* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 augusti 2011 - 16:36
Postad 24 augusti 2011 - 16:40
Nu ser ok ut på reprisen av samma match som går just nu på canal+ fotboll HD tycker jag. Någon mer som kan intyga att det är ok nu?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ny kanal som bildats?

/Fredrik
Postad 25 augusti 2011 - 08:11
Går det att få Telias digital-tv (via fiber, inte telefon/ADSL) om man väljer Telia som bredbandsleverantör i ett stadsnät (Wexnet)?
I det stadsnätet går det inte att ha Digital-tv från Telia.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 25 augusti 2011 - 08:12.
Postad 25 augusti 2011 - 12:24
Ny kanal som bildats?
Jag Skyller på att jag hade Canal + Extra HD i huvudet

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 augusti 2011 - 12:59
Just för tillfället krävs det att man har Stor för kollektiv lagom för att man ska kunna beställa det vanliga HD paketet.
Det är meningen att det i framtiden ska gå att beställa samma HD paketet för kunder som har kollektiv lagom eller kollektiv stor då detta inte går idag. Jag kan inte säga när detta kommer att gå att beställa men det arbetas på hur man ska kunna lösa detta.
Ok, någon chans att detta kommer att lösas innan den 22/9?
Eller kommer vi gå miste om erbjudandet att teckna HD paketet för 19 kr/mån?
/Erik
Postad 26 augusti 2011 - 08:28
Har ni någon aning om vad det är som orsakar de här bildstörningarna som många verkar ha problem med? Bilden fryser ca 1-2 s och sedan fortsätter programmet som vanligt. Det händer på alla kanaler och ibland kan det gå 1-2 tim utan problem och ibland händer det med ca 10-15 min mellanrum. Jag sitter på 100 Mbit Fiberlan med 1963 och 1003 digital-TV boxar och har exakt samma utrustning sedan 6 mån (nya Inteno bredbandsswitchen) och har inte ändrat något annat. Det enda jag har märkt är att det varit DNS problem ibland på bredbandet med Telias servrar.
Redigerat av Unregistered29650, 26 augusti 2011 - 08:30.
Postad 27 augusti 2011 - 12:40
@Telia Kundservice
Har ni någon aning om vad det är som orsakar de här bildstörningarna som många verkar ha problem med? Bilden fryser ca 1-2 s och sedan fortsätter programmet som vanligt. Det händer på alla kanaler och ibland kan det gå 1-2 tim utan problem och ibland händer det med ca 10-15 min mellanrum. Jag sitter på 100 Mbit Fiberlan med 1963 och 1003 digital-TV boxar och har exakt samma utrustning sedan 6 mån (nya Inteno bredbandsswitchen) och har inte ändrat något annat. Det enda jag har märkt är att det varit DNS problem ibland på bredbandet med Telias servrar.
Jag som bara har SVT och Tv4 märker aldrig av störningar på nämnda kanaler. Däremot på frivisningen av National Geographic channel var det i förrgår ständiga störningar med text som hängde sig. Felen tror jag ligger hos kanalen ifråga och inte hos Telia. Ingen ursäkt för det ska fungera men Telia kan väl inte mer än påtala problemen och sen är det upp till kanalen ifråga att agera.
Postad 28 augusti 2011 - 15:31
@Telia Kundservice
Detta upplever även jag sedan några dagar tillbaka. Har inte varit så förut så något verkar ha hänt.
ADSL och 1910-box.
Postad 28 augusti 2011 - 21:39
Vad har hänt med ljud volymen?
Jag upplever alla kanaler som låga!
Samma här, men jag tror det var 4:an som fortfarande har "normal" volym.
Postad 29 augusti 2011 - 08:40
Blev uppringd utav en försäljare från telia i förra veckan. Det hela slutade med att jag beställde kanalpaketet "Telia Lagom med Viasat Guld". Säljaren informerade att det kunde ta upp till 1-2 veckor innan jag fick mina nya kanaler. Min fråga är då:
- Måste jag starta om boxen för att kanallistan ska uppdateras eller dyker de helt enkelt upp av sig själva?
Vore tacksam ifall någon vänlig själ vill ta sig tid att svara på min lilla fråga!
Mvh Pappahårding!
Postad 29 augusti 2011 - 09:12
Hejsan alla! Ställer en fråga här då jag inte vill belasta telias kundsupport! Tänkte att jag oxå sparar lite seg väntetid vid telefonen.
Blev uppringd utav en försäljare från telia i förra veckan. Det hela slutade med att jag beställde kanalpaketet "Telia Lagom med Viasat Guld". Säljaren informerade att det kunde ta upp till 1-2 veckor innan jag fick mina nya kanaler. Min fråga är då:
- Måste jag starta om boxen för att kanallistan ska uppdateras eller dyker de helt enkelt upp av sig själva?
Vore tacksam ifall någon vänlig själ vill ta sig tid att svara på min lilla fråga!
Mvh Pappahårding!
Borde gå på typ 1-2 två minuter tycker jag, inte riktigt så, men inom samma dag som du uppgraderat ditt paket borde du fått tillgång till dina nya kanaler tycker jag.. Nu vet jag ju inte vidare information, men talar bara av egen erfarenhet osv, så har lite svårt att förstå de 1-2 veckorna.
Kanske är det så att du tidigare inte var teliakund, så att du skall få modem/box osv innan, då är jag med.
Postad 29 augusti 2011 - 09:16
Borde gå på typ 1-2 två minuter tycker jag, inte riktigt så, men inom samma dag som du uppgraderat ditt paket borde du fått tillgång till dina nya kanaler tycker jag.. Nu vet jag ju inte vidare information, men talar bara av egen erfarenhet osv, så har lite svårt att förstå de 1-2 veckorna.
Kanske är det så att du tidigare inte var teliakund, så att du skall få modem/box osv innan, då är jag med.
Jodå, jag har varit telia kund sedan länge! Säljaren var anlitad utav telia så det kanske tar ett tag innan telia får in uppgifterna kanske?
Men vet du hur det brukar vara med kanalerna? Måste man starta om boxen?
Postad 29 augusti 2011 - 09:28
Jodå, jag har varit telia kund sedan länge! Säljaren var anlitad utav telia så det kanske tar ett tag innan telia får in uppgifterna kanske?
Oftast brukar de komma per automatik, då jag har förstått det som boxer scannar mot en krypteringsserver rätt ofta för att se att du har alla kanaler du skall ha och att de fungerar. Men ibland kan man behöva göra en omstart.
Postad 29 augusti 2011 - 09:54
Vet inte om det har att göra med någon uppdatering på sistone.
Jag tittar på inspelat material i omgångar emmelanåt som igår när jag hade spelat in formel 1. Stoppade flera gånger under titten och gjorde annat, när man sedan ska starta det inspelade igen så får man såklart frågan om man vill se från början eller om fortsätta där man var, jag väljer alltid att fortsätta titta där jag har varit, men flertalet gånger börjar filmen ändå om från början. Igår hände det varannan gång minst!
Irriterande ilandsproblem! Är det någon mer sum upplevt samma sak?
Postad 29 augusti 2011 - 13:27
Samma problem här! En gammal bugg som jag trodde Telia fixat. Tidigare hände det alltid. Men nu verkar det bero på om man stannat eller snabb spolat tidigare i det inspelade programmet. Telia? Finns det med på listan av buggar som ni jobbar på?Min inspelningsbara box beter sig märkligt emellanåt. Vet inte om det har att göra med någon uppdatering på sistone. Jag tittar på inspelat material i omgångar emellanåt som igår när jag hade spelat in formel 1. Stoppade flera gånger under titten och gjorde annat, när man sedan ska starta det inspelade igen så får man såklart frågan om man vill se från början eller om fortsätta där man var, jag väljer alltid att fortsätta titta där jag har varit, men flertalet gånger börjar filmen ändå om från början. Igår hände det varannan gång minst! Irriterande ilandsproblem! Är det någon mer sum upplevt samma sak?
Postad 29 augusti 2011 - 21:30
Vad som uppdaterats vid senaste uppdateringarna osv?!
Detta borde vara rätt lätt åtgärdat, och de flesta har sådant, på så vis kan man även rapportera
Nya buggar eller kvarvarande vid uppdateringar enklare och då hjälpa Telia att hålla en
Hög kvalitetsnivå!
Btw, uppdateringstisdag imorgon eller?!
Postad 30 augusti 2011 - 08:31
Det enda svar jag kan ge är "sen".
Du kommer få eller har redan fått ett brev med ett ungefärligt datum och sen ska de som utför själva arbetet kontakta dig 14 dagar i förväg. De tar område för område och planerar sitt arbete själva så vi har ingen information mer än så. Det går inte att få något mer exaktare datum än så
Markus Johansson
Telia Kundservice
Från Telias hemsida idag:
”Datumen avser när sista kund beräknas vara inkopplad och klar.
Berga Ösby 2011-11-01”
Jag har ännu inte fått något brev och i morgon är sista dag för uppsägning av Boxer-abonnemanget att upphöra den 30 november.
Om jag inte säger upp detsamma står jag med dubbla avgifter om Telia följer sin plan.
Blir Telia-anslutningen å andra sidan försenad, står jag utan flertalet TV-kanaler den 1 december.
Tacksam för råd.
Postad 30 augusti 2011 - 12:25
Postad 30 augusti 2011 - 19:08
Canal+ film HD hackar rätt mycket nu... Fiberlan+1963låda
Antar att du menade Canal+ First HD och inget annat, men det var inga störningar på den kanalen heller vid den aktuella tidpunkten såvitt jag kan se.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 augusti 2011 - 19:38
Nej, men vi försöker komma fram till varför det verkar som att störningarna har ökat med det finns inga bra mätverktyg för att se vart det blir störning i trafiken så det är svårt att hitta orsakerna för felet finns ju oftast inte i precis i den tidpunkten man felsöker.
Detta upplever även jag sedan några dagar tillbaka. Har inte varit så förut så något verkar ha hänt. ADSL och 1910-box.
Exakt hur upplever ni störningarna?
Jag som bara har SVT och Tv4 märker aldrig av störningar på nämnda kanaler. Däremot på frivisningen av National Geographic channel var det i förrgår ständiga störningar med text som hängde sig. Felen tror jag ligger hos kanalen ifråga och inte hos Telia. Ingen ursäkt för det ska fungera men Telia kan väl inte mer än påtala problemen och sen är det upp till kanalen ifråga att agera.
I just fallet med HD versionen av National Geographic channel så är det fel på signalen in i nätet så det drabbar alla kunder. De jobbar på att hitta felet på denna kanal (och någon till HD kanal som jag har glömt namnet på nu).
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 augusti 2011 - 19:48
Vad har hänt med ljud volymen?
Jag upplever alla kanaler som låga!
Samma här, men jag tror det var 4:an som fortfarande har "normal" volym.
Jag upplever ingen skillnad, men varken vi eller leverantörerna har gjort något arbete som kan påverka detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 augusti 2011 - 19:55
Jag antar att det är som så att det ä Viasat själva som ringt upp dig och då kommer det antagligen en lista till Telia med vilka kanalpaket som ska läggas till på vilken kund.
Oftast brukar de komma per automatik, då jag har förstått det som boxer scannar mot en krypteringsserver rätt ofta för att se att du har alla kanaler du skall ha och att de fungerar. Men ibland kan man behöva göra en omstart.
De ska komma med en gång. Ska bara korrigera dig lite med att säga att det inte är krypteringsservern utan en annan server som berättar för boxen vilka kanaler kunden har. Av krypteringsservern får boxen bara avkrypteringsnycklar ju

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 augusti 2011 - 20:16
Min inspelningsbara box beter sig märkligt emmellanåt.
Vet inte om det har att göra med någon uppdatering på sistone.
Jag tittar på inspelat material i omgångar emmelanåt som igår när jag hade spelat in formel 1. Stoppade flera gånger under titten och gjorde annat, när man sedan ska starta det inspelade igen så får man såklart frågan om man vill se från början eller om fortsätta där man var, jag väljer alltid att fortsätta titta där jag har varit, men flertalet gånger börjar filmen ändå om från början. Igår hände det varannan gång minst!
Irriterande ilandsproblem! Är det någon mer sum upplevt samma sak?
Samma problem här! En gammal bugg som jag trodde Telia fixat. Tidigare hände det alltid. Men nu verkar det bero på om man stannat eller snabb spolat tidigare i det inspelade programmet. Telia? Finns det med på listan av buggar som ni jobbar på?
Jag trodde med den var borta, men vi ska försöka återskapa den enligt era instruktioner nu så får vi se hur det går.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 augusti 2011 - 20:32
Du brukar vara så mycket bättre än den vanliga supporten Markus, hur löses detta?
Är var enhet kopplad till kund så att man på något sett kan se var denna enhet "råkar" dyka upp?
Redigerat av Ibymafayhas, 30 augusti 2011 - 21:03.
Postad 30 augusti 2011 - 21:28
Har haft inbrott, och tydligen tyckte tjuvarna att "Smart" var värdefullt...
Du brukar vara så mycket bättre än den vanliga supporten Markus, hur löses detta?
Är var enhet kopplad till kund så att man på något sett kan se var denna enhet "råkar" dyka upp?
Skicka ett PM till mig med ditt personnummer eller telefonnummer så kanske jag kan se lite saker (såvida du inte kopplat in något annat smart modem)
Du kan se vilken MAC addressen den har om du anslutit någon enhet trådlöst till den själv oxå.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 augusti 2011 - 22:52
Finns det något hinder mot att ha tillgång till Com Hem-kanaler via antennkabel och HD-kort i tvn samtidigt som jag har tillgång till Telia-kanaler via fiber och digitalbox? Sker det någon konflikt eller är det bara att tuta och köra? Har en Samsung PS50C7705. Tacksam för hjälp på traven!
Postad 31 augusti 2011 - 07:02
Har själv både och, främst för att antennuttagen redan var dragna och det är betong i hela kåken när vi ville titta på TV i rummet längst bort. Inga problem, tuta och kör.Kommer inom kort få tillgång till Telias digital-tv via fiber, men kommer också ha kvar digital-tv från Com Hem, som jag använder idag. Efter att ha kollat igenom kanalutbudet hos båda har jag insett att den bästa lösningen utifrån mina önskemål är att kombinera kanalpaket från båda två.
Finns det något hinder mot att ha tillgång till Com Hem-kanaler via antennkabel och HD-kort i tvn samtidigt som jag har tillgång till Telia-kanaler via fiber och digitalbox? Sker det någon konflikt eller är det bara att tuta och köra? Har en Samsung PS50C7705. Tacksam för hjälp på traven!
Postad 31 augusti 2011 - 13:46
Så nån som har Stor med viasat Premium som kan svara på om det ingår några HD kanaler som det gör på Canal+ eller måste man betala ytterligare 69:-/månaden för att få dessa?
Hur är det med Tv1000 play, är dom som Canal+ play, uppdaterar filmer 2 gånger per år ( förutom sina TV serier ) eller är dom bättre??
Postad 31 augusti 2011 - 14:06
Exakt hur upplever ni störningarna?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Precis som RS2 säger så fryser både bild och ljud i 1-2 sek och sedan fortsätter sändningen på normalt sätt. Inget data verkar förloras. Nästan så man skulle kunna tro att bild och ljud ibland ligger lite före så att ett kort stopp måste ske för att komma i fas med dataströmmmen igen. Har sett detta även idag och på en annan kanal än jag observerat det på tidigare. Så det tycks vara kanaloberoende.
Postad 31 augusti 2011 - 14:17
Precis som RS2 säger så fryser både bild och ljud i 1-2 sek och sedan fortsätter sändningen på normalt sätt. Inget data verkar förloras. Nästan så man skulle kunna tro att bild och ljud ibland ligger lite före så att ett kort stopp måste ske för att komma i fas med dataströmmmen igen. Har sett detta även idag och på en annan kanal än jag observerat det på tidigare. Så det tycks vara kanaloberoende.
Så har jag haft det i flera månader... jobbigt men sant.. de ljudspikar jag hade förr är borta, men dessa bildpauser är kvar, oftast hänger ljudet med och pågår under bildpausen. Kanaloberoende.
Postad 31 augusti 2011 - 15:29
Postad 31 augusti 2011 - 15:54
Så har jag haft det i flera månader... jobbigt men sant.. de ljudspikar jag hade förr är borta, men dessa bildpauser är kvar, oftast hänger ljudet med och pågår under bildpausen. Kanaloberoende.
Exakt samma sak här. Både live och inspelat. Malmö med ADSL.
Postad 31 augusti 2011 - 18:19
Försökte idag ringa och byta ut mitt Stor med Canal+ till Stor med Viasat premium men blev borta kopplad 3 gånger efter halva samtalet och den sista personen jag prata med kunde inte svara på om TV1000 HD ingick eller inte.
Så nån som har Stor med viasat Premium som kan svara på om det ingår några HD kanaler som det gör på Canal+ eller måste man betala ytterligare 69:-/månaden för att få dessa?
Hur är det med Tv1000 play, är dom som Canal+ play, uppdaterar filmer 2 gånger per år ( förutom sina TV serier ) eller är dom bättre??
Min erfarenhet, efter att ha haft TV1000 play (har nu Canal + play), är att dom uppdaterar filmer mer sällan än vad Canal+ gör. Generellt är jag besviken över det magra innehållet/bristen på uppdateringsfrekvens i playtjänsterna.
Postad 31 augusti 2011 - 18:43
Bestäm vilken kanal jag ska spela in och när så kan vi jämföra om störningen händer för alla kunder samtidigt. Sen kan ni skicka PM till mig där ni skriver vilken Identifikationskod ni har i ämnesraden så kollar jag på vad era boxar rapporterar in för störningar för aktuell period.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 31 augusti 2011 - 21:16.
Postad 31 augusti 2011 - 21:28
Då gör vi ett nytt försök för att försöka komma fram till orsakerna till dessa störningar då. Vi kom ju inte fram till något speciellt i våras när vi försökte.
Bestäm vilken kanal jag ska spela in och när så kan vi jämföra om störningen händer för alla kunder samtidigt. Sen kan ni skicka PM till mig där ni skriver vilken Identifikationskod ni har i ämnesraden så kollar jag på vad era boxar rapporterar in för störningar för aktuell period.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Eftersom det verkar kanaloberoende borde det inte spela någon roll vilken kanal du spelar in men jag skulle föreslå TV4. Kommer själv att kolla efter frysningar på den kanalen i morgon under kvällstid. Men jag antar att denna kanal inte är lämplig för alla så hur bestämmer vi då kanal? Skickar dig id-kod i morgon.
Postad 01 september 2011 - 06:45
Exakt samma sak här. Både live och inspelat. Malmö med ADSL.
instämmer även där både live och inspelat.
Då gör vi ett nytt försök för att försöka komma fram till orsakerna till dessa störningar då. Vi kom ju inte fram till något speciellt i våras när vi försökte.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vi kör tv4 ikväll, det är ju robinson, nyheter sedan the killing senare ikväll, det blir bra!
Kör mellan 19-00 eller liknande.
Tobbe
Postad 01 september 2011 - 08:21
Om bilden fryser på exakt samma ställe både när programmet sänds och när man tittar på inspelningen så måste det ju vara en störning eller ett fel i MPEG4 dataströmmen som gör att bilden tillfälligt fryser vid felhantering i boxen?Då gör vi ett nytt försök för att försöka komma fram till orsakerna till dessa störningar då. Vi kom ju inte fram till något speciellt i våras när vi försökte. Bestäm vilken kanal jag ska spela in och när så kan vi jämföra om störningen händer för alla kunder samtidigt.
Postad 01 september 2011 - 08:22
Har samma dilemma som du, "rånad_av_bosse". Jag hör också till samma område, Klingsta, och har inte hört ett ljud från nån underleverantör. Dock har jag sagt upp Boxer och Glocalnet och chansar på att datumet kommer stämma. Hör gärna av dig om du får reda på något mer.
Jag ville inte ta risken att sitta utan kanaler, så nu är den 30 september nästa kritiska datum.
På Telias hemsida inget nytt.
.
Postad 01 september 2011 - 09:47
Postad 01 september 2011 - 10:35
detta upplever jag med, och har gjort under hela året.
det händer kanske någon gång i halvtimmen eller så.
Postad 01 september 2011 - 10:54
Någon som lyckats byta kanalpaket genom mina sidor i dag? När jag tryckt kanalpaket med 12 mån bindingstid och sedan byt på mitt nuvarande kanalpaket kommer jag bara till en sida där det står att det skall avslutas.
Lyckades till slut fick trycka flera gånger. Ett tips är att trycka på back i browsern efter att man valt pakettyper då laddas sidan om.
Postad 01 september 2011 - 13:31
Postad 01 september 2011 - 14:02
instämmer även där både live och inspelat.
Vi kör tv4 ikväll, det är ju robinson, nyheter sedan the killing senare ikväll, det blir bra!
Tobbe
Men då kör alla som upplever dessa problem TV4 ikväll, så skickar vi PM till Markus med att det varit problem och sedan våran ID-kod, så hoppas vi att de kan spegla problemet och åtgärda det hela.
Känns som det blivit mer och mer sedan sändningarna fasats över till mpeg4, eller?
Postad 01 september 2011 - 14:04
Postad 01 september 2011 - 14:10
Har Telia på en 36 tums tjock-TV och en 50 tums LCD. Trots att vi inte har HD-sändningar än så är ju bilden helt otroligt skarp och har väldigt fina färger. Jämför med ComHem hos en kompis och Boxer hos en släkting. Kvalitetsmässigt så ligger Telia absolut inte i lä. Däremot saknas ju vissa funktioner för oss ADSL-kunder, som att spela in och kolla på en annan kanal på samma box. Vi har ju två boxar, en 1963 och en 1910, så vi kan ändå spela in ett program medan vi tittar på den andra tv:n.
Som sagt, bilden är det absolut inget fel på, tvärtom.

Postad 01 september 2011 - 14:21
Eftersom det verkar kanaloberoende borde det inte spela någon roll vilken kanal du spelar in men jag skulle föreslå TV4. Kommer själv att kolla efter frysningar på den kanalen i morgon under kvällstid. Men jag antar att denna kanal inte är lämplig för alla så hur bestämmer vi då kanal? Skickar dig id-kod i morgon.
Jag kan väl säg att TV4 är den enda kanalen som är ett dåligt val. Det finns 28 stycken TV4 som sänder dygnet runt (en för varje område i Sverige, det är för att man ska få lokal reklam.)
Så gärna en annan kanal.
Markus Johansson
Telia Kundservice
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar