Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2014 - 06:24

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på piP för ett år sedan, även på en större golvare som jag inte minns namnet på. Fantastiskt rent ljud men ack så tråkigt. I minnet stannade en imponatoreffekt av renhet. Men jag skulle inte kunna använda dem annat än i studion, om ens där. Då finns tusen högtalare som bättre överensstämmer med kunders system.

Då var dom nog inte rätt uppställda med dämpskum bakom sig .

Postad 28 February 2014 - 06:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Jag lyssnade på piP för ett år sedan, även på en större golvare som jag inte minns namnet på. Fantastiskt rent ljud men ack så tråkigt. I minnet stannade en imponatoreffekt av renhet. Men jag skulle inte kunna använda dem annat än i studion, om ens där. Då finns tusen högtalare som bättre överensstämmer med kunders system.

Precis så uppfattade jag faktiskt Guru. Rent på ett sätt jag nog aldrig tidigare upplevt, ja mycket imponerande vid första intrycket. Sedan allteftersom tyckte jag något saknades. Jag rycktes inte med, blev inte glad, stampade inte takten. Precis samma fenomen upplevde jag med System Audios nya Pandion. En högtalare som precis som Ino skall ha extremt låg dist. Specialelement med fantastiska specifikationer. Först imponeras man av den extrema renheten, och att de går rejält djupt för sin storlek. Men snart kommer man på sig själv med att sakna det musik skall handla om. Det som inte minst SA ofta är så fantastiskt bra på, att engagera musiksliskt. :)

Postad 28 February 2014 - 07:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Sen kan man ju fråga sig....Hur många har testat såpass mkt att man kan säga: detta var min grej....ino ägare brukar tyvärr vara av den sorten: jag behöver inte testa för att veta bäst.

Med i allafall någon Inoägare är det som att prata med konstruktören själv. Man rabblar samma mantra om renhet och den oförvrängda återgivningen av originalet. Är man då glad åt musiken eller åt att äga något som Ingvar Öhman bedyrar är den bästa återgivaren?
Jag kan ju säga att renheten ÄR fantastisk, men är de verkligen mer korrekta än något annat? Jag undrar det jag.... :)

Postad 28 February 2014 - 08:23

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Måste den ha dämpskum bakom för att låta bra?

Mvh/Micke

Postad 28 February 2014 - 08:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Precis så uppfattade jag faktiskt Guru. Rent på ett sätt jag nog aldrig tidigare upplevt, ja mycket imponerande vid första intrycket. Sedan allteftersom tyckte jag något saknades. Jag rycktes inte med, blev inte glad, stampade inte takten.

Det brukar låta rent när det fattas vissa bastoner och mellanregister, med diverse fasfel, men som du säger inget man stampar takten till.

Vilket är en av anledningarna till varför det är en så dålig högtalare.

Måste den ha dämpskum bakom för att låta bra?

Mvh/Micke

Gäller dom flesta högtalare.

Redigerat av Isaac, 28 February 2014 - 08:39.

Postad 28 February 2014 - 08:29

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Hmm. Intressant att du tydligen var med vid lyssningen. Jodå det fanns dämpskum både i studion pip och de större i lägenheten.

Postad 28 February 2014 - 08:31

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 1

Med i allafall någon Inoägare är det som att prata med konstruktören själv. Man rabblar samma mantra om renhet och den oförvrängda återgivningen av originalet. Är man då glad åt musiken eller åt att äga något som Ingvar Öhman bedyrar är den bästa återgivaren?
Jag kan ju säga att renheten ÄR fantastisk, men är de verkligen mer korrekta än något annat? Jag undrar det jag.... :)

Mätningar visar ingen speciell renhet jämfört med andra högtalare på marknaden.

Fast det känns som tråden delvis är något Offtopic nu. :)

Postad 28 February 2014 - 08:43

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jag frågar dig vad du bedömer när du gör ett "objektivt blindtest med nivåmatchning". Vad är det som gör att apparat A är bättre än B?

/ Jacob

Mitt ständiga dilemma...ok det är skillnad mellan A och B...men vilken är egentligen bättre? :)

Postad 28 February 2014 - 08:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag frågar dig vad du bedömer när du gör ett "objektivt blindtest med nivåmatchning". Vad är det som gör att apparat A är bättre än B?

/ Jacob

När man gör ett objektivt blindtest med nivåmatchming bedömer man hur förstärkarna låter :P låter a bättre än b så låter a bättre än b, då inget annat sinne screwar med bedömningen.

Postad 28 February 2014 - 09:08

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

När man gör ett objektivt blindtest med nivåmatchming bedömer man hur förstärkarna låter :P låter a bättre än b så låter a bättre än b, då inget annat sinne screwar med bedömningen.

Hur kan "vad som låter bäst" vara objektivt?

/ Jacob

Postad 28 February 2014 - 09:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Hur kan "vad som låter bäst" vara objektivt?

/ Jacob

När det enda vi märker av är dist så finns det ett bra och ett dåligt. Ingen människa tycker nämligen om en distande förstärkare brevid en icke-distande. Dist är för öronen som besk är för smaksinnet.

Postad 28 February 2014 - 09:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 3

När det enda vi märker av är dist så finns det ett bra och ett dåligt. Ingen människa tycker nämligen om en distande förstärkare brevid en icke-distande. Dist är för öronen som besk är för smaksinnet.

Inlägget ovan innehåller flerfaldigt felaktiga påståenden sett ur ett vetenskapligt empiriskt perspektiv.
1.Vi märker av betydligt mer en bara distorsion.
2. Vi brukar gillar harmonisk distorsion.

Don't worry... Be happy, don't do it,
be happy, put a smile on your face, don't bring everybody down like this, don't worry, it will soon pass whatever it is.

Redigerat av Isaac, 28 February 2014 - 09:59.

Postad 28 February 2014 - 10:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ljud och mat kan förenas med musikalitet också. Man kan spela på en gurka. :D

Föredrar faktiskt morötter: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=m3S8O9HAr1g

Redigerat av Isaac, 28 February 2014 - 10:23.

Postad 28 February 2014 - 10:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Alldeles uppenbart har Guru, eller megadito, inte alltid den innebörd man kanske hoppats. Påfallande ofta brister det betänkligt i kunskapsnivå, och paradoxalt nog, även i förmåga till kritiskt tänkande. :)

Postad 28 February 2014 - 10:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Inlägget ovan innehåller flerfaldigt felaktiga påståenden sett ur ett vetenskapligt empiriskt perspektiv.
1.Vi märker av betydligt mer en bara distorsion.
2. Vi brukar gillar harmonisk distorsion.

Don't worry... Be happy, don't do it,
be happy, put a smile on your face, don't bring everybody down like this, don't worry, it will soon pass whatever it is.

Vem talar om just thd. Finns andra distformer som man kan pressa ur en förstärkare som låter... extremt hemskt på, säg ett ytterst fåtal procent.

Postad 28 February 2014 - 10:26

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 1

Vem talar om just thd. Finns andra distformer som man kan pressa ur en förstärkare som låter... extremt hemskt på, säg ett ytterst fåtal procent.

Du talade ju om all existerande distorion, däri ingår THD, om du är mer specifik så kan färre missförstånd uppstå. Har även hört talas om folk som gillar IM distorsion, tycker själv det kan var en skön effekt ibland.

Redigerat av Isaac, 28 February 2014 - 10:42.

Postad 28 February 2014 - 11:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Nej, när du läser exempelt om den irrelevanta gurkan så är det ju framstående att det finns andra människor som framhäver sin intelligens på ett ytterst blygsamt sätt *asg*

Edit: där har jag det! Nu vet jag exakt hur jag ska kunna anklaga personer för att vara... ja. utan att få dom att bli ledsna! Jag är ett geni! :D

Du behöver inte vara orolig att jag skall bli ledsen, jag vet att jag är smartare än dig ;) För mig är det inte speciellt genialiskt att byta slutsteg titt som tätt när man VET att det inte gör nån skillnad ;) Men du kanske hoppas på en verklig skillnad eller en placeboupplevelse B)

Postad 28 February 2014 - 11:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Isaac: jag skrev dist, jag benämde inte vilken dist eller om jag menade samtliga. Jag känner till att en viss form av dist som rörsteg brukar dista kan låta lite småblurrigt och mysigt, men det finns även dist som låter hemskt otrevligt. Går man vidare i ämnet så tror jag ex att jag är väldigt okänslig för basdist medans jag är känsligmför diskantdist. Ja, alltså när basregistret resp diskantregistret distar :)

Buddy: har du köpt ett par skor utan att dina gamla varit sönder, bytt till en dyrare bil när dom gamla varit felfri och gått igenom senaste besiktningen utan problem? Det är ett konsumtionsbeteende, och detta får människor att må bra. Tror du på kablars möjlighet att förändra ljudet? Om du inte gör det, sitter du hemma med dom billigast tänkbara kablarna?

Feelgood inom ljudvärlden är extremt kostsamt, och jag betalar gärna extra för totalt onödiga kablar. Även om det skulle visa sig att daccar inte skulle skilja något åt så skulle jag ex aldrig sälja min arcam rdac för att den i min receiver är lika bra, eller låter likadant. Du blandar ihop intelligens och att vara medveten om vad man betalar för ;)

Postad 28 February 2014 - 12:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Buddy: har du köpt ett par skor utan att dina gamla varit sönder, bytt till en dyrare bil när dom gamla varit felfri och gått igenom senaste besiktningen utan problem? Det är ett konsumtionsbeteende, och detta får människor att må bra. Tror du på kablars möjlighet att förändra ljudet? Om du inte gör det, sitter du hemma med dom billigast tänkbara kablarna?

Ja, jag har köpt ett par nya vinterkängor fastän mina gamla sandaler var hela :D Ja, jag har köpt en ny bättre bil fastän den gamla klarat besiktningen. Ja, jag tror att kablar förädrar ljudet om resistansen är för hög, därför har jag 2,5mm2-kopparkablar i längder som inte påverkar hörbart. B)

Redigerat av Buddypresley, 28 February 2014 - 12:07.

Postad 28 February 2014 - 12:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

/ Jacob

Det man testar är om man överhuvudtaget hör en skillnad mellan dem. Vill man testa vilken som färgar minst så gör man ett F/E lyssningstest.

Sen kan man ju fråga sig....Hur många har testat såpass mkt att man kan säga: detta var min grej....ino ägare brukar tyvärr vara av den sorten: jag behöver inte testa för att veta bäst.

Vad baserar du det på?

Postad 28 February 2014 - 12:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Det man testar är om man överhuvudtaget hör en skillnad mellan dem. Vill man testa vilken som färgar minst så gör man ett F/E lyssningstest.

Gjorde du ett blint F/E-test när du valde dina förstärkare?

Postad 28 February 2014 - 12:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Mitt ständiga dilemma...ok det är skillnad mellan A och B...men vilken är egentligen bättre? :)

F/E lyssning.

Postad 28 February 2014 - 12:14

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Isaac: jag skrev dist, jag benämde inte vilken dist eller om jag menade samtliga. Jag känner till att en viss form av dist som rörsteg brukar dista kan låta lite småblurrigt och mysigt, men det finns även dist som låter hemskt otrevligt. Går man vidare i ämnet så tror jag ex att jag är väldigt okänslig för basdist medans jag är känsligmför diskantdist. Ja, alltså när basregistret resp diskantregistret distar :)

Feelgood inom ljudvärlden är extremt kostsamt, och jag betalar gärna extra för totalt onödiga kablar. Även om det skulle visa sig att daccar inte skulle skilja något åt så skulle jag ex aldrig sälja min arcam rdac för att den i min receiver är lika bra, eller låter likadant. Du blandar ihop intelligens och att vara medveten om vad man betalar för ;)

Håller med dig om konsumering, fast vi borde kanske återvinna mer?
Ja men du skrev att ingen människa tycker om dist, lät ju så fruktansvärt omfattande. :P Japp go rördist har vi ju alla hört, men hr du hört riktigt go IMD?

Postad 28 February 2014 - 12:15

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Buddypresley du verkar ju bara dryga dig i tråden, skärp dig nu.

Postad 28 February 2014 - 12:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Buddypresley du verkar ju bara dryga dig i tråden, skärp dig nu.

Vad är det för uttalanden som du tycker verkar dryga?

Postad 28 February 2014 - 12:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

När skillnaderna är obefintliga kommer alla med en bra utvärderingsmetod konstatera att skillnaderna är... obefintliga!

Ja, och det är tyvärr precis där det ofta brister.

Det är förvånansvärt många som tror sig ha "unikt tillförlitligt hörselminne" och sen utan vidare eftertanke gör "kontaminerade" jämförelser där en rad faktorer dessutom påverkar hörselintrycket i betydligt större grad än testobjekten i sig.

Allt blir så mycket enklare när man struntar i hur det låter och fokuserar på hur enkelt det är att förstå tal/melodi. En metod för utvärdering som tar hänsyn till det här är Tune Method som jag skrivit om tidigare. Bara att googla för de som är nyfikna.

Javisst blir det "enklare", men resultatet blir dock ingenting annat än att man får en idé om vilket testobjekt som gör att man upplever sig lättare kunna "hänga med i tal/melodi" osv, och möjligtvis vilket testobjekt man "gillar bättre" ur det perspektivet.

Det kan som bekant vara en enorm skillnad på "Hi-Fi" och vad man själv gillar, och vill man utvärdera faktisk ljudkvalitet duger "Tune Method" inte alls.

Ren nyfikenhet, vill du berätta mer om på vilket sätt du jobbar professionellt med film och tv?

Mycket ljudbearbetning/mixning, men nuförtiden mest Colour Grading, Mastering och redigering. Fiction, dokumentärer, reklam osv...

...Det finns miljontals parametrar som påverkar hur vi upplever det vi lyssnar på och de mättekniska termer du använder är helt irrelevanta i sammanhanget. Det krävs praktisk erfarenhet för att inse att det inte är så enkelt som du beskriver.

Irrelevanta? :rolleyes:

"Praktisk erfarenhet" har jag så det räcker för att på goda grunder med bestämdhet hävda att det inte sällan finns komponenter i en ljudanläggning som man kan ersätta med precis hur mycket finare grejor som helst utan att någon mänsklig varelse kan märka skillnad, och då kan man med fog hävda att denna komponent är att betrakta som transparent i det aktuella sammanhanget.

hur många gånger ska man behöva skriva att så länge ingen klarat av ett blindtest så spelar det ingen roll hur teoretiskt superba dom är? seriöst? det är samma med kablar som ageve postade. visst, det går faktiskt att mäta skillnad, men det är inget som är detekterbart eftersom det finns svagare länkar i kedjan.

I de fall alla i en större grupp misslyckats med att alls höra skillnad på exempelvis ett par stärkare kan man säga att de presterar lika även om det finns mätbara skillnader (förutsatt att övrig utrustning, akustik osv inte nämnvärt maskerat defekter).

Du, Karlsson och xazzy förenklar musiklyssning till en nivå där era verktyg och metoder blir bristfälliga för att höra skillnad på hifiutrustning och det är därför ni inte gör det när andra gör det.

Nu uttalar du dig om saker du inte har den blekaste aning om. Lägg av tack.

Det håller jag definitivt inte med om. Exempel:

Sedan åtminstone mitten av 80-talet har det "gått troll i" att addera "trevlig dist" till både musik, dialog och ljudeffekter.

Effekten man uppnår kan vara att utan rattande på nivå/eq etc få ljudet att låta "fetare", "högre", "ljusare", "tydligare", "mer transientrikt", "ta bort filten över högtalarna" och valfri kombination av dessa intryck.

En av de tidigaste och mest kända burkarna är "Aphex Aural Exciter", och effekten smått beroendeframkallande... :)

Postad 28 February 2014 - 12:29

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Ja, han kanske drygar....men ställer motfrågor till oförklarade saker, precis som vissa andra här inne. Svaren är minst sagt konstiga i mina ögon, men jag bryr mig inte om någon vill slänga ut pengar på en massa hifi-prylar, som man ändå inte hör någon som helst skillnad på. Tycker dock att det är intressant.

Man kan köpa nya skor för att dom nya är skönare, snyggare, passar bättre till andra tillfällen etc. Hemskt dålig jämförelse. Samma med ny bil, givetvis....behöver nog inte ens förklara det. Att köpa dyra slutsteg titt som tätt, med inställningen att dom inte gör någon som helst hörbar skillnad.....det skulle inte få mig att må bra - tvärtom, skulle må skitdåligt.

Dömer dock ingen för det, helt upp till var och en och får det någon att känna "feelgood" så är det ju skitbra för den personen. Förstår dock inte resonemanget, därav mitt intresse för det.

Postad 28 February 2014 - 12:41

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Vad är det för uttalanden som du tycker verkar dryga?

De senaste 15 inläggen kanske, men sak samma. Märker du själv inte att svaren är dryga så orkar jag inte förklara för dig heller.

EDIT* Du är inte ensam.

Redigerat av hifimarcus, 28 February 2014 - 12:42.

Postad 28 February 2014 - 12:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ja, jag har köpt ett par nya vinterkängor fastän mina gamla sandaler var hela :D Ja, jag har köpt en ny bättre bil fastän den gamla klarat besiktningen. Ja, jag tror att kablar förädrar ljudet om resistansen är för hög, därför har jag 2,5mm2-kopparkablar i längder som inte påverkar hörbart. B)

Då har du ju gjort samma sak som mig, din slöser! :D
Kör du enbart med 2.5ekk till allt? Har du inte ens något lite lite finare, typ, supra lösmeter eller något till frontarna? Absolut ingenting? Har du INGEN känsla för feelgood? *asg*

Personligen så skullr jag aldrig köra med några små sunkkablar till frontarna. Inte för att jag påstår att du gör det naturligtvis, men för mig är feelgooden värd väldigt mycket. Skulle lätt kunna köpa kablar för 10.000 om RÄTT kablar dök upp. Typ såna här terminatorkablar med dosa och grejjer :)

Postad 28 February 2014 - 12:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Håller med dig om konsumering, fast vi borde kanske återvinna mer?
Ja men du skrev att ingen människa tycker om dist, lät ju så fruktansvärt omfattande. :P Japp go rördist har vi ju alla hört, men hr du hört riktigt go IMD?

Jag är helt klart för att återvinna mer. Borde aldrig konsumera nya saker. Sa jag med en ny soffa som är hela 9 dagar gammal... men förutom det!
Jag har inte hört go rördist :D jag har hört rörförstärkare, men aldrig upplevt dist i dom faktiskt. Man måste spela så högt för att jag ska kunna detektera det misstänker jag :) på demos så spelar man i regel runt... 75db kanske. Ja, demos här uppe iaf, så därför har jag aldrig hört hur dist låter i rör. Do rören jag senast hörde var en halvmeter höga typ. j*vlars vilka monoblock det var :D

Xzzzxyxyxyzyxzz: jag har tydligen varit väldigt otydlig. Jag har i det här fallet menat dist från förstärkare, inte medveten dist vid ex musikproduktion, typ distpedaler till elgitarrer osv :)

Redigerat av Zartok, 28 February 2014 - 12:59.

Postad 28 February 2014 - 12:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

De senaste 15 inläggen kanske, men sak samma. Märker du själv inte att svaren är dryga så orkar jag inte förklara för dig heller.

EDIT* Du är inte ensam.

Så du menar att det är drygt att fråga nån om dom har gjort ett FE-lyssningstest på dom förstärkare som dom köpt? :huh: Jag frågade detta pga att det skulle var intressant att höra om en av personerna som förespråkar korrekta blindtester har gjort det vid val av egen utrustning. Sen kan det va så också att dryga & dumma uttalanden får likadan respons. B)

Postad 28 February 2014 - 13:04

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ja, han kanske drygar....men ställer motfrågor till oförklarade saker, precis som vissa andra här inne. Svaren är minst sagt konstiga i mina ögon, men jag bryr mig inte om någon vill slänga ut pengar på en massa hifi-prylar, som man ändå inte hör någon som helst skillnad på. Tycker dock att det är intressant.

Man kan köpa nya skor för att dom nya är skönare, snyggare, passar bättre till andra tillfällen etc. Hemskt dålig jämförelse. Samma med ny bil, givetvis....behöver nog inte ens förklara det. Att köpa dyra slutsteg titt som tätt, med inställningen att dom inte gör någon som helst hörbar skillnad.....det skulle inte få mig att må bra - tvärtom, skulle må skitdåligt.

Dömer dock ingen för det, helt upp till var och en och får det någon att känna "feelgood" så är det ju skitbra för den personen. Förstår dock inte resonemanget, därav mitt intresse för det.

Fast även om man inte tror på en hörbar skillnad finns det ju många andra faktorer som spelar in vid valet av förstärkare, eller håller du inte alls med om detta?

Postad 28 February 2014 - 13:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Do rören jag senast hörde var en halvmeter höga typ. j*vlars vilka monoblock det var :D

Låter svettigt. :D

Postad 28 February 2014 - 13:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Låter svettigt. :D

Va? 10 personer i ett rum på kanske 7x3.5 meter, lite halvlågt tak, INGEN luftkonditionering, inga fönster eller fläktar, och desaa monoblock, men två såna rör i barje block, 45w styck. Och du får för dig att det var varmt där, mitt i stekheta sommaren och sol ute?

Du har så rätt. 40+ utan att blinka. Och jag var där i tre omgångarm man pallade intr med det.

Postad 28 February 2014 - 13:36

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Det här är kanske lite off topic, och definitivt off topic för Zartoc ännu så länge champ.

Men det är ju ett meddelande från södern, och vi har faktiskt haft lite skön sol här och nu börjar vi prata seriös Feelgood, tyvärr så dröjer väl det ett tag till för dig Zartoc men jag har i alla fall börjat njuta.

Postad 28 February 2014 - 13:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Zartok.

månne dessa härligheter?

http://www.kraudious...nzilla-sx-l.jpg

Postad 28 February 2014 - 13:44

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Fast även om man inte tror på en hörbar skillnad finns det ju många andra faktorer som spelar in vid valet av förstärkare, eller håller du inte alls med om detta?

Absolut! Funktioner och utseende....men känns mindre viktigt när det gäller slutsteg. Ljudet är dock det primära och jag byter verkilgen inte apparater för tusentals kronor för utseendet.

Postad 28 February 2014 - 13:48

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Va? 10 personer i ett rum på kanske 7x3.5 meter, lite halvlågt tak, INGEN luftkonditionering, inga fönster eller fläktar, och desaa monoblock, men två såna rör i barje block, 45w styck. Och du får för dig att det var varmt där, mitt i stekheta sommaren och sol ute?

Du har så rätt. 40+ utan att blinka. Och jag var där i tre omgångarm man pallade intr med det.

Bastu och musik funkar väl bra ihop:-), lite spakänsla :D

Postad 28 February 2014 - 14:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1
Vetenskapligt korrekta och kontrollerade blindtester enligt konstens alla regler i all ära, men hur många här har egentligen blindtestat sig fram till vad man köpt för ljudprylar? Jag känner ingen som har gjort så i alla fall.

Postad 28 February 2014 - 14:01

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1
tråden hade växt en del sen sist jag tittade in..

Redigerat av MBJAY, 28 February 2014 - 14:02.

Postad 28 February 2014 - 14:04

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Nu får jag väl sticka ut hakan igen och säga att det jag tycker låter bra i första hand och ser bra ut det köper jag för det känns rätt.

Postad 28 February 2014 - 14:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag har blindtestat ut valet av min förstärkare, helt pris- och märkes-förutsättningslöst.

Intressant, det låter som det ultimata valet. Men hur valde du ut dom olika testobjekten och hur många? :)

Postad 28 February 2014 - 14:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartok.

månne dessa härligheter?

http://www.kraudious...nzilla-sx-l.jpg

Dom var väldigt lika iaf. Om det där är high end-steg så kan det ha varit dom. Dom spelade nämligen tillsammans med ett par högtalare för 1.1 miljoner och en skivspelare för flera hundra tusen. Bara kablaget som användes kostade en fin bit över 100.000-sträcket :D

Bastu och musik funkar väl bra ihop:-), lite spakänsla :D

Jovars, men lukten där inne... det var ju trpts allt en hel del 50+are :D

Det här är kanske lite off topic, och definitivt off topic för Zartoc ännu så länge champ.

Men det är ju ett meddelande från södern, och vi har faktiskt haft lite skön sol här och nu börjar vi prata seriös Feelgood, tyvärr så dröjer väl det ett tag till för dig Zartoc men jag har i alla fall börjat njuta.

Vafalls? Personangrepp från ditt håll? Jag trodde du var mån om att inte fula så eftersom du själv blir upprörd för det :D
Väder är ju inte feelgood, väder är det ju klara skillnader på :D
Fast... ja, jo. Jag längtar till sommaren, det kommer man väl inte ifrån :)

Redigerat av Zartok, 28 February 2014 - 14:28.

Postad 28 February 2014 - 15:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0
Har hon använt snake oil kanske...?
http://www.metro.se/djur/kvinna-vacktes-av-jatteorm-i-hogtalaren/EVHnbB!ylVYAMkAaDO06/

Postad 28 February 2014 - 15:30

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 1

Nu uttalar du dig om saker du inte har den blekaste aning om. Lägg av tack.

När jag för en gångs skull är on-topic ska jag hålla tyst?! ;-)

Skämt och sido. Det är svårt att diskutera när man har så olika bakgrund och erfarenhet. Jag är övertygad och det är du också. Vi kanske kan lämna det där och låta var och en bilda sin egen uppfattning och erfarenhet.

Ha en trevlig helg

/ Jacob

Redigerat av Unregisteredbde15c46, 28 February 2014 - 15:36.

Postad 28 February 2014 - 15:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Alltså, sålänge man bara inte säger att man hör skillnad så är alla nöjda och glada. Säger man att man har köpt ett nytt slutsteg och tycker man fick ett markant lyft så är man mer eller mindre dum i huvet? Men säger man att man har bytt slutsteg femtielva gånger senaste året för feelgood så... :rolleyes: Ja solen skiner och det känns som våren har kommit. Nu är snart tiden inne för den typen av njutning som är lite svårare att argumentera om. Eller, fan vet, om man verkligen anstränger sig kan man säkert argumentera om huruvida solens strålar värmer behagligt eller det är inbillning. ;)

Redigerat av laddie15, 28 February 2014 - 15:59.

Postad 28 February 2014 - 15:51

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

När jag för en gångs skull är on-topic ska jag hålla tyst?! ;-)

Skämt och sido. Det är svårt att diskutera när man har så olika bakgrund och erfarenhet. Jag är övertygad och det är du också. Vi kanske kan lämna det där och låta var och en bilda sin egen uppfattning och erfarenhet.

Ha en trevlig helg

/ Jacob

Påståendet att jag skulle "förenkla musiklyssning till en nivå där verktyg och metoder blir bristfälliga för att höra skillnad på hifiutrustning" är befängt och definitivt inget du har något som helst belägg för. Ironi och sarkasm tål jag, men tror faktiskt inte att det var menat så.

Du är övertygad om att mätningar och specifikationer är "helt irrelevanta" för bedömning av hur ljudutrustning låter och förordar en "metod" där ganska stor vikt läggs vid "hur lätt man uppfattar/förstår tal/melodi".

Ja, man kan definitivt säga att vi har olika uppfattnig och erfarenhet, och det är absolut tillåtet att tycka precis vad man vill.

Ha en trevlig helg du också!

Postad 28 February 2014 - 15:56

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Jag har hållit med dig i mångt och mycket Laddie, men din åsikt om att man är dum i huvudet om man köper ett slutsteg och upplever en markant skillnad där håller jag inte med dig, för om jag byter från ett klent till ett klart biffigare slutsteg så måste det ju märkas skillnad.

Postad 28 February 2014 - 15:58

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 1

Du är övertygad om att mätningar och specifikationer är "helt irrelevanta" för bedömning av hur ljudutrustning låter och förordar en "metod" där ganska stor vikt läggs vid "hur lätt man uppfattar/förstår tal/melodi".

Ganska bra sammanfattat. Jag tycker dock inte att mätningar och specifikationer är irrelevanta när det kommer till hifiprodukter utan enbart när man ska bedöma vad som är bäst. Att utveckla en hifikomponent utan djup förståelse i elektronik/fysik samt mäta och ha koll på specifikationer är omöjligt. Att använda Tune Dem är ganska skönt för man lär sig att detektera försämring/förbättring även när man inte väntar sig den. Det händer mig dagligen när jag pysslar med min streamer. En parameter som jag vet inte ska göra någon skillnad visar sig göra det. Repeterbart.

Vi hörs!

/ j

Postad 28 February 2014 - 15:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har hållit med dig i mångt och mycket Laddie, men din åsikt om att man är dum i huvudet om man köper ett slutsteg och upplever en markant skillnad där håller jag inte med dig, för om jag byter från ett klent till ett klart biffigare slutsteg så måste det ju märkas skillnad.

Nej för tusan, jag glömde ett frågetecken. Skall genast åtgärdas, :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.