Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 April 2014 - 11:13

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag vet bara att jag såg skillnad på mina två kablar.

Klippte bilden mycket med den första kabeln? Annars så har du exakt samma bild nu som då (om du inte gjort inställningar på projjen, receivern etc). Hela grejen med en digital signal är att den inte skall påverkas. Antingen kommer den fram perfekt eller inte alls.

Postad 18 April 2014 - 11:35

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag har skrivit det här förr, men jag kan väl dunka huvudet i stenväggen en gång till.

Jag var i en affär någonstans i Sverige, och in kommer några kompisar, bland annat en djup själsfrände till alla så kallade icketroende här.
Det var lugnt i affären så dom skulle testa ett gäng kablar (hdmi) i varierande prisklass, från riktigt billigt till mycket dyrare, men vad jag vill komma fram till är att er själsfrände den djupt icketroende, sade att när testet var slut att han hade ingen aning att det kunde skilja så mycket, och det var er icketroende själsfrände som sade detta, så gör oss alla här på forumet en tjänst innan man bara säger att det inte är någon skillnad testa själva.

Det duger inte att säga att jag vill inte testa för det är ju inte någon skillnad, det är ju som att min son säger till mig att han inte gillar maten,och då säger jag att hur vet du det du har ju inte smakat, så för allas skull här testa själva eller LÄGG NER den här diskussionen för den leder ju ingenstans i alla fall.

Postad 18 April 2014 - 11:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Om jag köper en dyr hdmi kabel vad får jag ut av den (bild) som man inte får med en billigare?

Redigerat av mcmike, 18 April 2014 - 11:39.

Postad 18 April 2014 - 11:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Den här diskussionen leder alltid till något :D Den har ju fortsatt och jag har till och med hunnit vara avreggad en månad. Ändå är den kvar iom att ingen vill ge sig ;)

Om man skall tro något så finns den kvar även om en månad :D Mer en gissning ;)

Postad 18 April 2014 - 11:48

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
:)

Om jag köper en dyr hdmi kabel vad får jag ut av den (bild) mot en billigare?

Som jag skrev här tidigare,det finns dom som ser skillnad, nu är inte jag rätt person att förklara det tekniska men jag och många med mig har gjort som jag skrev, att innan jag antar något så vill jag åtminstone testa, jag åker till en butik och provar både ljud och bild kablar, eller så lånar jag med mig hem.

Har alltid funkat klockrent (eller som Hifi_Perra här säger det finns 2 läger och ingen vill ge sig och det är väl ur den synpunkten jag tycker att man skall lägga ner, för det här är ingen diskussion det är pajkastning och påhopp fram och tillbaka.

Men i alla fall ha en trevlig Påsk allihop därute, och ta ett par Pilsner det skall jag. :)

Postad 18 April 2014 - 11:59

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Jag har skrivit det här förr, men jag kan väl dunka huvudet i stenväggen en gång till.

Jag var i en affär någonstans i Sverige, och in kommer några kompisar, bland annat en djup själsfrände till alla så kallade icketroende här.
Det var lugnt i affären så dom skulle testa ett gäng kablar (hdmi) i varierande prisklass, från riktigt billigt till mycket dyrare, men vad jag vill komma fram till är att er själsfrände den djupt icketroende, sade att när testet var slut att han hade ingen aning att det kunde skilja så mycket, och det var er icketroende själsfrände som sade detta, så gör oss alla här på forumet en tjänst innan man bara säger att det inte är någon skillnad testa själva.

Det duger inte att säga att jag vill inte testa för det är ju inte någon skillnad, det är ju som att min son säger till mig att han inte gillar maten,och då säger jag att hur vet du det du har ju inte smakat, så för allas skull här testa själva eller LÄGG NER den här diskussionen för den leder ju ingenstans i alla fall.

Problemet är att du inte använder kritiskt tänkande och förväntar dig att alla andra fungerar likadant..

Den här "en affär någonstans i Sverige" och "kompisar" är mest troligt något du fantiserat ihop för att passa dig.
Du får ju komma med bevis om du vill att främmande människor ska tro dig.

Kom med bevis på det du påstår, så kan vi börja diskutera.

Postad 18 April 2014 - 11:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Som jag skrev här tidigare,det finns dom som ser skillnad, nu är inte jag rätt person att förklara det tekniska men jag och många med mig har gjort som jag skrev, att innan jag antar något så vill jag åtminstone testa, jag åker till en butik och provar både ljud och bild kablar, eller så lånar jag med mig hem

Men i alla fall ha en trevlig Påsk allihop därute, och ta ett par Pilsner det skall jag. :)

Jag ställde frågan för att få svar till en motivation att ta hem en och prova, men det finns alltså inget svar? Kul att se att du back on track föresten :)

Postad 18 April 2014 - 12:49

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Problemet är att du inte använder kritiskt tänkande och förväntar dig att alla andra fungerar likadant..

Den här "en affär någonstans i Sverige" och "kompisar" är mest troligt något du fantiserat ihop för att passa dig.
Du får ju komma med bevis om du vill att främmande människor ska tro dig.

Kom med bevis på det du påstår, så kan vi börja diskutera.

NEJ jag har inte fantiserat ihop detta, men du vill inte tro mig och då kvittar det vad jag skriver för du kommer ALDRIG att tro mig.

Postad 18 April 2014 - 12:57

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Jag ställde frågan för att få svar till en motivation att ta hem en och prova, men det finns alltså inget svar? Kul att se att du back on track föresten :)

Jag kan inte dom här tekniska bitarna, jag vet bara att jag har lånat hem kabel och det finns en skillnad.

Men, och det är viktigt i sammanhanget jag respekterar alla som inte märker någon skillnad, inklusive dig mcmike, jag har absolut inget ont mot dig, tvärtom jag tycker du är en ganska sund kille, jag tycker bara det är synd att om jag kan respektera dom som inte märker något, varför kan dom inte respektera mig, känns som att hela den här diskussionen om det är en sådan bara går åt ett håll, men i alla fall ha en bra Påsk.

Har för övrigt fått tag på en kanon lägenhet där jag får upp hela min anläggning inklusive skärmen på en stor tom vägg.

Redigerat av Unregistered2020, 18 April 2014 - 13:01.

Postad 18 April 2014 - 13:15

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
En kabel ska på intet sätt påverka en digital signal. Har man en så fruktansvärt dålig kabel att den mot all förmodan skulle korrumpera den digitala signalen så skulle man stört sig på bilden långt innan man testade att byta. Om du läser testerna som jag länkade till så kunde inte ens de sk experterna skilja på kablarna med högre tillförlitlighet än slumpen.

Jag har testat min billiga kabel från amazon och en supra kabel (vet inte om supra är tillräckligt high end, men varken jag eller han som ägde kabeln märkte nån skillnad).

Postad 18 April 2014 - 13:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 2

Så det är alltså skillnad på en grov och en tunn kabel? Det sägs ju att det inte är skillnad på kablar...
Jag vet att testerna är väldigt basic, men hur ska folk annars förstå?

Javisst är det skillnad på grova och tunna kablar, men för att skillnaden skall manifestera sig hörbart krävs *väldigt* tunna/långa kablar, dvs såpass att skillnaden blir mer än försumbar. Det lyckas man inte så lätt med i vardagsrummet och med "normaltjocka" kablar.

Kan jag få veta hur många av er som har satt er ner och testat säg 10 kablar i en butik eller hemma? Seriös lyssning alltså, med kablar som fått spelas in under en längre period.

Har ett flertal gånger jämfört identiska helt nya kablar med "väl använda", och aldrig någonsin upplevt skillnad annat än då endera varit defekt.

Ingen betvivlar att du upplevt tydliga skillnader i dina experiment, men du söker förklaringar och bekräftelse på fel håll är jag rädd...

Postad 18 April 2014 - 13:37

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
:D :D :D :D

Postad 18 April 2014 - 13:39

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Jag fattar inte. Om det nu finns en sådan skillnad, varför inte åka till USA kamma hem pengarna och köpa dyra kablar för de lättförtjänta pengarna.

Måste vara hur enkelt som helst när t.o.m de icke troende blir övertygade i en okänd hifi butik.

Postad 18 April 2014 - 13:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har testat min billiga kabel från amazon och en supra kabel (vet inte om supra är tillräckligt high end, men varken jag eller han som ägde kabeln märkte nån skillnad).

Har gjort en liknande jämförelse mellan en Amazon Basic Hdmi-kabel (tror den kostade så lite som 25kr) och en ca 10 ggr så dyr "Goldkabel" från Hembiobutiken. Inte överraskande så var det ingen av oss som såg den minsta skillnad.

Postad 18 April 2014 - 13:55

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag fattar inte. Om det nu finns en sådan skillnad, varför inte åka till USA kamma hem pengarna och köpa dyra kablar för de lättförtjänta pengarna.

Måste vara hur enkelt som helst när t.o.m de icke troende blir övertygade i en okänd hifi butik.

Ja, det är helt obegripligt. Skulle jag så lätt identifiera kablar hade jag åkt direkt. 1 miljon USD är mycket pengar.

Postad 18 April 2014 - 14:26

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Men hdmi kablar borde ju vara busenkelt att bevisa skillnaden på, det är ju bara att fota tvn och om det hade varit så stora skillnader varför har inte kabeltillverkarna bilder där de påvisar skillnaden?

Postad 18 April 2014 - 14:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Men hdmi kablar borde ju vara busenkelt att bevisa skillnaden på, det är ju bara att fota tvn och om det hade varit så stora skillnader varför har inte kabeltillverkarna bilder där de påvisar skillnaden?

För att det inte finns några skillnader?

Postad 18 April 2014 - 14:48

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Sedan har det ju betydelse också vilken anläggning man har, mina grejer kostar totalt över 500 K så inte fasen sätter jag in lampsladd till högtalarna det borde ju vilken idiot som helst begripa.

Och om man tittar runt bland alla album som finns här, hur många är det som använder lampsladd till sina högtalare om det skulle vara lika bra som en reference kabel, jag skulle gärna vilja veta om det är 10% eller 30% eller 50% eller mer kan någon förmedla det till mig, och först då kommer jag att tro på att det inte finns några skillnader.

Om över 50% på forumet använder lampsladd då skall jag börja tro på att det inte finns någon skillnad, men om det inte är så, inte en chans säger jag bara då kan man försöka övertyga mig till död dagar och det kommer inte att funka i alla fall.

Redigerat av Unregistered2020, 18 April 2014 - 15:06.

Postad 18 April 2014 - 15:15

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 1
Varför skulle dåliga kablar påverka ett bra system mer än de skulle påverka ett dåligt system?
Tror många skulle vinna mer på att fixa bättre akustik i rummet än de skulle göra på dyra kablar (oavsett den lilla skillnad det potentiellt kan vara på analoga kablar).

Postad 18 April 2014 - 15:18

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Och hur många sökande tror du det är till det programmet? Och vem väljer kablarna?

Jag tänkte göra det när jag kommer hem om några veckor, bara jag hittar den gamla kabeln.

Postad 18 April 2014 - 15:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Sedan har det ju betydelse också vilken anläggning man har, mina grejer kostar totalt över 500 K så inte fasen sätter jag in lampsladd till högtalarna det borde ju vilken idiot som helst begripa.

Har man spenderat massor av stålar på komponenter som inte förbättrar ljudkvaliteten - som det sannolikt finns exempel på även i din fina anläggning, ja då förstår jag att du inte vill ha lampsladd. :)

...Om över 50% på forumet använder lampsladd då skall jag börja tro på att det inte finns någon skillnad, men om det inte är så, inte en chans säger jag bara då kan man försöka övertyga mig till död dagar och det kommer inte att funka i alla fall.

Jodå, visst finns det skillnader på kablar, men med de längder man brukar ha i vardagsrum räcker "lampsladd" gott, och oavsett hur mycket stålar du vräker ut på kablar blir resultatet inte hörbart bättre.

Och vad i hela friden har statistik med ljudkvalitet att göra?

Postad 18 April 2014 - 15:28

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Detta förutsätter att ALLA faktiskt är övertygade om att det KAN finnas en skillnad.

Som någon sade att det finns ingen kabel som kan göra ljudet bättre, utan alla kablar försämrar ljudet, och det är den utgångspunkten man får ha, men att från det gå till som en del tycks tro att man kan ta den sämsta skiten och den fungerar lika bra som det absolut bästa som finns därute är ju ren utopi.

Det är ungefär som att jag skulle säga att en volvo 240 är lika bra som en Ferrari.

Postad 18 April 2014 - 15:29

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Varför skulle dåliga kablar påverka ett bra system mer än de skulle påverka ett dåligt system?
Tror många skulle vinna mer på att fixa bättre akustik i rummet än de skulle göra på dyra kablar (oavsett den lilla skillnad det potentiellt kan vara på analoga kablar).

Jag håller med dig om att akustiken är viktigare än kablar, såvida man inte har ruskigt kassa.
Anledningen till att kablar påverkar ett bra system mer än ett dåligt är för att ett bra system kan återge mer av det som finns på källmaterialet på ett riktigt sätt. Jag tror inte det är många här som vet hur det är att lyssna på en riktigt bra anläggning, eller som i sitt system kan peka ut exakt vart i rummet de olika artisterna står. Dessutom har många så pass bumlig bas att det är omöjligt att höra skillnad på bastoner.

Jag säger heller inte att dyra anläggningar låter bättre än billiga. Det finns svindyra anläggningar (1 miljon+) som låter helt torrt platt och fattigt i mina öron, men vissa vill att det ska låta så.

Postad 18 April 2014 - 15:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Man skulle ju kunna tro att det finns logik bakom det du skriver men så är det inte. Den elektriska ledaren får inte ett svårare jobb ju dyrare högtalare och förstärkare den skall kopplas till. Det handlar fortfarande om en enkel elektrisk ström som skall färdas i endast ett par meter i en okomplicerad miljö.

Det finns en hel del som använder EKK och liknande även till mycket dyrare anläggningar har jag förstått och det vore ganska förmätet att kalla dem för idioter.

Postad 18 April 2014 - 15:35

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Kan jag få fråga vad ni icke troende har för anläggningar hemma och om det tagits någon hänsyn till placering av högtalarna eller gjorts någon kalibrering eller nåt annat?

Postad 18 April 2014 - 15:39

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Man skulle ju kunna tro att det finns logik bakom det du skriver men så är det inte. Den elektriska ledaren får inte ett svårare jobb ju dyrare högtalare och förstärkare den skall kopplas till. Det handlar fortfarande om en enkel elektrisk ström som skall färdas i endast ett par meter i en okomplicerad miljö.

Det finns en hel del som använder EKK och liknande även till mycket dyrare anläggningar har jag förstått och det vore ganska förmätet att kalla dem för idioter.

Den elektriska ledaren får ett svårare jobb eftersom det kommer en mer högupplöst signal som ska förmedlas på rätt sätt för att nå en kräsen lyssnares öron.
Dessutom är PVC ett väldigt dåligt dielektrika som sitter på de flesta billiga kablar.

Postad 18 April 2014 - 15:41

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Har man spenderat massor av stålar på komponenter som inte förbättrar ljudkvaliteten - som det sannolikt finns exempel på även i din fina anläggning, ja då förstår jag att du inte vill ha lampsladd. :)

Jodå, visst finns det skillnader på kablar, men med de längder man brukar ha i vardagsrum räcker "lampsladd" gott, och oavsett hur mycket stålar du vräker ut på kablar blir resultatet inte hörbart bättre.

Tyvärr så tror jag inte speciellt mycket på dig, oavsett din digra kunskap.

För som du kanske har läst här så finns det faktiskt många som hör skillnad även i kortare längder, vilket jag själv också gjorde vid ett test när jag provade mina Chord signature mot ett par avsevärt billigare kablar men som ändå låg högt över lampsladd.

Och det som förvånar mig mest är att det finns några som med en dåres envishet påstår att det inte finns några skillnader fast dom själva inte provat, och innan man själv har provat ett antal olika alternativ så tycker jag att man inte skall yttra sig särskilt mycket, för om du vet vad jag hör så kan jag säga att jag är oerhört imponerad över din känsla att veta hur olika folk upplever sin egen anläggning.

Men du kallar ju mig för idiot, så vad är skillnaden.

Postad 18 April 2014 - 15:49

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Den elektriska ledaren får ett svårare jobb eftersom det kommer en mer högupplöst signal som ska förmedlas på rätt sätt för att nå en kräsen lyssnares öron.
Dessutom är PVC ett väldigt dåligt dielektrika som sitter på de flesta billiga kablar.

Kommer det en mer högupplöst elektrisk signal ju dyrare förstärkaren är så måste det finnas exempel på detta? Kan du peka på / länka till några sådana och då naturligtvis också förklara varför denna elektrisk signal skulle vara ett problem för en mer ordinär kabel?

Men du kallar ju mig för idiot, så vad är skillnaden.

Det får vi verkligen hoppas att jag inte gjort...

Postad 18 April 2014 - 15:54

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Och vad gäller det du säger om komponenter i hemmabion så har du så förbannat fel som någon kan ha.

Mitt slutsteg som jag hade innan hette Nu Force MCH 300 C7 sedan bytte jag till storebror Nu Force MCH 300 SEC C7 och det blev en helt annan pondus i ljudet, men eftersom du vet hur det låter hemma hos mig så borde ju du veta det ändå, kan ju jag tycka.

Postad 18 April 2014 - 15:58

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 3

Bevisa att jag inte hör någon skillnad tack.

"Bevisa att jag inte har haft kontakt med gud"

Men jag vet att jag hör stor skillnad. Det borde vara fokuset här. Jag vet också att det inte är en placeboeffekt för då hade jag inte reagerat direkt på att andras anläggningar låter annorlunda från gången innan pga kabelbyte jag inte

Men jag vet att jag har träffat gud. Det borde vara fokuset här. Jag vet också att det inte är en placeboeffekt...

Inser du att du har samma ovetenskaplig påståenden som religiösa?

Kan du då svara på varför alla som anser ha sig samma hörsel som dig och gjort dessa blindtester som kan ge dig över 1 000 000 us-dollar aldrig lyckas? Du anser dig alltså stå över alla andra som påstår att dom också hör skillnad och är hifi-människor?
Med din påstående-teknik kan man hävda vad som helst.
Den dag de finns en peer-review artikel som visar att det är skillnad mellan kablar så kommer det vara bevisat, denna diskussion har pågått i flera decennium. Och hade det varit en skillnad hade den blivit bevisad under den tiden. Ändå har inte de kabeltroende lyckas lägga fram ett enda bevis, du tycker inte det är lite konstigt?

Men om du nu är så säker på att du hör skillnad, varför åker du inte över till Usa och vinner dessa 1 000 000 us-dollar. Du har ju inget att förlora, visst kostar resan lite, men det får du igen när du vinner pengarna. Eller tvivlar du på att du hör skillnad, är det därför du inte åker?

Sedan ÄR DET INTE SKILLNAD PÅ HDMI, det blir bild eller inte bild. Läs detta test, har du inte ändrat uppfattning efter att läst det är du verkligen kabel-religiös...
http://www.expertrev...-absolute-proof

Digital Foundry TrueHDhar en bättre analys än vad något människoöga har... Känner inte det programmet av en skillnad så är så, punkt slut.

Redigerat av Peterrrrr, 18 April 2014 - 16:08.

Postad 18 April 2014 - 16:00

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
:D :D :D :D :D

Postad 18 April 2014 - 16:49

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Men om du nu är så säker på att du hör skillnad, varför åker du inte över till Usa och vinner dessa 1 000 000 us-dollar. Du har ju inget att förlora, visst kostar resan lite, men det får du igen när du vinner pengarna. Eller tvivlar du på att du hör skillnad, är det därför du inte åker?

Skicka länken till tävlingen vetja.

Redigerat av Berno82, 18 April 2014 - 16:49.

Postad 18 April 2014 - 16:52

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1
http://www.stereophi...ence/1095cable/ Så kan du läsa den. Och förstår du den inte så kan jag inte hjälpa dig med bevis. Då får du lyssna själv.

Postad 18 April 2014 - 16:57

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 3

:D :D :D :D :D

Det är ingen som försöker övertala dig till någonting.
Det vi ber dig är att sluta komma med tomma påståenden.
Har du ett påstående, se till att backa upp det med källa och bevis.

Postad 18 April 2014 - 17:03

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Varför då, det är ju ingen som tar till sig informationen i alla fall, därför skiter jag i det.

Postad 18 April 2014 - 17:17

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 2

Varför då, det är ju ingen som tar till sig informationen i alla fall, därför skiter jag i det.

Du har sk-t ner den här tråden, med tomma påstående men du har aldrig ens försökt att komma med källor eller bevis.

Postad 18 April 2014 - 17:20

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Varför kan du inte göra som jag skrivit innan, låna hem kablar och testa i din egen rigg, efter det kan vi ta en diskussion, men så länge man inte ens vill prova så ger jag inte mycket för alla argument som folk påstår.

Postad 18 April 2014 - 17:30

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2
Bifogad fil  Trolls trolling.gif   27.75K   6 Antal nerladdningar

Postad 18 April 2014 - 18:13

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Varför kan du inte göra som jag skrivit innan, låna hem kablar och testa i din egen rigg, efter det kan vi ta en diskussion, men så länge man inte ens vill prova så ger jag inte mycket för alla argument som folk påstår.

Jag har testat varit med på väldigt många olika kabeltester genom åren, har en i familjen som är hifi-nörd. Kan säga att jag har extremt känslig hörsel. Har gjort hörseltest och jag har aldrig hört skillnad. Men om jag hade upplevt skillnad så hade jag forskat i det hela mer genom vetenskapliga artiklar. Man ska vara väldigt ödmjuk när det gäller "egna upplevelser", hjärnan lurar en mer än man tror.

Postad 18 April 2014 - 18:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 3

Och om man tittar runt bland alla album som finns här, hur många är det som använder lampsladd till sina högtalare om det skulle vara lika bra som en reference kabel, jag skulle gärna vilja veta om det är 10% eller 30% eller 50% eller mer kan någon förmedla det till mig, och först då kommer jag att tro på att det inte finns några skillnader.

Priset på anläggningen;
1. Ändrar inte på fysikens lagar.
2. Säger rätt lite om dessa kvalitéer.

Sen bör du nog vara rätt försiktig att klaga på andras anläggningar med tanke på hur ditt rum ser ut och hur du ställt upp prylarna. Vart du lagt dessa 500K vet jag inte. Själv har jag lagt en rätt stor summa och har vanliga kjell & co kablar i anläggningen.

Du kan fortsätta med det. För enligt din logik så är allt sant och fakta, bara någon påstår hen upplevt det. Ingen kan seriöst påstå det och där kommer problemet. Hur ska man kunna bevisa att just det du påstår verkligen är sant. Då kommer vi inte på det som sagt om och om igen, kontrollerade tester.

Jag kan inte dom här tekniska bitarna, jag vet bara att jag har lånat hem kabel och det finns en skillnad.

Du kan inte tekniken bakom det men du vet bättre än de som kan tekniken?

Postad 18 April 2014 - 19:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2
Hela grejjen är naturligtvis sån att folk har svårt att gå emot sina egna upplevelser. Men men, det är nog inget som ändras på av att diskutera i trådar.

Btw, jag har funderat på att höra av mig till konsumentverket ang högtalarkablar. Det är ju förbjudet i sverige med falsk marknadsföring, och det r enkelt att bevisa att det är det det rör sog om :)

Postad 18 April 2014 - 21:31

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Btw, jag har funderat på att höra av mig till konsumentverket ang högtalarkablar. Det är ju förbjudet i sverige med falsk marknadsföring, och det r enkelt att bevisa att det är det det rör sog om :)

Fast marknadsför dom att ljudet ska bli bättre, är det inte bara säljare i butikerna som påstår saker?

Postad 18 April 2014 - 21:53

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Kalla mig idiot, och kalla mig troll med guldöron det skiter jag i för jag vet vad jag hör och många andra med mig, det jag är fascinerad av är att några få på detta forum som kallar sig experter kan mer än vad hela jordens befolkning kan, eftersom enligt deras resonemang måste alla på denna planet vara lurade enligt konstens alla regler.

Postad 18 April 2014 - 23:21

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Så det är ingen som vill ge mig en länk till den här kabeltävlingen? Och det är ingen som vill säga vad ni har för anläggning?
Enda tävligen jag hittade vad från 2007 och gjordes mellan två olika kablar varav man skulle plocka ut den "bästa" för att illustrera att dyrast inte alltid är bäst.

Postad 19 April 2014 - 01:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Så det är ingen som vill ge mig en länk till den här kabeltävlingen? Och det är ingen som vill säga vad ni har för anläggning?
Enda tävligen jag hittade vad från 2007 och gjordes mellan två olika kablar varav man skulle plocka ut den "bästa" för att illustrera att dyrast inte alltid är bäst.

Dags att lära sig googla? http://www.randi.org...-challenge.html

Själv har jag ett enklare Canton system (GLE490.2) med en Yamaha RX-A810. Jag hör ingen som helst skillnad på billig "no-name" kabel eller Supra i min egen anläggning.

Jag har även testad på en bekants två anläggningar. Den ena kör han ett balanserat system med en rör-hybrid förstärkare mot ett par feta elektrostater. Där testade vi bland annat några feta snokar från Van den Hul. Den andra anläggningen var en "vintage" förstärkare och ett par Monitor Audio RX8. Kunde inte förnimma någon skillnad på någon av anläggningarna.

Tänk om jag skulle behöva tala om för mina kunder där jag installerar säkerhets- och brandlarmsystem "jag kan tyvärr inte läsa in och programmera alla enheter för ens om en månad, kommunikationenskabeln måste brännas in först."...

Postad 19 April 2014 - 02:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Kalla mig idiot, och kalla mig troll med guldöron det skiter jag i för jag vet vad jag hör och många andra med mig, det jag är fascinerad av är att några få på detta forum som kallar sig experter kan mer än vad hela jordens befolkning kan, eftersom enligt deras resonemang måste alla på denna planet vara lurade enligt konstens alla regler.

Kan du berätta för mig om allt som vem som helst upplever är sant?

Postad 19 April 2014 - 07:43

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Dags att lära sig googla? http://www.randi.org...-challenge.html

Själv har jag ett enklare Canton system (GLE490.2) med en Yamaha RX-A810. Jag hör ingen som helst skillnad på billig "no-name" kabel eller Supra i min egen anläggning.

Jag har även testad på en bekants två anläggningar. Den ena kör han ett balanserat system med en rör-hybrid förstärkare mot ett par feta elektrostater. Där testade vi bland annat några feta snokar från Van den Hul. Den andra anläggningen var en "vintage" förstärkare och ett par Monitor Audio RX8. Kunde inte förnimma någon skillnad på någon av anläggningarna.

Tänk om jag skulle behöva tala om för mina kunder där jag installerar säkerhets- och brandlarmsystem "jag kan tyvärr inte läsa in och programmera alla enheter för ens om en månad, kommunikationenskabeln måste brännas in först."...

Och hur ska jag kunna veta att det gäller en tävling där man ska bevisa en paranormal förmåga och inte en kabeltävling som alla sade? Jag kan inte googla något med fel information.

Dina brandsystem är inte tidsberoende i nämnvärd grad. 1s reaktionstid är mer än gott nog. Gör dig inte dum utan jämför relevanta saker om du vill dra paralleller.

Om du inte hör skillnad beror det antingen på att kablarna låter lika, anläggningen inte är tillräckligt bra för att kunna urskilja skillnaderna eller helt enkelt att ni inte hör skillnaderna som är där.

Jag kan rekommendera två sidor i så fall.
http://www.qtips.com/
http://www.widex.se/

Om jag vore dig hade jag lyssnat mer och gått till en butik med bra anläggning. Men det är antagligen för att jag är nyfiken och vill veta saker. Jag är inget fan av Suprakablarna heller. Van den Hul har jag inte lyssnat på.

Postad 19 April 2014 - 08:07

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Jag brukar spendera en massa tid i en kompis hifibutik och leka runt med alla prylar och har testat en jävla massa kablar.
Olika kablar passar till olika system. Vissa kablar låter kass på alla system. Men faktum är att vi testar kablar hej vilt utan att veta någonting om dom och hör väldigt stora skillnader.
Är det placebo när jag får ont i öronen av vissa kablar medan andra kablar gör att jag glömmer att det är ett par högtalare jag lyssnar på?
Bevisa att jag inte hör någon skillnad tack.

Hittade förresten en liten artikel om inbränning av kabel. Tyvärr orkar väl de flesta här inte läsa den eftersom 90% på det här forumet inte verkar vara intresserade av bra ljud.
Vad är ni egentligen intresserade av? Ser ni bara på stumfilm? Är det 4K stumfilm som gäller?

Här är länken, och den är på molekylärnivå för er som kräver förklaring på allt.
http://mojoaudiofile...ess.com/page/6/

Läs det här
http://www.give2all....koppartrad.html

Postad 19 April 2014 - 08:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Jag renoverar ett hustak nu på jobbet och vi kom över en hel del koppar, vi sålde en 700 kg ungefär till stena och fick väl en ungefär lika mycket i ölpengar som vissa här lägger på sina kablar. Rätt sjukt om man tänker på det

Postad 19 April 2014 - 08:52

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Läs det här
http://www.give2all....koppartrad.html

Kör inte kopparkabel

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.