Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 30 January 2015 - 21:47

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
jw, ljudnivå ja. Även du fattar att man måste ha samma ljudnivå för att ett blindtest ska kunna påvisa skillnader i ljudet.

Postad 30 January 2015 - 21:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Det är tre olika anläggningar som har fått bättre ljud pga kabelbyte, och om vi
tycker det så vad är problemet?. Jag tänker inte byta tillbaka iaf.

Vad får dig att tro att det är just kablarna? Självklart ska du inte behöva byta komponenter i din anläggning som du är nöjd med och om du gillar återgivningen du får så är det perfekt för vår del. Det vi ställer oss emot är vad du påstår göra skillnad, och vi är övertygade om att det inte är som du tror.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 21:52.

Postad 30 January 2015 - 22:05

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

jw, ljudnivå ja. Även du fattar att man måste ha samma ljudnivå för att ett blindtest ska kunna påvisa skillnader i ljudet.

Nej jag fattar inte!
Självklart så kan det bli lättare å höra å hitta skillnader med exakt samma ljudnivå men den är inte avgörande man kan höra skillnader ändå.
Dom ljudnivå skillnaderna jag har hört mellan olika kabelbyten har inte varit mycket å tala om för den sakens skull.

Postad 30 January 2015 - 22:08

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 2
?

Postad 30 January 2015 - 22:22

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Kan du inte bara hålla dig till en användare? Känns lite "schizofrent" att läsa från två olika.

Postad 30 January 2015 - 22:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, det är ju lite märkligt..

Postad 30 January 2015 - 22:29

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1
Wilson Audio, which uses Transparent wire internally in their speaker systems.

konstigt att dom inte kör RKK eller EKK installationskabel.

Postad 30 January 2015 - 22:33

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 4
Ja, konstigt att de vill tjäna pengar. Fattar inte alls.

Postad 30 January 2015 - 22:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

laddie15, du missar att spänningsfallet över kabeln bestäms av strömmen, som bestäms av impedansen.......

"För låga frekvenser upp till några hundra kilohertz kan resistansen sägas vara opåverkad av frekvensen hos den sinusformade spänningen eller strömmen. För detta frekvensområde kan resistansen hos en resistor R betraktas som en konstant"

För en kabel är väl inte att betrakta som en spole......

Postad 30 January 2015 - 22:37

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Förklara varför måste man det?

Postad 30 January 2015 - 22:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

För att bara en rätt liten skillnad i ljudtryck kan uppfattas som något annat än just bara en liten skillnad i ljudtryck? :)

Postad 30 January 2015 - 22:41

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Vad får dig att tro att det är just kablarna? Självklart ska du inte behöva byta komponenter i din anläggning som du är nöjd med och om du gillar återgivningen du får så är det perfekt för vår del. Det vi ställer oss emot är vad du påstår göra skillnad, och vi är övertygade om att det inte är som du tror.

Dom gör skillnad iaf.

Postad 30 January 2015 - 22:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

Hur ska du annars höra att det verkligen är skillnader?

Postad 30 January 2015 - 22:43

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

"För låga frekvenser upp till några hundra kilohertz kan resistansen sägas vara opåverkad av frekvensen hos den sinusformade spänningen eller strömmen. För detta frekvensområde kan resistansen hos en resistor R betraktas som en konstant"

För en kabel är väl inte att betrakta som en spole......

Du verkar inte förstå vad du just citerar. Citatet beskriver kabelns egenskaper, dvs att den skulle agera som en ren resistans. En högtalarkabel har dock induktans och kapacitans som påverkar ljudet. Men i diskussionen har detta lämnats utanför, och vi har pratat om ren resistans. Jag har i diskussionen argumenterat utifrån att kabeln har en resistans, ej en impedans, att du citerar något där just detta står motsäger inte mig, eller hur?

Det ändrar inte att tonkurvan beror av outputen som beror av spänningsfallet över sladden som beror av strömmen som beror av högtalarens impedans beroende på frekvens. Jag har inte sagt att det är hörbart, jag har inte sagt att kabelresistanser i normala kabelareor och längder skulle ge tonkurvepåverkan hörbar, men det jag säger är att fysikens lagar fortfarande gäller.

Postad 30 January 2015 - 22:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 3

Dom gör skillnad iaf.

Tacka fan för det när man modifierar kabeln med passiva komponenter (och i vissa fall även aktiva).
Frågor på det?

Postad 30 January 2015 - 22:45

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

För att bara en rätt liten skillnad i ljudtryck kan uppfattas som något annat än just bara en liten skillnad i ljudtryck? :)

ok, men då kanske man ska ta å byta hobby!

Postad 30 January 2015 - 22:47

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 3

Varför kan du inte skriva med ditt gamla nick?

Postad 30 January 2015 - 22:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 3

Hade du lite otur nu?

Postad 30 January 2015 - 22:52

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Tacka fan för det när man modifierar kabeln med passiva komponenter (och i vissa fall även aktiva).
Frågor på det?

Dom låter bra iaf.
MIT kablar är väl också skit.

Postad 30 January 2015 - 22:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 3

Du verkar inte förstå vad du just citerar. Citatet beskriver kabelns egenskaper, dvs att den skulle agera som en ren resistans. En högtalarkabel har dock induktans och kapacitans som påverkar ljudet. Men i diskussionen har detta lämnats utanför, och vi har pratat om ren resistans. Jag har i diskussionen argumenterat utifrån att kabeln har en resistans, ej en impedans, att du citerar något där just detta står motsäger inte mig, eller hur?

Det ändrar inte att tonkurvan beror av outputen som beror av spänningsfallet över sladden som beror av strömmen som beror av högtalarens impedans beroende på frekvens. Jag har inte sagt att det är hörbart, jag har inte sagt att kabelresistanser i normala kabelareor och längder skulle ge tonkurvepåverkan hörbar, men det jag säger är att fysikens lagar fortfarande gäller.

Jag verkar inte förstå??

Citatet beskriver inte alls kablars egenskaper, utan resistans i största allmänhet. Om du tex tar en ulltratunn kabel som menligt kommer att sänka spänningen så kommer den göra det linjärt och inte påverka frekvensgången . Förklara gärna hur en reaktans skulle uppstå i en rak enledare?

Postad 30 January 2015 - 22:55

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Varför kan du inte skriva med ditt gamla nick?

Menar du tjwceltic ?

Postad 30 January 2015 - 22:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 4
WB, Etagemedia, Celtic, xtraljus och alla andra namn. Du lurar ingen. Varför behöver du ha en otrevlig användare och en... "trevlig"?

Redigerat av Zartok, 30 January 2015 - 22:58.

Postad 30 January 2015 - 22:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

Dom låter bra iaf.
MIT kablar är väl också skit.

Hade jag blivit pålurad en modifierad kabel för dryga 40.000kr hade jag också försökt försvara den in absurdum. Som tur är så är jag inte så lättlurad...

Postad 30 January 2015 - 23:01

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 1

Jag verkar inte förstå??

Citatet beskriver inte alls kablars egenskaper, utan resistans i största allmänhet. Om du tex tar en ulltratunn kabel som menligt kommer att sänka spänningen så kommer den göra det linjärt och inte påverka frekvensgången . Förklara gärna hur en reaktans skulle uppstå i en rak enledare?

U=R'I och U=Z*I. Innan du fattat det så går det inte diskutera. Börja med att läsa det jag skrivit igen om att det är högtalarens impedans som bestämmer strömmen.

Postad 30 January 2015 - 23:26

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Stormagen du tjatar om resistansen hela tiden!
Måste erkänna att ja kan inte ett skit om ellära, resistans m.m. ( ytterst lite fattar jag väl) :)
Kan du förtydliga varför kablarna måste ha samma resistans i ett test som ska avgöra om det blir skillnader i ljudkvalitet inte ljudvolym.
Det enda du säger är ju att volymen ändras med ökad eller minskad resistans som jag har fattat det.
Vad har det med det andra i ljudet å göra det som vi säger kan bli skillnad mellan olika kablar?
De vill säga till exempel: mer konturer i basen, mer detaljer framträder, mera bakgrundssvärta o.s.v

Om testet går ut på att man skall kunna skilja på två uppsättningar kablar bara genom att lyssna på dem och ena paret låter lägre så är det väl inte mycket till test.

Postad 30 January 2015 - 23:28

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Hade jag blivit pålurad en modifierad kabel för dryga 40.000kr hade jag också försökt försvara den in absurdum. Som tur är så är jag inte så lättlurad...

Vad menar du med lurad?

Så allt som kostar över en viss summa = lurad.
Vad är gränsen för ett par högtalare innan man är lurad.
Vad är gränsen för en förstärkare innan man är lurad.

Postad 30 January 2015 - 23:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

Vad menar du med lurad?

Så allt som kostar över en viss summa = lurad.
Vad är gränsen för ett par högtalare innan man är lurad.
Vad är gränsen för en förstärkare innan man är lurad.

Ja, man kan ju undra vad jag menar med lurad..........
Om jag skriver grundlurad, förstår du bättre då?

Postad 31 January 2015 - 00:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Om du vill byta hobby för att ljudet kan upplevas bättre när du skruvar upp, så varsågod. ;)

Postad 31 January 2015 - 00:04

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

Ja, man kan ju undra vad jag menar med lurad..........
Om jag skriver grundlurad, förstår du bättre då?

Gav inte 40000 för dom.
Fick inget svar på hur mycket pengar högtalare alt förstärkare ska kosta innan man blir grundlurad.

Postad 31 January 2015 - 00:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Ajfan, så vi har någon som blivit lurad av en försäljare? Ja, det är bara att beklaga. Eller, om du tycker att det är värt med feelgood och utseende så är det ju som att köpa en tavla, men ändå. Jag har själv transparentkablar, dom är riktigt dyra. Gör troligtvis inte ett skit. Men dom är riktigt fina :)

Postad 31 January 2015 - 00:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

U=R'I och U=Z*I. Innan du fattat det så går det inte diskutera. Börja med att läsa det jag skrivit igen om att det är högtalarens impedans som bestämmer strömmen.

Jag bad förvisso om en förklaring om hur kabeln kan bli annat än en ren resistans?

Postad 31 January 2015 - 00:19

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Kommer ev köpa ett par Vienna Acoustics The Music men nu vet jag inte om jag kan, jag kan ju bli grundlurad.
får loss dom för 76000 istället för 240000......jag för väl sälja mina onödiga transparent kablar och köpa vanliga el kablar, så blir jag mindre grundlurad.

Postad 31 January 2015 - 00:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Gav inte 40000 för dom.
Fick inget svar på hur mycket pengar högtalare alt förstärkare ska kosta innan man blir grundlurad.

Gillar man fortfarande kabeln lika mycket sedan det visat sig att ett par snäpp på tonkontrollen har lika stor inverkan, då. är man inte lurad. Då gillar man ju sin kabel åndå, typ förbehållslöst. :)

Personligen, om jag just var ute efter främst ljudet, skulle jag nog kolla efter en fin EQ-rumskorrigeringsgrunka. För låter kabeln så annorlunda än en vanlig vettig kabel för vettiga pengar, så är det med största sannolikhet en angenäm förvrängning. :)

Postad 31 January 2015 - 00:27

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Jag bad förvisso om en förklaring om hur kabeln kan bli annat än en ren resistans?

Jag har i denna tråd inte behandlat kabeln som något annat än ren resistans, och utifrån det hävdat att kabelns resistans påverkar tonkurvans form.
Men kabeln är int en ren resistans, den har kapacitans och induktans med. Så du kommer inte få svar på det där.

Postad 31 January 2015 - 00:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Kommer ev köpa ett par Vienna Acoustics The Music men nu vet jag inte om jag kan, jag kan ju bli grundlurad.
får loss dom för 76000 istället för 240000......jag för väl sälja mina onödiga transparent kablar och köpa vanliga el kablar, så blir jag mindre grundlurad.

Har någon sagt att det inte är skillnad på högtalare? Vad vill du ha för transparentkablarna? Jag kan tänka mig att utöka min samling lite :)

Postad 31 January 2015 - 00:33

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Gillar man fortfarande kabeln lika mycket sedan det visat sig att ett par snäpp på tonkontrollen har lika stor inverkan, då. är man inte lurad. Då gillar man ju sin kabel åndå, typ förbehållslöst. :)

Personligen, om jag just var ute efter främst ljudet, skulle jag nog kolla efter en fin EQ-rumskorrigeringsgrunka. För låter kabeln så annorlunda än en vanlig vettig kabel för vettiga pengar, så är det med största sannolikhet en angenäm förvrängning. :)

Om man behöver en EQ alt tonkontroller då har man inte mycket till stereo.......

Postad 31 January 2015 - 00:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3

Om man behöver en EQ alt tonkontroller då har man inte mycket till stereo.......

En eq kan du få med i exempelvis dyra subbar, velodyne dd18+ exempelvis. Jag vet inte om du hört någon dd-serie, men Dom är faktiskt riktigt bra. Med eq.

Postad 31 January 2015 - 00:52

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

En eq kan du få med i exempelvis dyra subbar, velodyne dd18+ exempelvis. Jag vet inte om du hört någon dd-serie, men Dom är faktiskt riktigt bra. Med eq.

Ja ja vet. jag kör inte flerkanal och behöver ingen sub. mina högtalare går ner till omkring 20 hz.

Postad 31 January 2015 - 00:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 4

Men om man stoppar ner skiten i en låda och sätter på en kabel i vardera ände, DÅ är det fina grejor? ;)

Postad 31 January 2015 - 01:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Vad har du för högtalare?
Själv så ser jag ofta film med djupa basljud, sprängning och liknande. Tyvärr finns det inga frontar som klarar av sånt, så jag behöver ha basar. Men det gäller ju inte alla, man köper ju efter behov så att säga.

Men om man stoppar ner skiten i en låda och sätter på en kabel i vardera ände, DÅ är det fina grejor? ;)

Oh, snap! :D

Redigerat av Zartok, 31 January 2015 - 01:01.

Postad 31 January 2015 - 01:24

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

WB, Etagemedia, Celtic, xtraljus och alla andra namn. Du lurar ingen. Varför behöver du ha en otrevlig användare och en... "trevlig"?

Du verkar vara lika närvarande som du verkar med kablar!!!!
Har haft ett konto här tidigare och där var mitt nick tjwceltic och med nicket har jag inte lämnat en enda kommentar i nån tråd eller forum!
Jag bytt för det är gammalt och nu är jag jw_celtic överallt!!

men du verkar ju ha koll på allt!!

NOT!! :lol:

Postad 31 January 2015 - 01:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Hört talas om självinduktion?
Varje ström i en ledare ger upphov till ett magnetfält runt ledaren. Varje magnetfält runt en ledare inducerar en ström i ledaren...
Voila!
=självinduktion i rak ledare....

Induktiv reaktans och eller kapacitiv reaktans innebär att det finns en Impedans att räkna med...
Något mer som behöver förklaras?

Redigerat av GuessWho, 31 January 2015 - 01:26.

Postad 31 January 2015 - 01:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 2

Måste allt förklaras tekniskt?

Nej. En upplevelse måste inte förklaras tekniskt. Men då får man även inse att det endast är en upplevelse och inte en sanning eller fakta. Det kräver en hållbar teknisk förklaring som kan verifieras.

Redigerat av MKarlsson74, 31 January 2015 - 01:33.

Postad 31 January 2015 - 01:41

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
En liten fråga till alla kabelmotståndare där ute!
Ni anser alltså att man inte kan höra skillnad på varken högtalar lr signalkablar!
Rätt eller fel ?

Postad 31 January 2015 - 01:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2

Du verkar vara lika närvarande som du verkar med kablar!!!!
Har haft ett konto här tidigare och där var mitt nick tjwceltic och med nicket har jag inte lämnat en enda kommentar i nån tråd eller forum!
Jag bytt för det är gammalt och nu är jag jw_celtic överallt!!

men du verkar ju ha koll på allt!!

NOT!! :lol:

Lugna ner dig WB. Vi har ju kommit fram till att vi ska göra ett kontrollerat blindtest, som du säkert förstår så är jag inte så sugen att åka ner och träffa dig med tanke på hur du beter dig. Håll dig till ett konto istället.

Ni anser alltså att man inte kan höra skillnad på varken högtalar lr signalkablar!
Rätt eller fel ?

Precis, så länge det inte finns en passiv eller aktiv del i signalvägen.

Postad 31 January 2015 - 01:51

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Det mesta är upplevelser i denna branschen. Tekniska förklaringar som kan verifieras ger inte någon komplett bild utan är bara ledtrådtrådar till de slutsatser som görs på subjektiva grunder.

Att U=IxR är fullkomligt sant och samtidigt så intetsägande som så många andra tekniska förklaringar. Det är få förunnat att vara bestyckade med den kompetens som krävs för att ens våga sej på något som liknar något slags slutsats baserat på tekniska förklaringar i synnerhet eller mätvärden i allmänhet.

Folk söker allt som oftast genvägar och vill helst inte behöva fundera på något djupare plan på vad ett värde eller en förklaring faktiskt betyder, men det gör inte att verkligheten går att förenkla så som vore önskvärt alltid.

Ett exempel ifrån min vardag på vad tolkningen av mätvärden kan betyda:

Någon stoppar ner en digital termometer i glas med vatten och drar slutsatsen att värdet som visas är vattnets temperatur.
En enkel lättfattlig förklaring till vad mätvärdet betyder och även om det ofta stämmer ganska väl med verkligheten så är det fortfarande en felaktig slutsats.

Det värde som visas av digitaltermometern är INTE vattnets temperatur i glaset. Värdet som visas är det som avgörs av temperatursensorns temperatur. Med undantag för diverse andra faktorer som också kan påverka värdet. t.ex. elektronikens felprocent m.m....

En termometer visar aldrig något annat än sin egen temperatur. I den bästa av världar så har en temperatur sensor samma temperatur som den temperatur man vill ta reda på, men i verkligheten så kan man bara komma mer eller mindre nära den sanning man söker.

Samma sak gäller all annan mätteknik i varierande grad.

Det största problemet med mätningar är att de flesta vet faktiskt inte vad det är dom mäter och än mindre vad mätvärdena har för betydelse.

Det är lätt att koppla in en multimeter i en elektrisk krets och få ett mätvärde. Nästan vilken idiot som helst klarar av detta. Men det är ytterst få som fullt ut förstår vad mätvärdet man får har för betydelse...

Inte ens ingenjörer med mångårig erfarenhet har hela bilden klar för sej när dom får ett mätvärde.
...inte alltid i alla fall...

Redigerat av GuessWho, 31 January 2015 - 01:55.

Postad 31 January 2015 - 01:53

jw_celtic
  • jw_celtic
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Rättare sagt typ ett byte av signalkablar mot ett annat par inte kan påverka ljudet??
Är det ni på fullaste allvar hävdar?
Typ ett par Supra för si så sär 800kr och ett par Chord för 6000kr!?
Känner att jag det skulle jag vilja ha ärliga svar på!

Postad 31 January 2015 - 02:00

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 4
jw_celtric, det är totalt jävla meningslöst att diskutera med någon som inte kan skilja på objektivt och subjektivt.
"höra skillnad" är inte samma sak som "påverka ljudet".

Postad 31 January 2015 - 08:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 4

Rätt eller fel ?

Självfallet så går det att tillverka en kabel som påverkar ljudet hörbart. Det är däremot väldigt enkelt (och billigt) att tillverka en kabel som inte påverkar ljudet hörbart.

Postad 31 January 2015 - 08:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Ni gör det för svårt för er grabbar. Strömmen som dras från stärkaren bestäms av motståndet som ligger över utgången dvs det sammanlagda motståndet mellan högtalaren och kabeln. Kabeln har (i dessa längder med låga frekvenser som ljud är) i princip enbart en konstant resistans medans högtalarens impedans varierar med frekvensen. Om vi i vårat tankeexperiment säger att kabeln har 1 ohms resistans och högtalaren har 4ohm vid 40Hz och 16 ohm vid 20kHz så kommer kabelns procentuella inverkan på ljudvolymen vara störst vid 40Hz.
Därför blir kabelns påverkan inte densamma över hela registret trots att den inte har någon impedans.

Redigerat av Explorer45, 31 January 2015 - 08:56.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.