Corona och hur den sprids och är aktiv
2286 svar till detta ämne
Postad 22 August 2021 - 15:08
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det jag kritiserar är det förlöjligande sättet att klistra in en skärmdump från en tweet, finns ingen länk eller annat sätt att följa.
Om jag Googlar med Ivermektin FDA så får jag upp detta som första träff: https://www.fda.gov/...revent-covid-19 . Det är ju inte direkt någon obskyr site som refereras.
Jag förstår din kritik men jag tycker den är ganska obefogad. Sedan kapitlet källkritik har ju diskuterats tidigare i tråden. Det bör man väl alltig göra, speciellt med mindre kända källor .
Verkligheten är lite annorlunda än bara tweets, löpsedlar och statistik.
Nja, statisiken skall väl visa verkligheten för att vara meningsfull. Menar du att statistiken över pandemin och de olika parametrar, t ex vaccinationen, inte stämmer med verkligheten? Det tycker jag är ett mera allvarligt påstående än detta tweet som du kritiserar.
Redigerat av Mr_Tom, 22 August 2021 - 15:09.
Postad 22 August 2021 - 15:10
Unregistered453a0583
-
Unregistered453a0583
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Så statistiken på de som vaccinerat sig är felaktig? Eller vaccinerar de sig mot sin vilja?
Statistiken är säkert korrekt, rent generellt. Men här var det en majoritet som inte vaccinerat sig samt inte kommer göra det.
Postad 22 August 2021 - 16:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
En bra, enkel förklaring för skeptiker, dvs de som vill ta till sig informationen då. Resten är svåra att nå...
https://www.youtube....h?v=lGdU2vOzs-w
Han har räknat fel vid 2:30 dock, så oddsen efter vaccinering är ännu bättre än han visar.
Postad 22 August 2021 - 16:32
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Statistiken är säkert korrekt, rent generellt. Men här var det en majoritet som inte vaccinerat sig samt inte kommer göra det.
Sådant handlar väl ofta om urvalet. När du säger "området", man kan ibland förutsäga svaret om man vet exakt var du är. Skeptikerna, rent generellt, finns ju ofta bland dom så inte litar på myndigheter.
Jag har inte hört något annat än att statistiken över vaccinerade, smittspridning, döda osv är korrekt. Och det är ju viktigt eftersom det är ett beslutsunderlag för många myndigheter. Det finns allvarliga biverkningar av vaccinet, men det finns den av Alvedon också. Det handlar om riskvärdering, covid-19 är ju inte riskfritt att få heller.
Postad 22 August 2021 - 16:53
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Varför tar vissa medicin avsedd för boskap? Dom hoppas på flockimmunitet... 
Postad 22 August 2021 - 17:00
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det ger ju i alla fall en ny innebörd i begreppet flockimmunitet .
Postad 22 August 2021 - 18:14
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Det hörs ju på namnet. Ko vid 19.
https://www.kristian...ko-nara-vag-19/
Redigerat av Ageve, 22 August 2021 - 18:15.
Postad 22 August 2021 - 18:59
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Det jag kritiserar är det förlöjligande sättet att klistra in en skärmdump från en tweet, finns ingen länk eller annat sätt att följa.
Jag glömde helt enkelt lägga till länken i inlägget. https://twitter.com/...0243192839?s=19
Att jag ondgör mig över intellektet hos vissa amerikaner beror på att de gör skada för andra.
Den här tomten till exempel, som efter att själv ha fått sjukhusvård för covid-19 ändå är vaccinmotståndare: https://www.cbsnews....9-hospital-unit
Liknande puckon finns ju dock även annorstädes. Exempelvis avdankade one hit wonders som är för sexiga för att vaccinera sig: https://metro.co.uk/...ccine-15126800/
Postad 22 August 2021 - 19:15
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Postad 22 August 2021 - 19:54
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Att jag ondgör mig över intellektet hos vissa amerikaner beror på att de gör skada för andra.
Det är en sak som jag tycker är trist med USA, men också i vissa andra delar av världen.
Det finns människor som är väldigt framstående inom sina områden. Forskare och liknande som gör stora framsteg. Att få fram dessa vaccin på kort tid är ju imponerande.
Och sedan finns personer som agerar så enfaldigt att det är ofattbart. Det finns ju förutsättningar för att få stopp på, eller i alla fall bromsa, eländet (pandemin) men man väljer att agera helt huvudlöst.
Redigerat av Mr_Tom, 22 August 2021 - 19:55.
Postad 22 August 2021 - 23:28
Unregistered453a0583
-
Unregistered453a0583
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det är en sak som jag tycker är trist med USA, men också i vissa andra delar av världen.
Det finns människor som är väldigt framstående inom sina områden. Forskare och liknande som gör stora framsteg. Att få fram dessa vaccin på kort tid är ju imponerande.
Och sedan finns personer som agerar så enfaldigt att det är ofattbart. Det finns ju förutsättningar för att få stopp på, eller i alla fall bromsa, eländet (pandemin) men man väljer att agera helt huvudlöst.
Dessa huvudlösa personer finns det tyvärr även gott om inom vårt lands gränser. Vissa av dessa anser det exempelvis lämpligt med nöjesresor i dessa tider.
Så varför ödsla tid och energi (exempelvis söka upp tweets) och ondgöra sig över vad som sker på andra sidan Atlanten för att sedan sprida sin ängslighet och bitterhet vidare på nätet?
Postad 22 August 2021 - 23:49
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Dessa huvudlösa personer finns det tyvärr även gott om inom vårt lands gränser. Vissa av dessa anser det exempelvis lämpligt med nöjesresor i dessa tider.
Så varför ödsla tid och energi (exempelvis söka upp tweets) och ondgöra sig över vad som sker på andra sidan Atlanten för att sedan sprida sin ängslighet och bitterhet vidare på nätet?
Jag sökte inte upp tweetet; en amerikansk nätbekant retweetade det så att det dök upp i mitt flöde. Och det är bekanta i USA som jag känner mig orolig för. De är förvisso själva vaccinerade, men har det inte precis trevligt som det ser ut. Det är bara en tidsfråga innan det uppstår en inhemsk mutation i USA som kanske är värre än delta eller lambda.
Dessutom visar USA genom sin skala på hur farligt det är att öppna upp samhället för fort eller att folk inte vill vaccinera sig. I ett relativt litet land som Sverige är det lätt att titta på statistiken och tänka att det har lugnat ned sig för att det ligger enstaka personer på IVA och "bara" några hundra med syrgas. Tittar man på USA blir det mer tydligt vad som kan hända.
Postad 23 August 2021 - 06:54
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
"Nöjesresor" - definiera tack.
På regeringens hemsida informeras det ju klart och tydligt om att man hävt avrådan till ett gäng länder - det tolkas av gemene man att det är fritt fram att resa (av förståeliga skäl). Men du säger att det är olämpligt menar du?
Ändringar av avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder - Regeringen.se
Postad 23 August 2021 - 08:12
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag har väl inte skrivit något annat heller? Sedan resande och vad som är nödvändigt. Första steget är väl att följa rekommendationerna. Jag har inte gjort några resor på länge men det är mitt val.
Redigerat av Mr_Tom, 23 August 2021 - 08:27.
Postad 23 August 2021 - 11:12
Unregistered453a0583
-
Unregistered453a0583
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Känns som ordentlig dubbelmoral här. Det predikas hejvilt om huvudlösa och små hjärnor, man är orolig för olika varianter/mutationer av viruset samt spridningen i allmänhet. Men det är riskfritt att resa utomlands, bara för att Regeringen lättat på restriktionerna till vissa länder.
Samma Regering som genom tråden (tog tid att ögna igenom 36 sidor) har idiotförklarats för sin usla hantering och menlöshet.
Och ni anser att jag som tycker det är olämpligt att resa utomlands på nöjes- och affärsresor har skev inställning?
Ni anmodade ju direkt även att jag var vaccinskeptiker och anti-vaxer etc.
Postad 23 August 2021 - 14:01
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Postad 23 August 2021 - 15:14
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Vet inte vad övriga i tråden antog, men jag får lov att erkänna att jag trodde du var vaccinskeptiker. Anledningen var din post i tråden om dagens plus och minus där du som minus tog upp att människor blir infekterade av viruset trots två sprutor. Jag tyckte det var konstigt att ha med som ett minus eftersom alla vet att vaccinen inte är 100-procentiga, dvs det är helt förväntat och inget konstigt att en liten andel blir sjuka trots 2 sprutor. Trevligt att höra att antagandet inte stämde!
Postad 23 August 2021 - 17:06
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Känns som ordentlig dubbelmoral här. Det predikas hejvilt om huvudlösa och små hjärnor, man är orolig för olika varianter/mutationer av viruset samt spridningen i allmänhet. Men det är riskfritt att resa utomlands, bara för att Regeringen lättat på restriktionerna till vissa länder.
Samma Regering som genom tråden (tog tid att ögna igenom 36 sidor) har idiotförklarats för sin usla hantering och menlöshet.
Och ni anser att jag som tycker det är olämpligt att resa utomlands på nöjes- och affärsresor har skev inställning?
Jag tycker ditt inlägg är lite lustigt. Just en formulering som "ni anser...." är ju, mindre lyckad.
Om du har tittat igenom de 36 sidorna i tråden så borde du inse att det är många individer som deltar och deltagit. Det finns en del saker som det råder hyfsad enighet kring men kring mycket finns också olika åsikter. Tar man då med att diskussionen pågått i trådar före denna så blir det spretigare.
Så din formulering "ni anser...." funkar inte enligt min uppfattning. Dubbelmoralen kanske är olika åsikter ?
Mitt inledande intryck av dig var en vaccinationsskeptiker. Dels din lite lustiga kritik kring tweetet om FDA men också en del andra formuleringar, t ex peppelitos exempel. Lyckligtvis var det intrycket fel.
Om man ser till pandemins utveckling aså hände ju något intressant idag. FDA har nu godkänt pfizers vaccin, https://www.fda.gov/...ovid-19-vaccine . Eftersom att jag sett en del (primärt i USA) som sagt att dom skall agera när det finns ett "riktigt" godkänt vaccin så skall de bli intressant att se om den händer saker nu. Det jag tänker på att t ex delstater diskuterat vaccintvång för vissa grupper osv.
Postad 24 August 2021 - 05:21
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Och dessa foliehattar på Fox News fortsätter med desinformation....
Medicinen Ivermektin framställs av flera mediepersonligheter i USA som en möjlig behandling mot covid-19. Nu slår USA:s läkemedelsverk FDA tillbaka mot kampanjen. ”Du är inte en häst, du är inte en ko. Seriöst, alla. Sluta!”, twittrade myndigheten i helgen.
Ivermektin är en antiparasit-medicin som i högre doser även används hos djur. Den har lanserats som ett möjligt läkemedel mot covid av flera tv-ankare hos Fox News.
FDA har i flera månader varnat för att ivermektin kan vara farligt och uppger att flera amerikaner har hamnat på sjukhus efter att ha självmedicinerat med doser avsedda för hästar.

Först förnekelse och nu detta.... det går varken att skratta eller gråta.
Postad 24 August 2021 - 15:46
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Haha, är det Tucker Carlson som är i farten igen?
Postad 24 August 2021 - 17:47
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag kommer ihåg ett nyhetsinslag på CNN från förra året. En amerikansk president noterade att han sett hur effektivt vissa rengöringsmedel dödade viruset. "Det kanske vore något att injicera", mumlade han på pressträffen. Det var ett antal myndigheter och även Vita Huset som fick förtydliga/förklara efter den fadäsen .
Redigerat av Mr_Tom, 24 August 2021 - 17:48.
Postad 24 August 2021 - 18:16
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Fann denna idag i bokhandeln. En grym författare som avhandlat ämnet i flera böcker. Här är den senaste, rykande färsk...
Postad 24 August 2021 - 19:08
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
kom nyss från Budapest.
100% av resenärerna där använder munskydd i kollektivtrafiken.
har även åkt kollektivtrafik i Sverige idag. Både buss och tåg.
0% använde munskydd här. Helt ärligt. Jag såg inte en enda människa som bar munskydd.
Jag satt där helt själv med munskydd.
Ingen, absolut ingen tänkte heller på att hålla avstånd till varann.
Vi är jättedåliga i Sverige.
Postad 24 August 2021 - 19:22
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
kom nyss från Budapest.
0% använde munskydd här. Helt ärligt. Jag såg inte en enda människa som bar munskydd.
FHM har väl inte med munskydd i kollektivtfafiken i sina allmänna rekommendationer längre?
Postad 24 August 2021 - 19:25
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
FHM har väl inte med munskydd i kollektivtfafiken i sina allmänna rekommendationer längre?
nej så kanske det är. har faktiskt inte kollat upp det. Jag antog bara att det fortfarande var ganska logiskt med tanke på att pandemin inte är över. 
Kanske bara jag som är paranoid då 
Postad 24 August 2021 - 19:37
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3608 inlägg
Nationella allmänna råd och rekommendationer för att minska spridningen av covid-19
https://www.folkhals...en-av-covid-19/
Postad 24 August 2021 - 22:08
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
nej så kanske det är. har faktiskt inte kollat upp det. Jag antog bara att det fortfarande var ganska logiskt med tanke på att pandemin inte är över. 
Kanske bara jag som är paranoid då 
Har du blivit paranoid efter att du bröt mot rekommendationerna förra året och faktiskt lyckades bli smittad på grund av det?
Till den grad att du nu är upprörd över de som inte ens bryter mot dem?
Postad 24 August 2021 - 22:57
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Har du blivit paranoid efter att du bröt mot rekommendationerna förra året och faktiskt lyckades bli smittad på grund av det?
Till den grad att du nu är upprörd över de som inte ens bryter mot dem?
vet inte riktigt vad du pratar om men så vitt jag vet har det inte funnits några rekommendationer om att inte infinna sig på arbete. Har jag missat något?
Postad 24 August 2021 - 23:04
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
vet inte riktigt vad du pratar om men så vitt jag vet har det inte funnits några rekommendationer om att inte infinna sig på arbete. Har jag missat något?
Reste du inte och firade jul med din familj som du inte umgås med i vanliga fall? Och efter det blev du coronasjuk? I.s.f. kommer jag ihåg fel och ber om ursäkt.
Postad 24 August 2021 - 23:10
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Reste du inte och firade jul med din familj som du inte umgås med i vanliga fall? Och efter det blev du coronasjuk? I.s.f. kommer jag ihåg fel och ber om ursäkt.
både ja och nej. 
jag reste och firade jul hos min familj, men innan jag visste att jag var sjuk och innan jag hade symptom.
jag var såklart jätte orolig efter jag fick reda på att jag var smittad. men som tur var smittade jag ingen.
samma kväll eller dagen efter jag kom hem från familjen fick jag symptom.
helt sjukt att jag fortfarande har problem efter viruset. smaken och lukten är värdelöst samt lungorna verkar ha tagit skada så jag fortfarande blir väldigt andfådd och trött när jag anstränger mig.
Postad 25 August 2021 - 03:57
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Rundgång. Det är vetenskapligt bevisat att fhm har fel gällande munskydd och skydd mot droppsmitta. De rekommenderar iaf inte att inte använda dem. Då får man väl kritisera utan att försöka gräva fram gamla hållhakar
Postad 25 August 2021 - 06:58
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
kom nyss från Budapest.
Undrar vad vi vet som inte resten av världen vet?
Postad 25 August 2021 - 08:29
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
helt sjukt att jag fortfarande har problem efter viruset. smaken och lukten är värdelöst samt lungorna verkar ha tagit skada så jag fortfarande blir väldigt andfådd och trött när jag anstränger mig.
Du har drabbats av det som nu kallas långtids covid. Jag känner till flera fall och symtomen varierar. Tyvärr så är det nog ingen som vet hur långdraget det kan bli.
Angående Budapest så har Ungern ett sämre läge än Sverige totalt sett, enligt statistik jag precis kollade. Sverige har ju väldigt låg smittspridning just nu jämfört med Europa i stort.
Du har varit i Budapest och sett en massa munskydd. I Sverige används inte munskydd i den omfattningen. Och då är Sverige "jättedåliga", är det inte snarare du som är onyanserad ?
Postad 25 August 2021 - 09:26
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Du har drabbats av det som nu kallas långtids covid. Jag känner till flera fall och symtomen varierar. Tyvärr så är det nog ingen som vet hur långdraget det kan bli.
Angående Budapest så har Ungern ett sämre läge än Sverige totalt sett, enligt statistik jag precis kollade. Sverige har ju väldigt låg smittspridning just nu jämfört med Europa i stort.
Du har varit i Budapest och sett en massa munskydd. I Sverige används inte munskydd i den omfattningen. Och då är Sverige "jättedåliga", är det inte snarare du som är onyanserad ?
jag märkte bara att det var sådan extrem skillnad här och där. som sagt, INGEN använde munskydd här i Sverige. Även om Ungern är hårdare drabbat så betyder inte det att vi har utplånat viruset här i Sverige.
Tycker du att vi inte att vi behöver åtgärder längre för att minska smittspridningen här i Sverige?
Postad 25 August 2021 - 10:19
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Tycker du att vi inte att vi behöver åtgärder längre för att minska smittspridningen här i Sverige?
Jag tror inte svenskarna reder ut mer uppoffringar än de minimala de gjort tidigare. Folk kör ju på som om de är odödliga nu.
Postad 25 August 2021 - 11:54
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Vi har ju åtgärder i Sverige och dom tycker jag man skall följa, som miniminivå. Det har jag tyckt hela tiden och också försökt att göra.
Just munskydd har jag använt vid ett tillfälle, tror jag. Det var också enda gången jag åkte kollektivt förra året.
Postad 25 August 2021 - 13:09
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Vi har ju åtgärder i Sverige och dom tycker jag man skall följa, som miniminivå. Det har jag tyckt hela tiden och också försökt att göra.
Just munskydd har jag använt vid ett tillfälle, tror jag. Det var också enda gången jag åkte kollektivt förra året.
Hur har du gjort när du t.ex. handlat mat? En del butiker har rekommenderat att man ska ha munskydd.
Postad 25 August 2021 - 13:38
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3608 inlägg
Är första gången jag hört talas om att det finns butiker som rekommenderar munskydd. Exakt vilka butiker gäller det?
Postad 25 August 2021 - 13:59
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Är första gången jag hört talas om att det finns butiker som rekommenderar munskydd. Exakt vilka butiker gäller det?
Stora Coop i Sisjön (västra Göteborg) där jag brukar handla. Dom hade en skylt uppe där det stod nåt i stil med "använd gärna munskydd". Rekommendera var kanske fel ord från min sida i detta fallet. Bra initiativ i alla fall tycker jag.
Postad 25 August 2021 - 14:20
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3608 inlägg
Det var stor skillnad. Läste det som att det fanns vissa butiker som mer eller mindre hade krav på munskydd vilket lät märkligt.
Tycker annars Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer känns rimliga och är lätta att följa.
Postad 25 August 2021 - 19:18
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Hur har du gjort när du t.ex. handlat mat? En del butiker har rekommenderat att man ska ha munskydd.
Jag har inte varit i någon sådan butik. Jag har faktiskt inte sett någon sådan uppmaning någonstans, däremot har ju de flesta butiker ett maxantal besökare. Där jag handlar mat har jag (hittills) inte sett någon direkt trängsel. Det gäller att hålla avstånd vid kassakön men det är uppmärkt i golvet så det är enkelt, om man tänker på det. Däremot har jag sett butiker med trängsel men där har jag inte gått in .
Rent generellt tycker jag inte det varit något problem att hålla avstånd. Spontant kan jag se kollektivtrafiken som ett svårt läge avseende trängsel. Men jag åker väldigt lite kollektivt normalt och under pandemin har det gått ner till noll. Så det har inte berört mig.
Jag var vid ett tillfälle i somras i Nordstan i Göteborg. Där trodde jag det skulle kunna vara trång så jag var tveksam till att gå dit. Det visade sig att det var inget problem att hålla avstånd. Däremot är det många som inte verkade bry sig men jag hade inget problem att hålla några meter till omgivningen. Sedan var jag bara där ett kort ärende och använde en sidoentre.
Den överlägset största förändringen i min vardag är att jag jobbar hemifrån. Fritidsmässigt så är det dels en lång period utan biobesök och inget resande som påverkat tydligast. Nu har jag också fått träffa en del släktingar i sommar och det var ju drygt ett år sedan senast.
Edit: Några förtydliganden.
Redigerat av Mr_Tom, 25 August 2021 - 20:40.
Postad 28 August 2021 - 19:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Varför är Sveriges myndigheter mer skeptiska mot munskydd gentemot resten av världen?
Postad 28 August 2021 - 20:21
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Varför är Sveriges myndigheter mer skeptiska mot munskydd gentemot resten av världen?
De har fastnat i tänket att folk använder munskydd fel och tar de som ett alternativ till att hålla avstånd snarare än en ytterligare åtgärd (vilket är en gedigen risk eftersom många är dumma i huvudet). Sedan har man ju det gamla tjatet om att det behövs studier på att bevisa munskyddens effektivitet, även om det argumentet verkar ha lugnat sig något. Dock är det ju frågan om hur väl de blå munskydden av papper och masker av tyg hjälper jämfört med FFP2-klassade andningsmasker, men då borde man ju rekommendera det senare hellre än att inte rekommendera munskydd alls.
Ovanpå det ligger ju Tegnell och co:s ovilja att uppriktigt erkänna sina felbedömningar. De vill inte medge att de blev tagna på sängen av covid och saknade insikten att förbereda sig och allmänheten för det värsta. Nu är de fast i en parodisk skadekontroll.
Postad 28 August 2021 - 21:39
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Sverige valde ju tidigt, som du säkert vet, en evidensbaserad approach på pandemin. Det innebär ju att åtgärder som inte har bevisad effektivitet används inte.
En bred användning av munskydd fanns inga studier på, däremot visste man att avstånd fungerar. Alltså rekommenderades avstånd. Jag har vid flera tillfällen sett Tegnell efterlysa studier kring detta och jag har också sett smittskyddsexperter ge honom rätt. Problemet kanske delvis kom av att många tycker att munskydd borde vara en bra idé.
Postad 28 August 2021 - 21:49
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Sverige valde ju tidigt, som du säkert vet, en evidensbaserad approach på pandemin. Det innebär ju att åtgärder som inte har bevisad effektivitet används inte.
En bred användning av munskydd fanns inga studier på, däremot visste man att avstånd fungerar. Alltså rekommenderades avstånd. Jag har vid flera tillfällen sett Tegnell efterlysa studier kring detta och jag har också sett smittskyddsexperter ge honom rätt. Problemet kanske delvis kom av att många tycker att munskydd borde vara en bra idé.
nja, det där håller inte.
Bara för att dessa "bestämmare" i Sverige är så förbannat stolta och delvis både naiva och okunniga så rättfärdigar inte det Sveriges strategi när det gäller covid.
Vi kunde ha gjort väldigt mycket bättre när det gäller många punkter.
Inte många dock som är kapabla dock att tänka själv.
Postad 28 August 2021 - 22:00
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Det är ju fritt fram att använda munskydd, finns inget som hindrar. I teorin ska ju avstånd fungera bra, men folk klarar inte av det. Hade vi haft munskyddskrav så hade folk varit ute och protesterat mot det istället... För alla i hela landet är helt plötsligt experter på smittsamma sjukdomar.
Postad 28 August 2021 - 22:15
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Bara för att dessa "bestämmare" i Sverige är så förbannat stolta och delvis både naiva och okunniga så rättfärdigar inte det Sveriges strategi när det gäller covid.
Andreas,
Har jag fel i påståendet att vi har en evidensbaserad approach? Har jag fel i att det inte fanns några studier på bred användning av munskydd? Personligen har jag ingen prestige i munskyddens användning. Jag håller alltid avstånd .
Sveriges strategi var väl att skydda dom äldre och dom känsligaste mot smitta, eller? Jag tror det är en ganska kort formulering av vad det handlar om. Var det fel, menar du? Man lyckades tyvärr inte genom för det riktigt bra och det har flera förklaringar. Det är mycket som vi kunde gjort bättre, ingen tvekan om den saken. Om alla hade följt alla rekommendationer så hade kanske utfallet blivit bättre.
Du skriver något som jag tolkar som att man skall "tänka själv", anser du ditt eget beteende varit bra i det sammanhanget ?
Edit: Jag läste precis att den varit demonstrationer mot codid-passen i Frankrike idag. "Vaccinet är inte lösningen", säga bland annat. Vad är då lösningen, kan jag undra?
Redigerat av Mr_Tom, 28 August 2021 - 23:04.
Postad 29 August 2021 - 00:46
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Tänka själv? Var det inte därför du blev smittad av covid förra julen och riskerade att smitta resten av släkten? På tal om släkten, åkte inte din pappa på semester trots att han är i riskgrupp? Även om det inte var därför han hamnade på intensivvård så känns det inte som att "tänka själva" är något ni ska ägna er åt.
Kan det t.o.m. vara så att ni "självtänkare" motarbetar myndigheternas arbete?
Redigerat av Loco.spk, 29 August 2021 - 00:46.
Postad 29 August 2021 - 02:12
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Hahahaha igen... Denna rundgång
Postad 29 August 2021 - 06:21
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
De har fastnat i tänket att folk använder munskydd fel och tar de som ett alternativ till att hålla avstånd snarare än en ytterligare åtgärd (vilket är en gedigen risk eftersom många är dumma i huvudet). Sedan har man ju det gamla tjatet om att det behövs studier på att bevisa munskyddens effektivitet, även om det argumentet verkar ha lugnat sig något. Dock är det ju frågan om hur väl de blå munskydden av papper och masker av tyg hjälper jämfört med FFP2-klassade andningsmasker, men då borde man ju rekommendera det senare hellre än att inte rekommendera munskydd alls.
Ovanpå det ligger ju Tegnell och co:s ovilja att uppriktigt erkänna sina felbedömningar. De vill inte medge att de blev tagna på sängen av covid och saknade insikten att förbereda sig och allmänheten för det värsta. Nu är de fast i en parodisk skadekontroll.
Vilka fel har begåtts och vilka bevis finns för det? Det finns MÅNGA länder som haft alternativa lösningar jämfört med Sverige, men med samma resultat. Dvs okontrollerad spridning och många sjuka. Det enda jag kan se som gjorts fel var hanteringen på äldreboende där kommuner och läkare matade sina patienter med morfin. Vilket gjorde att många dog i onödan. 
Det är tämligen naivt och visar på okunskap när man anklagar en myndighet eller person som INTE har utförandeansvaret för eventuell åtgärd. 
Upprepar, det är sedan 1992 kommuner och landstingen som ansvarar för utförande och vilka regler som gäller. Citat från SKR´s dukoment jag länkar till.
"Gränsen för vilken hälso- och sjukvård kommunerna har skyldighet och befogenhet att meddela är oklar Var gränsen går mellan den hälso- och sjukvård kommunen enligt lagstiftningen ska eller får bedriva och den hälso- och sjukvård det åligger landstinget att ansvara för är i vissa delar oklar. Av lagtext och förarbeten till hälso- och sjukvårdslagen framgår att kommunens ansvar inte omfattar sådan hälso- och sjukvård som meddelas av läkare. Vidare framgår att den kommunala hälso- och sjukvården i stora delar kan anses begränsad till att gälla ett ansvar för de i det löpande arbetet vanligt förekommande".
Därav äger inte en avvecklad informationsmyndighet eller Tegnell ansvaret. Hade dessutom dagens regering använt sig av pandemilagen så skulle de lättkränkta göra i byxan på rekordtid. Och då skulle blöjorna försvinna lika fort som wc-papper från butikerna. 
I sammanhanget av allt som måste ske i kristider såsom en pandemi är det ett under att något kunna bestämmas och utföras de senaste året. Lagar som tillkom och ändrades i början på 90-talet är inte alltid klargörande eller rationella med avseende på ansvar eller skyldigheter. Här är det dags att städa upp och kräva ansvar av de som tilldelades skattebas och mandat. Det blir också störtlöjligt att läsa om munskyddens vara eller ickevara när folk ändå inte håller avstånd eller väljer att resa på semester mitt under pandemier.
Redigerat av PML73, 29 August 2021 - 06:30.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|