Hegel
3551 svar till detta ämne
Postad 02 June 2014 - 22:02
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Mostling - övertygad om att du har all sans beträffande dina inköp, hoppas bara att det är värt det? Fastna bara inte i soffan, det kan nappa närsomhelst ute på sjön, och det i jämförelse är ganska billigt.
Om jag idag skulle köpa en förstärkare skulle nog valet falla på H80.
Jag är fast i en båt, stirrar ned på några slemmiga maskar i en burk - tillsammans med mina brorsöner på Mälaren + en Hegel H1mk4 som väntar därhemma. Men det är helt ok, har bränt mig över nacken eftersom solen tar mer på sjön.
Varför glömmer jag alltid att solen alltid tar mer väl ute på sjön? Jag måste tänka på solskyddsfaktorn.
Själv föredrar jag rökig whisky: Caol Ila, Ardbeg. Men det blir allt mindre av att sitta hemma och lyssna på musik. Visst kan jag sakna det, men jag börjar bli alltför rastlös.
Redigerat av Glidtassen, 02 June 2014 - 22:19.
Postad 03 June 2014 - 16:51
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Kollat på Hegel H100 ett längre tag. Har dock annat att prioritera just nu så sneglade lite på H80. Är jag dum som köper den istället för H100? Någon som har jämfört dom båda?
Läste i den här tråden tror jag, att H80 krämade ur fler watt än H100 i något test. Det kan väl ändå inte stämma? Läste jag fel kanske?
Postad 03 June 2014 - 16:59
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Watt hit & dit..
Jag har själv en H100 och det är en jäkligt bra maskin. Skulle dock vilja byta den mot en H80 då det "verkar" vara en mer komplett maskin. Särskillt nu när Hegel "verkar" ha satt pre-out på den.
Postad 03 June 2014 - 17:08
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Menar inte att jag vill ha H100 pga fler watt på papperet, utan att jag vill kunna spela högt utan att den kroknar som min nuvarande stärkare kan göra ibland, och H100 ska ju vara starkare tänkte jag.
Spelar sällan riktigt högt, men när jag väl gör det vill jag att det ska låta bra också.
Mina nuvarande högtalare är nog inte speciellt trögdrivna, men om man tänker lite frammåt kanske man köper ett par nya i framtiden som är trögare. Då kanske dom extra watten skulle hjälpa till?
Ska man spara ihop pengar till en H100 eller bara köpa en H80 tycker ni? Ni får gärna argumentera för och emot.
Postad 03 June 2014 - 17:22
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Skillnaden i effekt mellan 100 och 80 kan inte bli många dB i slutändan, om det nu blir någon betydlig skillnad. . .
Postad 03 June 2014 - 18:10
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Är några sekunder från att beställa en H80 nu, nån som har några invändningar?
Postad 03 June 2014 - 18:12
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Fick hem H300an idag och jisses vad nice det låter, kan säga som så att det blir inge ut o meta för mig i sommar
Postad 03 June 2014 - 19:05
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Beställt nu iaf. Hoppas jag får samma grepp på ljudet som jag fick med slutsteg.
Postad 03 June 2014 - 19:10
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Annars har du ju alltid ångerrätten att luta dig mot.
Postad 03 June 2014 - 20:55
Jacke89
-
Jacke89
-
Användare
-
-
121 inlägg
Fick hem H300an idag och jisses vad nice det låter, kan säga som så att det blir inge ut o meta för mig i sommar 
Vad hade du innan? Alltid kul att höra jämförelser  . Men jag kan bara instämma, låter riktigt bra
Postad 04 June 2014 - 06:07
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Noop - tror jag mest har slölyssnat om jag passerat Ljudmakarn.Om den har Pre-Outs, finns det inte många invändningar alls. H100 hade precis kommit ut på marknaden när jag köpte föregångaren. Hegel H1mk4 var billigare, och jag tänkte: om jag någonsin behöver en DAC så köper jag extern istället, vilket jag senare också gjorde. Tror jag har blivit mer restriktiv när det kommer till väldigt dyra prylar: “The things you own end up owning you. It's only after you lose everything that you're free to do anything.”Jag respekterar att folk vill köpa fina saker till sig själva, men för mig har kickarna långsamt avtagit. Detta allteftersom jag insett att flykten i konsumtionen inte biter på mig längre. Hegel H80Den är rimligt specificerad beträffande effekt, har "Sound Engine" som jag av erfarenhet vet lyfter musiken, och vidare har den många ingångar. En förnuftigt konstruerad högtalare behöver inte så mkt effekt som alla firmor påstår. Mina fördomar har kommit på fall efter att en bekant kopplade in en liten Pioneer som såg ut att vara från tidigt 80-tal. Just denna sparkade liv i ett par Dynaudio 42 som lät riktigt pigga. Men dessvärre saknades basresponsen, transienterna osv. MusiklyssnandetDynaudio fortsätter att växa med kraftigare förstärkare, svar ja! Men det är upp till var och en att avgöra vad gränsen går för vad som är rimligt att betala. Att äga en finare anläggning blir i vissa kretsar synonymt med prestige, och lyssnande blir också mer pretentiöst. När jag träffar vänner som har helt ok anläggningar, men som valt att stanna vid det så blir det lättare att uppskatta musik tillsammans. En av mina vänner äger en Exposure 3010 tillsammans med ett par Dynaudio 62:or + en enkel cd från NAD. Med handen på hjärtat så är det roligare att lyssna hemma hos honom än hos mig, vet inte varför - kanske för att det blir mer anspråkslöst. Hemma i min lägenhet står: Hegel H1, Focus 140, Musical Fidelity M1 + en vinylrigg för runt 13 000:- Visst låter det bra, men jag har inte roligt när jag lyssnar hemma längre. Antar att mina "sitta hemma i soffan och trycka dagar" är över, vill aktivera mig och vara i rörelse. Jag lyssnar även mkt på musik på mitt kontor på jobbet med min NAD 316BEE tillsammans med Dynaudio DM 2/6 + HRT Music Streamer 2. Enklare och förnuftigt sammansatta anläggningar är roligare för mig idag.
Redigerat av Glidtassen, 04 June 2014 - 08:28.
Postad 04 June 2014 - 06:12
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Noop - tror jag mest har slölyssnat om jag passerat Ljudmakarn.
Om den har Pre-Outs, finns det inte många invändningar alls.
H100 hade precis kommit ut på marknaden när jag köpte föregångaren. Hegel H1mk4 var billigare, och jag tänkte: om jag någonsin behöver en DAC så köper jag extern istället, vilket jag senare också gjorde.
Tror jag har blivit mer restriktiv när det kommer till väldigt dyra prylar:
“The things you own end up owning you. It's only after you lose everything that you're free to do anything.”
Jag respekterar att folk vill köpa fina saker till sig själva, men för mig har kickarna långsamt avtagit. Detta allteftersom jag insett att flykten i konsumtionen inte biter på mig längre.
Hegel H80
Den är rimligt specificerad beträffande effekt, har "Sound Engine" som jag av erfarenhet vet lyfter musiken, och vidare har den många ingångar. En förnuftigt konstruerad högtalare behöver inte så mkt effekt som alla firmor påstår. Mina fördomar har kommit på fall efter att en bekant kopplade in en liten Pioneer som såg ut att vara från tidigt 80-tal. Just denna sparkade liv i ett par Dynaudio 42 som lät riktigt pigga. Men dessvärre saknades basresponsen, transienterna osv.
Musiklyssnandet
Dynaudio fortsätter att växa med kraftigare förstärkare, svar ja! Men det är upp till var och en att avgöra vad gränsen går för vad som är rimligt att betala. Att äga en finare anläggning blir i vissa kretsar synonymt med prestige, och lyssnande blir också mer pretentiöst.
När jag träffar vänner som har helt ok anläggningar, men som valt att stanna vid det så blir det lättare att uppskatta musik tillsammans. En av mina vänner äger en Exposure 3010 tillsammans med ett par Dynaudio 62:or + en enkel cd från NAD. Med handen på hjärtat så är det roligare att lyssna hemma hos honom än hos mig, vet inte varför - kanske för att det blir mer anspråkslöst.
Hemma i min lägenhet står: Hegel H1, Focus 140, Musical Fidelity M1 + en vinylrigg för runt 13 000:- Visst låter det bra, men jag har inte roligt när jag lyssnar hemma längre. Antar att mina "sitta hemma i soffan och trycka dagar" är över, vill aktivera mig och vara i rörelse.
Jag lyssnar även mkt på musik på mitt kontor på jobbet med min NAD 316BEE tillsammans med Dynaudio DM 2/6 + HRT Music Streamer 2. Enklare och förnuftigt sammansatta anläggningar är roligare för mig idag.
Är du en ängel sänd från ovan för att motarbeta överkonsumtion? eller är du rent av bara avundsjuk på att inte du kan köpa vettiga prylar?
Postad 04 June 2014 - 08:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, förutsätter att du kan läsa. Så läs om texten igen. Precis som ni andra kan jag spara mina dyrt förvärvade slantar, och sedan köpa en värre förstärkare. Jag är färdigutbildad och tjänar bra, men jag tycker inte att det är värt längre. Det finns egentligen ingen motsättning i vad jag skriver i relation till vad andra shoppar. Konsumenter väljer själva, det enda jag gör är att föra en diskussion om vad jag personligen tycker är prisvärt. Gillar hifi fortfarande, men jag har tänkt om. Tycker att skillnaderna blir mindre ju mer pengar man lägger. Jag har viss erfarenhet av Hegels produkter, och uppmuntrar alla förstagångsägare att hellre se till Hegel H80 eftersom jag tycker den verkar mer prisvärd. Redan när jag ägde Primare I20 + Dynaudio 42 så tycker jag i efterhand att jag borde stannat där, varför gick jag vidare - jag hade ju redan en bra anläggning? Jag har förut utgjort hopen av dessa som argumenterat för dyrare produkter, men jag har gjort det stora varvet redan och omvärderat, värre än så är det inte. Varför inte hålla en öppen diskussion och vad som är prisvärt och inte? Jag säger bara att det finns annat man kan lägga pengar på.
Redigerat av Glidtassen, 04 June 2014 - 09:31.
Postad 05 June 2014 - 09:53
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Please, berätta om lyssningsintryck sedan. Skall bli mkt intressant att höra hur den låter, men jag tror inte att du blir besviken.
Postad 05 June 2014 - 10:45
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Please, berätta om lyssningsintryck sedan.
Skall bli mkt intressant att höra hur den låter, men jag tror inte att du blir besviken.
Tror den landar hos postombudet om ett par timmar. Återkommer när jag lyssnat lite på den
Redigerat av Exiphi, 05 June 2014 - 10:45.
Postad 05 June 2014 - 10:50
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
H100 samt H1mk4 har aningen mer effektMen jag tror inte att det kommer märkas? Det handlar också om vad högtalarna plockar ut för effekt. Mina DM 2/6 drivs med 2x50 NAD-watt, fungerar mkt bra.
Postad 05 June 2014 - 11:43
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Sitter som ett litet barn på julafton och uppdaterar kolli-ID på postens hemsida, haha.
Postad 05 June 2014 - 11:47
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Yeah - jag var likadanVarje morgon jag vaknade efter att jag köpt Hegeln gick jag och klappade den på stereobänken. Så, visst är affektionsvärdet nördigt  Men min Primare i20 tog jag verkligen till mitt hjärta, den var suverän att värma händerna på.
Redigerat av Glidtassen, 05 June 2014 - 11:47.
Postad 05 June 2014 - 13:09
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Kopplat in den nu och precis lyssnat klart på första låten. Lät inte speciellt annorlunda tyckte jag, dock la jag märke till att basen var mycket mer kontrollerad än innan, som att förstärkaren har den i ett järngrepp, vilket min Marantz inte hade.
Andra låten nu och här fick jag lite gåshud, väldigt rent och "atmosfäriskt" ljud
Edit; Hur tror ni den inbyggda dacen står sig mot mitt Asus xonar ST?
Edit2: Ojoj, man kan ju ha hur högt som helst utan att det blir jobbigt för öronen, tror jag blir vräkt inom kort
Lyssnar på Kick Bong - Little Fairy, känns som jag kan ta på musiken.
Redigerat av Exiphi, 05 June 2014 - 13:43.
Postad 05 June 2014 - 14:29
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Hegel ger en stabil, torr, snabb och kontrollerad bas.Dac:ar enligt min mening skiljer sig inte mkt åt. Om en dac återger källkoden korrekt blir resultatet detsamma. Kombinationen Dynaudio + Hegel är suverän, just för att förstärkaren hjälper till att locka fram de djupaste tonerna ut Dynaudio på ett träffsäkert sätt. Resultatet blir en ljudbild som är lite mörkare, men har gott om struktur i varje ton. Vill inte lyssna på H300 igen, det var bland det bästa jag hört, men på tok för mkt pengar för mig.
Postad 05 June 2014 - 14:50
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Vill inte lyssna på H300 igen, det var bland det bästa jag hört, men på tok för mkt pengar för mig.
Haha, känner igen det där
Postad 05 June 2014 - 15:23
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Typiskt, tror jag tog sönder den lilla kontrollen. Tänkte inte på att tänka på hur jag skulle stoppa i batteriet så tog ur luckan och tryckte i batteriet, sen ser jag att man skulle lägga batteriet i luckan och sen skjuta in den.. nu får jag inte ut batteriet och inte in luckan hahaha. Kontrollen funkar ju dock, tills batteriet tar slut.
Postad 05 June 2014 - 19:26
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Postad 05 June 2014 - 19:50
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Grattis Exiphi!
Till att jag är en jävla idiot som inte kan sätta in ett batteri i en fjärrkontroll eller för att jag skaffat en Hegel?
Redigerat av Exiphi, 05 June 2014 - 19:50.
Postad 05 June 2014 - 20:04
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Typiskt, tror jag tog sönder den lilla kontrollen. Tänkte inte på att tänka på hur jag skulle stoppa i batteriet så tog ur luckan och tryckte i batteriet, sen ser jag att man skulle lägga batteriet i luckan och sen skjuta in den.. nu får jag inte ut batteriet och inte in luckan hahaha. Kontrollen funkar ju dock, tills batteriet tar slut.
Om du har tillgång så prova med en pincett, alternativt försöka "lirka" ut den med en smal brytbladskniv. Grattis till förstärkaren med! Du kommer nog vara riktigt nöjd länge. Och nu är det ett måste att uppdatera ditt album med bilder, jag ska se om jag hinner med att ta bilder på min H300 i helgen, har precis kommit hem med ny bänk till grejerna också så finns lite att pilla med i helgen.
Redigerat av mostling, 05 June 2014 - 20:07.
Postad 05 June 2014 - 20:25
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Om du har tillgång så prova med en pincett, alternativt försöka "lirka" ut den med en smal brytbladskniv. Grattis till förstärkaren med! Du kommer nog vara riktigt nöjd länge. Och nu är det ett måste att uppdatera ditt album med bilder, jag ska se om jag hinner med att ta bilder på min H300 i helgen, har precis kommit hem med ny bänk till grejerna också så finns lite att pilla med i helgen.
Tack för tipset, tog en mattkniv och fick ut den direkt! Jora nöjd lär jag vara så länge jag behåller dessa högtalare, låter helt perfekt. Ska uppdatera när det är soligt och jag orkar städa upp lite  Edit: Nu funkar inte kontrollen alls. Kan det vara för att jag repade batteriet med kniven eller förstörde jag helt enkelt kontrollen? Känns väldigt konstigt då det gick fort jag jag var försiktig. Provat vända batteriet åt båda hållen ocskå.
Redigerat av Exiphi, 05 June 2014 - 20:28.
Postad 05 June 2014 - 20:33
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hmm okej? Fjärren funkar om jag bara kör i batteriet utan luckan men inte med luckan.
Edit: Nån som vet hur man gör så att sitt senast fotoalbum hamnar först?
Edit2: Fixade det. Har en bild än så länge i albumet om nån var sugen.
Redigerat av Exiphi, 05 June 2014 - 20:55.
Postad 05 June 2014 - 21:31
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Hegel ger en stabil, torr, snabb och kontrollerad bas.
Dac:ar enligt min mening skiljer sig inte mkt åt. Om en dac återger källkoden korrekt blir resultatet detsamma.
Det är ju rätt mycket mer komplicerat än att en källkod skall återges på ett korrekt sätt. Det är ju digital information som skall omvandlas till analog. Är ju lite som att säga att det inte har någon betydelse vilken musiker som läser noterna, för det är ju ändå bara noter som skall spelas på ett korrekt sätt... Långt ifrån sanningen enligt mig.Visst kan man hävda att betydelsen av dac är liten, men inte på angivna grunder. Andra hävdar att betydelsen av förstärkaren är liten bara konstruktionen är förnuftig.
Postad 05 June 2014 - 23:23
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Till att jag är en jävla idiot som inte kan sätta in ett batteri i en fjärrkontroll eller för att jag skaffat en Hegel? 
Förlåt, var lite otydlig inser jag. Grattis till nya förstärkaren naturligtvis.
Postad 06 June 2014 - 07:39
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Förlåt, var lite otydlig inser jag. Grattis till nya förstärkaren naturligtvis.
Hehe tack så mycket, känner mig väldigt nöjd. Dock lite tråkigt att det inte går att ställa stärkaren i stand-by.
Postad 06 June 2014 - 07:43
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Hehe tack så mycket, känner mig väldigt nöjd. Dock lite tråkigt att det inte går att ställa stärkaren i stand-by.
Det går inte med min Naim heller. Störde mig lite i början också men det gick över.
Postad 06 June 2014 - 18:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Min Musical Fidelity M1Den strular lite när jag spelar från mediaspelaren. Vissa filformat 5.1 + DTS kodar jag om till 2.0 redan i TVIXEN. Men trots det faller den vänstra kanalen bort ibland, vet inte varför? Törs inte tänkte på hur bra en surroundprocessor från Hegel skulle låta, detta i kombination med ett flerkanaligt slutsteg. Tror att tidningen Hembio riggade ett system med Hegels strösta mono-block
Redigerat av Glidtassen, 06 June 2014 - 18:57.
Postad 08 June 2014 - 09:03
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Lyssnade på Hegel H80 igår på LjudmakarnDetta var tillsammans med ett par Elac BS403:or. Spontant tycket jag att ljudet var väldigt klart, friskt med bra snärt. Tanken på uppgradering var svårt att slå bort. Men jag har redan en snarlik maskin hemma, kanske lite mer effekt. Vi diskuterade dac:ar och vad som skilde dem åt, men vad jag upptäckt är ämnet lika infekterat som olika kabelmärken. Grattis Mostling och Exphi till mkt fina maskiner. Njut av sommarvärmen
Redigerat av Glidtassen, 08 June 2014 - 09:14.
Postad 08 June 2014 - 21:24
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Polarn ligger o sover i soffan bakom mig, spelar bastung musik på volym 75 och han sover som en stock haha. Anslagen i basen är ju helt jävla sjuka, men snubben sover som ett barn, nu känns basen i magen också, det gjorde den inte förut.
Glidtassen är väl du som får mig att fundera på Hegel mest tror jag  Tack för det, för nu har jag hittat hem bland stärkare ocskå, låter så sjukt bra.
Postad 08 June 2014 - 22:09
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Spelar så högt att jag bränner mig på förstärkaren nu.
Postad 09 June 2014 - 06:17
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tack själv Exphi, hoppas att du är nöjd. Hade min DM 2/6 hemma från jobbet hela förra sommaren och drev dessa med min Hegel, så jag tror jag fått liknade ljudbild som du. Jag tror att många uppfattar DM serien som lite bättre än gamla Audience. Audience hade visserligen ett hårdare ljud, och var ganska trögdrivna. Jag försökte att ruska liv i mina 42:or med ett NAD-steg från tidigt 80 tal (2x150watt). Kraften fanns där, men Audience är ganska mörka, och NADs äldre maskiner hade effekten, men var ganska mulliga och dova i ljudet. Tillsammans lät det bara bumligt. Jag utgjorde de första som lade upp bilder på Focus 140 år 2005, men det var också för att jag köpte ett par två veckor efter deras lansering. Så nästa år har jag haft dem 10 år, har aldrig haft ett par högtalare så pass länge. Vet inte vilka högtalare som skulle kunna ersätta dessa när det går i pension? Har dragit ned på de riktigt stora inköpen eftersom jag försöker att lägga undan pengar till en insatslägenhet. Men audiofilers prioriteringar rimmar inte alltid med förnuftet. Om jag anstränger mig kanske mitt kapital växer lite snabbare, och jag hoppas då på en bättre stadsdel. Vidare är jag inte riktigt nöjd med mitt vardagsrum, känns lite hemma som det gjorde när jag borde i Södra Stockholm. Vidare måste jag ge det digitala mediet en ny chans, visst jag kan låna hem jobbets macbook pro och ha den på mediamöbeln, men jag känner för att se över mina vanor och omprioritera efter alla år som jag lyssnat på vinyl. Min cd-står undangömd i garderoben, och min cd-samling har samlat för mkt damm för att vara intressant.
Postad 10 June 2014 - 13:54
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Inget snack om att förstärkare låter olika. Ska sälja iväg min Marantz så jag kopplade in den nyss för att höra en sista gång hur den låter, men framförallt OM den låter annorlunda eller om jag bara drabbats av placebo.
Diskanten lät lite hissad, basen var lite mullig men ändå rätt behaglig, och mellanregistret lät bra.
Sen kopplade jag in min Hegel. Det första jag lade märke till var lugnet och den knastertorra basen. Känns som hela låten hänger ihop bättre, inget som sticker ut.
Marantzen spelar ljud, Hegeln spelar musik
Edit: Är väldigt sugen på att testa Hegeln med ett par Dynaudio x12
Redigerat av Exiphi, 10 June 2014 - 15:19.
Postad 17 June 2014 - 21:17
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nån som har nån aning om varför det är ett hål på sidan av volymratten och den andra?
Postad 17 June 2014 - 22:01
Sarnia
-
Sarnia
-
Rookie
-
3 inlägg
Min väg till Hegel H80Det började för några år sedan då jag skulle skaffa en ljudanläggning. Jag hade kikat lite på A/V recivrar. På 80-talet hade jag en pioneer stereo hemma som lät sådär och jag tänkte att utveklingen måste ha gått framåt ruggigt mycket sedan des , jag hade även läst tester i några ljudtidningar och Onkyon hade fått höga betyg. Det slutade med att jag köpte ett paket med en Onkyo tx 608 och ett 5.0 system från Jamo på mellandagsrean. Ljudet lät ju väldigt bra till film och musik konserter på DVD och blu-ray men till musik i sereo så lät det bara platt och tråkigt. Jag skaffade en XTZ 10 tum sub för att förbättra flim ljudet ännu mera. Senare så bytte jag även ut mina stora Jamo s606 golvhögtalare mot ett par begagnade Monitor Audio RS6 men stereo ljudet blev aldrig bra. Efter mycket läsande på nätet och ljud tidningar så kom jag fram till att jag behövde antingen en ganska dyr A/V reciver eller en stereo förstärkare. Jag sålde A/V recivern och Jamo högtalarna och for till hifi butiken och beställde en rotel ra-12 och rotel rcd-12 som nyss hade kommit ut. Jag köpte aparaterna olysnade, vilket jag senare kanske ångrar lite eftersom jag ej blev hundra procent nöjd med roteln heller. Ljudet var ju mycket bättre än från onkyon men djupet och det lite fysiska ljudet saknade jag. Efter någon vecka efter att jag köpt rotelpakatet så fick jag låna hem en Hegel H100 och kände direkt att det var såhär jag villa att det skulle låta men den var ju rätt dyr så jag tänkte att jag får stå mitt kast nu och vara nöjd med det jag har. Förra sommaren så hittade jag den här tråden och började följa den. När Hegel H80 kom ut och jag läste testerna så bestämde jag mig för att jag ska låna hem en H80 så fort dom får in en till hifi butiken här i stan. Det skulle visa sig att det skulle ta ända till april i år innan dom fick in eller tog in en Hegel H80 nåväl jag hade sålt roteln i mars i år och var utan förstärkare när jag fick låna hem en H80. Mitt första intryck av hegel H80 var att nu har jag gjort bort mig som gick och sålde roteln för den lät inte ett dugg bättre, snarare sämre än roteln. Men det gick över efter en halvtimme eller så när förstärkaren hade blivit varm J Jag kunde inte ana att det var sådan skillnad mellan en kall och uppvärmd förstärkare. Jag hade aldrig upplevt en sådan skillnad med roteln tidigare. Hegel H80 motsvarade alla mina förväntningar och lite till. Jag trodde att det bara var bas och engagemang jag saknade men nu upptäcker jag tjusningen med knivskarpa transienter i musiken jag lyssnar på. DACen på Hegel H80 tycker jag är bra jag har cd spelaren kopplad till coax1 och upplever iaf inga vassheter i ljudet utan tycker det är ett detaljerat och behagligt ljud. Då jämför jag med hur Rotel RCD-12 spelar analogt kopplad. Satt idag och lyssnade igenom rammstein Mutter skivan på ganska hög volym ca 67 närmare bestämt. Det var första gången jag hade möjlighet till det då resten av familjen var borta. Jag var helt hänförd av vad anläggningen klarar av och mitt i allt så började jag fundera på vad en sub typ Rel T9 skulle kunna addera till upplevelsen? Jag har beställt nya högtalarkablar närmare bestämt Chord carneval silverscreen, är det någon som har erfarenhet eller åsikt om det är en bra eller dålig kabel? Skvaller jag hört i hifi butikenDär nämnde dom att Hegel H200 är ute och att efterträdaren heter H160 och ska ha Airplay och kommer ut i december. pris ca 25000:-
Redigerat av Sarnia, 17 June 2014 - 22:06.
Postad 18 June 2014 - 17:31
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Nån som har nån aning om varför det är ett hål på sidan av volymratten och den andra?
Sitter det inte skruv i hålet för att låsa ratten?
Postad 18 June 2014 - 17:42
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Sitter det inte skruv i hålet för att låsa ratten?
Inte vad jag ser, men varför skulle man vilja göra det?
Postad 18 June 2014 - 17:48
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Inte vad jag ser, men varför skulle man vilja göra det?
Kan ju vara bra, så inte ratten ramlar av och hamnar på golvet...
Redigerat av hampestampe, 18 June 2014 - 17:48.
Postad 18 June 2014 - 17:49
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Postad 18 June 2014 - 18:09
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Känns ju väldigt konstigt att hegel skulle sätta skruven utanpå med tanke på deras annars helt stilrena stärkare.
Postad 18 June 2014 - 18:19
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Känns ju väldigt konstigt att hegel skulle sätta skruven utanpå med tanke på deras annars helt stilrena stärkare.
Ja det kan väl vara en åsikt. Det är dock ingen ovanlig konsruktion, ens på dyrare produkter. Jag har "hål i ratten" på mitt Krellförsteg Kav-280p. Jag har även ratt med hål till min Harmony design-dac...
Postad 23 June 2014 - 09:50
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Såg att HD11 har blivit kraftigt nedsatt i prisÄr den värd pengarna? Jag har varit mkt nöjd med min Musical Fidelity M1, men jag har den första versionen som inte är asynkron via USB. Vidare stöder den max 16bit via USB. Nu när min semester har börjat har jag grundligt prövat: Cambridge Audio DacMagic 100, HRT Music Streamer 2 "2012" och Musical Fidelity M1. Mina billigare dac:ar har jag haft till datorn hemma, och HRT har jag på jobbet på min kontor. Måste medge att det var ett oväntat stort kliv mellan Cambridge 100 och Musical Fidelity M1. M1:an överglänste de övriga dac:arna, men den kan halta lite med vissa signaler, så man får pendla källor ibland för att båda kanalerna skall kroka i. Detta har hänt när jag matar signalen optiskt från tv:n. Jag har prövat Hegel HD2, som jag ansåg vara steril och väldigt trist. Men jag vet inte vad HD11 kan prestera?
Postad 25 June 2014 - 08:13
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, well then it's official. Min M1:a har ett periodiskt fel i vänster kanal, och tappar signalen ibland. Jag har flyttat på dac:en till datorhörnan och den får spela tillsammans med min Imac. Det känns bara så ruttet: för två år sedan välte en bokhylla över min stereo: nätdelen till min Rega P3-24 gick sönder, men jag fick den reparerad på garantin. Långt senare börjar min vänstra högtalare tappa signalen, och med tanke på att min Hegel H1:a hade fått en rejäl smäll förutsatte jag att glappet berodde på förstärkaren, och i vintras fick jag ett slutsteg utbytt. Inser nu dessvärre att det var dac:en som spökat hela tiden, det är den som tappar signalen på vänster kanal. Well, well jag kan trösta mig med att min Hegel iallafall behövde en grundlig genomgång sedan den fått en smäll. Just nu ersätter min Cambridge Dac 100 min större dac i vardagsrummet, men ljudet upplever jag inte som detsamma. Tonerna har inte samma djup, och ljudbilden överlag får inte samma rymd och atmosfär som med min M1:a. Vad är värt: att lämna iväg min Musical Fidelity M1:a för genomgång, eller satsa på en ny Hegel H11?
Redigerat av Glidtassen, 25 June 2014 - 08:14.
Postad 25 June 2014 - 14:34
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag skulle köra på en HD11, speciellt nu när den är i så pass bra pris, faktiskt bara 1000:- mer än vad folk vill ha för sina begagnade HD10.
Redigerat av mostling, 25 June 2014 - 14:35.
Postad 25 June 2014 - 18:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Den spelar i vardagsrummet nu! God dammit Mostling, detta är det bästa jag hört.Jag har spelat den en kort stund mot en Cambridge Dac100, även om Cambridge dac:en har fin upplösning i topparna har den ingenting att sätta emot HD11. Jag trillade baklänges när jag spelade Spotify, denna musiktjänst som bara brukar låta "OK". Nu har ljudbilden fått ett lenare och mkt mer levande ljud. Andra dac:ar som jag lyssnat till har låtit ganska mekanisk, men inte längre. Denna dac måste stanna!
Redigerat av Glidtassen, 25 June 2014 - 20:22.
Postad 26 June 2014 - 09:12
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har lagt ut min lilla Cambridge Dac på blocket. Musical Fidelity's M1:a står vid min Imac och matas med USB.
Förstår bara inte varför jag testade Hegels bättra dac:ar tidigare? Hade Hegel HD2 hemma, och den var helt oinspirerande. Men det går inte alls att jämföra med Hegel HD11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|