Angående spolning/hoppande.
Stort medhåll. Jag har bett om det i strax två år.
Tre saker saknas i vip1963:
* spolning i 10x, 20x, 30x, 40x, 50x (med minskning om man trycker på motsatt spolriktning)
* bättre hopp-funktionalitet. Dynamisk längd är värdelöst, det går aldrig att hamna på rätt ställe.
* OSD:n ska såklart visuellt i realtid visa info om spolningen/hoppandet - hastighet, hur mycket man spolat (dvs deltatid), hopplängd, osv.
Personligen skulle jag vilja kunna ställa in i inställningarna om jag vill ha nuvarande dynamiska hopplängd eller om jag vill använda konstant hopplängd. Jag vill då även kunna ställa in hopplängden själv, t.ex. på 30 sekunder eller 45 eller vad jag nu vill ha.
En annan mer avancerad önskan:
Om man startat en "spol-session" (dvs om man just börjat spola eller hoppa) så dyker spol-OSD:n upp.
Om man nu trycker på sifferknapparna på fjärren så dyker det
inte upp stora siffror nere i vänstra hörnet (vilket indikerar kanalbyte), utan istället visas siffrorna i en liten ruta innuti spol-OSD:n, typ: Hoppa [___] sekunder
Matar jag in 333 så ska boxen omedelbart hoppa iväg 333 sekunder (drygt 5 och en halv minut) åt det håll som min spolsession just nu befinner sig. På detta sätt skulle man enkelt kunna lösa allas olika önsemål. Folk som vill hoppa in i till mitten av fotbollsmatchen kan mata in 999 och jag kan mata in t.ex. 222 eller 333 för att skutta förbi ett reklamblock.
Givetvis ska man kunna skriva in t.ex. 300 för att hoppa exakt 5 minuter, jag skriver 222 och 333 som exempel för de är enklare att mata in på fjärren.
Om man bara matar in två siffror, t.ex. 45, så ska boxen hoppa iväg 45 sekunder efter en kort timeout i väntan på en tredje inmatad siffra.
Om man bara matar in en siffra, sen inget mer, så ska boxen inte hoppa alls. Det känns onödigt att använda denna hoppfunktionalitet för att bara hoppa 0 till 9 sekunder. För att tydligt visa att inget händer med bara en inmatad siffra kan den visas i röd färg. När man sedan matar in en siffra till ändras färgen till t.ex. vit för att visa att man matat in en godkänd hopplängd. Matar man inte in nåt mer väntar den en kort timeout-tid innan den hoppar. Fortsätter man däremot och matar in en tredje siffra ska boxen omedelbart hoppa iväg nnn sekunder utan någon väntetid.
Exempel på hur jag vill ha det:
Jag trycker på SpolaFramåt och får se spol-OSD:n.
Jag matar in 330.
Direkt efter att nollan matats in hoppar boxen fram 5 minuter och 30 sekunder och går direkt tillbaka till Play-läge.
Jag inser att jag trots allt hamnade för långt fram och trycker på hoppa bakåt.
Spol-OSD:n dyker upp igen (och visar nu tydligt att jag är i rewind-läge, t.ex. att bakgrundsfärgen på hela baren är i en annan färg än i forward-läge)
Jag matar in 55.
En sekund efter min andra inmatade femma hoppar boxen tillbaka 55 sekunder och återgår till Play-läge.