Min PS4 Pro lade av igår, kommer inte ens in i felsäkert läge. Får bli att invänta PS5, och köpa en beg PS4 så länge.
Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)
Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
(Spelkonsoler)
|
5
|
(129)
|
8 125:- | |
Sony PlayStation 5 (PS5) Digital Edition 825GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(32)
|
6 820:- | |
Sony VPL-XW5000ES 4K
(Projektorer)
|
1
|
(0)
|
41 900:- |
Postad 03 June 2020 - 17:11
Man får planera sitt spelande helt enkelt ut efter lagringen. Ovärt att ha 20 installerade spel som ändå aldrig spelas.
Mmm, 825 GB hade räckt gott och väl för mig iaf. 500 GB på PS4 var inga problem. Gillar iofs att spela flera spel i taget, men flera AAA-spel händer sällan och indiespelen tar ingen plats.
Problemet uppstår väl om man spelar många MP-spel, onlinespel eller spel som får DLC som man vill ha kvar på disken.
Få se hur stora spelen blir nästa gen men MS verkar ju tycka 1 TB räcker och det gör det säkert för mig med råge.
Men planera sitt spelande utefter lagringen har jag blivit bra på med Switch
Postad 03 June 2020 - 17:23
När det är sagt så är det ganska många spel både på switch och ps4 som man kan sudda utan att nån märker det.
1TB är ganska lagom hos oss och 256minneskort till Switch är just på gränsen.
Postad 03 June 2020 - 18:06
Hur många spel,spelar du aktivt samtidigt?
Har totalt 4TB SSD i speldatorn (varav 2TB NVMe), och de är nästan fulla nu. Visst kan man avinstallera och ominstallera hela tiden, men det är bättre att ha plats till spelen man vill ha.
Postad 03 June 2020 - 18:21
SSD slits snabbare med konstanta omskrivningar också? Vet inte om det är någon större faktor dock. Jag nöter inte mycket på mina så än är de i bra skick.
Postad 03 June 2020 - 18:26
Har totalt 4TB SSD i speldatorn (varav 2TB NVMe), och de är nästan fulla nu. Visst kan man avinstallera och ominstallera hela tiden, men det är bättre att ha plats till spelen man vill ha.
Hur många spel spelar du aktivt då? Jag antar att det mesta av de här 4 TB är spel som du har kvar på disken ifall du eventuellt skulle vilja spela dem någon gång eftersom du ändå har plats.
Postad 03 June 2020 - 18:31
Jag antar att det mesta av de här 4 TB är spel som du har kvar på disken ifall du eventuellt skulle vilja spela dem någon gång eftersom du ändå har plats.
Ja, det stämmer. Om man måste installera om de varje gång, så blir resultatet troligtvis att man inte orkar, dvs mindre spelande. Men det kanske bara är jag som är lat. ![]()
Nu saknar det relevans för kommande konsoler iofs, men installationen av RDR2 från skiva på PS4 Pro var bland det segaste jag har varit med om. Förde tankarna till Windows 95 på diskett.
edit: Fast värre. Windows 98 fanns på diskett med, och det gick snabbare än RDR2-installationen på Pro. ![]()
https://www.youtube....h?v=zWuJxKtF3gk
Redigerat av Ageve, 03 June 2020 - 18:41.
Postad 03 June 2020 - 18:46
Om man måste installera om de varje gång, så blir resultatet troligtvis att man inte orkar, dvs mindre spelande.
Nu spelar jag i stort sett inte om spel iofs, när spelet är klart är det klart. Men i de sällsynta fall jag gör det är jag glad att det numera mest handlar om att trycka på en knapp eller stoppa in en skiva (om man nu kör fysiskt) och vänta så är det klart.
Liiiiite enklare än vad det var att installera Diablo 2 eller spel som låg på diskett ![]()
Edit: RDR2-installation på Pro. 1,5 timme.
https://www.youtube....h?v=GFJJPZnQjDE
Fast tja, verkar variera:
I have been installing for 11 hours. It's just now reaching 80%
Redigerat av Zoiler, 03 June 2020 - 18:50.
Postad 03 June 2020 - 18:46
Postad 03 June 2020 - 18:48
Postad 03 June 2020 - 18:50
Var väl mellan 20-25 floppys på första win95. Kommer ihåg att det tog upp typ en halv sånn "balja".
Ja, och när disk 20 var sönder blev man inte glad direkt. ![]()
Zoiler: Det är enkelt att installera om spel, men det tar tid. RDR2 på PC tar en halvtimme att ladda ner (115GB) med 500Mbit uppkoppling.
edit: RDR2 tog nästan 3 timmar på min PS4 Pro. Kan vara något fel på driven eller hårddisken, men har inte märkt något liknande med andra spel.
Redigerat av Ageve, 03 June 2020 - 18:56.
Postad 03 June 2020 - 18:53
Zoiler: Det är enkelt att installera om spel, men det tar tid. RDR2 på PC tar en halvtimme att ladda ner (115GB) med 500Mbit uppkoppling.
A jo, men man kan ju låta spelet installeras medan man gör annat om man ändå vet att man ska installera om.
Men aja, har man plats så varför inte.
Postad 03 June 2020 - 19:01
På pc har jag nu bara 2-3 stora spel installerade sammtidigt, sen är det massa smått. Problem uppstår när damen vill ha Sims på pcn, då den våldtar disken och allt är ju nu baserat på user-folder så det hjälper typ inte att installera på d: ganska störigt.
Postad 03 June 2020 - 19:24
Jag har ett till minne av en hel hög med floppys....det var ett StarWars fps spel, sjukt bra på den tiden, men många floppys, kan det ha vart 13st eller så?
Måste ha varit Dark Forces. Köpte det på CD-ROM, men det kanske fanns på diskett med.
SSD slits snabbare med konstanta omskrivningar också? Vet inte om det är någon större faktor dock. Jag nöter inte mycket på mina så än är de i bra skick.
Nej, det är ovanligt med problem pga för många skrivningar. Extrema tester är en sak, verkligheten en annan. Mekaniska diskar håller betydligt sämre.
Ett exempel: Samsung 850 Evo (inte Pro) som satt i en server med SQL-databaser osv i 5 år. Den fungerade fortfarande efter det, och rapporterades som rätt "frisk" i Samsungs testprogram. Och det är en SSD som inte är gjord för serverbruk.
Billiga QLC-chip är såklart sämre dock.
Redigerat av Ageve, 03 June 2020 - 19:42.
Postad 03 June 2020 - 19:44
Yesssssss Dark Forces!Måste ha varit Dark Forces. Köpte det på CD-ROM, men det kanske fanns på diskett med.
Edit, finns på steam, 80MB. Men det var ju vanligt med 2 versioner med och utan film/röster på den tiden en för floppy och en för cd.
Redigerat av Demon Slayer, 03 June 2020 - 19:47.
Postad 04 June 2020 - 07:52
Skall vi tippa på slutet av juni för eventet? Då borde den senaste hysterin ha lugnat sig lite.
Postad 04 June 2020 - 09:13
Skall vi tippa på slutet av juni för eventet? Då borde den senaste hysterin ha lugnat sig lite.
Jag har sett spekulationer, och ett rimligt antagande som kommit fram äh att Sony vill dra av det här så snart som möjligt eftersom läckor brukar uppstå med tiden.
Många tror dock att det är lite komplicerat att få ihop scheman mellan olika aktörer, så jag tycker att inspelade delar hade kunnat vara en idé, då blir det mer flexibelt.
Det mest smärtsamma gissningen jag läst om (dvs längst bort) är första veckan i juli.
Själv så är jag så bitter att jag håller fast vid mitt 2023, samtidigt som gta6.
Postad 05 June 2020 - 05:35
https://www.neogaf.c...closed.1545621/
Ser för en lekman rätt seriöst ut, frågan är hur mkt som överlever till konsolen.
Redigerat av pacman, 05 June 2020 - 07:34.
Postad 05 June 2020 - 08:58
Tycker den ser ut som en helt normal kylning. En stor heatsink ev. på en vapor-chamber och så massa fläktar - standard design. Den ser också ut att bråka en god del pga 3stk små fläktar.
Det som verkligen skljer sig är att dom fördelat compute på ena sidan och troligtvis ström och lite sånt på andra, detta är en genialisk ide då man inte måste hantera ALL värme utan kan konsentrera sig på "sin del" vars normal temperatur med PS5 designen är mycket mera känd än den brukar vara. Fläktarna kan då tunas separat. SÅ den är kanske inte så högljudd ändå!
Jag hoppas detta blir designen vi får, jag gillar den, det enda jag är skeptisk til är dom små fläktarna.
Iden som sådan är ju inte ny, utan det är ju ungefär så man gör i en normal PC idag (separerar nätdelen från moderkortet) men att bygga den på det sättet i en konsol är imponerande, med V-designen som då separerar compute utan att bara ha en skitstor fyrkantig låda.
Redigerat av Demon Slayer, 05 June 2020 - 09:00.
Postad 05 June 2020 - 09:01
Tycker den ser ut som en helt normal kylning.
I sammanhanget Playstation-konsoler är inte lösningen "normal" dock.
Postad 05 June 2020 - 09:43
Osäker på om PS haft vapor-chamber förut (ser nästan ut som det på PS3), men just det vet jag inte om det är nog för att hinta om en så speciell kylning som de gjort då det ju stort sett är standard idag. Men kylfläns+fläkt har det ju vart förr och PS3 var ju imho väldigt smart byggd med halva toppen som en enorm kylplatta och så en en stor fläkt, den var enligt mig mycket mera speciell än PS4.
Jag håller med om att dom tänker nytt, men jag tycker det ser ut som mer smart design som påverkar värmen och flödet än just kostbara delar som det ryktats om så vet inte om vår version kommer se ut så här eller om dom har en ändå smartare lösning för oss för att få ned storleken.....kanske något ala xbox med kylning eller iaf pipes på begge sidor.
Redigerat av Demon Slayer, 05 June 2020 - 09:45.
Postad 05 June 2020 - 21:01
Många här vet säkert allt om ps5ans SSD redan men här är en video från Linus som i alla fall gjorde att jag hängde med lite bättre. Kan vara värd att kolla på om man inte alltid hänger med i de tekniska uttrycken som jag inte alltid gör.
Postad 06 June 2020 - 09:57
Båda är visade och röstskådisen till Aloy har tom sagt till fans att de kommer gilla vad de gjort med uppföljaren.
Så frågan är väl mer eller mindre om det blir releasespel. Om Horizon är ett releasespel så kommer det vara en megasäljare. Även fast jag spelade en del Infamous så måste man ju säga att det är ett betydligt svagare IP än Horizon.
Eller är det bara jag som upplever det så?
Postad 06 June 2020 - 10:55
Horizon är gigantiskt i sammanhanget och vore ett sjukt release-spel. Jag har svårt att tro att dom hunnit skapa det på den korta tid dom haft devkit. Då är det säkert startat på PS4.
Postad 06 June 2020 - 13:13
PS5-exklusivt Silent Hill och ett cross-gen GT7 (för Polyphony är ju snabba...) hade suttit fint vid launch dock.
Redigerat av pacman, 06 June 2020 - 13:15.
Postad 06 June 2020 - 14:23
Herregud tänk om både Silent Hill och Demon Souls kommer, det vore också galet! Nästan bättre med "bara" Silent Hill først och så Demon Souls 3-6 månader efter.
Men realistiskt så måste dom ha:
* Något spel som kan spelas av den stora massan
* Spel som visar upp PS5-ekslusiv teknik, typ farten i Spiderman
Dessa två punkter är ju faktiskt ett nytt GT.
Postad 06 June 2020 - 15:22
Postad 06 June 2020 - 18:26
Postad 06 June 2020 - 18:51
Nej, Zelda var inte exklusivt för den nya konsolen.För stor titel för release? Förvisso är kundbasen som minst då, men Zelda biffade det
GT HD kom vid launch. Demo snarare dock.Var det launchspel til PS3 eller kommer jag ihåg fel?
Postad 06 June 2020 - 22:56
Angående kylningen så vore det fint med en lika stor heatsink som på devkit, men om dom också lagt til en heatsink på andra sidan, dvs APU sandwichad mellan heatsinks. Med heatpipes genom pcb borde det kosta en del. Det enda jag inte lyckas klura ut är hur dom ska sätta fläktarna. Dom borde ju blåsa från sidan för bäst effekt, men då kan man endast använda små=högt ljud. Min projektor har en lösning med en kanal som går längs med hela kortsidan bak och bara 2stk tysta fläktar och kanalen pekar mot lampan, men pga kanalen så blir det ett ganska bra tryck. För att kunna använda en stor fläkt på PS5 måste den vara på undersidan (eller på översidan om dom vänder allting upp och ned då), och det är klart att man kan styra luften ut på ena sidan genom hur dom formar plasten runt om, men då mistar man det fina flödet som devkitet har och kan inte ha intagshål innåt (för då får man inte det trycket och det blåser ut åt båda håll). Ett alternativ kan ju vara att den färdiga konsolen för privatpersoner inte är V-formad på utsidan men väldigt lik devkit innuti, och att det i mitten av V-et sitter en stor fläkt (som vi inte ser) som blåser "åt båda sidor" dvs igentligen ned (eller upp) men att luften så styrs genom sidorna, genom heatsink och ut just som på devkitet.
Det ska bli jäkligt intressant iaf. Normalt på konsoler så brukar dom "skita" i innluft, då ett undertryck alltid vil dra in frisk luft från sprickor och annat, men jag har en känsla av (inte minst efter bilden som Pacman visade) att dom måste designa innluft mycket mera bestämt denna gång.
Kanske kylningen (eventull sandwich-konstruktion) helt enkelt är så effektiv att dom kan ha små fläktar på lågt varv.....det sitter ju flera stycken på devkit så det kanske funkar?
Postad 06 June 2020 - 23:33
Jämför man PS3- och PS4-devkit med retailkonsolerna, så är det nog väldigt optimistiskt att tro att PS5 får lika bra kylning som devkittet.
Postad 07 June 2020 - 13:26
Ja men när Cerny står på scenen och säger att dom misslyckades med PS4, att dom hittat ett sätt att förbättra det, att vi kommer gilla det dom ska visa i teardown, samt att BOM-en visar högre kostnad för kylningen än normalt så menar jag att man kan ge dom chansen att visa vad dom har innan man bestämmer sig baserat på en 14-år gammal konsol (PS3).
Postad 07 June 2020 - 16:57
Postad 07 June 2020 - 17:20
Ja låta dom visa vad dom skapat istället för att "realistiskt" anta att det är lika skit som PS3 och PS4 innan vi ens sett den. Kyllösningen blir som den blir oavsett vad vi skriver här, och enligt min mening är det hyggeligare ton i tråden att hålla hoppet uppe än att anta att det blir skit.
Postad 07 June 2020 - 17:38
Att hypa grundlöst är väl inte hyggligare innan vi ens sett den?
Tänk på de som köper hypen okritiskt. Sony kommer aldrig påstå att ps 5 låter som en högljudd dammsugare i marknadsföringen ![]()
Är ju bättre att snarare bli positivt överraskad om något om man ändå väljer att köpa osett dag ett en konsol där man kan steka omelett.
Postad 07 June 2020 - 17:57
Jag håller med om att man inte ska "hypa grundlöst" vilket jag inte heller tycker att jag gjort. Mina ideer om hur man kan få till bättre kylning med mindre ljud är inte kostsamma, dom använder design av lådan (plast) til att styra flödet. Om du har sett på moderna servers idag så är det mera denna vägen det går, där har man inte fläktar rakt på cpu utan enbart flänsar och så ett flöde genom hela boxen.
Jag fattar väl också att man inte ska tro på allt som sägs, men sammtidigt som jag påpekat så:
1. Har dom erkännt förra generations ljud-problem, något som jag inte kan komma ihåg att dom gjorde på PS2, PS3, eller PS4, och det nämns att arkitekturen upp till nu normalt sett bidrar til denna osäkerhet vid designen. (man vet inte hur mycket den kommer fläska på vid olika scenarier, du vet.....pcn låter mer på sommaren, här nämner dom ett annat tilvägagångsätt, så såvida dom inte ljuger rakt ut så vet vi redan att designen är annorlunda mot tidigare generationer).
2. Av det som läckts så kan vi anta att kylningen kostar mer än normalt (f.eks dyrare än Series-X).
Baserat på detta tycker jag verkligen inte att det är grundlöst att tro att dom inte bara smackat på en fläkt på en heatpipe? Om dom nu har det så skal det bli ganska kul att se hur dom försöker övertyga oss om hur speciellt lösningen är med ansiktet i behåll vid en teardown.
edit/ men aboslut, sandwich-kylplattor med enbart fläns och så ett flöde genom hela är ju stort sett vad Series-X gjort, så "nytt" behöver inte betyda att vi aldrig sett det förr, bara annorlunda mot PS4 och historisk konsol-kylning.
Redigerat av Demon Slayer, 07 June 2020 - 18:02.
Postad 07 June 2020 - 21:43
Mina ideer om hur man kan få till bättre kylning med mindre ljud är inte kostsamma, dom använder design av lådan (plast) til att styra flödet. Om du har sett på moderna servers idag så är det mera denna vägen det går, där har man inte fläktar rakt på cpu utan enbart flänsar och så ett flöde genom hela boxen.
Rackservrar låter mycket, så det kanske inte är den bästa referensen. De har många små fläktar eftersom chassit inte har plats till något större. När en del modeller startas låter de som ett jetplan.
PS5 devkit har 6st fläktar i ungefär den storleken. Chassit är troligtvis klart större än i retailkonsolen. Kylflänsen i PS3, PS4 och PS4 Pro är pytteliten jämfört med i devkiten. Dvs det är inte bara "14 år gammal PS3".
GPUn är extremt klockad i PS5 jämfört med Series X. 400 MHz mer. Det är något som tidigare var otänkbart inom samma arkitektur/generation*, och det kommer att öka värmeutvecklingen, trots färre CUs.
En snabb SSD utvecklar också en del värme, och såklart den 8-kärniga Ryzen CPUn, även om det är en mobil variant.
Det är med andra ord inte konstigt om man är lite skeptisk när det gäller ljudnivå. I en konsol som ska säljas för kanske 5000kr finns det inte mycket budget till chassi och kylning. Målet med designen är ju att boostfrekvensen inte ska påverkas av temperaturen, och att ljudnivån ska vara någorlunda konstant.
Konsoler köps av både kunniga och de som har absolut noll koll på elektronik. De måste alltså räkna med dåligt luftflöde i en TV-bänk, hög temperatur i rummet, och damm i fläktarna. Annars kommer garantiärenden som ett brev på posten.
* Skräpkort som t ex GT 710 och liknande räknas inte.
Redigerat av Ageve, 07 June 2020 - 21:51.
Postad 07 June 2020 - 22:10
Devkitet har en likhet med rackservrar då den har flera små fläktar och ett luftflöde som går in på ena sidan - förbi kylflänsarna - och ut på andra sidan, utan någon fläkt monterad direkt på flänsen. Normala konsoler och de flesta pcs har en fläkt monterad rakt på kylflänsen. Detta är 2 olika sätt att leda bort värme på. Ljudet kommer inte av planeringen av luftflödet, utan från hastigheten och storleken på fläktarna som jag redan påpekat i tidigare inlägg måste dom lösa detta på något sätt, och att en del går att lösa genom hur lådan designas och bitarna sätts ihop.
I en normal PC har man 3stk anordningar för att justera värmen:
* Den ena fokuserar på att kyla ned kylflänsen på CPUn med en fläkt monterad rakt på kylflänsen och man struntar i var denna varma luft sedan tar vägen.
* Den andra fokuserar på att kyla ned kylflänsen eller kylblocket på GPUn med 1-3 fläktar monterade rakt på, och även här struntar dom flesta i vart denna varma luft sedan tar vägen, men det finns en del tillverkare som har en plastkåpa där luften leds ut bakåt och ut av lådan.
* Den tredje delen är att leda ut all denna varma luft som sirkulerar hur som helst, och detta brukar det inte fokuseras på i någon större grad från diverse färdiga PCs, och även om det finns en del ghetto-mods med rör över CPUn som så leds ut f.eks till ett hål i toppen, så brukar dom flesta bara sätta en 80-120mm fläkt längst bak. Förr i tiden monterade man nätdelen högst upp och då sög den inn en del varm luft som den sen skjutsade bakåt-ut av lådan men idag sitter ofta nätdelen längst ned. En annan vanlig design idag är att ha lite saktagående fläktar fram för att skjutsa in luft och sammtidigt kyla hårdiskarna, och så lite snabbare fläktar för att få ut all varmluft, f.eks 1-2 i toppen och 1 bak.
Så skillnaden att skapa ett genomgående flöde för att kyla CPU/GPU samt leda ut luften i en och samma lösning är fundamentalt annorlunda och kräver mer design av lådan. Series-X är den första jag har sett som fungerar på det sättet. Jag är inte helt glad i att ha ett hål uppåt då damm kan falla ned i hålet, men förutom det så är designen riktigt fin och verkligen en ny generation.
Redigerat av Demon Slayer, 07 June 2020 - 22:22.
Postad 07 June 2020 - 22:56
Målet med designen är ju att boostfrekvensen inte ska påverkas av temperaturen, och att ljudnivån ska vara någorlunda konstant.
Målet med designen är att den skal dra så konstant kraft som möjligt och i detta alltid låta GPUn jobba så nära max som möjligt, den kan också låna kraft från CPUn om det passar (smartshift), och kylningen kan då konstrueras efter den konstanta kraften som kommer användas.
Där en PC styr klockan efter temperatur och data från CPU/GPU styrs detta i PS5 istället av system aktivitet och en APU-modell (alla konsoler har samma modell som anger när och var man kan öka frekvensen) så att man inte använder mer kraft där och då bara för att chippet tillåter det, eller mindre kraft där och då för att det är för varmt i rummet.
Postad 08 June 2020 - 00:46
Först angående kylning på PC.
GPU- och CPU-klockning styrs av både strömförbrukning/strömbudget och värmeutveckling.
Alla seriösa CPU-kylare blåser den varma luften bakåt, mot chassifläkten som skickar ut värmen bakom datorn.
Grafikkortskylare som försöker pressa ut all den varma luften bakåt med en stängd design, fungerar väldigt dåligt. Ett av många exempel är AMDs egna 5700 XT, vs Gigabytes lösning med öppen kylning.
Trots att Gigabytekortet boostar 50 MHz högre, och drar 20W mer, så är temperaturen 22 grader lägre (17 lägre i junction temp), och ljudnivån 5,5dB lägre.
https://www.sweclock...ng-oc/7#content
När det gäller luftflödet i lådan, så är det knappast optimalt i en kontorsdator från Dell, eftersom det inte behövs med integrerad grafik osv. Seriösa chassin är såklart optimerade för bra luftflöde, och det gör skillnad.
Fast det ska inte överdrivas heller. Se t ex här:
https://www.youtube....h?v=YDCMMf-_ASE
Kylningen i Series X liknar det som användes i gamla Mac Pro (papperskorgen).
Målet med designen är att den skal dra så konstant kraft som möjligt och i detta alltid låta GPUn jobba så nära max som möjligt
...
så att man inte använder mer kraft där och då bara för att chippet tillåter det, eller mindre kraft där och då för att det är för varmt i rummet.
Om GPUn ska jobba så nära max som möjligt hela tiden, gäller det även i menyn, när man ser på Youtube, Netflix osv, eller spelar Tetris? Det hade varit väldigt dåligt, både sett till strömförbrukning/miljö och slitage på hårdvaran.
Som jag har förstått det, så menade Cerny att den stora bristen med PS4 var att de inte hade räknat med full belastning i alla delar av CPU och GPU samtidigt, och det var därför ljudnivån bitvis blev så hög i vissa spel. Med PS5 har de räknat med det, dvs när den går upp i fläkthastighet för krävande spel så räcker det för konstant maxbelastning.
Angående varmt rum. Om nedklockning är helt uteslutet i designen, så finns det bara en sak kvar att göra när temperaturen stiger, om man inte vill att konsolen ska slå ifrån eller gå sönder. Det är att öka fläkthastigheten. Dvs precis som förut högre ljudnivå, men utan PS4ans tendens att öka från någorlunda tyst till orkan på några sekunder, och sen ner igen.
Om det också är uteslutet, ja då behöver man en parallell verklighet där fysikens regler inte gäller längre, typ som vid hypen inför nya konsoler. ![]()
Redigerat av Ageve, 08 June 2020 - 01:06.
Postad 08 June 2020 - 07:36
Jag begriper inte mycket av det tekniska här men jag begriper heller inte varför man envisas med att ha nätdelen inbyggd? Om man ser till att majoriteten ändå har sina konsoler på en bänk eller i skåp så är det ju ingen som ser den och dom övriga får helt enkelt ta smällen. Är det förutom en klump på sladden något som blir sämre eller vad är det jag inte fattar??
Postad 08 June 2020 - 08:06
Postad 08 June 2020 - 08:08
Jag begriper inte mycket av det tekniska här men jag begriper heller inte varför man envisas med att ha nätdelen inbyggd? Om man ser till att majoriteten ändå har sina konsoler på en bänk eller i skåp så är det ju ingen som ser den och dom övriga får helt enkelt ta smällen. Är det förutom en klump på sladden något som blir sämre eller vad är det jag inte fattar??
Jag håller med dig men jag vet att många hatar externa strömklumpar eftersom de kan bidra till kabelhärvor och allmän stökighet i eller bakom tv-bänken.
Går att få det mkt bra med den inbyggd, bara kolla One X. Så då är det ju bara dumt att ha en klump på sladden.
Nja, det är inte bara dumt. Om PS3 och 4 hade haft externa strömklumpar kanske de hade varit betydligt tystare. Har man inbyggd strömklump måste man bygga konsolen större och med mycket bättre kylning vilket skapar problem när tillverkarna vill ha små och billiga maskiner.
Postad 08 June 2020 - 08:11
Går att få det mkt bra med den inbyggd, bara kolla One X. Så då är det ju bara dumt att ha en klump på sladden.
Nu kan jag inte allt tekniskt som sagt men även om det går att få det bra (har inte xbox) så borde det ändå bli bättre att flytta ut en del i kedjan som genererar värme och därmed minska kostnaden totalt för hela konsolen pga minskad kylning och mindre problem med att bygga ''rätt'' som ju verkar vara rätt svårt ändå. Och som sagt dumt med en klump på sladden fattar jag inte, den ligger ju bakom bänken bland alla andra sladdar och förgreningsdosor så inget som syns ju.
Postad 08 June 2020 - 08:19
Om det också är uteslutet, ja då behöver man en parallell verklighet där fysikens regler inte gäller längre, typ som vid hypen inför nya konsoler.
Eller en helt ny design och lösning av kylningen?
Om du ser på hur man vanligen löser kylningen i laptops och även konsoler, dvs ställen där det är dålig plats, så är det vanligt att blåsa rakt på kylfläns, och sedan leda ut detta genom ett trångt rör (ut genom galler på sidan av laptops f.eks). Detta skapar massor med ljud då det är liten fläkt, trångt och baserat på att varva upp. Man har oftast inte heller brytt sig så mycket om innluften så det blir lätt kylt med varm luft.
Med små tilltag kan man få det mycket bättre än så. Series-X jobbar inte utanför fysikens lagar.
Så ja man måste antingen ha större fläktar, större låda, bättre designad låda eller helst alla 3. PS5 har ett trumf-kort då dom vet worst-case scenario och kan skapa kylning baserat på det.
Ingen vet hur bra detta kommer fungera, men det är fint att känna til vad som skiljer mot PS4. I teorien tycker jag detta är riktig väg att gå, hur dom brukar lösa det är enlig mig under all kritik och det gäller dyra laptops också. Gamla Asus ROG (2010-modell) hade en riktigt bra kylning, och även om det var ganska vanliga komponenter så hade dom brytt sig mer om flödet och bara den saken gjorde den til en riktigt tyst gaminglaptop. Den var riktig nog lite större bakåt. Så med små grepp kan man åstakomma mycket, eftersom nivåen idag ligger så lågt.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES
85 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?