Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34720 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 12 januari 2008 - 21:08

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag har TV:n inställd på automatisk och i Philips fall betyder det att den struntar i SCART-signalen och istället tittar efter svarta borders (precis som WMP) och väljer att skala bilden efter det. Det flesta bredbilds-tv borde ha någon form av liknande inställning, autofit, border-cut, zoom etc.

/Janne

Jag har också en Philips, en 32PF9668/10, och den struntar inte i SCART-signaleringen. Visst, den kollar precis som du säger efter de svarta kanterna och ställer in sig i de flesta fall automatiskt efter det. I många fall funkar det alldeles utmärkt.

Men i och med "buggen" som kom i senaste uppdateringen så visar den faktiskt inte 16:9 sändningar på ett korrekt sätt. Med den automatiska inställningen så visar den "nästan" rätt, men sträcker ut bilden och klipper lite av bilden upptill och nertill pga av den inte får en 16:9 indikeringen från boxen. Ställer jag om från bildformatet från automatisk till bredbildsskärm så fyller den ut bilden korrekt.

Före senaste uppdateringen så var bilden identisk mellan den automatiska inställningen och bredbildinställningen då det var 16:9 sändningar vilket tydde på att den faktisk fick någon sorts information om det var en 16:9 sändning, vilket den alltså inte gör efter senaste uppdateringen av boxen. Så min Philips modell verkar definivt bry sig om vad som signaleras på SCART-ingången.

/Peter Cigéhn

Peter, Jag har säkert en klippt SCART-kabel, eftersom jag har klippt av den själv. :mellow:

Edit: Om du klipper pin-8 i SCART kabeln så förlora du först och främst automatiken för växling till AV, men du vinner på att din utrustning inte påverkar vad din TV skall visa. Smart eller dumt, alla väljer själv hur deras anläggning skall fungera.

Redigerat av DataJanne, 12 januari 2008 - 21:20.

Postad 13 januari 2008 - 00:51

AcuraJan
  • AcuraJan
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Upptäckte precis att min Humax-box (ComHem) har tre olika inställningar med en snabbknapp på fjärren, Auto, Wide och Pillarbox. I wide-läget beter den sig precis som Telia-boxen. I Pillarbox ungefär lika men i mitt tycke något bättre, den sätter svarta sidor på 4:3-sändningar. I dessa lägen ändrar TVn inte sin inställning.

I Auto-läget som kan tyckas vara det bästa skickar den full bild hela tiden, men talar samtidigt om för TVn i vilket läge den ska stå, och TVn ställer då om sig. Då tar det längre tid och en kort tids blåskärm vid skiftning mellan 16:9 och 4:3 - sändningar, och jag skulle kunna tänka mig att det är detta som någon av utvecklarna kanske stört sig på men hur det yttrar sig är ju också väldigt olika mellan olika TVn.

Jag föredrar nästan Pillarbox-läget för tillfället, då det går mycket smidigare att zappa. Men minns att nån jag varit hos hade problemet att han inte kunde zooma bort de svarta kanterna på sidorna då istället, detta berodde alltså på boxen...

Det bästa ändå skulle vara en inställningsmöjlighet där man kan välja hur bilden och switch-signalen ska bete sig. Då kan alla få som de vill. Eftersom olika TVn beter sig olika.

Postad 13 januari 2008 - 15:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Bytte från RGB-scart till S-vhs på boxen nu när ändå inte bildautomatiken fungerar. Har BoxerBoxen på RGB istället. Jag har sagt det motsatta innan men tar nu tillbaka det. När nu BoxerBoxen är inkopplad på RGB så tycker jag att den ger bättre bild på alla kanaler än vad ip-boxen ger.

Uppsägningen

Det är 3 månaders uppsägningstid på Telia ip-TV så nu är det dags. Har erfarenheten att TV distributörer kör det här med uppsägningstider som ******** läser bibeln så att det blir fördel dem och ofördelaktigt åt kunden. 3 månader uppsägning brukar alltid bli längre. Nu räknar jag från 1 februari - 1 mars - hela april om man säger upp det i januari. Sedan på känt boxermane får man nog betala någon hundring extra för kodningsavgifften vilken de kanske påstår överlappar tidsmässigt abonnemanget. Men man vet aldrig med dessa bolag - men personligen tycker jag ändå att Telia verkar måna om sina kunder och återkommer om hur det går.

Anledningen till att jag inte vill ha den utmärkta tjänsten "IP-TV" är inte att bilden är jättedålig eller att jag inte gilla boxen. Det är att här kan blixten slå ner oväntat med följd av att antingen modemet eller Boxen genast går sönder (gäller inte mitt gamla adsl-modem) och därför ser jag bara på ip-TV när det är något extra på TV. I vanliga fall kör jag BoxerBox.

PS - Jag har även Canal Total.

Multi 0 kr tom 080630 2008-05-19 Byte ej tillåtet

Säsongskortet Allsvenskan

Canal+ Total 2008-05-19 Byte ej tillåtet

-Edit 15 Januari -

Då var det uppsagt fr o m 19 april

Redigerat av ruva, 15 januari 2008 - 17:01.

Postad 13 januari 2008 - 15:45

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
För de som behöver en box billigt tycker jag borde ta sig en tit på Tradera, där går Telias boxar iväg för ett par tre hundra pix. Med sitt ganska begränsade användningsområde så har de också lågt andrahandsvärde.

Postad 13 januari 2008 - 17:23

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Kostar 500 kr att beställa från Telia när åskan pajat den, så varför betala 300 kr på tradera och kanske bli lurad.

Postad 13 januari 2008 - 18:50

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Däremot störs jag av frysningar och blockbildning i bilden då och då (t ex under Let's Dance-premiären igår).

Jag såg också blockbildningar igår under Let's Dance. Normalt så har jag aldrig problem med detta (sitter uppkopplad med en väldigt stabil fiberanslutning). Men då jag tycker mig uppleva dessa blockbildningar vilket är väldigt sällan, så är det typ på fredagar och "prime-time"-sändningarna klockan 20 på någon av de "stora" kanalerna.

Kan det vara så att Telia har någon form av kapacitetsproblem i sitt nät som gör att populära program med många tittare gör att nätet blir överlastat? En teori som dock låter märklig i mina egna öron, men man börjar bli lite fundersam då jag själv nästan uteslutande upplever den typ av blockbildningar som det var på Let's Dance igår när det just är "prime-time" och någon av de stora kanalerna (typ SVT och TV4).

Vilka delar av landet upplevde dom här blockbildningarna på Let's Dance igår? Själv bor jag i Umeå. Någor fler som såg detta?

/Peter Cigéhn

Jag bor i Hudiksvallstarkten och observerad också ett antal blockbildningar under Let´s Dance. Sitter på en 8Mb ADSL-lina. mer stör det mej dock att jag då och då måste starta om boxen pga den tappar grafiken. Hände senast idag vid 6-tiden på kvällen.

Jag upplever heller inte kanalväxlingen som seg. Däremot stammar fjärren så att jag tex får en etta för mycket när jag ska välja kanal 1. Men det är kanske jag som är seg ... :)
Och som sagt programguiden eller för att inte tala om surfen är i stort sett oanvänbara. Jag kollar i stället efter program på nätet.

/Kjell-Arne

Postad 13 januari 2008 - 21:58

bjobr
  • bjobr
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag bor i Hudiksvallstarkten och observerad också ett antal blockbildningar under Let´s Dance. Sitter på en 8Mb ADSL-lina. mer stör det mej dock att jag då och då måste starta om boxen pga den tappar grafiken. Hände senast idag vid 6-tiden på kvällen.

Jag bor strax utanför Linköping och upplevde som sagt också blockbildning och frysningar.

Händer det dig ofta att boxen "tappar grafiken"? Jag gissar att du menar samma fenomen jag råkade ut för för hittills enda gången för ett par dagar sedan, nämligen att tv-guiden, menyn och all annan icke-tv-bild totalt ofungerade. Det fungerade dock bra att byta kanal och se på tv...

Postad 14 januari 2008 - 11:23

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Jag bor strax utanför Linköping och upplevde som sagt också blockbildning och frysningar.

Händer det dig ofta att boxen "tappar grafiken"? Jag gissar att du menar samma fenomen jag råkade ut för för hittills enda gången för ett par dagar sedan, nämligen att tv-guiden, menyn och all annan icke-tv-bild totalt ofungerade. Det fungerade dock bra att byta kanal och se på tv...

Precis, all info är borta. Man ser inte ens kanalnumret då man byter. Skulle tro att det i snitt händer en gång varannan vecka, mellan tummen och pekfingret.. Jag slår normalt annars aldrig av boxen eftersom det tar sån tid att starta den igen.
/Kjell-Arne

Postad 15 januari 2008 - 11:59

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2.1085/1.140347

Succé med ett enkelt ord, iptv är framtiden.

Postad 15 januari 2008 - 14:47

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Hur står folk ut med den sunkiga kvalitén på hyrfilmer? Har vanliga Svensson ingen klass?
Det är nästan så man skäms... :)
Trodde verkligen inte att folk betalar så mycket för så dålig kvalité. Om dom åtminstånde hade DVD-kvalité.

Sen kan väl Telia lägga lite krut på en PVR-box. Det är ju skamligt att vi sitter med boxar som funktionmässigt liknar dom som man använde på slutet av 1900-talet. ;)

Postad 15 januari 2008 - 15:06

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Hur står folk ut med den sunkiga kvalitén på hyrfilmer? Har vanliga Svensson ingen klass?
Trodde verkligen inte att folk betalar så mycket för så dålig kvalité. Om dom åtminstånde hade DVD-kvalité.

Sen kan väl Telia lägga lite krut på en PVR-box. Det är ju skamligt att vi sitter med boxar som funktionmässigt liknar dom som man använde på slutet av 1900-talet. ;)

Skulle nog tippa på att det kommer en nätbaserad PVR funktion inom kort.

Postad 15 januari 2008 - 15:23

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Det sa några i den här tråden för typ 1 år sen också...

Postad 15 januari 2008 - 15:37

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Det sa några i den här tråden för typ 1 år sen också...

Ja, jag var nog en av dom också :-) Men vad jag har förstått så är det juridiskt schabbel som hindrar.

Postad 15 januari 2008 - 15:43

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
:P Jo, jag trodde det men vågade inte säga nått ifall det skulle vara fel och jag orkade inte gå tillbaka och kolla! ;)

Jo, jag läste då om nått annat land som hade juridiska problem. Tror jag postade det också men är inte säker där heller... :)

Hoppas kan vi iaf alltid. Det är nått vi som kör Telia och comhem har lärt oss att göra under alla år.
Pratade med Telia i slutet på sommaren och då var det bara dagar innan Tv3 & Tv6 skulle släppas till alla i IPTv-nätet.
Nu sitter vi ett halvår senare och det finns inget datum alls som det verkar...

Postad 15 januari 2008 - 17:21

supergeten
  • supergeten
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har inte hunnit testa ännu, men fick detta från telia idag:

Hej!
Tack för din förfrågan.

En förändring har nu gjorts för att åtgärda problemen med bildformatet. Testa att starta om boxen och kontrollera om det fungerar bättre.

Med vänlig hälsning

Kim Persson
Telia Kundservice

Postad 15 januari 2008 - 18:38

YodaX
  • YodaX
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kan men glädje säga att TV3 och TV6 nu finns i Telias utbud.
Verkar inte som att det kommit ut på sidan ännu.
Men har idag installerat 39 boxar i ett hyreshus som jag äger och där fanns TV3 och TV6 med i det utbudet dom fick.

Postad 15 januari 2008 - 18:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Personligen så är jag villig att betala för att det är så oerhört praktiskt, även om det är lite sämre kvalité. Att man slipper åka iväg till videobutiken för att hyra film är värt en hel del, speciellt att man slipper åka tillbaka för att lämna tillbaka filmen. Att filmen "lämnar tillbaka sig själv" är värt nästan hela hyreskostnaden... ;)

/Peter Cigéhn

En förändring har nu gjorts för att åtgärda problemen med bildformatet. Testa att starta om boxen och kontrollera om det fungerar bättre.

Provade precis att kallstarta boxen, och jodå, nånting har ändrats för nu funkar det igen med 16:9 formatet på 16:9 sändningar... :P

/Peter Cigéhn

Postad 15 januari 2008 - 18:45

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Nä, fy för sunkig kvalité! Skulle aldrig kunna kolla på en film så. Det tar ju bort hela känslan.
Men jag tycker väldigt mycket om att titta på film. Gör man inte det så kanske kvalitén inte är lika viktigt.

Postad 15 januari 2008 - 18:50

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Sitter och bevakar Macs keynote och vad dök upp där...

Hyr film direkt från Apple TV.. i HD- och DVD-kvalitet, med 5.1 surround

.
Det vore nått det...

Postad 15 januari 2008 - 18:50

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Nä, fy för sunkig kvalité! Skulle aldrig kunna kolla på en film så. Det tar ju bort hela känslan.
Men jag tycker väldigt mycket om att titta på film. Gör man inte det så kanske kvalitén inte är lika viktigt.

Nej, jag är väl långt ifrån någon filmfantast och tittar oerhört sällan på film. Så de få gånger det inte är nåt på TV och man inser att man har lite tid över efter att barnen har kommit i säng så passar Telias Video-on-demand-tjänst alldeles utmärkt. :)

/Peter Cigéhn

Postad 15 januari 2008 - 18:57

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Kan men glädje säga att TV3 och TV6 nu finns i Telias utbud.
Verkar inte som att det kommit ut på sidan ännu.
Men har idag installerat 39 boxar i ett hyreshus som jag äger och där fanns TV3 och TV6 med i det utbudet dom fick.

Du har säkert ett specialavtal med Telia för jag har då varken TV3 eller TV6!

Postad 15 januari 2008 - 18:58

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Personligen så är jag villig att betala för att det är så oerhört praktiskt, även om det är lite sämre kvalité. Att man slipper åka iväg till videobutiken för att hyra film är värt en hel del, speciellt att man slipper åka tillbaka för att lämna tillbaka filmen. Att filmen "lämnar tillbaka sig själv" är värt nästan hela hyreskostnaden... ;)

/Peter Cigéhn

Provade precis att kallstarta boxen, och jodå, nånting har ändrats för nu funkar det igen med 16:9 formatet på 16:9 sändningar... :P

/Peter Cigéhn

Även hos mig fungerar nu formatomställningen. Tack Telia!
Och om nu detta med TV3 och TV6 verkligen är sant så är den
här dagen räddad!
/Kjell-Arne

Postad 15 januari 2008 - 19:15

YodaX
  • YodaX
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kan inte säga om vi har ett specialavtal eller inte vi har bara beställt ett till hyreshusen.
Men det e ju inte det som är saken här. Det är ju att nu måste ju telia ha ett avtal med viasat om dom kanalerna och det är ju glädjande. Har telia hemma också och här har vi inte tv3 men det står i avtalet så ska upp till ordföranden i föreningen och säga att han ska kontakta telia i morgon så vi får det.

Borde komma nått kanalpaket snart med TV3 och tv6 inlagt i.

Postad 15 januari 2008 - 19:42

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Kan inte säga om vi har ett specialavtal eller inte vi har bara beställt ett till hyreshusen.
Men det e ju inte det som är saken här. Det är ju att nu måste ju telia ha ett avtal med viasat om dom kanalerna och det är ju glädjande. Har telia hemma också och här har vi inte tv3 men det står i avtalet så ska upp till ordföranden i föreningen och säga att han ska kontakta telia i morgon så vi får det.

Borde komma nått kanalpaket snart med TV3 och tv6 inlagt i.

Inget är klart med Viasat än för den stora massan. Att det finns i servrarna och kabeln betyder INTE att det finns i boxen. Att det finns grupp- och hyreshus som har TV3 och TV6 visste vi förrut.

Sedan vill jag bara hålla med Peter att tjänsten är exceptionell. Du kan bara få äkta VoD via bredband. Kolla på säsongskortet, 5 kanaler som sänder förutbestämda program som du betalar för och då får du bara se en av kanalerna på en bestämd tid. Det är INTE VoD men det är bestämt parabol i ett nötskal.

Sen så kan man diskutera om 6 mbit är kvalitet eller inte. När jag inte är hemma så spelar jag in med 2 mbit och det är bättre kvalitet än VHS. Jag vet att det inte är DVD men jag har inte kastat bort DVD-spelaren som jag kör uteslutande med Projen.

/Janne

Postad 15 januari 2008 - 19:59

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Även hos mig fungerar nu formatomställningen. Tack Telia!
Och om nu detta med TV3 och TV6 verkligen är sant så är den
här dagen räddad!
/Kjell-Arne

Jag vet inte om det är så mycket att tacka för. Jag tycker fortfarande att det är skandal att det tog en månad att fixa till problemet de själva ställt till med.

Postad 15 januari 2008 - 20:19

teliafreak
  • teliafreak
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej,

Ursäkta att jag klampar in här, men jag är helt ny debattör på Minhembio. Jag vill delge mina erfarenheter av
Telia Digital-TV via bredbandet.

Bakgrund: Jag bor i Alingsås ca 800 meter från Telestationen. Mitt ADSL klarar ca 19 mbit/s (vid 24 Mbit)
För närvarande har jag ett abonnemang på 8 mbit.
Jag har kört TV-abonnemanget ca en vecka och är klart imponerad.
Jag använder Jensen Home-plug som ersätter nätverkskabeln från ovanvåningen, där Adslmodemet står,
ned till köket där teven och digitalmodemet står. Teven är en Sharp LCD 19" 4:3-format
Homepluggen funkar inte om sändare och mottagare är kopplade till 230-voltsuttag på olika faser.
Enligt Telia funkar det hela inte med trådlös router.
Jag har bara en anmärkning och det är att bilden blir fryst någon gång i ca 40 sekunder.
Jag frågade Telia idag om problemet. Tjejen trodde att det kunde bero på homepluggen.
Modemet är ett Motorola.

Idag har problemet med fryst bild varit försumbar :)
Min lillebror i Arboga har inga problem med frysta bilder. Han har däremot en
dekoder som funkar dåligt med fjärren (Ej Motorola).

Problemet med skilda faser borde vara lätt avhjälpt genom att lägga om kablarna till samma fas
i elskåpet. Kanske någon tipsat redan. Jag har inte orkat läsa alla inlägg. Ursäkta.
Har sett en film via Video on Demand. Funkade klockrent.
Att se Telias digital-tv gratis i ett helt år är inte heller fel. Enda förbehållet är ju att man förlänger
bredbandet 12 månader eller var det 24?

Postad 15 januari 2008 - 20:43

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej,

Ursäkta att jag klampar in här, men jag är helt ny debattör på Minhembio. Jag vill delge mina erfarenheter av
Telia Digital-TV via bredbandet.

Bakgrund: Jag bor i Alingsås ca 800 meter från Telestationen. Mitt ADSL klarar ca 19 mbit/s (vid 24 Mbit)
För närvarande har jag ett abonnemang på 8 mbit.
Jag har kört TV-abonnemanget ca en vecka och är klart imponerad.
Jag använder Jensen Home-plug som ersätter nätverkskabeln från ovanvåningen, där Adslmodemet står,
ned till köket där teven och digitalmodemet står. Teven är en Sharp LCD 19" 4:3-format
Homepluggen funkar inte om sändare och mottagare är kopplade till 230-voltsuttag på olika faser.
Enligt Telia funkar det hela inte med trådlös router.
Jag har bara en anmärkning och det är att bilden blir fryst någon gång i ca 40 sekunder.
Jag frågade Telia idag om problemet. Tjejen trodde att det kunde bero på homepluggen.
Modemet är ett Motorola.

Idag har problemet med fryst bild varit försumbar ;)
Min lillebror i Arboga har inga problem med frysta bilder. Han har däremot en
dekoder som funkar dåligt med fjärren (Ej Motorola).

Problemet med skilda faser borde vara lätt avhjälpt genom att lägga om kablarna till samma fas
i elskåpet. Kanske någon tipsat redan. Jag har inte orkat läsa alla inlägg. Ursäkta.
Har sett en film via Video on Demand. Funkade klockrent.
Att se Telias digital-tv gratis i ett helt år är inte heller fel. Enda förbehållet är ju att man förlänger
bredbandet 12 månader eller var det 24?

Koppla INTE :) om faser i el-skåpet bara för att du vill ha Digital-TV via homeplug att fungera.
Fördelningen av faser i el-skåpet finns pga. att man behöver dela ut lasten i hemmet över alla faser.

Prova INTE ens en gång!

/Janne

Postad 15 januari 2008 - 20:53

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har även kollat lite närmare på det här med hanteringen av 16:9 och 4:3 formaten. Och jag kan konstatera att det är rätt avsevärda förändringar gjorda i version 4_0_1_48. Speciellt i ett av JavaScripten som stryr boxen vad gäller hantering av "aspect ratio". Ändringarna är så pass stora att man har döpt om denna .js-fil (så mitt lilla diff-program som jag brukar använda för att se vilka ändringar som är gjorda hittade inte dessa ändringar i och med att hela filen hade fått ett nytt namn).

Så jag förstår fullkomligt att utvecklarna har "gjort bort sig" nånstans i denna uppdatering och ställt till nånting som gör att man (troligtvis enligt min tidigare spekulation) inte matar ut korrekt på pinne 8 på SCART-utgången. Jag hoppas verkligen att dom kan fixa det här... :)

Om jag som lekman tittar igenom den gamla koden och jämför med den nya koden så saknar jag den funktionalitet som jag skulle kunna gissa styr utgången på pinne 8 på SCART-utgången. Så här ser det ut i den gamla koden (innan 4_0_1_48):

if (this.tvAspectRatio == "16:9") {      this.setAnamorphic();      if (this.videoAspectRatio == streamInfo.ASPECT_RATIO_16_9) {        appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_16_9);      } else {        appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_4_3);      }

I den nya koden så ser det motsvarande avsnitt ut så här:

switch (this.aspectRatio) {      case "16:9":        this.setAnamorphic();        break;      }

Som synes så saknas nånting som indikerar om det är en 16:9 eller 4:3 ström som matas ut. Jag gissar att det gamla anropet appContext.mediaOutput.setAspectRatio i slutändan matar ut 6 eller 12 volt på pinne 8 i den gamla koden, men att motsvarande funktionalitet saknas i den nya koden.

Så det verkar som om utvecklarna har "glömt bort" en ganska väsentlig del i sin kod... :P

/Peter Cigéhn

Ibland är det rätt trevligt att få komma och säga: "Vad var det jag sa?" ;)

Jag tog mig in en titt på JavaScript koden som jag citerat ovan. I den uppdaterade varianten av 4_0_1_48 (man har inte stegat något versionnummer) så är filen som innehåller kodavsnittet ovan ändrad 14:e januari, klockan 17:02. Så här ser det numera ut:

case "16:9":         this.setAnamorphic();         if (vci.aspectRatio == vci.ASPECT_RATIO_16_9) {            toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_16_9)          }         else {            toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_4_3);          }        break;

Precis de rader kod som jag tyckte hade försvunnit är alltså numera tillbaka!

Jag måste säga att det känns rätt häftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det ställe i koden som felet med 16:9 formatet var på! :D

/Peter Cigéhn

Postad 15 januari 2008 - 21:02

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
En sak till måsta jag säga i saken om homeplug:

Om man bor i eget hus och har problemet med olika faser, ring till en elektriker som kommer och sätter in 3 olika el-uttag, en på varje fas, vid el-skåpet. Sedan kan du köpa 3 homeplug och en switch och sätta en i varje uttag och koppla till switchen så har du homeplug-nätverk i hela huset.

Lek absolut inte själva med el-nätet!

/Janne

Postad 15 januari 2008 - 21:29

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag har även kollat lite närmare på det här med hanteringen av 16:9 och 4:3 formaten. Och jag kan konstatera att det är rätt avsevärda förändringar gjorda i version 4_0_1_48. Speciellt i ett av JavaScripten som stryr boxen vad gäller hantering av "aspect ratio". Ändringarna är så pass stora att man har döpt om denna .js-fil (så mitt lilla diff-program som jag brukar använda för att se vilka ändringar som är gjorda hittade inte dessa ändringar i och med att hela filen hade fått ett nytt namn).

Så jag förstår fullkomligt att utvecklarna har "gjort bort sig" nånstans i denna uppdatering och ställt till nånting som gör att man (troligtvis enligt min tidigare spekulation) inte matar ut korrekt på pinne 8 på SCART-utgången. Jag hoppas verkligen att dom kan fixa det här... :)

Om jag som lekman tittar igenom den gamla koden och jämför med den nya koden så saknar jag den funktionalitet som jag skulle kunna gissa styr utgången på pinne 8 på SCART-utgången. Så här ser det ut i den gamla koden (innan 4_0_1_48):

if (this.tvAspectRatio == "16:9") {      this.setAnamorphic();      if (this.videoAspectRatio == streamInfo.ASPECT_RATIO_16_9) {        appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_16_9);      } else {        appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_4_3);      }

I den nya koden så ser det motsvarande avsnitt ut så här:

switch (this.aspectRatio) {      case "16:9":        this.setAnamorphic();        break;      }

Som synes så saknas nånting som indikerar om det är en 16:9 eller 4:3 ström som matas ut. Jag gissar att det gamla anropet appContext.mediaOutput.setAspectRatio i slutändan matar ut 6 eller 12 volt på pinne 8 i den gamla koden, men att motsvarande funktionalitet saknas i den nya koden.

Så det verkar som om utvecklarna har "glömt bort" en ganska väsentlig del i sin kod... :D

/Peter Cigéhn

Ibland är det rätt trevligt att få komma och säga: "Vad var det jag sa?" ;)

Jag tog mig in en titt på JavaScript koden som jag citerat ovan. I den uppdaterade varianten av 4_0_1_48 (man har inte stegat något versionnummer) så är filen som innehåller kodavsnittet ovan ändrad 14:e januari, klockan 17:02. Så här ser det numera ut:

case "16:9":         this.setAnamorphic();         if (vci.aspectRatio == vci.ASPECT_RATIO_16_9) {            toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_16_9)          }         else {            toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_4_3);          }        break;

Jag måste säga att det känns rätt häftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det ställe i koden som felet med 16:9 formatet var på! :D

/Peter Cigéhn

Kul Peter, jag vet hur det känns att få säga "Vad var det jag sa?" men du vet lika väl som jag att i jobbet finns det alltid någon "smartass" som säger "Nu är det ju så här..." eller "Det var ju det jag sa från början".

Varför tror du jag gjorde iptv2htpc? Justdet! bara för att bevisa att det gick. Det känns kanon när man fixar det.

Bra jobbat Peter!

/Janne

Postad 15 januari 2008 - 22:37

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag måste säga att det känns rätt häftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det ställe i koden som felet med 16:9 formatet var på! :)

/Peter Cigéhn

Det roliga tycker jag är att de åtgärdade problemet väldigt snabbt efter att du påpekat för dem vad du upptäckt. Innan dess verkade inte mycket hända. Kanonbra jobbat!

Postad 15 januari 2008 - 22:43

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med. Bra jobbat!
Innan skyllde dom ju på oss. Att det var handhavandefel... :)

Postad 16 januari 2008 - 00:14

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med. Bra jobbat!
Innan skyllde dom ju på oss. Att det var handhavandefel... ;)

Hur svårt kan det vara att styra en liten låda med fjärrkontroll? Det är deras låda och deras fjärrkontroll...förutsättningarna änrar sig varje gång man slår på boxen! Detta är inte lätt att greppa men tyvärr vad Telia vill att vi skall leva med. Jag säger inte emot men jag jobbar i en global koncern och om mina kunder fick ett nytt operativsystem varje gång dom slog på datorn så skulle jag vara sjukskriven varje dag. :)

/Janne

Postad 16 januari 2008 - 00:15

teliafreak
  • teliafreak
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Om man bor i eget hus och har problemet med olika faser, ring till en elektriker som kommer och sätter in 3 olika el-uttag, en på varje fas, vid el-skåpet. Sedan kan du köpa 3 homeplug och en switch och sätta en i varje uttag och koppla till switchen så har du homeplug-nätverk i hela huset.

/Janne

Hej Janne,

Eftersom jag har ett allmänt elkunnande och mångårig praktisk erfarenhet av el och elekronik i största allmänhet så tänker jag inte "leka" med el-nätet. Jag kommer under morgondagen med en detaljerad bakgrund till varför jag
tror att det är förhållandevis enkelt att lösa problemet i elskåpet.
Elskåp för bostadshus har jag liten erfarenhet av och kommer därför att konsultera en lärare
på gymnasiet som utbildar blivande elektriker. Då får jag det hela bekräftat om jag tänkt rätt.
Den person jag känner har allmän behörighet och kan vad jag förstår godkänna det jobb jag gör :)

Under tiden kan du väl rita ett schema på hur du tänkt dig dina tre homepluggar med switch.
Jag är inte riktigt med på hur du menar.

Postad 16 januari 2008 - 00:29

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

/Janne

Hej Janne,

Eftersom jag har ett allmänt elkunnande och mångårig praktisk erfarenhet av el och elekronik i största allmänhet så tänker jag inte "leka" med el-nätet. Jag kommer under morgondagen med en detaljerad bakgrund till varför jag
Elskåp för bostadshus har jag liten erfarenhet av och kommer därför att konsultera en lärare
på gymnasiet som utbildar blivande elektriker. Då får jag det hela bekräftat om jag tänkt rätt.
Den person jag känner har allmän behörighet och kan vad jag förstår godkänna det jobb jag gör :)

Under tiden kan du väl rita ett schema på hur du tänkt dig dina tre homepluggar med switch.

Jag kan återkomma med ett schema men tills dess så är det ganska enkelt, tänk dig att de 3 faserna är separerade nätverk och homeplug är en egen övergång från el till nätverk, om du sätter en homeplug på varje fas, sett från andra sidan så har du 3 nätverk. Stoppa dessa 3 i en switch så pratar de 3 nätverken med varandra och du har ett nätverk.

/Janne

Postad 16 januari 2008 - 00:46

teliafreak
  • teliafreak
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

/Janne

Hej Janne,

Jag kan återkomma med ett schema men tills dess så är det ganska enkelt, tänk dig att de 3 faserna är separerade nätverk och homeplug är en egen övergång från el till nätverk, om du sätter en homeplug på varje fas, sett från andra sidan så har du 3 nätverk. Stoppa dessa 3 i en switch så pratar de 3 nätverken med varandra och du har ett nätverk.

/Janne

Hej Janne,
Jag återkommer med ett förslag och du med ett. Sedan får vi se vilket som blir enklast. Jag kan bara nätverk sådär och vet knappt vad en trådlös router är. Enligt Telia går det inte att använda en trådlös router. Blir det inte liknande problem med en switch?
/Björn

Redigerat av teliafreak, 16 januari 2008 - 00:50.

Postad 16 januari 2008 - 00:54

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

/Janne

Hej Janne,

/Janne

Hej Janne,
Jag återkommer med ett förslag och du med ett. Sedan får vi se vilket som blir enklast. Jag kan bara nätverk sådär och vet knappt vad en trådlös router är. Enligt Telia går det inte att använda en trådlös router. Blir det inte liknande problem med en switch?
/Björn

Det jag beskrev ger ett "homeplug" i hela huset. Förbaskat enkelt. Rör inte el-skåpet. Det säger jag för att jag inte vill att det skall gå illa!

Jag ska ge dig ett kopplingsschema så du förstår vad jag pratar om.

Edit: Min beskrivning ÄR hur man skall lösa det. Jag har själv el-behörighet och för sista gången så säger jag: rör INTE el-skåpet, gör som jag sa. Jag kan både el och nätverk.

/Janne

/Janne

Redigerat av DataJanne, 16 januari 2008 - 00:59.

Postad 16 januari 2008 - 10:57

Unregistered194b97e7
  • Unregistered194b97e7
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har sett att det har diskuterats en del ang. att koppla digital-tv:n via router. Då jag själv har varit väldigt inne på detta och helst velat skippa grejjerna som Telia skickade med har jag felsökt en hel del och grejat för att få det att funka. Och när jag var som närmast att ge upp så funkade det helt plötsligt med en fullösning. :)

Jag har en D-link Dir-635 router som stödjer multicast (vilket är en förutsättning för att få det att fungera som jag har förstått det). Problemet för mig har varit att boxen hela tiden har låst sig på prick nummer 2 i när den först startat och initieras. Lösningen på mitt problem blev att jag först pluggade in boxen som vanligt via Zyxel-switchen och startade igång boxen som vanligt. Sen ryckte jag kablarna och pluggade in dom i routern, som är inställd så att digitaltv-boxen ska vara utanför brandväggen och multicast på, samt att routern ska tilldela boxen ett fast ip. Då hänger sig såklart kanalerna på boxen, fast det går fortfarande att bläddra mellan dem. Efter det startar jag om routern så att den tvingar på boxen sitt ip, och vips, så funkar det ;).

Problemet nu är att om man bryter strömmen till digital-tv boxen så hänger den sig på prick nummer 2 igen. Fast slå av och på den i standby funkar klockrent. Så det är bara att inte slå av strömmen så rullar det på klockrent!

Postad 16 januari 2008 - 20:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Fick hem boxen idag... Och måste bara säg.. Skönt med en box som funkar direkt.. Har nu left med boxer i snart 2 år och kört med en bordantenn eftersom jag bor i lägenhet.. Vilket gjort att bilden imellanåt hackat.. På sista tiden blev det riktigt illa..

Men nu funkar allt och bilden är faktiskt riktigt imponerande..

Men nu återstår att lösa det trådlöst..

Har läst en del som kört med nätverksbryggor och vissa som kör med Home-plugs.
Tänker nog testa Home-Plug varianten själv.
Men har lite frågor till er som testat.

Skickar home-plugen samma IP? Den skapar inte nya som en router gör?

Om man skulle köra med en trådlös brygga och sen en switch. Behövs det då 2 bryggor?? Behöver ju något som skickar orginal IP, vilket min router inte gör.

Någon som har fler lösningar på att få fram signalen trådlöst??
Hur har det funkat för er som kör trådlöst??
Hur känsligt är allt för störningar runt om som mobil m.m.??

Postad 16 januari 2008 - 21:51

fjp
  • fjp
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Häromdagen såg jag reklam för Telias SMART lösning och undrade då om det gällde även mig med fiberlan och vad som egentligen ingick i denna lösning.

Ringde kundtjänst, hamnade i väntkö ett antal gånger eftersom jag blev vidarekopplad några gånger, tack och lov för att det finns telefoner med högtalarfunktion. Jag hamnade efter tre mellanlandningar åter på ruta ett, påpekade detta och fick efter kvart av väntan svaret att denna eminenta lösning var ett adslmodem med inbyggd router. Hon kunde inte få reda på om Telia ska börja sälja någon liknande router till oss med snabbara anslutning.

Det står i beskrivningen att det ska vara "ett smart trådlöst hemmanätverk där bredband, tv, musik och spel fungerar tillsammans". Hur kommunikationen skulle ske var inte helt tydligt, men då efter ha slösat bort en timme i väntan och hoppandes mellan olika kundtjänster så nämnde hon att det pågår försök med att föra över digitaltv trådlöst via denna smarta gateway.
Så ni med adsl kanske kanske kan se fram emot att slippa tråddragningen för tv'n.

/Fjp

Postad 16 januari 2008 - 22:33

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
http://face.allnetne...ducts/62853.pdf

Det är Telia Smart, så visst finns det stöd för iptv via wlan. Problemet är dock att via wlan så delas all kapacitet, delvis, börjar du toktanka med en maskin så går det långsammare med en annan. Och digital tvn börjar hacka.

Edit 1, Alltså, om du till exempel skickar filer internt inom det egna nätverket så tas alla kapacitet upp....

Jag skulle gissa på att Telia försöker få till det med trafikprioritering och någon mottagare som fullt stödjer det, till ett rimligt pris. Dock en mycket advancerad maskin som Telia vill få alla konsumenter att välja, stödjer massa mertjänster Telia får in lite extra kr, samt så blir felsökningen mycket lättre då alla trötta kunder har samma utrustning.

Redigerat av ollebanan, 16 januari 2008 - 22:41.

Postad 16 januari 2008 - 23:52

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Om ni ska köra homeplug, köp då de som är märkta 200Mbit. Ni lär bli besvikna om ni väljer något annat. De levererar ungefär en fjärdedel av sin märkta hastighet under bra förhållanden. Se test

Så idag att Telia kommer att leverera FiberLan till 5 700 bostäder på Gotland. Verkar som om Telia till skillnad mot Telenor hoppar över VDSL2 och direkt satsar på fiber till svenska hushåll istället. Skulle inte bli förvånad om Telia gått om Bredbandsbolaget och är störst i Sverige idag.

Redigerat av Unregistered31511, 16 januari 2008 - 23:53.

Postad 17 januari 2008 - 01:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Är det någon här som vet om man kan ändra det så kallade "första jacket" till ett annat i hushållet??
Då skulle man kunna sätta det i vardagsrummet där man har digitalboxen och xboxen bland annat.. :)

Verkar ju inte som jätte många är speciellt nöjda med Home-plugsen av de omdömmen man kan se på Prisjakt..

Postad 17 januari 2008 - 07:30

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Det finns många sätt att ändra första jacket, om du har ett telefonjack i vardagsrummet redan och det är typ 2 jacket kan du helt enkelt bara kplla förbi andra jacket, dock är det viktigt då att du tittar på hur kraftig kabeln är som går vidre tilll detta jack.

Annars så går det att dra yttligare kabel i samma elrör som den ursprungliga teleledningen för att kopla ett senare jack som ett tidigare. Se bara till att koppla in jacket på rätt sätt (se telias beskrivning som kom med bredbandet).

Oftast går det bra att flytta jacket utan kvalitetsförlust dock så kan det ibland bli lite hack på Tvn om det blir dålig kontakt/dåliga kablar

Om du upplever detta så skulle du istället kunna dra en nätverkskabel i väggen i samma elrör som telekabeln, eftersom det är bättre att ha mer nätverkskabel än telekabel.

Postad 17 januari 2008 - 10:40

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Startade igår om boxen efter att ha läst att 16:9-problemet nu är löst, voila...!

Kom att tänka på att de kunder som jag som inte startar om boxen mer än när det behövs och det i princip aldrig förekommer hos mig att den hänger sig - hur får dom veta att Telia löst felet...alla hänvisas väl inte av Kundtjänst till detta forum... :)

Tidigare kunde man hålla koll på eventuellt nya uppdateringar att hämta genom att läsa av releasedatum på sin programvara, men hur har Telia tänkt? Dom om några önskar väl att slippa ha belastning på sin Kundtjänst när saken egentligen redan är löst ifall kunden hade fått info om att boxen bara skall startas om...?

En annan sak som var lite märkligt var att min TV ända sedan den var ny alltid ställt sig i zoom-läge och inte i 16:9 alternativt 4:3-läge genom avkänning av inkommande signal och då har jag haft både ViaStön, CanalDigital och nu Telia IPTV i snart ett år. Men nu när dom ändrade kan dom inte ha ändrat tillbaka EXAKT som det var tidigare för nu ställer den sig inte i zoom-läge utan i 16:9 / 4:3 beroende på signal. OBS! Scart hela tiden, inga inställningar ändrade....! Någon? (Peter...?)

Hälsar

TMC

Postad 17 januari 2008 - 11:20

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Glömde en sak :) ...

...när man kör VoD så verkar det inte gå att stoppa filmen och inte styra uppspelningen mer än att backa och då hoppar den exakt 10 minuter bakåt - så skall det väl katten inte vara, någon mer som känner igen detta...? Förresten, jag har inte kollat ifall detta är åtgärdat efter att jag startade om boxen igår (läs tidigare inlägg ovan), men det bör ju inte ha ändrats utan att patchnr ökats på...(men det verkar dom ju inte sköta så seriöst längre...)

"Mr Alzheimers"

Redigerat av TMC, 17 januari 2008 - 11:20.

Postad 17 januari 2008 - 12:04

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Är det någon här som vet om man kan ändra det så kallade "första jacket" till ett annat i hushållet??
Då skulle man kunna sätta det i vardagsrummet där man har digitalboxen och xboxen bland annat.. :)

Verkar ju inte som jätte många är speciellt nöjda med Home-plugsen av de omdömmen man kan se på Prisjakt..

Om inte du vill göra det själv så kan Telia gör det åt dig för 295 kr, då dras även 40m ny kabel åt dig om så behövs. Killen sköter installationen och hela köret, även om inte det behövs så är det 295kr ett mycket bra pris för flyttning av jack och kabel.

Postad 17 januari 2008 - 12:14

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Har sett att det har diskuterats en del ang. att koppla digital-tv:n via router. Då jag själv har varit väldigt inne på detta och helst velat skippa grejjerna som Telia skickade med har jag felsökt en hel del och grejat för att få det att funka. Och när jag var som närmast att ge upp så funkade det helt plötsligt med en fullösning. :)

Jag har en D-link Dir-635 router som stödjer multicast (vilket är en förutsättning för att få det att fungera som jag har förstått det). Problemet för mig har varit att boxen hela tiden har låst sig på prick nummer 2 i när den först startat och initieras. Lösningen på mitt problem blev att jag först pluggade in boxen som vanligt via Zyxel-switchen och startade igång boxen som vanligt. Sen ryckte jag kablarna och pluggade in dom i routern, som är inställd så att digitaltv-boxen ska vara utanför brandväggen och multicast på, samt att routern ska tilldela boxen ett fast ip. Då hänger sig såklart kanalerna på boxen, fast det går fortfarande att bläddra mellan dem. Efter det startar jag om routern så att den tvingar på boxen sitt ip, och vips, så funkar det :).

Problemet nu är att om man bryter strömmen till digital-tv boxen så hänger den sig på prick nummer 2 igen. Fast slå av och på den i standby funkar klockrent. Så det är bara att inte slå av strömmen så rullar det på klockrent!

Får jag förslå att du helt sonika stänger av dchp saken i routern, kopplar routern som en brygga mellan det trådlösa och det vanligt nätverket som är kopplat med kabel. Vid tvboxen gör du exakt samma sak (antar att du har en trådlös sak här som kan vara som en klient och kan prata med accesspunkten..)

Detta borde fungera klockrent och ingen av utrustningen du har ska ställa till det där med iptilldelning.

/Markus

Postad 17 januari 2008 - 12:25

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0

Oftast går det bra att flytta jacket utan kvalitetsförlust dock så kan det ibland bli lite hack på Tvn om det blir dålig kontakt/dåliga kablar

Om du upplever detta så skulle du istället kunna dra en nätverkskabel i väggen i samma elrör som telekabeln, eftersom det är bättre att ha mer nätverkskabel än telekabel.

Känns inte som det är lämpligt för mig själv att dra nätverkskabel i elrören.
Kan elektriker eller annan lämplig person göra det tro?

Problem nummer 2, om det är ett problem är att jag bor i etage lägenhet och vill ha första jacket alternativt om man då drar nätverkskabel på övrevåning.
Hade man kunnat dra nätverkskabel så hade man ju dragit det till samtliga rum. (även om det nu är en hyres lägenhet) :)

Någon som vet vad en sådan lösning kan gå loss på??

Om inte du vill göra det själv så kan Telia gör det åt dig för 295 kr, då dras även 40m ny kabel åt dig om så behövs. Killen sköter installationen och hela köret, även om inte det behövs så är det 295kr ett mycket bra pris för flyttning av jack och kabel.

Riktigt bra pris får jag ju säg..
Behöver ändå ha hem telia för att fixa jacket i vardagsrummet.
Ska kolla upp det hela med att få fixat nätverksanslutning i hela hemmet eftersom jag då slipper allt trådlöst.
Annars ringer jag Telia direkt.. :)

Postad 17 januari 2008 - 12:45

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Ett WLAN nät hanterar Multicast som Broadcasts istället vilket inte är särskilt bra.
Kör boxen trådad för att slippa problem.

/Janne

6 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

Michael L
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.