Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34720 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 januari 2008 - 01:11

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Har instalerat telia TV idag ooch blev först positivt överraskad av bra bildkvalite men efter ca. en timma blev bilden röd och efter vad jag kan förstå så har detta något med RGB att göra. Men problemet är att jag kan inte hitta någonstans att komma in och ändra på RGB på boxen. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.

mvh. Göran

Det där beror med största sannolikhet att det är glapp eller trasigt scart kabel. Prova tryck i scart kontakteran lite extra, hjälper inte det prova en annnan kabel.

/Markus

Tack för ditt råd, har nu testat annan scartkabel och fick då först bra bild igen, men efter en stund blev den åter röd.
När jag först startade upp boxen, kom man in i en inställningslista som man kunde välja RGB m.m. men kan inte komma på hur man kan komma in i den igen. Kanske är det något annat fel.

mvh. Göran.

Det där med RGB är inställningsmenyn för PAL/NTSC scart/s-video/komposit du menar tror jag. man tycker på info knappen efter att man tagit ur och stoppat i strömsladden så kommer man dit.

Jag tror problemet är att det är glapp i scartkontakten eller tv:n. har du flera ingångar på tv:n prova en annnan, ev kan du prova annan TV. Min scartkabel var glapp så jag fick en ny när jag skaffade digital-tv så det problemet löste de ju genom att skicka ny scart ;)

/Markus

Postad 09 januari 2008 - 01:22

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Ja du, enligt Telias support för privatkunder är det i nästan alla fall fel hos användaren, det är det första de försöker med.

Telia om några borde ju veta, eller hur?

Telia och alla andra operatörer med för den delen har ju dock rätt i att det i nästan samtliga fall är felkopplat hos kunden. När jag jobbade på b2 var det upskattningsvis 90 % av fallen där internet inte fungerade bra som berodde på att kunden hade paralellkopplade jack, förlängningsladdar, inte satt i första jacket eller hade annan utrustning som störde modemet. För att inte prata om alla med routrar som hade problem.....

/Markus

Postad 09 januari 2008 - 01:24

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Har instalerat telia TV idag ooch blev först positivt överraskad av bra bildkvalite men efter ca. en timma blev bilden röd och efter vad jag kan förstå så har detta något med RGB att göra. Men problemet är att jag kan inte hitta någonstans att komma in och ändra på RGB på boxen. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.

mvh. Göran

Det där beror med största sannolikhet att det är glapp eller trasigt scart kabel. Prova tryck i scart kontakteran lite extra, hjälper inte det prova en annnan kabel.

/Markus

Tack för ditt råd, har nu testat annan scartkabel och fick då först bra bild igen, men efter en stund blev den åter röd.
När jag först startade upp boxen, kom man in i en inställningslista som man kunde välja RGB m.m. men kan inte komma på hur man kan komma in i den igen. Kanske är det något annat fel.

mvh. Göran.

Det där med RGB är inställningsmenyn för PAL/NTSC scart/s-video/komposit du menar tror jag. man tycker på info knappen efter att man tagit ur och stoppat i strömsladden så kommer man dit.

Jag tror problemet är att det är glapp i scartkontakten eller tv:n. har du flera ingångar på tv:n prova en annnan, ev kan du prova annan TV. Min scartkabel var glapp så jag fick en ny när jag skaffade digital-tv så det problemet löste de ju genom att skicka ny scart ;)

/Markus

Tackar så mycket för hjälpen! Skall testa dessa saker imorgon. Det löser sig nog på något vis.
Testade den andra ingången också, men med samma resultat.

mvh. Göran.

Postad 09 januari 2008 - 06:27

live71
  • live71
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Ja du, enligt Telias support för privatkunder är det i nästan alla fall fel hos användaren, det är det första de försöker med.

Telia om några borde ju veta, eller hur?

Telia och alla andra operatörer med för den delen har ju dock rätt i att det i nästan samtliga fall är felkopplat hos kunden. När jag jobbade på b2 var det upskattningsvis 90 % av fallen där internet inte fungerade bra som berodde på att kunden hade paralellkopplade jack, förlängningsladdar, inte satt i första jacket eller hade annan utrustning som störde modemet. För att inte prata om alla med routrar som hade problem.....

/Markus

Men i mitt fall har jag kopplat enligt:
Telefonledning från Telia till första jacket (inkopplat i nedre kopplingen på jacket, vit/blå kabel).
Inga andra telefonjack inkopplade därefter.
Har även testat att byta ut första jacket i väggen.
Modemet inkopplat till första jacket.
Från modemet utgång 1 till routern till datorerna, här fungerar internet bra.
Från modem utgång 2 till Digital-TV boxens nätverksingång. Här får den IP-adress (1:a blir grön) men den stannar på punkt nr 2 (gul).
Har naturligtvis stängt av modem och TV-boxen ett antal gånger.
Testat med olika modem och splitters och kablar till modemet.
Testat med olika nätverkskablar till tv-boxen utan att det har hjälpt.

Telia hittar inget fel utan säger att felet ligger hos mig. Vet inte längre vad jag ska testa!?
Fel på Digital-TV boxen kunde det inte vara säger Telia (!?), men som jag ser det så måste det vara detta eller så har de inte äns kopplat in tjästen trots att det var det första jag frågade om.

Tacksam för fler tips på saker jag kan testa före jag skickar tillbaka allt och skaffar boxer istället.

Postad 09 januari 2008 - 10:26

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Har du koden för setAnamorphic() oxå? De kanske har ändrat där?

Jodå, jag har kollat på setAnamorhic också. Den är också ändrad men den ser ut att göra i princip samma sak i både nya och gamla koden.

/Peter Cigéhn

Postad 09 januari 2008 - 13:36

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Ringde till Telias support idag också för att kolla var de står med 16:9 problemet. De ville ha serienumret på boxen samt min modellbeteckning på TV:n också. De verkar inte vara nära en lösning.

De säger att det fungerar för vissa. Vem fungerar det för?

/Pharphar

Jag har inga som helst problem utan allt ser likadant ut som tidigare. Kör i o f s inte scart om nu det kan påverka 16:9/4:3 problemet.

/Andreas

Med tanke på mina teorier (dvs att boxen inte matar ut rätt information på SCART pinne nummer 8) så gissar jag att 16:9/4:3 problemet enbart uppstår då man kör med SCART utgången. Kör du S-Video eller komposit-video ut så beter sig gissningsvis boxen precis som den alltid har gjort.

/Peter Cigéhn

Får nog revidera mitt tidigare inlägg lite. Insåg precis att tv:n var inställd på "fill all" vilket innebär att den inte växlar mellan 4:3 och 16:9. När jag ändrade till "Auto zoom" så får jag samma problem att den inte ändrar läge utan det är 4:3 hela tiden oavsett vad som visas. Så det borde innebära att samma fel finns även om man inte använder scart utan komposit-video, som jag.

Postad 09 januari 2008 - 15:41

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Ringde till Telias support idag också för att kolla var de står med 16:9 problemet. De ville ha serienumret på boxen samt min modellbeteckning på TV:n också. De verkar inte vara nära en lösning.

/Pharphar

Jag har inga som helst problem utan allt ser likadant ut som tidigare. Kör i o f s inte scart om nu det kan påverka 16:9/4:3 problemet.

/Andreas

Med tanke på mina teorier (dvs att boxen inte matar ut rätt information på SCART pinne nummer 8) så gissar jag att 16:9/4:3 problemet enbart uppstår då man kör med SCART utgången. Kör du S-Video eller komposit-video ut så beter sig gissningsvis boxen precis som den alltid har gjort.

/Peter Cigéhn

Får nog revidera mitt tidigare inlägg lite. Insåg precis att tv:n var inställd på "fill all" vilket innebär att den inte växlar mellan 4:3 och 16:9. När jag ändrade till "Auto zoom" så får jag samma problem att den inte ändrar läge utan det är 4:3 hela tiden oavsett vad som visas. Så det borde innebära att samma fel finns även om man inte använder scart utan komposit-video, som jag.

Läser man vidare på Wikipedia (en fantastisk källa till information) så kan man även lära sig att det även på Composite video och S-Video utgångarna bärs information om 4:3 eller 16:9 format.

Citat:

When used for connecting a video source to a video display where both support 4:3 and 16:9 display formats, the PAL television standard provides for signalling pulses that will automatically switch the display from one format to the other.

Jag gissar att de ändringar som är gjorda i koden inte bara missar att styra pinne 8 på SCART utgången. Det verkar även uppenbarligen som att det blir fel med 4:3 och 16:9 formatet även på kompositvideo och S-Video utgångarna... ;)

/Peter Cigéhn

Postad 09 januari 2008 - 16:15

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

/Pharphar

/Andreas

/Peter Cigéhn

Med största sanolikhet fungerar det inte för någon som har en TV som växlar automatiskt mellan 4:3 och 16:9!
Sedan beror det nog på att dom allra flesta sitter också och tittar på 4:3 sändningar med "fill all"/"bred" så då märker dom inte av problemet!
Om Telia bara insåg detta så skulle dom fixa till problemet direkt!

Postad 09 januari 2008 - 16:41

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har Telia Digital-TV via Fiber LAN och en LG RH7800H DVD/HDD inspelare. Jag har kopplat från Telias Box till DVDn och DVDn till TVn. När DVDn är avstängd fungerar allt fint, när jag spelar filmer från DVD eller tidigare inspelat material från hårddisken (inspelat från ComHem analog kabelTV) fungerar allt fint. Men och det är ett stort men, om jag tittar på TV med DVDn påslagen, eller försöker spela in på HDD (har inte lyckats prova DVD inspelning) får jag bild men inget ljud! Jag har provat olika inställningar för ljud i boxen resp DVDn utan framgång.

Någon som har upplevt något liknande? Eller någon som har något tips?

/P

Postad 09 januari 2008 - 18:06

live71
  • live71
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

/Markus

Men i mitt fall har jag kopplat enligt:
Telefonledning från Telia till första jacket (inkopplat i nedre kopplingen på jacket, vit/blå kabel).
Inga andra telefonjack inkopplade därefter.
Har även testat att byta ut första jacket i väggen.
Modemet inkopplat till första jacket.
Från modemet utgång 1 till routern till datorerna, här fungerar internet bra.
Från modem utgång 2 till Digital-TV boxens nätverksingång. Här får den IP-adress (1:a blir grön) men den stannar på punkt nr 2 (gul).
Har naturligtvis stängt av modem och TV-boxen ett antal gånger.
Testat med olika modem och splitters och kablar till modemet.
Testat med olika nätverkskablar till tv-boxen utan att det har hjälpt.

Telia hittar inget fel utan säger att felet ligger hos mig. Vet inte längre vad jag ska testa!?
Fel på Digital-TV boxen kunde det inte vara säger Telia (!?), men som jag ser det så måste det vara detta eller så har de inte äns kopplat in tjästen trots att det var det första jag frågade om.

Tacksam för fler tips på saker jag kan testa före jag skickar tillbaka allt och skaffar boxer istället.

Problemet löst precis när jag skulle ge upp. Ringde en sista gång till Telia som nu erkände att de hade skickat fel box till oss. Ny box är på väg...

Postad 09 januari 2008 - 18:19

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Problemet löst precis när jag skulle ge upp. Ringde en sista gång till Telia som nu erkände att de hade skickat fel box till oss. Ny box är på väg...

Skickat "fel box"? Nu blir jag nyfiken. Vad är det för "fel" på boxen? Jag gissar att det inte är fråga om att boxen är trasig som sådant utan något annat som är "fel", typ att den är grundkonfigurerad på ett sätt som gör att den inte kan boota upp i Telias nät (eller i din del av Telias nät). Visst är det en Motorola VIP 1510 du har fått? Går det att se på etiketten på boxen att det är något "speciellt" med boxen?

Du kanske kan jämföra då du har fått den nya boxen? Eller vill Telia ha tillbaka den gamla "felaktiga" boxen innan du har fått den nya?

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 09 januari 2008 - 18:24.

Postad 09 januari 2008 - 18:31

supergeten
  • supergeten
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hmm, har suttit och fipplat med teliaboxen och TV:ns inställningar några timmar nu... Ringde till slut Telia och frågade om de gjort något med 4:3 och 16:9 formaten:
"Nä, vi sänder alltid i 4:3, det är orginal"
"Det beror på din TV om du får ränder bredvid bilden"
Sen skulle killen snacka med en kollega - efter 25 minuters väntan lägger jag på.

Anställer de uteliggare på det där företaget?

Nåja - till slut fick jag prata med en tjej som efter 15 minuter förstod problemet, dvs det som ni talat om här, men det som gör mig riktigt pissed på Telia är deras sätt - tjejen menade att INGEN hade detta problem - ingen hade ringt iaf.

Nåja , bäst för dom att det fixas snart - detta är bara ytterliggare en droppe i min "teliabägare" - snart är den riktigt full...

Postad 09 januari 2008 - 18:36

live71
  • live71
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Skickat "fel box"? Nu blir jag nyfiken. Vad är det för "fel" på boxen? Jag gissar att det inte är fråga om att boxen är trasig som sådant utan något annat som är "fel", typ att den är grundkonfigurerad på ett sätt som gör att den inte kan boota upp i Telias nät (eller i din del av Telias nät). Visst är det en Motorola VIP 1510 du har fått? Går det att se på etiketten på boxen att det är något "speciellt" med boxen?

Du kanske kan jämföra då du har fått den nya boxen? Eller vill Telia ha tillbaka den gamla "felaktiga" boxen innan du har fått den nya?

/Peter Cigéhn

Efter lite noggrannare titt på boxen så stod det Viasat på den. Så den var konfiguerad för en annan leverantör än Telia, troligen bredbandsbolaget? Den nya boxen ska komma inom några dagar och de skickar med en returetikett till den gamla boxen.

Postad 09 januari 2008 - 20:05

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hmm, har suttit och fipplat med teliaboxen och TV:ns inställningar några timmar nu... Ringde till slut Telia och frågade om de gjort något med 4:3 och 16:9 formaten:
Sen skulle killen snacka med en kollega - efter 25 minuters väntan lägger jag på.

Nåja - till slut fick jag prata med en tjej som efter 15 minuter förstod problemet, dvs det som ni talat om här, men det som gör mig riktigt pissed på Telia är deras sätt - tjejen menade att INGEN hade detta problem - ingen hade ringt iaf.

Nåja , bäst för dom att det fixas snart - detta är bara ytterliggare en droppe i min "teliabägare" - snart är den riktigt full...

Jag skulle nog tro att Telias personal är som ett tvärsnitt av befolkningen, dvs det finns både kompetenta och inkompetenta medarbetare. Som på vilket annat svenskt företag som helst. Sedan vet jag inte om det är bevisat att just uteliggare skulle vara mer inkompetenta än andra. Dock kan jag tänka mig att det är ett av de mest otacksamma jobben som finns, att sitta i en kundtjänst, där flertalet kunder verkligen beter sig som svin! Sannolikt försöker de flesta som sitter där göra vad de kan för att hjälpa till.

Postad 09 januari 2008 - 20:21

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

/Peter Cigéhn

Efter lite noggrannare titt på boxen så stod det Viasat på den. Så den var konfiguerad för en annan leverantör än Telia, troligen bredbandsbolaget? Den nya boxen ska komma inom några dagar och de skickar med en returetikett till den gamla boxen.

Det stämmer bra, motorola hade förväxlat en pall med boxar mellan telia och b2 säger ännu obekräftade uppgifter från mina fd kolegor. ;)

/Markus

Postad 09 januari 2008 - 23:23

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag skulle nog tro att Telias personal är som ett tvärsnitt av befolkningen, dvs det finns både kompetenta och inkompetenta medarbetare. Som på vilket annat svenskt företag som helst. Sedan vet jag inte om det är bevisat att just uteliggare skulle vara mer inkompetenta än andra. Dock kan jag tänka mig att det är ett av de mest otacksamma jobben som finns, att sitta i en kundtjänst, där flertalet kunder verkligen beter sig som svin! Sannolikt försöker de flesta som sitter där göra vad de kan för att hjälpa till.

Tydligen är ju Telias personal mer kompetenta än personal på andra tekniska supporter då telia i höstas utsågs till nordens bästa tekniska support i en undersökning. Om det är ett mått på hur bra telia är eller hur dåliga alla andra är låter jag var osagt...

Man kan ju anta att det finns allt från personer som inte ens gått på gymnasiet till civilingenjörer inom data på Telias support. Det måste rimligtvis var ganska många för jag har för mig Telia har över 1 miljon bredbandskunder. Men jag har iaf inbildat mig att det är bättre att arbeta med support än kundtjänst, fast ändå jobbigt då man får reda ut kundtjänst misstag på supporten. Kuntjänst säljer saker och ibland säljer de saker som kunderna inte har en chans i världen att kunna använda.

Hur bra kunderna beter sig beror oftast på vart i sverige de bor. En stockholmare förväntar sig att det aldrig är fel hemma hos dem eftersom att de vet ju bäst och gör aldrig fel. En stockholmare ringer supporten när internet varit borta i 1 minut, en norrläning ringer kanske till supporten efter 5 dagar och frågar om det är något känt fel i nätet och är det inte det så säger de att då ska jag felsöka lite mer här hemma och återkommer ifall jag behöver mer hjälp.

När jag jobbade på bbb hade vi en kund som ringde suporten efter ca 10 månader och undra om vi kunde hjälpa han att få det att funka nu. Det visade sig att teknikern aldrig kopplat in kunden på stationen. Handläggaren på supporten kunde inte hålla sig och frågade om han inte saknat att internet fungerat på 10 månader och kunden sa att det inte spelade så stor roll han hade ju internet på jobbet och hade inte saknat det så mycket hemma. Denna kund var en norrläning om ni inte redan listat ut det.

Det finns flera exempel på kunder, allt ifrån tjejer som ringer och sexuellt trakaserar manliga medarbetarna på supporten (det finns tom kunder som fått sitt bredband uppsagt av denna orsak...) till killar som inte kan ta att en kvinna på supporten kan mer än dem utan måste ringa igen och prata med en manlig medarbetare som läser upp vad föregående handläggare skrivit i loggen på kunden.

Man måste ju dock ha huvet på skaft när man jobbar på supporten och behärska allt från danska till personer som knappt kan göra sig förstådda på engelska...

Näe nu har jag nog spårat ur lite, men jag har generalliserat och har persnoligen inget mot stockholmare utan beskriver bara läget hur en person på supporten kan uppleva situationen.

/Markus - som är uppvuxen i mälardalen.

Postad 10 januari 2008 - 12:44

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag har också problem med formatomställningarna. Har kontaktat Telia och fått samma svar som alla andra så nu väntar jag med spänning på nästa patch.

Peter, du som verkar lite insatt, hur bär du dig åt för att få tag i boxens programvara? Och hur fungerar Telias patchar? Måste man starta om boxen för att de ska slå igenom eller fungerar uppdateringarna ändå? Och kan utskicket av dessa patchar möjligen förklara varför man då och då tappar alla kanaler ett par minuter eller så?
Händer ett par gånger i veckan.

Har Telia möjlighet att skicka olika patchar till olika abonnenter så att tex detta med formatproblemen går att anpassa efter olika TV-fabrikat? I så fall skulle dom ju kunna återställa scriptet för de som nu fick problem med
patchen före jul (i mitt fall dec. 21). Det kliar ju lite i fingarna att gå in och fiffla lite i boxen men det är ju knappast tillrådligt eftersom det dels kan leda till värre problem och dels kommer Telia i alla fall att så småningom skriva över dessa ändringar. Senaste patchen löste dock problemet för en av mina arbetskompisar vars TV ställde om formaten hela tiden! Nu medförde det tydligen i stället vårt problem...

Ett annat problem jag rapporterade till Telia inträffade nyårskvällen då jag inte lyckades att hyra film på SF Anytime. Fick till svar att jag skulle bevaka min faktura för att be dem kreditera ev hyreskostnad. Så det räcker tydligen inte att rapportera in en gång. Mycket kundvänligt och bra!

/Kjell-Arne
(Norrlänning)

Postad 10 januari 2008 - 19:17

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har också problem med formatomställningarna. Har kontaktat Telia och fått samma svar som alla andra så nu väntar jag med spänning på nästa patch.

Peter, du som verkar lite insatt, hur bär du dig åt för att få tag i boxens programvara? Och hur fungerar Telias patchar? Måste man starta om boxen för att de ska slå igenom eller fungerar uppdateringarna ändå? Och kan utskicket av dessa patchar möjligen förklara varför man då och då tappar alla kanaler ett par minuter eller så?
Händer ett par gånger i veckan.

Har Telia möjlighet att skicka olika patchar till olika abonnenter så att tex detta med formatproblemen går att anpassa efter olika TV-fabrikat? I så fall skulle dom ju kunna återställa scriptet för de som nu fick problem med
patchen före jul (i mitt fall dec. 21). Det kliar ju lite i fingarna att gå in och fiffla lite i boxen men det är ju knappast tillrådligt eftersom det dels kan leda till värre problem och dels kommer Telia i alla fall att så småningom skriva över dessa ändringar. Senaste patchen löste dock problemet för en av mina arbetskompisar vars TV ställde om formaten hela tiden! Nu medförde det tydligen i stället vårt problem...

Vad gäller att komma åt boxens "programvara" så måste jag påpeka att det enda som koms åt är de HTML sidor och JavaScript som ligger på en vanlig webbserver. Dessa HTML sidor och JavaScript används för att visa boxens menyer och användargränssnitt. Man kommer alltså inte åt någon annan programvara (speciellt inte med dess källkod) som ligger i själva boxen. Jag gissar att det som syns i dessa HTML sidor och JavaScript är bara en liten bråkdel av boxens kompletta programvara, dvs den som laddas ned då prick nummer 2 blinkar under uppstart.

I och med att dessa HTML sidor och JavaScript ligger på en vanlig webbserver så är det väldigt enkelt att ta sig en titt på dessa med vilken webbläsare som helst. Dock är kanske det "svåra" (eller inte helt uppenbara) att ta reda på vilken webbserver och vilka sidor det är som gäller. Jag avser inte att avslöja några detaljer här men kan tipsa om att man enkelt kan sniffa med Wireshark och ta sig en närmare titt på en speciell multicastström med "systeminformation" som kontinuerligt distribueras till boxen (även då boxen står i standby). Tittar man lite närmare på den information som skickas på denna multicastström så kan man enkelt få reda på boxen "hemsida", dvs den sida som visar timglaset under uppstart av boxen.

Vad gäller uppdatering av programvaran i boxen så görs den i två olika situationer: Antingen då man kallstartar boxen (dvs pluggar i spänningen). Då laddas alltid den senaste programvaran in i boxen (då prick nummer två blinkar), eller i fallet då man startar upp boxen från standby då det görs en kontroll då timglaset börjar visas som kollar om det finns nyare programvara än den som redan är ladda i boxen (i standbyläget så ligger senast inladdade programvaran kvar). Finns det nyare programvara ute i nätet så tvingar boxen att starta om sig själv och köra igenom prickarna från början (och därmed passeras prick nummer två och den nyare programvaran laddas ned i boxen).

Så du måste antingen dra ur och sätta i spänningen, eller ta ned boxen i standby, för att programvaran skall uppdateras. Dessa nya programvaruversioner skickas inte ut speciellt ofta. Den senaste 4_0_1_48 kom den i mitten av december och den föregående 4_0_1_45 kom i mitten av oktober. Så där var det två månader emellan. Tidigare har nog frekvensen legat på ungefär en uppdatering i månaden.

Så har du problem med boxen tappar kanaler ett par minuter flera gånger per vecka så skulle jag tipsa om att ta kontakt med Telia supporten. Så skall det definivt inte vara.

Det finns inga möjligheter (inte vad kan förstår i alla fall) för Telia att distribuera ut olika programvara till olika abonnenet. Det är "all or nothing" som gäller. Det enda man kan göra för att undvika att få ny programvara är att inte starta om boxen. :)

Vad gäller att din arbetskamrat hade problem med "vars TV ställde om formaten hela tiden" så undrar jag om detta faktiskt är vad som skulle göras. Nu vet jag inte när och hur formatet ställdes om. Men ta t ex Kanal 5 som ofta har 4:3 sändningar men som alltid sänder reklamen i 16:9 format. Där förväntar jag mig att TV:en (vid varje reklampaus) faktiskt skall växla format. Kan det inte ha varit så att det var detta som din arbetskamrat upplevde?

Nåja, jag har i alla fall fått indikationer på utvecklarna skall vara något på spåret. Jag skickade in ett "tips" om de saker som jag hade hitta i koden och fick faktiskt rätt detaljerade svar från supporten (inga frågor om modell på TV eller liknande som andra har fått ;) ). En del är att man uppgraderat en komponent från Motorola kallad TOI/JS (finns omnämnd här) där det är rätt stor skillnad i gränssnittet mot denna komponent. Dock så undrade jag om det ändå inte saknades något anrop som styr 4:3 eller 16:9 indikeringen på SCART (pinne 8), S-Video och kompositvideo utgångarna. Vi får se om dom svarar...

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 10 januari 2008 - 19:18.

Postad 10 januari 2008 - 20:39

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Var någonstans på boxen stod det Viasat?
Glömde kolla det när jag var hemma hos morsan och kopplade in internet och Digital-TV.
Digital-TVn gick ju inte igång, tror iofs att det blir inkopplat imorgon!

Postad 10 januari 2008 - 21:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Var någonstans på boxen stod det Viasat?
Glömde kolla det när jag var hemma hos morsan och kopplade in internet och Digital-TV.
Digital-TVn gick ju inte igång, tror iofs att det blir inkopplat imorgon!

På de 2 senaste boxarna jag fått som jag fick i början av december (jag har totalt 4 boxar hemma!) så står det TeliaSonera tydligt både på etiketten på själva lådan som boxen låg i och även på etiketten under själva boxen. En gissning är det där istället står Viasat om det är en Viasat-konfigurerad box i lådan...

Men denna märkning finns bara på dessa två nya boxar. Mina två tidigare boxar, en Kreatel IP-STB 1510 och en Motorola VIP 1510 har ingen märkning som indikerar TeliaSonera.

Det kanske är så att denna märkning har börjat göras på mer nytillverkade boxar. Produktionsdatum på de två nya är 2007-10 (min Kreatel IP-STB 1510 är produceraded 2004-09 och den äldre Motorola VIP 1510 hittar jag inget produktionsdatum på).

/Peter Cigéhn

Postad 10 januari 2008 - 23:07

supergeten
  • supergeten
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Uteliggare torde, rent logiskt sett, ha ett IQ några snäpp under medeltal då de bevisligen inte kan/vill försörja sig. Men inget ont om dem för det - jag vill dock inte att de jobbar i Telias support.

Sen är ju jag av den, kanske något udda, åsikten att om man utför en tjänst så skall man klara av dess innebörd - det är ju därför lärlingssystem finns inom vissa branscher.
Kort sagt - ringer jag till Telias digitalTV-support så förväntar jag mig att personalen är uppdaterad på allt som rör Telias tv. Fel av mig?
Men som jag sa - exemplen där Telia påvisar dålig kunskap, samt begår rena felaktigheter, mot mig som kund är ingen engångsföreteelse. Problemet är som sagt alternativen...

Postad 11 januari 2008 - 12:04

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Tack för all denna intressanta information Peter!
Jag har full förståelse för att du inte vill gå närmare in på hur att hacka boxen. Jag är alldels nöjd med vad jag fick veta.

Jag har inte frågat närmare men det problem min arbetskompis hade fattade jag för att vid ett visst format kunde TV:n inte bestämma sig för vad som gällde utan ställde om sig lite då och då mellan formaten.

Tack också för att du försöker hjälpa Telia på traven. Tydligen inte ett helt enkelt problem. Jag är lite förvånad att inte någon tidning fått nys om detta. I vart fall har inte jag sett något. Det kanske skulle ha fått Telia att agera lite snabbare. :)

/Kjell-Arne

Postad 11 januari 2008 - 14:37

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hej alla,

En sak jag märkte igår när jag var inne och tittade på programvaruinfon i boxen var att jag har .48-patchen men det står ju 071018 som datum....48 kom väl under december. Dessutom tycker jag mig minnas att det var lite mer info i menyn om patchen under tidigare versioner än man nu kan läsa?

Hälsar

TMC

Postad 11 januari 2008 - 22:03

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Hej alla,

En sak jag märkte igår när jag var inne och tittade på programvaruinfon i boxen var att jag har .48-patchen men det står ju 071018 som datum....48 kom väl under december. Dessutom tycker jag mig minnas att det var lite mer info i menyn om patchen under tidigare versioner än man nu kan läsa?

Hälsar

TMC

Jodå, du kommer ihåg helt rätt. I tidigare versioner av programvaran så visades det betydligt mer information under menyvalet Teknisk information. I tidigare versioner så visades information om Version, Plugin, Platform, Server, Användare, Inloggad, Firmware, Date, IP, Scrambler och Browser.

Men i och med bytet till TOI/JS 1.0 (som jag fått information om från Telias tekniska support) så tolkar jag också att möjligheten till att få ut information om Firmware, Date, IP, och Scrambler försvann (det gamla API:et som man fick ut den information från finns inte längre).

Det datum som du ser (och refererar till ovan) är alltså inte motsvarande det gamla datumet som visades efter Date rubriken och som indikerade datumet för när programvaran släpptes (eller byggdes). Det datum som du refererar till är specifik för Browser komponenten, dvs Mozilla och dess "webbläsarmotor" (samma som används i Firefox). Tydligen så har Telia (eller Motorola/Kreatel) byggt om denna specialversion av Mozilla som används i boxen. Jag gissar att detta ombygge av själva webbläsarkomponenten, vilket gjordes 20071018. Men man har faktiskt inte stegat versionsnummret som fortfarande är version rv:1.7.12 (detta är samma versionsnummer som i tidigare programvaruversioner i boxen). Man hade ju kunnat vänta sig att dom hade plockat in en fräschare version av Mozilla. T ex så är senaste versionen av Firefox, 2.0.0.11, baserad på rv:1.8.1.11 av Mozilla komponenten.

Så numera finns tyvärr inte längre någon datuminformation på sidan med Teknisk information. Så det går inte längre att se vilket datum som programvaruversionen egentligen har... :)

/Peter Cigéhn

PS. Informationen om Scrambler försvann nog också i och med att Telia har slutade med att använda programkorten och bytte till programvarubaserad kryptering i själva boxen. Då stoppade man troligtvis in Irdetos SoftClient. I och med det så tog man nog också bort information om Scrambler också. DS.

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 11 januari 2008 - 22:08.

Postad 11 januari 2008 - 22:06

bjobr
  • bjobr
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har inte frågat närmare men det problem min arbetskompis hade fattade jag för att vid ett visst format kunde TV:n inte bestämma sig för vad som gällde utan ställde om sig lite då och då mellan formaten.

Jag tror vissa tv-apparater vid avsaknad av formatsignal försöker vara smarta och detektera formatet genom att analysera tv-bildens form. Det är nog inte alltid så lätt.

Postad 12 januari 2008 - 00:25

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Tack Peter (som vanligt...)!

Har du något tips på hur man nu kan se när senaste patchen man har är daterad ifall man är vanlig användare och inte "sniffer"-utomjording som du...?

...det är ju alltid intressant att vet hur länge det är sedan man fick ny patch...det hade ju inte skadat ifall telia.se hade varit lite mer informativ kring vad som sker mjukvarumässigt för oss "kunder" aka "bekymmer"...

Tror ni att vi kan förvänta oss någonting kring nya kanaler inom kommande månader (vet att TV3 och övriga ViaStön-kanaler är lite uttjatat)...men det finns ju fler...?

Vad tror ni om alternativa boxar utöver 1510 med andra funktioner...dvs hårddisk...byte/tillval under -08?

Hälsar

TMC

Postad 12 januari 2008 - 00:26

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Om du frågar mig så tror jag att TV-apparaten är en enkel sak. 4:3, 16:9, du köper och abonnerar. Sedan jag blev med TV för många år sedan så är det upp till mig att min TV visar det den skall visa . Det finns inget som heter "Auto". Alla med mig vet att när du tiitar å en kanal så vet du du vilka knappar som gäller på fjärren. Vilken automatik är ni ute efter?

/Janne

Postad 12 januari 2008 - 01:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Tack Peter (som vanligt...)!

Har du något tips på hur man nu kan se när senaste patchen man har är daterad ifall man är vanlig användare och inte "sniffer"-utomjording som du...?

...det är ju alltid intressant att vet hur länge det är sedan man fick ny patch...det hade ju inte skadat ifall telia.se hade varit lite mer informativ kring vad som sker mjukvarumässigt för oss "kunder" aka "bekymmer"...

Tror ni att vi kan förvänta oss någonting kring nya kanaler inom kommande månader (vet att TV3 och övriga ViaStön-kanaler är lite uttjatat)...men det finns ju fler...?

Vad tror ni om alternativa boxar utöver 1510 med andra funktioner...dvs hårddisk...byte/tillval under -08?

Vad gäller att enkelt ta reda på datumet på programvaruversionen så är det numera väldigt svårt. Det blir till att ta sig en titt på datumen på filerna på webbservern (och då måste man ju vara en "utomjording" som jag! :) ).

Jag skulle starkt rekommendera lite påtryckning på Telia, via tekniska supporten, och påpeka att avsaknaden av Date fältet under Teknisk information var ett stort steg bakåt i och med 4_0_1_48 versionen. Tyvärr tror jag dock att vi får leva med avsaknaden av datuminformationen framöver...

Vad gäller spekulationer om alternativa boxar så kan jag avslöja att jag har sett multicastströmmar i Telias nät som distribuerar programvaruversioner som verkar vara avsedda för 1910 och 1920 boxarna. Jag gissar att det är dessa boxar som används för HDTV proven som just nu pågår i två bostadsrättsområden i Stockholm respektive Göteborg och som Telia gick ut med en pressrelease i början av november. I och med att det är bara är 1910 och 1920 boxarna som verkar stödjas så är det fortfarande inga boxar med hårddisk. Se jämförelsetabellen för att snabbt få en överblick vilka boxar som har DVR funktionalitet, dvs med hårddisk. Telia kanske fortfarande enbart har planer på NPVR funktionalitet, dvs att dom tänker sig tillhandahålla disken i nätet i stället för i boxen.

Observera att det ovanstående är mina högst personlig spekulationer och behöver inte ha någonting som helst överensstämmelse med verkligheten... :P

/Peter Cigéhn

Postad 12 januari 2008 - 10:37

Unregisteredac96f8ce
  • Unregisteredac96f8ce
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är kanalbyten så sega som ni säger med tillhörande standardbox?

Är lite orolig inför HDTV satsningen som inte verkar kunna nå ut till folk med ADSL i framtiden och det vore ju olyckligt om nu Telia kör igång med HDTV till sommmaren!?

Någon som har lite insideinformation om TV3 och Kanal 5 är kommande eller ligger det lika still som det gjorde med Comhem för ett par år sedan? Känns inte direkt marknadsledande att inte kunna erbjuda ett par av de äldsta reklamkanalerna i sverige.

Redigerat av Unregisteredac96f8ce, 12 januari 2008 - 11:12.

Postad 12 januari 2008 - 11:22

bjobr
  • bjobr
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag tycker inte alls att kanalbytena är sega. Visst, det går ju inte lika snabbt som att byta mellan olika analoga kanaler på tv:n, men Telia-systemet växlar snabbare än de DVB-T-mottagare jag använt.

Däremot störs jag av frysningar och blockbildning i bilden då och då (t ex under Let's Dance-premiären igår).

Postad 12 januari 2008 - 11:55

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Däremot störs jag av frysningar och blockbildning i bilden då och då (t ex under Let's Dance-premiären igår).

Jag såg också blockbildningar igår under Let's Dance. Normalt så har jag aldrig problem med detta (sitter uppkopplad med en väldigt stabil fiberanslutning). Men då jag tycker mig uppleva dessa blockbildningar vilket är väldigt sällan, så är det typ på fredagar och "prime-time"-sändningarna klockan 20 på någon av de "stora" kanalerna.

Kan det vara så att Telia har någon form av kapacitetsproblem i sitt nät som gör att populära program med många tittare gör att nätet blir överlastat? En teori som dock låter märklig i mina egna öron, men man börjar bli lite fundersam då jag själv nästan uteslutande upplever den typ av blockbildningar som det var på Let's Dance igår när det just är "prime-time" och någon av de stora kanalerna (typ SVT och TV4).

Vilka delar av landet upplevde dom här blockbildningarna på Let's Dance igår? Själv bor jag i Umeå. Någor fler som såg detta?

/Peter Cigéhn

Postad 12 januari 2008 - 12:16

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Janne,
för det första gäller det vi diskuterar bara wide screen.
För det andra pratar vi om att en cirkel alltid ska vara
rund oavsett om man tittar på 4:3 eller 16:9. Rätta mig
nu om jag uppfattat dig fel men om du nu har en bredbilds-TV
så antar jag att du låser formatet till 16:9, dvs alltid har
en helt fylld bildruta. En cirkel sänd i 4:3 blir då en oval
och tex människor blir korta och tjocka. Det förvånar mig att
det finns människor som accepterar detta men så är det uppenbarligen
och troligen därför har Telia färre felanmälningar än de annars
skulle haft. Sitter man snett framför en TV syns dock detta
fenomen inte så tydligt.

En bredbilds-TV bör därför ha ett sk autoläge som automatiskt
skiftar till rätt format för att man själv ska slippa att
göra detta. De flesta apparater har också det men tydligen
inte din? Om du verkligen har wide scree? Med bilden skickas
en signal som ställer om till rätt format men tydligen har Telia
lyckats filtrera bort denna och det är det vi diskuterar.

På min TV ligger dessutom auto som default och kan inte ändras.
Jag kan bara ställa om med fjärren. Varje gång jag startar
TV:n får jag därför bilden i 4:3.

/Kjell-Arne

Postad 12 januari 2008 - 12:41

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Någon som har lite insideinformation om TV3 och Kanal 5 är kommande eller ligger det lika still som det gjorde med Comhem för ett par år sedan? Känns inte direkt marknadsledande att inte kunna erbjuda ett par av de äldsta reklamkanalerna i sverige.

Vad menar du med "... och Kanal 5 är kommande"? Den (samt systerkanalen Kanal 9) finns ju redan i Telias utbud. Eller missförstår jag ditt inlägg?

/Peter Cigéhn

Postad 12 januari 2008 - 13:22

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Han syftade säkert på TV3 och TV6.

Vad gäller TV4 och störningar under Lets dance så hade jag med analog ComHem också störningar, så störningarna hade knappast med Telias kapacitet att göra.

Sen vill jag passa på att tacka ett par medlemmar (teliaanställda tror jag) som skrev i den här tråden i och tipsade om Telia FiberLan. Jag snappade upp detta och det göra att jag och 83 stycken av mina grannar sedan december har möjlighet till Telia FiberLan. Tack för tipset! Jag som kämpat för fiberuppkoppling till denna förening sedan 2004 utan resultat. Jag har skrivit motioner, intresseanmälningar osv. som mer eller mindre ignorerats.

Jag tecknade mig för 10/10 och får ut ca 11/13Mbit. Helnöjd är jag. ;)

Så en fråga, jag tecknade upp mig för digitaltv 27/12-07 och har fortfarande inte fått någon box, hur lång tid kan det ta?

Postad 12 januari 2008 - 13:41

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Nej kanalbyte är inte särskilt segt, det är lite långsammare än mitt gamla analoga kabel-tv men det är inget stort problem och jag tror inte andra digitalboxar är så mycket snabbare. Vet man vart man ska går det snabbt att byta.

Däremot är EPG'n (den inbyggda program guiden) fruktansvärt seg och enlig mig i princip oanvändbar pga av det. Den tar en mindre evighet att starta (man hinner bläddra genom ett flertal kanaler manuellt på samma tid) och sedan går det väldigt segt att manövrera i den.

Om man slår ihop de båda punkterna ovan så har de lett till att jag tittar betydligt mindre på TV sedan jag skaffade Telias IPTV. Jag blir faktiskt riktigt irriterad varje gång jag ska bläddra och "strötitta" lite vilket leder till att jag istället tröttnar o stänger av TV'n. Från att ha tittat mer eller mindre aktivt kanske 2-3 timmar om dagen är det nu nere i 2-3 timmar i veckan och det senare är nog räknat i överkant. Detta trots att jag i samma veva som jag skaffa Telia IPTV bytade en gammal sliten 28" tjockTV mot en ny fin 42" plasma vilket borde göra det roligare att titta TV.

Är lite orolig inför HDTV satsningen som inte verkar kunna nå ut till folk med ADSL i framtiden och det vore ju olyckligt om nu Telia kör igång med HDTV till sommmaren!?

Du kan vara lugn. Det var ju en Teliasnubbe som gjorde ett offentligt uttalande att ALLA Telias kunde skulle ha HD 2008. Självklart kan man lita på det, speciellt när det gäller Telia. :/

Postad 12 januari 2008 - 13:51

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Du kan vara lugn. Det var ju en Teliasnubbe som gjorde ett offentligt uttalande att ALLA Telias kunde skulle ha HD 2008. Självklart kan man lita på det, speciellt när det gäller Telia. :/

Han sa väl adrig att alla skulle få det? däremot att de definitivt skulle lansera HDTV innan november 2008.

Så förresten en artikel på idg där Cisco påstod att man kunde köra HDTV på 4,5Mbit.

Redigerat av Unregistered31511, 12 januari 2008 - 13:53.

Postad 12 januari 2008 - 13:54

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

För Fiberlan kunder, inte garanterat stadsnät(ofta usel topologi/kapacitet(så går det när amatörer bygger nä)) eller adsl.

Postad 12 januari 2008 - 13:56

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

En hdtv sändning ligger på åtminstande 15 mbit per sekund. Telias digital-tv kunder har idag MAX 15 mbit på sitt bredband totalt när de har tv. Då kasnke du kan räkna med att det blir svårt.

Om du nu menar Visats kanaler så kan man väl säga att viasat har ju inget intresse att konkurera med sig själva, säljer ju sin iptv lösning via bredbandsbolaget. Du har säkert läst om att bredbandsbolagets kunder får "viasat" boxar tidigare i denna tråd, och att visats kanaler finns i telias nät då som jag sa tidigare finns kunder som har viasat guld i oskarshamn.

/Markus

Postad 12 januari 2008 - 14:00

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

För Fiberlan kunder, inte garanterat stadsnät(ofta usel topologi/kapacitet(så går det när amatörer bygger nä)) eller adsl.

Stadsnäten har inte stöd för multicast generellt och sen så är det inte konfat för prioriterad iptv/iptele trafik samt flera vlan på samma port.

/Markus

Postad 12 januari 2008 - 14:09

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag tecknade mig för 10/10 och får ut ca 11/13Mbit. Helnöjd är jag. ;)

Det där är nog mer ett mätfel, du får nog ut exakt lika mycket åt bägge håll och det borde rimligen ligga omkring 10 mbit. Det är ju bandbreddsbegränsningsfunktionen i routern man använder då alla portar måste har typ 100 mbit för att få plats med tv.

Så en fråga, jag tecknade upp mig för digitaltv 27/12-07 och har fortfarande inte fått någon box, hur lång tid kan det ta?

En gissning är att det har varit många helgdagar och lite för mycket utskick av saker så de ligger lite efter.

/Markus

Postad 12 januari 2008 - 14:25

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Nu håller jag på att spamma ner denna tråden. Men det är mycket som legat i pipen oregistrerad ;)
Bland annat detta. Som de flesta känner till så har ju finska Sonera och svenska Telia blivit ett i TeliaSonera.
Eftersom många önskar TV3 till utbudet så kan det vara intressant kanske att se vad Sonera erbjuder. Nog är det där väl hela Viasatutbudet... Men det kanske är kabeltv? man är ju inte direkt fena på finska.

Redigerat av Unregistered31511, 12 januari 2008 - 14:27.

Postad 12 januari 2008 - 17:19

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Nu håller jag på att spamma ner denna tråden. Men det är mycket som legat i pipen oregistrerad ;)
Bland annat detta. Som de flesta känner till så har ju finska Sonera och svenska Telia blivit ett i TeliaSonera.
Eftersom många önskar TV3 till utbudet så kan det vara intressant kanske att se vad Sonera erbjuder. Nog är det där väl hela Viasatutbudet... Men det kanske är kabeltv? man är ju inte direkt fena på finska.

Ja, det är kabeltv, det är deras version av Comhem, vilket Telia tvingades sälja av någon mystisk anledning. Men men, så är det. Men förvänta er inte allt för mycket, Stenbeck och Telia må ha många affärsintressen ihop men dom är inga vänner.

Postad 12 januari 2008 - 17:24

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Janne,
fenomen inte så tydligt.

/Kjell-Arne

Jag har TV:n inställd på automatisk och i Philips fall betyder det att den struntar i SCART-signalen och istället tittar efter svarta borders (precis som WMP) och väljer att skala bilden efter det. Det flesta bredbilds-tv borde ha någon form av liknande inställning, autofit, border-cut, zoom etc.

/Janne

Postad 12 januari 2008 - 19:07

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Nej det första (av de jag sett/hört/läst) gällde ALLA, det var därför jag skrev ALLA. Men bara några dagar efter det kom andra besked och det är säkert inte slut ännu. Den sista december är det inte omöjligt att utbyggnaden endast gäller abbonenter sittandes i Telias styrelse boendes i Stockholm eller möjligen i Göteborg om de råkar ha bra kontakter som Telia inte vill stöta sig med.

Postad 12 januari 2008 - 19:54

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Vilka delar av landet upplevde dom här blockbildningarna på Let's Dance igår? Själv bor jag i Umeå. Någor fler som såg detta?

/Peter Cigéhn

I Malmö såg jag också blockbildningar, har fiberlan...

/P

Postad 12 januari 2008 - 20:01

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Frågade tjejen (jag klarar inte se Lets Dance) och här i Sthlm var det inga problem.
Sitter med fiber...

Postad 12 januari 2008 - 20:29

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Nej det första (av de jag sett/hört/läst) gällde ALLA, det var därför jag skrev ALLA. Men bara några dagar efter det kom andra besked och det är säkert inte slut ännu. Den sista december är det inte omöjligt att utbyggnaden endast gäller abbonenter sittandes i Telias styrelse boendes i Stockholm eller möjligen i Göteborg om de råkar ha bra kontakter som Telia inte vill stöta sig med.

Men alla kommer inte få hdtv, det gäller enbart fiberlan kunder(enligt information från intranätet/person inom iptv), samt är det inte så svårt att räkna ut.

Postad 12 januari 2008 - 20:41

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Men alla kommer inte få hdtv, det gäller enbart fiberlan kunder(enligt information från intranätet/person inom iptv), samt är det inte så svårt att räkna ut.

Du har rätt. Jag som verkligen trodde att alla skulle få det, så besviken jag blev nu.

Postad 12 januari 2008 - 20:45

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har TV:n inställd på automatisk och i Philips fall betyder det att den struntar i SCART-signalen och istället tittar efter svarta borders (precis som WMP) och väljer att skala bilden efter det. Det flesta bredbilds-tv borde ha någon form av liknande inställning, autofit, border-cut, zoom etc.

/Janne

Jag har också en Philips, en 32PF9668/10, och den struntar inte i SCART-signaleringen. Visst, den kollar precis som du säger efter de svarta kanterna och ställer in sig i de flesta fall automatiskt efter det. I många fall funkar det alldeles utmärkt.

Men i och med "buggen" som kom i senaste uppdateringen så visar den faktiskt inte 16:9 sändningar på ett korrekt sätt. Med den automatiska inställningen så visar den "nästan" rätt, men sträcker ut bilden och klipper lite av bilden upptill och nertill pga av den inte får en 16:9 indikeringen från boxen. Ställer jag om från bildformatet från automatisk till bredbildsskärm så fyller den ut bilden korrekt.

Före senaste uppdateringen så var bilden identisk mellan den automatiska inställningen och bredbildinställningen då det var 16:9 sändningar vilket tydde på att den faktisk fick någon sorts information om det var en 16:9 sändning, vilket den alltså inte gör efter senaste uppdateringen av boxen. Så min Philips modell verkar definivt bry sig om vad som signaleras på SCART-ingången.

/Peter Cigéhn

Postad 12 januari 2008 - 20:55

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Janne,
fenomen inte så tydligt.

/Kjell-Arne

/Janne

Det hjälper inte då kontrollsignalen som Telia skickar ut är fel! Den är i 4:3 och då ställer sig ''alla*'' TV-apparater i 4:3. Kontrollera gärna det genom att titta på marksänd SVT eller TV4 och sedan jämföra detta med Telias utsändning, OBS sändningen måste ju givetviss vara i 16:9 format för att man skall se någon skillnad.
SVT1 marksänd sänder just nu i 16:9 zoom läge och TV4 sänder i Helskärmsläge.

* Alla som har möjlighet till detta handlar det om ju :mellow:

Redigerat av HkanW, 12 januari 2008 - 20:56.

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

Google (1)
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.