Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 april 2014 - 08:28

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Bevisbördan ligger på dig.

Av vilken anledning då?

Postad 17 april 2014 - 08:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 5

Av vilken anledning då?

Om vissa hävdar att grisar kan flyga så får ju dom som säger det, bevisa det.

Postad 17 april 2014 - 08:37

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 1

Jag förstår dig Tool, och jag tycker som du (för jag har chord i hela mitt system) men jag hoppas att du vet att du sticker ut hakan ganska ordentligt här eftersom jag vet att du kommer att bli emotsagd till 100 %, och då har jag en ännu vassare variant av chord dvs Signature men jag är jättenöjd med den och den är hur brutal som helst.

Jag tycker faktisk inte att Tool sticker ut hakan speciellt mycket. Snarare tycker jag hans inlägg är ganska nyanserat o väl sammanfattar problematiken. Som jag tolkar det så påstår han inte att det är skillnad på kablarna utan istället att han upplever skillnad med de nya kablarna. Jag tror inte att någon här egentligen argumenterar emot någon annan persons upplevelser utan problemet uppstår snarare när diskussionen kommer in på anledningen till den upplevda skillnaden.

Det som jag tycker är intressant i den här tråden är att personerna som mest hårdnackat vägrar ta till sig den tekniska aspekten av problematiken är de som hårdast förkastar placebo eller "feel good" aspekten......

Postad 17 april 2014 - 08:38

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Om vissa hävdar att grisar kan flyga så får ju dom som säger det, bevisa det.

Det är omöjligt att bevisa vad jag hör, för det krävs ganska avancerade grejor. Enda sättet är att ni som säger att det inte är skillnad lyfter röven och åker till en butik för att prova. Eller låna hem kablar.
Det är svårt att bevisa att grisar flyger om ni inte ens vill åka till platsen där dom flyger.

Redigerat av Berno82, 17 april 2014 - 08:40.

Postad 17 april 2014 - 09:00

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Med Stor risk att bli på hoppad på grund av att jag hör skillnad på kablar och är villig att lägga pengar på lite dyrare kablar till min anläggning. Kommer att låna hem ENTREQ Jord-Paket 2 för att se om det blir ett lyft till mina prylar.

http://shop.textalk....07&art=22407965

Postad 17 april 2014 - 09:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1
Vad är det för kablar inne i högtalarlådan? Är dom high tech? Kabeln i talspolen till baselementet är ca 35 meter lång. Är det high tech eller bara "vanlig kopparkabel"?

Postad 17 april 2014 - 09:12

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Med Stor risk att bli på hoppad på grund av att jag hör skillnad på kablar och är villig att lägga pengar på lite dyrare kablar till min anläggning. Kommer att låna hem ENTREQ Jord-Paket 2 för att se om det blir ett lyft till mina prylar.

http://shop.textalk....07&art=22407965

Jag tycker du ska köpa två stycken. Så kan du ha ena till köket då det blir godare mat.

Klart man blir påhoppad om man hör skillnad. Det är ju något fel då...

Hittade för övrigt ett ganska ärligt kabeltest som jag tycker folk kan läsa. http://stereos.about...-speaker-cable/

Vad är det för kablar inne i högtalarlådan? Är dom high tech? Kabeln i talspolen till baselementet är ca 35 meter lång. Är det high tech eller bara "vanlig kopparkabel"?

Fråga högtalartillverkaren så får du ett korrekt svar. Det spelar ingen roll vad vi hävdar.

Postad 17 april 2014 - 09:16

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1
http://stereos.about...e-Weighs-In.htm
Här är ett test med grafer och fancy grejor där dom mäter frekvensskillnader. Läs och förstå att det är skillnad.

Postad 17 april 2014 - 09:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1
Det är sjukt när vissa butiker har kablar som är dyrare än deras dyraste förstärkare. Det är sjukt när man kan köpa 100-tals nya TV-apparater för samma summa som dyrkablarna kostar. Det är sjukt när man kan köpa 6 nya bilar för samma summa som dyrkablarna.

Postad 17 april 2014 - 09:38

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Det är sjukt när vissa butiker har kablar som är dyrare än deras dyraste förstärkare. Det är sjukt när man kan köpa 100-tals nya TV-apparater för samma summa som dyrkablarna kostar. Det är sjukt när man kan köpa 6 nya bilar för samma summa som dyrkablarna.

Jag håller med dig helt och hållet.

Postad 17 april 2014 - 10:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Här är ett test med grafer och fancy grejor där dom mäter frekvensskillnader. Läs och förstå att det är skillnad.

Detta är känt. Använd inte för tunna och långa kablar. Resistansen i kabeln förändrar ljudet. Mätbart och ibland hörbart. Detta om man använder fel kabel, dvs alldeles för tunn och för lång. Använder man 2,5 mm2 i vardagsrumslängder så ligger man mil över på den säkra sidan. En tumregel är att kabelresistansen skall vara max 5 % av högtalarnas nominella impedans. Bara att räkna. En svensktillverkad sådan högtalarkabel kostar 25 kr metern.

Postad 17 april 2014 - 10:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
En länk till dom som inte orkar räkna själv på kabelresistansen.

http://www.epanorama...ndex=calc_cable

Postad 17 april 2014 - 10:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 3

...Hittade förresten en liten artikel om inbränning av kabel. Tyvärr orkar väl de flesta här inte läsa den eftersom 90% på det här forumet inte verkar vara intresserade av bra ljud.
Vad är ni egentligen intresserade av? Ser ni bara på stumfilm? Är det 4K stumfilm som gäller?

Här är länken, och den är på molekylärnivå för er som kräver förklaring på allt.
http://mojoaudiofile...ess.com/page/6/

De fakta som presenteras i artikeln ang ledare är korrekta, men saknar praktisk relevans för lågfrekvens och särskilt i de längder och dimensioner man brukar ha i vardagsrum. Något stöd för teorin att det skulle bli hörbara skillnader finns inte alls i artikeln, även om författaren (och du?) nog gärna vill att vi skall tro det.

Dina syrliga omdömen känns en smula malplacerade i sammanhanget, speciellt som du inte tycks ha läst artiklarna särskilt noga själv. :)

Intressant läsning, men väldigt basic och knappast sensationell.

Det är inget konstigt med att alldeles för tunna kablar medför förluster och marginellt förändrad frekvensgång, men det är lika självklart att när kabeln är "tillräckligt grov" blir förlusterna försumbara. Något annat påstås heller inte i artikeln.

Postad 17 april 2014 - 11:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
berno, skulle du bo i umeå så hade jag kunnat styra upp ett blindtest av kablar, jag har en kompis som har en hifibutik här, vi har gjort det en gång tidigare.

då hade vi även kunnat ordna vadslagning så att alla hade kunnat utmana varandra genom att sätta pengarna där munnen finns =)

Postad 17 april 2014 - 11:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 3
Tänk om folk som lägger massa energi och pengar på kablar istället skulle lägga den energin och pengarna på rummet och de delar i anläggningen som spelar roll. Så hade de kunnat få bra ljud.

Postad 17 april 2014 - 14:25

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

De fakta som presenteras i artikeln ang ledare är korrekta, men saknar praktisk relevans för lågfrekvens och särskilt i de längder och dimensioner man brukar ha i vardagsrum. Något stöd för teorin att det skulle bli hörbara skillnader finns inte alls i artikeln, även om författaren (och du?) nog gärna vill att vi skall tro det.

Dina syrliga omdömen känns en smula malplacerade i sammanhanget, speciellt som du inte tycks ha läst artiklarna särskilt noga själv. :)

Intressant läsning, men väldigt basic och knappast sensationell.

Det är inget konstigt med att alldeles för tunna kablar medför förluster och marginellt förändrad frekvensgång, men det är lika självklart att när kabeln är "tillräckligt grov" blir förlusterna försumbara. Något annat påstås heller inte i artikeln.

Så det är alltså skillnad på en grov och en tunn kabel? Det sägs ju att det inte är skillnad på kablar...
Jag vet att testerna är väldigt basic, men hur ska folk annars förstå?

Kan jag få veta hur många av er som har satt er ner och testat säg 10 kablar i en butik eller hemma? Seriös lyssning alltså, med kablar som fått spelas in under en längre period.

Redigerat av Berno82, 17 april 2014 - 14:26.

Postad 17 april 2014 - 14:30

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

med kablar som fått spelas in under en längre period.

Kan en kabel "spelas in" ? o.O

Postad 17 april 2014 - 14:39

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Kan en kabel "spelas in" ? o.O

Japp

Postad 17 april 2014 - 14:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 4
Fick just användning av en gammal favoritbild igen som passar sig här ;)

Bifogad fil  nevermind_nathan_fillion.gif   1,6MB   1 Antal nerladdningar

Postad 17 april 2014 - 14:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Så det är alltså skillnad på en grov och en tunn kabel? Det sägs ju att det inte är skillnad på kablar...

Det är inte skillnad inom rimliga gränser, vilket är underförstått. En kabel gjord av sågspån och trälim kommer också att påverka signalen negativt (ganska rejält). Det är inte speciellt krångliga parametrar som påverkar hur en kabel bör se ut, och när "mer" av någon parameter (ex. tjocklek) inte längre spelar någon praktisk roll.

Kan jag få veta hur många av er som har satt er ner och testat säg 10 kablar i en butik eller hemma? Seriös lyssning alltså, med kablar som fått spelas in under en längre period.

Jag kan villigt erkänna att jag inte gjort det. Jag har inte köpt olika typer av krukväxter, testat olika färger på soffkuddarna eller testat olika vinklar på persiennerna heller, eftersom det vore ett lika stort slöseri med tid.

(Och då skulle antagligen både persiennerna och krukväxterna att påverka ljudet mer än ett kabelbyte...)

Postad 17 april 2014 - 15:27

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Det är inte skillnad inom rimliga gränser, vilket är underförstått. En kabel gjord av sågspån och trälim kommer också att påverka signalen negativt (ganska rejält). Det är inte speciellt krångliga parametrar som påverkar hur en kabel bör se ut, och när "mer" av någon parameter (ex. tjocklek) inte längre spelar någon praktisk roll.

Jag kan villigt erkänna att jag inte gjort det. Jag har inte köpt olika typer av krukväxter, testat olika färger på soffkuddarna eller testat olika vinklar på persiennerna heller, eftersom det vore ett lika stort slöseri med tid.

(Och då skulle antagligen både persiennerna och krukväxterna att påverka ljudet mer än ett kabelbyte...)

Då förstår jag inte riktigt vad du har för belägg för att kunna förkasta en sådan "teori". Det bör inte vara nån skillnad. Det kan jag hålla med om. Men jag vet att jag hör stor skillnad. Det borde vara fokuset här. Jag vet också att det inte är en placeboeffekt för då hade jag inte reagerat direkt på att andras anläggningar låter annorlunda från gången innan pga kabelbyte jag inte visste om.
Tycker fler som är intresserade av hembio borde vara intresserade av att testa olika lösningar för att få hembion bättre. Om man inte vore intresserad hade man inte hängt på det här forumet, förhoppningsvis.
Min tjej kommenterade att projektorbilden såg så klar ut innan vi drog igång en film på datorn. Hon vet inget om elektronik men kollar mycket på film. Jag hade bytt kabel från den som följde med till en för några hundralappar. Så enkelt kan det vara att göra sitt system flera hack bättre väldigt billigt.
Jag tycker det är synd att ni säger helt bestämt att det inte ÄR någon skillnad för då är det få som provar kablar.

Postad 17 april 2014 - 16:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 3

Läs detta och förstå att det inte är skillnad ;)
https://www.minhembi...dpost&p=3217808

Postad 17 april 2014 - 18:58

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Det finns en sak som gör en sladd "bättre" än en exakt likadan sladd.
Det är värme. elektroner rör sig lättare i varma sladdar än kalla sladdar.

För någon vinter sedan, märkte jag att lågenergilampan på altanen, tog minuter på sig för att lysa fullt i 10-15 minusgrader, medan den i 4-6 plusgrader lyser fullt på direkten.
Även ett bilbatteri fungerar bättre i värme än kyla, för att elektroner rör sig snabbare i värme.

Dessutom så expanderar metall i värme, vilket betyder att en 4mm2 kabel har olika diametrar i 15grader mot 45grader.

Det mest frapperande är att den kvasi-vetenskap som används för hifi-kablage aldrig någonsin försökt sig på att tillverka kablar som använder den enda vetenskapligt bevisade förbättringen av ledare/metall.

Med dagens teknik och de vinstpåslag som finns på sladdar för Audiofil-Hifi. Skulle det gå att tillverka sladdvärmare, tempgivare och isolering som klarar 20-40 grader över rumstemp. Även möjlighet för användera att reglera värmen.

Fast antar att det skulle kräva ännu mer av kabelnasare i form av teknisk kunnande och utveckling (idag är verkar den dyraste komponenten i High-end kablar vara förpackningen), värmda kablar skulle kunna utgöra en brandrisk i hemmen.

Fast även om elektroner rör sig snabbare och lättare i varma ledare, så betyder det inte att musiken spelas snabbare eller att man märker skillnad på ljudet.

Är dock helt säker på att Gubben Grå, kylmander, Berno82. Skulle "höra" hur ljudet "öppnar upp", "stramas upp" och många fler superlativ, ur de kabeltroendes bibel.

Postad 17 april 2014 - 19:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Kan en kabel spelas in, ligga oanvänd och sen bli inspelad igwn, eller håller den sig inspelad? Har ni sett internkablaget i era egna högtaöare? Vi är väl alla med på att kedjan inte är starkare än svagaste länken iaf?

Postad 17 april 2014 - 19:14

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Alla som har SA Explorer Master kan nu sluta fundera på vad det är för kablage i högtalarna:

"-för att optimera signalbanorna har man utrustat explorer master med monofilamentkablar till diskanten och Wyrewizardkablar till basarna, allt för att garantera en så minimal signalpåverkan som möjligt".

http://www.reference...xplorer-master/

Postad 17 april 2014 - 19:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag har fingrat på sa's element som dom använder i mindre serien där, och det är helt vanlig oisolerad koppar. Runt 1mm i diameter. Så i dom mindre högtalarna, om det står något r0bra om internkablaget, så är det rent svammel då det inte är sant. Måste kolla...

Postad 17 april 2014 - 21:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 1

Alla som har SA Explorer Master kan nu sluta fundera på vad det är för kablage i högtalarna:

"-för att optimera signalbanorna har man utrustat explorer master med monofilamentkablar till diskanten och Wyrewizardkablar till basarna, allt för att garantera en så minimal signalpåverkan som möjligt".

http://www.reference...xplorer-master/

Verkar som om att fler och fler högtalartillverkare använder "märkeskablar" internt. Säkerligen inte för att de ser "noname" som ett problem utan som ett pr-syfte för att höja statusen . Bara för några år sedan var det väldigt få (någon?) som alls brydde sig om internkablage även när det gällde riktigt dyra högtalare. Hade kablaget varit ett problem (märkbar signalpåverkan) då så hade de knappast låtit det bero så länge.

Var på en demo för ett par år sedan där man tog upp att Audiovector börjat med cryogenisk(?) nedkylning av den ledande metallen i sina högtalare (låter märkvärdigt och avancerat och kan därmed höja statusen). Det satt då ett äldre par som berättade hur tydligt mycket bättre högtalarna blivit med de nedkylda ledarna än vad de hade upplevt när de lyssnat på dem på ett demo något år tidigare. Kritiskt tänkande är inte speciellt utbrett överallt om man säger så... :rolleyes:

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 april 2014 - 21:07.

Postad 17 april 2014 - 22:16

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Verkar som om att fler och fler högtalartillverkare använder "märkeskablar" internt. Säkerligen inte för att de ser "noname" som ett problem utan som ett pr-syfte för att höja statusen . Bara för några år sedan var det väldigt få (någon?) som alls brydde sig om internkablage även när det gällde riktigt dyra högtalare. Hade kablaget varit ett problem (märkbar signalpåverkan) då så hade de knappast låtit det bero så länge.

Var på en demo för ett par år sedan där man tog upp att Audiovector börjat med cryogenisk(?) nedkylning av den ledande metallen i sina högtalare (låter märkvärdigt och avancerat och kan därmed höja statusen). Det satt då ett äldre par som berättade hur tydligt mycket bättre högtalarna blivit med de nedkylda ledarna än vad de hade upplevt när de lyssnat på dem på ett demo något år tidigare. Kritiskt tänkande är inte speciellt utbrett överallt om man säger så... :rolleyes:

Jag påvisar bara att vissa vet (om inte innan så iaf nu) vad det är för kablage i just den modellen av SA :).

Redigerat av Unregistered95265801, 17 april 2014 - 22:17.

Postad 17 april 2014 - 22:46

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

Japp

Berätta mer ja e nyfiken :)

Postad 17 april 2014 - 23:34

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Berätta mer ja e nyfiken :)

Om du är nyfiken tycker jag du handlar på dig en hyfsad kabel och lyssnar på den, spelar 100 timmar och lyssnar igen.
Och ju bättre anläggning, desto mer skillnad hör du. Den tekniska aspekten är skit samma.
Vi är många som vet att det stämmer, men många många fler som "vet" att det inte stämmer, oftast utan att ha provat själv.

Postad 17 april 2014 - 23:39

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Det finns en sak som gör en sladd "bättre" än en exakt likadan sladd.
Det är värme. elektroner rör sig lättare i varma sladdar än kalla sladdar.

För någon vinter sedan, märkte jag att lågenergilampan på altanen, tog minuter på sig för att lysa fullt i 10-15 minusgrader, medan den i 4-6 plusgrader lyser fullt på direkten.
Även ett bilbatteri fungerar bättre i värme än kyla, för att elektroner rör sig snabbare i värme.

Dessutom så expanderar metall i värme, vilket betyder att en 4mm2 kabel har olika diametrar i 15grader mot 45grader.

Det mest frapperande är att den kvasi-vetenskap som används för hifi-kablage aldrig någonsin försökt sig på att tillverka kablar som använder den enda vetenskapligt bevisade förbättringen av ledare/metall.

Med dagens teknik och de vinstpåslag som finns på sladdar för Audiofil-Hifi. Skulle det gå att tillverka sladdvärmare, tempgivare och isolering som klarar 20-40 grader över rumstemp. Även möjlighet för användera att reglera värmen.

Fast antar att det skulle kräva ännu mer av kabelnasare i form av teknisk kunnande och utveckling (idag är verkar den dyraste komponenten i High-end kablar vara förpackningen), värmda kablar skulle kunna utgöra en brandrisk i hemmen.

Fast även om elektroner rör sig snabbare och lättare i varma ledare, så betyder det inte att musiken spelas snabbare eller att man märker skillnad på ljudet.

Är dock helt säker på att Gubben Grå, kylmander, Berno82. Skulle "höra" hur ljudet "öppnar upp", "stramas upp" och många fler superlativ, ur de kabeltroendes bibel.

Har du provat olika kablar? Någon här som har gjort det?
Som att säga att en bil är tråkig att köra utan att ha suttit i den.

Postad 17 april 2014 - 23:42

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2 941 inlägg
  • 0
Men den hörbara skillnaden i kablarna ligger ju i dom första inspelnings timmarna. Sen försvinner soundet i sig och bara elektroniken och högtalarna färgar ljudet, enligt en åf i hifi butik som säljer Purist Audio. Där P.A.D. inte ska färga ljudet alls. Då är det tydligen bäst ljud :)

Postad 17 april 2014 - 23:56

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 0

Men den hörbara skillnaden i kablarna ligger ju i dom första inspelnings timmarna.

Kablarna består av nästan 100% koppar som är ett grundämne, hur är det möjligt att ett grundämnet kan ändras så ljudet påverkas?

Postad 18 april 2014 - 00:01

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2 941 inlägg
  • 0
Inte vet jag. Han sa så till mig :D

Kablarna består av nästan 100% koppar som är ett grundämne, hur är det möjligt att ett grundämnet kan ändras så ljudet påverkas?

Han var väl troende antar jag :)

Postad 18 april 2014 - 05:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 1

Om du är nyfiken tycker jag du handlar på dig en hyfsad kabel och lyssnar på den, spelar 100 timmar och lyssnar igen.

När det handlar om små eller inga skillnader så är det meningslöst att jämföra "A" med "B" med en eller flera veckors mellanrum, Förstår att man kan uppleva att en elektrisk ledare kan låta bättre efter inbränning ("B") om man gör på det sättet...

Den tekniska aspekten är skit samma. Vi är många som vet att det stämmer, men många många fler som "vet" att det inte stämmer, oftast utan att ha provat själv.

Precis som med t.ex. homeopatiska "mediciner" eller magiska "medicinmän" så vet man att folk kan uppleva förbättring med sådan "behandling" men de flesta förstår också att upplevelsen måste bero på något annat än preparaten eller hokuspokusdoktorns besvärjelser.

Jag tänker inte, vid ev. sjukdom, prova homeopatiska "mediciner" då det inte finns några skäl till att tro att sådana skulle kunna fungera. Det samma gäller inbränning av elektriska ledare.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 april 2014 - 05:37.

Postad 18 april 2014 - 06:29

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Vad jag förstått är det molekylstrukturen i höljet som ändras. Så kallat dielektrika http://sv.wikipedia....iki/Dielektrika

När det handlar om små eller inga skillnader så är det meningslöst att jämföra "A" med "B" med en eller flera veckors mellanrum, Förstår att man kan uppleva att en elektrisk ledare kan låta bättre efter inbränning ("B") om man gör på det sättet...

Så ta hem 2 par kablar och spela in en av dom. Kom igen nu.

Postad 18 april 2014 - 06:35

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 3
Har ni reflekterat över att man kan välja valfri sida av 37 sidor i denna tråd, och diskussionen ser exakt likadan ut vilken man än väljer.

Ska vi gissa på att nästa 37 sidor kommer följa samma mönster?

/obvious man

Postad 18 april 2014 - 06:42

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
http://www.stereophi...ence/1095cable/
Här är en avhandling från en professor som går på djupet med kablar och signalöverföring. Det tar upp olika frekvensers hastigheter i koppar, hur djupt de färdas, dielektrika och en massa annat skit. Den är ganska tekniskt avancerad och kan förhoppningsvis stilla nyfikenheten hos dom som orkar läsa.

Postad 18 april 2014 - 06:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 2

Så ta hem 2 par kablar och spela in en av dom. Kom igen nu.

Bortkastat att lägga energi och / eller pengar på saker som det inte finns några skäl till att tro att de skall ge effekt. Kan därmed alltså avfärda t.ex. effekter av både hoemopati och inbränning av elektriska ledare utan att lägga energi och / eller pengar på att prova.

Vardagen är full av liknande beslut utan att man alls reflekterar över dem. Det är väldigt mycket man inte behöver prova för att förstå att det inte funkar. Att man sedan i många fall kan lura sig själv till att uppleva saker är en annan sak men det får de som kan "självbedrägerikonsten" pyssla med, jag fixar det inte (åtminstone inte medvetet)..

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 april 2014 - 07:02.

Postad 18 april 2014 - 07:15

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1
Här kommer iaf slutsatsen på avhandlingen för er som inte orkar läsa.

Nevertheless, there is sufficient evidence to suggest that a cable's performance is not as simple as it first appears, often because the operation is viewed too simplistically, and because our notions of lumped circuit elements (discrete R, C, and L) warp our thinking, especially with respect to skin depth.

For me, the most striking observation is the slow, frequency-dependent velocity of a wave traveling in a conductor. Also, high conductivity and permeability make the conductor appear much larger on the inside, and crystal boundaries act as partitions within that space. TARDIS, Transient And Resistance DIStortion—watch out for the Stephen Spielberg version!

Bortkastat att lägga energi och / eller pengar på saker som det inte finns några skäl till att tro att de skall ge effekt. Kan därmed alltså avfärda t.ex. effekter av både hoemopati och inbränning av elektriska ledare utan att lägga energi och / eller pengar på att prova.

Vardagen är full av liknande beslut utan att man alls reflekterar över dem. Det är väldigt mycket man inte behöver prova för att förstå att det inte funkar. Att man sedan i många fall kan lura sig själv till att uppleva saker är en annan sak men det får de som kan "självbedrägerikonsten" pyssla med, jag fixar det inte (åtminstone inte medvetet)..

Jag har precis gett dig ett skäl. Läs avhandlingen så ser du att det borde finnas skillnad mellan olika kablar.

Postad 18 april 2014 - 09:08

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Min tjej kommenterade att projektorbilden såg så klar ut innan vi drog igång en film på datorn. Hon vet inget om elektronik men kollar mycket på film. Jag hade bytt kabel från den som följde med till en för några hundralappar. Så enkelt kan det vara att göra sitt system flera hack bättre väldigt billigt.
Jag tycker det är synd att ni säger helt bestämt att det inte ÄR någon skillnad för då är det få som provar kablar.

Antar att du använder en kabel som överför bilden digitalt (ex hdmi) från datorn till projektorn. När det gäller överföring av digital media så är det inga problem alls att mäta ifall en kabel är bättre än en annan. Man kan nämligen mäta ifall "paketen" man skickat via kabeln kommer fram opåverkade eller ifall de är korrupta. De kommer aldrig att ge någon skillnad i bild utan att korrumpera datan som skickas och det brukar te sig som att det klipper (blir helt svart). Antingen så kommer datan fram helt opåverkad eller så är den korrupt.
Du kanske passade på att ändra lite inställningar i projjen samtidigt med kabelbytet eller så kanske din flickvän är synsk :)

OBS, det här gäller bara för digitala kablar inte för analoga högtalarkablar.

Postad 18 april 2014 - 09:26

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1
"Digital" är representerat av en analog signal som ska variera mellan 0-3V om jag inte minns fel, i form av en fyrkantsvåg. Den här fyrkantsvågen är allt annat än fyrkantig när den kommer fram till mottagaren, bland annat därför det blir skillnad med en bra kabel.

http://mojoaudiofile...computer-audio/

Postad 18 april 2014 - 09:43

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Det är en digital signal som förs över via en hdmi kabel och det går alldeles utmärkt att jämföra det som förts över med ursprungsfilen.
Ett inte så färskt test men teorin stämmer: http://www.testfakta...rticle14518.ece
http://m3.idg.se/2.1...dyrt-vs-billigt

La till ett till test som bättre beskriver fördelarna med en digital signal.

Redigerat av stormagen, 18 april 2014 - 09:48.

Postad 18 april 2014 - 09:48

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Men det är inte filer vi för över, det är realtidsöverföring.

Postad 18 april 2014 - 09:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 2

Jag har precis gett dig ett skäl. Läs avhandlingen så ser du att det borde finnas skillnad mellan olika kablar.

Att vem som helst påstår vad som helst för att t.ex. stödja en tro eller övertygelse är inget skäl, Nedan sida har ett flertal länkar till "forskning" som visar att homeopati borde fungera. Som sagt, ingen idé att lägga energi på sådant trams och ej heller på inbränning av elektriska ledare om det skulle finnas forskning som "stödjer" att det skulle ge effekt.

http://dagenshomeopati.se/forskning/

Postad 18 april 2014 - 09:59

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Fortfarande en digital signal.
Om du spelar upp ex en blueray skiva så har du fortfarande informationen som spelas upp kvar på skivan och kan jämföra.

Postad 18 april 2014 - 10:03

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Men om du nu är säker på att du kan se skillnad på olika hdmi kablar så kan du tjäna dig en hacka: http://www.expertrev...-absolute-proof ;)

Postad 18 april 2014 - 10:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 3
Att ni orkar tjafsa om detta fortfarande. :o Har ni någonsin fått en kristen att förstå att kristendomen är en dålig saga genom att använda logik? Nej, för det går inte. Samma här. Folk tror vad de vill tro och det går inte att omvända dem om de inte vill bli omvända.

Postad 18 april 2014 - 10:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 4
Berneo82 vad har du för leverantör av ström, du borde märka skillnad på miljöel och kärnkraft? Mer bas från kärnkraft-elen va?

Postad 18 april 2014 - 11:02

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Berneo82 vad har du för leverantör av ström, du borde märka skillnad på miljöel och kärnkraft? Mer bas från kärnkraft-elen va?

Jag kör med seriekopplade potatisar vid kritisk lyssning. Jag provade citron också då den har bättre power, men det blev bara surt.

Men om du nu är säker på att du kan se skillnad på olika hdmi kablar så kan du tjäna dig en hacka: http://www.expertrev...-absolute-proof ;)

Det är jag inte säker på. Jag vet bara att jag såg skillnad på mina två kablar. Om den ena kabeln var kass har jag ingen aning om, men oavsett så var det inte pga bilden jag köpte den dyrare kabeln.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.