Att du feltolkar det jag skriver, kan inte jag ta ansvar för.du kan ju googla det så slipper du göra bort dig eller svammla om sånt du inte har kunskap med. det låter som att du påstår att karlsson har skrivit att det inte är någon skillnad mellan högtalare. citera eller sluta bete dig svammla.
Postad 26 February 2014 - 14:34
Postad 26 February 2014 - 14:34
Har läst och sett andra trådar här men måste ändå lyfta fram detta igen men uppenbarligen så kan man, eller vissa kan höra skillnad på olika förstärkare?! Och då undrar jag som är mer vetenskapligt lagd vad det är i praktiken man hör skillnad på?
Undrar om TS tycker sig ha fått svar på sin fråga än...
Postad 26 February 2014 - 15:11
Tror byggsatsen kostade ca 38000 kr + lackNu har han väl iofs köpt dom begagnade, men om vi säger att han har köpt dom som byggsats fast med IÖ´s snickare som fixar lacken så går dom ju på minst 65k för topparna. Jag vet inte i vilket värld det är "absolut inte mycket".
Postad 26 February 2014 - 15:14
Vad tror DU? Tycker du att du har tillfört något till tråden som är bättre än vad någon annan tillfört?
Uppriktigt sagt ja.
Har du några särskilda invändningar mot det så får du gärna skicka ett pm, eftersom de flesta här nog skiter fullständigt i vad just du har för synpunkter på min person.
Jag tror att en del ganska sansade individer i princip besvarade frågan redan tidigt i tråden, men samtidigt har en del andra filurer gjort sitt bästa för att sprida floskler och villfarelser. Det är min högst personliga åsikt.
Postad 26 February 2014 - 15:18
Det här är ett stort intresse för mig och jag håller inte på och mäter fram och tillbaka utan skall jag köpa ett slutsteg så räcker det med att det låter bra och kan leverera kraften jag behöver, vad gäller försteg så gillar jag det jag har idag med så rak signalväg som möjligt samt dom features den har.
Men jag är väl lite konstig som faktiskt köper grejer efter hur dom låter, samt Blu-Ray och Projektor efter hur bilden ser ut.
Postad 26 February 2014 - 15:33
...tro det eller ej men här kommer det konstiga jag har upplevt förbättringar varje gång både vad gäller ljud och bild fast det inte skall gå enligt en del...
...jag är väl lite konstig som faktiskt köper grejer efter hur dom låter, samt Blu-Ray och Projektor efter hur bilden ser ut.
Nej, du är nog allt annat än konstig, men har du verkligen stött på någon här som påstått att allt låter och ser ut likadant?
Postad 26 February 2014 - 16:09
Jag hade en Förstärkare som hette Yamaha AX1 när den var ny. Kommer inte ihåg men den kostade runt 30 000kr. Var aldrig riktigt nöjd med ljudet. Trodde jag köpt dåliga högtalare (canton.. Kommer inte ihåg men stora med dubbla 9" basar) Köpte hem ett slutsteg ; ett Rotel RB 1090 i syfte att kunna byta reciver som jag vill i fortsättningen med tanke på att det kom nya format hela tiden osv. Köpte inte ett slutsteg för att i 1a hand få bättre ljud. Jag hade ju redan lagt pengar på en bra förstärkare, trodde då att det inte var så stor skillnad på förstärkare och förstärkare.
Men jag tappade hakan när jag kopplade in slutsteget. Det lät 10 ggr bättre! Ljudet var renare, man hörde alla detaljer mer och basen blev bättre.
När jag köpte förstärkaren så köpte jag med högtalar kablar samtidgt. Han frågade vad jag ville ha och jag sa det kvittar ta vad som helst men inget skit. Han gav mig Kablar som i mitt tycke var väldigt dyrt. Nästan 100 kr/m (Gahh!! ) men skitsamma skulle bara ha några meter till varje högtalare i fronten.
Något år senare så meckade jag hemma med elen och hade en massa EKK 2.5 liggandes hemma. Vet att jag hade hört att en del använde dessa som högtalarkablar. Jag hade en ledig lördag och kände för att greja med stereon lite så jag testade att byta ut högtalar kablarna till EKK för skojsskull och se om jag hörde någon skillnad. Nu kom haksläpp nr 2!!
Det blev en för mig väldigt stor skillnad och jag var inte i tron att det skulle bli bättre. Trodde inte att det skulle bli skillnad öht. Han som "lärt" mig det ´jag visste då sa alltid att det inte är skillnad på kablar. Men det blev det.. Till det bättre också.
Sen dess har jag haft EKK 2.5kvm till mina högtalare.
Är sugen nu i dags läget att byta kablar för att se om jag hör skillnad igen. Men den stora skillnaden som blev kan inte ha varit inbillning.
Tyvärr är jag lite lat och det är väldigt omständligt att byta kablar på min rigg. Men hoppas på en slappardag framöver snart så jag får testa igen.
Ni som säger att det inte går att höra skillnad. Testa att byt till EKK 2.5 mm och skriv sen om ni hörde skillnad (nyfiken.)
Menar ni "motståndare"
Redigerat av Unregistered49e83b02, 26 February 2014 - 16:11.
Postad 26 February 2014 - 16:18
Jaha, näste man till offentlig förnedring. Beundrar ditt mod, jag hukar mig i skyttegraven tills det bedarrat.Vill bara inflika vad jag varit med om så ni kan döma mig sen utefter det=)
Jag hade en Förstärkare som hette Yamaha AX1 när den var ny. Kommer inte ihåg men den kostade runt 30 000kr. Var aldrig riktigt nöjd med ljudet. Trodde jag köpt dåliga högtalare (canton.. Kommer inte ihåg men stora med dubbla 9" basar) Köpte hem ett slutsteg ; ett Rotel RB 1090 i syfte att kunna byta reciver som jag vill i fortsättningen med tanke på att det kom nya format hela tiden osv. Köpte inte ett slutsteg för att i 1a hand få bättre ljud. Jag hade ju redan lagt pengar på en bra förstärkare, trodde då att det inte var så stor skillnad på förstärkare och förstärkare.
Men jag tappade hakan när jag kopplade in slutsteget. Det lät 10 ggr bättre! Ljudet var renare, man hörde alla detaljer mer och basen blev bättre.
När jag köpte förstärkaren så köpte jag med högtalar kablar samtidgt. Han frågade vad jag ville ha och jag sa det kvittar ta vad som helst men inget skit. Han gav mig Kablar som i mitt tycke var väldigt dyrt. Nästan 100 kr/m (Gahh!! ) men skitsamma skulle bara ha några meter till varje högtalare i fronten.
Något år senare så meckade jag hemma med elen och hade en massa EKK 2.5 liggandes hemma. Vet att jag hade hört att en del använde dessa som högtalarkablar. Jag hade en ledig lördag och kände för att greja med stereon lite så jag testade att byta ut högtalar kablarna till EKK för skojsskull och se om jag hörde någon skillnad. Nu kom haksläpp nr 2!!
Det blev en för mig väldigt stor skillnad och jag var inte i tron att det skulle bli bättre. Trodde inte att det skulle bli skillnad öht. Han som "lärt" mig det ´jag visste då sa alltid att det inte är skillnad på kablar. Men det blev det.. Till det bättre också.
Är sugen nu i dags läget att byta kablar för att se om jag hör skillnad igen. Men den stora skillnaden som blev kan inte ha varit inbillning.
Tyvärr är jag lite lat och det är väldigt omständligt att byta kablar på min rigg. Men hoppas på en slappardag framöver snart så jag får testa igen.
Ni som säger att det inte går att höra skillnad. Testa att byt till EKK 2.5 mm och skriv sen om ni hörde skillnad (nyfiken.)
Menar ni "motståndare"att jag inbillade mig dessa 2 saker trots att jag inte hade några förväntningar öht??
Postad 26 February 2014 - 16:18
Själv bytte jag till qed silverline xt och upplevde skillnad, men har vant mig vid ljudet, skulle vara intressant och se om jag sätter dit vanlig igen om jag tycker det också låter bättreVill bara inflika vad jag varit med om så ni kan döma mig sen utefter det=)
Menar ni "motståndare"att jag inbillade mig dessa 2 saker trots att jag inte hade några förväntningar öht??
Postad 26 February 2014 - 16:28
Var är det för egenskaper hos en högtalarkabel som gör att strömmen påverkas såpass mycket att det är hörbart?
Postad 26 February 2014 - 16:34
Samma egenskap som påverkar slutsteg så mycket att det är hörbart.Till Garfield80 & FSB ( andra oxå ):
Var är det för egenskaper hos en högtalarkabel som gör att strömmen påverkas såpass mycket att det är hörbart?
Postad 26 February 2014 - 16:44
Som är...?Samma egenskap som påverkar slutsteg så mycket att det är hörbart.
Postad 26 February 2014 - 16:48
Så DU får lov att ha öppna åsikter om andra människor, men inte jag? Intressant.
Det enda intressanta här är hur du kan tolka det som att du inte skulle FÅ LOV.
Helt ointressant förresten, ursäkta för OT...
Buddypresleys fråga är intressant, men något svar lär vi väl inte få utöver det vanliga "anti-teknik-tjafset"...
Ett par "verklighetsnära" svar skulle kunna vara att de gamla kablarna var otroligt usla, för tunna, för långa eller helt enkelt oxiderade så att det inte blev ordentlig kontakt. Sen är det givetvis svårt att helt utesluta en rad andra faktorer, som redan tjatats ihjäl i tråden.
Att det blev markant hörbar skillnad för att "snarlika" kablar av några meters längd skulle "låta olika" är en av de minst sannolika förklaringarna.
Postad 26 February 2014 - 16:50
Nu förstod du inte vad jag skrivit igen. Frågan var om en kabels egenskap och inte lyssnarens.Förväntan
Postad 26 February 2014 - 17:11
Är det någon som har försökt förklara för det stora antalet som har album här på forumet att dom måste försöka bli av med sina dyrkablar och köpa något avsevärt billigare, och göra något roligare för dom pengarna, för dom är bara så totalt och brutalt grundlurade.
Postad 26 February 2014 - 17:14
det är den enda egenskap som påverkar ljudet hos både kablar och förstärkare. är den inte relevant då?Nu förstod du inte vad jag skrivit igen. Frågan var om en kabels egenskap och inte lyssnarens.
Kylis: tror du verkligen att du känner till allt du tänker och förväntar dig? du fungerar i en betydligt större mån av omedvetna tankar eller förmedvetna tankar. får jag ge dig ett exempel? har du i huvudet alla färger på alla bilar du ägt? om du måste tänka efter en halvsekund så har du inte det. den informationen kallas för förmedveten information. du är inte medveten om den förrän du börjar tänka efter.
det är ändå något som är konkret. du har ingen aning om hur du tänker när det kommer till något som är abstrakt. som du säkert har sett så har vi mängder av vetenskapliga artiklar mot både förstärkare och kablar, men detta viftas bort av er troende. detta förvånar mig väldigt mycket. man möter liknande moststånd om man åker till alabama och talar om evolution.
Redigerat av Zartok, 26 February 2014 - 17:19.
Postad 26 February 2014 - 17:31
Varför är det alltid så att det är ett ytterst få individer som alltid har rätt, jag kan bara nämna det tillfället när jag skiftade min relativt dyra högtalarkabel mot en relativt billig högtalarkabel och behövde inte ens sätta mig ner och lyssna utan det blev en stor skillnad i ljudbilden och detta var utan någon som helst förväntan...
Även om det kanske verkar så ibland är jag ganska övertygad om att de flesta här inte har för avsikt att mästra och bära sig åt, utan snarare hitta svar på de frågor som onekligen dyker upp när de intryck man får ibland inte riktigt stämmer överens med beprövad vetenskap.
Är det helt ointressant att resonera kring vad upplevelsen kan bero på, eller är det roligare/viktigare att torgföra sin åsikt och sen bli förbannad när någon ifrågasätter och har synpunkter?
det är den enda egenskap som påverkar ljudet hos både kablar och förstärkare. är den inte relevant då?
Men så där enkelt är det ju faktiskt inte.
Visst finns det grejor som låter olika, men om de är tillräckligt bra kan vi inte höra skillnad på dem, och tur är väl det.
Postad 26 February 2014 - 17:38
Nu har jag testat och körde supra 2,5 mm2 på höger kanal och Qed på vänster samma längd och jag upplevde ingen skillnad, Kanske är samma sak när man byter högtalare hade TDL RTL3 se innan och första veckorna med dm683 tykte jag dom lätt sämre än TDL men nu tycker jag tvärtomTill Garfield80 & FSB ( andra oxå ):
Postad 26 February 2014 - 17:39
Om jag kan acceptera att en icketroende inte hör skillnad, varför kan inte en icketroende acceptera att jag kan höra skillnad, för det gör inte en icketroende, och jag är inte här för att torgföra min åsikt och bli förbannad för det är jag inte, utan jag undrar bara varför det jag nu skriver inte kan gå åt bägge håll.
Postad 26 February 2014 - 17:48
kylis: jag har tidigare skrivit att jag tror att du upplever skillnad. annars hade du inte skrivit annat. varför det inte går att som empiriskt inriktad mjuka upp sig mot kablar är för att det inte ens behövs speciellt många premisser för att en skillnad i ett blindtest absolut inte ska vara detekterbar. samma källa och samma volym, that's it. sen så är det kört rakt av. bor du i närheten av karlsson74 så är han säkert intresserad av att göra en liten vadslagning med dig om det, och det skulle jag själv slanta upp en peng för att se testet bli av ^^
Postad 26 February 2014 - 17:56
Men angående slutsteget var skillnaden så stor att det inte går att säga emot. Ni som säger emot har ni ens testat skifta mellan olika grejer i olika prisklasser?
Postad 26 February 2014 - 18:01
Men det är ju i sig inte konstigt att vara skeptisk inför saker andra människor berättar. Dels kan man ju själv ha erfarenheter som motsäger det någon annan säger, och sedan kan man ju också helt enkelt bara tycka det låter orimligt. Om någon tex. berättade för dig att hifimöss gjorde enorm skillnad på hans ljud; skulle du då vara rätt skeptisk eller köpa hifimöss baserat på dennes upplevelser?Det är väl tyvärr så att kabelkriget kommer att pågå tills jorden går under, och icketroende kommer alltid att hävda samma sak ( ingen skillnad) och troende kommer att hävda samma sak (skillnad)
Om jag kan acceptera att en icketroende inte hör skillnad, varför kan inte en icketroende acceptera att jag kan höra skillnad, för det gör inte en icketroende, och jag är inte här för att torgföra min åsikt och bli förbannad för det är jag inte, utan jag undrar bara varför det jag nu skriver inte kan gå åt bägge håll.
Jag kan personligen inte uttala mig mer ingående om just kablar. Men jag tycker det vore märkligt om det kunde bli hörbara skillnader. Jag själv tror mig dessutom inte ha upplevt några. Säger å andra sidan inte att du inte gjort det, jag håller mer än gärna en dörr på glänt.
Postad 26 February 2014 - 18:26
"det är den enda egenskap som påverkar ljudet hos både kablar och förstärkare. är den inte relevant då?"
Kanske är ett av dina kluriga skämt? I så fall får du ursäkta, vi tänker långsammare här nere i söder.
Postad 26 February 2014 - 18:43
jag skiftar slutsteg ett par gånger om året. jag är nog den av oss här inne som skiftat slutsteg flest gånger på ett år. jag ÄLSKAR att byta slutsteg! det är fan bland det bästa jag vet =)Ang kablarna vet jag inte varför det blev skillnad. Ska prova igen snart och ska då ärligt säga om jag inte hör skillnad. Skäms inte när jag har fel.
Men angående slutsteget var skillnaden så stor att det inte går att säga emot. Ni som säger emot har ni ens testat skifta mellan olika grejer i olika prisklasser?
laddie: ja, givet samtliga premisser för förstärkarna och även kablarna =)
Postad 26 February 2014 - 19:06
Sätt liknande testkriterier på högtalare och de låter också alla lika. Tämligen säker faktiskt på att det även går att utjämna skillnaderna mellan äpple och banan också. Himla praktiskt för bananerna håller så himla dåligt. Frågan är ju då, skalll denna hybrid smaka banan eller äpple? Märkligt resonemang? Ja verkligen.jag skiftar slutsteg ett par gånger om året. jag är nog den av oss här inne som skiftat slutsteg flest gånger på ett år. jag ÄLSKAR att byta slutsteg! det är fan bland det bästa jag vet =)
laddie: ja, givet samtliga premisser för förstärkarna och även kablarna =)
Postad 26 February 2014 - 19:48
Samma här, därför är jag inte intresserad av inbillning.Men jag är väl lite konstig som faktiskt köper grejer efter hur dom låter, samt Blu-Ray och Projektor efter hur bilden ser ut.
Postad 26 February 2014 - 19:56
Det där var jävligt billigt och tarvligt skrivet till och med för att vara dig, och har du inget bättre att skriva så tycker jag att du skall låta bli utan då kan du fortsätta att mäta under kontrollerade former, det var ett riktigt påhopp på mig som person hoppas att du njuter av det.Samma här, därför är jag inte intresserad av inbillning.
Postad 26 February 2014 - 20:00
Rätt? Vi tar det ännu en gång, så enkelt som det går:Varför är det alltid så att det är ett ytterst få individer som alltid har rätt,...
1. Flera av oss påpekar att det inom vetenskapen finns enormt stöd för att placebo är en verklig effekt.
2. Det påpekas att även hifi-nördar kan påverkar av placebo.
3. Åtskilliga tester som visar att personer som upplever en skillnad vid öppna tester hör ingen skillnad vid blinda.
4. Det finns stora möjligheter att de har inbilla sig dessa upplevelser = placebo.
5. Därför säger vissa av oss, med empirin och all form av logiskt resonemang, att om man vill veta om det är en hörbar skillnad, så måste möjligheten för placebo tas bort.
Vad är det du inte förstår av detta?
Det är en enkel förklaring. Mitt tips till dig att lägga mindre energi på kablar och dyl och satsa mer på akustiken i ditt rum, baserat på dina bilder. Och detta säger jag inte som ett påhopp utan som ett välvilligt tips.Det där var jävligt billigt och tarvligt skrivet till och med för att vara dig, och har du inget bättre att skriva så tycker jag att du skall låta bli utan då kan du fortsätta att mäta under kontrollerade former, det var ett riktigt påhopp på mig som person hoppas att du njuter av det.
Postad 26 February 2014 - 20:07
Det är i32s (med ES-filter och säkringar) som har 70-tals jakaranda fanér som är helt Ino byggd.Fast karlssons högtalare kostar absolut inte mycket. Mina kanske tom kostade mer än när han köpte sina, beroende på hur mycket han gjorde själv
Postad 26 February 2014 - 20:18
Resistansen i kabeln påverkar faktiskt ljudet. Men det behövs en väldigt lång och klen kabel som man normalt sätt inte använder i vardagsrummet. Om högtalarens impedanskurva är rak (som den inte är) så blir resultatet en volymsänkning bara. Men med en varierande impedans så får man i regel dippar i bas och diskantområdet. Men som som sagt, det krävs en väldigt felaktig kabel för ändamålet.det är den enda egenskap som påverkar ljudet hos både kablar och förstärkare. är den inte relevant då?
Postad 26 February 2014 - 21:03
Ja visst, fast det som dyrare kablar säljer in sig på är att magnetfälten inte förstärks och tar ut varandra typ som en skärm, men det är som du säger på 200 meter 1,5mm2 vs 2,5mm2 har inte räknat men kanske 100 watt i förlustResistansen i kabeln påverkar faktiskt ljudet. Men det behövs en väldigt lång och klen kabel som man normalt sätt inte använder i vardagsrummet. Om högtalarens impedanskurva är rak (som den inte är) så blir resultatet en volymsänkning bara. Men med en varierande impedans så får man i regel dippar i bas och diskantområdet. Men som som sagt, det krävs en väldigt felaktig kabel för ändamålet.
Postad 26 February 2014 - 21:28
nejdu, äpplen och bananer har mycket som skiljer. du har koncistens, smak, vätskeinnehåll osv, så där är det helt för mycket som skiljer för att du inte ska kunna känna av dom i ett blindtest. betänk även att äpplen kan vara syrliga, det är den smak vi har näst lättast att känna igen, efter beskt =)Sätt liknande testkriterier på högtalare och de låter också alla lika. Tämligen säker faktiskt på att det även går att utjämna skillnaderna mellan äpple och banan också. Himla praktiskt för bananerna håller så himla dåligt. Frågan är ju då, skalll denna hybrid smaka banan eller äpple? Märkligt resonemang? Ja verkligen.
Postad 26 February 2014 - 21:32
hahaha, för det första, tack för dagens och veckans garv *asg*Det där var jävligt billigt och tarvligt skrivet till och med för att vara dig, och har du inget bättre att skriva så tycker jag att du skall låta bli utan då kan du fortsätta att mäta under kontrollerade former, det var ett riktigt påhopp på mig som person hoppas att du njuter av det.
för det andra, du tycker inte att du kastar sten i glashus nu? jag citerar något som är 10 gånger så "tarvligt" och 100 gånger så grovt "påhopp på mig som person"...
"Sedan kan jag faktiskt inte förstå Zartok, han tror inte på kablar, men köper ändå dyra kablar, så då kan man ju fråga sig vem är dummast den som tror på dyrkablar och köper dom eller den som inte tror på dyrkablar men ändå köper dom."
lägg märke till att jag inte gråter när du skrev det till mig inte. karlsson har inte skrivit att du är dum i alla fall, eller hur? vad är det som står här ovan, ett citat från sidan 34 eller 35. skrivet av dig. DET är tarvligt och ett påhopp på mig som person. hoppas att du njuter av det!
Karlsson: jag ber om ursäkt, jag har inte sett så mycket i ditt galler... om du ens har något =)
nu ska jag gå och gråta i ett hörn och sen sura som en treåring för övrigt.
Redigerat av Zartok, 26 February 2014 - 21:33.
Postad 26 February 2014 - 21:33
Ja visst, fast det som dyrare kablar säljer in sig på är att magnetfälten inte förstärks och tar ut varandra typ som en skärm, men det är som du säger på 200 meter 1,5mm2 vs 2,5mm2 har inte räknat men kanske 100 watt i förlust
På 200m blir det med 1,5mm2 cirkus 4 ohm totalt (400m), så halva effekten förloras om högtalaren är på nominellt 4 ohm, dvs ca -3dB. Nåt ditåt iaf...
Var fick du 100W ifrån? :-)
Postad 26 February 2014 - 21:42
jag skiftar slutsteg ett par gånger om året. jag är nog den av oss här inne som skiftat slutsteg flest gånger på ett år. jag ÄLSKAR att byta slutsteg! det är fan bland det bästa jag vet =)
Du kanske var ironisk, men jag förstår inte vad som skulle vara så kul med att byta slutsteg, när man väl har hittat ett som är bra.
Köpte mitt RB-1080 för 7 år sedan, och har fortfarande inga planer på att byta ut det.
Det samma gäller förövrigt mina B&W 804S, som jag köpte ungefär samtidigt. Det finns roligare saker att göra än att byta ut elektroniken, t ex att lyssna på musik
Redigerat av Ageve, 26 February 2014 - 21:47.
Postad 26 February 2014 - 21:46
Det tycker jag du gör rätt i (sov gott)hahaha, för det första, tack för dagens och veckans garv *asg*
för det andra, du tycker inte att du kastar sten i glashus nu? jag citerar något som är 10 gånger så "tarvligt" och 100 gånger så grovt "påhopp på mig som person"...
"Sedan kan jag faktiskt inte förstå Zartok, han tror inte på kablar, men köper ändå dyra kablar, så då kan man ju fråga sig vem är dummast den som tror på dyrkablar och köper dom eller den som inte tror på dyrkablar men ändå köper dom."
lägg märke till att jag inte gråter när du skrev det till mig inte. karlsson har inte skrivit att du är dum i alla fall, eller hur? vad är det som står här ovan, ett citat från sidan 34 eller 35. skrivet av dig. DET är tarvligt och ett påhopp på mig som person. hoppas att du njuter av det!
Karlsson: jag ber om ursäkt, jag har inte sett så mycket i ditt galler... om du ens har något =)
nu ska jag gå och gråta i ett hörn och sen sura som en treåring för övrigt.
Postad 26 February 2014 - 21:52
Håller helt med. Nu blir det de sista 3 avsnitten av House of cards.Det samma gäller förövrigt mina B&W 804S, som jag köpte ungefär samtidigt. Det finns roligare saker att göra än att byta ut elektroniken, t ex att lyssna på musik
(edit: eller att läsa humortrådar som denna
)
Inget att be om ursäkt för. Medvetet val att inte ha någon bild. Dess förra ägare la upp en bild på dem.Karlsson: jag ber om ursäkt, jag har inte sett så mycket i ditt galler... om du ens har något =)
Postad 26 February 2014 - 22:37
kylis: jotack, kommer sova som en klubbad säl. sån jävulskt lång dag det varit idag. endel dagar är fan längre än andra
karlsson: fy fan vad snygga dom där var. shit vilken faner. det enda som saknas i en sån där kraftigt färgad faner är ett träslag som är lite rödare, då rött trä är ännu lite snyggare i min smak. men... ujuj så snyggt det där var. råfeta ådror. det är ju ett konstverk i sig!
Postad 26 February 2014 - 22:44
Jag blandade ihop det med PA steg på 1600watt 2*800 i 4 ohm, det var längesenPå 200m blir det med 1,5mm2 cirkus 4 ohm totalt (400m), så halva effekten förloras om högtalaren är på nominellt 4 ohm, dvs ca -3dB. Nåt ditåt iaf...
Var fick du 100W ifrån? :-)
Postad 27 February 2014 - 01:33
Problem brukar dock uppstå när skillnaderna är små eller obefintliga
När skillnaderna är obefintliga kommer alla med en bra utvärderingsmetod konstatera att skillnaderna är... obefintliga! Det händer ofta för min egen del, oftast vid kabeltester. Däremot är min erfarenhet att skillnader man förväntar sig ska vara obefintliga ofta inte är det. T.ex. när jag för någon vecka sedan jämförde NAD-slutsteg. Två stycken av exakt samma modell vars prestanda skiljde med god marginal.
Allt blir så mycket enklare när man struntar i hur det låter och fokuserar på hur enkelt det är att förstå tal/melodi. En metod för utvärdering som tar hänsyn till det här är Tune Method som jag skrivit om tidigare. Bara att googla för de som är nyfikna.
Genom att fokusera på hur lätt du kan följa musiken – eller för att vara mer exakt, melodin – så undviker du att bli distraherad av hur du uppfattar detaljer, ljudets karaktär eller andra mer subjektiva upplevelser. Utgången av en sådan jämförelse fungerar därför som en genväg till vad du kommer att tycka om du får lyssna en väldigt lång tid på de olika alternativen. Dina öron vänjer sig nämligen vid olika ljudkaraktärer, men det som avgör hur stor glädje du har av anläggningen är hur lätt du kan ta till dig musiken.
Ljudkaraktär är något väldigt subjektivt, men huruvida musiken återges med rena eller falska toner är inte subjektivt. Något som få känner till är att musikanläggningar presterar mycket olika på denna punkt. Och att en anläggning som spelar rent har förmågan att engagera lyssnaren och ge honom eller henne en större känslomässig upplevelse utan att trötta öronen.
Själv har jag jobbat professionellt med film och tv i trettio år, och vet väldigt väl hur man jämför teknik och utvärderar kvalitet vid både produktion och distribution av ljud och bild.
Ren nyfikenhet, vill du berätta mer om på vilket sätt du jobbar professionellt med film och tv?
Jag kan på rak arm säga att du uppvisar en ganska "teknikfientlig" attityd, och bilden du målar upp av "proffs" som på "ditt eget vis" inte behöver använda sig av vare sig "kunskaper i fysik" eller "förmåga att tolka tillverkarens specifikationer" helt saknar förankring i verkligheten och snarare bekräftar att du inte riktigt förstår det viktiga "samspelet" mellan förmågan att "förstå tekniken" och att se, lyssna och utvärdera.
Det har du rätt att tycka. Teknikfientlig är kanske inte det ordet jag själv skulle använda eftersom jag jobbar som programmerare. Däremot är jag ointresserad av teknik så länge det fungerar som jag vill. Och vägen för att hitta det jag blir nöjd med är inte genom att läsa specifikationer eller resonera "det mesta kan man inte höra skillnad på". Det vore oerhört destruktivt för min anläggning om jag resonerade så. Tvärtom, det mesta gör skillnad.
Det jag väldigt konsekvent hävdar är att det finns gott om egenskaper och parameterar som har möjlighet att påverka "slutresultatet", men att det samtidigt definitivt är så att en lång rad av dessa utan vidare "slår i taket" och att allt äver en viss nivå närmast är att betrakta som "transparent", särskilt om man beaktar begränsningar i det material som skall framföras och övriga tekniska "komponenter" i kedjan.
Det är att grovt förenkla hur en stereo/filmanläggning fungerar. Det finns miljontals parametrar som påverkar hur vi upplever det vi lyssnar på och de mättekniska termer du använder är helt irrelevanta i sammanhanget. Det krävs praktisk erfarenhet för att inse att det inte är så enkelt som du beskriver. Jag tvivlar inte att du har koll på det teoretiska.
De fullfjädrade "proffs" du så vackert vurmar för vet med bestämdhet att mycket av det som "konsumenter" diskuterar och tycker sig ha kommit fram till är rent nonsens, och de av dina påståenden jag invänt mot i tråden hör hemma i den kategorin.
Och då har jag lärt mig det jag kan av proffs. Men du vet säkert bättre :-)
Att bli provocerad av att en del av oss inte är exhibitionister verkar en smula märkligt, men det är nog idé att ta en paus om du behöver "visuell bekräftelse" med hjälp av tjusiga bilder på folks vardagsrum för att kunna hantera invändningar mot dina ibland tveksamma teser.
På just den punkten är jag väldigt lättprovocerad men det känns bättre efter en liten paus från tråden :-)
Ha det!
/ Jacob
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 27 February 2014 - 01:38.
Postad 27 February 2014 - 06:13
Är dom verkligen uppgraderade med s element???? eller så ringer jag IÖ och hör efter.Det är i32s (med ES-filter och säkringar) som har 70-tals jakaranda fanér som är helt Ino byggd.
Postad 27 February 2014 - 06:57
Dessutom räcker det med att titta på bilden för att se att boomersarna är signatur...
Postad 27 February 2014 - 07:11
Varför är det så viktigt att veta? Störa öhman bara för en sån sak?Är dom verkligen uppgraderade med s element???? eller så ringer jag IÖ och hör efter.
Postad 27 February 2014 - 07:19
Redigerat av PML73, 27 February 2014 - 07:43.
Postad 27 February 2014 - 09:02
Postad 27 February 2014 - 09:19
Håller helt med. Nu blir det de sista 3 avsnitten av House of cards.
Inget att be om ursäkt för. Medvetet val att inte ha någon bild. Dess förra ägare la upp en bild på dem.
Snygga!?
Jag har hört mkt bra om Ino högtalare att dom ska låta väldigt bra tyvärr så har jag aldrig fått höra ett par.
MEN måste säga att jag blir näst intill chockad när jag får höra vilka pengar dom hemmasnickrade högtalarna kostar!:/
Jag menar vad är det för element i högtalarna? har hört att inte ens dom ska vara nått speciellt men det kan ju vara fel.
Mvh/Micke
Postad 27 February 2014 - 09:58
Ja smaken är ju som baken. Jag tycker personligen att dessa passar väl i en klassisk gillestuga frän 70-80 talet. Men med en annan finnish, tex vit, tycker jag designen är häftig på ett tekniskt/funktionellt vis.Snygga!?
ja det kan ju verkligen disskuteras.....fulsnygga är dit jag kan sträcka mig;)
Jag har hört mkt bra om Ino högtalare att dom ska låta väldigt bra tyvärr så har jag aldrig fått höra ett par.
MEN måste säga att jag blir näst intill chockad när jag får höra vilka pengar dom hemmasnickrade högtalarna kostar!:/
Jag menar vad är det för element i högtalarna? har hört att inte ens dom ska vara nått speciellt men det kan ju vara fel.
Mvh/Micke
Jag tror nog att en del missuppfattat Ino som ett hemmabygge med biilliga komponenter. Redan i standardskick är det rätt dyra element, och efter Ingenjörens förbättringar blir de ju knapoast billigare. Men sedan är det ju också väldigt dyra högtalare. Sån tur ör finns det andra tillverkare som till betydligt beskedligare pengar levererar, för de flesta av oss, en mycket god återgivning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?