*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
3627 svar till detta ämne
Postad 25 August 2010 - 08:49
pege63
-
pege63
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
mappens titel är som orginalfilmens titel men själva, filmfilen heter som filmen sen typ vilken/vem som gjort den så att den hämtar hem samma namn på subsen och det funkar kanaon på mina andra spelare.
Sen går den ju inte bara på engelska titlar svenska filmer funkar eller är den mina covers som kommerfram, men då skulle covers för mina Engelska, Polska, Tjeckiska, Asiatiska filmer åxå funka, för jag har ju covers till alla mina filmer
Sen ser jag i mapparna att jukeboxen har hämtat hem en ###### massa extra bilder som har döpts om till något som på minner om filmenstitel men som inte herer lika dant.
Den letar nog ord för ord och inte i hela meningar för där ligger olika covers där i ligger åxå dom dår porrcovers, sen filmer som hetter lika dant på 70 talet eller , 50-60 talet märkligt förfarande, skall ta bort allt skit och bara låta mina covers ligga kvar.
Postad 25 August 2010 - 09:01
Machman
-
Machman
-
Användare
-
-
112 inlägg
Jag har inte riktigt följt med nu men kanske en vänlig själ kan svara på min fråga.
Får man HD-ljud endast med PRO och/eller sidewinder varianten?
Jag har den äldre modellen (utan sidewinder), är det kört med HD ljud för min del?
Jag har inte kört in den nyaste FW ännu eftersom den i övrigt fungerar perfekt just nu, men HD-ljud vore ju onekligen najs....
Postad 25 August 2010 - 09:02
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Scraping och ändring av titlar, covers etc. fungerar utmärkt genom webb interface.
Prövade först genom Xtreamer, men hittade inga covers och många hade fel titlar.
Tog bort mappen xjukebox i scrips, installaerade om jukebox och gjorde inställningar i WI.
Fungerar nu utmärkt!
Postad 25 August 2010 - 09:06
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag har inte riktigt följt med nu men kanske en vänlig själ kan svara på min fråga.
Får man HD-ljud endast med PRO och/eller sidewinder varianten? Jag har den äldre modellen (utan sidewinder), är det kört med HD ljud för min del? Jag har inte kört in den nyaste FW ännu eftersom den i övrigt fungerar perfekt just nu, men HD-ljud vore ju onekligen najs....
HD ljud fungerar i Pro och Xtreamer Sidewinder (Ny versionen). Inte i Xtreamer MK1 tyvärr. Beror på att Pro och Sidewinder har annan mediaprocessor (Realtek 1283X).
Redigerat av Unregistered31ed242e, 25 August 2010 - 09:11.
Postad 25 August 2010 - 09:20
Unregistered284c4ad1
-
Unregistered284c4ad1
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Scraping och ändring av titlar, covers etc. fungerar utmärkt genom webb interface. Prövade först genom Xtreamer, men hittade inga covers och många hade fel titlar. Tog bort mappen xjukebox i scrips, installaerade om jukebox och gjorde inställningar i WI. Fungerar nu utmärkt!
Är kanske lite trög Hur gör man för att ändra i WI?? Vad gjorde du för inställningar??
Redigerat av Unregistered284c4ad1, 25 August 2010 - 09:20.
Postad 25 August 2010 - 09:37
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Är kanske lite trög Hur gör man för att ändra i WI?? Vad gjorde du för inställningar??
1, Sätt på din Xtreamer, 2, Aktivera Webb under "Settings" och "Applications". (Webb ikonen ska nu lysa) 3, Logga in på Xtreamers WI via din dator ( http://din.xtreamers.ip/) 4, För att ändra något trycker Jukebox, Movies och på "Online Update" (tror jag det heter) bredvid filmen och följer instruktionerna. 5, I WI kan du ändra filmnamn, byta covers, bakgrunder, information om filmen etc. OBS! Då jag hade gjort scraping i Xtreamer tidigare fanns massor av jpg och xml filer (covers etc.) i filmmapparna, dessa tog jag bort manuellt innan ominstallation av jukebox. (Går även att göra i WI) Om det inte fungerar, meddela mig så får jag skriva tydligare instruktioner.
Redigerat av Unregistered31ed242e, 25 August 2010 - 09:50.
Postad 25 August 2010 - 09:43
Unregistered284c4ad1
-
Unregistered284c4ad1
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tack
Testar ikväll.
Postad 25 August 2010 - 09:51
kottich
-
kottich
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hur får man DD/dts 5.1 via optisk kabel ut i 2.4 beta 20 RC3 att fungera? Får bara stereo. Testat dom 3 valen i menyn men utan resultat. I 2.3.1 funkar det fint! Möjligheten att stänga av hdmi ljud saknas ju i 2.4 beta 20 RC3.
Jag har samma problem! Kör senaste FW och får bara ut stereo när det är DTS. Är det DD 5.1 funkar det utan problem! La in en gammal emergency och då fungerade det, men om man trycker på audioknappen så växlar den mellan mono L, mono R och Stereo, fast det verkar ändå som om den skickar ut i DTS.
Postad 25 August 2010 - 09:52
Unregisteredda40a10a
-
Unregisteredda40a10a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har problem med ljudet efter uppdatering till senaste firmwaren.
Får bara 2.1 ljud. Varit inne i settings och ändrat, men problemet kvarstår....
Kör med optiskt ljud.
Så samma problem här alltså......
Redigerat av Unregisteredda40a10a, 25 August 2010 - 09:53.
Postad 25 August 2010 - 10:42
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
1, Sätt på din Xtreamer, 2, Aktivera Webb under "Settings" och "Applications". (Webb ikonen ska nu lysa) 3, Logga in på Xtreamers WI via din dator (http://din.xtreamers.ip/) 4, För att ändra något trycker Jukebox, Movies och på "Online Update" (tror jag det heter) bredvid filmen och följer instruktionerna. 5, I WI kan du ändra filmnamn, byta covers, bakgrunder, information om filmen etc.
OBS! Då jag hade gjort scraping i Xtreamer tidigare fanns massor av jpg och xml filer (covers etc.) i filmmapparna, dessa tog jag bort manuellt innan ominstallation av jukebox. (Går även att göra i WI)
Om det inte fungerar, meddela mig så får jag skriva tydligare instruktioner.
Funkar lika bra med att öppna tex Explorer och skriva http://myxtreamer/jukebox
Postad 25 August 2010 - 13:51
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Att ladda ner 2.4 tar liten stund... närmare sagt 3 veckor just nu. Lite överbelastad server?
Postad 25 August 2010 - 14:59
pege63
-
pege63
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Att ladda ner 2.4 tar liten stund... närmare sagt 3 veckor just nu. Lite överbelastad server?
Man behöver ju inte ladda ner därifrån då ju...........http://gator884.hostgator.com/~xtreamer/Xtreamer_FW/XT/
Postad 25 August 2010 - 15:07
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Man behöver ju inte ladda ner därifrån då ju...........http://gator884.hostgator.com/~xtreamer/Xtreamer_FW/XT/
Exakt därifrån jag försöker ladda. "Xtreamer Mk1 and Sidewinder User Upgrade: http://gator884.host...eamer_2.4.0.zipEmergency Upgrade: [url="http://gator884.host...ncy_Upgrade.zip""]http://gator884.host...ncy_Upgrade.zip"[/url] 357 dagar just nu... wtf alltså? Edit: Poff, så lossnade det. Undrar vad som hände, kom ner nu direkt.
Redigerat av ungern, 25 August 2010 - 15:09.
Postad 25 August 2010 - 15:22
pege63
-
pege63
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
1, Sätt på din Xtreamer, 2, Aktivera Webb under "Settings" och "Applications". (Webb ikonen ska nu lysa) 3, Logga in på Xtreamers WI via din dator (http://din.xtreamers.ip/) 4, För att ändra något trycker Jukebox, Movies och på "Online Update" (tror jag det heter) bredvid filmen och följer instruktionerna. 5, I WI kan du ändra filmnamn, byta covers, bakgrunder, information om filmen etc.
OBS! Då jag hade gjort scraping i Xtreamer tidigare fanns massor av jpg och xml filer (covers etc.) i filmmapparna, dessa tog jag bort manuellt innan ominstallation av jukebox. (Går även att göra i WI)
Om det inte fungerar, meddela mig så får jag skriva tydligare instruktioner.
Fattar inte varför den skall blanda in musicvideos & Music som inte ens ligger i Movies mappen? Eller den skannar hela ******** HDD? kasst den skall ju skanna där man vill att den skall scanna av tex Movies, Photos, Music, Tv Series konstigt den flippar ut den klarar inte av det
Postad 25 August 2010 - 17:52
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
den skannar dina favoriter. jag tog bort min favorit som innehåller alla mina mediafiler och lade till de mappar som jag vill att den skulle skanna.
Postad 25 August 2010 - 17:53
Great_Grumbledock
-
Great_Grumbledock
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Fattar inte varför den skall blanda in musicvideos & Music som inte ens ligger i Movies mappen? Eller den skannar hela ******** HDD? kasst den skall ju skanna där man vill att den skall scanna av tex Movies, Photos, Music, Tv Series konstigt den flippar ut den klarar inte av det
Den skannar dina favoriter, så en bra idé är ju att ta bort musik och annat från favoriterna (temporärt) medan du gör en skanning. Det tar ju bara nån sekund att lägga till dem sen...
Postad 25 August 2010 - 18:07
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Nån som kan säga om hastigheten i Jukebox har förändrats nåt iomed den nya versionen?
Postad 25 August 2010 - 18:41
pege63
-
pege63
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Den skannar dina favoriter, så en bra idé är ju att ta bort musik och annat från favoriterna (temporärt) medan du gör en skanning. Det tar ju bara nån sekund att lägga till dem sen...
Har inga favoriter varken med filmer musik el foton den skannar hela HDD det ser man när den söker i WI på jukboxen genom datorn. Då ser man den skannar av mapp för mapp i hela HDD? Nu lade jag till mappen Movies i favoriter då skannar alla under mappar som ligger där, men forfarande blir det bara massa rappekalja. Jag har som under mappar Action, Horror, Tv serier, Drama, Krig, Western osv, osv. Filmens mapp heter som orginal filmen, men själva filen heter delvis det pluss en massa annat
Redigerat av pege63, 25 August 2010 - 19:09.
Postad 25 August 2010 - 19:12
footpro
-
footpro
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Nu har jag installerat Jukebox men kan inte lägga till något i favoriter för att kunna scanna mina filmer. Kör Synology NAS via trädat nätverk men kan inte lägga till varken filer eller mappar från den till favoriter. När jag trycker 8 på fjärrkontrollen så är valet att lägga till gråmarkerat. Någon som har en lösning?
Postad 25 August 2010 - 19:34
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Xtreamer Sidewinder har endast 100Mbit-nät.
Jag var på en butik idag och tittade på en Xtreamer SideWinder och tyckte att säljaren sa att det ska vara gigabit-nät. Är det någon snäll själ här på tråden som kan skriva några plus/minus som avser Xtreamer SideWinder. Funderar på att köpa den och har läst genom många inlägg här på tråden, men så många sidor det är...
Postad 25 August 2010 - 20:35
Unregistered3b7f3b8e
-
Unregistered3b7f3b8e
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Nu har jag installerat Jukebox men kan inte lägga till något i favoriter för att kunna scanna mina filmer. Kör Synology NAS via trädat nätverk men kan inte lägga till varken filer eller mappar från den till favoriter. När jag trycker 8 på fjärrkontrollen så är valet att lägga till gråmarkerat. Någon som har en lösning?
Man måste tydligen ta vägen genom "Net Shares", inte "Net", för att kunna lägga till i favoriter, enormt förvirrande enligt mig! Slet mitt hår innan jag förstod detta Alltså: 1. "Mediabibliotek" 2. "Net Shares" 3. Välj mapp/mappar 4. Tryck "8", lägg till i favoriter 5. Klart... OBS! Reserverar mig för att jag kan ha fel benämningar på de olika genvägarna o.s.v. Har inte maskinen framför mig just nu...
Postad 26 August 2010 - 01:22
St0ff
-
St0ff
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hur kommer man in i MovieJukebox jag får meddelandet "No HDD"?
Postad 26 August 2010 - 06:45
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hur kommer man in i MovieJukebox jag får meddelandet "No HDD"?
Behöver lite mer info. Vilken firmware använder du, och vilken version (emergency/update)? Använder du intern eller extern hårddisk? Visas No HDD enbart när du försöker gå in i Jukebox eller även när du letar efter filer? Visas xJukebox i scripts mappen? Är hårddisken formaterad?
Postad 26 August 2010 - 06:57
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Tjena, undrar om någon själ skulle vilja förtydliga för mig bara!
jag har kört Mac Mini med Plex i 3-4 år och det har fungerat prima, dock tycker jag 9.000 kr för kolla på film endast är lite väl dyrt!
Idag sökte jag och vad gäller Popcorn Hour och andra mediamaskiner har de aldrig varit i närheten av Plex med Minin så till min förvåning hittade jag Xtreamer som verkar vara guds gåva ?!
Vad jag undrar...
1. Jag har alla filmer på FireWire 800 Diskar kopplade till i dagsläget iMac I7, datorn är ansluten till nätverket med Cat 6 kablage samt delad i nätverket kan jag med en Xtreamer komma åt dessa diskar utan problen och spela upp dessa 1080P ?
2. Undrar också då hela mitt DVD akriv ligger som .iso dessa är heller inga problem som jag förstod ?
3. Vad gäller för covers, svenska filmer brukar ju vara lite sådär i Plex så kan man hämta omslag från egen källa alt. IMDB, men detta är inga problme att få till snyggt i Xtreamer heller ?
4. Går denna maskin endast köpa online ?
5. Då jag redan har ext diskar behöver jag ha intern disk i Xtreamar, antar för systemet osv då?
Tacksam för svar
Postad 26 August 2010 - 06:58
etton
-
etton
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har problem med nya firmwaren 2.4.0. Hade tidigare 2.3.2s och där visades preview på filmer när jag hade valt Film samt att omslagen visades, men nu får jag varken omslag eller preview.
Har även problem med Jukeboxen. Första gången jag provade hittade den mina filmer men inga omslag och då provade jag ta bort jukeboxen och köra igen. Nu hittar den inget.
Postad 26 August 2010 - 07:13
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
1. Jag har alla filmer på FireWire 800 Diskar kopplade till i dagsläget iMac I7, datorn är ansluten till nätverket med Cat 6 kablage samt delad i nätverket kan jag med en Xtreamer komma åt dessa diskar utan problen och spela upp dessa 1080P ?
Xtreamer hittar alla utdelade diskar i nätverk (om du ansluter Xtreamer till din Router), ja, däremot vet jag inte om den kan läsa MAC-formaterade diskar. Men det torde framgå av de faktablad som finns på bl.a. http://xtreamer.net/ . 2. Undrar också då hela mitt DVD akriv ligger som .iso dessa är heller inga problem som jag förstod ?
Inga problem att spela ISO eller MKV. 3. Vad gäller för covers, svenska filmer brukar ju vara lite sådär i Plex så kan man hämta omslag från egen källa alt. IMDB, men detta är inga problme att få till snyggt i Xtreamer heller ?
Man kan ha en egen Source för omslag den ev. inte hittar på nätet. 4. Går denna maskin endast köpa online ?
Nej. T ex Webhallen.se har den ju. Varför inte prova och skriva XTREAMER vid SÖK uppe i högra hörnet här, så får du ju både Trådar i Forum och ställen som säljer den. 5. Då jag redan har ext diskar behöver jag ha intern disk i Xtreamar, antar för systemet osv då?
Nej. Det går bra med bara ett USB-minne eller en USB-hdd.
Postad 26 August 2010 - 07:56
maccis_no1
-
maccis_no1
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tjena, undrar om någon själ skulle vilja förtydliga för mig bara! jag har kört Mac Mini med Plex i 3-4 år och det har fungerat prima, dock tycker jag 9.000 kr för kolla på film endast är lite väl dyrt! Idag sökte jag och vad gäller Popcorn Hour och andra mediamaskiner har de aldrig varit i närheten av Plex med Minin så till min förvåning hittade jag Xtreamer som verkar vara guds gåva ?!
Du är exakt där jag var för 6 månader sedan. Hade likadan setup men min macmini (gammal) havererade. xtreamern är i mitt tycke ett bra komplement till din befintliga setup men jag har själv svårt att se det som en full ersättning. Just därför tänker jag köpa en ny macmini när plex9 släpps. Sen får det kosta vad det vill. Plex är en gudagåva i funktioner, enkelhet, stabilitet. Men för att svara på din fråga till viss del så har jag min numera halvfixade macmini i garderoben och har den som server för att mata min xtreamer. Funkar alldeles utmärkt om man kan stå ut med lite små egenheter som tex att covers-funktionen är lite omständlig, det tar ett par klickningar innan man kommit fram till filmen i nätverket, gränssnittet är segt... Hoppas att du hittar vad du söker.
Postad 26 August 2010 - 08:38
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Du är exakt där jag var för 6 månader sedan. Hade likadan setup men min macmini (gammal) havererade. xtreamern är i mitt tycke ett bra komplement till din befintliga setup men jag har själv svårt att se det som en full ersättning. Just därför tänker jag köpa en ny macmini när plex9 släpps. Sen får det kosta vad det vill. Plex är en gudagåva i funktioner, enkelhet, stabilitet.
Men för att svara på din fråga till viss del så har jag min numera halvfixade macmini i garderoben och har den som server för att mata min xtreamer. Funkar alldeles utmärkt om man kan stå ut med lite små egenheter som tex att covers-funktionen är lite omständlig, det tar ett par klickningar innan man kommit fram till filmen i nätverket, gränssnittet är segt...
Hoppas att du hittar vad du söker.
Tack för svar, jag hade senaste Minin med HDMI gillade skarpt men tyckte också jag inte använde den mer än 1-2 filmer i veckan så jag köpte 15m HDMI från min iMac, problemen jag nu dock får är att iMacen tappar synken med HDMI när jag stänger av förstärkaren och på så vis får man dra ut HDMI kabeln och sätta i igen, ingen lösning jag gillar dock levererar iMac I7 fullt med kraft och med Plex finns inget som heter seghet what so ever  Tyckte då denna lösning verkade superb, hade samma problem för några år sedan med min gamla Mini och testade då hemma både Twix och ngn annan apparat vilket var ett skämt mot den lösningen man är van vid. För mig är GUI viktigt idag ligger alla filmer snyggt i Plex 471 filmer har alla Covers, Fan Arts och visas blixtsnabbt inget man behöver vänta på, detta är väl problemet jag antar man får med Xtreamer att omslagen tar några sek innan de syns t.ex sedan ser alla mediaspelare lite ut som PC DOS i grunden vilket inte gör mig som Mac Anävändare direkt sugen på gå tillbaka i tiden 30 år, men jag vill ändå prova och hoppas på lösningar som är billiga men ändå få den där känslan av nytänkande a la Plex.
Postad 26 August 2010 - 08:53
maccis_no1
-
maccis_no1
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
och med Plex finns inget som heter seghet what so ever 
den där känslan av nytänkande a la Plex.
par dagar till den nya versionen: http://elan.plexapp.com/sneakpeak: Ny macmini 8000:- Blir en sådan för min del. Som sagt så är det ganska dyrt för en multimedialösning. Men att ungarna ska kunna bläddra i sina 300+ filmer utan att kunna radera, missförstå menyer, gnälla på seghet etc gör det värt det. Sen är det inte svårare att flytta burken om man vill ha den till annat.
Postad 26 August 2010 - 10:39
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
par dagar till den nya versionen: http://elan.plexapp.com/
sneakpeak:
Ny macmini 8000:- Blir en sådan för min del. Som sagt så är det ganska dyrt för en multimedialösning. Men att ungarna ska kunna bläddra i sina 300+ filmer utan att kunna radera, missförstå menyer, gnälla på seghet etc gör det värt det.
Sen är det inte svårare att flytta burken om man vill ha den till annat.
Vet du om nya Plex stödjer BluRay ISO eller DTS HD ljud ? kanske begränsningen sitter i hårdvaran. Annars överväger jag köpa en ny Mini igen
Postad 26 August 2010 - 11:22
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Det går rykten om att Apple köpt Plex och kommer lansera denna ihop med nya iTV för under 100 dollar ?
i så fall skapar det ju möjlighet för alla, tänk att enkelt add library från olika datorer och dem bara dyker upp i iTV som är kopplad med HDMI till Tvn.
Alla filer kan ligga på NAS, Datorer, Ext Diskar osv.
Tror Mac Mini 8000 kr får invänta tills nästa Onsdag då både Plex 9 släpps samt Apple håller just Event den dagen, sammanträffande inte sant ?
Postad 26 August 2010 - 11:23
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
En sak jag undrar är om man kan få Xtreamern att starta upp i ett läge där man kommer direkt in till sin filmkatalog eller liknande? Alltså jag vill slippa välja källa och kataloger osv.
Helt enkelt ha en default källa?
Går det?
Redigerat av Unregistered1014, 26 August 2010 - 11:23.
Postad 26 August 2010 - 11:33
maccis_no1
-
maccis_no1
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Vet du om nya Plex stödjer BluRay ISO eller DTS HD ljud ? kanske begränsningen sitter i hårdvaran. Annars överväger jag köpa en ny Mini igen 
Ingen aning. Hårdvarumässigt vet jag att de inte kommer att släppa in blueray men mjukvarumässigt finns det väl redan lösningar. Fixar inte plex/vlc detta? Det går rykten om att Apple köpt Plex och kommer lansera denna ihop med nya iTV för under 100 dollar ? i så fall skapar det ju möjlighet för alla, tänk att enkelt add library från olika datorer och dem bara dyker upp i iTV som är kopplad med HDMI till Tvn. Alla filer kan ligga på NAS, Datorer, Ext Diskar osv.
Tror Mac Mini 8000 kr får invänta tills nästa Onsdag då både Plex 9 släpps samt Apple håller just Event den dagen, sammanträffande inte sant ?
Jo, det är sant. Men jag tror att plex kommer att finnas för download också i så fall. Men en iTV med plex hade varit najs som tusan.
Postad 26 August 2010 - 11:50
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Det går rykten om att Apple köpt Plex och kommer lansera denna ihop med nya iTV för under 100 dollar ? i så fall skapar det ju möjlighet för alla, tänk att enkelt add library från olika datorer och dem bara dyker upp i iTV som är kopplad med HDMI till Tvn. Alla filer kan ligga på NAS, Datorer, Ext Diskar osv.
Vad har de här frågorna med Xtreamer att göra? Finns massor av forum för Apple. Här t.e.x: https://www.minhembi...howtopic=263747Har du frågor gällande Xtreamer hjälper jag gärna till. En sak jag undrar är om man kan få Xtreamern att starta upp i ett läge där man kommer direkt in till sin filmkatalog eller liknande? Alltså jag vill slippa välja källa och kataloger osv.
Helt enkelt ha en default källa?
Går det?
I dags läget är det inte möjligt att få t.e.x Jukebox (eller valfri kategori) som startsida, det är dock uppe som förslag till senare firmware. Vad du kan göra är att lägga till mappar/filer i Favoriter. Snabbt och enkelt.
Redigerat av Unregistered31ed242e, 26 August 2010 - 12:08.
Postad 26 August 2010 - 11:58
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Plex
Vad har den här frågan med Xtreamer att göra? Finns forum för Apple. Instämmer!
Postad 26 August 2010 - 12:04
maccis_no1
-
maccis_no1
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Vad har de här frågorna med Xtreamer att göra? Finns massor av forum för Apple. Har du frågor gällande Xtreamer hjälper jag gärna till.
ok, det kanske kom ett eller 2 inlägg som var renodlade macfrågor men ursprunget var ju trots allt en sorts fråga om byte av system från just plex. och då kan det ju vara relevant att påpeka skillnader. sorry iaf...
Postad 26 August 2010 - 12:47
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
ok, det kanske kom ett eller 2 inlägg som var renodlade macfrågor men ursprunget var ju trots allt en sorts fråga om byte av system från just plex. och då kan det ju vara relevant att påpeka skillnader.
sorry iaf...
Exakt jag är väldigt intresserad av en billig lösning som i detta fall med Xtreamer och försöker se fördelar, däremot så finns oftast bara nackdelar tyvärr, men jag kommer nog ta hem en idag för prova! Ligger systemet i från början eller måste jag lägga det på en USB sticka ?
Postad 26 August 2010 - 13:13
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Exakt jag är väldigt intresserad av en billig lösning som i detta fall med Xtreamer och försöker se fördelar, däremot så finns oftast bara nackdelar tyvärr, men jag kommer nog ta hem en idag för prova!
Ligger systemet i från början eller måste jag lägga det på en USB sticka ?
Självklart finns det för- och nackdelar. I grund och botten är Xtreamer mycket lätt att använda. Sen kräver Xtreamer tid om man vill ha det nyaste, då mycket är i Beta faser. Exempelvis Jukebox. Ställ dig frågan vad du ska ha en mediaspelare till? För mig var det HD-ljud, högupplöst och snygg GUI, regelbunda uppdateringar etc.
Postad 26 August 2010 - 13:19
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Självklart finns det för- och nackdelar. I grund och botten är Xtreamer mycket lätt att använda. Sen kräver Xtreamer tid om man vill ha det nyaste, då mycket är i Beta faser. Exempelvis Jukebox.
Ställ dig frågan vad du ska ha en mediaspelare till? För mig var det HD-ljud, högupplöst och snygg GUI, regelbunda uppdateringar etc.
Sant, jag är ute efter en "billig" lösning som inte stör mig att den bara står och ser dyr ut vilket är till fördel för denna enhet. Vad jag sedan vill är att ha mina filmer på mina externa FW 800 diskar som de är idag kopplade till iMacen, dela ut dem och på så vis komma åt alla filmer med omslag och lätt att navigera genom filmerna med snygga covers. Subs skall jag kunna peka till en mapp där alla .srt filer ligger! Slippa krångel med dator som har redan skärm typ iMac är ett stort + likadant med bärbar där man måste stänga ner skärmen och väcka den ur vila är några fördelar jag ser till en box som enbart är dedikerad för ändamålet som mediacenter. Jag ställer mig dock lite tveksam varför den inte har Gigabit nätverk? men man klarar streama filerna ganska snabbt ändå antar jag. Man kan inte koppla in trådlöst tangentbord till Xtreamer som jag förstått ?
Postad 26 August 2010 - 13:30
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Sant, jag är ute efter en "billig" lösning som inte stör mig att den bara står och ser dyr ut vilket är till fördel för denna enhet. Vad jag sedan vill är att ha mina filmer på mina externa FW 800 diskar som de är idag kopplade till iMacen, dela ut dem och på så vis komma åt alla filmer med omslag och lätt att navigera genom filmerna med snygga covers. Subs skall jag kunna peka till en mapp där alla .srt filer ligger!
Slippa krångel med dator som har redan skärm typ iMac är ett stort + likadant med bärbar där man måste stänga ner skärmen och väcka den ur vila är några fördelar jag ser till en box som enbart är dedikerad för ändamålet som mediacenter.
Jag ställer mig dock lite tveksam varför den inte har Gigabit nätverk? men man klarar streama filerna ganska snabbt ändå antar jag.
Man kan inte koppla in trådlöst tangentbord till Xtreamer som jag förstått ?
Om dina FW800 diskar går att köra som du vill, får någon med Apple kompetens svara på. Men att dela ut bör inte vara något problem. Om covers etc. visas kan jag inte svara på. Streama över trådlöst har jag aldrig haft några problem med, har prövat både 720p och 1080p utan några problem (12-15 meters avstånd med Netgear WNR2000), kan dock inte garantera att det fungerar perfekt för alla. Separat mapp för .srt filer är möjligt i firmware 2.4. Att man kan använda trådlöst tangentbord till Xtreamer har jag ingen information om. Med andra ord; Xtreamer är, enligt mig, värd pengarna.
Redigerat av Unregistered31ed242e, 26 August 2010 - 13:37.
Postad 26 August 2010 - 13:37
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Om dina FW800 diskar går att köra som du vill, får någon med Apple kompetens svara på. Streama över trådlöst har jag aldrig haft några problem med, har prövat både 720p och 1080p utan några problem (12-15 meters avstånd med Netgear WNR2000), kan dock inte garantera att det fungerar perfekt för alla. Separat mapp för .srt filer är möjligt i firmware 2.4. Att man kan använda trådlöst tangentbord till Xtreamer har jag ingen information om.
Med andra ord; Xtreamer är, enligt mig, värd pengarna.
Vad gäller diskarna så är jag inte orolig över dessa då FW är ju enbart hur de är kopplade till datorn, kan likväl koppla med USB men det känns ju inte direkt 2010  Kollade i deras forum och OSX skall ju vara hur lätt som helst att dela ut vilka filer, mappar som helst kan man dela ut datorn kan man också dela ut sina diskar oavsett hur de är kopplade. Wifi 802.11n är inget jag hurrar för då jag ändå har allt dragit med Cat6 kablar så får det bli trådat. Om 2 timmar vet jag hur det blir och fungerar  men om jag skall ha öppet köp och det tar 320 dagar att få ner 2.4 systemet så kan det bli problem
Postad 26 August 2010 - 13:38
maccis_no1
-
maccis_no1
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Om dina FW800 diskar går att köra som du vill, får någon med Apple kompetens svara på. Streama över trådlöst har jag aldrig haft några problem med, har prövat både 720p och 1080p utan några problem (12-15 meters avstånd med Netgear WNR2000), kan dock inte garantera att det fungerar perfekt för alla. Separat mapp för .srt filer är möjligt i firmware 2.4. Att man kan använda trådlöst tangentbord till Xtreamer har jag ingen information om.
Med andra ord; Xtreamer är, enligt mig, värd pengarna.
det är inte Gb-nätverk i xtreamern men man kan köpa till en usbdongel för trådlöst n-nätverk (tror det ligger på 300Mb) så du kan ju boosta det lite mer än det trådbundna. Tangentbord har man knapt nytta av (möjligtvis när man ska knappa in detaljer till delade mappar och wlan). Att dela ut mappar via smb på macen fungerar utmärkt.
Postad 26 August 2010 - 13:46
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Kan nån lägga upp den senaste versionen av Jukeboxen v1.0.49?
Postad 26 August 2010 - 14:00
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Så trådlöst går snabbare än trådbundet ?
Wifi skickar väl ca 50-60 Mb ?
Postad 26 August 2010 - 14:07
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
I dags läget är det inte möjligt att få t.e.x Jukebox (eller valfri kategori) som startsida, det är dock uppe som förslag till senare firmware. Vad du kan göra är att lägga till mappar/filer i Favoriter. Snabbt och enkelt.
Tack! Det är så jag gjort idag, måste erkänna att jag är lite förvirrad när det gäller min Xtreamer då jag inte hunnit leka så mycket med den. Hittills är jag riktigt nöjd men jag tycker nog att GUI:et inte är det vackraste. Hur som helst så har jag beställt en Tvix N1 som jag får i morgon och jag skall försöka göra lite jämförelser dom i mellan under helgen.
Postad 26 August 2010 - 14:20
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Tack! Det är så jag gjort idag, måste erkänna att jag är lite förvirrad när det gäller min Xtreamer då jag inte hunnit leka så mycket med den.
Hittills är jag riktigt nöjd men jag tycker nog att GUI:et inte är det vackraste.
Hur som helst så har jag beställt en Tvix N1 som jag får i morgon och jag skall försöka göra lite jämförelser dom i mellan under helgen.
Gör gärna en jämförelse för jag funderar på skita i min Xtreamer och satsa på en N1 istället Känns ju 100grr mer stabil.
Postad 26 August 2010 - 14:48
maccis_no1
-
maccis_no1
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Så trådlöst går snabbare än trådbundet ? Wifi skickar väl ca 50-60 Mb ?
i detta fallet så är det N-standard som ligger på 300Mb/s. Vad du får ut i verkligheten vet jag inte (har ingen N-router) men det borde ligga högre än 100Mb trådat iaf. Funderar själv på att köpa en dlink dir655 eller en extreme airport för att just kunna nyttja min xtreamer trådlöst istället
Postad 26 August 2010 - 15:44
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
i detta fallet så är det N-standard som ligger på 300Mb/s. Vad du får ut i verkligheten vet jag inte (har ingen N-router) men det borde ligga högre än 100Mb trådat iaf.
om man kollar på smallnetbuilder så är det få routrar som kommer över (eller ens nära) 100Mbit/s trådlöst ens under idealiska förhållanden, så under verkliga förhållanden (inklusive väggar, störningar och kryptering) så är det nog optimisiskt att tro att ett trådlöst kommer gå snabbare än trådat, även om det säkert hänt i vissa fall.
Postad 26 August 2010 - 16:31
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Har nu hunnit leka lite med den, GUI var som vissa säger kanske inte det vackraste man får ju liksom lite vibbar från ngt billigt kinaskräp men jaja, vissa kanske gillar det 
Jag kommer åt alla filmer som ligger på 5 olika diskar, dock har jag inte ägnat hurvida man samlar dessa diskar till en gemensam katalog!
Uppdaterade till 2.4 vilket gick problemfritt, däremot kommer jag inte åt att välja en .srt mapp som jag har sparat på en av diskarna, jag kommer in i disken men sedan är det helt tomt. Att manuellt varje gång leta eller välja en sub känns väldigt old school kanske finns lösning på detta.
Spelade Avatar MKV 21 GB vilket flöt på ritkigt fint dock tar det lite tid innan den hoppar igång men sedan är det inga hack utan väldigt fina övergångar.
Jukebox eller vad den kallades till min förvåning måste man ha en installerad HD för att det skall fungera, antar för den skall spara covers där.
Fjärrkontrollen klarar man knappt sitta i soffan och trycka utan får stå 1-2 m från burken för att den skall reagera, inte bra!
För min del så åker den tillbaka därifrån den kom, den är kompetent spelare för den glade amatören som inte kräver mer än spela upp sin film dock finns mkt att önska som för en van Plex / Mac användare så går det inte ens jämföra..
Priset är dock till Xtreamers fördel, men där slutar fördelarna och nackdelarna kan listas betydligt fler..
Så det är väl bara invänta 1 Sep och se vad Apple har att erbjuda om inte annat så finns Plex 9 och det är ju ljusår före allt i sin väg.
Postad 26 August 2010 - 19:35
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Ligger systemet i från början eller måste jag lägga det på en USB sticka ?
Suck, vad skrev jag 08:13 idag? Om folk läste lite mer skulle vi slippa mängder av dubbelpostningar i onödan. Uppdaterade till 2.4 vilket gick problemfritt, däremot kommer jag inte åt att välja en .srt mapp som jag har sparat på en av diskarna, jag kommer in i disken men sedan är det helt tomt. Att manuellt varje gång leta eller välja en sub känns väldigt old school kanske finns lösning på detta.
Var det inte nåt med att man ska ha var .SRT i samma mapp som filmen den avser? Men det finns ju en låååång story om detta i Xtreamers eget forum, kolla där. Fjärrkontrollen klarar man knappt sitta i soffan och trycka utan får stå 1-2 m från burken för att den skall reagera, inte bra!
Byt batterier, eller fjärr, min funkar på 10m avstånd. Jukebox eller vad den kallades till min förvåning måste man ha en installerad HD för att det skall fungera, antar för den skall spara covers där.
Nej då, se mitt inlägg från 08:13 i morse, behövs ingen intern hdd, bara ett USB-minne eller USB-Hdd. Är väl ändå ganska självklart att den måste kunna spara både datan den hämtar samt sin swapfil nånstans...
Redigerat av anderswillhelmsson, 26 August 2010 - 19:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|