Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 april 2014 - 12:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Sedan är det inte bara vanlig kopparkabel som du skriver, om det hade varit så enkelt att vanlig lampsladd hade fungerat lika bra som en Reference kabel då är det många tillverkare som skulle varit helt borta.

Samtidigt förstår jag inte att det skall vara så förtvivlat svårt att acceptera att någon annan kan märka skillnad, men bara för att du inte kan skilja på en lampsladd och en Reference kabel betyder ju inte att övriga världen inte kan det heller, dom kanske har bättre hörsel än dig.

Rent blaj, som vanligt.

Åk och gör den där kabeltesten, borde ju vara lätt att kamma hem 1 miljon USD?

Underligt att ingen klarar av att höra skillnad på kablar när det verkligen testas blint. Att du "hör" skillnad när du vet att du bytt kabel är ju lätt att förklara.

Postad 13 april 2014 - 12:33

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 2
Är det inte lika bra att lägga ner den här diskussionen, dom som inte tror att det är någon skillnad kommer aldrig att acceptera att det finns andra som kan höra skillnad, för det skulle vara ett totalt fiasko och nederlag för dom inklusive dig Buddy.

Oavsett vad det är för skillnad eller egenskaper så finns det ju faktiskt folk som märker skillnad eller är det någon som missat det, och samtidigt kan man ju undra om en lampsladd är det bästa man kan ha, hur kommer det sig att alla dessa tillverkare finns kvar år efter år, eller tror du på fullaste allvar att hela jordens befolkning är så dumma att dom gått på den här bluffen, ja förutom några experter här på forumet då som tycker att lampsladd är det bästa man kan ha, oavsett om högtalaren kostar 5000 eller 1.600.000.

Om jag hade haft råd med en högtalare för 1.600.000. så inte fasen hade jag satt dit en lampsladd, då får man ju vara dummare än tåget och då är jag taskig mot tåget.

Men som sagt som någon annan sade Buddy, låna hem lite bättre grejer och gör en bedömning efter det.

Postad 13 april 2014 - 12:38

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Rent blaj, som vanligt.

Åk och gör den där kabeltesten, borde ju vara lätt att kamma hem 1 miljon USD?

Underligt att ingen klarar av att höra skillnad på kablar när det verkligen testas blint. Att du "hör" skillnad när du vet att du bytt kabel är ju lätt att förklara.

Jag bytte kabel för att jag möblerat om lite och förväntade mig ingen skillnad, men den var där i alla fall, och om du inte märker skillnad kan ju inte jag hjälpa, men betyder det att ingen annan i hela världen inte kan det heller, jag bara undrar.

Postad 13 april 2014 - 12:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Är det inte lika bra att lägga ner den här diskussionen, dom som inte tror att det är någon skillnad kommer aldrig att acceptera att det finns andra som kan höra skillnad, för det skulle vara ett totalt fiasko och nederlag för dom inklusive dig Buddy.

Jag undrar fortfarande vad det är för egenskap som gör en kabel bättre än en annan.

Postad 13 april 2014 - 12:45

vinballe
  • vinballe
  • Användare

• 122 inlägg
  • 1
Jag har blindtestat min helt ovetande fru under 2 veckors tid.. Hemmameckade av furutech baserad på u-2T, svalander bananer VS. supra 4x2,5mm med svalander bananer, samma kabelstrumpa på och tillverkade "i hemlighet" så att kvinnan i mitt liv inte skulle märka att det fanns en till uppsättning som lurade bakom en lucka i bänken. Båda paren spelade lika mycket och resultaten är små, men de finns ändå där.
Efter att ha matats med att det inte är någon som helst skillnad här under lång tid så trodde jag att det är ren placebo jag tidigare upplevt när jag gjort små kabeländringar.
De dagar jag rullat med ena paret har det ibland gnällts över vass diskant, "sämre ljud", "har du gjort något?" etc.
Jag har blånekat.
När jag kört med andra paret har det var "för mkt bas" och annat liknande.
Gjorde testet i 2 veckor och hon lyssnar dessvärre (till fördel just nu) nästan alltid på samma musik/låtar.
Min upplevelse (behöver absolut inte delas) är att det är visst skillnad mellan kablar. Nu har jag förvisso en relativ budget-anläggning och det har testats med billiga kablar, men det märks ändå.
Det är mycket hokus pokus med kablar dock. Det är jag oerhört benägen att hålla med om!

Disclaimer: inget i detta test är vetenskapligt förankrat, inga förändringar gjorda med inställningar eller högtalarplacering, jag har endast fört min fru bakom ljuset och har en uppsättning kablar att gömma/sälja vidare innan hon upptäcker att jag bränt ytterligare nästan 2000kr bara för att testa.. Jag är rökt.

Postad 13 april 2014 - 13:04

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 1
Har lagt lite mera pengar än Svensson gör på min anläggning inklusive kablar och jag hör en förbättring mot innan bytet av kablar.

Postad 13 april 2014 - 13:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 2
Jo, vi kan lägga ned diskussionen, om inte det hela tide kommer in fler kabeltroende i tråden.

Får helt ovetenskapliga tyckanden stå oemotsagda så tycker vissa att det inte är farligt, men det leder till att folk går på det och köper onödigt dyra kablar eller blir pålurade såna där manicker som länkades till.

Det är, för mig, att jämföra med om man skulle blanda ut en beståndsdel i vatten i så stora mängder att beståndsdelen inte längre kan detekteras och sånt går väl ingen på?
Jo, just det ja. Folk går även såna bluffar.

Postad 13 april 2014 - 13:19

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 1
Homeopati menar du

Postad 13 april 2014 - 13:22

vinballe
  • vinballe
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Man måste ju ta det hela med en nypa salt. Anser jag.
Det är säkerligen så att det går att tweaka sin anläggnings ljudkaraktär med kablaget, men inte totalförändra, det är iaf min upplevelse.
Och att det dyraste är det bästa är inte alltid sant etc.
Jag personligen försöker vara lite källkritisk i den mån det går men erkänner mig själv som något kabeltroende, så mig ska man faktiskt kanske undvika att lyssna så mycket på.
Min åsikt är färgad, om en säger.

Postad 13 april 2014 - 13:30

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 1
SC-Zap om du är nöjd med dina billiga kablar till din anläggning så är det väl bra, men det finns jag och några andra som inte tycker som du och är villiga att köpa lite dyrare kablar för pengarna. Placebo eller inte?

Postad 13 april 2014 - 13:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

...men det finns jag och några andra som inte tycker som du och är villiga att köpa lite dyrare kablar för pengarna. Placebo eller inte?

Placebo.

Postad 13 april 2014 - 13:37

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 1
Jag lägger ingen värdering i sakfrågan utan undrar vem man skall "lyssna mest på". De kabeltroende hävdar sitt och blir nedyxade av de icke-kabeltroende, eftersom detta är ett forum så blir det den som skriker högst som "vinner" (verbal judo). Vem har rätt (principfråga)?

Redigerat av Unregistered95265801, 13 april 2014 - 13:39.

Postad 13 april 2014 - 13:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag lägger ingen värdering i sakfrågan utan undrar vem man skall "lyssna mest på". De kabeltroende hävdar sitt och blir nedyxade av de icke-kabeltroende, eftersom detta är ett forum så blir det den som skriker högst som "vinner" (verbal judo). Vem har rätt?

Troende kan inte backa upp sina påståenden med vetenskaplig fakta. Frågar man tekniska frågor så tystnar dom. Därav namnet "troende".

Postad 13 april 2014 - 14:24

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Det var som en säljare sade till mig att bara för att en kabel är dyr betyder det inte att den passar i mitt system.

Men i och med att jag sade detta så kommer väl någon att säga att man inte kan matcha kablar med viss elektronik men det är just det man kan.

tyvärr är det väl så att dessa personer som är icke kabetroende inte kan acceptera att någon annan kan märka en skillnad men det är väl den verkligheten vi lever i (TYVÄRR)

Postad 13 april 2014 - 14:28

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Troende kan inte backa upp sina påståenden med vetenskaplig fakta. Frågar man tekniska frågor så tystnar dom. Därav namnet "troende".

Eller icke troende som inte kan acceptera att det finns andra som kan märka en skillnad.

Postad 13 april 2014 - 14:36

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
kylmander titta dina bilder du har en fin anläggning och jag förstår att du inte använder lampsladdar till den :D

Postad 13 april 2014 - 14:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Jag lägger ingen värdering i sakfrågan utan undrar vem man skall "lyssna mest på". De kabeltroende hävdar sitt och blir nedyxade av de icke-kabeltroende, eftersom detta är ett forum så blir det den som skriker högst som "vinner" (verbal judo). Vem har rätt (principfråga)?

Sakfrågan är om det verkligen kan vara så stora skillnader på väl fungerande elektriska ledare att detta skulle vara hörbart. Att det finns de som upplever mer eller mindre stora skillnader är inte märkligt men de som inser att det handlar om elektriska ledare som skall transportera en okomplicerad elektrisk ström i ett par meter förstår nog att upplevelsen eller berättelsen om den sannolikt beror på andra orsaker

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 april 2014 - 14:40.

Postad 13 april 2014 - 15:01

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Sakfrågan är om det verkligen kan vara så stora skillnader på väl fungerande elektriska ledare att detta skulle vara hörbart. Att det finns de som upplever mer eller mindre stora skillnader är inte märkligt men de som inser att det handlar om elektriska ledare som skall transportera en okomplicerad elektrisk ström i ett par meter förstår nog att upplevelsen eller berättelsen om den sannolikt beror på andra orsaker

Verbal judo med andra ord.

Postad 13 april 2014 - 15:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 0

Det var som en säljare sade till mig att bara för att en kabel är dyr betyder det inte att den passar i mitt system.

Då är det ju bäst att du byter ut kablarna inuti högtalaren så dom också passar ditt system.

Postad 13 april 2014 - 15:09

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Saken är ju den att dom icketroende inte vill acceptera att det kan finnas skillnader och om dom hade velat testa lite mer

[/size]

Då är det ju bäst att du byter ut kablarna inuti högtalaren så dom också passar ditt system.

Är du go eller (Pucko)

Postad 13 april 2014 - 15:14

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 0

Är du go eller (Pucko)

Hade du inget bättre att komma med?

Postad 13 april 2014 - 15:15

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Nej, eftersom du inte hade det heller.

Postad 13 april 2014 - 15:19

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 1

Nej, eftersom du inte hade det heller.

Vad vad det för fel på det jag skrev, var ju bara en uppföljning på ditt påstående medans du använde endast ett personangrepp vilket är en stor skillnad.

Postad 13 april 2014 - 15:25

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Du tror inte på det här med kablar, så mitt förslag är att antingen så kollar du med en återförsäljare som kan skifta mellan olika kablar, eller så får du komma hem till mig men då får du hjälpa till med att rigga iordning allt så att vi kan testa allt som sig bör.

Postad 13 april 2014 - 15:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Verbal judo med andra ord.

Tja så kanske man kan kalla det... Hade det här varit ett forum där det handlat om t.ex. medicin så hade du troligen sett liknande "diskussioner" där. Många som upplever effekt av t.ex. homeopatiska preparat och ännu fler som undrar hur tusan några sådana verkligen skulle kunna fungera. Ingen kan heller där ta ifrån någon en upplevelse men däremot självklart ifrågasätta orsaken till den.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 april 2014 - 15:48.

Postad 13 april 2014 - 16:08

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 2
Lite konstigt att bara för att man hör skillnad måste man vara vetenskapsmän och förklara in i minsta detalj varför man hör skillnad. Det verkar vara ett orimligt resonemang eftersom det finns få om ens någon som kan förklara detta i detalj.

Postad 13 april 2014 - 16:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Men i och med att jag sade detta så kommer väl någon att säga att man inte kan matcha kablar med viss elektronik men det är just det man kan.

tyvärr är det väl så att dessa personer som är icke kabetroende inte kan acceptera att någon annan kan märka en skillnad men det är väl den verkligheten vi lever i (TYVÄRR)

Hmm, säljare av kablar. Ja, det är ju en dj-t bra källa, verkligen.

Postad 13 april 2014 - 16:59

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 2
Är man icke kabeltroende så kommer man aldrig att förstå dom som kan höra en skillnad.

Det vill säga icke kabeltroende = nära nog döva personer
Kabeltroende = hörande personer

Postad 13 april 2014 - 17:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 1
Jomenvisst. Så är det ju säkert.

Postad 13 april 2014 - 17:46

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Är man icke kabeltroende så kommer man aldrig att förstå dom som kan höra en skillnad.

Om dessa hörande guldöron, bara kunde bevisa att de faktiskt kan höra skillnader, så skulle diskussionen vara överstökad en gång för alla och för evig tid.

Det enda dessa kabeltroende har förstånd till är att basunera ut hur deras anläggning låter si och så med olika sladdar.
Dessa kabeltroende byter sladdar för att få att ändra sina stereoapparaters diskant- eller bas-ljud :D

Fast de har aldrig lyckats bevisa i praktiska prov (blindtester) att de kan höra skillnader på olika sladdar(kablar).

kylmander kan ju ta och bevisa sin övermänskliga hörsel genom att anta utmaningen
och sopa mattan med de som inte lyckats höra skillnad på dyra sladdar och billiga kablar.
http://gizmodo.com/3...bles-are-better

Postad 13 april 2014 - 18:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 3

Är man vetenskaplig och teknisk intresserad så vill man veta varför saker är som dom är. Troende bara tror...

Postad 13 april 2014 - 22:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 5

Innuti elektroniken sitter det tunna, billiga kopparkablar. Varför är man ett "pucko" om man påpekar det? Det gäller även din Primare SP32, som likt många andra har mycket tunna (och billiga) flatkablar där lågnivå-signalen passerar.

Såg att dina högtalarkablar kostar minst 7500kr. Så här skriver Lefflers Hifi om kabeln:

Ledarna med 4mm diameter är tillverkade av koppar med extremt hög renhetsgrad och som isoleringsmaterial används gasblåst polyeten.

Koppar med extremt hög renhetsgrad kallas för OFC, oxygen free copper. För att en ledare ska kallas det krävs en renhet på minst 99,9%, och det uppfyller t ex en lampsladd från Biltema.

Notera minst, eftersom renheten oftast är högre än så även i en billig kabel.

Angående den fantastiska isoleringen, så är det helt enkelt samma material som används till avloppsrör, slangar osv.

Här har du en signalkabel där samma material, "gasblåst polyeten" används. Den kostar 380kr:
http://www.brl.se/sv...een-rca-1m.html

Du har ju fina prylar, och det låter säkert utmärkt, men du måste försöka förstå att de med tillräcklig kunskap vet att det inte finns något unikt med så kallade dyrkablar. Det är såklart väldigt lätt att dra förhastade slutsatser om ljudskillnader, framförallt när man har betalt tusentals kronor för en "uppgradering". Man tror helt enkelt att det låter bättre, även om en verklig skillnad inte finns.

Det betyder inte att alla kablar överför signal helt utan påverkan, men om du jämför dina Chord-kablar med valfri annan kopparkabel med samma diameter, och liknande isolering (som ärligt talat bara är en typ av böjlig plast) så finns det helt enkelt ingen skillnad, oavsett eventuella hörselproblem eller ej.

Dessa kablar kör jag med:
http://www.netonnet....0M/149150.5506/

Renheten är >99,999%, diametern är 4mm och den kostar ca 53kr per meter.

Du får gärna förklara för mig på vilket sätt denna kabel försämrar ljudet...

Redigerat av Ageve, 13 april 2014 - 23:17.

Postad 13 april 2014 - 23:20

ReZnoR2K7
  • ReZnoR2K7
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
De "dyrare" kablarna är bättre vad gäller kontaktering... oftast. Det finns många billiga kablar som har god kvalité på kontakteringarna också.

Sedan så är många av de dyrare kablarna även mer "estetiskt" tilltalande såklart. Men rent praktiskt så är det inte någon skillnad mellan t.ex. vanlig "EKK" eller kabel för tusen kronor per meter.

Postad 14 april 2014 - 06:56

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 3

Men min poäng är att dom icke kabeltroende kommer aldrig att acceptera att någon annan kan höra skillnad, jag vet inte om det beror på dålig utrustning eller dålig hörsel något måste det vara, jag har blivit kallad troll samt att jag har guldöron och det kanske stämmer alltihop i så fall bjuder jag på det, jag vet vad jag hör och det kan ingen ta ifrån mig.

Jag har till och med sagt att jag kan acceptera att andra inte kan höra någon skillnad så varför kan dom inte acceptera att jag kan höra skillnad.

Men min poäng är att dom icke-gudstroende kommer aldrig att acceptera att någon annan kan uppleva gud, jag vet inte om det beror på dålig utrustning eller dålig hörsel något måste det vara, jag har blivit kallad troll samt att jag har onaturlig förmåga och det kanske stämmer alltihop i så fall bjuder jag på det, jag vet vad jag har träffat gud och det kan ingen ta ifrån mig.

Jag har till och med sagt att jag kan acceptera att andra inte tror på gud så varför kan dom inte acceptera att jag vet att gud finns.

Inser du att du har samma ovetenskaplig påståenden som religiösa?

Kan du då svara på varför alla som anser ha sig samma hörsel som dig och gjort dessa blindtester som kan ge dig över 1 000 000 us-dollar aldrig lyckas? Du anser dig alltså stå över alla andra som påstår att dom också hör skillnad och är hifi-människor?
Med din påstående-teknik kan man hävda vad som helst.
Den dag de finns en peer-review artikel som visar att det är skillnad mellan kablar så kommer det vara bevisat, denna diskussion har pågått i flera decennium. Och hade det varit en skillnad hade den blivit bevisad under den tiden. Ändå har inte de kabeltroende lyckas lägga fram ett enda bevis, du tycker inte det är lite konstigt?

Du borde läsa mer om hur placebo fungerar, men du vet ju hur hjärnan fungerar bättre än vad vetenskapsmän gör tydligen. Dina känslor och uppfattningar som skapas av din hjärna väger över vetenskaplig fakta.

Men om du nu är så säker på att du hör skillnad, varför åker du inte över till Usa och vinner dessa 1 000 000 us-dollar. Du har ju inget att förlora, visst kostar resan lite, men det får du igen när du vinner pengarna. Eller tvivlar du på att du hör skillnad, är det därför du inte åker?

Redigerat av Peterrrrr, 14 april 2014 - 06:59.

Postad 14 april 2014 - 08:08

freol
  • freol
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 2
Kan vi inte planera ett blindtest som inte blir av, precis som det gjordes en gång tidigare i tråden? Det vore väl trevligt.

Postad 14 april 2014 - 09:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag är övertygad att alla kommer acceptera att ni upplever en skillnad den dagen ni visar detta under ett kontrollerat test. Den dagen har hittills aldrig hänt och tills dess så är det bara påstående utan objektiv grund.

Postad 14 april 2014 - 10:07

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

...om det hade varit så enkelt att vanlig lampsladd hade fungerat lika bra som en Reference kabel då är det många tillverkare som skulle varit helt borta.

Samtidigt förstår jag inte att det skall vara så förtvivlat svårt att acceptera att någon annan kan märka skillnad, men bara för att du inte kan skilja på en lampsladd och en Reference kabel betyder ju inte att övriga världen inte kan det heller, dom kanske har bättre hörsel än dig.

Är det inte lika bra att lägga ner den här diskussionen, dom som inte tror att det är någon skillnad kommer aldrig att acceptera att det finns andra som kan höra skillnad...

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att sälja grejor med likvärdig prestanda till olika pris. Varför tror du att det inte skulle vara så?

Sen är det inte alls svårt att acceptera att "någon annan kan märka skillnad", utan det är snarare orsaken till de ibland upplevda skillnaderna som är intressant.

Ibland finns det skillnader som inte märks, ibland märks det skillnader som inte finns, ibland finns det skillnader som märks och ibland finns det ingen skillnad och ingen skillnad märks... :)

Lite konstigt att bara för att man hör skillnad måste man vara vetenskapsmän och förklara in i minsta detalj varför man hör skillnad. Det verkar vara ett orimligt resonemang eftersom det finns få om ens någon som kan förklara detta i detalj.

Nej, man måste definitivt inte "vara vetenskapsman", men det hjälper en hel del att tänka kritiskt och inte alltid tro att den mest attraktiva och lätttillgängliga förklaringen är den riktiga.

Det finns för övrigt gott om folk - t o m här i forumet, som kan förklara en hel del av de här "fenomenen" på ett ganska bra sätt.
Sen är det inte alla som uppskattar, accepterar eller ens bryr sig om att försöka förstå det som diskuteras, men så har det väl alltid varit...

Postad 14 april 2014 - 10:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Jag får påminna om ett klassiskt test mellan vanliga Monster och transparent Opus MM: http://www.avsforum....lled-cable-test Testet skedde i testpersonens egna rum och anläggning (för en bra bit över miljonen). Han hade hört klara skillnad innan mellan dessa kablar när det var öppna tester. Men under kontrollerade former så gick det inte. Jag finner det psykologiskt intressant att folk totalt ignorerar dessa tester och ifrågasätter inte sin egen förmåga överhuvudtaget.

Postad 14 april 2014 - 15:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Sedan är det inte bara vanlig kopparkabel som du skriver, om det hade varit så enkelt att vanlig lampsladd hade fungerat lika bra som en Reference kabel då är det många tillverkare som skulle varit helt borta.

Jo, det ÄR så enkelt. Men folk är ju så jämrans lättlurade att de går på marknadsföringen, och därför finns tillverkarna kvar. Man behöver inte sälja så många kablar om man kan köpa dem billigt och sälja dem fantasidyrt. ;)

Därför att man skulle behöva bryta mot naturlagarna för att göra det. Om det rent fysiskt är omöjligt att man skulle kunna uppfatta en skillnad så är det ett rätt stort claim att komma med att hävda man kan göra det. Då måste det finnas en annan förklaring. Och det gör det, flera stycken. Men de troende vill ju inte lyssna på det örat, de biter sig stenhårt fast i sin tro. För de VET minsann. Bättre än fysikerna. Bättre än biologerna. Bättre än alla lärda människor i denna värld. Tydligen. ;)

Postad 14 april 2014 - 17:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 3
Silver leder ström bäst och borde då vara det ultimata kabelmaterialet. Det är bara det att 100 cm kopparkabel leder ström lika bra som en silverkabel på 110 centimer ( samma diameter då naturligtvis ). Jag håller mig till koppar. :D

Postad 14 april 2014 - 22:14

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0
Placeo, palcebo...
https://www.youtube....h?v=a86KvYjyIbg

Postad 15 april 2014 - 22:00

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Palcebo?

Postad 15 april 2014 - 23:58

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Palcebo?

Personen tycker att samma kabel låter olika eftersom han tror att han lyssnade på två olika efter varandra... Det visade sig att han som utförde testet vissa gånger inte ens bytte kabel...

Postad 16 april 2014 - 20:04

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 1
Bytte ut mina gamla Supra ply mot ett par Chord Epic mest för att jag fick ett mycket bra pris på Chord kablarna.Jag tycker att Chord kablarna låter bättre men jag vet ju inte om det är placebo eller inte har aldrig blindtestat men är hursomhelst jäkligt nöjd med bytet.

Postad 16 april 2014 - 20:14

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Jag förstår dig Tool, och jag tycker som du (för jag har chord i hela mitt system) men jag hoppas att du vet att du sticker ut hakan ganska ordentligt här eftersom jag vet att du kommer att bli emotsagd till 100 %, och då har jag en ännu vassare variant av chord dvs Signature men jag är jättenöjd med den och den är hur brutal som helst.

Postad 17 april 2014 - 07:24

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 2
Man kan ju undra varför dom som byter ut sina kablar och förväntar sig en förändring ALLTID tycker att det låter bättre, aldrig sämre.

Placeboeffekten är stark.

Postad 17 april 2014 - 07:47

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Vad är det för egenskaper då som gör den ena kabeln bättre?

Egenskapen är att det låter bättre. Tekniska specifikationer bryr jag mig lite om. Skit samma om det är koppar, silver eller superdupermegahalvledareikvävekabel. Om en spik hade låtit bäst så hade jag använt det, så enkelt är det. Men faktum är att dyrare kablar oftast låter bättre än billiga. Dessutom är det skillnad mellan olika kabeltillverkare.

Postad 17 april 2014 - 08:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Men faktum är att dyrare kablar oftast låter bättre än billiga.

Det är just den villfarelsen som gör att tillverkarna kan ha så höga prislappar på kablar.

Postad 17 april 2014 - 08:07

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1
Jag brukar spendera en massa tid i en kompis hifibutik och leka runt med alla prylar och har testat en jävla massa kablar.
Olika kablar passar till olika system. Vissa kablar låter kass på alla system. Men faktum är att vi testar kablar hej vilt utan att veta någonting om dom och hör väldigt stora skillnader.
Är det placebo när jag får ont i öronen av vissa kablar medan andra kablar gör att jag glömmer att det är ett par högtalare jag lyssnar på?
Bevisa att jag inte hör någon skillnad tack.

Hittade förresten en liten artikel om inbränning av kabel. Tyvärr orkar väl de flesta här inte läsa den eftersom 90% på det här forumet inte verkar vara intresserade av bra ljud.
Vad är ni egentligen intresserade av? Ser ni bara på stumfilm? Är det 4K stumfilm som gäller?

Här är länken, och den är på molekylärnivå för er som kräver förklaring på allt.
http://mojoaudiofile...ess.com/page/6/

Postad 17 april 2014 - 08:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Är det placebo när jag får ont i öronen av vissa kablar medan andra kablar gör att jag glömmer att det är ett par högtalare jag lyssnar på?
Bevisa att jag inte hör någon skillnad tack.

Bevisbördan ligger på dig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.