i hand med nästan all rappakalja man hör från HiFi-säljare och audiofiler (världens mest missvisande uttryck?)...
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 14:15.
Postad 30 January 2015 - 14:16
Kabelmakaren har en bra affärsidé, ekk är en bra ledare men kanske inte så snygg att ha liggandes på golvet, så han har monterat snygga banankontakter och kabelstrumpa osv. Det enda problemet är att priset är helt orimligt. Men tydligen verkar folk gå på detta.
Jag skulle inte hävda att ekk har några direkta fördelar gentemot fkk. http://www.audioholi...-speaker-cables
Postad 30 January 2015 - 14:20
Dom allra flesta försäljarna är patetiska när det gäller att procka på okunnigt folk onödigt dyra kablar, så förvänta dig att få dig ett par sköna skratt.
Däremot så finns det även seriösa försäljare som kanske vill upplysa dig och låta dig låna hem tex tre st olika modeller så att du i lugn och ro hemma kan lyssna på olika kablar i den anläggning du redan kan och vet hur den låter.
Alla hifibutiker jag har besökt har försökt lura på mig dyra kablar. Alla utom en Ljudkällarn i Göteborg, där dom verkar vara ärlig mot sina kunder. Hifiklubben är nog värst, kommentarer som "OJ du måste ha ett par vettiga kablar för att högtalarna ska komma till rätta" svårt att ta ett sådant företag seriöst (Tyvärr var jag ju tvungen att handla där då jag gillar B&W)
Jag skulle inte hävda att ekk har några direkta fördelar gentemot fkk. http://www.audioholi...-speaker-cables
Nej, det jag ville komma till var att EKK är en billig och bra ledare, sen finns det givetvis massa andra billiga kablar som passar utmärkt till högtalarkabel.
Postad 30 January 2015 - 14:21
Hade jag köpt kablar för 7000:- skulle jag också vilja att de låter bra.Kablar gör skillnad:
http://www.hificonsu...13_5_Kablar.pdf
Det är märkligt att folk alltid gör så här. Istället för att länka till oberoende tester som bevisar deras teser menar de att de som är skeptiska själva skall leta upp informationen. Istället för att ge ett snabbt svar som skulle ge substans till diskussionen.Bara att söka på nätet, inga problem.
Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 30 January 2015 - 14:21.
Postad 30 January 2015 - 14:22
Tex så låna hem en modell med LGC, Type 4. och en modell med blandad LGC/PSC, Rocket 33, och sedan en kabel med DBS och enbart PSC+, GO-4 eller Rocket 88.
Lyssna på dessa olika kablar i någon vecka hemma i lugn och ro.
Sen när du har lämnat tillbaka dessa kablar och utvärderat dom så lånar du hem en kabel från Audioquest med silver i, tex KE-4 med PSS, sen vill jag att du skriver om dina upplevelser här i tråden, tror du kommer bli kraftigt förvånad.
Postad 30 January 2015 - 14:24
Någon som vet om det är så?
edit: (då jag antar skillnaderna är såpass små, inte någon natt och dag upplevelse)
Redigerat av SKIBBE, 30 January 2015 - 14:25.
Postad 30 January 2015 - 14:25
Hade jag köpt kablar för 7000:- skulle jag också vilja att de låter bra.
Det är märkligt att folk alltid gör så här. Istället för att länka till oberoende tester som bevisar deras teser menar de att de som är skeptiska själva skall leta upp informationen. Istället för att ge ett snabbt svar som skulle ge substans till diskussionen.
Haha det blir lite som att ringa till Hugo Boss och fråga om deras kostymer är de bästa på marknaden, vad svarar dom? "Nja, vi har bra kostymer men Oscar Jacobson har bättre tyg i sina kostymer"
Postad 30 January 2015 - 14:26
Bara en tanke ang när man prövar kablar, måste man inte byta mellan 2 olika snabbt fram och tillbaka och lyssna på samma stycke om och om igen, då vårat hörselminne är i svängarna 30 sekunder? Så köra en kabel i en vecka sen byta till en annan så minns man ju inte om det var någon skillnad.
Ja bytet gör man så snabbt som möjligt för att få en så rättvis jämförelse som möjligt. men mellan bytena så ska man ju lyssna länge enligt mig.
Edit. glöm heller inte av att du lyssnar ju på den kabeln du lyssnar på ända fram till bytet, och bytet tar väl ca 20 sekunder.
Redigerat av WB-Cinema, 30 January 2015 - 14:51.
Postad 30 January 2015 - 14:28
Jag försöker inte vara sarkastisk eller dryg utan skulle vilja läsa ett sådant test för att få större inblick då jag är intresserad i ämnet.
Postad 30 January 2015 - 14:30
Bara en tanke ang när man prövar kablar, måste man inte byta mellan 2 olika snabbt fram och tillbaka och lyssna på samma stycke om och om igen, då vårat hörselminne är i svängarna 30 sekunder? Så köra en kabel i en vecka sen byta till en annan så minns man ju inte om det var någon skillnad.
edit: (då jag antar skillnaderna är såpass små, inte någon natt och dag upplevelse)
Ja skillnaderna är små, speciellt om man jämför mot stora skillnader som tex byte av högtalare, slutsteg.
Postad 30 January 2015 - 14:59
Tjäna 25.000 kr, skitlätt.
Nej, det är alltså ingen spamreklam, det är ett äkta erbjudande
Postad 30 January 2015 - 15:02
Postad 30 January 2015 - 15:06
https://www.minhembio...0
Tjäna 25.000 kr, skitlätt.
Nej, det är alltså ingen spamreklam, det är ett äkta erbjudande
Jag skulle kunna tänka mig att lägga till ytterligare 25.000kr, om Zartok skulle vilja komma ner till Göteborg så utför vi testet här. Förloraren står givetvis även för Zartok's resa hit.
Postad 30 January 2015 - 15:09
I mitt egna rum, med min egna anläggning så är byten av kablar dock en lättare sak att urskilja.
Och eftersom att ni nästan alla är sarkastiska mot pss som påstår att kablar gör skillnad så blir det tråkigt och framförallt svårt att diskutera sakligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?