Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 18 January 2015 - 10:30

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag är inte alls frälst på XTZ, eller något annat märke av högtalare, men det är helt uppenbart att du endast är ute efter att nedvärdera XTZ, på ett sätt så att man undrar vilket märke eller återförsäljare du är anställd hos?

Här får du det att låta som om Procella vore mycket billigare än XTZ Cineman, så är det ju inte alls. Dvs du drar till med rena lögner för att försöka bevisa din sak. Det gör att du framstår som fånig, inte att dina argument framstår som vettiga, alls.

Yeah, right! Ge dig nu. Du gör dig själv bara mer och mer fånig.

+1

Nu morgonkaffe.

Postad 18 January 2015 - 10:55

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 1
Många åsikter i denna tråd ;)
Summa summarum är att Cinema verkar hänga på de stora högtalarnamnen (Procella och M&K) ganska bra och att de flesta som köpt det verkar nöjda? Hade det varit så illa som vissa verkar påstå hade iaf inte jag haft några problem med att skicka tillbaka det till Torup! Kan vi inte bara konstatera att vissa tycker om det och andra inte, istället för att reta upp oss på varandra?

Jag har för övrigt fått hem min nya ramspända duk (Euroscreen Frame Vision) och kommer INTE att köra baffelvägg utan hänga M6...ja hur då? Någon som prövat att lägga alla tre frontarna under eller hänga ovanför duken och kolla hur det funkar? Jag tycker med lite vinkling att centerns ljud verkar komma inifrån duken, trots att den ligger 1 meter under centrum...

Tänkte ställa min 99.26 MKII bredvid duken nämligen, saknar dem i två-kanaligt så därför har jag nog inte plats med M6 bredvid när jag byggt framväggen.

Postad 18 January 2015 - 10:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
OK Pöjkar!
Kan vi skriva lite om S5!?

Jag tycker att surrar är en viktig del utav mitt hemmabio, gillar den bredare/större ljudbubbla och har ingenting emot fler högtalare som sköter jobbet i surround kanalen.

Men!

Hur bra och prisvärda tycker ni att S5 är i förhållande till ljudet och konkurrenterna som finns på marknaden.
Ja har dubbel uppsättning utav BOSS kuber Acoustimass 5 (kör utan subben).
Gillar dom pga storleken, relativt små rackare som är lätta att placera. Smälter in fint och tar inte upp så stor plats, ljudet tycker jag är bra/ok. Har ägt Bose sedan 97 och har en uppsättning i V-rummet där det lyssnas musik i bakgrunden varje dag. Men andra ord så tycker ja att dom sköter si bra.

Har lyssnat på 5.1 riggen i Torup och kände att S5 imponerade på mig! Men 10K är en saftig summa :huh:Har varit sugen på A1 eller den dubbelt så dyra A2 från Ino Audio (Inos surrar)
Målet är minst 6st i så fall :P

Har ni lust med några rader kring S5. :)

Postad 18 January 2015 - 11:38

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
OK Rob! S5 tycker jag har varit riktigt bra att skapa en riktigt omslutande ljudbubbla, kör dem i 3x-läget. Nu kör ju du inte M6, med dem lirar S5 riktigt bra ihop. Jag köpte mina till introduktionspriset (5900:-) och kan tycka att 18 000:- är lite saftigt med tanke på att Surr Back sällan används.
Nackdelen med dem tycker jag är storleken, det är ganska djupa och tar stor plats. I mitt fall kommer det att vara en nackdel eftersom man i mitt biorum kommer att behöva gå bakom soffan för att hämta en whisky eller film....

Så är du nöjd med Bosearna tycker jag att du ska vänta och köpa på rea eller demo...bra surrar men kanske inte värt pengarna om man som du ska ha många!

Postad 18 January 2015 - 11:48

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Jag har bara lyssnat på M6 men av de tester jag läst så verkar det generellt som att den lilla kritik som man har mot cinema är att S5 inte är lika bra som resten av systemet.

Postad 18 January 2015 - 12:11

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Hur låter S5 lite mer noggrant förklarat? :)

Kanske skulle vara bättre med M6 runt om? Jag som trodde att S5 var en riktigt lyckad surroundburk.

Redigerat av WB-Cinema, 18 January 2015 - 12:13.

Postad 18 January 2015 - 12:21

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag kände att dom var bra, förmedla ljudet på ett bra och närvarande sätt. Jag vände mig om flera ggr bara för att det lät så bra haha.

Postad 18 January 2015 - 12:29

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag kände att dom var bra, förmedla ljudet på ett bra och närvarande sätt. Jag vände mig om flera ggr bara för att det lät så bra haha.

Jag har ju inte lyssnat på dom själv, utan bara M6 och 3x12. Men jag läste ett test på nätet och där tyckte dom verkligen att S5 var bra surroundhögtalare.

Samt att dom var lika välbyggda som M6 :)

Postad 18 January 2015 - 13:28

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Det är 3x-läget som är själva grejen med S5. Med både direktriktat och dipolerna blir det riktigt nice bubbla samtidigt som att det är riktigt exakt VART pistolskottet eller flygplanet eller bomben smäller av! Kan bara jämföra med en liknande, M&K M4T. Där skulle jag säga att S5 är mer exakt i placeringarna och större rymd.

Av den anledningen tror jag inte att M6 gör sig lika bra som S5 i surround.

Postad 18 January 2015 - 13:31

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag är inte alls frälst på XTZ, eller något annat märke av högtalare, men det är helt uppenbart att du endast är ute efter att nedvärdera XTZ, på ett sätt så att man undrar vilket märke eller återförsäljare du är anställd hos?

Här får du det att låta som om Procella vore mycket billigare än XTZ Cineman, så är det ju inte alls. Dvs du drar till med rena lögner för att försöka bevisa din sak. Det gör att du framstår som fånig, inte att dina argument framstår som vettiga, alls.

Yeah, right! Ge dig nu. Du gör dig själv bara mer och mer fånig.

Att jag och andra "nedvärderar" xtz cinema har sin anledning och det är att vi inte tycker de levererar för pengarna. De lirar i samma klass som billiga "filmhögtalare". Anledningen varför jag tycker det får du läsa längre bak i tråden. Detta är vad jag tycker och du får respektera det gossen. Som sagt detta är subjektivt och alla får säga hur de uppfattar ljud.

WB-cinema sluta trolla och visa respekt för andras åsikter så slipper du byta nick varannan månad.

Redigerat av Irule, 18 January 2015 - 14:46.

Postad 18 January 2015 - 14:44

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 1

Att jag och andra "nedvärderar" xtz cinema har sin anledning och det är att vi inte tycker de levererar för pengarna. De lirar i samma klass som billiga "filmhögtalare". Anledningen varför jag tycker det får du läsa längre bak i tråden. Detta är vad jag tycker och du får respektera det gossen. Som sagt detta är subjektivt och alla får säga hur det uppfattar ljud.

WB-cinema sluta trolla och visa respekt för andras åsikter så slipper du byta nick varannan månad.

Herregud, förstår inte vad du menar, och om det är någon som borde lära sig respekt så är det du.

Känns som att du enbart skriver inlägg för att bråka med folk hur kul kan det vara egentligen?

Postad 18 January 2015 - 18:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med att andra tycker mindre om något, kan däremot tycka att det finns finare sätt att framföra det på. Man ska ta hänsyn till vad andra tycker det kommer alltid finnas dom dom är för och dom som är emot. Att bara skriva att det är skit eller bra är inte mycket att ha, skriv varför du tycker det så att man ta med sig det när man ska ta ett beslut. Tycker det är kul att läsa negativa tankar när jag ska lyssna på högtalare eller sen en film eller något annat, blir såååå himla kul om man upplever motsatsen. Men om man bara hör en massa hyllande och det visar sig att det inte alls är på det viset så känns det som en pung spark haha.

Vi kan dock framföra det på ett trevligare sätt, dom som vill hylla låt han hylla. Dom hyllar ju, men den som inte gillar behöver inte bli otrevlig. Istället för att skriva att det är rena skiten eller kan man skriva att det inte föll en i smaken och beskriva varför.

Jag har vänner som har billiga grejjer men inte går jag ocg förolämpar dom eller deras grejjer för det. Smaksak, intresse, behov, prioritet, kunskap mm. Sådant spelar in till valet.

Finns dom som tycker att Net On Net har GRYMME högtalare, låt dom tycka det! Klart att det finns bättre! Men jag kan lova att det finns sämre! Enligt mig så låter mina sketna sönderspelade 15år gamla datorhögtalare SKIT BRA! JA till det behovet jag har (min arbetsplats, metall industri) Värre skulle det bli om jag inte hadde dom alls, tråkigt utan musik ;)

Kanske något att tänka på :)

Postad 18 January 2015 - 19:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Insinuerar du att netonnet inte har brutala högtalare nu? :D

Postad 18 January 2015 - 19:43

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Bra fråga Zartok. Dessutom får lilla RobNR läsa kommentarerna innan han uttalar sig.

Postad 18 January 2015 - 21:57

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Bra fråga Zartok. Dessutom får lilla RobNR läsa kommentarerna innan han uttalar sig.

Jag vet inte om jag skrivigt något fel eller om jag uttalat mig fel. Inte meningen att någon ska ta illa åt. Men man kan klanka på varandra hur mycket som om man bara orkar. Men det är inte meningen. Inte meningen att man ska hålla på och tolka saker på ett negativt och stötande sätt.

Men rätta du mig eller fråga vad jag menar så kan jag försöka svara. Men man kan hålla det på en normal nivå.

Insinuerar du att netonnet inte har brutala högtalare nu? :D

Gubben :D

Redigerat av RobNB, 19 January 2015 - 09:29.

Postad 18 January 2015 - 23:02

AceR
  • AceR
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 2

Att jag och andra "nedvärderar" xtz cinema har sin anledning och det är att vi inte tycker de levererar för pengarna. De lirar i samma klass som billiga "filmhögtalare". Anledningen varför jag tycker det får du läsa längre bak i tråden. Detta är vad jag tycker och du får respektera det gossen. Som sagt detta är subjektivt och alla får säga hur de uppfattar ljud.

Irule, din anledning är att du anser ett par mindre dyra Klipsch låter bättre i din mening. Fine! Jag köper att du tycker det.

Frågan är, har du hört dessa i samma rum och vid samma tillfälle?

Jag har ägt ett par Focal Utopia Divine i några år. Jag köpte dessa för att första gången jag hörde dem så de lät sjukt mycket bättre än någon annan stativare jag någonsin hört. När jag sedan fick hem dem och spela i ett mindre lyckat rum (rent akustiskt) med betydligt billigare elektronik än återförsäljarna, så lät det inte ens hälften så bra. De lät faktiskt bara marginellt bättre än XTZ 99.26 som jag fick låna hem gratis under en kortare period.
Betyder det att en högtalare som då kostade 80 papp helt plötsligen blivit mycket sämre eller spelar 99.26 lika bra som en av världens bästa stativhögtalare trots att priset är löjligt mycket lägre? Nä, det betyder att det finns så sjukt mycket som spelar in med ljud att det är brist på respekt mot både köpare och tillverkaren att säga att en annan högtalare är bättre utan att faktiskt ha riktig info som backar upp ditt påstående.

Det du får lov att säga, är att du har lyssnat på Cinema hos t ex Hembiobutiken eller på Götebordsmässan och att det inte alls lät lika bra som de Klipsch du troligtvis sitter och kramar där hemma. Lägger du upp det på det sättet så kommer ingen ifrågasätta dig.
Vad har du att vinna på att irritera alla? Tror du att du gör dem en tjänst, att du vet bäst? Tills du har gjort en rättvis jämförelse (vilket är svårt och kräver expertis) så har du inte en minsta lilla aning om vilken högtalare som är bättre.

Postad 18 January 2015 - 23:34

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
MikeVKR: Tack för dina intryck, mycket bra gjort och bra skrivet!

Postad 18 January 2015 - 23:42

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Irule, din anledning är att du anser ett par mindre dyra Klipsch låter bättre i din mening. Fine! Jag köper att du tycker det.

Frågan är, har du hört dessa i samma rum och vid samma tillfälle?

Jag har ägt ett par Focal Utopia Divine i några år. Jag köpte dessa för att första gången jag hörde dem så de lät sjukt mycket bättre än någon annan stativare jag någonsin hört. När jag sedan fick hem dem och spela i ett mindre lyckat rum (rent akustiskt) med betydligt billigare elektronik än återförsäljarna, så lät det inte ens hälften så bra. De lät faktiskt bara marginellt bättre än XTZ 99.26 som jag fick låna hem gratis under en kortare period.
Betyder det att en högtalare som då kostade 80 papp helt plötsligen blivit mycket sämre eller spelar 99.26 lika bra som en av världens bästa stativhögtalare trots att priset är löjligt mycket lägre? Nä, det betyder att det finns så sjukt mycket som spelar in med ljud att det är brist på respekt mot både köpare och tillverkaren att säga att en annan högtalare är bättre utan att faktiskt ha riktig info som backar upp ditt påstående.

Det du får lov att säga, är att du har lyssnat på Cinema hos t ex Hembiobutiken eller på Götebordsmässan och att det inte alls lät lika bra som de Klipsch du troligtvis sitter och kramar där hemma. Lägger du upp det på det sättet så kommer ingen ifrågasätta dig.
Vad har du att vinna på att irritera alla? Tror du att du gör dem en tjänst, att du vet bäst? Tills du har gjort en rättvis jämförelse (vilket är svårt och kräver expertis) så har du inte en minsta lilla aning om vilken högtalare som är bättre.

Jag har lyssnat på xtz cinema vid två olika tillfällen. Det första anordnade en kompis och det andra på hemmaplan. Samma elektronik användes vid jämförelsen och resultatet var förvånansvärt illa. Som jag tidigare nämnde så var de mindre dynamiska och skapar mindre bra bubbla/surround. De lät instängt/burkigt till skillnad från klipsch. Observera att jag skriver TILL SKILLNAD FRÅN. Dessa egenskaper värderar jag högt när vi talar om filmhögtalare.

Vidare har jag även testat med procella p5 som jag äger idag och jag kan bara hålla med Marcus_therock att känslan är verkligen som att filmen är nära mig och att jag kan "ta" på sakerna i filmen. De är verkligen öppna, närvarande samt dynamiska till skillnad från xtz cinema. Pistolskott är väldigt realistiskt och inte bara pang pang ljud. Ljud är väldigt subjektivt så det behöver inte innebära att du känner så med dina xtz cinema.

Jag kan även konstatera att Klipschen var de mest "musikaliska" högtalare av dessa. Musikljudet kändes mer exakt och lät mer mjukare, inte så påträngande som procella och xtz. Procella och Xtz är gjorda för film så det kanske är naturligt. Om tillfälle ges så ska jag prova xtz cinema igen och då kan jag göra en ännu bättre analys.

Redigerat av Irule, 18 January 2015 - 23:43.

Postad 19 January 2015 - 08:06

AceR
  • AceR
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 1

Jag har lyssnat på xtz cinema vid två olika tillfällen. Det första anordnade en kompis och det andra på hemmaplan. Samma elektronik användes vid jämförelsen och resultatet var förvånansvärt illa. Som jag tidigare nämnde så var de mindre dynamiska och skapar mindre bra bubbla/surround. De lät instängt/burkigt till skillnad från klipsch. Observera att jag skriver TILL SKILLNAD FRÅN. Dessa egenskaper värderar jag högt när vi talar om filmhögtalare.

Vidare har jag även testat med procella p5 som jag äger idag och jag kan bara hålla med Marcus_therock att känslan är verkligen som att filmen är nära mig och att jag kan "ta" på sakerna i filmen. De är verkligen öppna, närvarande samt dynamiska till skillnad från xtz cinema. Pistolskott är väldigt realistiskt och inte bara pang pang ljud. Ljud är väldigt subjektivt så det behöver inte innebära att du känner så med dina xtz cinema.

Jag kan även konstatera att Klipschen var de mest "musikaliska" högtalare av dessa. Musikljudet kändes mer exakt och lät mer mjukare, inte så påträngande som procella och xtz. Procella och Xtz är gjorda för film så det kanske är naturligt. Om tillfälle ges så ska jag prova xtz cinema igen och då kan jag göra en ännu bättre analys.

Varför skrev du inte detta från början? Nu kan jag och förhoppningsvis de flesta andra respektera det du skriver. Jag håller iofs inte med det du säger eftersom min uppfattning av XTZ Cinema är en annan men jag köper definitivt dina argument nu till skillnad från innan när du knappt hade några.
Fortsätter nu alla med att skriva mer utförliga argument till sina påståenden så blir denna tråd mycket roligare att läsa.

Tack!

Postad 19 January 2015 - 09:36

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Detta var intressant att läsa!

Postad 19 January 2015 - 09:54

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Vilka Klipsch högtalare är det du jämfört med?

Postad 19 January 2015 - 14:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 3

Redigerat av MikeVKR, 31 January 2015 - 14:32.

Postad 19 January 2015 - 14:46

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

MikeVKR: Tack för dina intryck, mycket bra gjort och bra skrivet!

grymt skrivet:) tack för inputen

I svar till de senaste två sidorna i denna tråd.

Jag tycker att MikeVKR har gjort den enda riktiga och rättvisa jämförelsen hittills då det var en äkta A/B-jämförelse. Om de dessutom gjorde jämförelsen med en switch så att de kunde skifta fram och tillbaka så lägger jag ännu mera vikt i hans jämförelse. Skulle gärna höra liknande jämförelser från andra då alla uppfattar ljud annorlunda.

På andraplats kommer de som jämfört med systemet de uppgraderat ifrån. De känner till alla styrkor och svagheter i sina gamla högtalare och kan göra en någorlunda rättvis bedömning förutsatt att högtalarbytet inte har skett i samband med en flytt.
Men alla andra som jämför två system som de har hört i två helt olika rum och kanske till och med vid två helt olika tillfällen bör akta sig för att få det att låta som att de vet precis vad som skiljer högtalarna åt. Det är omöjligt att uttala sig om hur två system låter såvida det inte rör sig om dag och natt i skillnad och då menar jag datorhögtalare VS hifi-högtalare.

Alla har rätt till sin åsikt, men att säga att A låter bättre än B, utan att kunna backa det påståendet med att man har lyssnat på dem i samma lyssningsrum, det är bara slöseri med trådens utrymme. Självklart får man berätta om sina lyssningsupplevelser, annars blir det en ganska tråkig tråd. Men snälla, snälla håll era synpunkter om vilken högtalare som är bäst för er själva om ni inte har gjort liknande jämförelse som MikeVKR.

Det roliga med ljud är att jämförelsen som MikeVKR gjorde, behöver inte nödvändigtvis vara 100% rättvis. Alla högtalare är olika och unika. Två olika högtalare kan passa olika bra i olika rum och även med olika elektronik. En 15 cm hit och dit kan tro det eller ej göra en jävla skillnad i ljudbilden.
Även humör och förväntningar (placebo) spelar en relativt stor roll för hur för du uppfattar ljudet.

Så kort och gott, coola ner med att uppröra andra medlemmar. Om du tycker att något lät skit så gjorde det säkerligen också det, men det kan ha berott på tusen olika anledningar och inte enbart högtalaren. Därför är det inte välkommet att säga att en annan högtalare låter bättre om man inte har gjort ett test i linje med vad MikeVKR nu har gjort.

Tack så mycket :) AceR, jag får fatta mig kort då jag skriver från mob och har fullt upp på jobbet: Vi använde inte oss av switchar men Marcus var väldigt snabb på att byta högtalare :) Jag bor kvar i samma bostad sedan 2år tillbaka och lyssnar på M6 i samma rum som jag spelat med mina gamla högralare och jag har inte byggt om eller gjort någon annan akustik förbättring sen jag sålde mina gamla.

Mvh Mike

Postad 22 January 2015 - 21:14

micke123
  • micke123
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Dolby Atmos Högtalare från XTZ...
http://www.audioholi...2-atmos-speaker

Postad 22 January 2015 - 21:37

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Kändes väl så...där! Som jag sa tidigare, blir en jäkla skillnad beroende på taket om du ska de där pluttarna på M6orna...

Postad 22 January 2015 - 22:58

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Tror fortfarande att in-cieling är bästa alternativet... om man har möjlighet till det vill säga.

Postad 23 January 2015 - 07:05

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

XTZ-Gymnastik

https://www.youtube....h?v=GiXGUkeVSEo

Tusen tusen tack för en länk till en grym låt som jag inte visste vad den hette!! Perfekt för att testa systemet!

Postad 23 January 2015 - 07:31

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Hittar väldigt många intryck från de som har 3x12 subben här men saknar intryck och recensioner från de som enbart har en 1X12 sub. Tacksam att höra er som bara kör med en 1X12 vad ni tycker?

Redigerat av DiSNEY, 23 January 2015 - 07:32.

Postad 23 January 2015 - 07:38

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Hittar väldigt många intryck från de som har 3x12 subben här men saknar intryck och recensioner från de som enbart har en 1X12 sub. Tacksam att höra er som bara kör med en 1X12 vad ni tycker?

Svårt att säga för mig som har liten erfarenhet av subbar, kan bara referera till det man hört i butiker. Och då tycker jag att de 2 st SUB1x12 jag har presterar bra :)
Körde Ghost Protocol, när de spränger Kreml. Helt klart jämförbart fysiskt med polaren som har 3 buttkickers i sin soffa. Härlig djupbas och bra snärt till 2-kanaligt, bäst givetvis till film. Ibland är basen knäpptyst (när den givetvis ska vara det, men det är mer än en gång man lyssnat på subbar som står och brummar hela tiden) för att sedan attackera med full kraft!
Svårt att svänga sig med termer och fina ord, men jag tar alltid in priset i jämförelsen och då har jag aldrig hört något i samma prisklass som klarat av att låta så bra på bioljud och samtidigt i 2-kanaligt.
Men låter skit nya...mina har gått 150 timmar nu och det är en rejäl skillnad :)

Postad 23 January 2015 - 07:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

spännande :)

Postad 27 January 2015 - 20:45

AceR
  • AceR
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Min erfarenhet av 1x12 från att ha lyssnat på både den och 3x12 med snabbswitch, det är att den är något bumligare än 3x12 under lite hårdare påfrestning. Inte särskilt konstigt med tanke på att 3x12 har tre gånger resurserna. Men det jag vill säga är att 1x12 imponerar. Det var inte dag och natt i ljudtryck när det skiftades mellan basarna men jag kunde definitivt höra att 3x12 var mer kontrollerad.
Sen spela vi inte till löjliga ljudnivåer. Där kanske skillnaden blir ännu tydligare. Men för en vanlig hembio så har 1x12 mer än tillräckligt med kraft. Ska bli kul att se jämförande test med SVS eftersom många håller dem som måttstock.

Postad 29 January 2015 - 21:46

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Nu har jag sålt mitt Klipsch frontsystem och väntar på 3 x Cinema M6. Tror och hoppas att det kommer funka alldeles ypperligt i mitt rum.

Postad 29 January 2015 - 23:57

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Har XTZ 95 5.1 (2x44, 1x33, 2x22) med 1xW12.16. Önskar att någon kunde kalibrera in allt, men jag har gjort mitt bästa och det låter underbart och räcker mer än väl till i lägenheten.

Postad 30 January 2015 - 10:19

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Nu har jag sålt mitt Klipsch frontsystem och väntar på 3 x Cinema M6. Tror och hoppas att det kommer funka alldeles ypperligt i mitt rum.

Kul :) glöm inte att skriva ner dina intryck här sen. M6 har ju blivit sågad vid fotknölarna i denna tråden tidigare där det påstods att dom inte har något att komma med i jämförelse mot Klipsch. Till musik kan jag nog hålla med om det men inte till film vilket dom är byggda för.

Postad 30 January 2015 - 14:12

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Kul :) glöm inte att skriva ner dina intryck här sen. M6 har ju blivit sågad vid fotknölarna i denna tråden tidigare där det påstods att dom inte har något att komma med i jämförelse mot Klipsch. Till musik kan jag nog hålla med om det men inte till film vilket dom är byggda för.

Japp, det ska jag göra. Jag tittar bara på film i mitt biorum, därav valet att byta högtalare till något mer "dedikerat". Klipscharna kom aldrig riktigt till rätta i mitt rum då de mår bra av att stå långt ut från bakväggen (c:a 1m). Då satt jag nästan med dom i knät på första raden. M6 kommer att väggmonteras.

Postad 30 January 2015 - 14:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Tror det kommer bli riktigt bra :)

Postad 30 January 2015 - 15:46

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Tror det kommer bli riktigt bra :)

Hoppas det. Har lyssnat på dom hos hembiobutiken och tyckte det lät bra. Förhoppningsvis funkar dom ännu bättre i mitt rum.

Postad 30 January 2015 - 18:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Prishöjningar att vänta från fyndbörsen, gäller ej på nuvarande lager..

Postad 30 January 2015 - 19:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Jag fick också reda på prishöjning i ett mail från Fyndbörsen idag. Så jag loggade in beställde allt 7.2, 3 M6, 4 S5 och 2 SUB1 och tryckte på offert. En snöskottning senare var den klar alltså på en halvtimme ungefär. Efter det tryckte jag på köp och nu är de bara att vänta.

Det är den starka dollarn som orsakar prishöjningarna.

Postad 31 January 2015 - 09:32

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Det är den starka dollarn som orsakar prishöjningarna.

Svaga kronan skulle jag påstå, har tappat mot alla valutor inte bara USD, pundet har blivit 2 kr dyrare på ett år, för någon vecka sen var euron nästan uppe en krona dyrare än för ett år sedan, samt dollarna då som är upp typ 2 kr också. Vi har helt enkelt blivit sjukt mycket fattigare som folk det senaste året, tråkigt för oss som köper saker från utlandet (dvs i princip allt förutom viss mat.. :( )

Redigerat av jn82, 31 January 2015 - 09:33.

Postad 31 January 2015 - 15:39

Unregisteredeb8d275a
  • Unregisteredeb8d275a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 1

Svaga kronan skulle jag påstå, har tappat mot alla valutor inte bara USD, pundet har blivit 2 kr dyrare på ett år, för någon vecka sen var euron nästan uppe en krona dyrare än för ett år sedan, samt dollarna då som är upp typ 2 kr också. Vi har helt enkelt blivit sjukt mycket fattigare som folk det senaste året, tråkigt för oss som köper saker från utlandet (dvs i princip allt förutom viss mat.. :( )

Dollarn har stigit kraftigt gentemot alla övriga valutor. Fattigare har vi inte heller blivit, tvärtom. Anledningen till att kronan försvagats är att riksbanken sänkt räntan till rekordlåga nivåer, detta för att få fart på inflationen som nu är obefintlig samt att man vill öka svensk export till omvärlden och främst den krisdrabbade eurozonen som vi är beroende av.

Redigerat av Unregisteredeb8d275a, 31 January 2015 - 15:40.

Postad 31 January 2015 - 16:34

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Dollarn har stigit kraftigt gentemot alla övriga valutor.

Ja, dollarna har stigit mot alla valutor, och kronan har sjunkit mot alla.. så blir dubbel effekt just här. Men om dollarn ökar i värde så bör ju saker prissatta i dollar bli "billigare" i det långa loppet för att kompensera, åminstone de som tillverkas utanför USA.

Fattigare/rikare beror ju på.. om du har pengar sparade så kan du nu köpa mindre hembioutrustning för dem t.ex.. det enda som faktiskt blir billigare här hemma är ju boendekostnader för dem med banklån, och tillhör man kategorin som har mer lån än tillgångar så är det såklart bra att ens "pengar" minskar i värde, då blir man ju faktist mindre skuldsatt och på sätt och vis rikare.

Men denna diskussionen har kommit lite väl långt ifrån topic.. så kan väl bara sammanfatta det som att för de som tänkt använda sina pengar till att köpa XTZ produkter så blir det nu till att spara lite längre för att få råd.

Postad 31 January 2015 - 21:02

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 3
Så här ser det ut just nu.
Har bokat en ny center och ännu ett AP-100 steg. Centern kommer placeras åvan duken.

Bifogad fil(er)

Postad 31 January 2015 - 21:09

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Ser brutalt ut!

Postad 31 January 2015 - 21:11

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ser brutalt ut!

Tack :D
Det låter brutalt!
Trodde inte att jag skulle bli såååå nöjd!

Postad 31 January 2015 - 22:09

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Tack :D
Det låter brutalt!
Trodde inte att jag skulle bli såååå nöjd!

Vad blir det för Center? Mini-Divine? :)

Postad 31 January 2015 - 23:28

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Vad blir det för Center? Mini-Divine? :)

Japp :)
Måste passa på medan dom finns.
Kan bli så att Divine försvinner pga dåligt intresse :( Fattar inte att folk inte visar mer intresse för Divine serien.
Antar att man överväger och köper något mer erkänt eller mer känt bara för att.

Inte lätt alla gånger.

Postad 01 February 2015 - 02:29

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Har bokat en ny center och ännu ett AP-100 steg. Centern kommer placeras åvan duken.

Blev ju kanonbra med 3x12 liggandes eller känns det skumt att dom lutar när man är i rummet? Jag hade nog lagt en svart eller antracit grå heltäckningsmatta på hela golvet då hade det sett riktigt clean ut + att större del täcks med matta för akutstikens skull.

Postad 01 February 2015 - 08:54

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Blev ju kanonbra med 3x12 liggandes eller känns det skumt att dom lutar när man är i rummet? Jag hade nog lagt en svart eller antracit grå heltäckningsmatta på hela golvet då hade det sett riktigt clean ut + att större del täcks med matta för akutstikens skull.

Nä då. Jag stör mig inte på lutningen, va lite annorlunda i början men man vänjer sig snabbt. Nuvarande mattan kommer att hamna i ett annat rum och planer på en heltäckande lösning finns. Lutar mot svart, men det sker efter att jag fixat rummet med akustik fix. Kommer troligen köpa något tillfälligt dock :)

Postad 01 February 2015 - 09:06

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Jäklar, ser riktigt maffigt ut! :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.