HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
2043 svar till detta ämne
Postad 26 september 2019 - 16:34
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Detta har jag från kabelskeptikare i Norge och USA som mätade silver och kobber, och därav silver mätar mer DB i diskanten, altså högre signal..
Jag vet inte omm det stämmer, men jag märker iallafall detta jag med.
Vad är det för längd och diameter på dom silver och kopparkablar du märker skillnad mellan?
Postad 26 september 2019 - 17:03
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Vad är det för längd och diameter på dom silver och kopparkablar du märker skillnad mellan?
Tror sølv var 2x 4-5m och kobber Xtz tjokka 2x3m
Sølv var flata tunna, kobber Xtz 2,5mm
Dessa.. https://www.fyndbors...p-2x2-5mm-2-8-m
Redigerat av Danke, 26 september 2019 - 17:06.
Postad 26 september 2019 - 17:08
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Har fortfarande sølvplaterad på effekt signalkabler.
Argon black iN1
Postad 26 september 2019 - 20:46
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Detta har jag från kabelskeptikare i Norge och USA som mätade silver och kobber, och därav silver mätar mer DB i diskanten, altså högre signal..
Jag vet inte omm det stämmer, men jag märker iallafall detta jag med.
Hur ska du ha det egentligen, vet du eller vet du inte? Här säljs en snabb kabel. Undrar hur snabb den är... https://www.hifiexpe...lurium-q-silver
Men det stämmer ju inte med det Danke vet (fast ovan vet han ju inte, förvirrande), den där silverkabeln är ju bra för mid enligt texten???!!!
Postad 26 september 2019 - 21:10
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Danke
Jag hade egentligen inte tänkt kommentera. Men mot bättre vetande så gör jag det.
Du säger att ljuden påverkas av att olika frekvenser går olika fort. Vad innebär det egentligen rent konkret? En elektisk signal genom en ledare färdas nära ljusets hatighet (ca 80-90%), det Googlade jag fram nu snabbt.
Ljusets hastighet är ca 300 miljoner m/s, om du har en 10 m lång kabel så tar det alltså storleksordning 0.04 miljondels sekunder för signalen att färdas genom kabeln. Och i det sammanhanget skall det uppstå en skillnad mellan "snabba" frekvenser och "långsamma" frekvenser som vi människor kan uppfatta. Verkar det rimligt?
Ta istället ett långdistans telefonsamtal. Den signalen skickas ju genom många mil med kabel. Det borde väl förstöra signalen helt? Men så fungerar det ju inte.
Detta handlar ju bara om enkla resonemang avseende om påståendena är rimliga eller ej. Jag utgår från att du nu visar vad jag gjort för fel i mitt resonemang .
Postad 27 september 2019 - 07:27
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Danke
Jag hade egentligen inte tänkt kommentera. Men mot bättre vetande så gör jag det.
Du säger att ljuden påverkas av att olika frekvenser går olika fort. Vad innebär det egentligen rent konkret? En elektisk signal genom en ledare färdas nära ljusets hatighet (ca 80-90%), det Googlade jag fram nu snabbt.
Ljusets hastighet är ca 300 miljoner m/s, om du har en 10 m lång kabel så tar det alltså storleksordning 0.04 miljondels sekunder för signalen att färdas genom kabeln. Och i det sammanhanget skall det uppstå en skillnad mellan "snabba" frekvenser och "långsamma" frekvenser som vi människor kan uppfatta. Verkar det rimligt?
Ta istället ett långdistans telefonsamtal. Den signalen skickas ju genom många mil med kabel. Det borde väl förstöra signalen helt? Men så fungerar det ju inte.
Detta handlar ju bara om enkla resonemang avseende om påståendena är rimliga eller ej. Jag utgår från att du nu visar vad jag gjort för fel i mitt resonemang .
Förut användade Telebolagen rimelig tjocka kablar, endå var det ofta dålig samtal kvalitet.
Idag användas väl mer antenner?
Tele signal är fortfarande inte bra.
Jag kan inte mycket om detta, det funkar. Men pause hiss musik i banken på telefon osv märker jag har betydligt sämre kvalité änn bluetooth här hemma.
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 07:28.
Postad 27 september 2019 - 07:38
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Hur ska du ha det egentligen, vet du eller vet du inte?Men det stämmer ju inte med det Danke vet (fast ovan vet han ju inte, förvirrande), den där silverkabeln är ju bra för mid enligt texten???!!!
Det kann vara så förr att denna du linkar till är ren silver...
Min var bara en rimlig silverplattad stranded som jag fästade bananer till.
Det är denna "skin" effekt teori i praktiken tror jag. https://www.decoaudi...ilver_wire.html
Postad 27 september 2019 - 07:46
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Et raskt sök visar att många har ärfaring med detta.
https://forums.steve...d.793777/page-2
Jag hittar ochså snabbt mätningar..
https://www.head-fi..../#post-11331042
Postad 27 september 2019 - 07:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det kann vara så förr att denna du linkar till är ren silver...
Min var bara en rimlig silverplattad stranded som jag fästade bananer till.
Det är denna "skin" effekt teori i praktiken tror jag.
https://www.decoaudi...ilver_wire.html
Det han skriver är BS. Han påstår t.ex att kabel isolerad med PTFE ger ett syntetiskt ljud
Postad 27 september 2019 - 07:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Det är denna "skin" effekt teori i praktiken tror jag.
facepalm01.png 49,54K
0 Antal nerladdningar Sen angående telefoni. Tror du seriöst att det är kopparkabeln från telestationen till ditt hus / din lägenhet som är anledningen till det dåliga ljudet? Signalen har max bandbredd på 4 kHz... Läste du inte det jag skrev / länkade till om silver vs koppar? Har du 3000 meter mellan förstärkare och högtalare? Men pause hiss musik i banken på telefon osv märker jag har betydligt sämre kvalité änn bluetooth här hemma. Ja, det beror säkert på kablarna till telemasten (fiber), och inte på att mobiltelefoni använder extremt låg bitrate på runt 12 kbit/s. Bluetooth = ingen kabel alls = skitbra, eller? Det han skriver är BS. Han påstår t.ex att kabel isolerad med PTFE ger ett syntetiskt ljud
Syntetiskt ljud är ju en fördel om man spelar Daft Punk iofs.
Redigerat av Ageve, 27 september 2019 - 08:04.
Postad 27 september 2019 - 08:41
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Et raskt sök visar att många har ärfaring med detta. https://forums.steve...d.793777/page-2
Jag hittar ochså snabbt mätningar.. https://www.head-fi..../#post-11331042
Det är extremt tydligt att du inte läst länken angående mätningar eller så förstår du varken engelska och framför allt inte vad bilderna visar.
Eller så är du inte ute efter någonting annat än att trolla. Vilket iofs dina enormt vaga och svamlande svar stärker.
Postad 27 september 2019 - 09:24
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Det är extremt tydligt att du inte läst länken angående mätningar eller så förstår du varken engelska och framför allt inte vad bilderna visar.
Eller så är du inte ute efter någonting annat än att trolla. Vilket iofs dina enormt vaga och svamlande svar stärker.
Jag är nog inte et troll tyvärr. Men skyldig är jag nog till att inte läsa mina länkor tydligt.
Här var det inte samma typ kabel, diameter konstruktion.
Jag kann visa till en annan länk, eller hva det kallas.
Skillnad mellom billiga silverplattad och solid kobber var tydelig. Jag vet inte omm det beror på material eller konstruktion.
På ljusa skivor är detta med diskant övertydligt... Såpass att jag mistenkar att Jeg ville upptäcka det i ett blindt AB test.
Rimliga Xtz är mycket bättre konstruktion änn mina DIY silverplattad.
https://youtu.be/c3AJJrKNBRQ
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 09:26.
Postad 27 september 2019 - 10:10
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Jag är nog inte et troll tyvärr. Men skyldig är jag nog till att inte läsa mina länkor tydligt.
Här var det inte samma typ kabel, diameter konstruktion.
Jag kann visa till en annan länk, eller hva det kallas.
Skillnad mellom billiga silverplattad och solid kobber var tydelig. Jag vet inte omm det beror på material eller konstruktion.
På ljusa skivor är detta med diskant övertydligt... Såpass att jag mistenkar att Jeg ville upptäcka det i ett blindt AB test.
Rimliga Xtz är mycket bättre konstruktion änn mina DIY silverplattad.
https://youtu.be/c3AJJrKNBRQ
Klart PS Audio-snubben påstår att det är skillnad när han själv säljer strömkablar som de påstår ska ge bättre ljud...*suck*
Postad 27 september 2019 - 11:10
Lyfali
-
Lyfali
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Alltså det kvittar om du har turinsvepningen som avskärmning, det kvittar om du byter ut luften i ditt rum till dina trådlösa högtalare så att signalen kan "SVÄVA friktionsfritt" det kvittar ifall du har guldpleterade ändar på din optiska kabel, det är bara marketing BS för att de skall sälja volymer av saker som återförsäljaren har större vinst på kontra stärkare eller talar. Hur länge skall det behöva ta innan folk fattar detta? på riktigt alltså denna tråden är flera år gammal och ingen vill krypa fram för att ens testa fast folk säger sig vara säkra, vad är problemet med ifall man har rätt eller fel? är ni inte nyfikna ni som tror på detta mumbojumbo att se om ni faktist har rätt, zartok är ju berädd att visa sin sak, varför kan inte ni då göra det som påstår er att vara lika säkra på andra sidan.
Postad 27 september 2019 - 11:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Alltså det kvittar om du har turinsvepningen som avskärmning, det kvittar om du byter ut luften i ditt rum till dina trådlösa högtalare så att signalen kan "SVÄVA friktionsfritt" det kvittar ifall du har guldpleterade ändar på din optiska kabel, det är bara marketing BS för att de skall sälja volymer av saker som återförsäljaren har större vinst på kontra stärkare eller talar. Hur länge skall det behöva ta innan folk fattar detta? på riktigt alltså denna tråden är flera år gammal och ingen vill krypa fram för att ens testa fast folk säger sig vara säkra, vad är problemet med ifall man har rätt eller fel? är ni inte nyfikna ni som tror på detta mumbojumbo att se om ni faktist har rätt, zartok är ju berädd att visa sin sak, varför kan inte ni då göra det som påstår er att vara lika säkra på andra sidan.
Att ingen gjort utmaningen beror nog en hel del på att pengar måste satsas. Skulle det vara gratis att testa och chans att vinna pengar så tror jag några har ställt upp.
Postad 27 september 2019 - 11:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Utmaningen är avslutad sedan länge.
Anledningen till varför det kostade pengar är för att det handlar om en vadslagning. Minimumbeloppet på 5000 var eftersom jag behövde hyra en lokal och en personal, och ville inte ta det ur egen ficka vid vinst.
Nu tycker jag att jag har repeterat detta flera gånger om, så läs det som står på sida ett, eller låt bli att kommentera testet över huvudtaget. Att hitta på saker om testet eller missförstå (genom att säga att det KOSTAR) är ju genant. Ska jag betala tusentals kronor varje gång någon vill påvisa övernaturliga saker? Ska jag köpa flygbiljett till vederbörande och dessutom bjuda på hotellnätter? Jag kanske ska betala för förlorad arbetsinkomst?
Låter det rimligt?
Postad 27 september 2019 - 12:33
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Zartok,
Saker och ting kring avslutad runda kanske är svårare att förstå om man är faktaresistent, eller?
Postad 27 september 2019 - 12:37
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Vadet är över.
Jag ska seja två saker.
Silver och koppar märk billiga vil jag gärna ta en test.
Freebe kabel emot Supra är jag intresserad i att ta ett test.
Märk det är inte Zillimillion kablar vi talar omm. Rimliga speccad kablage, emot pjuk.. freebees och jag vet inte va.
Båda Kjell och Biltema seljer goda kablar rimligt nu. Jag är jättenöjd med Kjell på det som inte är så viktigt...
Förut var det lakrits för the world på Biltema och Kjell fanns inte.
Hdmi va löjligt, på 10m full HD funkade inte. Idag så funkar dom på 4k uhd 24fps med 60 inte.....
Obs jag är inte ett troll och inte nykter nu förr att det är visst Fredag.
Och jag är norsk skylla på det.
Postad 27 september 2019 - 12:41
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Omm det inte är skillnad så brukar B
Vell ni Aluminium AAC?
Hva är pointet med att använda rimligt OFC kobber från Kjell omm det inte är skillnad?
Använd Dacs förr 100kr Aluminium och trams.
Det är Jo inte skillnad, varför hålla tillbaka. Go all inn omm ni tror på null skillnad.
Hoppas ni lägger ut en test om barnarbete Aluminium mot Nordost.
Jag har inte nordost, har inte pengar.
Men om jag blir sponsat och får gratis skjuts och lågpris nudlar som mat i en vecka så Stiller jag på ett test i sportlov.
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 12:42.
Postad 27 september 2019 - 12:52
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Utmaningen är avslutad sedan länge.
Anledningen till varför det kostade pengar är för att det handlar om en vadslagning. Minimumbeloppet på 5000 var eftersom jag behövde hyra en lokal och en personal, och ville inte ta det ur egen ficka vid vinst.
Nu tycker jag att jag har repeterat detta flera gånger om, så läs det som står på sida ett, eller låt bli att kommentera testet över huvudtaget. Att hitta på saker om testet eller missförstå (genom att säga att det KOSTAR) är ju genant. Ska jag betala tusentals kronor varje gång någon vill påvisa övernaturliga saker? Ska jag köpa flygbiljett till vederbörande och dessutom bjuda på hotellnätter? Jag kanske ska betala för förlorad arbetsinkomst?
Låter det rimligt?
Jag har i alla fall vetat att det handlar om vadslagning sen starten. Jag bara påpekar vad jag tror, d.v.s. att ingen vill göra testet för att pengar måste satsas. Dom som påstår sig kunna höra skillnad är inte så kaxiga när saker ställs på sin spets. Jag skrev också för tre år sen att ingen kommer att ta utmaningen. Sen nu när utmaningen är över så fortsätter tomma tunnor att skramla om sin magiska hörsel.
En eloge till Zartok som vågade sätta upp vadslagningen 
Redigerat av Buddypresley, 27 september 2019 - 12:57.
Postad 27 september 2019 - 12:58
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Så många skeptiska har reklameat förr dessa aluminium billiga kablar.
Och med god grund. Omm det är null skillnad osv så kann man använda detta.
Men vetenskap sejer nej!!
Jag förstår inte nogåt av detta, jag är inte utbildad Engineer.
Men omm något gissar jag att aluminium är fel.
Skål. Lyssnar på Dream Theater nå. Och då måste jag en Sofiero och norsk akkevit.
https://youtu.be/Avm8s2snox8
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 12:59.
Postad 27 september 2019 - 13:01
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Jag har i alla fall vetat att det handlar om vadslagning sen starten. Jag bara påpekar vad jag tror, d.v.s. att ingen vill göra testet för att pengar måste satsas. Dom som påstår sig kunna höra skillnad är inte så kaxiga när saker ställs på sin spets. Jag skrev också för tre år sen att ingen kommer att ta utmaningen. Sen nu när utmaningen är över så fortsätter tomma tunnor att skramla om sin magiska hörsel.
Om det var ett gentelsman nett, så hade man bettat 1000 kr och det gissar jag är lovligt i våran reglerade länder.
Varför betta 30k???
Postad 27 september 2019 - 13:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Om det var ett gentelsman nett, så hade man bettat 1000 kr och det gissar jag är lovligt i våran reglerade länder.
Varför betta 30k???
Har du ens läst rubriken för tråden?
Postad 27 september 2019 - 13:14
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Jag har ett nytt vad, kan sträcka mej till ett vad til maks 2000
Aluminium versus Nordost.
Och alla signalkablar etc aluminium gratis versus topp noch.
Vadet skall stå i Sportlovet. Då jag har anledning.
Kommer tillbaka i morgon då jag förhoppningsvis är nykter...
Poenget är att visa null skilnad eller hur?
Jag vet gott hvilka plattor jag skal medbringa.
Hoppas ni vet också.
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 13:16.
Postad 27 september 2019 - 13:18
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Det blir roligt att mäta placebo.
Jag står här, jag är klar, köpa massa nudlar och sett av en vecka i Sportlovet.
Null problem.
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 13:18.
Postad 27 september 2019 - 13:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Så många skeptiska har reklameat förr dessa aluminium billiga kablar.
Och med god grund. Omm det är null skillnad osv så kann man använda detta.
Men vetenskap sejer nej!!
Jag förstår inte nogåt av detta, jag är inte utbildad Engineer.
Men omm något gissar jag att aluminium är fel.
Skål. Lyssnar på Dream Theater nå. Och då måste jag en Sofiero och norsk akkevit.
https://youtu.be/Avm8s2snox8
Vad har detta testet med högtalarkablar att göra? Dricker du Sofiero från aluminiumburk förresten?
Postad 27 september 2019 - 13:21
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Interesse kan medellas på mail.
Jag är jätteklar.
Vad har detta testet med högtalarkablar att göra? Dricker du Sofiero från aluminiumburk förresten?
Jag drickar den från 0.5 pintglas förr det är skillnad ochså. Sofiero smakar norsk lager, och är rimligt presis somm Mina kablar, och Pripps blue är föräderi mot Sverige den är hämsk. Därför väljer jag Sofiero och Bellman för dom smakar norsk kvalité lager.
Jag har ändas kvar en Pohjala imperial stout.
Men den passar inte med Dream Theater.
Jag måste ha lager och akkevit eller vodka till metall, det va orsaken till att Jeg köpte lager.
Ochså för att vi skal äta norsk höst fårikål når familjen kommer hem från djungel land/lekland.
Då måste det va akkevit och lager, det är skillnad.
15695874892807932153435107210533.jpg 120,32K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 14:05.
Postad 27 september 2019 - 13:28
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Pohjala från Polen njutas i ett eget Hadeland 0.5 stout glas..
Orsaken förr det är skillnad.. 
15695877300177201698684463585351.jpg 122,24K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 13:36.
Postad 27 september 2019 - 13:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Klart PS Audio-snubben påstår att det är skillnad när han själv säljer strömkablar som de påstår ska ge bättre ljud...*suck*
Har sett några klipp med honom, och det är väldigt tydligt att han är säljare, inte tekniker. Det är inte mycket han har koll på...
Redigerat av Ageve, 27 september 2019 - 13:42.
Postad 27 september 2019 - 14:08
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Har sett några klipp med honom, och det är väldigt tydligt att han är säljare, inte tekniker. Det är inte mycket han har koll på...
Paul är nog 90% entusiastisk och 10% säljare. Han är vel Engineer by work.
Han seljer inte kablar utanom strömkablar.
Les hans bok den är häftig.
Mantrat av Paul är att dom väljer stor strömförsyningar utan att veta hvarför.
Gigantiska trafo självom dom inte vet hvarför, så ljuder det bättre.
Something for the science.
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 14:10.
Postad 27 september 2019 - 14:12
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Hörar Miles Davis nu i Audioquest. Det ljuder helt underbart. Menn allt är nog placebo...
Omm vadet var lägre......
Postad 27 september 2019 - 14:13
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Zartok,
Saker och ting kring avslutad runda kanske är svårare att förstå om man är faktaresistent, eller?
Nej, det tror jag inte. Det handlar nog bara om ouppmärksamhet. Jag har skrivit flera gånger att utmaningen är avslutad, men har man valt att inte läsa så är det svårt att veta så att säga. Jag tror ingen som läst att jag avslutat utmaningen för över ett och ett halvt år sedan varit resistent mot att utmaningen faktiskt är avslutad.
Postad 27 september 2019 - 14:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Tja, hade jag gjort utmaningen helt själv så hade det varit välkommet att helt utan insats komma förbi. Men gissa om resultatet hade varit värdelöst då jag som partisk person hade kopplat om? Det skulle ju inte ha fungerat, och det var pga det som jag ville hyra både lokal och personal. Detta är inget som går att göra gratis och pga det så har jag behövt ha ett golv. Vid en förlust för mig så skulle jag få stå för hyran, personalen och utmaningen. Vid en vinst så skulle det inte ha kostat mig något (vid 5000 kr) då det skulle gå till lokalhyra och personal.
Det var någon som för ett par år sedan sa att jag ju kunde bjuda över folk, betala deras resor, spendera 30.000 kr på att motbevisa några utvalda personer att de inte kan höra skillnad på kablar, men det skulle då ha kostat mig 30.000 kr PLUS lokal och personal (5000 kr) för att motbevisa några personer på internet. Det tyckte jag var ett skrattretande förslag ;D
Postad 27 september 2019 - 14:22
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Han seljer inte kablar utanom strömkablar.
...
Gigantiska trafo självom dom inte vet hvarför, så ljuder det bättre.
Something for the science.
Är inte elkablar... kablar då?
Om de inte förstår varför en rejält tilltagen trafo är en fördel, så är det illa.
Konstruktören vet förhoppningsvis det. Inte säljaren dock.
Postad 27 september 2019 - 16:16
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Är inte elkablar... kablar då?
Om de inte förstår varför en rejält tilltagen trafo är en fördel, så är det illa.
Konstruktören vet förhoppningsvis det. Inte säljaren dock. 
Nu måste du ursäkta mej norsk somm jag är.
Elkablar är nog långt ifrån Högtalar kablar och signal... Jag bara nämnde det för att han inte seljer högtalarkabel och signalkablar....
Det andra du nämner fattar jag inte.
Det är nog svämmel, alltså inte dej, men min promille och norrbagge i tillägg.
Omm jag som norsk förstod....
Så använder PS giga trafos, i phono stage, cd spelare, etc är flera som gör det, bla Emotiva. Menn är inte vetenskaplig begrundad... Menn dom gör det...
Redigerat av Danke, 27 september 2019 - 16:19.
Postad 27 september 2019 - 18:11
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Du är medveten om att det går ström i en högtalarkabel?
Postad 27 september 2019 - 21:06
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Förut användade Telebolagen rimelig tjocka kablar, endå var det ofta dålig samtal kvalitet.
Idag användas väl mer antenner?
Tele signal är fortfarande inte bra.
Jag kan inte mycket om detta, det funkar. Men pause hiss musik i banken på telefon osv märker jag har betydligt sämre kvalité änn bluetooth här hemma. 
Jag noterar att du inte med ett ord kommenterar mitt enkla sifferexempel. Du kanske förstod det orimliga men inte gillade slutsatsen.
Telesignaler kan man ibland uppfatta som mindre bra. Men tror du på fullt allvar att det dåliga ljudet beror till stor det på att olika frekvenser går olika fort i kabeln? Då borde väl ljudet ofta förstöras redan i inspelningsstudion, kanske redan mellan mikrofonen och mixerbordet .
Du har bestämt dig för en sanning.och du kan inte hantera en ganska enkel rimlighetsbedömning av din "sanning". Du väljer istället att helt igorera den delen av kommentaren och några inlägg senare är du tillbaka i samma argumentation igen. Då tycker jag vidare diskussion är meningslös.
Redigerat av Mr_Tom, 27 september 2019 - 21:08.
Postad 27 september 2019 - 21:47
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Hmmm? Om höga frekvenser går fortare blir det väl inte mer diskant? Snarare timing-fel: dvs cymbalerna ligger före basen! 
Postad 27 september 2019 - 21:54
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Fast så är det, en låg signal är slöare än en hög och detta bör tajmas och går att få till ok om man har en sub och f.eks modern surroundförstärkare eller ännu hellre en dedikerad processor. Har inget med kablar att göra dock.
Postad 27 september 2019 - 21:59
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Fast så är det, en låg signal är slöare än en hög och detta bör tajmas och går att få till ok om man har en sub och f.eks modern surroundförstärkare eller ännu hellre en dedikerad processor. Har inget med kablar att göra dock.
Håller med, men kommenterade enbart tidigare inlägg att det händer i kabeln. 
Postad 29 september 2019 - 17:24
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Hmmm? Om höga frekvenser går fortare blir det väl inte mer diskant? Snarare timing-fel: dvs cymbalerna ligger före basen! 
Timingfel öär ju ett rimligare fel. Men med dom tider som är aktuella är det knappast något som går att uppfatta .
Postad 04 oktober 2019 - 07:44
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag har ett nytt vad, kan sträcka mej till ett vad til maks 2000
Aluminium versus Nordost.
Och alla signalkablar etc aluminium gratis versus topp noch.
Vadet skall stå i Sportlovet. Då jag har anledning.
Kommer tillbaka i morgon då jag förhoppningsvis är nykter...
Poenget är att visa null skilnad eller hur?
Jag vet gott hvilka plattor jag skal medbringa.
Hoppas ni vet också.
Du kanske skall starta en ny tråd? "Den nya kabelutmaningen" kan den heta 
Postad 04 oktober 2019 - 08:09
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Är det så enkelt somm här så borde det vara null problem.
Jag har samma kabel.
https://www.youtube....h?v=gglmQQQuTcE
Postad 04 oktober 2019 - 08:59
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Jag hör en skillnad i volym, inget annat. Och det har förstås inte med kabeln att göra.
Att demonstrera skillnad på kablar via youtube är ju dessutom så efterblivet det kan bli. Ungefär som när det gjordes reklam för hur bra bilden blev med HD på kanaler med SD 
Redigerat av Loco.spk, 04 oktober 2019 - 09:01.
Postad 04 oktober 2019 - 09:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
När ni börjar prata ny kabelutmaning så gäller inte mina premisser, och jag kommer heller inte att vara inblandad i det (eventuellt som konsult vid behov dock).
Så jag vill först välkomna att någon vill göra en utmaning, någon här kanske kan väva ihop det hela. Jag kommer inte att öppna utmaningen igen pga kraftigt förändrade förutsättningar, idag har jag varken en lokal eller personal att hyra.
Ni får mer än gärna diskutera och planera premisserna i er utmaning, men starta hemskt gärna en egen tråd för det då jag inte vill bli ihopblandad med en utmaning som jag inte har någon inblandning i =)
Så, vänligen men lite bestämt, iväg med er till en egen utmaningstråd 
Postad 04 oktober 2019 - 10:06
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Jag hör en skillnad i volym, inget annat. Och det har förstås inte med kabeln att göra.
Att demonstrera skillnad på kablar via youtube är ju dessutom så efterblivet det kan bli. Ungefär som när det gjordes reklam för hur bra bilden blev med HD på kanaler med SD 
Är nog tyvärr inte volum, reviewer stämmer bra med alla andras betyg.
Jag litar på Tee-Jay.
Postad 04 oktober 2019 - 10:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
När det skiljer volymmässigt mellan kablarna så måste den som låter lägre ha högre resistans (om skillnaden nu beror på kablarna)
Om det är på det sättet så är den lägre kabeln helt olämplig för ändamålet. En bedrift av Tee-Jay att lyckas hitta en sådan dålig kabel.
Postad 04 oktober 2019 - 10:34
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Hur är det med utgångskänsligheten på de olika utgångarna i CD-soelaren?
Eller ingångskänsligheten på respektive ingång i förstärkaren?
Det där testest och via en YT-kanal är ju lika intressant och lärorikt som att studera vad som kommer ur ändan på en katt...
Postad 04 oktober 2019 - 10:59
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hur är det med utgångskänsligheten på de olika utgångarna i CD-soelaren?
Eller ingångskänsligheten på respektive ingång i förstärkaren?
Det där testest och via en YT-kanal är ju lika intressant och lärorikt som att studera vad som kommer ur ändan på en katt...
Det är mer lärorikt att kolla på katten
Postad 04 oktober 2019 - 11:26
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Är nog tyvärr inte volum, reviewer stämmer bra med alla andras betyg.
Jag litar på Tee-Jay.
Det är klart det är volymskillnad. Hör du inte det så ska du nog inte uttala dig om detta alls. Att avgöra någon annan skillnad via youtube är ju som sagt ganska ogörligt.
Lita du på vem du vill, själv litar jag på vetenskapen. Den säger att både du och "Tee-Jay" har fel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|