Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox 360- Problem

2051 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox 360 Core System (Spelkonsoler) 1 8,42 (77) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Premium 2006 20GB (Spelkonsoler) 3 8,49 (678) Inga priser
Microsoft Xbox 360 E 120GB 2007 (Spelkonsoler) 7 8,59 (249) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Premium HDMI 20GB (Spelkonsoler) 1 8,46 (157) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Arcade 2007 (Spelkonsoler) 3 7,95 (131) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Premium HDMI 2008 60GB (Spelkonsoler) 6 8,79 (107) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Super Elite 2009 250GB (Spelkonsoler) 2 8,83 (17) Inga priser
29 relaterade trådar
Officiell Tråd- Xbox 360 (5039 inlägg) 4 år sedan
Bytestråden för Xboxspel (526 inlägg) 7 år sedan
Yamaha RX-V463, hur koppla ihop? (70 inlägg) 11 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 14 år sedan
Elgiganten har tagit bort Xbox 360 ur sortimentet (64 inlägg) 14 år sedan
Xbox 360 med 250GB (196 inlägg) 15 år sedan
Xbox 360 "Jasper" (734 inlägg) 15 år sedan
Värde på Xbox360 paket? (20 inlägg) 15 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 15 år sedan
Prissänkning Xbox Elite 360 (56 inlägg) 15 år sedan
Playzone Europe AB anmälda för bedrägeri efter några veckor med ny ägare (842 inlägg) 15 år sedan
Nybliven XBOX 360 ägare (55 inlägg) 16 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 16 år sedan
Sennheiser PC350 till xbox360 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Xbox 360 Pro 60gb version (151 inlägg) 16 år sedan
Få gratis Live-guld med nytt account (9 inlägg) 16 år sedan
Kopplingsproblem... (8 inlägg) 16 år sedan
Xbox 360 med 60GB hårddisk och prissänkning på 20GB-versionen (14 inlägg) 16 år sedan
Nya XBOX 360 Arcade! (167 inlägg) 16 år sedan
Premium med HDMI har kommit! (276 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 prissänkt (298 inlägg) 17 år sedan
Mitt Xbox 360 dog igen, får jag en ny med hdmi denna gången? (0 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 Premium -> Elite? (45 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för Xicaxo (5 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 Elite är släppt (824 inlägg) 17 år sedan
Pioneer VSX-1016V - ljud från HDMI (1 inlägg) 17 år sedan
Köpa Xbox 360 Elite. (65 inlägg) 17 år sedan
1080p på Sharp 42 (11 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE-32R51B+XBOX360? (14 inlägg) 19 år sedan

Postad 16 november 2009 - 19:44

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Hmm köpte mig en ny elite bundle igår med 2st spel som ingick.
Till min fasa så upptäckte jag att hdmi-sladd samt adaptern för optiskt ljud ut inte ingick :)
Men jag tog en hdmi-sladd jag hade liggandes hemma och kopplade in den i xboxen.
Har kopplat xbox360 ---> förstärkare ----> lcd-tv med hdmi-sladdar.
Men faen vet om det inte ändå blir 5.1 ljud. Trodde det bara gick med adaptern som har optisk ut.
Körde en sån där testskiva med DD5.1 test ljudspår och den spelar så fint i alla kanaler så :)
Då borde väl spelen vara i 5.1 också eller?

Postad 16 november 2009 - 22:45

Johan-91-91
  • Johan-91-91
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej igen, ehm äre nån som kan vara snäll o skicka ett meddelande till mig om hur man öppnar upp portarna på svenska? tackar

Postad 16 november 2009 - 22:51

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med headsetet som följde med min 360.

Den funkar att skicka voicemails med men i party chat och i MW 2 så hörs jag inte alls.
Finns det någon jäkla inställning eller så jag inte sett?

Postad 16 november 2009 - 23:04

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

HDMI ger 5.1 både i film och allt annat, ja.

Hej igen, ehm äre nån som kan vara snäll o skicka ett meddelande till mig om hur man öppnar upp portarna på svenska? tackar

Lite jobb får du nog göra själv, speciellt eftersom det är omöjligt för någon att berätta exakt hur du ska göra utan att veta vilken router du har, du kan inte räkna med att någon kommer göra det även om man vet det.
www.portforward.com

Postad 17 november 2009 - 14:47

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Ring till supporten för det aktuella märket på routern. Det är olika menyer på de flesta märken. Men beskrivs ju oftast väldigt bra med bilder på portforward också.

Postad 17 november 2009 - 16:45

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

HDMI ger 5.1 både i film och allt annat, ja.

Ok, bra det då :P Läser man manualen till boxen så står det nämligen att man ska ha den där adaptern för optisk ut för DD5.1 ljud så jag bara undrade hur det egentligen låg till :lol:

Postad 18 november 2009 - 10:30

helben
  • helben
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hmm köpte mig en ny elite bundle igår med 2st spel som ingick.
Till min fasa så upptäckte jag att hdmi-sladd samt adaptern för optiskt ljud ut inte ingick :blush:
Men jag tog en hdmi-sladd jag hade liggandes hemma och kopplade in den i xboxen.
Har kopplat xbox360 ---> förstärkare ----> lcd-tv med hdmi-sladdar.
Men faen vet om det inte ändå blir 5.1 ljud. Trodde det bara gick med adaptern som har optisk ut.
Körde en sån där testskiva med DD5.1 test ljudspår och den spelar så fint i alla kanaler så :)

Men du kan va glad att det var en jasper du fick då :P

Postad 18 november 2009 - 17:09

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Men du kan va glad att det var en jasper du fick då ;)

Alla är väl minst jasper nuförtiden eller? Vet inte om den där valhalla eller vad den nu heter har kommit i produktion än.

Postad 18 november 2009 - 20:26

helben
  • helben
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ja, det stämmer att dom flesta är jasper men en del har haft oturen att få en falcon också. Valhalla har tyvärr inte kommit i produktion än.

Postad 22 november 2009 - 20:39

Unregistered8665a605
  • Unregistered8665a605
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med Live. Det har funkat klockrent fram tills i torsdags. Då kunde jag inte komma in på några servrar eller komma in i något online spel. Har testat CoD MW2, Fifa 10. Jag har provat nätverks testat på boxen, där står det att allt fungerar.

Jag har kopplat boxen till en trådlös router. Vad tror ni kan vara fel, det har funkat perfekt, sen bara slutat fungera, utan att jag har gjort något speciellt.

I CoD står de NAT open.

Modemet är ett Zyxel Prestige 645, svart.

Tacksam för hjälp.

Postad 22 november 2009 - 22:19

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med ljudet och min nya 360 Elite.
Nu kör jag med HDMI, har inte haft några problem med HDMI via andra källor eller digitala ljudet på min gamla 360, men nu får jag bara 2.1 ljud i spel.
Jag har testat ändra mellan Dolby Digital 5.1 och med WMA Pro, vad nu det är, men det gör ingen skillnad.
Jag bifogar en bild på hur min förstärkare visar ljudet, vanligtvis ser alla högtalare ut som front L och R men nu så visar den att center och surround finns men den använder det inte... ? Så tolkar jag bilden på min förstärkare.

Någon som har tips på vad jag borde göra, jag kan bara tro att felet ligger i 360 eftersom jag aldrig haft liknande problem tidigare.

Bifogad fil  22112009001.jpg   194,76K   0 Antal nerladdningar

Edit: Var inte meningen att bilden skulle hamna i tråden egentligen då den blev så stor, men jag hittar inget sätt att förminska den så hoppas det inte gör nåt.

Redigerat av derpious, 22 november 2009 - 22:20.

Postad 22 november 2009 - 23:50

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Kör också med hdmi till min förstärkare. Ibland har jag inget ljud alls :(
Kan hjälpa att gå till system settings och koppla om till 2.1 ljud, sen sätta tillbaks till 5.1 eller 5.1 + wmpro.
Min elite är knappt en vecka gammal så det är väl inte det.
Den gamla eliten jag hade körde jag med optisk och det funkade alltid.
En sak jag märkt är att om förstärkaren är "uppvärmd" ordentligt typ kollat på tv en stund eller nåt och sen drar på xboxen så brukar det funka som det ska.
Knepigt i alla fall.
Lustiga är att jag får ingen DD5.1 symbol på förstärkaren, fast det är 5.1 ljud i alla fall ;)

Postad 23 november 2009 - 00:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med Live. Det har funkat klockrent fram tills i torsdags. Då kunde jag inte komma in på några servrar eller komma in i något online spel. Har testat CoD MW2, Fifa 10. Jag har provat nätverks testat på boxen, där står det att allt fungerar.

Jag har kopplat boxen till en trådlös router. Vad tror ni kan vara fel, det har funkat perfekt, sen bara slutat fungera, utan att jag har gjort något speciellt.

I CoD står de NAT open.

Modemet är ett Zyxel Prestige 645, svart.

Tacksam för hjälp.

Du har inte möjligen en flashad box?

Postad 23 november 2009 - 11:59

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Nu kör jag med HDMI, har inte haft några problem med HDMI via andra källor eller digitala ljudet på min gamla 360, men nu får jag bara 2.1 ljud i spel.
Jag har testat ändra mellan Dolby Digital 5.1 och med WMA Pro, vad nu det är, men det gör ingen skillnad.
Jag bifogar en bild på hur min förstärkare visar ljudet, vanligtvis ser alla högtalare ut som front L och R men nu så visar den att center och surround finns men den använder det inte... ? Så tolkar jag bilden på min förstärkare.

Någon som har tips på vad jag borde göra, jag kan bara tro att felet ligger i 360 eftersom jag aldrig haft liknande problem tidigare.

Edit: Var inte meningen att bilden skulle hamna i tråden egentligen då den blev så stor, men jag hittar inget sätt att förminska den så hoppas det inte gör nåt.

gå in under display setting så kan du byta en grej där, du ser när du komer dit, kommer inte ihåg exakt vad den heter... satt i samma sits som dig tidigare

Postad 23 november 2009 - 12:55

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Display settings? Men det är ju ljudet han har problem med :(

Postad 23 november 2009 - 13:54

Unregistered8665a605
  • Unregistered8665a605
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
SC-Zap - Nope jag har ingen flashad box. Den är orörd. Förslag på vad som kan vara fel ?

Postad 23 november 2009 - 16:04

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Display settings? Men det är ju ljudet han har problem med :(

Ja.. men kolla under display settings-> display discovery> sätt denna på disable så ska du nog se att det funkar

Postad 23 november 2009 - 18:44

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Mm, jag har testat lite med den där display recovery, om jag disablar den och går in i ett spel får jag endast stereoljud. Ändrar jag till DD 5.1 med eller utan WMA så blir det exakt samma sak som jag visade i min bild, skitjobbigt.

Postad 23 november 2009 - 22:18

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hejsan.

Det är så att jag har inskaffat mig en svart Xbox 360 Basenhet - Elite (HDMI) som jag har haft lite över en vecka nu.
Nu har jag dock börjat att få problem med att bilden börjar flimra i bakgrunden och kan ge vertikala flimmer, samt att färgen i detta är mörk/blek mot resten av färgen.

Har kopplat enheten med hdmi sladd till min Pio G9 tv och jag hade på 1080P i inställning och det fungerade perfekt, satte sedan ner till 780P och det fungerare korrekt. Nu kan jag dock inte sätta tillbaka på 1080P längre, samt om jag stänger av enheten så blir det bara svart bild när jag startar konsolen igen på kanske 4-5,st försök.

Enheten har fungerat klockrent tills idag då detta problem började uppenbara sig i ett trial arcade spel, jag bytte då spel till castle crushers som vi köpte från live systemet. Men det var samma problem där och problemet finns också i xbox vanliga meny med bleknande färger.

Är detta något som leder till röda ringen döden problemet eller kan det vara något annat välkänt problem?
En polare till mig har fått byta ut sin 360 3,gånger nu tack vare det problemet så jag är ju lite orolig.
Speciellt med tanken att jag inte ens har haft enheten i 2 veckor ännu och redan börjat få problem :/

Edit
Skiten har slocknat helt och hållet nu samt blinkar den med röda lampor på displayen, så blir att skicka tillbaka enheten.

Redigerat av Camridge, 26 november 2009 - 01:01.

Postad 24 november 2009 - 09:37

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Ja.. men kolla under display settings-> display discovery> sätt denna på disable så ska du nog se att det funkar

Provat nu men märker ingen skillnad. Asså jag har 5.1 ljud om förstärkaren är uppvärmd med lite tv-tittande eller nåt, och sen kopplar på xboxen. Samt att DD5.1 lampan inte tänds på min förstärkare. Det gör det dock med dvd-filmer och dylikt.

Postad 24 november 2009 - 09:46

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1 680 inlägg
  • 0

På min receiver lyser bokstaven (L,C,R,SL,SR) om den får en insignal (tex DD5.1). Och sen lyser en ruta runt bokstaven om den faktiskt skickar vidare signalen till en högtalare. Så som jag tolkar din bild får du korrekt signal från 360 men receivern mixar ned den till en stereo signal. På min HK kan man för varje insignal välja hur högtalaruppsättningen ser ut genom att gå in i en av menyerna. Tror den heter Speakers eller SPK eller nåt sånt. Där kan man ställa in vilka högtalare man har tillgängliga (frontar förväntas alltid finnas) och om de är typen Large/Small (dvs om man klipper de lägre frekvenserna till mindre högtalare). Pröva att koppla din 360 till HDMI 1 (förutsatt att den är korrekt inställd för 5.1 ?) och kolla om det funkar, får du ut ljud i alla högtalarna då? Mixtra sen runt med högtalarinställningara för din receiver för HDMI3 ingången.

*red* kikade snabbt i manualen för din receiver och rekommenderar dig att även kika på inställningarna under Settings/Audio/Decode Priority (skall troligtvis vara inställd på Auto) och Settings/Audio/HDMI Audio (skall vara inställd på AMP).

Redigerat av LillKille, 24 november 2009 - 10:18.

Postad 24 november 2009 - 10:24

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag vet att det var många som hade problem med hdmi-ljud för ett år sedan. Det kom någon uppdatering via xbl som gjorde något så att det helt plötsligt försvann.
Sen har det tydligen löst sig hyfsat för de flesta men inte alla. Jag får ju ut 5.1 om jag startar upp grejerna på ett visst sätt. Dock så vill inte min förstärkare (LG HT903TA) tända upp symbolen för DD5.1.
Kan det vara något med "handshaking" mellan de olika hdmi-anslutningarna som krånglar?
Känns nästan så.
För själva hdmi-sladdarna kan väl inte inverka?
Har man hyfsade sladdar och inte absolut lågprissladdar så ska det väl kvitta lika eller?

Redigerat av Chrester, 24 november 2009 - 10:26.

Postad 24 november 2009 - 22:42

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

På min receiver...

Jag har kollat lite på inställningarna för HDMI men hittade ingenting jag kunde ändra på receivern.
Dock var det ett bra tips att testa den på HDMI 1 istället, ska göra det.

Edit: Kom på att jag har kört Ps3 på denna ingång och hade inga problem, tänkte inte på det då iaf så jag kan inte tänka mig att jag hade problem då.

Redigerat av derpious, 24 november 2009 - 22:55.

Postad 24 november 2009 - 23:07

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

På min receiver lyser,,,

Wow, tack.
På HDMI 1 fungerar ljudet som det ska, så jag kan köra med HDMI från datorn på 3an för det är egentligen bara DVI och ljudet tar jag via en annan kabel så löser det alla mina problem.
Så glad jag blir, tack tack.

Postad 25 november 2009 - 16:57

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1 680 inlägg
  • 0

Wow, tack.
På HDMI 1 fungerar ljudet som det ska, så jag kan köra med HDMI från datorn på 3an för det är egentligen bara DVI och ljudet tar jag via en annan kabel så löser det alla mina problem.
Så glad jag blir, tack tack.

Härligt att det löste sig. Önskar jag hade en receiver med HDMI i nu. Allt är så gammalt i mitt hem :blink: ... och bara en HDMI ingång i TV:n har jag.

Postad 28 november 2009 - 22:24

swe4life
  • swe4life
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
går det att koppla ett xbox till en data skärm?

Postad 29 november 2009 - 04:15

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag ser här att ni diskuterat Display Discovery en aning men jag tänkte att jag delar med mig av ett inlägg som jag skrev i en annan tråd där jag förklarar det hela lite bättre.. Jag förklarar även HDMI color space och Reference levels för den som vill veta vad detta innebär. Here it goes:

Problemet som har uppstått för mig och troligtvis en del andra är alltså att om Xbox 360n är kopplad med hjälp av HDMI så känner den efter vilken typ av signal som TVn (eller i mitt fall förstärkaren) kan ta emot, sen rättar konsolen sig efter detta. Detta fungerar dock inte felfritt eftersom 360n upprättar en koppling till TVn och därav känner av att den bara tar emot stereo-ljud. Så för oss som kopplat 360n via HDMI till förstärkaren och sedan HDMI till TVn så spelar det ingen roll att förstärkaren klarar att ta emot surroundljud, då konsolen förbiser detta och hakar upp sig på att TVn (i slutet av kedjan alltså) inte gör det. Man måste därför gå in i system menyn på konsolen och byta från surroundljud till stereo och sedan tillbaka för att det skall börja fungera korrekt (detta gäller vid i princip varje uppstart). Om man däremot sätter på förstärkaren med rätt källa först, startar 360n och därefter byter kanal på TVn. Så fungerar det ibland och 360n fattar att den ska skicka ut surroundljud (det beror på att kedjan egentligen inte är komplett, endast en koppling mellan 360n och förstärkaren har upprättats, 360n vet ännu inte att kedjan fortsätter ytterliggare till en TV som inte stödjer surround). Startar man däremot förstärkare och TV så blir det alltså stereo-ljud (kedjan är komplett och i och med att förstärkaren hamnar som mellanhand så förbises den och 360n rättar sig efter vad TVn i slutet av kedjan klarar av att handera). Det är ett märkligt problem och jag förklarade för Microsoft att deras konkurrent Sony PS3 inte arbetar på detta sätt. Istället väljer man vilka inställningar som ens TV / Förstärkare kan ta emot respektive inte kan ta emot och utifrån det så skickas alltså rätt signal ut oavsett i vilken ordning man aktiverar elektroniken. Det upprättas med andra ord ingen kedja för att känna av vad apparaterna stödjer, utan den förlitar sig helt på vad du knappat in. På Xbox 360n så kan man som bekant ställa in vilken typ av ljud som den skall skicka ut (Digital Stereo, Dolby Digital eller Dolby Digital with WMA Pro) men i och med att den upprättar en kedja och känner av så ignoreras dessa inställningar om den upptäcker att inställningarna är "fel" eller inte stödjs. Efter att ha pratat med Microsoft Kundsupport bad dom att få ringa tillbaka och att någon som har hand om denna typen av problem skulle ringa upp. Mycket riktigt så ringde en kille upp och bad mig svara på ett par frågor. Jag berättade hur allting fungerade och förklarade själva problemet. Vi hade en lång diskussion där vi pratade om varför det kan tänkas vara såhär och han försvarade deras metod som följer "Det är en säkerhetsåtgärd som används för att konsolen alltid ska skicka ut ljud, oavsett om man gjort fel inställningar eller ej. Med andra ord skall man alltid kunna höra ljud och därmed få veta att allting fungerar som det ska". Jag tipsade om en funktion som jag klurat på lite innan killen hade ringt upp. Det handlar om att dela upp Xbox 360ns systeminställningar i två grupper, en för standardanvändare och en för avancerade användare. Så denna funktion (säkerhetsåtgärden) gäller för de som valt att ha standardutförande medan funktionen går att avaktivera för de som valt det avancerande utförandet. Han tyckte att det var en bra idé och lovade att vidarebefordra detta som ett tips för vidareutveckling och förbättring.

Mycket riktigt så har jag upptäckt att efter senaste uppdateringen (den med Facebook, last.fm osv) så finns det nu betydligt fler inställningar att pilla på. Går ni in under system settings -> console settings -> display så hittar ni nu en funktion som heter "Display Discovery" det vill säga att Xbox 360n känner av vad TVn kan ta emot för signaler. Som standard så är denna funktion aktiverad, men har man samma problem som jag hade så skall denna funktionen alltså avaktiveras. Då kommer Xbox 360n alltid att skicka ut det valda ljudformatet oavsett vad TVn eller Förstärkaren stödjer. Ni behöver alltså inte oroa er för att behöva gå in i system menyn och ändra från stereo till surround varje gång ni startar konsolen för att få ljudet att fungera korrekt.

Ett annat litet tips om ni vill få bättre färgåtergivning så finns även en funktion som kallas för "HDMI Color Space" under display settings i konsolen. Här ställer man in vilken typ av färgschema som skall användas. Standardinställningen är Auto där konsolen väljer själv vad som passar bäst beroende på källa. Men jag har märkt att man får en betydligt trevligare färgskala om man byter från Auto till "YCbCr709" som ju används i de flesta högupplösta filmerna på marknaden. Notera dock att de flesta spelen använder RGB, men jag upplever ändå att YCbCr709 levererar en grymt schysst färgskala även på spel (trots att det främst används på filmer). Ni får testa er fram, eventuellt kan ju Source vara ett alternativ då olika färgscheman används beroende på källan.

Ytterliggare en sak som lagts till är "Reference levels" som kan vara värt att spana in. Alla företag definierar inte svart lika, jag läste ett litet exempel som förklarar detta ganska bra. Jag ska göra mitt bästa för att försöka återskapa det.

- Säg att Svart är 0 och 100 är det ljusaste (vitt).
- Säg att Xbox 360n definierar svart som 7.5 och TVn som 0. Då kommer det resultera i att den svarta färgen på den slutgiltiga bilden kommer att se grå och tråkig ut. Det vill säga en helt fel bild som inte motsvarar källan.
- Säg däremot att Xbox 360n definierar svart som 0 (vi vänder på kakan helt enkelt) och att TVn gör det som 7.5. Då kommer det resultera i att bilden blir mycket mörkare än vad den egentligen är tänkt att vara.
Man kan därför behöva rätta till detta och matcha källa med visningsmedium så att bilden blir så korrekt som möjligt. Här gäller det att testa sig fram då jag inte kan ge ett bra svar på hur just din setup är inställd, men genom att välja något av de tre olika alternativen (Standard, Intermediate eller expanded där standard är förvalt) så kommer du snart att hitta den inställning som överensstämmer med din TV. Det kan även hända att det inte blir helt korrekt trots allt, då beror det troligtvis på inställningarna i din TV och man bör därför göra en kalibrering för att försäkra sig om att man fått en så korrekt bild som möjligt. diverse kalibreringsskivor finns ju ute på marknaden och jag antar att ni har hört talas om detta tidigare så jag går inte in så mycket mer på det.

I vilket fall som helst så är det kul att se att mitt klagomål gett resultat (det är ju inte nödvändigtvis bara jag som klagat men dom har iallafall rättat till just det problemet som jag hade). Hoppas att ni också får nytta utav detta och att man äntligen slipper pilla i dashboarden varje gång man startar konsolen för att få ut rätt signaler.

Postad 29 november 2009 - 10:52

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Oojooj välskrivet Downhill :D

Har provat det du tipsat om men antingen är min förstärkare inte som alla andras (LG HT903 TA) eller så är det något annat fel. Alltså jag får ut DD5.1 ljud men den lilla lampan som ska tändas på förstärkaren att det kodar 5.1 ljud tänds inte upp :D ;)

När jag körde med optisk via adaptern som fäljde med min elite så funkade det alltid klockrent. Men man vill ju gärna minimera antalet kablar så hdmi vore ju trevligt om det funkade. Det gör det ju iofs. om man startar upp systemet i en viss ordning. Är väl ingen stor grej egentligen :)

Postad 29 november 2009 - 12:57

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Oojooj välskrivet Downhill :D

Har provat det du tipsat om men antingen är min förstärkare inte som alla andras (LG HT903 TA) eller så är det något annat fel. Alltså jag får ut DD5.1 ljud men den lilla lampan som ska tändas på förstärkaren att det kodar 5.1 ljud tänds inte upp :) ;)

När jag körde med optisk via adaptern som fäljde med min elite så funkade det alltid klockrent. Men man vill ju gärna minimera antalet kablar så hdmi vore ju trevligt om det funkade. Det gör det ju iofs. om man startar upp systemet i en viss ordning. Är väl ingen stor grej egentligen :)

Tackar tackar :D

Jag sitter o funderar lite på varför det inte fungerar för dig. Men är det inte bara så att den tar emot en LPCM-ström (separata kanaler) istället för vanligt komprimerat Dolby Digital ljud (2 kanaler)? Och att det är därför som DD-lampan inte lyser? Linear PCM används ju av till exempel PS3 för att skicka ut de lite mer krävande ljudformaten som till exempel DTS HD och Dolby Digital HD. Då avkodas informationen direkt i konsolen istället för att den (via Bitstream) skickar iväg informationen till förstärkaren och låter den koda av materialet.

Tänk det lite som en .zip-fil innehållandes ljudinformation, vi kan ta .mp3 filer som exempel.
Antingen så öppnar konsolen .zip-filen och skickar iväg .mp3-informationen till förstärkaren (Linear PCM)
Eller så skickar konsolen vidare .zip-filen direkt till förstärkaren och låter den zippa upp informationen (Bitstream)
Som du säkert vet så är Dolby Digital surroundljud i komprimerad form, detta innebär därför att när du kopplar 360n via optisk-kabel så måste materialet fortsätta att vara komprimerat då en optisk-kabel enbart har stöd för två kanaler. Då får förstärkaren jobbet att zippa upp materialet istället för att konsolen gör det.

Alltså, optisk = bitstream och HDMI = Linear PCM. Det går dock att skicka ut signalerna som Bitstream även via HDMI men vad jag vet så finns inte detta som ett valbart alternativ i Xbox 360n. Däremot finns det att välja på PS3.

Så, efter ytterliggare ett långt inlägg (ber om ursäkt för det) så tror jag alltså att det hela beror på att du via optisk skickar ut signalen som bitstream och att förstärkaren då visar detta som att det är Dolby Digital. Men nu när du kör via HDMI så skickas det iväg som Linear PCM vilket är samma sak bara det att konsolen delar upp materialet och skickar ut det i fler än 2 kanaler till förstärkaren. Jag hoppas att du blev något klokare, jag har försökt att förklara så utförligt det bara går. =)

Postad 29 november 2009 - 13:34

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Låter ju trovärdigt :)
Själv har jag inte en aning, det funkade med optisk ut. D.v.s
att symbolen för DD5.1 tändes men inte med hdmi. Ändå får jag 5.1 ljud med hdmi :D
Så det kan mycket väl stämma det du säger ;)

Förresten så provade jag att sätta "color space" på "YCbCr709" och fasen vet om det inte blev lite bättre färgskala :)
Har kört med auto förut. Någon gång provat med source men såg väl ingen direkt skillnad.
Så det får bli "YCbCr709" i fortsättningen :D

Redigerat av Chrester, 29 november 2009 - 13:34.

Postad 29 november 2009 - 14:18

Unregistered57f4afed
  • Unregistered57f4afed
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har försökt söka efter lösningen på mitt problem men hittar inga rätta svar.

Jag använder en Xbox 360 Elite och en 32" tjock-tv, widescreen (Philips). När jag spelar vissa (kanske alla, utan att jag märkt det) spel hamnar delar av bilden ovanför tv-skärmen. Speciellt när jag spelar Fable II är detta ett problem eftersom jag inte kan se mer än en tredjedel av texten i överkant.

Jag har testat alla bildinställningar på tv:n, såvitt jag vet, och både 16:9 och 4:3 på boxen men jag har fortfarande samma problem. Är en relativt ny Xbox-ägare men vet hur man letar runt bland inställningarna men jag har gått bet på detta.

Felet påminner om när man har missat att ställa om från 16:9 till 4:3 när man kör på en 4:3-tv men mitt fel gäller i höjdled, inte bredden.

Postad 30 november 2009 - 09:07

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Vet inte vart jag ska ställa denna fråga. men jag undrar om de senaste 360 är tysta numera?
Jg har en Arcade med HDMI som jag haft 2 år. Har köpt en hårddisk till den för en billig peng.
Nu till mitt problem.
JAg tycker att konsollen låter för mycket. När jag streamer ljud och film så har jag såklart ingen skiva i, fläktjudet är så irriterande högt och precis rätt frekvens för att det ska överrösta det mesta till den grad att jag funderar på att göra av med min 360 till förmån för en ps3.
Men jag gillar 360 mer för bland annat handkontrollen (konsoen är lite snyggare än Slim), jag har en hel del spel och gitarrer mm till den...
Har hört att de senaste 360 ska vara "tysta"
Stämmer detta? Jag vill kunna njuta av musik i volym som man har som bakgrundsmusik och inte höra den irriterande fläkten?
Om det är så byter jag upp till en ny direkt.... (flör det vore skönt att slippa hröa fläktljduet även vid spel, då det låter en del)
alternativt då som sagt måste jag ha en ps3 eller en billig mediaextender som klarar att ta emot streamat spotify från datorn via UPnP..

Postad 24 december 2009 - 17:16

Patrik__u
  • Patrik__u
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej hej
Jag tycker också att den lilla lådan låter något förbaskat... Ska det verkligen behöva vara så? Är det fläkten eller är det själva skivspelaren som låter?
Jag tycker iaf att det är alldeles för mkt.... och liksom föregående talar så är det onekligen så man funderar på att återlämna skrotet....

Postad 24 december 2009 - 18:51

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Det som låter mest är dvd-läsaren. Installera spelen på hårddisk så slipper du stor del av ljudet. Skivan måste du fortfarande ha i, men den kommer inte att snurra.

Postad 24 december 2009 - 20:22

Patrik__u
  • Patrik__u
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Det som låter mest är dvd-läsaren. Installera spelen på hårddisk så slipper du stor del av ljudet. Skivan måste du fortfarande ha i, men den kommer inte att snurra.

tjyvdum fråga då - hur gör man det ?? :huh:

Postad 24 december 2009 - 21:51

Patrik__u
  • Patrik__u
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
glöm det.. ibland glömmer man att google faktiskt är ens vän :huh:
done and done!

Postad 25 december 2009 - 08:11

Unregistered0b87209e
  • Unregistered0b87209e
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Köpte mig en 360 igår och har redan problem nu när jag har kopplat in den.

Problemet:

Kör ut bilden med HDMI till DVI, får inget ljud men det hade jag redan räknat med, har PS3 också men där kör jag ut ljudet optiskt, men det finns ju tydligen inte på 360... :huh:

Så, vad göra? Har inte HDMI i receivern och köra med scart är inget alternativ, och inte köpa en ny TV heller för den delen.

Var inne på att köpa komponentkabel men jag är inte sugen på det, isf skulle det vara HDMI --> komponent och då läste jag om HDCP och jag blev bara tröttare.

Kan ju tillägga att bilden bara blinkar när jag kör den vanliga AV kabeln.

Så antingen ingen bild men ljud eller bra bild och inget ljud. :D

Postad 25 december 2009 - 10:16

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Inte helt hundra vilka kablage som följer med i dagens läge men om du inte har optisk ut på av-kabeln som följde med så får du antingen ta röd och vit och köra stereo eller köpa m$ hdmi kabel till 360, den har precis som komponentkabeln, optisk ut i "klumpen" vid multiportkontakten.

Postad 25 december 2009 - 10:25

Unregistered0b87209e
  • Unregistered0b87209e
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Inte helt hundra vilka kablage som följer med i dagens läge men om du inte har optisk ut på av-kabeln som följde med så får du antingen ta röd och vit och köra stereo eller köpa m$ hdmi kabel till 360, den har precis som komponentkabeln, optisk ut i "klumpen" vid multiportkontakten.

Gött, jag letade bilder på den kabeln (tittade i manualen vilka kablar man kunde välja förutom AV) men jag hittade bara vanliga kablar.

Får dra iväg till mediamarkt eller nåt och kolla vad som finns.

Tack för hjälpen.

Postad 25 december 2009 - 19:44

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Gött, jag letade bilder på den kabeln (tittade i manualen vilka kablar man kunde välja förutom AV) men jag hittade bara vanliga kablar.

Får dra iväg till mediamarkt eller nåt och kolla vad som finns.

Tack för hjälpen.

http://www.ombouwein.....0kabel MS.jpg

Kolla på hålet i på den kontakten man stoppar i Xboxen. Har du inget hål där så får du nog köpa ny sladd, tyvärr. Eller så har jag totalt missuppfattat. Men ja.

Postad 25 december 2009 - 20:36

Unregistered0b87209e
  • Unregistered0b87209e
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

http://www.ombouwein.....0kabel MS.jpg

Kolla på hålet i på den kontakten man stoppar i Xboxen. Har du inget hål där så får du nog köpa ny sladd, tyvärr. Eller så har jag totalt missuppfattat. Men ja.

Jo, jag hittade bild på den kabeln jag ska ha.

Postad bild

Postad 25 december 2009 - 20:42

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Snuskigt dyr bara...

Postad 25 december 2009 - 23:48

Yoshi2000
  • Yoshi2000
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej,

Startade upp min Xbox (Har Pro med HDMI) men nu får jag ingen bild på tvn, men ljudet fungerar. Har kollat alla kablar och att den står på HDTV på kontakten. Var även hos en kompis och testade med hans kablar och hans tv. Samma problem där, ingen bild men ljudet fungerar bra.
Får inga röda ringar eller något felmeddelande. Någon som vet vad problemet kan vara och hur man åtgärdar det?

Kan man lämna in Xboxen på den förlängda garantin när sådan här fel uppstår? Eller är det bara RROD som innefattas av den garantin?

Postad 27 december 2009 - 10:22

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Min xbox har dött. Den har fått fel E74 sopm verkar inenfattas av RROD garantin. nu har jag fått returfraktsedel.
min fråga är vilka saker man ska skicka med? ska man skicka med strömadapter osv? jag har förstått att hårddisken ska man inte skicka tillbaka

Postad 27 december 2009 - 11:03

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0

Min xbox har dött. Den har fått fel E74 sopm verkar inenfattas av RROD garantin. nu har jag fått returfraktsedel.
min fråga är vilka saker man ska skicka med? ska man skicka med strömadapter osv? jag har förstått att hårddisken ska man inte skicka tillbaka

Innan du skickar: http://support.micro...kb/941377/sv-SE
Du skickar bara boxen med kvitto.

Postad 27 december 2009 - 11:42

Unregisteredae821c86
  • Unregisteredae821c86
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Gör om gör rätt :unsure:

självklart kommer problemet tillbaka om du inte tar bort problemet, X-Clampen.

Det är ju den som orsakar problemet. Jag fick även RROD förra veckan.. Men tog bort X-clampen och ersatte med M5 skruvar och sedan gjorde jag en riktigt överhettning.. dvs kylde CPUn undertiden så inte överhettningsskyddet slog in.. Så GPUn kunde bli riktigt varm.

Enligt denna guide http://www.llamma.co...x-clamp_fix.htm

Edit: Jag vet inte om någon sagt det, men man kan läsa av felkoder på 360n utan att ha bild på skärmen,

Genom att man håller in SYNK knappen och klickar på eject under tiden så kommer lysdioderna blinka olika.. 4 ggr..

4 segment tända = 0
3 = 3
2 = 2
1 = 1

Felkoden för problemet med xclampen är 0102,

Kan återkoppla nu.. Nu har det gått över ett år. Och har inte haft ett enda problem med min xbox sen jag installerade fixen :o

Mvh

Postad 27 december 2009 - 14:06

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Innan du skickar: http://support.micro...kb/941377/sv-SE
Du skickar bara boxen med kvitto.

jag har amält konsollen och fått fraktsedel. ok, bara boxen med inget annat.. tackar.

Postad 28 december 2009 - 20:48

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Köpte mig en 360 igår och har redan problem nu när jag har kopplat in den.

Problemet:

Kör ut bilden med HDMI till DVI, får inget ljud men det hade jag redan räknat med, har PS3 också men där kör jag ut ljudet optiskt, men det finns ju tydligen inte på 360... :)

Så, vad göra? Har inte HDMI i receivern och köra med scart är inget alternativ, och inte köpa en ny TV heller för den delen.

Var inne på att köpa komponentkabel men jag är inte sugen på det, isf skulle det vara HDMI --> komponent och då läste jag om HDCP och jag blev bara tröttare.

Kan ju tillägga att bilden bara blinkar när jag kör den vanliga AV kabeln.

Så antingen ingen bild men ljud eller bra bild och inget ljud. :)

sätt i kablarna så du får bra bild i tvn o sen går du bara o köper en digital optisk ljud kabel. bara o koppla kabeln mellan scarten på xboxet till din reciver <_<

Postad 28 december 2009 - 21:02

Unregistered0b87209e
  • Unregistered0b87209e
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

sätt i kablarna så du får bra bild i tvn o sen går du bara o köper en digital optisk ljud kabel. bara o koppla kabeln mellan scarten på xboxet till din reciver :)

Köpte Microsofts egna HDMI-kabel som man fick denna till:

Postad bild

Min originalsladd hade ingen optisk ljudutgång, sniket? Sådär...

Redigerat av Unregistered0b87209e, 28 december 2009 - 21:03.

Postad 29 december 2009 - 09:07

Patrik__u
  • Patrik__u
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hejsan... jag har en liten kort fråga angående dvdspelaren i Xboxen.
det har säkert varit uppe redan, men ärligt så orkar jag inte just nu (eller har egentligen inte tid) att läsa igenom 60 sidor ... Har inte gjort annat än sitta i forum för köp av tv de sista två veckorna...
i alla fall
Om jag kollar på Dvd via X-boxen ser det ut ungefär som spanarna på hill street från TV4 Guld.
Däremot ser ju kanal åtta hur bra ut som helst tex, likaså 1, 2, 3, 4 osv... (alltså vanliga tv-kanaler.)

har jag rätt i att anta att det är spelaren i x-boxen som inte riktigt lyckas leverera - alltså att den är för dålig helt enkelt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.