Bevisbördan ligger på dig.
Av vilken anledning då?
Skillnad på dyra och billiga kablar?
Startad av
Unregisteredbf32125f
, maj 17 2012 10:51
2355 svar till detta ämne
Postad 17 april 2014 - 08:33 Om vissa hävdar att grisar kan flyga så får ju dom som säger det, bevisa det. Postad 17 april 2014 - 08:37 Jag tycker faktisk inte att Tool sticker ut hakan speciellt mycket. Snarare tycker jag hans inlägg är ganska nyanserat o väl sammanfattar problematiken. Som jag tolkar det så påstår han inte att det är skillnad på kablarna utan istället att han upplever skillnad med de nya kablarna. Jag tror inte att någon här egentligen argumenterar emot någon annan persons upplevelser utan problemet uppstår snarare när diskussionen kommer in på anledningen till den upplevda skillnaden. Det som jag tycker är intressant i den här tråden är att personerna som mest hårdnackat vägrar ta till sig den tekniska aspekten av problematiken är de som hårdast förkastar placebo eller "feel good" aspekten...... Postad 17 april 2014 - 08:38
Det är omöjligt att bevisa vad jag hör, för det krävs ganska avancerade grejor. Enda sättet är att ni som säger att det inte är skillnad lyfter röven och åker till en butik för att prova. Eller låna hem kablar. Det är svårt att bevisa att grisar flyger om ni inte ens vill åka till platsen där dom flyger. Redigerat av Berno82, 17 april 2014 - 08:40. Postad 17 april 2014 - 09:00
Med Stor risk att bli på hoppad på grund av att jag hör skillnad på kablar och är villig att lägga pengar på lite dyrare kablar till min anläggning. Kommer att låna hem ENTREQ Jord-Paket 2 för att se om det blir ett lyft till mina prylar.
Postad 17 april 2014 - 09:08
inne i högtalarlådan? Är dom high tech? Kabeln i talspolen till baselementet är ca 35 meter lång. Är det high tech eller bara "vanlig kopparkabel"?
Vad är det för kablar
Postad 17 april 2014 - 09:12
Jag tycker du ska köpa två stycken. Så kan du ha ena till köket då det blir godare mat. Klart man blir påhoppad om man hör skillnad. Det är ju något fel då... Hittade för övrigt ett ganska ärligt kabeltest som jag tycker folk kan läsa. http://stereos.about...-speaker-cable/
Fråga högtalartillverkaren så får du ett korrekt svar. Det spelar ingen roll vad vi hävdar. Postad 17 april 2014 - 09:16
http://stereos.about...e-Weighs-In.htm
Här är ett test med grafer och fancy grejor där dom mäter frekvensskillnader. Läs och förstå att det är skillnad. Postad 17 april 2014 - 09:25 Postad 17 april 2014 - 09:38
Jag håller med dig helt och hållet. Postad 17 april 2014 - 10:26 Detta är känt. Använd inte för tunna och långa kablar. Resistansen i kabeln förändrar ljudet. Mätbart och ibland hörbart. Detta om man använder fel kabel, dvs alldeles för tunn och för lång. Använder man 2,5 mm2 i vardagsrumslängder så ligger man mil över på den säkra sidan. En tumregel är att kabelresistansen skall vara max 5 % av högtalarnas nominella impedans. Bara att räkna. En svensktillverkad sådan högtalarkabel kostar 25 kr metern. Postad 17 april 2014 - 10:42
De fakta som presenteras i artikeln ang ledare är korrekta, men saknar praktisk relevans för lågfrekvens och särskilt i de längder och dimensioner man brukar ha i vardagsrum. Något stöd för teorin att det skulle bli hörbara skillnader finns inte alls i artikeln, även om författaren (och du?) nog gärna vill att vi skall tro det. Dina syrliga omdömen känns en smula malplacerade i sammanhanget, speciellt som du inte tycks ha läst artiklarna särskilt noga själv. ![]()
Intressant läsning, men väldigt basic och knappast sensationell. Det är inget konstigt med att alldeles för tunna kablar medför förluster och marginellt förändrad frekvensgång, men det är lika självklart att när kabeln är "tillräckligt grov" blir förlusterna försumbara. Något annat påstås heller inte i artikeln. Postad 17 april 2014 - 11:38 då hade vi även kunnat ordna vadslagning så att alla hade kunnat utmana varandra genom att sätta pengarna där munnen finns =) Postad 17 april 2014 - 11:45 Postad 17 april 2014 - 14:25
Så det är alltså skillnad på en grov och en tunn kabel? Det sägs ju att det inte är skillnad på kablar... Jag vet att testerna är väldigt basic, men hur ska folk annars förstå? Kan jag få veta hur många av er som har satt er ner och testat säg 10 kablar i en butik eller hemma? Seriös lyssning alltså, med kablar som fått spelas in under en längre period. Redigerat av Berno82, 17 april 2014 - 14:26. Postad 17 april 2014 - 14:30
Kan en kabel "spelas in" ? o.O Postad 17 april 2014 - 14:59 Det är inte skillnad inom rimliga gränser, vilket är underförstått. En kabel gjord av sågspån och trälim kommer också att påverka signalen negativt (ganska rejält). Det är inte speciellt krångliga parametrar som påverkar hur en kabel bör se ut, och när "mer" av någon parameter (ex. tjocklek) inte längre spelar någon praktisk roll. Jag kan villigt erkänna att jag inte gjort det. Jag har inte köpt olika typer av krukväxter, testat olika färger på soffkuddarna eller testat olika vinklar på persiennerna heller, eftersom det vore ett lika stort slöseri med tid. (Och då skulle antagligen både persiennerna och krukväxterna att påverka ljudet mer än ett kabelbyte...) Postad 17 april 2014 - 15:27
Då förstår jag inte riktigt vad du har för belägg för att kunna förkasta en sådan "teori". Det bör inte vara nån skillnad. Det kan jag hålla med om. Men jag vet att jag hör stor skillnad. Det borde vara fokuset här. Jag vet också att det inte är en placeboeffekt för då hade jag inte reagerat direkt på att andras anläggningar låter annorlunda från gången innan pga kabelbyte jag inte visste om. Tycker fler som är intresserade av hembio borde vara intresserade av att testa olika lösningar för att få hembion bättre. Om man inte vore intresserad hade man inte hängt på det här forumet, förhoppningsvis. Min tjej kommenterade att projektorbilden såg så klar ut innan vi drog igång en film på datorn. Hon vet inget om elektronik men kollar mycket på film. Jag hade bytt kabel från den som följde med till en för några hundralappar. Så enkelt kan det vara att göra sitt system flera hack bättre väldigt billigt. Jag tycker det är synd att ni säger helt bestämt att det inte ÄR någon skillnad för då är det få som provar kablar. Postad 17 april 2014 - 16:05
Läs detta och förstå att det inte är skillnad ![]() https://www.minhembi...dpost&p=3217808 Postad 17 april 2014 - 18:58 Det är värme. elektroner rör sig lättare i varma sladdar än kalla sladdar. För någon vinter sedan, märkte jag att lågenergilampan på altanen, tog minuter på sig för att lysa fullt i 10-15 minusgrader, medan den i 4-6 plusgrader lyser fullt på direkten. Även ett bilbatteri fungerar bättre i värme än kyla, för att elektroner rör sig snabbare i värme. Dessutom så expanderar metall i värme, vilket betyder att en 4mm2 kabel har olika diametrar i 15grader mot 45grader. Det mest frapperande är att den kvasi-vetenskap som används för hifi-kablage aldrig någonsin försökt sig på att tillverka kablar som använder den enda vetenskapligt bevisade förbättringen av ledare/metall. Med dagens teknik och de vinstpåslag som finns på sladdar för Audiofil-Hifi. Skulle det gå att tillverka sladdvärmare, tempgivare och isolering som klarar 20-40 grader över rumstemp. Även möjlighet för användera att reglera värmen. Fast antar att det skulle kräva ännu mer av kabelnasare i form av teknisk kunnande och utveckling (idag är verkar den dyraste komponenten i High-end kablar vara förpackningen), värmda kablar skulle kunna utgöra en brandrisk i hemmen. Fast även om elektroner rör sig snabbare och lättare i varma ledare, så betyder det inte att musiken spelas snabbare eller att man märker skillnad på ljudet. Är dock helt säker på att Gubben Grå, kylmander, Berno82. Skulle "höra" hur ljudet "öppnar upp", "stramas upp" och många fler superlativ, ur de kabeltroendes bibel. Postad 17 april 2014 - 19:07 Postad 17 april 2014 - 19:14 "-för att optimera signalbanorna har man utrustat explorer master med monofilamentkablar till diskanten och Wyrewizardkablar till basarna, allt för att garantera en så minimal signalpåverkan som möjligt". http://www.reference...xplorer-master/ Postad 17 april 2014 - 19:28 Postad 17 april 2014 - 21:03 Verkar som om att fler och fler högtalartillverkare använder "märkeskablar" internt. Säkerligen inte för att de ser "noname" som ett problem utan som ett pr-syfte för att höja statusen . Bara för några år sedan var det väldigt få (någon?) som alls brydde sig om internkablage även när det gällde riktigt dyra högtalare. Hade kablaget varit ett problem (märkbar signalpåverkan) då så hade de knappast låtit det bero så länge. Var på en demo för ett par år sedan där man tog upp att Audiovector börjat med cryogenisk(?) nedkylning av den ledande metallen i sina högtalare (låter märkvärdigt och avancerat och kan därmed höja statusen). Det satt då ett äldre par som berättade hur tydligt mycket bättre högtalarna blivit med de nedkylda ledarna än vad de hade upplevt när de lyssnat på dem på ett demo något år tidigare. Kritiskt tänkande är inte speciellt utbrett överallt om man säger så... ![]() Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 april 2014 - 21:07. Postad 17 april 2014 - 22:16
Jag påvisar bara att vissa vet (om inte innan så iaf nu) vad det är för kablage i just den modellen av SA ![]() Redigerat av Unregistered95265801, 17 april 2014 - 22:17. Postad 17 april 2014 - 23:34
Om du är nyfiken tycker jag du handlar på dig en hyfsad kabel och lyssnar på den, spelar 100 timmar och lyssnar igen. Och ju bättre anläggning, desto mer skillnad hör du. Den tekniska aspekten är skit samma. Vi är många som vet att det stämmer, men många många fler som "vet" att det inte stämmer, oftast utan att ha provat själv. Postad 17 april 2014 - 23:39
Har du provat olika kablar? Någon här som har gjort det? Som att säga att en bil är tråkig att köra utan att ha suttit i den. Postad 17 april 2014 - 23:42 ![]() Postad 17 april 2014 - 23:56
Kablarna består av nästan 100% koppar som är ett grundämne, hur är det möjligt att ett grundämnet kan ändras så ljudet påverkas? Postad 18 april 2014 - 00:01 ![]()
Han var väl troende antar jag ![]() Postad 18 april 2014 - 05:33 När det handlar om små eller inga skillnader så är det meningslöst att jämföra "A" med "B" med en eller flera veckors mellanrum, Förstår att man kan uppleva att en elektrisk ledare kan låta bättre efter inbränning ("B") om man gör på det sättet... Precis som med t.ex. homeopatiska "mediciner" eller magiska "medicinmän" så vet man att folk kan uppleva förbättring med sådan "behandling" men de flesta förstår också att upplevelsen måste bero på något annat än preparaten eller hokuspokusdoktorns besvärjelser. Jag tänker inte, vid ev. sjukdom, prova homeopatiska "mediciner" då det inte finns några skäl till att tro att sådana skulle kunna fungera. Det samma gäller inbränning av elektriska ledare. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 april 2014 - 05:37. Postad 18 april 2014 - 06:29
Vad jag förstått är det molekylstrukturen i höljet som ändras. Så kallat dielektrika http://sv.wikipedia....iki/Dielektrika
Så ta hem 2 par kablar och spela in en av dom. Kom igen nu. Postad 18 april 2014 - 06:35 Ska vi gissa på att nästa 37 sidor kommer följa samma mönster? /obvious man Postad 18 april 2014 - 06:42
http://www.stereophi...ence/1095cable/
Här är en avhandling från en professor som går på djupet med kablar och signalöverföring. Det tar upp olika frekvensers hastigheter i koppar, hur djupt de färdas, dielektrika och en massa annat skit. Den är ganska tekniskt avancerad och kan förhoppningsvis stilla nyfikenheten hos dom som orkar läsa. Postad 18 april 2014 - 06:59 Bortkastat att lägga energi och / eller pengar på saker som det inte finns några skäl till att tro att de skall ge effekt. Kan därmed alltså avfärda t.ex. effekter av både hoemopati och inbränning av elektriska ledare utan att lägga energi och / eller pengar på att prova. Vardagen är full av liknande beslut utan att man alls reflekterar över dem. Det är väldigt mycket man inte behöver prova för att förstå att det inte funkar. Att man sedan i många fall kan lura sig själv till att uppleva saker är en annan sak men det får de som kan "självbedrägerikonsten" pyssla med, jag fixar det inte (åtminstone inte medvetet).. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 april 2014 - 07:02. Postad 18 april 2014 - 07:15 Nevertheless, there is sufficient evidence to suggest that a cable's performance is not as simple as it first appears, often because the operation is viewed too simplistically, and because our notions of lumped circuit elements (discrete R, C, and L) warp our thinking, especially with respect to skin depth. For me, the most striking observation is the slow, frequency-dependent velocity of a wave traveling in a conductor. Also, high conductivity and permeability make the conductor appear much larger on the inside, and crystal boundaries act as partitions within that space. TARDIS, Transient And Resistance DIStortion—watch out for the Stephen Spielberg version!
Jag har precis gett dig ett skäl. Läs avhandlingen så ser du att det borde finnas skillnad mellan olika kablar. Postad 18 april 2014 - 09:08
Antar att du använder en kabel som överför bilden digitalt (ex hdmi) från datorn till projektorn. När det gäller överföring av digital media så är det inga problem alls att mäta ifall en kabel är bättre än en annan. Man kan nämligen mäta ifall "paketen" man skickat via kabeln kommer fram opåverkade eller ifall de är korrupta. De kommer aldrig att ge någon skillnad i bild utan att korrumpera datan som skickas och det brukar te sig som att det klipper (blir helt svart). Antingen så kommer datan fram helt opåverkad eller så är den korrupt. Du kanske passade på att ändra lite inställningar i projjen samtidigt med kabelbytet eller så kanske din flickvän är synsk ![]() OBS, det här gäller bara för digitala kablar inte för analoga högtalarkablar. Postad 18 april 2014 - 09:26
"Digital" är representerat av en analog signal som ska variera mellan 0-3V om jag inte minns fel, i form av en fyrkantsvåg. Den här fyrkantsvågen är allt annat än fyrkantig när den kommer fram till mottagaren, bland annat därför det blir skillnad med en bra kabel.
Postad 18 april 2014 - 09:43 Ett inte så färskt test men teorin stämmer: http://www.testfakta...rticle14518.ece http://m3.idg.se/2.1...dyrt-vs-billigt La till ett till test som bättre beskriver fördelarna med en digital signal. Redigerat av stormagen, 18 april 2014 - 09:48. Postad 18 april 2014 - 09:57 Att vem som helst påstår vad som helst för att t.ex. stödja en tro eller övertygelse är inget skäl, Nedan sida har ett flertal länkar till "forskning" som visar att homeopati borde fungera. Som sagt, ingen idé att lägga energi på sådant trams och ej heller på inbränning av elektriska ledare om det skulle finnas forskning som "stödjer" att det skulle ge effekt. http://dagenshomeopati.se/forskning/ Postad 18 april 2014 - 09:59 Om du spelar upp ex en blueray skiva så har du fortfarande informationen som spelas upp kvar på skivan och kan jämföra. Postad 18 april 2014 - 10:03
Men om du nu är säker på att du kan se skillnad på olika hdmi kablar så kan du tjäna dig en hacka:
Postad 18 april 2014 - 10:05 ![]() Postad 18 april 2014 - 10:13 Postad 18 april 2014 - 11:02
Jag kör med seriekopplade potatisar vid kritisk lyssning. Jag provade citron också då den har bättre power, men det blev bara surt.
Det är jag inte säker på. Jag vet bara att jag såg skillnad på mina två kablar. Om den ena kabeln var kass har jag ingen aning om, men oavsett så var det inte pga bilden jag köpte den dyrare kabeln. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |