Myter inom Hifi!
2028 svar till detta ämne
Postad 30 January 2015 - 15:11
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Modeller jag tycker du kan lyssna på om du är intresserad är Audioquest olika kopparmodeller, sen senare silver.
Tex så låna hem en modell med LGC, Type 4. och en modell med blandad LGC/PSC, Rocket 33, och sedan en kabel med DBS och enbart PSC+, GO-4 eller Rocket 88.
Lyssna på dessa olika kablar i någon vecka hemma i lugn och ro.
Sen när du har lämnat tillbaka dessa kablar och utvärderat dom så lånar du hem en kabel från Audioquest med silver i, tex KE-4 med PSS, sen vill jag att du skriver om dina upplevelser här i tråden, tror du kommer bli kraftigt förvånad.
Ska titta i genom länkarna och videos. Men måste fråga dig en sak innan. Är detta rca eller högtalar kablar. Och vilken längd pratar vi? Ibland är ju längd och area på en kabel intressant.
Postad 30 January 2015 - 15:11
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
http://stereos.about...e-Weighs-In.htm
http://stereos.about...tm#step-heading
+1 på inlägget från mig  Har läst första länken och den stora skillnaden var ju mellan olika kabeldiameter där är alla med på att det gör skillnad. Det som var intressant var att de fick en skillnad på 0.4dB mellan 4.3kHz och 6.8kHz på kablar av samma längd och diameter (antar att bägge var av koppar?). En skillnad som kan vara hörbar under väldigt gynnsamma förhållanden. Jag saknar graferna, hade varit intressant att få jämföra kablarna på en graf... allting blir bättre med en graf. Skulle även vilja ha lite mer info på kabeln ifrån "linn". Bara så att det inte är några filter och sånt i den (det skulle ju givetvis göra skillnad). Men tack för länkarna! Ska läsa vidare i nr 2 nu
Postad 30 January 2015 - 15:13
Att åka långt upp till Umeå, nytt rum, nytt ljud, och att urskilja små nyansskillnader mellan högtalarkablar skulle nog vara ytterst svårt, och detta säger alltså även jag som kabeltroende.
I mitt egna rum, med min egna anläggning så är byten av kablar dock en lättare sak att urskilja.
Och eftersom att ni nästan alla är sarkastiska mot pss som påstår att kablar gör skillnad så blir det tråkigt och framförallt svårt att diskutera sakligt.
Kanske kunde testet göras hemma hos dig? och om det är för mycket pengar så kunde man kanske köra med en lite mindre "symbolisk" summa, någon tusenlapp?
Postad 30 January 2015 - 15:18
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Ska titta i genom länkarna och videos. Men måste fråga dig en sak innan. Är detta rca eller högtalar kablar. Och vilken längd pratar vi?
Ibland är ju längd och area på en kabel intressant.
Ovanstående gäller högtalarkablar. Kanske kunde testet göras hemma hos dig? och om det är för mycket pengar så kunde man kanske köra med en lite mindre "symbolisk" summa, någon tusenlapp?
Det skulle det kunna göras, men jag är mitt uppe i uppbyggnaden av mitt nya biorum, och jag skulle isf behöva ha Zartok här i flertalet dagar. Ett sådant test skulle behövas göras i lugn och ro med mig själv och den som byter kablar, inga andra störelsemoment får finnas.
Postad 30 January 2015 - 15:24
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Angående pengarna så tror jag att Zartok i detta fallet försöker skrämma med denna relativt stora summa för lite lek, men från min sida så är just summan inte ett problem sen framöver iaf, men just nu används mina pengar på hus och renovering. Så inte aktuellt för mig förens mitt rum är färdigbyggt iaf. Den som vinner, vinner helt enkelt.
Postad 30 January 2015 - 15:28
Angående pengarna så tror jag att Zartok i detta fallet försöker skrämma med denna relativt stora summa för lite lek, men från min sida så är just summan inte ett problem sen framöver iaf, men just nu används mina pengar på hus och renovering. Så inte aktuellt för mig förens mitt rum är färdigbyggt iaf.
Den som vinner, vinner helt enkelt.
Är du säker på din sak så är ju trots allt 25.000kr ett fint tillskott till renoveringen?
Postad 30 January 2015 - 15:33
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Har nu läst igenom länk nr 2 noggrant. I testet mellan "audioquest type 4", "qed silver anniversary" och "generic" så var skillnaderna inom toleransen för ev mätfel. Sedan när de testade mot kablar med betydligt större diameter så blev det ju givetvis skillnader. Står att kablarna är mellan 10 och 12 fot långa diametern finns på tre av fem kablar (hade velat se diametern på de två highend kablarna i första delen av testet men antar av mätresultaten att de är samma som "generic" kabeln?). http://stereos.about...tm#step-heading
Postad 30 January 2015 - 15:33
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Att skillnader finns är ju fullkomligt självklart. Det enda intressanta är ju om de går att uppfatta med mänskilga hörseln. Jag tvekar rätt starkt på att någon uppfattat en skilnad på 0,4 dB I en musiksignal. Från därnånstans är det dock under gynnsamma förhållanden möjligt att uppfatta skillnader i enskilda toner.
Men jag finner det inte alldeles omöjligt att riktiga hifinördar skulle kunna rigga upp ett test där man skulle kunna uppfatta en skillnad om de verkigen gav sig fan på det.
Men jag sager det igen; Hör jag ingen skillnad under normala förhållanden är det mig personligen likgiltigt.
Men kabelonani är ju också en hobby.
Postad 30 January 2015 - 15:42
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Är du säker på din sak så är ju trots allt 25.000kr ett fint tillskott till renoveringen?
Ja absolut, så därför krävs ju det jag ovan nämnde, skillnaderna som finns är svåra att detektera om man inte är helt familjär med anläggningens ljud och rum. Det är ju inte som att jämföra två st helt olika högtalare, där är skillnaderna långt mer markanta. Kablars påverkan enligt mig handlar om de små nyanserna. Om man inte verkligen tar i då, och gör ett test mellan tjock AQ PSS mot en tunn flerkardelad skitkopparkabel, då är det stora skillnader vi pratar om.
Postad 30 January 2015 - 15:46
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
I mitt egna rum, med min egna anläggning så är byten av kablar dock en lättare sak att urskilja.
Var bor du? Jag åker gärna över och låter dig göra ett kontrollerat blindtest. Själv är jag fullkomligt övertygad av att du inte klarar det. Du får gärna välja ett X-antal låtar som vi använder så gör jag detsamma.
Postad 30 January 2015 - 15:49
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Var bor du? Jag åker gärna över och låter dig göra ett kontrollerat blindtest. Själv är jag fullkomligt övertygad av att du inte klarar det. Du får gärna välja ett X-antal låtar som vi använder så gör jag detsamma.
Resistans och diverse filter är nog de flesta överens gör skillnader i ljudet, så se till att alla kablar som testas har samma resistans och inga filter. Om han under dessa förutsättningar klarar att höra skillnad på t ex en silverkabel och en kopparkabel, eller en dyr och en billig kabel för den delen så skulle iaf jag vara djupt imponerad.
Postad 30 January 2015 - 15:54
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Vad menar du med låtarna, att du gör detsamma? Jag bor utanför Götelaborg. Du är välkommen när rummet är klart om du känner dig manad. Resistans och diverse filter är nog de flesta överens gör skillnader i ljudet, så se till att alla kablar som testas har samma resistans och inga filter. Om han under dessa förutsättningar klarar att höra skillnad på t ex en silverkabel och en kopparkabel, eller en dyr och en billig kabel för den delen så skulle iaf jag vara djupt imponerad.
Varför ska kablarna ha samma resistans ?
Postad 30 January 2015 - 15:54
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Självklart skall kablarnas kontrolleras före test. Annars är testet meningslöst. Vad menar du med låtarna, att du gör detsamma?
Att jag också väljer ut några låtar. Jag bor utanför Götelaborg.
Jag bor i Stockholm men kommer att åka till Göteborg i mitten av maj för Retrospelsmässan. Varför ska kablarna ha samma resistans ? 
Vad tror du?
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 15:55.
Postad 30 January 2015 - 15:55
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Olika kablar har olika resistans. Självklart skall kablarnas kontrolleras före test. Annars är testet meningslöst.
Utveckla gärna, eller ska ni modda två kablar som mäter och presterar likadant innan testet haha.
Postad 30 January 2015 - 15:55
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Det enda dom mätningarna säger är ju att kabels impedans har betydelse. Det är väl ingen som har ifrågasatt det. Givetvis vill man ha en kabel med så låg impedans som möjligt.
Postad 30 January 2015 - 15:58
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Utveckla gärna, eller ska ni modda två kablar som mäter och presterar likadant innan testet haha.
Inga kablar skall moddas. Det som skall kontrolleras före blindtestet är att inga filter ligger i ledningen som förvränger signalen (då blir återgivningen per automatik sämre) eller att resistensen är för hög. Sedan är det klart som bara den att olika kablar har olika resistans beroende på ledningens tjocklek och material. Jag är elektriker som sagt.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 15:58.
Postad 30 January 2015 - 15:58
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Varför ska kablarna ha samma resistans ? 
Tror inte det är nån (inte ens bland oss som inte är kabeltroende) som hävdar att resistansen inte påverkar ljudet. Högre resistans betyder ju att mindre ström när fram till högtalaren och det påverkar ju givetvis volymen på ljudet. De påståenden som är intressanta är att det skulle vara hörbara skillnader mellan olika material, inbrända kablar och icke inbrända kablar, kristaller som ligger bredvid kabeln och dylikt.
Postad 30 January 2015 - 16:01
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Givetvis ska kablarna inte moddas, med filter etc, vore ju rent av löjligt. Vi ska använda kablar som finns att köpa i butik. olika modeller, material och märke. Det enda dom mätningarna säger är ju att kabels impedans har betydelse. Det är väl ingen som har ifrågasatt det. Givetvis vill man ha en kabel med så låg impedans som möjligt.
Så kan man oxå tolka det om man verkligen försöker.
Postad 30 January 2015 - 16:01
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Om det inte är skillnad på kablar.......
ingen skillnad mellan rca och xlr....etc
Så är kontentan att det inte spelar någon roll vilken förstärkare man har heller.........etc.....
Postad 30 January 2015 - 16:02
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Om det inte är skillnad på kablar....... ingen skillnad mellan rca och xlr....etc Så är kontentan att det inte spelar någon roll vilken förstärkare man har heller.........etc.....
Förstår inte hur du menar, kan du utveckla?
Postad 30 January 2015 - 16:02
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Jag är lätt på att se över om vi skulle kunna göra detta i Maj.
Postad 30 January 2015 - 16:03
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Givetvis ska kablarna inte moddas, med filter etc, vore ju rent av löjligt.
Vi ska använda kablar som finns att köpa i butik. olika modeller, material och märke.
Samma diameter och längd på kablarna skadar ju inte heller. Är ingen som ifrågasätter att det går att höra skillnad på en tjock kabel och en supertunn kabel.
Postad 30 January 2015 - 16:03
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Tror att du som ska sköta kabelbytet kommer få dig en kraftig funderare under denna dagen
Postad 30 January 2015 - 16:04
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Hur ska man annars tolka resultatet? Dom skriver ju t o m som slutsats i första artikeln: Mainly, don't use skinny cables in any system where you care about the sound quality. Dvs, köp feta kablar med låg impedans, vilket inte betyder audiofil-kablar för flera tusen kronor.
Postad 30 January 2015 - 16:06
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Samma diameter och längd på kablarna skadar ju inte heller. Är ingen som ifrågasätter att det går att höra skillnad på en tjock kabel och en supertunn kabel.
Snälla sluta nu? ska vi jämföra skillnader på olika kablar eller likadana kablar  Hur ska man annars tolka resultatet? Dom skriver ju t o m som slutsats i första artikeln: Mainly, don't use skinny cables in any system where you care about the sound quality. Dvs, köp feta kablar med låg impedans, vilket inte betyder audiofil-kablar för flera tusen kronor.
Återigen, priset är inte viktigt för mig öht. en billig kabel kan låta bättre än en dyr, men dom stora skillnaderna mellan olika kablar finns främst bland dom dyrare konstruktionerna och märkena tyvärr. Om AQs kablar är gravt överprissatta? ja absolut!
Postad 30 January 2015 - 16:08
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
kablar har ju ingen betydelse enl. detta forum, så kan det ju inte vara någon skillnad mellan 20hz - 20khz på förstärkare heller...
(förstärkare utan tonkontroller och annat tjafs). ,-)
Postad 30 January 2015 - 16:08
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag skulle kunna tänka mig att lägga till ytterligare 25.000kr, om Zartok skulle vilja komma ner till Göteborg så utför vi testet här. Förloraren står givetvis även för Zartok's resa hit.
Du menar att du är redo att lägga till 25.000 så att potten ligger på 50.000 kr eller? Jag ska skriva att jag inte försöker skrämmas med summan. Det står i tråden att jag accepterar mindre summor också. Självklart. Jag kan göra det för 5000 också, inga som helst problem. Alla villkor står i tråden och skulle någon ta testet så skulle vi skriva ett juridiskt bindande avtal, där båda parterna är bundna till avtalet och införstådd med spelreglerna.
Postad 30 January 2015 - 16:09
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Om det inte är skillnad på kablar....... ingen skillnad mellan rca och xlr....etc
Klart att det är skillnad mellan olika sorters kablar. Du kan ju inte koppla BNC till RCA utan adapter exempelvis. Men vad har det med diskussionen att göra? Så är kontentan att det inte spelar någon roll vilken förstärkare man har heller.........etc.....
Beror ju helt på hur du menar. För att driva ett par högtalare på 50W/4ohm i 92dB i känslighet kan man utnyttja hela potentialen med en ganska simpel och billig förstärkare. Har du däremot ett par Ino Pi60s så behöver man leta runt lite extra, även om det finns en del i förstärkarväg att välja mellan som man inte kommer höra skillnad på. Jag är lätt på att se över om vi skulle kunna göra detta i Maj.
Jag ställer gärna upp.
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
kablar har ju ingen betydelse enl. detta forum, så kan det ju inte vara någon skillnad mellan 20hz - 20khz på förstärkare heller... (förstärkare utan tonkontroller och annat tjafs). ,-)
Nej, det är det inte heller
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Snälla sluta nu? ska vi jämföra skillnader på olika kablar eller likadana kablar 
Du har ju hävdat att det är stor skillnad på ljudet beroende av material i kabeln?! Eller vänta nu, vi kanske tycker lika dant ändå, bara att vi uttrycker oss olika? Anser du att två kablar som har samma resistans kommer att låta likadant oavsett om de är gjorda av silver eller koppar, är inbrända eller icke inbrända är 2 meter eller 10 meter? I sådana fall så är antingen jag ovetandes kabeltroende eller du icke troende eller båda nånstans mittemellan...
Postad 30 January 2015 - 16:10
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Du menar att du är redo att lägga till 25.000 så att potten ligger på 50.000 kr eller?
Jag ska skriva att jag inte försöker skrämmas med summan. Det står i tråden att jag accepterar mindre summor också. Självklart. Jag kan göra det för 5000 också, inga som helst problem.
Alla villkor står i tråden och skulle någon ta testet så skulle vi skriva ett juridiskt bindande avtal, där båda parterna är bundna till avtalet och införstådd med spelreglerna.
Ett test ska vara som det bör, varken mer åt någons håll.
Postad 30 January 2015 - 16:11
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ok, genierna I testet har dragit slutsatsen att man inte skall ha så tunna kablar att de påverkar ljudet hörbart. Applåder!!! 
Man får ju innerligt hoppas att dessa spånuvuden inte använder ringkabel till sitt elnät.
Postad 30 January 2015 - 16:11
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ett test ska vara som det bör, varken mer åt någons håll.
Vad menar du?
Postad 30 January 2015 - 16:13
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Du har ju hävdat att det är stor skillnad på ljudet beroende av material i kabeln?!
Eller vänta nu, vi kanske tycker lika dant ändå, bara att vi uttrycker oss olika? Anser du att två kablar som har samma resistans kommer att låta likadant oavsett om de är gjorda av silver eller koppar, är inbrända eller icke inbrända är 2 meter eller 10 meter?
I sådana fall så är antingen jag ovetandes kabeltroende eller du icke troende eller båda nånstans mittemellan...
Nej, det är skillnad på koppar och silver, rent ljudmässigt. Vad menar du?
Att testet ska genomföras genom att testa olika kabelmodeller mot varandra, i en anläggning som lyssnaren känner till, och där denne ska detektera ljudliga skillnader beroende på vilken kabel som används för tillfället mellan steg och högtalare.
Postad 30 January 2015 - 16:15
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Nej, det är skillnad på koppar och silver, rent ljudmässigt.
Då borde det väl vara bra för testet att ha en kopparkabel och en silverkabel med samma resistans? Då kan ju ingen komma senare och säga att enda anledningen att du hörde skillnad var för att det var högre resistans i ena kabeln.
Postad 30 January 2015 - 16:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag kan tänka mig att resa för att göra testet, men då kan det bli av till sommaren. Jag kommer ner till dig med en billig kabel från Kjell och du får ställa upp med din kabel (läs förutsättningar). Dock så skulle du få betala pengarna för vadet plus mina omkostnader för resa och sånt vid en förlust. Om du vinner står jag själv för omkostnaderna plus att du får pengarna i Vadet.
Postad 30 January 2015 - 16:20
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Då borde det väl vara bra för testet att ha en kopparkabel och en silverkabel med samma resistans? Då kan ju ingen komma senare och säga att enda anledningen att du hörde skillnad var för att det var högre resistans i ena kabeln.
Hehe det beror ju på hur man ser det, olika kablar låter enligt mig olika och har olika resistans, materialval, konstruktion, därav låter dom oxå olika. Jag kan tänka mig att resa för att göra testet, men då kan det bli av till sommaren. Jag kommer ner till dig med en billig kabel från Kjell och du får ställa upp med din kabel (läs förutsättningar). Dock så skulle du få betala pengarna för vadet plus mina omkostnader för resa och sånt vid en förlust. Om du vinner står jag själv för omkostnaderna plus att du får pengarna i Vadet.
Precis, ser inte hur man skulle göra det på annat vis, rätt ska vara rätt.
Postad 30 January 2015 - 16:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Bara undrar; Om det är självklart att en fet är bättre än en klen, hur menar ni då att två kablar med samma resistans kan låta olika? Ser signalen på något sätt bredden på vägen den har att färdas och blir gladare och kör fortare?
Postad 30 January 2015 - 16:21
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Ok, genierna I testet har dragit slutsatsen att man inte skall ha så tunna kablar att de påverkar ljudet hörbart. Applåder!!! 
Det är i teorin inte omöjligt att en väldigt, väldigt tunn högtalarkabel försämrar signalen avsevärt som kan ge en viss hörbar skillnad i vissa sammanhang (hos vardagliga konsumenter). Men frågan är exakt hur tunn ledningen är, vad den är avsedd för och hur stor skillnaden i slutändan blir. Kanske vore tråden till en hörapparat är tunn nog? Kanske inte särskilt spännande, trots allt.
Postad 30 January 2015 - 16:22
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hehe det beror ju på hur man ser det, olika kablar låter enligt mig olika och har olika resistans, materialval, konstruktion, därav låter dom oxå olika.
Men om silver och koppar låter olika, så måste dom väl låta olika även vid samma resistans? Annars är det ju bara resistansen som spelar roll... eller tänker jag snett nu?
Postad 30 January 2015 - 16:25
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
vad är det för kabel från Kjell du talar om?
jag vill gärna köpa ett par.
jag tror att alla här vill veta det, så man inte ligger sömnlös på nätterna över det jäva dåliga skitljudet man har hemma.
Postad 30 January 2015 - 16:25
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Bara undrar; Om det är självklart att en fet är bättre än en klen, hur menar ni då att två kablar med samma resistans kan låta olika? Ser signalen på något sätt bredden på vägen den har att färdas och blir gladare och kör fortare?
Det har jag ytterst svårt att tro  Jag tror mer att signalen förändras av ledningens konstruktion och faktiska uppbyggnad och material, och detta blir hörbart som mindre nyansskillnader.
Postad 30 January 2015 - 16:27
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Det är i teorin inte omöjligt att en väldigt, väldigt tunn högtalarkabel försämrar signalen avsevärt som kan ge en viss hörbar skillnad i vissa sammanhang (hos vardagliga konsumenter). Men frågan är exakt hur tunn ledningen är, vad den är avsedd för och hur stor skillnaden i slutändan blir. Kanske vore tråden till en hörapparat är tunn nog? Kanske inte särskilt spännande, trots allt.
But switching to the 24-ga cable had a huge effect. For starters, it reduced the level, requiring me to normalize the measured response curve by boosting it +2.04 dB so I could compare it with the curve from the Linn cable. The 24-ga cable's resistance also had obvious effects on frequency response. For example, it cut bass between 50 and 230 Hz by a maximum -1.5 dB at 95 Hz, cut midrange between 2.2 and 4.7 kHz by a maximum -1.7 dB at 3.1 kHz, and reduced treble between 6 and 20 kHz by a maximum of -1.4 dB at 13.3 kHz.källa: http://stereos.about.com/od/accessoriesheadphones/a/Do-Speaker-Cables-Make-A-Difference-Science-Weighs-In.htm Här visar de att en väldigt tunn kabel med hög resistans ger stor skillnad i ljudnivå. Det som skulle vara banbrytande är väl om någon kan höra skillnad på två kablar med samma/nästan samma resistans.
Postad 30 January 2015 - 16:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det är I allafall kul att kabelfalangen verkar vara i numerärt överläge för en gångs skull.
Postad 30 January 2015 - 16:28
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
om man har en kabel med hög resistans kan man rulla den och ställa en kastrull på den och koka potatis.
resistansen påverkar väl bara strömmen inte ljudet......
Postad 30 January 2015 - 16:29
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
om man har en kabel med hög resistans kan man rulla den och ställa en kastrull på den och koka potatis. resistansen påverkar väl bara strömmen inte ljudet......
Mindre ström till högtalaren betyder väl mindre konrörelse och således lägre volym?
Postad 30 January 2015 - 16:30
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Men om silver och koppar låter olika, så måste dom väl låta olika även vid samma resistans? Annars är det ju bara resistansen som spelar roll... eller tänker jag snett nu?
Samtliga skillnader drar sitt strå till resultatet.
Postad 30 January 2015 - 16:32
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Samtliga skillnader drar sitt strå till resultatet.
Då måste ju ett test mellan två kablar av olika material och/eller olika uppbyggnad men med samma resistans vara klockrena att använda.
Postad 30 January 2015 - 16:33
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Här visar de att en väldigt tunn kabel med hög resistans ger stor skillnad i ljudnivå.
Intressant! Dock är dessa kablar ganska långt ifrån de som kabeltroende anser vara dåliga.  om man har en kabel med hög resistans kan man rulla den och ställa en kastrull på den och koka potatis.
Det går alldeles utmärkt och den tekniska principen används i b.la. en traditionell brödrost (fast där används trådlindade resistorer).
Postad 30 January 2015 - 16:33
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Men snälla, jag hade en viss sympati och intresse innan ni började prata goja. Menar ni på fullt allvar att ni inte förstår skillnaden mellan alldeles för hög resistans och TILLRÄCKLIGT LÅG?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|