Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 oktober 2008 - 16:47

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Då.. har jag äntligen fått min Xperia från Dialect, en vecka före annonserat datum :) . Det blev en svart. Så nu börjar utforskandet av WM... en n00b i den miljön.. ;)

Postad 15 oktober 2008 - 16:48

Kevin_s
  • Kevin_s
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vill bara informera att telefonen är riktigt grym, haft den sen i måndags.

Lite program jag lagt in och funkar utmärkt är:
Garmin XT med Europa karta (väldigt snabb positionering med X1)
Diamond Tv (visar en massa tv kanaler från hela världen, sjukt bra bild på X1)
Resco Pocket Radio (grymt radioprogram som har hundratals olika stationer i ALLA genrer OCH du kan lägga vilka stationer du vill som finns överallt på nätet)
Coreplayer
Spb Shell (Fulla programet, jo det gör mobilen snabbare)
Photogenics (Photoshop för mobilen typ)

Postad 15 oktober 2008 - 16:59

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Har en W960 nu och funderar dessvärre in på att uppgradera inom det snaraste. Men förhoppningsvis släpper SE en Xperia 2 :) bara vänta och se.

Postad 15 oktober 2008 - 17:12

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Hur pass bra fungerar kameran? Va väl "bara" 3megapixel?

Skulle vara intressant om nån kunde slänga upp några tagna bilder

Postad 15 oktober 2008 - 17:13

sanjuro
  • sanjuro
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Någon som kan vara schyst och svara på hur Xperia funkar tillsammans med mac?

Postad 15 oktober 2008 - 17:15

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Och är det någon som börjat kolla film på siin xperia än? Hur håller kvaliten? Tänker väl först på div x format

Postad 15 oktober 2008 - 17:23

Nordnord
  • Nordnord
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ville bara säja att gps funkar nu i min x1 .
Det var en inställning (hantera gps automatisk ) kryssade i ruta
Funkar klockrent

Postad 15 oktober 2008 - 17:27

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Och är det någon som börjat kolla film på siin xperia än? Hur håller kvaliten? Tänker väl först på div x format

Film som är .avi och .xvid kollar man med fördel på genom Coreplayer.
Du behöver inte konvertera filerna.
Spelaren sväljer formaten utan problem.
På X1 och Diamond/Pro blir det kanonbild tack vare den högre upplösningen.
X1 har bättre upplösning än Diamond/Pro som i sin tur har bättre upplösning än många andra mobiler på marknaden.

Postad 15 oktober 2008 - 17:58

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Ahhh, här har jag hyllat CorePlayer och upptäcker precis att dom tagit bort stödet för AC3 ljud!
Det har alltid funkat tidigare (eller genom en plug man installerade till). Läste nu att pga. att CorePlayer blivit en komersiell produkt, (var tidigare freeware), så måste dom betala licenspengar till Dolby och det verkar ha strulat till sig lite där.
Pluggen finns tydligen klar men är inte tillgänlig för oss än. Någon som hittat den?

/Miki

Postad 15 oktober 2008 - 18:01

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Test av x1 på tv8 nu!!!

Edit:
Ja igen så dissar dom telefonen, och det tycker jag är för j..la tråkigt.
Kan man inte hantera windows byt jobb.
Min telefon är inte buggig och inte heller speciellt seg(jämför med min Nokia N80).

Jag är jättenöjd med min telefon så här långt.

Redigerat av PontiacMan, 15 oktober 2008 - 18:09.

Postad 15 oktober 2008 - 18:25

Melone
  • Melone
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Kan nog inte ge dig ett vettigt svar med den infon jag har idag men, nej, det ska inte hacka.
Om du spelar filmen över trådlöst nät så kan det självklart hacka.
Om du kör med filer med hög bitrate så kan det självklart hacka.
Om du kör filmer med typ HD upplösning så kan det hacka.
Har inte så stor erfarenhet av H.264 komprimerade filmer... men det jag har spelat på min Qtek, som är slöare än xperian, har inte hackat

Men en vanlig nertankad film, med en bredd runt 600 pixlar och en total storlek på 700mb på 1-2 timmar film ska inte hacka.
Bifoga gärna version av coreplayer samt info om filmen du har problem med, storlek i pixlar, bitrate, codec, storlek i MB.

/Miki

Ok... ska försöka gräva fram lite mer info om filen osv.
Men det här att jag får fram en helt blank sidan som heter "STK-Tjänst" då? blir helt tokig på det och lyckas inte hitta vart eller om man kan stänga av det?

/Melone

Postad 15 oktober 2008 - 18:35

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Ok... ska försöka gräva fram lite mer info om filen osv.
Men det här att jag får fram en helt blank sidan som heter "STK-Tjänst" då? blir helt tokig på det och lyckas inte hitta vart eller om man kan stänga av det?

/Melone

Antingen så byter du till ett nyare SIM kort eller så kör du ett regedit program och öppnar
HKEY_LOCAL-MACHINE\SERVICES\stk_service och tar bort den - startar om telefonen så slipper du den sen :)

Postad 15 oktober 2008 - 18:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Och här har ni register editorn som man inte kan leva utan..
Låter er koppla telefonen till datorn å får upp Xperias register på telefonen så ni kan sitta me stor skärm å mus me tangentbord å hacka...Mycket bättre än sitta å pilla me resco eller annat reg program

Och de är gratis

http://ceregeditor.m.../index.php?id=4

Postad 15 oktober 2008 - 18:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Antingen så byter du till ett nyare SIM kort eller så kör du ett regedit program och öppnar
HKEY_LOCAL-MACHINE\SERVICES\stk_service och tar bort den - startar om telefonen så slipper du den sen :)

STK är väl Simcard Tool Kit du hittar mer info om den i program/simhanteraren

Postad 15 oktober 2008 - 18:56

Melone
  • Melone
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

STK är väl Simcard Tool Kit du hittar mer info om den i program/simhanteraren

Under Program så har jag nått som heter "Telenor Menyn" och går jag in i det så står det STK-Tjänst längst upp i fönstret. Så det måste handla om Telenor på nått vis verkar det som. Via detta så kan jag se mitt saldo, min faktura,beställa tjänster osv...
Kanske kan vara kul vad vet jag. Men att den tar över hela telefonen är ganska störigt. Så jag kanske måste röja i registret verkar det som :-/

/Melone

Postad 15 oktober 2008 - 18:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Under Program så har jag nått som heter "Telenor Menyn" och går jag in i det så står det STK-Tjänst längst upp i fönstret. Så det måste handla om Telenor på nått vis verkar det som. Via detta så kan jag se mitt saldo, min faktura,beställa tjänster osv...
Kanske kan vara kul vad vet jag. Men att den tar över hela telefonen är ganska störigt. Så jag kanske måste röja i registret verkar det som :-/

/Melone

Har råkat ut för detta 1 gång och det berodde på ett fel på simkortet

Postad 15 oktober 2008 - 19:01

Melone
  • Melone
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Har råkat ut för detta 1 gång och det berodde på ett fel på simkortet

Kan dom svara på nått sånt på Telenor då kanske? Om att det kan vara fel på kortet?

/Melone

Postad 15 oktober 2008 - 19:12

Preed
  • Preed
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Gillar mobilen! Har haft den nu en halv dag.. Jag har dock inte lyckats synca mot datorn för att föra över mina kontakter :/
Jag kör Vista 64 på datorn.. Så Activesync funkar inte man måste köra nåt som heter "Center för Windows-mobile Enheter".. Den skiten vägrar dock hitta telefonen och det står bara "Inte ansluten" när jag stoppar i sladden.. :/ Har ingen CD läsare i datorn så kan tyvärr inte installera någon programvara från den medföljande CDn.. Kanske någon drivrutin för telefonen som behövs? Vart kan jag få tag på den på annan väg isåfall? Hittade ingen drivrutin på supportsidan på SE..

Jag fick in kontakterna till slut iaf.. Jag exporterade samtliga till vCard filer, kopierade in dom på minneskortet och sen satt jag och klickade på alla kontakter en åt gången och valde "Lägg till kontakt".. Det var lite tidsödande iom att jag har nästan 150 kontakter men huvudsaken är iaf att jag fick in dom på telefonen.. :)

Testade även uppdateringsprogrammet för telefonen "Update Service" men den sa bara att det inte gick att uppdatera, den verkade dock identifiera telefonen utan problem.. Det finns nog ingen software uppgradering ännu skulle jag tro..

Skulle uppskatta lite hjälp med det där med synkningen av kontakter mot Vista om någon har koll på det.. SEs supportsida nämnde bara activesync när jag kollade... :/

Jag får förresten "bara" 400kb/s i överföringshastighet över W-lanet mot min stationära dator, är det normalt för 802.11b/g?

Messenger(msn) får jag inte att fungera heller, inte ens när jag sitter uppkopplad mot WLANet här, surfa på webben funkar utan problem dock.. Måste man betala Tre för att kunna använda messenger? Typ blockerar dom portarna mot msn annars?

Redigerat av Preed, 15 oktober 2008 - 19:14.

Postad 15 oktober 2008 - 19:13

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Kan luren spela x.264 mkv filer???

/P

Postad 15 oktober 2008 - 19:16

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

Det här med Windows Mobile blir bättre och bättre.

Installerade Resco Explorer, mappade upp några av mina nätverksshares hemma.
Installerade Core Player, navigerade fram till några Lost-avsnitt på DivX. Fungerade klanderfritt! Skärmen är helt enkelt otrolig...
Installerade TomTom Navigator, laddade ner en karta över Göteborg. Skapade diverse rutter. Fungerade klanderfritt. Nu ska jag bara få igång rösterna samt installera fler kartor...

Nu har jag nollställt telefonen, installerat SPB Backup och börjat leka lite mer. En sak som jag inte är vän med ännu är dock surfningen på webben... Kommer väl snart.

Jaja, fortsätter leka!

Jag får inte det till att funka. Hittar det både med min laptop på wifi och xboxen på kopparn men inte med resco file exploerer. Är det nån inställning jag missat? Kör vista.

Postad 15 oktober 2008 - 19:17

Preed
  • Preed
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Kan luren spela x.264 mkv filer???

/P

Jag testade en 720p sample, men coreplayer vägrade :/ Gissar dock att processorn ändå inte orkar dekoda HD filer...

Postad 15 oktober 2008 - 19:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tre har då inte gjort det tidigare iaf..körde Msn på min utan problem TyTn Ii utan problem..

Testa att ta hem Fring och se om de funkar..

Ska vara gratis

http://www.fring.com/

P@itor
Ska du bara dela ut hårddisk så du kommer åt den från telefonen så testa Total Commander.
Enkel å gratis :)

Postad 15 oktober 2008 - 20:12

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

Tre har då inte gjort det tidigare iaf..körde Msn på min utan problem TyTn Ii utan problem..

Ska vara gratis

P@itor
Ska du bara dela ut hårddisk så du kommer åt den från telefonen så testa Total Commander.
Enkel å gratis :)

ska testa om det gör nån skillnad.

Edit: Hitta det direkt. Skumt att inte Resco gjorde det. Resco file explorer e ju bra mkt mer lättanvänt.

Redigerat av P@itor, 15 oktober 2008 - 20:37.

Postad 15 oktober 2008 - 20:17

Preed
  • Preed
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ska vara gratis

Problemet verkar vara något annat för jag kommer inte ut på internet om jag inte är ansluten via mitt wlan.. Måste jag göra nåt för att ställa in internetåtkomst när jag har 3? Jag tryckte bara in simkortet.. :)

Jag var in och kollade inställningarna för "3 Sverige" anslutningen, där finns ingen information om användarnamn/lösenord/domän.. Hittar inte den infon i alla papper som jag fick med heller.. Det kanske inte fungerar när man har ett tillfälligt nummer(väntar på portering)?

Redigerat av Preed, 15 oktober 2008 - 20:22.

Postad 15 oktober 2008 - 20:24

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Kan dom svara på nått sånt på Telenor då kanske? Om att det kan vara fel på kortet?

/Melone

Inget fel på kortet i sig skulle jag tro, det är nog för gammalt. Är det ett gammalt Vodafone kort är det absolut för gammalt

/Melone

Precis, en funktion jag inte hade någon nytta av - hade samma fel på min Tytn och Tytn II :) Men nu jag har bytt till ett nyare SIM kort så då slipper man fulhacka telefonen :rolleyes:

Redigerat av easycure1974, 15 oktober 2008 - 20:21.

Postad 15 oktober 2008 - 20:36

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Hur är det om man ex köper via tre... blir menyerna anpassat till 3 då eller hur är det? Vill helst slippa sånt

Postad 15 oktober 2008 - 20:47

Xon81
  • Xon81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hur är det om man ex köper via tre... blir menyerna anpassat till 3 då eller hur är det? Vill helst slippa sånt

Om du köper den nu så slipper du få den brandad av Tre. Mest troligt kommer dom väl göra det så fort dom får tillgång till fler telefoner.

Postad 15 oktober 2008 - 20:48

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Gillar mobilen! Har haft den nu en halv dag.. Jag har dock inte lyckats synca mot datorn för att föra över mina kontakter :/
Jag kör Vista 64 på datorn.. Så Activesync funkar inte man måste köra nåt som heter "Center för Windows-mobile Enheter".. Den skiten vägrar dock hitta telefonen och det står bara "Inte ansluten" när jag stoppar i sladden.. :/

Har du laddat ner den senaste versionen av Device Center 6.1 för 64-bitars Vista?

Postad 15 oktober 2008 - 20:51

Unregistered41e3fa6b
  • Unregistered41e3fa6b
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

...

Jag har ett bluetooth-headset, men telefonen stänger av sin bluetooth ständigt.

...

Tips på lösning?

Jag har samma problem, har headset HBH-PV708 om det nu kan spela någon roll.

Också tacksam för lösning på problemet

Postad 15 oktober 2008 - 21:16

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Ja det är det här med brandad jag skulle vilja slippa. På mina gamla K750 fick jag en brandad vodafone... Va inte vackert precis

Lite ny när det gäller det här med surfkostnader på mobil bara. Där verkar 3 vara bästa alternativet?

Kan man skaffa en obrandat nalle men ändå skaffa ex 3 surfabonnemang eller måste det vara anknytet ihop med köp av nallen?

Redigerat av Zeaed, 15 oktober 2008 - 21:17.

Postad 15 oktober 2008 - 21:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
jag har Tre och det ska inte behövas göra nå...testa att köra connection setup så ska den ställa in allt automatiskt.windows-settings-connections...starta sen om telefonen..borde ligga där...

Postad 15 oktober 2008 - 21:26

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Fick hem min Xperia igår. Väldigt nöjd hittills. Det enda jag har att klaga på är att den någon gång ibland låser sig en 10 sekunder, innan det släpper igen. Men det kan jag leva med, händer inte så ofta. Jag tog två bilder som finns i mitt galleri om ngn vill se lite annat än produktbilder.

Anyway, jag letade runt lite på spelare som kan köra internetradio (shoutcast streams). Det finns ju t.ex. CorePlayer Mobile, men den kostar pengar. Jag hittade en utmärkt gratisspelare som heter GSPlayer:
http://hp.vector.co....thors/VA032810/

Jag sparade bara ner alla mina shoutcastbookmarks som pls-filer och förde över till en katalog på mobilen, så kan jag öppna dem inifrån GSPlayer och köra sen.
Verkar funka alldeles utmärkt, den tonar ner musiken vid inkommande samtal, pausar när man svarar, och börjar spela igen när man pratat klart. Går dock inte att styra play/pause via mitt bt-headset men man kan inte få allt här i världen.

Nu skall jag också se till att fixa ett data-fastpris-abonnemang så jag inte blir ruinerad :)

Redigerat av khaan, 15 oktober 2008 - 21:27.

Postad 15 oktober 2008 - 21:33

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

ska testa om det gör nån skillnad.

Edit: Hitta det direkt. Skumt att inte Resco gjorde det. Resco file explorer e ju bra mkt mer lättanvänt.

Jag löste det med resco file explorer. Man var ju tvungen att lägga till å bela. Total commander var rätt värdelöst så nu åker det ut.

Postad 15 oktober 2008 - 21:38

huxfluxverkstan
  • huxfluxverkstan
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Är det någon som fått och provat med ett 16 gb kort än? Lite nyfiken på hastigheten, då det verkar vara ett klass 2 kort bara

Postad 15 oktober 2008 - 21:50

Ekis52
  • Ekis52
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Just nu verkar alla telefoner leveras olåsta utan Tre.s programvara i. Ialla fall ute i butikerna.
Köpte min i måndags på expert i södertälje. fick den sista. Sen skulle dom inte få in någon förrän 14/11.

Den har hittils fungerat utan några problem. Man kan inte ta emot 3-mobil-tv i den om man köper den utan tre.s operatörslås.

Postad 15 oktober 2008 - 21:55

Muukie
  • Muukie
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Tja!

Jag har installerat TomTom på min Xperia och det funkar utmärkt. Dock är det min första mobil med gps(eller a-gps som det verkar heta) och nu har jag läst att det tydligen kostar att använda sig av den(att det krävs datatrafik för att lokalisera master). Men jag har även kört mobilen utan mitt simkort insatt och testat gps:n och det funkar också. Så hur ligger det till egentligen, vågar man ha i sitt simkort när man har på gps:n?
En fråga till..
Kan man se någonstans i mobilen hur mycket datatrafik man laddat ner?(är lite orolig att massa program ska koppla upp sig och kosta pengar utan att man vet om det)

Citerar mig själv här men har fastnat lite i aGPS snacket..
Är det någon som vet hur man stänger av a-gps:n så man bara använder den vanliga gps:n(då kostar det nämligen ingenting) Använder man aGPS:n så kostar det datatrafik(typ några kilobytes) varje gång den ska hjälpa till och hitta satelliter. Tyvärr har jag Telenor som operatör och de tar betalt i 100kilobytes steg. Alltså använder jag 10kb så får jag betala för 100kb=1,50kr.. Helt sjukt.
Ska nämligen köra 100mil i helgen och undrar då om jag vågar ha på gps:n med mitt simkort i. Så är det någon som vet hur man stänger av A-gps:n?

Postad 15 oktober 2008 - 22:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Alltså...Min Htc uppdaterar 1ggr/vecka och då frågar den först...Gissar att det är samma sak med Xperia..
Kanske nån annan som kan ge ett 100% säkert svar :)

P@itor
Hur tusan fick du det at funka med Resco ?
Jag provade men lyckades aldrig

Gör en Guide :-)

Postad 15 oktober 2008 - 22:24

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
Fick så min andra X1 idag! Denna glappar lite grann på ena sidan. Men det lilla glappet kommer jag överleva. Inte i närheten av så mycke som den förra glappade!

Känns skönt att ha nåt att pilla med igen! :)

Postad 15 oktober 2008 - 22:27

huxfluxverkstan
  • huxfluxverkstan
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Fick så min andra X1 idag! Denna glappar lite grann på ena sidan. Men det lilla glappet kommer jag överleva. Inte i närheten av så mycke som den förra glappade!

Känns skönt att ha nåt att pilla med igen! :)

Hur menar du att den glappar? Kan du beskriva lite närmare? Är det i utfällt läge eller infällt eller både och?

Redigerat av huxfluxverkstan, 15 oktober 2008 - 22:29.

Postad 15 oktober 2008 - 22:28

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
En annan n00b fråga

Är mobilsufsabonnemang med fast data trafik för mobil och det abonnemang man har att ringa för 2 olika abonnemang eller samma?

Och mobilsurfsabonnemang för mobil är inte samma sak som mobilsurf för bärbar dator?

Postad 15 oktober 2008 - 22:29

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hur menar du att den glappar? Kan du beskriva lite närmare, då jag undrar lite över det

Har också införskaffat X1 och har klarat mig bra från glappet. Med glapp tror jag att man menar att slidern kan kännas lite lös och glida isär lite för enkelt. Jag hade samma problem med min HTC som jag hade innan men denna har inte dessa tendenser.

Postad 15 oktober 2008 - 22:33

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

En annan n00b fråga

Är mobilsufsabonnemang med fast data trafik för mobil och det abonnemang man har att ringa för 2 olika abonnemang eller samma?

Och mobilsurfsabonnemang för mobil är inte samma sak som mobilsurf för bärbar dator?

Jag kör med Telenorabonnemang och har ett "tak" så det kostar max 19 kronor per dygn så det känns stabilt. Då kopplar man upp sig via Telenors inställningar mot deras s.k. APN. Det abonnemanget ligger på samma abonnemang som jag använder när jag ringer.

Om du däremot använder din telefon som ett modem för en bärbar dator kan du stöta på problem då trafiken inte körs genom Telenors APN-koppling, dvs du får betala en helt annan taxa och då blir det fort dyrt på mobilräkningen, i alla fall om man som Mig kör Telenor.

Postad 15 oktober 2008 - 22:35

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Hur menar du att den glappar? Kan du beskriva lite närmare? Är det i utfällt läge eller infällt eller både och?

När man har fällt ut tangentbordet så glappar skärmen, på min nya glappar den bara lite på ena sidan. På den första jag köpte känndes det som den skulle lossna bara man peta på den!

Postad 15 oktober 2008 - 22:40

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man stänger av a-gps:n så man bara använder den vanliga gps:n(då kostar det nämligen ingenting) Använder man aGPS:n så kostar det datatrafik(typ några kilobytes) varje gång den ska hjälpa till och hitta satelliter. Tyvärr har jag Telenor som operatör och de tar betalt i 100kilobytes steg. Alltså använder jag 10kb så får jag betala för 100kb=1,50kr.. Helt sjukt.
Ska nämligen köra 100mil i helgen och undrar då om jag vågar ha på gps:n med mitt simkort i. Så är det någon som vet hur man stänger av A-gps:n?

Jag tror det är "SnabbGPS" funktionen du tänker på. Den laddar ner data via tillgängligt nät (GPRS, 3G, WLAN) för att snabba upp positionering av GPSen. Starta SnabbGPS (det heter så på Svenska, man ser en lila radar på en ikon). Du kommer till en meny där du manuellt kan hämta information för snabbare positionering. I menyn som finns kan du välja hur du ska ladda ner informationen och när (Alternativ). Jag har valt att påminna mig när data löper ut och att hämta automatiskt via Activesync. Jag har bockat ur att hämta data automatiskt när det löper ut. På så sätt får jag kontroll över funktionen och kan använda den vid behov... till exempel efter en flygtur halva jorden runt och man står utanför en flygplats och undrar var hotellet finns. Då kan det vara värt en manuell uppdatering för att slippa att vänta på att få GPSen att fatta var man är någonstans...

Postad 15 oktober 2008 - 22:50

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hittade ett suveränt program som kommunicerar med min Sony Ericsson MBW-100 Bluetoothklocka för Windows Mobile. Fungerar utmärkt med XPERIA X1 men även med andra Windows mobile-enheter. Och det bästa av allt... programmet är helt gratis! Ursprungligen hade inte BT-klockan så många funktioner, men med hjälp av SmartWatchM blev det en helt ny upplevelse att äga en MBW-100 Bluetoothklocka :-)

http://forum.xda-dev...d.php?p=1848969

Postad 15 oktober 2008 - 22:58

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

Ett tips för er som har problem med att telefonen automatiskt ansluter till datakonton ni inte vill. Ni kan använda ett gratis program som heter nodata där ni kan avaktivera/aktivera 3G kontot om ni vill.

Bifogad fil  nodata.zip   25,28K   83 Antal nerladdningar

Hittade ett suveränt program som kommunicerar med min Sony Ericsson MBW-100 Bluetoothklocka för Windows Mobile. Fungerar utmärkt med XPERIA X1 men även med andra Windows mobile-enheter. Och det bästa av allt... programmet är helt gratis! Ursprungligen hade inte BT-klockan så många funktioner, men med hjälp av SmartWatchM blev det en helt ny upplevelse att äga en MBW-100 Bluetoothklocka :-)

http://forum.xda-dev...d.php?p=1848969

Välkommen till en värld med öppet os till mobilen :)

Redigerat av P@itor, 15 oktober 2008 - 22:57.

Postad 15 oktober 2008 - 23:27

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej

Är de någon som vet om de finns något bra klockprogramm, med bättre alarmfunktion

om de är billigt eller gratis skadar inte :)

tack på förhand

Postad 15 oktober 2008 - 23:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Spoonalarm gillar jag skarpt och de är gratis

http://www.spoontool...es/Page1220.htm

inte så avancerad men bra storlek på snoooozeknappen :-)

Postad 16 oktober 2008 - 00:36

SkeeZ
  • SkeeZ
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

En annan n00b fråga

Hej..

jag köpte min x1 med tre abbonemang, med 3bomben 499 vilket blir 499 kr och 39kr mer i månaden för telefonen i 18 månader, dessa 499 kan jag använda till tjänster som tex fast turbo3g med obegränsad trafik, det ger mig 299 kr kvar till annat.
väldigt bra lösning från tre.

tror det ska gå använda x1 som modem,, nån som vet???

detta skrivet på min x1.

Redigerat av SkeeZ, 16 oktober 2008 - 00:43.

Postad 16 oktober 2008 - 06:16

Xon81
  • Xon81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hej..

jag köpte min x1 med tre abbonemang, med 3bomben 499 vilket blir 499 kr och 39kr mer i månaden för telefonen i 18 månader, dessa 499 kan jag använda till tjänster som tex fast turbo3g med obegränsad trafik, det ger mig 299 kr kvar till annat.
väldigt bra lösning från tre.

tror det ska gå använda x1 som modem,, nån som vet???

detta skrivet på min x1.

Köpte samma sak igår fast med 399 bomben. Enligt säljaren så var det inga problem att
använda mobilen som modem. Det är det andra dataabonnemanget dom säljer som enbart får
användas i telefonen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.