Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 04 April 2011 - 08:19

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Nu fick du precis halva byggsverige på dig!!

Ja men endast dom med okunskap.

Vet du nåt argument som backar att marklyft är en bra ryggövning?

Alltså du behöver inte komma på nåt själv utan nåt du hört från dom som säger att du ska köra mark.

Postad 04 April 2011 - 14:43

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Ja men endast dom med okunskap.

Vet du nåt argument som backar att marklyft är en bra ryggövning?

Alltså du behöver inte komma på nåt själv utan nåt du hört från dom som säger att du ska köra mark.

Det anses ju som en av dom tre stora övningarna.
Jag själv känner att det tar bra på nedre delen av ryggen,och det räcker för mig.
Sen är det ju så att alla som har någon storlek på gymmet kör den tungt och mycket.

Postad 04 April 2011 - 15:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Marklyft är inte så mycket ryggträning, mer röv, lår och trapz.

Latsdrag och rodd samt backextensions.

Postad bild
Lägg märke till att att höften inte ska böjas utan endast ryggen, bänken ska sluta vid naveln inte vid lårens slut som på bilden.
Personen på bilden ska alltså ner lite.

den där övningen gör jag och jag gillar den, fast jag gör som han på bilden, alltså bänken slutar vid låren, ska ändra på det nästa gång.

jag kör latsdrag och rodd och denna varje pass mån,ons,fre
räcker det för att träna ryggen alltså?

Postad 04 April 2011 - 16:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Det anses ju som en av dom tre stora övningarna.
Jag själv känner att det tar bra på nedre delen av ryggen,och det räcker för mig.
Sen är det ju så att alla som har någon storlek på gymmet kör den tungt och mycket.

Det är många övningar som "tar" på nedre delen av ryggen tex rodd, knäböj, t-bar.

Postad 04 April 2011 - 16:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
3x10 40kg bänk
3x10 32.5kg lutande bänk
3x10 15kg hantelpress
3x10 12.5kg lutande hantelpress

Så såg mitt bröstpass ut idag. Börjar öka sakta men säkert :D

Har ni några tips på bra axelövningar?
Har ju nämnt tidigare att upprätt rodd inte funkar för det smäller i mina armbågar. Såg två killar på gymmet idag som körde med ett v-handtag och hade spetsen mot bröstkorgen och greppade på insidan så att handflatorna pekade utåt. Jag testade det och det funkade kanonbra. Det smällde inte i armbågarna och det gjort inte ont någonstans.

För axlar idag körde jag militärpress i maskin, 3x10 och 20kg+maskinens vikt. Sedan 3x8 i en sån där butterflyflaplflap-maskin på 15kg (gillar inte den riktigt faktiskt). Sedan tog jag en 10kg vikt och lyfte upp den framför mig med raka armar. Gick tills att händerna var lite ovanför axelhöjd. Kände att den inte tog så bra heller. Sedan upprätt rodd med v-handtaget då.

Postad 04 April 2011 - 17:02

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

3x10 40kg bänk
3x10 32.5kg lutande bänk
3x10 15kg hantelpress
3x10 12.5kg lutande hantelpress

Så såg mitt bröstpass ut idag. Börjar öka sakta men säkert :D

Har ni några tips på bra axelövningar?
Har ju nämnt tidigare att upprätt rodd inte funkar för det smäller i mina armbågar. Såg två killar på gymmet idag som körde med ett v-handtag och hade spetsen mot bröstkorgen och greppade på insidan så att handflatorna pekade utåt. Jag testade det och det funkade kanonbra. Det smällde inte i armbågarna och det gjort inte ont någonstans.

För axlar idag körde jag militärpress i maskin, 3x10 och 20kg+maskinens vikt. Sedan 3x8 i en sån där butterflyflaplflap-maskin på 15kg (gillar inte den riktigt faktiskt). Sedan tog jag en 10kg vikt och lyfte upp den framför mig med raka armar. Gick tills att händerna var lite ovanför axelhöjd. Kände att den inte tog så bra heller. Sedan upprätt rodd med v-handtaget då.

Var det du som hade problem med snebänk? Isf har det löst sig?

Upprätt rodd ska du inte göra alls, sliter på axlarna, likaså lyft framåt.

Börja med stående hantelpress sen axelpress i smith eller maskin, jag föredrar smithen med stången bakom nacken om du kan det utan att pressa fram huvudet.
Avsluta med sidolyft med hantel/maskin.

Postad 04 April 2011 - 17:11

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Problem med lutande bänk, nja... Tar bara ovanligt lite i det tycker jag. Men det tar sig väl det också förr eller senare.

Okej, så rodden och lyft framåt skippar jag alltså...

Stående hantelpress (eller sittande för den delen) har jag aldrig kört. Jag får tyvärr inte stången bakom nacken, det har jag testat förr. Jag är inte så vig och rörlig om man säger så :D

Och jag tror att jag testar sidolyft med hantlar istället för maskinen då det bara tog på samma muskler som när man kör shrugs, vilket jag för övrigt körde idag. 3x10 och 55kg. Var tvungen att använda dragremmar, tyvärr. Men jag får låna brorsans grippers så han skulle ta hem dom åt mig till helgen.

Postad 04 April 2011 - 17:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Problem med lutande bänk, nja... Tar bara ovanligt lite i det tycker jag. Men det tar sig väl det också förr eller senare.

Stående hantelpress (eller sittande för den delen) har jag aldrig kört. Jag får tyvärr inte stången bakom nacken, det har jag testat förr. Jag är inte så vig och rörlig om man säger så :D

Det var nån här som fick ont av snedbänk men det kanske inte var du.

Det är vanligt att man är svagare i snedbänk, du aktiverar pectoralis mindre och då blir det mindre kraft.

Stående press har en liten fördel och det är att du kan force-reppa med att skjuta ifrån lite med knäna när du börjar bli trött. Annars en mycket bra övning samt att den även tränar Serratus Anterior och det är ju aldrig fel :)

Redigerat av Lactoferrin, 04 April 2011 - 17:24.

Postad 04 April 2011 - 17:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
köpte några burkar kesella igår, både vanlig, light och vanilj
la märke till att det skiljer i proteinmängd mellan dom olika

vanlig maturell - 10g protein/100g
light - 13g protein/100g och väldigt lite fett och kolhydrater
vaniljen - överlägset godast, smakar godis :D men innehåller bara 7,5g protein/100g och ganska mycker kolhydrater

vet inte varför det skiljer så mycket mellan dom olika men lighten verkar ju va att föredra då den innehåller minst kolhydrater och fett samt mest protein.

blandade med fun light jordgubb och smaken blev precis som jordgubbsyoghurt

finns det någon nackdel med att proppa i sig ett par burkar om dagen?

Postad 04 April 2011 - 17:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Det var nån här som fick ont av snedbänk men det kanske inte var du.

Det är vanligt att man är svagare i snedbänk, du aktiverar pectoralis mindre och då blir det mindre kraft.

Stående press har en liten fördel och det är att du kan force-reppa med att skjuta ifrån lite med knäna när du börjar bli trött. Annars en mycket bra övning samt att den även tränar Serratus Anterior och det är ju aldrig fel :D

Ah, jo. Jag fick ont av det förut, men känner inte av det nu. Har väl helt enkelt förbättrat tekniken.

Har kört lite stående axelpress med stång och sista repsen brukar jag skjuta ifrån lite med knäna för att orka. Det kanske är bättre då att köra med stång istället för hantlar, eller?

Postad 04 April 2011 - 17:58

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

finns det någon nackdel med att proppa i sig ett par burkar om dagen?

Dålig andedräkt? :D

Det är väl ingen fara men mycket kasein påverkar IGF1 och kan ge upphov till cancer om jag inte minns helt fel samt att det hämmar upptag av zink.

Har kört lite stående axelpress med stång och sista repsen brukar jag skjuta ifrån lite med knäna för att orka. Det kanske är bättre då att köra med stång istället för hantlar, eller?

Jag anser att hantlar är bättre än stång, får bättre ROM och så slipper du föra stången runt ansiktet. Kommer ihåg när jag force-reppa en gång med stång och den slog upp i hakan, j*vla tur att tungan inte var mellan tänderna då, blev en kraftig smäll.
Blir även lite stabilitetsträning oxå med hantlarna, ser ingen anledning att köra med stång förutom i smithen då den ger stabilitet.

Postad 04 April 2011 - 18:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Dålig andedräkt? :)

Det är väl ingen fara men mycket kasein påverkar IGF1 och kan ge upphov till cancer om jag inte minns helt fel samt att det hämmar upptag av zink.

är det ungefär lika farligt som allt annat som kan ge cancer som är bevisat i alla studier som man kan läsa om på aftonbladet eller är det verkligen farligt?
eller är det som med allt annat att det KAN va farligt om man äter 1000000000000000 ton om dagen typ?

det rör sig typ om 1-2 burkar om dagen, och kanske inte ens varje dag
fast då kan jag ju nästan lista ut själv att det inte är så farligt kanske :D

Postad 04 April 2011 - 18:14

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag anser att hantlar är bättre än stång, får bättre ROM och så slipper du föra stången runt ansiktet. Kommer ihåg när jag force-reppa en gång med stång och den slog upp i hakan, j*vla tur att tungan inte var mellan tänderna då, blev en kraftig smäll.
Blir även lite stabilitetsträning oxå med hantlarna, ser ingen anledning att köra med stång förutom i smithen då den ger stabilitet.

Okej, tack för tipsen. Ska testa det nästa gång det blir att träna axlar.

Postad 04 April 2011 - 18:17

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

är det ungefär lika farligt som allt annat som kan ge cancer som är bevisat i alla studier som man kan läsa om på aftonbladet eller är det verkligen farligt?
eller är det som med allt annat att det KAN va farligt om man äter 1000000000000000 ton om dagen typ?

Det är det som jag känner till som är negativt annars är det en bra produkt. Du borde köpa Lidls kvarg istället för Kesella, den kostar hälften och så tycker jag att den är godare. Sen finns det den smaksatta som vi diskutera några sidor tidigare.

Postad 04 April 2011 - 18:27

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Lite googling:

Abstract

Försök med gnagare visade att den insulinliknande tillväxtfaktorn IGF-I påskyndade bröstcancercellers tillväxt och en förhöjd halt av IGF-I påvisades i bröstcancertumörer. Redan mycket små mängder, som några nanogram, kunde påverka tillväxten. Bröstmjölk från alla däggdjur innehåller hormoner och speciella tillväxtfaktorer, bland annat IGF-I, kasein, prolaktin och östrogen. Kvantitativa studier slog fast ett samband mellan bröstcancer och ett långvarigt regelbundet intag av mejeriprodukter framför allt mjölk och ost. Med utgångspunkt från den kunskap som finns inom forskarvärlden idag kan kvinnor med bröstcancerdiagnos informeras så att de själva får ta ställning till om de vill förändra sitt intag av mejeriprodukter.

http://www.frisk.pån...dex/109492.html

Förr åt jag massor av kvarg men har börjat äta mycket ost och ägg istället, ledsna ur på kvarg men det mättar bra.

Postad 04 April 2011 - 18:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Lite googling:

http://www.frisk.pån...dex/109492.html

Förr åt jag massor av kvarg men har börjat äta mycket ost och ägg istället, ledsna ur på kvarg men det mättar bra.

ok, där ser man , men tror inte man ska skrämma upp sig i onädan faktidkt. tror man kan hitta sånna texter om det mesta man stoppar i sig :D

har inget lidli närheten men nästa gång jag är där kan jag ju köpa med en pall :)

Postad 04 April 2011 - 19:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Nån som har testat Eiselt DoublePro Strawberry eller vanilj? Jag visste inte ens att dom smakerna fanns men blev lite nyfiken, jag har jämt kört hårt på Fairing när jag köpt kasein så jag har väl missat dom smakerna. Har nyligen köpt Fairing Sloow skogsbär, har inte hunnit smaka på den än.

Postad 04 April 2011 - 20:01

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Nån som har testat Eiselt DoublePro Strawberry eller vanilj? Jag visste inte ens att dom smakerna fanns men blev lite nyfiken, jag har jämt kört hårt på Fairing när jag köpt kasein så jag har väl missat dom smakerna. Har nyligen köpt Fairing Sloow skogsbär, har inte hunnit smaka på den än.

Jag har vanilj hemma. Jag hatar egentligen vaniljsmak på proteinpulver, men den här är faktiskt helt ok! Jag brukar blanda i lite kakao och göra pudding av den, det blir riktigt gott.

Postad 04 April 2011 - 20:07

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Att bland Whey FX med mjölk get förbaskat mycket skum. Dessutom var man tvungen att skaka som en tok för att undvika klumpar.

Postad 04 April 2011 - 20:12

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag har vanilj hemma. Jag hatar egentligen vaniljsmak på proteinpulver, men den här är faktiskt helt ok! Jag brukar blanda i lite kakao och göra pudding av den, det blir riktigt gott.

Ska nog prova den vid nästa order, även strawberry.

Att bland Whey FX med mjölk get förbaskat mycket skum. Dessutom var man tvungen att skaka som en tok för att undvika klumpar.

Så blir det ofta när man blandar med mjölk.

Postad 04 April 2011 - 20:54

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Fick mina Whey FX idag, det skummade betydligt mindre än när dom hette Pro FX. Smaken var helt ok också. Jag blandar iofs alltid med vatten (äckligt annars) så det kanske skummar om man kör med mjölk. Trevligt att GV verkar vara med i matchen igen!

Jag väntar spänt på drömmarna som Lacto nämnde i samband med ZMA-intag :D

Postad 04 April 2011 - 20:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Fick mina Whey FX idag, det skummade betydligt mindre än när dom hette Pro FX. Smaken var helt ok också. Jag blandar iofs alltid med vatten (äckligt annars) så det kanske skummar om man kör med mjölk. Trevligt att GV verkar vara med i matchen igen!

Jag väntar spänt på drömmarna som Lacto nämnde i samband med ZMA-intag :D

får min FX imorgon . vilken smak tog du?
hoppas dom är bra och goda för dom var billiga på GV

Postad 04 April 2011 - 20:59

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jo, det är bättre (enligt mig) att blanda med vatten än med mjölk :D

Postad 04 April 2011 - 21:14

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

ok, där ser man , men tror inte man ska skrämma upp sig i onädan faktidkt. tror man kan hitta sånna texter om det mesta man stoppar i sig :D

har inget lidli närheten men nästa gång jag är där kan jag ju köpa med en pall :)

Nej totalt onödigt att skrämma upp sig, kan tänka mig att det är farligare att ta två cigaretter om dagen än att äta 1kg kvarg om dagen.
I våra kära kaffebönor så finns det 800kemikalier, 21 av dessa har testats på djur och 16 av dem ansågs kunna ge cancer till gnagare.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 04 April 2011 - 21:15.

Postad 05 April 2011 - 09:27

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Jo, det är bättre (enligt mig) att blanda med vatten än med mjölk :D

Kollos päron/vanilj smakar exakt som päronsplitt om man blandar med mjölk!
Nästan onödigt god....

Postad 05 April 2011 - 09:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nästan onödigt god....

Fan va gött det lät då, pärondplit är lätt den godaste glassen som finns :D

Postad 05 April 2011 - 15:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Nästan onödigt god....

Fairing har även en proteinbar med samma smak och så kommer Complete 3 med päron/vanilj snart.

Jag saknar smakerna skogsbär och banan, sjukt goda och ovanliga, är nog ett år sen dom fanns.

Postad 05 April 2011 - 15:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
fick hem min whey FX men raspberry milk smak.
sjukt god, smakar milkshake
fick paketet levererat till jobbet, väldigt smidigt
fick även med en shaker på köpet.

hur länge håller sig pulvret i en öppnad påse?

Postad 05 April 2011 - 15:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Du måste ha en klämma runt påsen eller hälla över det i en tät burk, då håller det länge.

Postad 05 April 2011 - 15:19

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0

Får mitt imorgon =). Fick du en shaker? Jag köpte ju en :D.

Postad 05 April 2011 - 15:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
haha klantigt att köpa en :P
har du tur får du två st i paketet då :D

Du måste ha en klämma runt påsen eller hälla över det i en tät burk, då håller det länge.

har varken en klämma eller en tät burk
men jag rullade ihop den så jag tror den blev ganska tät, kan j uställa nåt tungt på den också så den inte rullar upp sig.
annars får jag väl skynda mig att dricka upp den jag har i burk, då kan jag ju ta den burken, eller så får jag blanda :)

Postad 05 April 2011 - 15:57

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

haha klantigt att köpa en :P
har du tur får du två st i paketet då :D

har varken en klämma eller en tät burk
men jag rullade ihop den så jag tror den blev ganska tät, kan j uställa nåt tungt på den också så den inte rullar upp sig.
annars får jag väl skynda mig att dricka upp den jag har i burk, då kan jag ju ta den burken, eller så får jag blanda :)

Eller kanske köpa ett gäng klämmor för typ 10kr.
Då har du till vanliga proteinet,kvällsproteinet,kreatinet osv....

Postad 05 April 2011 - 15:59

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Körde 70kg och 5x6 reps i marklyft idag. Bättrat till tekniken.
Visst är det så att man ska ha stången så nära benen som möjligt? Tror jag fått något blåmärke på smalbenen för man har dragit stången emot dom :D

Dock så gick övriga ryggpasset åt ****. Orkade ingenting (knappt 40kg i latsdrag och 35 i rodd). Armarna tog slut efter 3-4 reps :S

Postad 05 April 2011 - 16:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Eller kanske köpa ett gäng klämmor för typ 10kr.
Då har du till vanliga proteinet,kvällsproteinet,kreatinet osv....

jo det kan jag ju göra, men hur många olika pulverdrinkar tror du jag har?

jag använder en och samma till frukost, innan träning och efter behov och sug :D

Körde 70kg och 5x6 reps i marklyft idag. Bättrat till tekniken.
Visst är det så att man ska ha stången så nära benen som möjligt? Tror jag fått något blåmärke på smalbenen för man har dragit stången emot dom :P

Dock så gick övriga ryggpasset åt ****. Orkade ingenting (knappt 40kg i latsdrag och 35 i rodd). Armarna tog slut efter 3-4 reps :S

vad brukar du köra i latsdrag och rodd?
jag har alltid problem med latsen, tycker den är skitjobbig, dock har jag ökat på rodden och tycker den går bättre och bättre :)

Postad 05 April 2011 - 16:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

vad brukar du köra i latsdrag och rodd?
jag har alltid problem med latsen, tycker den är skitjobbig, dock har jag ökat på rodden och tycker den går bättre och bättre :D

Har en tendens att glömma. Men har för mig att jag brukar köra 45 i latsdrag och 45 i rodd med v-handtag och 40 med sånt där brett handtag.

Postad 05 April 2011 - 16:48

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

jo det kan jag ju göra, men hur många olika pulverdrinkar tror du jag har?
jag använder en och samma till frukost, innan träning och efter behov och sug :D

Nu ja!
Om ett tag ser det ut som en hälsokostbutik i hyllorna... :)

Postad 05 April 2011 - 17:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nu ja!
Om ett tag ser det ut som en hälsokostbutik i hyllorna... :)

hehe ja kanske :)

Postad 06 April 2011 - 15:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
träningen gick bra idag trots en tendens av huvudvärk som jag tror kommer från min extremt stela nacke (muskelknutor) kan knappt böja huvet frammåt :)
nån sm vet vad man kan göra åt det?

vet inte vad jag gör för fel på bänkpressen alltså, känns inte som jag använder bröstmusklerna alls, blir liksom trött i armarna istället.
kan gå direkt från bänken bort till cablecrossen och göra 10 reps där utan problem

har testat att hålla längre ut på stången men det blir bara jobbigare
några tips?

Postad 06 April 2011 - 15:57

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

träningen gick bra idag trots en tendens av huvudvärk som jag tror kommer från min extremt stela nacke (muskelknutor) kan knappt böja huvet frammåt :)
nån sm vet vad man kan göra åt det?

Väldigt vanligt, lika dant för mig. Jag kom precis hem efter en grym massage på STHLM Physique. Ni som är i närheten av Vasastan i STHLM måste testa, bra pris oxå och starka nypor.

vet inte vad jag gör för fel på bänkpressen alltså, känns inte som jag använder bröstmusklerna alls, blir liksom trött i armarna istället.

Du har stången för långt ner mot magen, prova att ha stången parallellt med överarmarna. Stången kommer då hamna i halshöjd och det ger bättre aktivering av pectoralis.

Redigerat av Lactoferrin, 06 April 2011 - 15:58.

Postad 06 April 2011 - 16:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Väldigt vanligt, lika dant för mig. Jag kom precis hem efter en grym massage på STHLM Physique. Ni som är i närheten av Vasastan i STHLM måste testa, bra pris oxå och starka nypor.

Du har stången för långt ner mot magen, prova att ha stången parallellt med överarmarna. Stången kommer då hamna i halshöjd och det ger bättre aktivering av pectoralis.

är det massage som gäller alltså?
misstänker delvis på att det beror på att jag står upp på jobbet med huvudet böjt neråt och åt höger hela dagen, det är på höger sida jag har ont.
samt att jag sitter som en hösäck i soffan med datorn i knät, även då böjer jag ju huet neråt, det ska tydligen inte vara bra.

angående bänkpressen har du nog rätt, jag har absolut inte stången i halshöjdutan mer i brösthöjd, ska testa ha den högre upp på fredag så får vi se om det hjälper :)

Postad 06 April 2011 - 16:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

är det massage som gäller alltså?
misstänker delvis på att det beror på att jag står upp på jobbet med huvudet böjt neråt och åt höger hela dagen, det är på höger sida jag har ont.
samt att jag sitter som en hösäck i soffan med datorn i knät, även då böjer jag ju huet neråt, det ska tydligen inte vara bra.

angående bänkpressen har du nog rätt, jag har absolut inte stången i halshöjdutan mer i brösthöjd, ska testa ha den högre upp på fredag så får vi se om det hjälper :)

Ja om du är stel så är massage the shit men du kan förebygga med träning, en polare till mig har/hade samma problem men börja träna nacken i en liggande bencurl-maskin, sitter på golvet under och har dynan, som normalt sett är på vaderna, i bakhuvudet och vickar huvudet fram och tillbaka.

Kom ihåg att du måste sänka vikten på bänkpressen när du kör högre upp.

Postad 06 April 2011 - 16:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ja om du är stel så är massage the shit men du kan förebygga med träning, en polare till mig har/hade samma problem men börja träna nacken i en liggande bencurl-maskin, sitter på golvet under och har dynan, som normalt sett är på vaderna, i bakhuvudet och vickar huvudet fram och tillbaka.

Kom ihåg att du måste sänka vikten på bänkpressen när du kör högre upp.

ah smart tips med nackövningen, den ska testas :)

men nu har jag ju bara testat bänkpress med 30 kg, mycket lättare än så blir det ju inte :)
jag knaske orkar det med fast jag har stången längre upp om tekniken blir mer rätt då?

jag brukar värma upp med stången ca 10-15 reps, vet inte om det är bra ellr dumt men jag har fått för mmig att alla andra gör det så...

Postad 06 April 2011 - 16:56

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

ah smart tips med nackövningen, den ska testas :)

men nu har jag ju bara testat bänkpress med 30 kg, mycket lättare än så blir det ju inte :)
jag knaske orkar det med fast jag har stången längre upp om tekniken blir mer rätt då?

jag brukar värma upp med stången ca 10-15 reps, vet inte om det är bra ellr dumt men jag har fått för mmig att alla andra gör det så...

Nä det kanske kan bli svårt att sänka då men vem vet du kanske blir starkare med stången höre upp.

Uppvärmning får du göra som du vill, jag värmer aldrig upp, första settet får bli min "uppvärmning", jag är mer försiktig och tar inte i lika mycket och känner efter vart start och slutläget är, det stramar och sträcker i pecksen när stången touchar bröstet under första settet så den stretchningen ser jag som uppvärming.

Postad 06 April 2011 - 17:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag kör med stången 10-20 reps och två set först. Mjuka upp musklerna och värma upp, kör snabba reps också. Sedan lastar jag på. Och stången tar i bröstet precis ovanför bröstvårtorna och det tar bra för mig :)

Postad 06 April 2011 - 17:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
jag får testa och se vad jag gillar mest :)

Postad 06 April 2011 - 17:22

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jag får testa och se vad jag gillar mest :)

Kör på det som aktiverar pectoralis mest, när du har stången mot bröstet känn efter och "vrid" på armbågarna för att hitta kontakten med pecsen.

Postad 06 April 2011 - 17:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
vet inte riktigt hur det ska kännas när man "hittar kontakten" men det kanske man märker, får exprimentera lite på fredag

Postad 06 April 2011 - 17:51

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Apropå uppvärmning: Jag värmde aldrig upp tidigare, efter ett badmintonpass på en timme trodde jag att det skulle gå åt **** på bröst, att jag var slut, körde faktiskt på 25% mer i vikt den gången, trodde kompisen bytt vikter och avbröt :) efter några reps fly förbannad pån

Postad 06 April 2011 - 20:44

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

vet inte riktigt hur det ska kännas när man "hittar kontakten" men det kanske man märker, får exprimentera lite på fredag

vid varje rep så spänner du till bröst musklerna när du har stången i högt läge, då hittar du kontakten, föreställ dig att du ska bryta sönder stången på mitten.. ett annat tips är även att köra en riktigt pump set, kör med lite lägre vikter och en aningen snabbt, stången ska inte röra brösten.. kör ett set. med 15-20 reps vila ett par minuter och känn blod flödet i brösten då är det även lättare att få kontakt i dom tyngre seten

Postad 06 April 2011 - 20:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

vid varje rep så spänner du till bröst musklerna när du har stången i högt läge, då hittar du kontakten, föreställ dig att du ska bryta sönder stången på mitten.. ett annat tips är även att köra en riktigt pump set, kör med lite lägre vikter och en aningen snabbt, stången ska inte röra brösten.. kör ett set. med 15-20 reps vila ett par minuter och känn blod flödet i brösten då är det även lättare att få kontakt i dom tyngre seten

tackar, ska testa bryta av stången :)

jag körde ca 15 snabba med stången förut som uppvärmning

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.