Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2012 - 13:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Niklas F: Du har ett PM liggandes sedan 2 dagar tillbaka ;)

Misstänker att Hydde har för mycket utgifter just nu, ev dränering och golvfix i nya huset.
Tyckte mig se att du redan fått sålt den nyss?

Postad 09 October 2012 - 13:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Rätt bra faktiskt! Ytterst lite målning kvar och sen slår jag i elementen etc.

Sen kan jag äääntligen börja plocka i ordning allt och faktiskt få börja lyssna.

Känns bra :)

Härligt ! :D
Grattis, du kommer att bli så nöjd så är jag övertygad om !
Du kör dom väll i lågavstämning ? :)
det SKA man göra, allt annat är bara dumheter... du får så sjukt mycket bättre praktiskt användbar outputt tack vare kapaciteten där den behövs ;)

Redigerat av DVD-ai, 09 October 2012 - 13:33.

Postad 09 October 2012 - 13:37

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Härligt ! :D
Grattis, du kommer att bli så nöjd så är jag övertygad om !
Du kör dom väll i lågavstämning ? :)
det SKA man göra, allt annat är bara dumheter... du får så sjukt mycket bättre praktiskt användbar outputt tack vare kapaciteten där den behövs ;)

Jajjamän det blir lågavstämning, ett infrakort kommer att smäckas i cr80s.

Jag vet dock inte vad jag ska plugga portarna med, vad använder du?

Postad 09 October 2012 - 13:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag använder skumbitar som vi har på jobbet för att täta luftkanaler med :)

Det går bra att ta det mesta som täpper till så att det blir tätt !

kom ihåg att slå på Subsonic filtret också och den ska absolut vara på "normal" och INTE "Hi-Q" :)

Postad 09 October 2012 - 13:49

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
EN SNABB FRÅGA SOM NÅGON GÄRNA FÅR SVARA PÅ DIREKT!!

Jag håller på att koppla in mina basar till mitt behringer ep4000, jag har seriekopplat basarna. Men ska jag ha stereo eller parallell inputs? (jag menar inställningar på dom där stiften på baksidan...)

Postad 09 October 2012 - 13:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Misstänker att Hydde har för mycket utgifter just nu, ev dränering och golvfix i nya huset.
Tyckte mig se att du redan fått sålt den nyss?

Jo, satte ut den idag på forum & blocket, blev såld omedelbart. Tänkte bara höra med dig först då du ev. hade någon intresserad.

Postad 09 October 2012 - 14:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

EN SNABB FRÅGA SOM NÅGON GÄRNA FÅR SVARA PÅ DIREKT!!

Jag håller på att koppla in mina basar till mitt behringer ep4000, jag har seriekopplat basarna. Men ska jag ha stereo eller parallell inputs? (jag menar inställningar på dom där stiften på baksidan...)

beror på...
Tänker du mata steget med monosignal och köra en Ysplitt för att få signalen till båda kanalerna, då så kan du köra den på vilket som.

Vill du köra i stereo så måste den stå på Stereo.

Har du enbart 2st basar kopplade till steget och ska seriekoppla dessa och brygga steget, ja då kan du låta steget stå inställt på stereo.
Du kör då med en Y-splitt mellan höger och vänster kanal på steget.

Om du inte vill köra med Y-splitt och köra basarna i mono så fungerar det att bara koppla lågnivån till ena ingången och slå på parallel mono så får du signal i båda kanalerna på steget ändå.
MEN om jag inte mins fel så tappar du då ca 6dB i gain, och det är ju synd och onödigt... :)

Redigerat av DVD-ai, 09 October 2012 - 14:14.

Postad 09 October 2012 - 14:54

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

jag använder skumbitar som vi har på jobbet för att täta luftkanaler med :)

Det går bra att ta det mesta som täpper till så att det blir tätt !

kom ihåg att slå på Subsonic filtret också och den ska absolut vara på "normal" och INTE "Hi-Q" :)

Okej, jag får försöka hitta något lämpligt. Får väl bli ett packe strumpor i nödfall :P

Vad händer om subsonic-filtret står på hi-q?

Postad 09 October 2012 - 15:59

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Med hi-q så boostar den vid 25Hz vill jag minnas.

Postad 09 October 2012 - 16:04

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Nu jefvlar ska han kränga basmoduler!

Vad blir det istället?

Skrev ju lite på faktiskt, så det blev inte en hemlighet nån längre stund :D

Tänkte köra på 2st LMS-R 15. Hoppas att det blir bra :)

Postad 09 October 2012 - 16:07

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det blir nog kanoners!

Postad 09 October 2012 - 16:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Ja, det ser lovande ut i alla fall.

En fråga, går det att överdimensionera steget? Tycker aldrig man läser om någon som gjort det. Inuke nu6000 ska ju ge 2x3000W i 4 ohm. Jag kommer ju att köra dessa som 4 ohm. Läser man specen på elementet så står det 1000W, 4000W peak.

Behöver man bry sig eller passar det bra helt enkelt?

Postad 09 October 2012 - 16:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Om steget lämnar 3000 watt, men elementet kan hantera 4000 peak så kan du ju ändå klippa steget... ;)
Du behöver inte bry dej så mycket om det. När det börjar låta illa så sänker man.

Man ska dock ALDRIG köra en riktigt djupbastung låt, som man aldrig har hört förut, på full patte. :D

Postad 09 October 2012 - 16:32

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Haha! :D

Hur skyddar jag lättast ett bygge som detta? Går steget in och begränsar när det ligger på gränsen eller måste/bör man manuellt fixa något? En sluten har väl inte samma "problem" som en portad, att den bara faller tvärt efter avstämningsfrekvensen, utan en sluten dalar bara?

Postad 09 October 2012 - 16:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Du kommer ju ändå att boosta i botten. Då kan man inte lägga på ett högpass.. ;)
Man behöver inte oroa sej för sånt. Det finns väl ingen vettig människa som slår på en film eller en riktigt bastung låt för första gången och drar upp volymen på max ?
Man testar försiktigt. Höjer lite i taget. Man märker snart var gränsen går.
Det börjar låta illa, och då är ju den naturliga instinkten att sänka fort som fan. :)

Postad 09 October 2012 - 16:40

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Tänkte mer då man ser på en ny film, där man inte vet hur mycket bas den innehåller.
Men problemet är kanske mindre än jag vill tro. Vill bara inte hamna i en liknande sits som nyss där SVS:en portshuffade i riktigt bastunga scener.

Postad 09 October 2012 - 16:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Fast det ställer man ju in. Man kalibrerar in en volym på basen man tycker är vettig, och då funkar den till allt.

Sen finns det ju dom som behöver överdimensionera sitt bassystem något för att basen kanske står något högt.. :blush:

Postad 09 October 2012 - 17:48

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag hade nog nöjt mig med 500W per element. Det räcker väl för att bottna dem vid 10Hz?

Postad 09 October 2012 - 17:52

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Jag är för dåligt insatt i hur hur effekt vs hur jag kommer kunna spela, går ihop känner jag ;)

Vad menar du att nackdelen skulle bli med 3000W per element istället för 500W?

Postad 09 October 2012 - 18:18

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Du riskerar att förstöra elementen!

Postad 09 October 2012 - 18:22

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Dallan, välj ett konto du ska ha kvar, kontakta mig vilket där är. Eller så stänger jag av allihopa.

:wacko: :(

Jag har skrivet ett PM till dig nu.

Postad 09 October 2012 - 18:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Okej. Vanliga frontar t.ex. brukar man ju säga att mer effekt till en viss gräns naturligtvis, istället skyddar dom från att dista.

Blev bara snopen att mer effekt till subbarna gjorde att man riskerar att förstöra elementen. Ifrågarsätter inte dig, du kan 100ggr mer om detta än mig :)

Postad 09 October 2012 - 18:46

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag gissar att du ska spela infra med dem. Och då vill iaf inte jag ha mer effekt än att jag precis kan bottna elementen vid den lägsta frekvensen jag vill återge, för den är lättast att göra det med.

Elementen må ha hög effekttålighet, men den spelar föga roll vid 10Hz. Fråga Bagarn. Jag tror han uppskattade denna info.

Postad 09 October 2012 - 18:50

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Kan jag spela ned till 15hz med hyffsad output, mer än SVS:en, så är jag nöjd.

Om den spelar 15Hz eller 5Hz spelar inte så stor roll. Antalet filmer med info så långt ned kan inte vara många gissar jag.

Måste ju boosta i botten som jag förstått det. Jag tog för givet att boostningen samt möjlighet till hög spl krävde mycket effekt.

Postad 09 October 2012 - 19:10

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag simulerar om jag får reda på vilket element det nu blir... Är det TC 15" så sätter jag fart direkt. Sen kan jag säga hur mycket effekt jag hade siktat på.

Postad 09 October 2012 - 19:17

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag hade absolut inte stoppat in mer än 600 8Ohms-Watt i TC 15″ LMS-R.

Hälften av det räcker rätt bra det med.

Postad 09 October 2012 - 19:28

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Det är LMS-R 15" som du simulerat på ja.

Men jag lär mig gärna något nytt. Förklara för mig som om jag vore dum (för det är jag gällande detta känner jag :D ).

Om jag kan bottna dom (spela max spl möjligt med dessa?) vid 10Hz med 600W, varför har de specar på 1000W resp 4000W peak? När kan man använda dessa effekter med det här elementet? Jag förlorar ingen som helst spl ned till 10Hz oavsett om jag har 600W eller 3000W? Även om jag ev måste boosta också?

Tacksam för att du/ni står ut med dessa, för er dumma frågor. Men det är nytt för mig.

Postad 09 October 2012 - 19:32

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Om någon ska bygga budgetsubbar rekommenderar jag TC sounds Epic 12" :D :D :D

Postad 09 October 2012 - 19:43

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Men jag lär mig gärna något nytt. Förklara för mig som om jag vore dum (för det är jag gällande detta känner jag :D ).

Om jag kan bottna dom (spela max spl möjligt med dessa?) vid 10Hz med 600W, varför har de specar på 1000W resp 4000W peak? När kan man använda dessa effekter med det här elementet? Jag förlorar ingen som helst spl ned till 10Hz oavsett om jag har 600W eller 3000W? Även om jag ev måste boosta också?

Tacksam för att du/ni står ut med dessa, för er dumma frågor. Men det är nytt för mig.

De där effekterna kan du använda vid högre frekvenser. Dvs. över ca 50Hz kanske. Men frågan är varför du skulle vilja spela så starkt där, när filmen kanske innehåller en smäll med infrainnehåll som är lika utstyrd. Med 4kW i frekvenser under 50Hz så riskerar du att elementet går sönder och vid frekvenser under 20Hz får du konen i knät ( ja, inte bokstavligen då...).

Du förlorar alltså INGEN spl vid 10Hz genom att använda 600W istället för 3kW. Det du kallar boost är ju en EQ-funktion som skickar in mer effekt vid lägre frekvenser för att kompensera för elementets avrullning vid låga frekvenser. ALLA slutna lådor (som jag känner till eller har simulerat) behöver detta. Effekten in i elementet styr ju konens slag och dess Xmax/Xmech ändras inte av EQn. Inte heller ändras den av att du har effekt att bottna elementet hårdare. Tillräckligt med effekt är nog.

Men till dina toppar handlar det ju om att kunna släppa igenom transienter oklippt och då är det inte längre konutslaget som begränsar. Det är helt enkelt olika sorts potatis.

Hoppas det bler lite klarare.

Postad 09 October 2012 - 19:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag gissar att du ska spela infra med dem. Och då vill iaf inte jag ha mer effekt än att jag precis kan bottna elementen vid den lägsta frekvensen jag vill återge, för den är lättast att göra det med.

Men ibland vill man kanske spela Mr. Magnus också. Vad ligger det beatet på för frekvens ?
Det är ganska högt upp i alla fall.
I ditt fall med så pass hög systemkänslighet räcker det med väldigt lite effekt för att kunna spela tillräckligt starkt över hela spannet, men du får tänka på att två LMS R inte kommer upp i mer än 90dB känslighet.

Det kan ju vara kul att kunna använda hela elementets kapacitet. Det har ju bara olika kapacitet beroende på vad som ska återges. ;)

Om den spelar 15Hz eller 5Hz spelar inte så stor roll. Antalet filmer med info så långt ned kan inte vara många gissar jag.

http://www.avsforum....requency-charts ;)

Det Micke menar är att slaglängden tar slut innan effekttåligheten. ;)
Om du stoppar in för mycket effekt vid en högre frekvens riskerar du att bränna talspolen.
Stoppar du in för mycket effekt vid lägre frekvenser riskerar du att elementet går sönder rent mekaniskt av att det slår längre än det klarar av.

Postad 09 October 2012 - 19:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om någon ska bygga budgetsubbar rekommenderar jag TC sounds Epic 12" :D :D :D

Det är inte heller något skitelement. ;)

Postad 09 October 2012 - 19:57

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

De där effekterna kan du använda vid högre frekvenser. Dvs. över ca 50Hz kanske. Men frågan är varför du skulle vilja spela så starkt där, när filmen kanske innehåller en smäll med infrainnehåll som är lika utstyrd. Med 4kW i frekvenser under 50Hz så riskerar du att elementet går sönder och vid frekvenser under 20Hz får du konen i knät ( ja, inte bokstavligen då...).

Du förlorar alltså INGEN spl vid 10Hz genom att använda 600W istället för 3kW. Det du kallar boost är ju en EQ-funktion som skickar in mer effekt vid lägre frekvenser för att kompensera för elementets avrullning vid låga frekvenser. ALLA slutna lådor (som jag känner till eller har simulerat) behöver detta. Effekten in i elementet styr ju konens slag och dess Xmax/Xmech ändras inte av EQn. Inte heller ändras den av att du har effekt att bottna elementet hårdare. Tillräckligt med effekt är nog.

Men till dina toppar handlar det ju om att kunna släppa igenom transienter oklippt och då är det inte längre konutslaget som begränsar. Det är helt enkelt olika sorts potatis.

Hoppas det bler lite klarare.

Klockrent svar som förklarade precis det jag funderade över! Tusen tack. Jag var helt övertygad om att effekten skulle krävas där man använde EQ för att dra upp ett register eller till väldigt låga frekvenser överlag. Där lärde jag mig något helt nytt!

Men ibland vill man kanske spela Mr. Magnus också. Vad ligger det beatet på för frekvens ?
Det är ganska högt upp i alla fall.
I ditt fall med så pass hög systemkänslighet räcker det med väldigt lite effekt för att kunna spela tillräckligt starkt över hela spannet, men du får tänka på att två LMS R inte kommer upp i mer än 90dB känslighet.

Det kan ju vara kul att kunna använda hela elementets kapacitet. Det har ju bara olika kapacitet beroende på vad som ska återges. ;)

http://www.avsforum....requency-charts ;)

Det Micke menar är att slaglängden tar slut innan effekttåligheten. ;)
Om du stoppar in för mycket effekt vid en högre frekvens riskerar du att bränna talspolen.
Stoppar du in för mycket effekt vid lägre frekvenser riskerar du att elementet går sönder rent mekaniskt av att det slår längre än det klarar av.

Vilket jäkla mörker, att det ska vara så omständigt :D. Allt jag vet, är att jag ibland lyssnar på referensnivå enligt Onkyon (och ibland en bit över), med mina hyffsat lättdrivna Audiovector K3 Signature. Hur mycket som behövs för att hänga med frontarna då, om jag kör 2st LMS-R 15", det har jag då nu, INGEN som helst aning om :)

Jag delar för övrigt vid 70Hz idag.

Redigerat av Jonas__W, 09 October 2012 - 19:58.

Postad 09 October 2012 - 20:08

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Så här då:

Typ 3kW @ 8Ohm

Postad bild

Eller:

Typ 600W @ 8Ohm

Postad bild

Som ni ser så är frekvensgången densamma. Men maxSPL skiljer åt vid högre frekvenser.

Men... jättekul att spela musik @ massa dB över 50Hz för att sedan spela film och glömma att effekten visst räckte för att paja baselementen pga att de trasas sönder av spiderns upphängning eller vänds ut och in. För att inte tala om risken att en överförfriskad polare får tag på volymkontrollen...

Jo... onödigt stora slutsteg kostar mer pengar än vettigt stora.

En sak till... Jag simulerar med 200 liter stor låda till det elementet. Känns som en vettig storlek.

Postad 09 October 2012 - 20:21

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Lutar åt 125-150 liter nettovolym. Vinsten är tydligen för liten för att det ska vara värt att bygga en större låda.

Hur skulle det se ut då? Förändras behovet åt något håll då antar jag :)

Hade aldrig i mina vildaste fantasier trott att det skulle vara så svårt att bestämma vilket steg man skulle köpa :)

Postad 09 October 2012 - 20:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Bara för att du har ett steg som KAN lämna en massa effekt så betyder det ju inte att du MÅSTE använda den.
Köp ett sånt steg som du tittat på. Då har du gott om effekt till övers när du köper två till... ;)

Postad 09 October 2012 - 20:29

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Och jag säger att det är bättre med fler små steg. Lättare att sälja av också om det skulle behövas vid uppgraderingar.

Blir väl ingen jätteskillnad med 120l stor låda. Kör på det du. Blir bra nog. Lådtrycket blir inte så vansinnigt stort ändå.

Postad 09 October 2012 - 20:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag säjer att det är bättre med flera skitstora steg. :D

EPK blir ju liksom lågt med fler mindre steg...

Redigerat av Bakerman, 09 October 2012 - 20:33.

Postad 09 October 2012 - 20:32

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Bara för att du har ett steg som KAN lämna en massa effekt så betyder det ju inte att du MÅSTE använda den.
Köp ett sånt steg som du tittat på. Då har du gott om effekt till övers när du köper två till... ;)

Vad ska han ha ännu mer effekt till? Finns ju ingen poäng alls. Speciellt inte när han skaffar två till. Det går inte att parallellkoppla fler element. Impedansen blir för låg. Går visserligen att seriekoppla dem, men det är ju mer en tillfällig lösning imho.

Nåja, vill man betala extra mycket pengar för att ha möjligheten att spela sönder sina element så kör hårt.

Jag säjer att det är bättre med flera skitstora steg. :D

Det blir inte mer sant för att du upprepar det. Men jag håller med om att du har rätt i det när det gäller slutsteg till topparna.

Edit: stor => låg

Redigerat av Unregistered757ca215, 09 October 2012 - 20:36.

Postad 09 October 2012 - 20:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vad ska han ha ännu mer effekt till? Finns ju ingen poäng alls. Speciellt inte när han skaffar två till. Det går inte att parallellkoppla fler element. Impedansen blir för stor. Går visserligen att seriekoppla dem, men det är ju mer en tillfällig lösning imho.

Nåja, vill man betala extra mycket pengar för att ha möjligheten att spela sönder sina element så kör hårt.

Det blir inte mer sant för att du upprepar det. Men jag håller med om att du har rätt i det när det gäller slutsteg till topparna.

Jag tänder lätt klipplamporna på mina steg. Ibland till film, och ofta till musik.
Hur skulle det ha varit om jag hade haft mindre steg ?

Postad 09 October 2012 - 20:43

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Jag tänder lätt klipplamporna på mina steg. Ibland till film, och ofta till musik.
Hur skulle det ha varit om jag hade haft mindre steg ?

De skulle klippt fortare och oftare. Men så VET du ju också att du kan spela sönder dina element om du inte är försiktig. Det som egentligen behövs är ju fler basmoduler. Inte fler eller större slutsteg. Slutstegen ökar inte basmodulernas maximala svepta volym.

BTW... Seas L26ROY är inget element du övervägt? En flock sådana skulle kunna bli trevligt.

Postad 09 October 2012 - 20:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det som egentligen behövs är ju fler basmoduler. Inte fler eller större slutsteg. Slutstegen ökar inte basmodulernas maximala svepta volym.

Fast i många fall kanske det inte finns plats för fler ?
Mer effekt ökar output över en viss frekvens. Dessutom kanske man inte tittar på film @ 125dB, men det finns mycket musik som man gärna vräker på utav helevete.
Nu är det ju inte jättevanligt med bas under 15Hz i musik, även att folk har börjat leta som galningar efter just sådan.

Jag har ju redan skrivit att man ska vara försiktig, men när du påstår att han aldrig någonsin kommer behöva mer effekt än vad elementen klarar av att återge vid sin lägsta frekvens tycker jag att du har fel.

Postad 09 October 2012 - 21:01

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Du har rätt till din åsikt så klart. Och med detta bollande vi bidragit med så kan ju Jonas fatta egna beslut. Kalas.

Jag hade iaf inte velat riskera mina element med 3kW mot 600W för att kunna spela 6dB starkare över 50Hz. Nej.. usch. :angry:

Postad 09 October 2012 - 21:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Dra på jävlar vilken balle han har på tv3 just nu, 34cm!
Jag hade antagligen gått å blitt pornstar på direkten :D

Postad 09 October 2012 - 21:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dra på jävlar vilken balle han har på tv3 just nu, 34cm!
Jag hade antagligen gått å blitt pornstar på direkten :D

Jag har en polare som har en sån där riktig jävla drule. Kanske inte så megabaouta, men tydligen en riktig termos.
Har givetvis inte sett den själv, men på fyllan börjar man ju prata k****a..
Han har världens problem med den. Nästan inga tjejer som kan ta den..

Nä.. Jag nöjer mej nog med min normalstora. :D

Postad 10 October 2012 - 06:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag tycker att tillräckligt med effekt är tillräckligt, allt över det är bara onödigt men upp till var och en att lasta på hur mycket dom känner att dom vill ;)

Själv har jag bara 2x300w/8ohm i mitt bassystem, dock så har jag väldigt hög känslighet så det väger ju upp en hel del...
men så kan ju inte mitt bassystem spela på som era två galningar...
komoroks nuvarande Z-4 enbart vid avstämningen på mina kanske, Bagarns ingenstans...

Men oavsett så tycker jag ju att komorok tänker synt, varför ha effekt extra bara för att kunan spela höga frekvenser starkare än man någonsin kommer att göra och ändå bottna elementet nere vid 20Hz lika fort... ?! för att inte tala om 10Hz ?!
för att man har mer effekt så kan man inte spela starkare än vad elementen kan flytta luft vi en given frekvens.
Så jag tycker nog att många kanaler med lägre effekt/ kanal är att föredra än få kanaler med enorm effekt.
Men det är ju bara jag det :)
att spela 140dB vid 50Hz kanske inte är nödvändigt om du likt förbannat bara kan spela 120dB vid 20Hz ?!
Då är det väll lika bra att satsa på att ha balancen där, eftersom du inte kommer att vilja spela 140dB vid 50hz i alla fall...
tar du bort 2000w i effekt så kan du fortfarande spela 120dB vid 20Hz men till 1/5 av kostnaden
Så kan man lägga mer pengar på fler moduler i stället och få upp infraprestandan ytterligare B)

aja skit samma, alla gör som dom vill, köp steg för bövölen ! :D

Redigerat av DVD-ai, 10 October 2012 - 06:24.

Postad 10 October 2012 - 10:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Men nu är det ju så att han i det här fallet funderar på ett Bääääähringersteg med inbyggd DSP för 3800 spänn.
Det lämnar 2 x 3000 i fyra ohm.
Vilka mindre steg skulle han köpa istället för att hålla sej inom ungefär samma pengar ?

Går han ner ett steg så får han 2 x 880 och sparar 800 spänn.
Två såna ger mindre effekt än ett större och kostar 2000 spänn mer än det större.

Det finns ju pottar på steget och inställningar i försteget. Det går ju att ratta in lagom volym.
Vill han dessutom köpa två element till senare så har han redan effekten till dom två också.

Nä.. Tror ni tänker lite fel här grabbar... ;)

Han skulle tom effekt till att kunna köpa både fyra och sex element till, men så är kanske bara vi som är skadade som tänker. :P

Redigerat av Bakerman, 10 October 2012 - 10:49.

Postad 10 October 2012 - 10:51

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Det var ju det steget jag kikade på Bakerman, nu6000dsp för 3800:- :)

Men planerna blev drastiskt ändrade idag då TC har slut på alla 15" och väntas tidigast få in dessa i slutet av december. Sen 2 veckors leveranstid på det :(

Så jag har pratat med Jens idag. Bänken som centern står på, den åker bort. Bygger istället 2st lådor på 230liter nettovolym innan element & stag. Blir 2st Dayton HF i varje och driver dessa som en 8ohms last med inuke 6000dsp:n (lämnar då 2x1080W).

Man kan säga att det blir som en 2m bred bänk, 44cm hög & hyffsat djup.

Postad 10 October 2012 - 11:16

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
L26ROY!!!!

Postad 10 October 2012 - 11:46

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
De såg ju riktigt fina ut, men hur många bör man ha för att uppnå samma spl & djup som 4st Dayton HF?

Postad 10 October 2012 - 11:54

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Åtta borde nog räcka.

Blev det dyrt då kanske?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.