* Officiell Tråd - Sony Ericsson Satio*
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 februari 2010 - 11:50
Postad 02 februari 2010 - 20:27
Har heller inte något problem med min, dvs jag är nöjd med min lur....jag är nöjd med min också.
Då är vi åtminstone 3.

Redigerat av Core2, 02 februari 2010 - 20:28.
Postad 02 februari 2010 - 21:58
Saknar dock att kunna se om det är från hemm mobil eller jobb osv som det ringer, och att enkelt växla nummer om man inte får svar om man ringer upp ett missat mummer.
Endast den gröna luren gör mig tokig.
Min hänger sig aldrig heller, trots att jag kör ganska många program samtidigt.
Har dock märkt att den verkar tappa pekskärms kallibreringen om man plockar ur batteriet.
Ifs inte så ofta man gör det, men jag byter ibland simkort.
Postad 02 februari 2010 - 23:19
Någon som använder gmail i den medföljande applicationen och har fått den att funka bra? Min bara strular, jag är dock ej säker på att jag har rätt inställningar med utgående och inkommande server osv. Nån som lite kort kan skriva ner sina fungerande inställningar?
Se en eller två sidor bak.
Postad 03 februari 2010 - 10:53
Postad 03 februari 2010 - 11:09
Postad 03 februari 2010 - 14:01
Postad 03 februari 2010 - 18:59
Det är mycket gnäll på satio i denna tråd,min fungerar perfekt,inget strul alls.Mycket bättre än min förra telefon som var en nokia 5800 och den fick mycket beröm i olika recensioner och satio har ju ett liknande gränssnitt plus bättre mer responsiv skärm (och större)Mycket bättre kamera och så vidare.måste finnas en del måndags exemplar ute eller så skriver nokia anställda här...Jag är kräsen vad det gäller mobiler och jag är lika nöjd med satio som med förra favoriten,nokia n95.
Eller så är det kanske så att alla ni som är nöjda är SE-anställda som försöker släta över det stora missnöjet som finns gentemot den här telefonen..........
Postad 03 februari 2010 - 19:39
Aha! Verkar stämma, just kalibrerat om den och nu blev det bättre respons på skärmen igen. Har tidigare fått dra ur batteriet ett par ggr på grund av hängningar, men satte inte det i samband med sämre skärmrespons...Har dock märkt att den verkar tappa pekskärms kallibreringen om man plockar ur batteriet.
Postad 04 februari 2010 - 18:41
Du får gärna beskriva hur du installerade, Signed eller Unsigned?
Väljer man Signed, så måste man uppge telefonens IMEI och göra en donation via PayPal. Jag har inte PayPal. Och fiins det någon risk med att lämna ut sitt IMEI?
Väljer man Unsigned måsta man "sign it with a 17 capabilities developer certificate before installation". Och varifrån får/köper? jag "17 capabilities developer certificate" från?
Jag körde signed o donerade 50 spänn eller va de blir via paypal. Tog någon dag innan det va färdigt sen. IMEI vet jag inte, jag bara skrev i den. Skulle nåt hända så får jag väl ta itu med det då.
/Jonas
Postad 04 februari 2010 - 18:48
När de släppt den luren så kanske en update till sation kommer.
Men jag är över lag nöjd med luren, man vänjer sig vid hur den beter sig lixom o förstår hur man inte ska göra för att den ska krångla.
Ljudet när man lyssnar på musik med lurarna tycker jag dock är helt skit om jag jämför med min w880i. Men w880i är så liten så den har jag som en mp3 spelare numera bara.
/Jonas
Postad 04 februari 2010 - 21:00
Då blir vi 4 st nu...
Saknar dock att kunna se om det är från hemm mobil eller jobb osv som det ringer, och att enkelt växla nummer om man inte får svar om man ringer upp ett missat mummer.
Endast den gröna luren gör mig tokig.
Min hänger sig aldrig heller, trots att jag kör ganska många program samtidigt.
Har dock märkt att den verkar tappa pekskärms kallibreringen om man plockar ur batteriet.
Ifs inte så ofta man gör det, men jag byter ibland simkort.
Är hur nöjd som helst med min mobil, så vi är uppe i 5 personer nu

Postad 04 februari 2010 - 23:18
Skulle vara roligt om man kan utforma dom efter eget huvud....
Postad 05 februari 2010 - 10:06
Ingen som vet om något program för att göra egna "tema för vänteläge"
Blir det inte väldigt tomt då?

Postad 05 februari 2010 - 11:38
Tack
Postad 05 februari 2010 - 11:40
Kolla denna sida där finns en massa program http://cer.opda.cn/en/index.phpIngen som vet om något program för att göra egna "tema för vänteläge"
sen den här med www.satioworld.com
Postad 05 februari 2010 - 14:26
en lätt fråga, finns det något bra GPS program till denna telefon, gärna ett program tex kan: Jag går hemifrån till stan som sedan kan se hur jag gått samt avståndet.
Tack
www.endomondo.com
Jag själv kör den när jag är ute och åker längdskidor. Programmet är gratis att ladda ner. Det kommunicerar med din GPS (exempelvis med google maps). Det mäter hastighet och sträcka, och när jag kommit hem från min skidrunda så kan jag genom att logga in på hemsidan sen se en åkprofil. T.ex. står hur långt jag åkt, hastigheter vid olika intervaller samt en sjysst karta där det ritats ut hur min runda har sett ut. Riktigt smidigt!

Jo, jag är också en nöjd satio användare! Givetvis finns lite småsaker man stör sig på, liksom med alla telefoner. 100% nöjd är man väl aldrig, men jag köpte den mestadels för att den hade sån bra kamera, och där är jag inte besviken för 5 öre på den fronten

Postad 05 februari 2010 - 18:06
Postad 05 februari 2010 - 18:19
Ingen EQ....har sation fått eq ännu?
Har heller inte sett någon info från SE att så ska ske.
Postad 05 februari 2010 - 19:25
Och för den som inte visste, så har Symbian nu blivit OpenSource. Så nu kanske vi kan räkna med lite mer fixar i OSet med hjälp av folk med programmeringskunskaper utanför Symbian och Nokias väggar. (nyhet - http://m3.idg.se/2.1...-oppen-kallkod)
Maybe there's hope after all...
Postad 06 februari 2010 - 12:27
Jag har köpt Handy Weather och registrerat det, men jag misslyckas med att hämta väderutsikterna.
Någon som har en idé vad jag gör för fel?

Postad 06 februari 2010 - 15:23
Svarar mig själv.Någon som har en idé vad jag gör för fel?

Hämtade GPRS inställningarna manuellt från Tele2, men inte utan vidare. Där heter nämligen vår Satio™ U5i!
http://selfwap.tele2...anual_wiz.phtml
I alla fall så fungerar det.

Postad 07 februari 2010 - 08:58
Postad 07 februari 2010 - 14:33
www.endomondo.com
Jag själv kör den när jag är ute och åker längdskidor. Programmet är gratis att ladda ner. Det kommunicerar med din GPS (exempelvis med google maps). Det mäter hastighet och sträcka, och när jag kommit hem från min skidrunda så kan jag genom att logga in på hemsidan sen se en åkprofil. T.ex. står hur långt jag åkt, hastigheter vid olika intervaller samt en sjysst karta där det ritats ut hur min runda har sett ut. Riktigt smidigt!![]()
Jo, jag är också en nöjd satio användare! Givetvis finns lite småsaker man stör sig på, liksom med alla telefoner. 100% nöjd är man väl aldrig, men jag köpte den mestadels för att den hade sån bra kamera, och där är jag inte besviken för 5 öre på den fronten
Även Nokias sportstracker funkar på samma sätt, dessutom om du har tagit en bild under turen så kan du se på kartan (på hemsdian) var bilden är tagen. Jag såg att någon i denna tråd hade attachat Sportstrackern i några inlägg tidigare....
Edit< endomondo verkar inte ha livekarta medans man sportar, eller ? Sportstrackern kan man se på en karta medans man går eller vad man nu gör....
Redigerat av what17ever, 07 februari 2010 - 14:36.
Postad 08 februari 2010 - 21:05
Den som finns på playnow, någon som testat den?
Postad 09 februari 2010 - 07:18
Nån som fått tag i en bra facebook applikation? Vilken kan ni i så fall rekommendera?
Gratis-appen "Snaptu", som finns på PlayNow, innehåller bla en bra ansiktsbok's app.
Postad 09 februari 2010 - 09:14
Jag testade endomondo igår, och jag lyckades inte få fram någon karta direkt i telefonen. Men förutom det fungerade det hur bra som helst. Ska testa sports tracker nästa gång jag äre ute och rör på mig.endomondo verkar inte ha livekarta medans man sportar, eller ? Sportstrackern kan man se på en karta medans man går eller vad man nu gör....
Postad 09 februari 2010 - 09:47
Jag har den som finns på Playnow. Ingen höjdare direkt. Skulle vilja ha tag på en som är bättre.Nån som fått tag i en bra facebook applikation? Vilken kan ni i så fall rekommendera?
Postad 09 februari 2010 - 13:21
Funderar på att köpa en Satio men tvekar om den hänger sig ofta, hur är det med det?Aha! Verkar stämma, just kalibrerat om den och nu blev det bättre respons på skärmen igen. Har tidigare fått dra ur batteriet ett par ggr på grund av hängningar, men satte inte det i samband med sämre skärmrespons...
Postad 09 februari 2010 - 13:40
Postad 09 februari 2010 - 13:43
Har haft min två månader nu,inga problem med den alls.jag uppdaterade den innan jag började använda den.Min hänger sig aldrig. Däremot har den ibland lite konstiga saker för sig. Tex när man pratat så kan den helt plötsligt ha aktiverat kameran. Sen tappar den minneskortet ibland när man läser eller ska skriva sms.
kanske därför den funkar bra.
Postad 09 februari 2010 - 14:01
Har du uppdaterat din då?Min hänger sig aldrig. Däremot har den ibland lite konstiga saker för sig. Tex när man pratat så kan den helt plötsligt ha aktiverat kameran. Sen tappar den minneskortet ibland när man läser eller ska skriva sms.
Postad 09 februari 2010 - 19:56
Förutom GPSen så är jag riktigt nöjd och telefonen fungerar utan problem, speciellt kameran. Har tagit några riktigt grymma panoramabilder. Vissa bilder kan faktiskt bli bättre än vanliga kameror!
Postad 10 februari 2010 - 00:12
Har strul, sitter o lattjar med min Satio och funderar över det bästa temat för vänteläge. Döm om min förvåning när bara SonyEricsson läget funkar. I alla andra lägen börjar Sation muppa sig och vid varje knapptryckning flimrar skärmen bara till och jag kan inte göra några val. Den fattar vad jag vill men hoppar direkt tillbaka till temat utan att jag hinner göra ngt annat. Enda alt som e kvar är att stänga av skiten.
Why?? Ska det behöva vara såhär? Ngn som känner igen strulet o kan tipsa?
Jag vill gärna kunna ha kalendern framme så jag ser direkt på skärmen vad som e på g etc. Men det enda jag kan ha är som sagt SE. Fingeranvändning, helsida, grundläggande och navigeringsfält buggar sig varje gång. Kanske var dumt att sälja bort Heron.
Tacksam för hjälp.
Postad 10 februari 2010 - 02:17
Min GPS funkar perfekt, tar väl en 30sek innan den är uppe och rullarJag är inte nöjd med GPSen, fungerar den bra för er? Den är så dålig så att den inte ens går att använda. Man måste ha klart väder och sen vänta i 5-10 min innan den hittar nån satellit. Kanske jag behöver ominstallera telefonen? Vad tror ni? Eller är den så här dålig?
Förutom GPSen så är jag riktigt nöjd och telefonen fungerar utan problem, speciellt kameran. Har tagit några riktigt grymma panoramabilder. Vissa bilder kan faktiskt bli bättre än vanliga kameror!

Postad 10 februari 2010 - 07:28
Den är uppdaterad. Jag väntar som alla andra på en andra uppdatering.Har du uppdaterat din då?
Postad 10 februari 2010 - 07:35
Testa att ominstallera. Min gjorde likadant. Nu fungerar den...Jag är inte nöjd med GPSen, fungerar den bra för er? Den är så dålig så att den inte ens går att använda. Man måste ha klart väder och sen vänta i 5-10 min innan den hittar nån satellit. Kanske jag behöver ominstallera telefonen? Vad tror ni? Eller är den så här dålig?
Postad 10 februari 2010 - 07:51
Jag är inte nöjd med GPSen, fungerar den bra för er? Den är så dålig så att den inte ens går att använda. Man måste ha klart väder och sen vänta i 5-10 min innan den hittar nån satellit. Kanske jag behöver ominstallera telefonen? Vad tror ni? Eller är den så här dålig?
Har du verkligen slagit på aGPS (assisted GPS), kolla det, så att du inte bara kör på "vanlig" GPS. Meny->platstjänster->plats->positionering->positioneringstjänster. Där ska "positioneringsserver som används" vara Auto, "åtkomstpunkt" vara satt till dit 3G "surfkonto" och "serveradress" vara satt till något som tex supl.sonyericsson.com. Om du kör "vanlig" GPS kan första fixen ta tid, med aGPS går det på sekunder.....
Postad 10 februari 2010 - 12:21
Har du verkligen slagit på aGPS (assisted GPS), kolla det, så att du inte bara kör på "vanlig" GPS. Meny->platstjänster->plats->positionering->positioneringstjänster. Där ska "positioneringsserver som används" vara Auto, "åtkomstpunkt" vara satt till dit 3G "surfkonto" och "serveradress" vara satt till något som tex supl.sonyericsson.com. Om du kör "vanlig" GPS kan första fixen ta tid, med aGPS går det på sekunder.....
Ska testa att ominstallera sen när jag får tid. Jo jag har gjort dom inställningarna på positioneringsserver. Men vad har du för inställningar på positioneringsmetoder? Ska den stå på bara inbyggd GPS eller inbyggd och nätbaserad GPS?
Postad 10 februari 2010 - 14:22
Ska testa att ominstallera sen när jag får tid. Jo jag har gjort dom inställningarna på positioneringsserver. Men vad har du för inställningar på positioneringsmetoder? Ska den stå på bara inbyggd GPS eller inbyggd och nätbaserad GPS?
Man ska ha både nätbaserad och inbyggd gps aktiverade för att få snabb "fix".
Lite trist att man gnäller på sonyericsson och satio när det i själva verket är "skit bakom spakarna".
Får ibland känslan av att de som gnäller på satio helt enkelt är...hur ska jag uttrycka mig för att inte såra någon.. hmmm...inkompetenta?
Postad 10 februari 2010 - 15:31
Tack för den...Man ska ha både nätbaserad och inbyggd gps aktiverade för att få snabb "fix".
Lite trist att man gnäller på sonyericsson och satio när det i själva verket är "skit bakom spakarna".
Får ibland känslan av att de som gnäller på satio helt enkelt är...hur ska jag uttrycka mig för att inte såra någon.. hmmm...inkompetenta?
Postad 10 februari 2010 - 19:31
Fast riktigt så är det ju inte.. Visst finns det ju en del personer som kanske råkar missa en inställning eller två.. Men Satio är en telefon med extremt många brister och för en telefon för 6000 kronor så förväntar man sig inte en mjukvaruversion som fortfarande är i BETA-stadie.. Köper man en telefon för såpass mycket pengar så förväntar man ju sig att saker och ting skall fungera ordentligt och självklart får man vara beredd på att några småsaker kanske inte riktigt fungerar som de ska, men när man kan rabbla saker i flera minuter med saker som inte fungerar, som inte är helt optimerat eller saker som borde anses vara standard i nya telefoner så är det ju någonting som är fel, eller hur?
Under telefonens livstid ute på marknaden så har EN ENDA uppdatering släppts och den verkar inte göra så stor skillnad mot tidigare. Det finns fortfarande otroligt mycket som måste fixas till och det har ingenting med att de som sitter "bakom spakarna" som du väljer att uttrycka det är inkompetenta att göra.. Sony Ericsson borde släppa uppdateringar oftare (om än med mindre innehåll, men i alla fall för att visa att de fortfarande bryr sig). Som det är nu så känns det som att Satio är helt övergiven och utraderad ur deras register och det gör ju givetvis att vi konsumenter blir mer och mer besvikna.. Sen blir ju inte saken bättre när man får käftsmällar som till exempel att "Vivaz" kommer att släppas Q1 2010, En telefon med liknande specifikationer som Satio med samma operativssystem och att den innehåller i stort sett allting som vi hade förväntat oss att Satio skulle ha ifrån första början. (Jag pratar om DLNA-stöd som fanns med på visningsexemplaren av Satio på mässor före release, jag pratar om 720p videoinspelning som finns i konkurrenten Omnia HD, jag pratar om equalizer till musikspelaren som är standard i Symbian S60v5 men som har tagits bort på Satio och så vidare).. Det här har som sagt ingenting med "skit bakom spakarna" att göra, så lägg ner skitsnacket och håll dig ifrån vad som skulle kunna utvecklas att bli personangrepp!
Postad 10 februari 2010 - 19:43
kamera mobil
videomobil
musikmobil
spelmobil
vanlig mobil
community mobil
känns som varje serie blir sämre och sämre
Jag har ägt
K800(bra)
K810(bra)
K850(bra)
C702 (sämst)
C905 (bättre)
Satio(sämst på allt annat förutom kameran)
Redigerat av infreeze, 10 februari 2010 - 19:48.
Postad 11 februari 2010 - 09:38
Fast riktigt så är det ju inte.. Visst finns det ju en del personer som kanske råkar missa en inställning eller två.. Men Satio är en telefon med extremt många brister och för en telefon för 6000 kronor så förväntar man sig inte en mjukvaruversion som fortfarande är i BETA-stadie.. Köper man en telefon för såpass mycket pengar så förväntar man ju sig att saker och ting skall fungera ordentligt och självklart får man vara beredd på att några småsaker kanske inte riktigt fungerar som de ska, men när man kan rabbla saker i flera minuter med saker som inte fungerar, som inte är helt optimerat eller saker som borde anses vara standard i nya telefoner så är det ju någonting som är fel, eller hur?
Under telefonens livstid ute på marknaden så har EN ENDA uppdatering släppts och den verkar inte göra så stor skillnad mot tidigare. Det finns fortfarande otroligt mycket som måste fixas till och det har ingenting med att de som sitter "bakom spakarna" som du väljer att uttrycka det är inkompetenta att göra.. Sony Ericsson borde släppa uppdateringar oftare (om än med mindre innehåll, men i alla fall för att visa att de fortfarande bryr sig). Som det är nu så känns det som att Satio är helt övergiven och utraderad ur deras register och det gör ju givetvis att vi konsumenter blir mer och mer besvikna.. Sen blir ju inte saken bättre när man får käftsmällar som till exempel att "Vivaz" kommer att släppas Q1 2010, En telefon med liknande specifikationer som Satio med samma operativssystem och att den innehåller i stort sett allting som vi hade förväntat oss att Satio skulle ha ifrån första början. (Jag pratar om DLNA-stöd som fanns med på visningsexemplaren av Satio på mässor före release, jag pratar om 720p videoinspelning som finns i konkurrenten Omnia HD, jag pratar om equalizer till musikspelaren som är standard i Symbian S60v5 men som har tagits bort på Satio och så vidare).. Det här har som sagt ingenting med "skit bakom spakarna" att göra, så lägg ner skitsnacket och håll dig ifrån vad som skulle kunna utvecklas att bli personangrepp!
Bäste downhill,
Jag vidhåller att det i många fall, inte alla, är "skit bakom spakarna". Satio och symbian s60v5 är kunskapskrävande och det är faktist inte alla som mäktar med det.
Har man tex inte koll på hur man konfar GPS:en eller e-post i mobilen utan istället skyller på "buggig telefon, ja då är man snett ute. Har man dessutom installerat programvara som uppenbarligen inte är avsedd för satio och får bekymmer, då tycker jag heller inte man kan lasta SE för det. Jmf med att tanka diesel i en bensin driven bil eller sätta en busschaufför att ratta en 747:a.
Du är besviken över uteblivna funktioner såsom DLNA samt 720p och eq. Jag håller med, det borde finnas, helst eftersom just eq verkar vara standard i s60v5, men faktum är väl att varken eq, DLNA eller 720p funnits med i några officiella specar? Eller? (Jag räknar inte ett mässexemplar som en officiell spec lika lite som jag räknar konceptbilar på bilmässor som kommande produktionsmodeller. Jag räknar heller inte inlägg på diverse bloggar och teknosajter som officiella specar. Källkritik är oerhört viktigt i dessa dagar när både kreti och pleti kan sprida vad som helst var som helst)
Vi jämförelse satio - nokia n97 (som jag också ägt) vinner satio i stabilitet varje dag, men visst, jag håller fullständigt med om att det finns buggar och stor potential för förbättringar. Jag är också besviken på det ringa antal uppdateringar till dags datum, men jag både hoppas och tror att det kommer uppdateringar som förbättrar både batteritid, stabilitet samt "adds value".
Jag hade gärna sett att SE kommunicerade/marknadsförde sina uppdateringar på samma vis som tex Apple gör med iPhone. Dels skulle man som ägare av en SE lur ha något att se fram emot och slippa känslan av att vara "övergiven", som du så passande uttryckte det, men även "hålla grytan kokande" för att så hålla intresset och "buzzet" uppe och på så vis locka till sig fler kunder.
Redigerat av Drulle69, 11 februari 2010 - 09:40.
Postad 11 februari 2010 - 11:22
Bäste downhill,
Jag vidhåller att det i många fall, inte alla, är "skit bakom spakarna". Satio och symbian s60v5 är kunskapskrävande och det är faktist inte alla som mäktar med det.
Har man tex inte koll på hur man konfar GPS:en eller e-post i mobilen utan istället skyller på "buggig telefon, ja då är man snett ute. Har man dessutom installerat programvara som uppenbarligen inte är avsedd för satio och får bekymmer, då tycker jag heller inte man kan lasta SE för det. Jmf med att tanka diesel i en bensin driven bil eller sätta en busschaufför att ratta en 747:a.
Du är besviken över uteblivna funktioner såsom DLNA samt 720p och eq. Jag håller med, det borde finnas, helst eftersom just eq verkar vara standard i s60v5, men faktum är väl att varken eq, DLNA eller 720p funnits med i några officiella specar? Eller? (Jag räknar inte ett mässexemplar som en officiell spec lika lite som jag räknar konceptbilar på bilmässor som kommande produktionsmodeller. Jag räknar heller inte inlägg på diverse bloggar och teknosajter som officiella specar. Källkritik är oerhört viktigt i dessa dagar när både kreti och pleti kan sprida vad som helst var som helst)
Vi jämförelse satio - nokia n97 (som jag också ägt) vinner satio i stabilitet varje dag, men visst, jag håller fullständigt med om att det finns buggar och stor potential för förbättringar. Jag är också besviken på det ringa antal uppdateringar till dags datum, men jag både hoppas och tror att det kommer uppdateringar som förbättrar både batteritid, stabilitet samt "adds value".
Jag hade gärna sett att SE kommunicerade/marknadsförde sina uppdateringar på samma vis som tex Apple gör med iPhone. Dels skulle man som ägare av en SE lur ha något att se fram emot och slippa känslan av att vara "övergiven", som du så passande uttryckte det, men även "hålla grytan kokande" för att så hålla intresset och "buzzet" uppe och på så vis locka till sig fler kunder.
Själva grejen är ju att dagens telefoner är extremt sofistikerade och det krävs inte bara "allmän kännedom" för att kunna konfigurera produkterna. När du och jag pratar inkommande och utgående epost-server, SSL/TLS-kryptering eller andra tekniska termer så finns det många som inte vet varken vad det är eller vad det gör.. Den här typen av användare söker sig givetvis till forum där de går in med förhoppningen att någon skall vara snäll att hjälpa till och lösa problemet. Vissa uttrycker sig bra men andra uttrycker sig mindre bra, vissa går direkt på "Telefonen är sämst, aldrig mer SE, nu blir det x" medan andra är tålmodiga och ber om hjälp först. Det kan även bli repetitivt vissa gånger eftersom alla inte håller koll på vad som skrivs i tråden och därför frågar en gång till.. Återigen har detta inte med att användaren i fråga är inkompetent, snarare beror det på lathet (inte orkar söka) eller inte förstår sig på alla termer.. Men här är det viktigt att alla andra som läser tråden fortsätter hålla en trevlig nivå.. Hur skulle du ha känt dig om du går in på ett forum och ber om hjälp eller att du skriver att du är missnöjd och sen kommer någon person och skriver att du är inkompetent!? Det är inget vackert ordval och det finns många andra sätt att förklara folks okunskap, men meningen är ju inte att skrämma bort folk ifrån forumet utan att kunna hjälpas åt och diskutera tillsammans. Eller hur? Ta bara som exempel att du jobbar på en IT-butik (vi säger Ongiganten så hittar vi på en egen kedja). Du står bakom disken för reklamation och återköp, folk kommer in var och varannan dag med samma "fel". Du sitter på lösningen och istället för att hjälpa till så säger du att personen framför dig är inkompetent. Personen i fråga kan inte veta hur vanligt förekommande problemet är och de kan givetvis inte heller stå vid sidan av disken för att se om någon annan ber om hjälp på samma problem och haka på det.. Så, för dig som då står på andra sidan disken så gäller det att hålla humöret uppe och tänka på vad som sägs, att vara beredd på att alla inte har samma tekniska bakgrund som du och försöka göra det bästa av situationen.
Sen så nämner du att du menar personer som haft problem med Symbian men som lagt skulden på Sony Ericsson. Detta är givetvis inte så lätt att veta och återigen gäller det att hålla humöret uppe och inte slänga ur sig en massa dumma påståenden. Speciellt inte om man inte kan formulera sig så att det når ut till rätt målgrupp direkt. Så som du uttryckte dig så menar du att de som har problem med sin Satio är inkompetenta. Riktigt så är det ju inte.
För att svara på din fråga om officiella specifikationer så har du helt rätt, till viss del, vad gäller "DLNA-stöd" så fanns det med på de testexemplar som skickades ut någon månad innan release. Men övriga detaljer är sådant som finns på motsvarande telefoner (läs till exempel Omnia HD som också kör på Symbian S60v5). Vilket givetvis gör att man börjar med önsketänkande i förhoppning om att Sony Ericsson ska lägga in funktionerna. Speciellt när det är saker som är helt relaterade till mjukvara. Alla vet vi att det inte bara är att trycka på en knapp, men om tillräckligt många klagar så är ju chansen större att Sony Ericsson väljer att implementera funktionerna i en kommande uppdatering.
Vad gäller mer frekventa uppdateringar och att SE behöver ha mer direktkontakt med sina kunder så verkar vi vara överens.
Redigerat av Downhill, 11 februari 2010 - 11:24.
Postad 11 februari 2010 - 12:19
Man ska ha både nätbaserad och inbyggd gps aktiverade för att få snabb "fix".
Inkompetenta? Tänk RTFM så har du svaret.
Sen får du gärna intala dig att Satio är en bra och stabil telefon men även om man lyckats få en som inte hänger sig/startar om sig osv, vilket jag lyckades få, så är den så långt ifrån färdig mjukvarumässigt som den kan vara. Ännu en gång fick vi vara buggtestare åt SE och vad fick vi för det? Ingenting. En uppdatering sen release? Tragiskt är ordet.
Visst, man har en riktigt schysst kamera i fickan när man glider omkring med en Satio men utöver det är den en ren frustration.
Tänk bort kamera och skaffa en riktig touchmobil, t.ex iPhone. Jag rättar in mig i ledet och säger något jag aldrig trodde jag skulle göra, once you go iPhone you never go back.
Postad 11 februari 2010 - 12:35
Själva grejen är ju att dagens telefoner är extremt sofistikerade och det krävs inte bara "allmän kännedom" för att kunna konfigurera produkterna. När du och jag pratar inkommande och utgående epost-server, SSL/TLS-kryptering eller andra tekniska termer så finns det många som inte vet varken vad det är eller vad det gör.. Den här typen av användare söker sig givetvis till forum där de går in med förhoppningen att någon skall vara snäll att hjälpa till och lösa problemet. Vissa uttrycker sig bra men andra uttrycker sig mindre bra, vissa går direkt på "Telefonen är sämst, aldrig mer SE, nu blir det x" medan andra är tålmodiga och ber om hjälp först. Det kan även bli repetitivt vissa gånger eftersom alla inte håller koll på vad som skrivs i tråden och därför frågar en gång till.. Återigen har detta inte med att användaren i fråga är inkompetent, snarare beror det på lathet (inte orkar söka) eller inte förstår sig på alla termer.. Men här är det viktigt att alla andra som läser tråden fortsätter hålla en trevlig nivå.. Hur skulle du ha känt dig om du går in på ett forum och ber om hjälp eller att du skriver att du är missnöjd och sen kommer någon person och skriver att du är inkompetent!? Det är inget vackert ordval och det finns många andra sätt att förklara folks okunskap, men meningen är ju inte att skrämma bort folk ifrån forumet utan att kunna hjälpas åt och diskutera tillsammans. Eller hur? Ta bara som exempel att du jobbar på en IT-butik (vi säger Ongiganten så hittar vi på en egen kedja). Du står bakom disken för reklamation och återköp, folk kommer in var och varannan dag med samma "fel". Du sitter på lösningen och istället för att hjälpa till så säger du att personen framför dig är inkompetent. Personen i fråga kan inte veta hur vanligt förekommande problemet är och de kan givetvis inte heller stå vid sidan av disken för att se om någon annan ber om hjälp på samma problem och haka på det.. Så, för dig som då står på andra sidan disken så gäller det att hålla humöret uppe och tänka på vad som sägs, att vara beredd på att alla inte har samma tekniska bakgrund som du och försöka göra det bästa av situationen.
Sen så nämner du att du menar personer som haft problem med Symbian men som lagt skulden på Sony Ericsson. Detta är givetvis inte så lätt att veta och återigen gäller det att hålla humöret uppe och inte slänga ur sig en massa dumma påståenden. Speciellt inte om man inte kan formulera sig så att det når ut till rätt målgrupp direkt. Så som du uttryckte dig så menar du att de som har problem med sin Satio är inkompetenta. Riktigt så är det ju inte.
För att svara på din fråga om officiella specifikationer så har du helt rätt, till viss del, vad gäller "DLNA-stöd" så fanns det med på de testexemplar som skickades ut någon månad innan release. Men övriga detaljer är sådant som finns på motsvarande telefoner (läs till exempel Omnia HD som också kör på Symbian S60v5). Vilket givetvis gör att man börjar med önsketänkande i förhoppning om att Sony Ericsson ska lägga in funktionerna. Speciellt när det är saker som är helt relaterade till mjukvara. Alla vet vi att det inte bara är att trycka på en knapp, men om tillräckligt många klagar så är ju chansen större att Sony Ericsson väljer att implementera funktionerna i en kommande uppdatering.
Vad gäller mer frekventa uppdateringar och att SE behöver ha mer direktkontakt med sina kunder så verkar vi vara överens.
Bäste downhill,
Det var inte min avsikt att dra alla över en kam, så jag kryper till korset och säger att min känsla är att endel av dem som klagar är inkompetenta, inte alla alltså. Jag tycker man ska kalla saker vid dess rätta namn, tex är jag inkompetent att köra buss, eftersom jag med största sannolikhet skulle meja ner allt som kom i min väg om jag nu lyckades få igång fanstyget, vilket är mindre troligt Jag skulle vara inkompetent som VD för SHB och statsminister också för den delen. Jag är även inkompetent att flyga ett 747 och en hel del andra saker som jag gärna slipper redogöra för offentligt. Däremot är jag kompetent att köra MC och att konfa ett e-postkonto. "Inkompetent" i denna kontext är alltså inte samma sak som den vedertagna definitionen i sociala sammanhang, där inkompetens oftast likställs med en person som behöver en förmyndare.
Jag är medveten om att "inkompetent" är ett laddat ord och ironin i mitt första inlägg gick förmodligen inte riktigt fram i alla läger, kanske inte ens i något.
Med den förklaringen hoppas jag att diskussionen kring ordet "inkompetent" är avslutad. Passar även på att be om ursäkt ifall någon känner sig sårad, kränkt eller t.o.m chockad samt skickar med en länk på definitionen av ordet "inkomptent":
http://sv.wiktionary...iki/inkompetent
För att återkoppla till det tråden handlar om med ett ordspråk:
"Det är inte alltid skruvens fel att muttern inte passar".
Postad 11 februari 2010 - 13:45
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar