Corona och hur den sprids och är aktiv
2286 svar till detta ämne
Postad 05 augusti 2021 - 21:53
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Ja, vad skall man säga? Väldigt mycket i pandemin, vare sig det gäller resande eller att undvika tränsel, handlar till sist om eget ansvar och att värdera konsekvenser.
Det var sannolikt fullt möjligt för dig att kolla vaccinet och eventuella risker innan du gick dit för att få sprutan. Jag har tidigare nämnt att jag har en kusin som är multiallergisk. Hon kollade upp vaccinet, med hjälp av läkare, innan hon gick dit.
när jag bokade min dos så fick man ju fylla i några frågor, bland annat om man fått akutvård inom en viss tid. Jag kryssa ju "ja" på den frågan, sen tänkte jag inte mer på det.
räknade inte med att jag som lekman var tvungen att kolla upp själv om jag fick ta vaccinet eller inte. 
Postad 05 augusti 2021 - 22:23
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
när jag bokade min dos så fick man ju fylla i några frågor, bland annat om man fått akutvård inom en viss tid. Jag kryssa ju "ja" på den frågan, sen tänkte jag inte mer på det.
räknade inte med att jag som lekman var tvungen att kolla upp själv om jag fick ta vaccinet eller inte. 
Jag har också fyllt i en sådan blankett. Eftersom jag fått två sprutor så har jag fyllt i den två gånger. Och svarar man "Ja" på en sådan fråga så brukar man få minst en följdfråga. Men så långt tänkte inte du?
Jag har nog ingen ytterligare kommentar .
Redigerat av Mr_Tom, 05 augusti 2021 - 22:24.
Postad 05 augusti 2021 - 22:31
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Jag har också fyllt i en sådan blankett. Eftersom jag fått två sprutor så har jag fyllt i den två gånger. Och svarar man "Ja" på en sådan fråga så brukar man få minst en följdfråga. Men så långt tänkte inte du?
Jag har nog ingen ytterligare kommentar .
nu minns jag inte exakt frågorna men har för mig att första frågan var om jag var allergisk mot något, och den andra frågan var om jag fått akutvård.
Men det kanske var ytterligare nån mer fråga.
Sen fick man ju ringa och boka tid istället för att boka på nätet när man kryssat ja på denna fråga.
Men herren i luren sa inget mer än att berätta datum och tid 
Postad 05 augusti 2021 - 22:40
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Kryssade också i den där rutan, har en matalleri som landade mig på akuten i min barndom. Så jag fick sitta och glo 15 minuter extra både efter första och andra dosen.
Postad 05 augusti 2021 - 22:47
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
nu minns jag inte exakt frågorna men har för mig att första frågan var om jag var allergisk mot något, och den andra frågan var om jag fått akutvård.
Men det kanske var ytterligare nån mer fråga.
Sen fick man ju ringa och boka tid istället för att boka på nätet när man kryssat ja på denna fråga.
Men herren i luren sa inget mer än att berätta datum och tid 
Du har förmodligen fått samma eller liknande frågor som jag fick:
1. Har du någon gång fått en kraftig reaktion efter vaccination, och behövt sjukhusvård?
2. Har du allergier som som någon gång gett dig kraftiga reaktioner som du behövt sjukhusvård för?
3. Har du ökad blödningsbenägenhet på grund av sjukdom eller medicin? I så fall, vilken medicin?
Sedan var det ytterligare två frågor, dels om jag var gravid samt om jag vaccinerat mig de senaste 7 dagarna.
Men om du inte fick beställa tid på nätet utan måste ringa in, varför skulle du ringa in om du inte får någon fråga om detta? Om jag hade behövt ringa av detta skälet så hade jag frågat om dom inte gjorde det. Lite konstigt agerande.
Postad 05 augusti 2021 - 23:00
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Du har förmodligen fått samma eller liknande frågor som jag fick:
1. Har du någon gång fått en kraftig reaktion efter vaccination, och behövt sjukhusvård?
2. Har du allergier som som någon gång gett dig kraftiga reaktioner som du behövt sjukhusvård för?
3. Har du ökad blödningsbenägenhet på grund av sjukdom eller medicin? I så fall, vilken medicin?
Sedan var det ytterligare två frågor, dels om jag var gravid samt om jag vaccinerat mig de senaste 7 dagarna.
Men om du inte fick beställa tid på nätet utan måste ringa in, varför skulle du ringa in om du inte får någon fråga om detta? Om jag hade behövt ringa av detta skälet så hade jag frågat om dom inte gjorde det. Lite konstigt agerande.
fråga 3 känner jag inte igen men...
varför jag skulle ringa in vet jag inte. Det är inte jag som skissat ihop dessa frågor.
När jag ringde så frågade personen bara varför jag ringde och inte bokade på nätet.
Denne herre hade dåligt koll och visste inte riktigt vad han skulle säga eller göra.
(ungefär den briljanta ordningen som finns i Sverige)
Jag hoppades och tänkte att dom som gav vaccinet hade bättre koll och kunskap eftersom det är deras jobb. Men även dom var som sagt osäkra.
Jag litade dock på dom och än så länge mår jag prima 
Enda bieffekten var öm i armen efteråt , ungefär som ett blåmärke 
Postad 06 augusti 2021 - 08:47
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag hoppades och tänkte att dom som gav vaccinet hade bättre koll och kunskap eftersom det är deras jobb. Men även dom var som sagt osäkra.
Jag litade dock på dom och än så länge mår jag prima 
Enda bieffekten var öm i armen efteråt , ungefär som ett blåmärke 
Det är ju bra att du mår bra men jag hade nog ställt lite frågor tidigare i processen.
Vet du vad det är för penicillin du är allergisk emot?
Postad 06 augusti 2021 - 10:13
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
En bekant med allergi har också upplevt okunskap bland personal att dom inte vet hur dom ska agera. Till slut fick min bekant sitt vaccin med övervakning och tillgång till syrgas. Men hon fick boka om sin tid flera gånger för dom hade missat att hon var allergiker och att dom inte hade möjlighet att utföra den säkerheten på den allmänna vaccinationen.
Känner också själv att största risken man utsatt sig själv för är vid själva vaccineringen då man möter många personer på ett litet utrymme. Vi var 7-8 personer på en liten yta.
Postad 06 augusti 2021 - 10:35
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Vi var 7-8 personer på en liten yta.
Ungefär som på vilken svensk bensinmack som helst under lågsäsong 
Dock en stor skillnad, ingen med mask på macken.
Redigerat av somoene2, 06 augusti 2021 - 10:36.
Postad 06 augusti 2021 - 10:46
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ungefär som på vilken svensk bensinmack som helst under lågsäsong 
Dock en stor skillnad, ingen med mask på macken.
I så fall gör ju både macken och den som går in där fel .
Postad 06 augusti 2021 - 11:02
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Så är det 
Senast igår vände jag i dörren, Efter ca 1 min kommer det ut en mamma och pappa med 5 barn och varsin glass i hand. Alla glassar skulle väljas av var och en och papperet skulle slängas i soptunnan vid dörren. flera personer gick under tiden både in och ut ur butiken.
Många sköter sig bra men jag tycker det har blivit mycket sämre sedan restriktionerna lättades. Antigen skiter folk i det mer nu eller så är dom inte mottagliga för vad som gäller.
Idag är det OS final i fotboll kl 14 och dom lokala krogarna visar matchen. Kan garantera att det kommer vara allmänt trångt och kramkalas så fort Sverige gör ett mål.
Kan även tillägga att jag har flera vänner som tror "dom är klara" nu efter andra dosen vaccin och att de nu äntligen kan leva som vanligt 
Sista idioten är långt ifrån född ännu.
Redigerat av somoene2, 06 augusti 2021 - 11:04.
Postad 06 augusti 2021 - 12:16
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
903 inlägg
Det är inte många som använder Munskydd i affärerna.
Känns som folk tycker att pandemin är över.
Postad 06 augusti 2021 - 13:22
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Tog andra sprutan i förrgår. Igår och idag har jag varit helt slut. Orkade knappt ta mig ur sängen idag trots att jag sovit över tio timmar inatt. Har dessutom en rejäl molande huvudvärk.
Jag var förberedd eftersom det är två av de vanligaste biverkningarna av pfizers vaccin, men trodde nog inte att just tröttheten skulle bli så kraftig.
Blev faktiskt så matt bara av att läsa lite inlägg och skriva detta att jag funderar på sängen igen.
Postad 06 augusti 2021 - 13:25
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Uppdatering dagen efter spruta 2 - Även denna gången har jag bara lite ont i axeln, firade det med att flytta 100+ kg dekorsten.
Nu har jag mer ont.
Postad 06 augusti 2021 - 14:02
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Tog andra sprutan i förrgår. Igår och idag har jag varit helt slut. Orkade knappt ta mig ur sängen idag trots att jag sovit över tio timmar inatt. Har dessutom en rejäl molande huvudvärk.
Jag var förberedd eftersom det är två av de vanligaste biverkningarna av pfizers vaccin, men trodde nog inte att just tröttheten skulle bli så kraftig.
Blev faktiskt så matt bara av att läsa lite inlägg och skriva detta att jag funderar på sängen igen.
Skratt, samma känsla efter andra sprutan. Lyckades även med låta kliande blåsor få en runda på fosingarna. Nu lite mer ork, och rodnaden under dockorna lägger sig.
Postad 06 augusti 2021 - 14:15
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Så är det 
Senast igår vände jag i dörren, Efter ca 1 min kommer det ut en mamma och pappa med 5 barn och varsin glass i hand. Alla glassar skulle väljas av var och en och papperet skulle slängas i soptunnan vid dörren. flera personer gick under tiden både in och ut ur butiken.
Många sköter sig bra men jag tycker det har blivit mycket sämre sedan restriktionerna lättades. Antigen skiter folk i det mer nu eller så är dom inte mottagliga för vad som gäller.
Idag är det OS final i fotboll kl 14 och dom lokala krogarna visar matchen. Kan garantera att det kommer vara allmänt trångt och kramkalas så fort Sverige gör ett mål.
Kan även tillägga att jag har flera vänner som tror "dom är klara" nu efter andra dosen vaccin och att de nu äntligen kan leva som vanligt 
Sista idioten är långt ifrån född ännu.
Vaccinets uppgift är inte att göra oss immuna det är att dämpa effekten av viruset. Så troligen får man lindrig Corona om man tagit vaccinet om viruset smittar dig.
Nu idag känner jag mig som vanligt igen efter andra dosen Moderna, var trött och hängig i 2 dagar. Hade huvudvärk och ont i axeln två dagar, lite värre med andra sprutan. Så jag fick dom vanliga symptomen.
Kommer fortsätta leva som före pandemin med att tvätta händer och sprita mig. Har inte varit sjuk sedan jag var noggrannare med handhygienen.
Postad 06 augusti 2021 - 14:55
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Vaccinets uppgift är inte att göra oss immuna det är att dämpa effekten av viruset.
Nähä? 
Jag är väl medveten om detta, undrar dock om alla fattat det 
Postad 06 augusti 2021 - 19:48
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Kommer fortsätta leva som före pandemin med att tvätta händer och sprita mig. Har inte varit sjuk sedan jag var noggrannare med handhygienen.
Det har jag också konstaterat. Kanske inte spritandet men att tvätta händerna kommer jag att fortsätta med. Det har ju blivit en vana nu.
Min tvålkonsumtion är definitivt högre idag än för två år sedan .
Det är inte många som använder Munskydd i affärerna.
Känns som folk tycker att pandemin är över.
Jag tycker inte man skall hänga upp sig så mycket på just munskydden. Jag så senast i morse en intervju med en smittskyddsläkare (tror jag han var) som menade att munskydd är bra om man inte kan hålla avstånd. Annars fyller dom ingen funktion.
Men om man använder munskydd så skall man inte hålla på och peta på dom som många gör. Att hålla på och flytta munskyddet från munnen till hakan och tillbaka är ingen bra ide´.
Sedan att hålla avstånd tycker jag också är något värt att fortsätta med. Jag tycker det är skönt att slippa trängas med folk om det går att slippa, 
Postad 06 augusti 2021 - 20:07
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Det har jag också konstaterat. Kanske inte spritandet men att tvätta händerna kommer jag att fortsätta med. Det har ju blivit en vana nu.
Min tvålkonsumtion är definitivt högre idag än för två år sedan .
Jag tycker inte man skall hänga upp sig så mycket på just munskydden. Jag så senast i morse en intervju med en smittskyddsläkare (tror jag han var) som menade att munskydd är bra om man inte kan hålla avstånd. Annars fyller dom ingen funktion.
Men om man använder munskydd så skall man inte hålla på och peta på dom som många gör. Att hålla på och flytta munskyddet från munnen till hakan och tillbaka är ingen bra ide´.
Sedan att hålla avstånd tycker jag också är något värt att fortsätta med. Jag tycker det är skönt att slippa trängas med folk om det går att slippa, 
håller helt med där. jag kommer alltid hålla bra avstånd till folk. Väldigt skönt att slippa trängas i köer. har egentligen aldrig gillat att vara nära okända människor.
Vet inte hur många jag sagt till bakom mig i kön att backa några steg nu under pandemin. Dom flesta blir irriterade och säger någon dryg kommentar tillbaka men vissa säger förlåt och backar.
Jag tänker fortsätta att be folk om det även i framtiden.
Jag tror vi har lärt oss mycket av den här pandemin och jag tror vi kommer fortsätta med mycket även i framtiden. Tex handsprit i butikerna och mer jobba hemifrån och som sagt hålla avstånd.
Postad 06 augusti 2021 - 21:02
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Trist ändå. Vi låter ju inte svininfluensor, rabies och annat styra våra liv på samma sätt i all evighet
Postad 06 augusti 2021 - 21:19
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Hur många tror att vi kommer få nya vaccinvarianter om ettt par år eller så när Lambda och Delta muterat lite till??
Afrika har typ bara några % fullt vaccinerade.
Postad 06 augusti 2021 - 21:19
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Trist ändå. Vi låter ju inte svininfluensor, rabies och annat styra våra liv på samma sätt i all evighet
Rabies är ju mer eller mindre 100% dödligt, så hade det varit lika smittsamt och spridits i samma utsträckning hade vi haft runt miljonen döda bara i Sverige, det hade påverkat samhället långt mycket mer än Covid. Svininfluensan och vanlig influensa har ju långt lägre dödlighet och de vanliga kan man dessutom vaccinera sig mot,
Postad 06 augusti 2021 - 21:43
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
vadå? tycker du det är trist att vi ska fortsätta med god handhygien? eller att vi ska hålla avstånd i mataffären?
jag tycker inte just dessa saker är att styra någons liv. Jag tycker det är skönt och jag det som sagt frivilligt i fortsättningen.
Men det kanske inte var det du menade? 
Postad 06 augusti 2021 - 22:00
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Om det krävs en pandemi för att man skall få ordning på sin hygien så är det trist… Är ju som att det skulle krävas att man smäller med bilen innan man börjar använda bilbälte.
Att människor distanserar sig mer är oxå trist, mer närhet och inte mer isolering är receptet på ett lyckligt liv.
Om man fått för sig att man alltid kan/ska hålla avstånd så utesluter man samtidigt en hel del aktiviteter, att flyga kan du ju tex. glömma… gå på krogen, konserter, nöjesparker and the list goes on..
Postad 06 augusti 2021 - 22:11
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Att människor distanserar sig mer är oxå trist, mer närhet och inte mer isolering är receptet på ett lyckligt liv.
blir du lyckligare av att stå nära andra människor i kön på ica?
Postad 06 augusti 2021 - 22:15
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Japp 2 meter måste ju gälla utan undantag inte bara ibland där det är smidigt och ingen reell uppoffring.
Postad 06 augusti 2021 - 22:15
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Knappast vad han menade.
Postad 06 augusti 2021 - 22:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
nej det förstår väl jag också 
Postad 06 augusti 2021 - 22:37
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag kanske missförstår dig men vad jag menar är att situationen har ju tvingat fram en del förändringar. Och med tanke på hur länge detta pågått så ser man ju effekten av en del. Vissa saker är ju inte någon "uppoffring" men ger tydliga positiva effekter. Varför inte fortsätta då?
Jag förbrukar mer tvål idag än för två år sedan, naturligtvis beroende på att jag tvättar händerna oftare. En effekt har blivit att jag sluppit envisa förkylningar sedan pandemin började. Jag hade en precis när pandemin började, sedan har jag (hittills) klarat mig. Slutsatsen blir att fortsätta tvätta händerna oftare än för två år sedan.
Sedan tycker jag att nu lämnar man ofta lite mera utrymme i olika situationer. Man "knör" sig inte fram i trånga passager eller står på hälarna på den framför i kön. Det tycker jag också är lite trevligare. Vad jag skulle beteckna som normal hänsyn kommer nu i vissa lägen mera naturligt. Trist att det behövas en pandemi för detta.
Sedan finns naturligtvis mycket som man inte vill fortsätta med. Men den listan hoppar jag över just nu . Men en sak är nog viktigt att komma ihåg. Detta är inte slut ännu, tyvärr .
Postad 06 augusti 2021 - 22:48
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Well, jag är en social varelse och väljer alltid att betala i kassan (ingen shop express/självscanning) och passar på att samtala med både personal och andra kunder.
Blir du lycklig av att distansera dig från andra människor så är det fine.
Postad 06 augusti 2021 - 22:57
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Well, jag är en social varelse och väljer alltid att betala i kassan (ingen shop express/självscanning) och passar på att samtala med både personal och andra kunder.
Blir du lycklig av att distansera dig från andra människor så är det fine.
fast allt det där kan du göra med lite avstånd också 
men jag har inte det bekräftelsebehovet att jag måste prata med alla runt omkring mig hela tiden, speciellt inte i mataffären så jag är mer än nöjd om jag får vara ensam då 
Postad 06 augusti 2021 - 23:10
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
fast allt det där kan du göra med lite avstånd också 
men jag har inte det bekräftelsebehovet att jag måste prata med alla runt omkring mig hela tiden, speciellt inte i mataffären så jag är mer än nöjd om jag får vara ensam då 
Hur bekräftelsebehov hänger ihop med att prata med människor går du gärna berätta mer om…
Här i Svedala är vi så sjukt introverta och måna om vår personliga sfär, hemska tanke att behöva prata och interagera med andra människor. Är hyggligt ofta (ett tag sen nu iof..) ute och reser och det som man alltid reagerar på är att människor i många andra länder faktiskt hälsar när man möter dom, här hemma så vänder människor bort blicken och skitnödigt hoppas på att ingen säger något eller hälsar.
P.S. Jag kör inte pubertetsjänkare för jag har inte det bekräftelsebehovet 😉
Redigerat av lobo, 06 augusti 2021 - 23:11.
Postad 06 augusti 2021 - 23:20
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Hur bekräftelsebehov hänger ihop med att prata med människor går du gärna berätta mer om…
Här i Svedala är vi så sjukt introverta och måna om vår personliga sfär, hemska tanke att behöva prata och interagera med andra människor. Är hyggligt ofta (ett tag sen nu iof..) ute och reser och det som man alltid reagerar på är att människor i många andra länder faktiskt hälsar när man möter dom, här hemma så vänder människor bort blicken och skitnödigt hoppas på att ingen säger något eller hälsar.
P.S. Jag kör inte pubertetsjänkare för jag har inte det bekräftelsebehovet
jag tror i och för sig att introvert/extrovert inte har något med geografi att göra men , men jag förstår vad du menar. 
haha "pubertetsjänkare" 
nä jag kanske inte ska kasta sten i glashus 
Postad 07 augusti 2021 - 12:27
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Min upplevelse i att folk hälsar och liknande är mera kopplade till småstad mot storstad. Jag tror inte någon har spontant hälsat på mig i New Yorks tunnelbana . Däremot att man säger hej när man går in i t ex en butik, det gör man nog på de flesta håll. Att många hejar på allt och alla på turistorter det handlar ju om annat. Men jag utgår från att det inte är det du menar.
Men för att försöka förklara lite vad jag menar med att hålla avstånd. Det handlar inte om att undvika människor eller sociala situationer. Men jag var ute på en promenad i veckan och passerar ett hus där men renoverar fasaden. Då står det en ställning mot fasaden och raden av yttre ställningsben är placerade ungefär mitt på trottoaren. Samtidigt ser jag att det kommer en dam och leder en cykel på trottoaren under ställningen. Jag tog ett steg i sidled och gick på den halvan av trottoaren som var utanför ställningen.
Det lustiga var att när jag passerar damen, ungefär när jag passerat halva ställningen, så undrar hon om jag var rädd för smitta från henne eller om jag inte ville gå under en stege. Hon hade noterat att jag tog ett steg för att undvika henne och det störde henne. När jag svarade att jag tyckte det var onödigt att trängas under ställningen eftersom halva trottoaren var tom, då såg hon väldigt förvånad ut.
Hade jag varit mera social om jag valt att gå i samma trånga passage som henne? Varför trängas när det inte behövs? Och jag har sett många agera så under pandemin, man flyttar sig lite och ger lite extra plats. Det tycker jag vore trevligt om det fortsatte.
Postad 07 augusti 2021 - 18:52
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Varför trängas när det inte behövs? Och jag har sett många agera så under pandemin, man flyttar sig lite och ger lite extra plats. Det tycker jag vore trevligt om det fortsatte.
Det här håller jag verkligen med om. Så otroligt tröttsamt med människor som försöker gå in i en helt i onödan. Eller breder ut sig i mataffären så att man knappt kommer fram.
Postad 07 augusti 2021 - 21:11
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Biden sa nu att 350 miljoner amerikaner har blivit vaccinerade. Inte illa! 
Postad 07 augusti 2021 - 21:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
han tog ett gäng mexikaner också kanske 
Postad 07 augusti 2021 - 22:23
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det har du sannolikt missförstått, USA har bara ungefär 330 miljoner innevånare .
Däremot så hittade jag data som säger att man administrerat 350 miljoner vaccindoser och har 166 miljoner (50.5%) fullvaccinerade.
Källa: https://www.google.c...chrome&ie=UTF-8
Postad 07 augusti 2021 - 22:57
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 479 inlägg
Det har du sannolikt missförstått, USA har bara ungefär 330 miljoner innevånare .
Däremot så hittade jag data som säger att man administrerat 350 miljoner vaccindoser och har 166 miljoner (50.5%) fullvaccinerade.
Det var faktiskt Biden som råkade säga fel. 
https://www.snopes.c...ans-vaccinated/
Postad 07 augusti 2021 - 23:09
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Där ser man. Ja, alla kan göra fel ibland . Men det är ju bra att Vita Huset rättar och inte börjar men undanflykter och liknande .
Det tråkiga är ju att vaccinationen i USA har bromsat in ganska mycket.
Postad 08 augusti 2021 - 00:33
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Norge skärper inresekraven. Köerna är milslånga. Expressen har bildbevis 
Postad 08 augusti 2021 - 10:51
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Norge skärper inresekraven. Köerna är milslånga. Expressen har bildbevis 
Dom bilder jag hittat på bl a Aftonbladet visar något helt annat.
Egentligen tycker jag detta är ganska tragiskt. Sveriges smittspridning går i vissa regioner upp så mycket att Norge bestämmer sig för att åter införa reskriktioner och karantan vid resa. Vad gör då den enskilde norrmannen? Att spara pengar är tydligen väldigt viktigt för många.
Redigerat av Mr_Tom, 08 augusti 2021 - 10:52.
Postad 08 augusti 2021 - 11:10
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Fy farao för de personer som bokar vaccin bara för att strunta i den. De ödslar med personal, vaccin och ekonomi. Borde vara direkt straffbart. https://www.expresse...tionsskolkarna/
Redigerat av PML73, 08 augusti 2021 - 11:11.
Postad 08 augusti 2021 - 12:13
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nej, det var inte jag som missförstått 
Postad 08 augusti 2021 - 12:14
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Dom bilder jag hittat på bl a Aftonbladet visar något helt annat.
Egentligen tycker jag detta är ganska tragiskt. Sveriges smittspridning går i vissa regioner upp så mycket att Norge bestämmer sig för att åter införa reskriktioner och karantan vid resa. Vad gör då den enskilde norrmannen? Att spara pengar är tydligen väldigt viktigt för många.
Du missförstod min poäng. Jag ifrågasätter inte innehållet i artikeln och jag föraktar norrmännens beteende. Det var enbart expressens urusla bildval i kombination med bildtexten jag tyckte var dråpligt.
Postad 08 augusti 2021 - 13:30
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Nej, det var inte jag som missförstått 
Nej det var ju tydligen Biden som läste fel i detta fallet. Vilket Zacabeb påpekade .
Du missförstod min poäng. Jag ifrågasätter inte innehållet i artikeln och jag föraktar norrmännens beteende. Det var enbart expressens urusla bildval i kombination med bildtexten jag tyckte var dråpligt.
Då missförstod jag din poäng, helt rätt . Angående bildvalet, man kan undra om man tittade på bilden innan man kopplade den till artikeln.
Postad 08 augusti 2021 - 17:16
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Då missförstod jag din poäng, helt rätt . Angående bildvalet, man kan undra om man tittade på bilden innan man kopplade den till artikeln.
Ja, jag inser att det jag skrev lika gärna kunde tolkas som om jag misstrodde köerna. Bra att du ifrågasatte så det blev klarlagt att det inte alls var det jag menade 
Postad 08 augusti 2021 - 17:47
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ja, jag inser att det jag skrev lika gärna kunde tolkas som om jag misstrodde köerna. Bra att du ifrågasatte så det blev klarlagt att det inte alls var det jag menade 
Nu är det klarlagt i alla fall , inga konstigheter.
Jag tittade lite mera på siffran 350 miljoner doser. Min tolkning är att den är inte alls bra. En annan siffra i sammanhanget är 166 miljoner fullvaccinerade. Den fullvaccinerade gruppen har då förbrukat ca 330 miljoner doser och ca 20 miljoner väntar på dos 2.
Det innebär att ungefär halva USA's befolkning är fullvaccinerad och vaccinationstakten verkar minska. Fullständig data finns här: https://www.mayoclin...vaccine-tracker
Högst vaccination har Vermont med ca 70 % fullvaccinerade. Nu vet jag inte var man anser gränsen för flockimmunitet går men jag har hört siffror från 70 - 90 %. Detta kommer att ta ett tag både i USA och resen av världen.
Min förhoppning inför sommaren var att spridningen skulle minska och sedan inte öka pga vaccinationen. D v s att vi kunde bryta mönstret från förra sommaren. Jag tror inte det kommer att bli så, tyvärr. Men dödstalen kanske kan hållas på en låg nivå även i fortsättningen. Det vore ju mycket positivt i så fall .
Redigerat av Mr_Tom, 08 augusti 2021 - 17:48.
Postad 08 augusti 2021 - 17:49
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1 316 inlägg
Har varit på landet hela sommaren, tänkte boka första dosen snart. Hur ser det ut, kan man välja vilket vaccin man ska ta eller får man ta vad som bjuds och se glad ut?
Postad 08 augusti 2021 - 17:53
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Vad jag förstår så får man ta vad som erbjuds och det framgår när det är dags att ta själva sprutan. Dock vet jag inte hur de hanterar val av vaccin för personer i riskgrupper.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 augusti 2021 - 17:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|