Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital 4K One Place satellitbox

4272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital OnePlace (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 21 March 2019 - 22:07

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Har själv Com Hem sedan 5 år tillbaka (innan dess CD i över 7 år)
Men skulle jag vara så missnöjd med min Com Hem box som vissa här är med denna, skulle jag göra allt för att byta leverantör.

Det är väl det som är CD:s räddning, iaf i denna tråd. Det klagas med det görs inget mer. I alla fall den uppfattningen jag får när jag läser tråden eftersom samma användare klagar om och om igen.

Sen kanske mina åsikter ev bättre passar i CD:s huvudtråd det håller jag med om.

/Fredrik

Ja det håller jag med om med!

Postad 21 March 2019 - 23:02

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Hej

Det stämmer, det är bara att kontakta kundservice eller skicka ett PM här med kundnummer så skickar vi ett nytt LNB kostnadsfritt.

Mvh
Niklas

Jag har fått ett nytt kort och en cam för användning i min nya Samsung av 8 serien med dubbla tuners och S2 ingång. En cam kan enligt teknisk support klara två program. Se ett program och spela in ett annat.Kunna använda picture in picture. Inte testat om risk för OnePlace boxens kort då inatktiveras. Det finns ju en bra sak med One Place. Man kan se live alternativt från början. Vad händer? Kan det nya kortet uppfattas som ett tvillingkort eller inte?

Redigerat av Unregistered0abe60d6, 21 March 2019 - 23:12.

Postad 21 March 2019 - 23:35

XINS
  • XINS
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Är det inte så att en samsung tv med 2 tuners endast kan använda 1 tuner med kortet och den andra tunern kan samtidigt användas med gratiskanaler (FTA)? Canaldigital kräver tyvärr kort för samtliga kanaler.

Postad 22 March 2019 - 20:41

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Är det inte så att en samsung tv med 2 tuners endast kan använda 1 tuner med kortet och den andra tunern kan samtidigt användas med gratiskanaler (FTA)? Canaldigital kräver tyvärr kort för samtliga kanaler.

Enligt teknisk konsult på CD skall det fungera Skall få ordning på den marksända antennen i helgen. Kollar då på de fria sändningarna från Svt för att se om det fungerar till belåtelse på de fria kanalerna.
Hade hoppats på svar från CD. Tänkte mig en switch för att lätt kunna välja källa från parabolen.

Redigerat av Unregistered0abe60d6, 22 March 2019 - 20:43.

Postad 22 March 2019 - 20:51

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 1

Enligt teknisk konsult på CD skall det fungera Skall få ordning på den marksända antennen i helgen. Kollar då på de fria sändningarna från Svt för att se om det fungerar till belåtelse på de fria kanalerna.
Hade hoppats på svar från CD. Tänkte mig en switch för att lätt kunna välja källa från parabolen.

Tittade in på Canal Digitals hemsida.
Reklamen för OnePlace verkar inte ha tonats ner trots alla pudlar.

Redigerat av Unregistered0abe60d6, 22 March 2019 - 20:52.

Postad 22 March 2019 - 22:16

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Låter ju bra, hur hittar man den möjligheten?

Enkelt, gå til mine opptak, klikk ok 2 ganger, klikk piltast ned 2 ganger, da kommer du til tannhjul med underskrift( organiser opptakene dine), klikk på tannhjul og du kan velge alle episoder eller ett og ett opptak, så går du til høyere til søpplebøtte og sletter det du har merket av. Dett var dett.

Redigerat av Unregistered995dd1dc, 23 March 2019 - 13:41.

Postad 23 March 2019 - 08:04

PeterHappy70
  • PeterHappy70
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 1
Har hela morgonen saknat programinformation på aktuella program när jag ska byta kanal med pil upp/ner medans nästkommande program finns? Fick starta om boxen två ggr också på morgonen för att det var svart bild. Nä, boxen börjar ta på psyket nu. Jobbigt när man inte kan lita på serieindelningar mm.

Postad 23 March 2019 - 14:46

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Att bilden var svart vid vanlig uppstart är löst tack vare Niklas. Ändrade upplösning från 4K/50 till 10809/50 och nu startar den så snällt så. 

Postad 24 March 2019 - 08:00

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Att bilden var svart vid vanlig uppstart är löst tack vare Niklas. Ändrade upplösning från 4K/50 till 10809/50 och nu startar den så snällt så. 

Eeeh? Så den buggen är avklarad menar du? Uppskalning till 4K är inget som behöver fungera i en 4K box?

Postad 24 March 2019 - 08:19

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Om den är avklarad har jag ingen aning om. Men nu slipper jag starta om boxen på grund av svart bild. Givetvis bör boxen skala upp bilden till 4K, men då inga program sänds i 4K än är det inte så viktigt i nuläget. Förhoppningsvis fixas det också inom en snar framtid. Men de har en hel del andra och viktigare  problem att tampas med 

Postad 24 March 2019 - 08:47

Bajenken
  • Bajenken
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Intressant, tidigare så har problemet bara varit att färgerna varit bleka när man körde med auto. Men igår när jag skulle testa oöm det blivit bättre så fick även jag svart bild. Det var inte helt lätt att sedan byta tillbaka till 1080 P 50 Hz så jag fick bild igen.

Postad 25 March 2019 - 10:09

Anders D
  • Anders D
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Har tidigare varit förskonad från "laddar"-syndromet men nu händer detta titt som tätt både när man ska välja kanal och även när man kallar på huvudmenyn. Även buggen att EPG inte innehåller någon information blir mer o mer frekvent. 

Med lite  "backande" och att "hoppa runt" i menyerna verkar dock båda att gå att bota relativt snabbt, har aldrig behövt starta om boxen pga detta.

I övrigt instämmer jag i klagokören för svarstiderna. Detta är bland det segaste jag varit med om, huvudmenyn tar +3sekunder och det är väldigt ofta som knapptryck inte registreras överhuvudtaget. Kombinationen är inte sådär jättekul.

Postad 25 March 2019 - 10:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 1

Ärligt talat så tror jag processorn är underdimensionerad för alla funktioner boxen ska klara.<är det så misstänker jag stt det är svårt att få ordning på boxen med enbart nya programuppdateringar.

Postad 25 March 2019 - 11:15

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Ärligt talat så tror jag processorn är underdimensionerad för alla funktioner boxen ska klara.<är det så misstänker jag stt det är svårt att få ordning på boxen med enbart nya programuppdateringar.

Jag tror INTE processorn är underdimensionerad. Jag har ju kört diverse tidstester och skillnaden är liten beroende på vad man har igång. En eller flera samtidiga inspelningar t.ex. Problemen tror jag för min del härrör från två saker. Felaktiga prioriteringar vid programavbrott (IRQ vid tryck på fjärren t.ex.) samt för lite RAM som gör att programvara laddas i/ur hela tiden, märkbart särskilt när man byter mjukvarumodul genom nån knapptryckning på fjärren. Bättre optimering av illa skriven och illa kompilerad kod skulle naturligtvis hjälpa (när man sett någon megabyte NOP´s i kompilerad kod inser man att både RAM och processor kunde användas bättre). 

Återstår då att tomtarna på CD lyckas optimera programvaran.

Men för det krävs först en kompetent orsaks och beslutsanalys - vilka är ur ANVÄNDARENS perspektiv flaskhalsarna? (vad programmerarna tycker är kul att göra är irrelevant, men måste styras upp av chefer som begriper vad programmerarna sysslar med och varför), vilka av dessa flaskhalsar ska prioriteras?, vad är orsakerna till flaskhalsarna? (viktigt när de slåss om samma ram och processortråd) och hur ska de lösas?

Sedan finns det alldeles för många rena buggar förstås! Skandal att man utan ersättning tvingar användarna att vara beta-testare! Starta ett beta-testprogram, med frivilliga användare, som får ersättning (fria månader med sport, film eller utländska paket t.ex.) så får CD snabb och bra återkoppling!

Mer processor och mer ram är alltid bra, men det lär vi inte få se här, boxens HW går ju inte att uppgradera....

Redigerat av Nisken, 25 March 2019 - 13:36.

Postad 25 March 2019 - 13:55

Anders D
  • Anders D
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Om man skulle vilja köpa och testa någon annan typ av box, hur funkar det med kort och så egentligen?

Finns det ett fysiskt kort i Oneplace som går att plocka ur och sätta i någon annan box på marknaden?

Jag har plattantenn, är det bara CDs box som fungerar med denna eller det går med andra typer av boxar också?

Ursäkta om det här blev lite off topic!

Postad 25 March 2019 - 14:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

I princip alla boxar som kan koda av conax och har en CI eller en kortläsare fungerar, dock inte de pairade kanalerna, men med en CA-modul godkänd av CD och pairat med ett kort fungerar. Hade för många år sedan en CA-modul som hade plats för både ett kort occh ett simkort, så en sådan bör fungera om den kan koda av conax.

Postad 26 March 2019 - 04:49

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Har CD lagt inn ny software i natt? Nå virker ikke NRK Appen, får bare opp kanalene som sender direkte. Alle seriene er borte vekk.

Postad 26 March 2019 - 06:26

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Har CD lagt inn ny software i natt? Nå virker ikke NRK Appen, får bare opp kanalene som sender direkte. Alle seriene er borte vekk.

Trodde jag med, när dels "laddar......" dök upp igen, efter att jag sluppit eländet några veckor, dels bläddringen i programtablån var otroligt "ryckig". Men en kontroll sade att senaste var 11 februari? Så vad var ändrat? Jo jag ändrade upplösningen från 4k50 till 1080-50 igår morse efter tips här i forumet... Så jag ska ändra tillbaka igen idag. Återigen Niklas, skriv en rad här NÄR den nya uppdateringen är klar och VAD den innehåller, så slipper vi gissa.....

Postad 26 March 2019 - 08:52

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Trodde jag med, när dels "laddar......" dök upp igen, efter att jag sluppit eländet några veckor, dels bläddringen i programtablån var otroligt "ryckig". Men en kontroll sade att senaste var 11 februari? Så vad var ändrat? Jo jag ändrade upplösningen från 4k50 till 1080-50 igår morse efter tips här i forumet... Så jag ska ändra tillbaka igen idag. Återigen Niklas, skriv en rad här NÄR den nya uppdateringen är klar och VAD den innehåller, så slipper vi gissa.....

Hej

Mjukvaran är under test just nu och så fort beslut har tagits om lansering så kommer jag meddela er datum och vad mjukvaran innehåller för fixar.

Mvh

Niklas

Postad 26 March 2019 - 10:54

StefanA
  • StefanA
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som haft stora problem med "Menu" sista dygnen?

Boxen reagerar över huvud taget inte på tryck på den knappen. Rätt störigt när man vill titta på inspelningar, TV-guide mm.

Enda sättet att få tillbaka funktionen är att göra hård reset (dra ur strömkabeln). Då får man några minuter till ett par timmar innan det är dags igen.

Samtidigt uppdateras inte tex att program spelas in, men när man startat om har de ändå spelats in....

I och med att boxen inte visar att inspelning pågår så är ju risken stor att man saboterar en inspelning för att man vill komma åt Menu-knappen...

Upp/ner-pilarna för växling funkar hela tiden...

//Stefan

Postad 26 March 2019 - 16:43

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Nå fungerer appen til NRK igjen, tillfeldigt avbrott som dere sier i Sverige. Da får vi bare håpe den kommende oppgradering blir bra, får ikke tatt opp noe som helst nå, Oneplace sier att hd er full, men det er den garantert ikke.

Postad 26 March 2019 - 17:39

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Hej

Mjukvaran är under test just nu och så fort beslut har tagits om lansering så kommer jag meddela er datum och vad mjukvaran innehåller för fixar.

Mvh

Niklas

Tack Niklas, det ser vi fram emot!

Postad 28 March 2019 - 18:20

pangemange
  • pangemange
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Någon som har hittat en iOS app som kan styra boxen som fjärrkontroll i telefonen undrar samt om det finns någon webbläsare så man kan surfa et snabbt ärende när det är reklam

Postad 29 March 2019 - 00:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Borde fungera med vanlig AndroidTV remote app som fungerar till andra AndroidTV boxar med.

https://itunes.apple...tv/id1078761166

Redigerat av Leatherface, 29 March 2019 - 00:16.

Postad 29 March 2019 - 07:31

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
I natt fungerte ikke underteksting på streaming med Oneplace men virket som normalt på min gamle HD tuner, fungerte som normalt idag tidlig, virker som Oneplace er veldig ustabil.

Redigerat av Unregistered995dd1dc, 29 March 2019 - 07:32.

Postad 29 March 2019 - 18:13

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

I natt fungerte ikke underteksting på streaming med Oneplace men virket som normalt på min gamle HD tuner, fungerte som normalt idag tidlig, virker som Oneplace er veldig ustabil.

Jag tittade på en inspelad film på HDD´n idag på eftermiddagen, textningen var helt galen tills jag kall-startade om boxen efter att ha tröttnat, på felaktiga bokstäver och visning ur synk. 

Således verkar textningen genereras från en "text-fil" vid visningen, annars skulle den ju vara densamma varje gång.... Men det är väl det vanliga med textade filmer för att man ska kunna välja text-språk och text on/off.

Postad 29 March 2019 - 22:03

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 1

Jag tittade på en inspelad film på HDD´n idag på eftermiddagen, textningen var helt galen tills jag kall-startade om boxen efter att ha tröttnat, på felaktiga bokstäver och visning ur synk. 

Således verkar textningen genereras från en "text-fil" vid visningen, annars skulle den ju vara densamma varje gång.... Men det är väl det vanliga med textade filmer för att man ska kunna välja text-språk och text on/off.

Startet opp en serie på streaming i dag tidlig, første eppisode med tekst, så begynner episode 2 uten tekst, startet episode 2 på nytt og tekst var tilbake.
Opptak til HD er nå trøblete, oneplace HD tror den er full og ber meg slette programmer, problemet er att jeg snart ikke har noe og slette, håper dette blir ordnet når den nye software blir lagt inn.

Postad 30 March 2019 - 08:11

jonasbratt
  • jonasbratt
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Det händer ofta med inspelade program att det inte går att pausa eller hoppa framåt den första minuten efter att man spelar upp det - det står ingen information i inforutan.
En sak till måste jag ta bort alla serieinspelningar för att få bort alla repriser som fortfarande spelas in?

Postad 30 March 2019 - 08:30

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Det händer ofta med inspelade program att det inte går att pausa eller hoppa framåt den första minuten efter att man spelar upp det - det står ingen information i inforutan.
En sak till måste jag ta bort alla serieinspelningar för att få bort alla repriser som fortfarande spelas in?

Att man inte kan hoppa framåt efter en viss punkt i en inspelning, har jag upplevt rätt mycket på sistone. Med vissa kunskaper om linux/android filsystem och hur man kontrollerar filsystemet där, har jag en hypotes om att det rör sig om inkonsistenser i pekarna i blockkedjan av fildelarna. Det borde finnas en app till systemet, som kontrollerar disken och filerna (via fsck?), gör om indexen och defragmenterar disken. Till Android finns sådana appar som "System Repair for Android", men Android-TV finns det inget jag känner till?

I Windows gör jag denna kontroll rätt ofta (det är väldigt sällan några fel hittas och korrigeras, men det händer ibland) och defragmentering flera ggr i veckan. TROTS att systemdisken är en SSD. Det är nämligen så att accesstiden till ett random block är lika lång oavsett var på SSD-disken det finns, men att ett hopp annat än till NÄSTA fysiskt sekvensiella block tar ca två-tre ggr så lång tid. För en mekanisk HDD kan ni ju tänka er själva..... Diskkontroll och reparation är på OS-nivå, inget vi ska förvänta oss att CD tar fram, men som tänkbar orsak till fel vid uppspelningar fungerar det.

Redigerat av Nisken, 30 March 2019 - 08:47.

Postad 30 March 2019 - 18:10

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Nya pigga problem.... En helt ny bugg jag aldrig sett förut. Efter att ha sett en inspelad film (där den svenska textningen var fel synkad och hade skräptecken som jag skrivit om ovan), kollade jag på fotboll ett tag. Plötsligt mitt i fotbollen får jag ett systemmeddelande "Den anslutna hårddisken är inte formaterad" "Formatera" eller "Avbryt".... Vah!?

OK....avbryt då... Samma systemmeddelande om och om igen, trycker desperat på "Menu knappen", som då visas efter ett tag. TV, TV-Guide, Inspelningar?

Alla mina inspelningar tycks finnas kvar? de visas med sina bilder på vad som finns, precis som vanligt. Jag väljer en av dem. Allt blir svart och boxen hänger sig nån minut, kommer sedan tillbaka igen med  "Den anslutna hårddisken är inte formaterad". Varmstart? Hjälper inte. "Den anslutna hårddisken är inte formaterad".

Jag drar ur strömmen och gör en kallstart, ser ut som det ska. Men tar några minuter, mer än vanligt, HDD:n jobbar febrilt, kanske det finns nåt i bootfunktionen som kollar/lagar en trasig disk? Nu funkar allt igen.

Spännande att använda Oneplace... finns mina inspelningar kvar idag eller inte?

Redigerat av Nisken, 30 March 2019 - 18:15.

Postad 30 March 2019 - 20:05

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Ännu fler problem.... den här gången visades CD-loggan med omstart några gånger, därefter hade Oneplace-boxen svårt att ta kommando från fjärren, jag ville se Poirot på 7:an och fick meddelandet "abonnemanget har upphört!" Man tar sig för pannan! Omstart igen, samma elände med att boxen inte tar kommandon från fjärren. Efter diverse tryckande tar den "Menu"-knappen och jag kan börja se på programmet.

Ren kalle anka! Vad är det som händer?

Postad 30 March 2019 - 22:02

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 222 inlägg
  • 1
Det är normalt med denna box...

Postad 30 March 2019 - 22:04

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Ännu fler problem.... den här gången visades CD-loggan med omstart några gånger, därefter hade Oneplace-boxen svårt att ta kommando från fjärren, jag ville se Poirot på 7:an och fick meddelandet "abonnemanget har upphört!" Man tar sig för pannan! Omstart igen, samma elände med att boxen inte tar kommandon från fjärren. Efter diverse tryckande tar den "Menu"-knappen och jag kan börja se på programmet.

Ren kalle anka! Vad är det som händer?

Efter en omstart är det inte lönt att börja pilla på fjärren förrän 30 sekunder efter TV-bilden dykt upp. Så är det, boxen måste ladda saker i bakgrunden otroligt långsamt. Mina pausade program "släpper taget" nuförtiden, och då hoppar man in i livesändning, inte alls roligt i sport, inte ens i morgonsoffan...

Postad 30 March 2019 - 22:53

Kalleputs
  • Kalleputs
  • Användare

• 108 inlägg
  • 1

Här har det vart mängder av hängningar vid kanalbyte idag.Trycker t.ex 9 och bannern kommer upp men inget händer.Bläddrar från 4an till 9 inget händer förräns efter sådär 15 sek då 12an visas.

Har tryckt 86 o bannern för 86 visas men kanalen som kommer var 6.

Tittade på svt play,när jag lämnar med menyknappen blir det svart ruta,väntar 3-4 minuter o sen blev strömavbrott.

Vad har du Niklas o CD för lösning på det??

1:a april på måndag.

Postad 31 March 2019 - 09:14

Visby66
  • Visby66
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Dottern tittade på Disney Channel, plats 61. Kanalen försvinner och går inte att hitta igen, startar om boxen. Nu finns den igen på plats 61, men väljer man att byta kanal med +- pilar så verkar den ligga på plats ett, ett tryck på minus blir 399? Väljer man pil ner så programmen visas i vänsterkant ligger kanal 61 på platsen före ett. Dessutom svarar inte boxen på kommando från fjärrkontrollen på sitt vanliga långsamma sätt, och när den väl gör det efter 30s kommer flera kommandon på en gång. Så den verkar buffra det man väljer men det händer inget. Så här dåligt tror jag inte den har fungerat någonsin tidigare för mej, och jag har haft den nästan sen lanseringen.

Postad 31 March 2019 - 09:30

dero
  • dero
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 1
Flera gånger de senaste veckorna har den helt själv bläddrat mellan kanaler, sambon blir tokig varje gång, för det händer så klart när det är ngt hon inte vill missa..jag andas i fyrkanter för att inte hiva boxen...förklarar för henne att den kan bli bra när den är färdigutvecklad, varpå hon morrar i soffan...jag måste nog snart ringa och reklamera skiten.

Postad 31 March 2019 - 09:59

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 1

Ja du Niklas - Nu har vi identifierat två starkt misstänkta orsaker till några av de mest frekventa problemen. Trots att vi inte fått någon insikt i hur boxens HW och programvara ser ut... utom den lilla feedback du ger och antagligen har svårt själv att få nån respons från programmeraren/na om?

1/ Borttappade inspelningar, felaktiga inspelningar som bara kan visas delar av, boxen säger att HDD:n är full, trots att bara några få inspelningar finns, boxen anser att HDD:n behöver formateras trots att den fungerade för en stund sedan, felaktig textning som är i osynk och/eller felaktiga tecken m.m.

Tänkbar orsak: Filsystem som tappat bort sig.

Verifiering: Utility som testar HDD:n map dåliga sektorer samt Index och länktabeller

Korrigering: Denna utility korrigerar automatiskt, när OS:et flaggar för vissa typer av problem, eller manuellt av användaren när denne misstänker fel på HDD:n

2/ Tappad info i TV-tablån, diverse hängningar och långsamt utförande av kommandon.

Tänkbar orsak: Boxen är programmerad för att alltid ha internetuppkoppling, när den svajar eller uteblir, så saknar programvaran tillräckliga felgafflar för att hantera det med diverse problem som följd. Att DET händer så ofta skulle kunna beror på svag WiFi-hårdvara, vilket antyds i mina parallella jämförelser med AppleTV4k-boxen.

Verifiering: En enkel logg över tappad WiFi, som tidsmässigt går att korrelera med andra fel. Lätt att göra för en bra programmerare.

Korrigering: Bättre Wifi (antenn och chipp) till nästa generation box dsv långsiktigt, bättre felgafflar kortsiktigt, programvaran måste kunna fungera även UTAN Internetuppkoppling på medelsikt. Ibland går ju internet ner utanför routern... ibland går routern ner.... ibland är det störningar på Wifi:t.... 

Det blir nog fler "problemfamiljer" identifierade vartefter vi gräver vidare.

En testutility för HDD:n är nog det enklaste/snabbaste - det finns ju drösar av dem till vanliga Android, borde vara enkelt att porta/certifiera en för Android-TV. Se till att nåt proffs tar över projektlederiet för programmeraren/na, den som skött detta har inte gjort ett fullgott jobb!

Starta en beta-testgrupp dit frivilliga med intresse för problemen anmäler sig. Belöna dem med gratis abb på t.ex. sport/film/nordiska kanaler. Sluta använda vanliga fullbetalande användare som ofrivilliga beta-testare, de blir bara förbannade och CD får dålig press, dyra reklamationer och ständiga anmälningar. Kortsiktigt och dumt tänkt av nån pappersvändare på CD....

Redigerat av Nisken, 31 March 2019 - 17:09.

Postad 31 March 2019 - 11:54

Visby66
  • Visby66
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 2

Ja du Niklas - Nu har vi identifierat två starkt misstänkta orsaker till några av de mest frekventa problemen. Trots att vi inte fått någon insikt i hur boxens HW och programvara ser ut... utom den lilla feedback du ger och antagligen har svårt själv att få nån respons från programmeraren/na?

1/ Borttappade inspelningar, felaktiga inspelningar som bara kan visas delar av, boxen säger att HDD:n är full, trots att bara några få inspelningar finns, boxen anser att HDD:n behöver formateras trots att den fungerade för en stund sedan, felaktig textning som är i osynk och/eller felaktiga tecken m.m.

Tänkbar orsak: Filsystem som tappat bort sig.

Verifiering: Utility som testar HDD:n map dåliga sektorer samt Index och länktabeller

Korrigering: Denna utility korrigerar automatiskt, när OS:et flaggar för vissa typer av problem, eller manuellt av användaren när denne misstänker fel på HDD:n

2/ Tappad info i TV-tablån, diverse hängningar och långsamt utförande av kommandon.

Tänkbar orsak: Boxen är programmerad för att alltid ha internetuppkoppling, när den svajar eller uteblir, så saknar programvaran tillräckliga felgafflar för att hantera det med diverse problem som följd. Att DET händer så ofta skulle kunna beror på svag WiFi-hårdvara, vilket antyds i mina parallella jämförelser med AppleTV4k-boxen.

Verifiering: En enkel logg över tappad WiFi, som tidsmässigt går att korrelera med andra fel. Lätt att göra för en bra programmerare.

Korrigering: Bättre Wifi (antenn och chipp) till nästa generation box dsv långsiktigt, bättre felgafflar kortsiktigt, programvaran måste kunna fungera även UTAN Internetuppkoppling på medelsikt. Ibland går ju internet ner utanför routern... ibland går routern ner.... ibland är det störningar på Wifi:t.... 

Det blir nog fler "problemfamiljer" identifierade vartefter vi gräver vidare.

En testutility för HDD:n är nog det enklaste/snabbaste - det finns ju drösar av dem till vanliga Android, borde vara enkelt att porta/certifiera en för Android-TV. Se till att nåt proffs tar över projektlederiet för programmeraren/na, den som skött detta har inte gjort ett fullgott jobb!

Starta en beta-testgrupp dit frivilliga med intresse för problemen anmäler sig. Belöna dem med gratis abb på t.ex. sport/film/nordiska kanaler. Sluta använda vanliga användare som ofrivilliga beta-testare, de blir bara förbannade och CD får dålig press, dyra reklamationer och ständiga anmälningar. Kortsiktigt och dumt tänkt av nån pappersvändare på CD....

Jag har boxen ansluten via kabel, så jag tror inte att problemen är isolerade till dåligt wifi, går ju oftast bra att titta på play kanaler och det lär ju kräva mera bandbredd än tv tablån. Om nu inte boxeländet själv väljer att använda wifi istället för kabeln? Är också trött på att betala för att vara betatestare. 

Postad 31 March 2019 - 14:10

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Jag har boxen ansluten via kabel, så jag tror inte att problemen är isolerade till dåligt wifi, går ju oftast bra att titta på play kanaler och det lär ju kräva mera bandbredd än tv tablån. Om nu inte boxeländet själv väljer att använda wifi istället för kabeln? Är också trött på att betala för att vara betatestare. 

Precis som du säger, är det ju inget som säger att den ENDA orsaken är svagt Wifi, dels kan det ju även vara HELT andra orsaker till dessa problem, dels helt andra problem, dels kan man ju tappa internet även vid kabelanslutning.

Postad 31 March 2019 - 15:06

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

samma problem här nu med fjärren trycker kanal 1 upp för att kolla 2an händer ingenting trycker en gång till ock det flyger i väg till kanal 80 eller nåt

Postad 01 April 2019 - 16:19

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Skulle det inte komma en uppdatering till burken som löser alla problem under slutet av Q1 eller minns jag fel?

Postad 01 April 2019 - 16:22

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Skulle det inte komma en uppdatering till burken som löser alla problem under slutet av Q1 eller minns jag fel?

:lol:

Postad 01 April 2019 - 23:38

Mono-mannen
  • Mono-mannen
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 1

….Tappad info i TV-tablån, diverse hängningar och långsamt utförande av kommandon.

Tänkbar orsak: Boxen är programmerad för att alltid ha internetuppkoppling, när den svajar eller uteblir, så saknar programvaran tillräckliga felgafflar för att hantera det med diverse problem som följd.

Är det inte helt galet att om internet går ner så betyder det att jag inte längre se min satellitsända TV-signal via parabol? Bara för att internet är nere? Hur kan man skapa ett så korkat system? Kommer boxen inte åt kontoverifieringen via nätet borde iaf grundutbudet släppas igenom. Det har väl ändå alla oavsett? Nu blir rutan bara svart.

Nu går inte internet ner så ofta som tur är men ändå. Overkligt uselt när det händer.

Sluta använda vanliga fullbetalande användare som ofrivilliga beta-testare, de blir bara förbannade och CD får dålig press, dyra reklamationer och ständiga anmälningar. Kortsiktigt och dumt tänkt av nån pappersvändare på CD....

Ja tack!!

Det vore verkligen intressant att höra hur de som bestämmer i den här frågan resonerar. Ännu en gång så hävdar jag att Canal Digitals ledning slagit någon typ av inkompetensrekord med One Place. Hur kan så många, ha så fel, om så mycket, i en så liten låda? Enastående.

Jag kanske inte kommer ihåg allt rätt men visst känns det som att det har gått mer än ett år nu och boxen fungerar sämre idag än vad den gjorde då!?
--------

Det har f.ö. uppstått helt nya fel i min box den senaste tiden (b la irriterande "micro jumps" och "micro freezes" i sändningarna (oavsett kanal) plus ganska grova latency-(heter det så när sändningen förskjuts tidsmässigt?)-problem. Fruktansvärt irriterande. 

Redigerat av Mono-mannen, 02 April 2019 - 09:23.

Postad 02 April 2019 - 09:48

lepelepe
  • lepelepe
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Var tog du vägen Niklas? Liten uppdatering vore väl på plats snart om vad som händer eller snarare inte.

Det är mycket konstiga fel på OnePlace, gör nu ett ryck och fixa till alla buggar.

Postad 02 April 2019 - 11:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Satellitkanaler samt EPG fungerar utmärkt utan internet . 

Postad 02 April 2019 - 13:18

Anders D
  • Anders D
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Nja, det beror på.
Vi råkade nyligen ut för en avgrävd telelina vilket resulterade i att vårt ADSL försvann helt och hållet.
Detta gillade inte OnePlace kan jag berätta. EPGn var helt tom och enda sättet att byta kanal var att köra med upp- och nerpil, boxen vägrar byta om man går via EPG och denna visar "information saknas".

Men, då upptäckte jag att klockan gick helt fel och året var 2015. Anledningen var att jag, i inställningarna, hade angivit att boxen skulle hämta tid och datum från nätverket. En manuell inställning av datum och klocka hjälpte delvis men det verkar som minsta mismatch mellan korrekt och inställd tid gör boxen "orolig". 

Under de dagar vi var utan internet (och boxen inte kunde hämta tiden från nätverket) kunde det hända att EPGn hängde sig och Canal Digital-gränsnittet startade om titt som tätt, detta har jag inte varit med om tidigare.

När väl vårt ADSL hoppade igång igen försvann EPG-problemen och allting är som vanligt igen (det vill säga inte sådär jättebra med tanke på alla andra buggar:-))

Postad 02 April 2019 - 16:32

Mono-mannen
  • Mono-mannen
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Med tidigare boxar så ja, men med One Place blir rutan bara kolsvart. Iaf hos oss.

Redigerat av Mono-mannen, 02 April 2019 - 16:32.

Postad 02 April 2019 - 17:04

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0

Hur går det med den nya mjukvaran? Jag har resettat min box o den blev lite, lite bättre. Nu har dock "disken är inte formaterad" (eller vad det står) dyka upp igen. Min fru är hejdlöst trött på er och er box, mitt tålamod börjar hänga på sista versen...

Postad 02 April 2019 - 17:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Med tidigare boxar så ja, men med One Place blir rutan bara kolsvart. Iaf hos oss.

Jodå, detta gäller min One Place. När jag startar upp boxen fr jag upp en varning "Ingen Internetanslutning", men både kanaler, kanalbyte och EPG fungerar friktionsfritt, liksom inspelningar. Givetvis fungerar inte veckoarkiv eller appar utan nätverk. Det låter som att du får felanmäla boxen till CD.

Postad 02 April 2019 - 19:00

Unregistered995dd1dc
  • Unregistered995dd1dc
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Har nå bare 7 programmer igjenn på discen, alt jeg har tatt opp de siste dagene er mislykket og Oneplace sier att discen er full. Når kommer ny software?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.