Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 30 January 2015 - 16:36

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 1

resistansen påverkar väl bara strömmen inte ljudet......

Och vad tror du gör att det kommer ljud ur högtalaren?

Samtliga skillnader drar sitt strå till resultatet.

Och vilka elektriskt mätbara skillnader finns mellan silver- och kopparkabel förutom impedans?

Redigerat av megagurka, 30 January 2015 - 16:36.

Postad 30 January 2015 - 16:40

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Då måste ju ett test mellan två kablar av olika material och/eller olika uppbyggnad men med samma resistans vara klockrena att använda.

Varför skulle de vara mer klockrena att använda än några andra kablar med fler skillnader?

Intressant! Dock är dessa kablar ganska långt ifrån de som kabeltroende anser vara dåliga. :)

Det går alldeles utmärkt och den tekniska principen används i b.la. en traditionell brödrost (fast där används trådlindade resistorer).

Vem har sagt att en viss kabel är dålig? och vilka kablar anser kabeltroende (jag) vara dåliga?

Postad 30 January 2015 - 16:43

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Varför skulle de vara mer klockrena att använda än några andra kablar med fler skillnader?

För att man tar bort den skillnaden som icke troende anser kan finnas (om än inte alltid hörbar), så att endast de skillnader som troende anser finnas finns kvar.

Om du nu hör skillnad mellan koppar och silver är det väl inga problem att höra skillnaden även om de har samma resistans?

Redigerat av stormagen, 30 January 2015 - 16:46.

Postad 30 January 2015 - 16:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Vem har sagt att en viss kabel är dålig? och vilka kablar anser kabeltroende (jag) vara dåliga?

Jag har inte sagt att du har påstått något dåligt om ett visst märke eller liknande, men somliga påstår att billiga kablar från Biltema eller Clas Ohlson är låter dåligt medan de från Nordost ger mycket bättre ljud.

Postad 30 January 2015 - 16:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2
Jag tycker Nordost låter lite platt jag. :)

Postad 30 January 2015 - 16:49

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

För att man tar bort den skillnaden som icke troende anser kan finnas (om än inte alltid hörbar), så att endast de skillnader som troende anser finnas finns kvar.

Om du nu hör skillnad mellan koppar och silver är det väl inga problem att höra skillnaden även om de har samma resistans?

Problem och problem, det blir ju givetvis svårare, när jag pratar skillnader så menar jag fortfarande att man hör skillnad enbart mellan material och konstruktion, men kablars olika resistans tillför ju oxå skillnader.

Postad 30 January 2015 - 16:49

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Jag bor utanför Götelaborg.

Vårgårda?

Postad 30 January 2015 - 16:51

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 1

Jag tycker Nordost låter lite platt jag. :)

Kul.

För att benämna Nordost seriösare så är det ett kabelmärke som tillverkar kablar med hög detaljrikedom, och ett stort ljud. Alltså stor soundstage.

Postad 30 January 2015 - 16:56

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Nu ska jag göra annat, ni får diskutera vidare utan en kabeltroende.

Bor utanför Göteborg, vi tar det framöver via PM mellan oss som vill göra test.

Postad 30 January 2015 - 16:59

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Kul.

För att benämna Nordost seriösare så är det ett kabelmärke som tillverkar kablar med hög detaljrikedom, och ett stort ljud. Alltså stor soundstage.

Jo, men det är ju rätt så jobbigt när detaljerna börjar ramla av efter ett tag. Brukar bli så när det är för mycket detaljer på produkten.

Postad 30 January 2015 - 17:00

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 2

Ofan, blir det större soundstage ju längre kabel man har då?

Postad 30 January 2015 - 17:01

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Problem och problem, det blir ju givetvis svårare, när jag pratar skillnader så menar jag fortfarande att man hör skillnad enbart mellan material och konstruktion, men kablars olika resistans tillför ju oxå skillnader.

Men du som har matchat dina kablar till utrustningen du har hemma och kan höra skillnad på kablar inte bara beroende av material utan även efter hur de är uppbyggda. Det kan väl inte vara några problem att höra skillnad på ett par omatchade skitkablar som nån klippt till för att få samma resistansen som i dina nuvarande?

Postad 30 January 2015 - 17:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Hehe det beror ju på hur man ser det, olika kablar låter enligt mig olika och har olika resistans, materialval, konstruktion, därav låter dom oxå olika.

Precis, ser inte hur man skulle göra det på annat vis, rätt ska vara rätt.

Dock så är det rätt märkligt att en kabeltroende inte har större tillit än att denne måste göra kablarna i sitt rum med sina högtalare och sin elektronik. Tror du inte kablar gör större skillnad än så?

Postad 30 January 2015 - 17:44

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 1

Ofan, blir det större soundstage ju längre kabel man har då?

;)
Så storleken har betydelse alltså?
Finns vissa som hävdar motsatsen. :D

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 30 January 2015 - 17:45.

Postad 30 January 2015 - 18:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 6

Ett sådant test skulle behövas göras i lugn och ro med mig själv och den som byter kablar, inga andra störelsemoment får finnas.

Ja absolut, så därför krävs ju det jag ovan nämnde, skillnaderna som finns är svåra att detektera om man inte är helt familjär med anläggningens ljud och rum.

Det är ju inte som att jämföra två st helt olika högtalare, där är skillnaderna långt mer markanta.

Kablars påverkan enligt mig handlar om de små nyanserna.

Fan vad jobbigt läge när man hör skillnader, men bara om
- det är ens eget rum
- det är ens egen utrustning
- det inte är någon annan i närheten

Detta pga skillnaderna är så pass små att man vara 150% koncentrerad (och familjär med sin omgivning) för att kunna höra dessa skillnader.

Så minsta felgissning skulle då kunna bortförklaras med enkla medel och testet blir ogiltigförklarat?

Go kabelonani, go!

Redigerat av Unregistereda299ec85, 31 January 2015 - 12:54.

Postad 30 January 2015 - 18:22

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Nu ska jag göra annat, ni får diskutera vidare utan en kabeltroende.

Bor utanför Göteborg, vi tar det framöver via PM mellan oss som vill göra test.

Vad trevligt. Är gärna med på testet. Bor ju själv i gbg trakten. Lite synd bara att det blir högtalar kablar och inte rca/xlr. Det är det som jag är mest nyfiken på.

Postad 30 January 2015 - 18:26

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 2
urbjo, rca/xlr är inte två olika kablar, det är två olika metoder för signalöverföring med olika aktiva komponenter i enheterna för sig.
De tekniska fördelarna med balanserat är rätt så uppenbara, frågan är dock om man har behov av dem, dvs om störningar förekommer, samt om man kan detektera dem.

Postad 30 January 2015 - 18:58

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

urbjo, rca/xlr är inte två olika kablar, det är två olika metoder för signalöverföring med olika aktiva komponenter i enheterna för sig.
De tekniska fördelarna med balanserat är rätt så uppenbara, frågan är dock om man har behov av dem, dvs om störningar förekommer, samt om man kan detektera dem.

Inte riktigt så jag menade. Test mellan rca och annan rca eller xlr mot annan xlr.

Postad 30 January 2015 - 18:59

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Och vad tror du gör att det kommer ljud ur högtalaren?

Och vilka elektriskt mätbara skillnader finns mellan silver- och kopparkabel förutom impedans?

Man får vrida upp volymen........
Så det är resistansen som gör ljudet...trodde det var spole + magnet.....

Postad 30 January 2015 - 19:00

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
urbjo, OK! :)

Postad 30 January 2015 - 19:03

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 1

Man får vrida upp volymen........
Så det är resistansen som gör ljudet...trodde det var spole + magnet.....

Men om man nu inte behöver ström för att driva högtalaren varför ska man då ha en kabel överhuvudtaget för?

Postad 30 January 2015 - 19:18

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Men om man nu inte behöver ström för att driva högtalaren varför ska man då ha en kabel överhuvudtaget för?

Har inte pratat om ström, det var resistansen vi pratar om.........
Tror inte resistansen påverkar ljudkvalite.

Postad 30 January 2015 - 19:26

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 2

Resistans och ström har ju inte det minsta med varandra att göra, jo just...
Högre resistans ger mindre ström till högtalaren vilket ger lägre ljud (inte nödvändigtvis sämre ljud). Hur mycket lägre ljud beror på resistansen.

Postad 30 January 2015 - 19:27

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 2

Nja, kabelns serieresistans påverkar ju högtalarens tonkurva. Det beror på att högtalaren har en impedanskurva.

Postad 30 January 2015 - 19:28

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Högre resistans ger mindre ström till högtalaren vilket ger lägre ljud (inte nödvändigtvis sämre ljud). Hur mycket lägre ljud beror på resistansen.

Hur djävla mycket resistans har ni i era högtalarkablar.......

Postad 30 January 2015 - 19:38

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Det finns högtalare med 16, 8 eller 4 ohm.
Med erat resistans intresse i kablar mynnar ut i att alla högtalare över tex 4 ohm låter kattskit pga resistansen.
Högtalarna ska helst Vara 0 ohm dvs kortslutning........

Postad 30 January 2015 - 19:41

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 3
Robrug, du har uppenbart ingen kunskap om hur en högtalare beter sig vid olika frekvenser vad gäller impedans.

Postad 30 January 2015 - 19:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Hur dj*vla mycket resistans har ni i era högtalarkablar.......

Logiken i det hela blir sedan total när man köper en redig kungsboakabel som någon satt en burk på med en näve motstånd och lite annat jox, inbakat i en tjärgoja så att ingen skall kunna ifrågasätta det vansinniga priset. ;)

Postad 30 January 2015 - 19:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Olika material, och olika hög kvalitet på materialet leder på olika sätt, det är vetenskapligt bevisat.

Detta var dock inte att svar på mina frågor. Jag tar det igen och förtydligar:
-Vad menar du med olika kvalité på materialet och hur påverkar det rent fysiskt?
-Hur påverkar uppbyggnaden av kabeln så det blir en faktiskt ljudskillnad?
Det vill säga, hur påverkar olika material ljudet hörbart, rent fysiskt? Vid vilka mätbara nivåer kommer en hörbar skillnad upplevas? Av vilka skäl skulle dessa vara svårt att få till?

Postad 30 January 2015 - 19:51

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Robrug, du har uppenbart ingen kunskap om hur en högtalare beter sig vid olika frekvenser vad gäller impedans.

Hur mycket skiljer det i frekvenskurvor mellan högtalare med 8 alt 4 ohm.
Bara undrar. Jag som inte vet något.
Ursprungsfrågan var impedans i kablar, som måste vara det minsta problemet, visst jag överdriver

Postad 30 January 2015 - 19:54

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Logiken i det hela blir sedan total när man köper en redig kungsboakabel som någon satt en burk på med en näve motstånd och lite annat jox, inbakat i en tjärgoja så att ingen skall kunna ifrågasätta det vansinniga priset. ;)

Är mycket nöjd med mina transparent ultra kablar om det är dom du menar.
Dom låter överlägset bättre än mina gamla skitkablar (supra).

Postad 30 January 2015 - 19:57

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Hur djävla mycket resistans har ni i era högtalarkablar.......

Jag köpte en sån här rulle för några år sedan. http://www.ljudfokus...tal-smoke/1752/

Lagom billig, grov och fasmärkt vad mer kan man önska? :)

Postad 30 January 2015 - 20:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Hur mycket skiljer det i frekvenskurvor mellan högtalare med 8 alt 4 ohm.
Bara undrar. Jag som inte vet något.
Ursprungsfrågan var impedans i kablar, som måste vara det minsta problemet, visst jag överdriver

Du har alldeles rätt, givetvis påverkas inte högtalarens frekvensgång av ett seriemotstånd då ju hela högtalaren "ser" samma motständ. Att impedansen i sig är frekvensberoende är en helt annan femma. :)

Postad 30 January 2015 - 20:05

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
laddie15, du missar att spänningsfallet över kabeln bestäms av strömmen, som bestäms av impedansen.......

Postad 30 January 2015 - 20:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Är mycket nöjd med mina transparent ultra kablar om det är dom du menar.
Dom låter överlägset bättre än mina gamla skitkablar (supra).

Det ifrågasätter jag inte. Frågan är ju vad som finns i burken, och om samma resultat hade uppnåtts.med en mindre flashig kabel med likvärdiga komponenter i en liten låda. :)

Postad 30 January 2015 - 20:14

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Det ifrågasätter jag inte. Frågan är ju vad som finns i burken, och om samma resultat hade uppnåtts.med en mindre flashig kabel med likvärdiga komponenter i en liten låda. :)

Vet inte vad som finns i burken, dom låter bra iaf.

laddie15, du missar att spänningsfallet över kabeln bestäms av strömmen, som bestäms av impedansen.......

Du glömmer induktansen också......

Postad 30 January 2015 - 20:21

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Robrug, inte på något sätt glömmer jag induktansen. Men tror du verkligen att diskussionen här klarar av att bredda perspektiven?

Postad 30 January 2015 - 20:26

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Robrug, inte på något sätt glömmer jag induktansen. Men tror du verkligen att diskussionen här klarar av att bredda perspektiven?

Ja vet det gäller myter om kablar etc.
Allt gäller tycke o smak.
Varför köps en rolex när man kan köpa en billig klocka.

Jag och andra som jag känner hör iaf skillnad på olika kablar och vi har uppgraderat allihop.

Postad 30 January 2015 - 20:28

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 1
Robrug, du hör skillnad på kablar om du vet vilken som är vilken.
Om du hör skillnad på kablarna utan att veta vilken som är vilken så beror det på mätbara skillnader.

Postad 30 January 2015 - 20:34

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Robrug, du hör skillnad på kablar om du vet vilken som är vilken.
Om du hör skillnad på kablarna utan att veta vilken som är vilken så beror det på mätbara skillnader.

Vi är minst 3 st som är intresserade av hifi och har bytt till transparent av olika prisklasser.
Bättre bas mer svärta och fin och skir diskant.
Vad mer kan man begära.

Postad 30 January 2015 - 20:39

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 3
Om man inte vill ha mer svärta eller skirare diskant kan man nog begära mer.

Men annars är det du säger mest snömos.

Postad 30 January 2015 - 21:04

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Om man inte vill ha mer svärta eller skirare diskant kan man nog begära mer.

Men annars är det du säger mest snömos.

Vad förväntade du dig för svar?
Att guds hand skulle sträcka ut sin genom högtalarna.

Det är mest du som ar insnöad.

Synd att du inta har bilder på din anläggning.
Skulle va kul att se dina kablar.

Postad 30 January 2015 - 21:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 2

Vi är minst 3 st som är intresserade av hifi och har bytt till transparent av olika prisklasser.
Bättre bas mer svärta och fin och skir diskant.
Vad mer kan man begära.

Det man kan begära är en teknisk förklaring till dessa skillnader.

Postad 30 January 2015 - 21:24

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Gärna en som man dessutom kan mäta och återskapa och mäta en gång till om man vill.

Postad 30 January 2015 - 21:35

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Måste allt förklaras tekniskt?.

Det är tre olika anläggningar som har fått bättre ljud pga kabelbyte, och om vi
tycker det så vad är problemet?. Jag tänker inte byta tillbaka iaf.

Hur förklarar du tex att du får gåshud, ståpäls eller vad du vill kalla det för, av en upplevelse som musik film etc

Postad 30 January 2015 - 21:36

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Stormagen du tjatar om resistansen hela tiden!
Måste erkänna att ja kan inte ett skit om ellära, resistans m.m. ( ytterst lite fattar jag väl) :)
Kan du förtydliga varför kablarna måste ha samma resistans i ett test som ska avgöra om det blir skillnader i ljudkvalitet inte ljudvolym.
Det enda du säger är ju att volymen ändras med ökad eller minskad resistans som jag har fattat det.
Vad har det med det andra i ljudet å göra det som vi säger kan bli skillnad mellan olika kablar?
De vill säga till exempel: mer konturer i basen, mer detaljer framträder, mera bakgrundssvärta o.s.v

Postad 30 January 2015 - 21:38

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Det man kan säga är, om kablarnas egenskaper orsakar skillnader i nivå så måste denna justeras för ett rättvisande test.

Postad 30 January 2015 - 21:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Är ganska lätt att googla vad en del transparent kablar innehåller ni fick tex schemat till en av dom tidigare i tråden. Men med dessa är det nog filtret som gör den stora skillnaden inte kabeln även om produkten kallas kabel.

Vi åter igen påpeka att min undra gäller först och främst rca kablar. Om det nu går att mätta skillnaden på högtalarkabel så finns det en skillnad. Och då är det en skillnad. Hör bar eller ej. Det går att diskutera hur länge länge som helst. Svårt att bevisa hörbarhet eller placebo på denna nivå. Mitt eget antaganden.

Postad 30 January 2015 - 21:45

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det man kan säga är, om kablarnas egenskaper orsakar skillnader i nivå så måste denna justeras för ett rättvisande test.

menar du ljudnivå då eller vad för nivå?
Beskriv vad det har med detaljerna i ljudet å göra i så fall?

Redigerat av jw_celtic, 30 January 2015 - 21:48.

Postad 30 January 2015 - 21:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Sen så anser inte jag att man kan lita blint på det testet då det är utfört utan andra inblandade personer, och utfört av en privatperson som inte vill tro på att kablar låter olika. det är inte ett vetenskapligt test i mina ögon, då finns det andra mer tillförlitliga test på nätet.

Sen så gäller detta två st olika kablar, dessa kablar står inte för all statistik mellan andra kablar.

Jag förstår att du inte orkade läsa, men jag testade faktiskt 4 olika kablar, inte 2.

Läs inlägg 25 och framåt...
https://www.minhembi...dpost&p=3217808

Man får väl helt enkelt vänja sig vid att bli anklagad för att ljuga när du deltar i diskussionen, men jag har mätt upp skillnader. Varför skulle jag göra det om jag hade en anti-kabel agenda? :rolleyes:

Att det går att mäta skillnader betyder dock inte att det går att höra skillnad.

Redigerat av Ageve, 30 January 2015 - 22:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.