Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dagens plus och minus

7088 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 18 September 2014 - 12:11

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

+ Upptäckt att Proviva är utmärkt groggvirke

Uuuuh, är inte det yoghurt ? :unsure:
Tjaa, kanske ska testa ikväll, kan bli en succe'....

Postad 18 September 2014 - 12:49

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0

Åkte sedan (med egen bil) in till sjukhuset för kontroll där läkaren (mer eller mindre) konstaterade krupp (svullna luftrör i samband med förkylning).

Krupp har även min yngsta flicka på 1,5år. Vi har höjt sängen vid kudden så hon ligger högre med huvudet då, likaså har vi det svalt i rummet för att på så vis lindra kruppen.

Postad 18 September 2014 - 13:46

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0

nja mer juiceaktigt. men låter ändå jävligt udda :wacko:

Postad 18 September 2014 - 13:57

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
+ Precis avklarat födelsedags presenten till min bror och hans sambo.
+ Trevligt med så vackert väder, ganska varmt faktiskt.
+ Fick igår hem mina auktionsfynd.
+/- 4k fattigare men det var det värt :)

Postad 18 September 2014 - 16:43

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Absolut Manog med Proviva Mango var utmärkt!
Absolut Blue Aqai (?) med Proviva Blåbär var gott det med ;)

nja mer juiceaktigt. men låter ändå jävligt udda :wacko:

Ingen kommer ihåg en fegis ;)

Postad 18 September 2014 - 20:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Gårdagen:

- äldsta dottern (snart 4 år) fick feber och andnöd, ringde 1177 för att komma till akuten hemmavid.
STORT j*vla MINUS - 15 minuters kö till 1177 så jag ringde 112 (andnöd är inget man leker med...).
+ ambulans kom på 15 minuter och personalen var fantastiskt duktiga. Inhalerade henne med ventolin (tror jag det var) och sen piggnade hon till och fick en egen visning av hela ambulansen och alla prylar vilket uppskattades :)
Åkte sedan (med egen bil) in till sjukhuset för kontroll där läkaren (mer eller mindre) konstaterade krupp (svullna luftrör i samband med förkylning).

Usch ja. Det var ungefär 15 år sedan lillgrabben hade de besvären. Men fyfasen, minns det som igår nu när du mämner det. En gång fanns det ingen ambulans inom minst en halvtimme så vi fick tillstånd att köra så fort vi behövde sjäva. Grabben andades i stort sett inte och hustrun fick sitta med honom där bak med fönstren öppna medan en annan körde i ren panik. Och nogfan var akuten ombyggd så man inte visste vart man skulle springa. Lugnade sig sedan med någon sorts ånga lillen fick andas.

Postad 18 September 2014 - 21:37

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Jag hade detta när jag var 10-12 år :) Det hjälpte rätt mycket när man spolade upp hett vatten i handfatet och lade huvudet under en handduk i ovanför vattnet så man kunde andas in vatten-ångan. Sen var det öppna fönster som gällde som du själv nämner :)

Usch ja. Det var ungefär 15 år sedan lillgrabben hade de besvären. Men fyfasen, minns det som igår nu när du mämner det. En gång fanns det ingen ambulans inom minst en halvtimme så vi fick tillstånd att köra så fort vi behövde sjäva. Grabben andades i stort sett inte och hustrun fick sitta med honom där bak med fönstren öppna medan en annan körde i ren panik. Och nogfan var akuten ombyggd så man inte visste vart man skulle springa. Lugnade sig sedan med någon sorts ånga lillen fick andas.

Postad 18 September 2014 - 21:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
+ Via Twitter har jag blivit informerad att U2:s album på iTunes egentligen inte är att betraktas som gratis utan pro-Bono. :P

- Limboförkylning. En sådan där som varken blir bättre eller sämre, utan fastnar i hes röst, småhosta, trötthet och pirrande känsla i kroppen. :(

Postad 19 September 2014 - 17:23

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
+ Fint väder
+ Byxorna börjar bli för stora
+ Fredagsmys

- Fredagsmys
- 500kr på mat
- Snart inga pengar igen.

Postad 19 September 2014 - 18:02

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
+ Har äntligen fått min torktumlare
+ Lyssnar på det bästa musiken från super mario galaxy 1 och 2
+ Whiskey

- Tog två veckor att få torktumlaren levererad
- Otäck timmvikarie på arbetet som förstör den annars goda stämmningen på jobbet.

Postad 19 September 2014 - 22:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2
- Gillar verkligen inte tiggeri. Satt och åt med grabben i det fina vädret när plötsligt en Zigenarkärring är typ en decimeter från mig och tigger pengar. En minut senare har jag nästa uppe i ansiktet. Detta är inte okej beteende tycker jag. Blev helt enkelt skitförbannad. Sa att nu får det fan räcka.
En kvinna bredvid var mer kreativ och räckte en av kärringarna sitt kycklingspett. Tror ni inte fanskapet blev sur och otrevligt avvisade erbjudandet?
En annan antastad, Dansk man, sa "Skaffa ett jobb".
Jo det är sorgligt att pisslandet Rumänien skiter i sin befolkning, och det är utan tvekan vidrigt hur de behandlar Zigenare. Men vissa individer är det bara jävligt svårt att tycka synd om.

Postad 19 September 2014 - 23:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 1
Jag har inte gett en spänn. Att bjuda in dom löser knappast problemet, istället lär det komma hit fler för att tigga på våra gator. Hur ser det då ut om 10 år?? Jag skulle vilja se en annan lösning. Antingen att Rumänien eller vad det kan vara tar hand om sina invånare bättre vilket känns som ljusår bort. Det andra är att man erbjuder dessa människor något att göra för pengarna istället, tex att plocka skräp vore kanske bättre än att dom ska få våra intjänade slantar, ett annat kan vara att plocka bär eller frukt. Har nästan lite lust att gå fram och säga. " Tar du kort? " Blir nästan lite som man matar dom med det budskapet. Ta mina pengar så får du mer sen och så där håller det på utan att det finns något slut på det. Har hört från andra rumäner som har jobb. " Dessa människor vill inte jobba! " - Dom är inte intresserade av det. " Men enligt vad jag tycker så gäller följande. Ska man få betalt eller pengar ska man göra något för dom. Har hört att på andra ställen skriker dom. " Ge hit pengarna! " Det där är inte tiggeri ärligt talat.

- Gillar verkligen inte tiggeri. Satt och åt med grabben i det fina vädret när plötsligt en Zigenarkärring är typ en decimeter från mig och tigger pengar. En minut senare har jag nästa uppe i ansiktet. Detta är inte okej beteende tycker jag. Blev helt enkelt skitförbannad. Sa att nu får det fan räcka.
En kvinna bredvid var mer kreativ och räckte en av kärringarna sitt kycklingspett. Tror ni inte fanskapet blev sur och otrevligt avvisade erbjudandet?
En annan antastad, Dansk man, sa "Skaffa ett jobb".
Jo det är sorgligt att pisslandet Rumänien skiter i sin befolkning, och det är utan tvekan vidrigt hur de behandlar Zigenare. Men vissa individer är det bara jävligt svårt att tycka synd om.

Redigerat av Unregistered2294, 20 September 2014 - 11:08.

Postad 19 September 2014 - 23:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Dagens plus. Brorsan på besök och hans donna.
Dagens andra plus. Premiär för QLN Signature III senare idag :)
Dagens minus. Blir nog sent i natt, måste lyssna på Vaken i P3 och P4 med Rickard Herrey som programledare, lite av en tradition :)

Postad 19 September 2014 - 23:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har inte gett en spänn. Att bjuda in dom löser knappast problemet, istället lär det komma hit fler för att tigga på våra gator. Hur ser det då ut om 10 år?? Jag skulle vilja se en annan lösning. Antingen att Rumänien eller vad det kan vara tar hand om sina invånare bättre vilket känns som ljusår bort. Det andra är att man erbjuder dessa människor något att göra för pengarna istället, tex att plocka skräp vore kanske bättre än att dom ska få våra intjänade slantar, ett annat kan vara att plocka bär eller frukt. Har nästan lite lust att gå fram och säga. " Tar du kort? " Blir nästan lite som man matar dom med det budskapet. Ta mina pengar så får du mer sen och så där håller det på utan att det finns något slut på det. Har hört från andra rumäner som har jobb. " Dessa människor vill inte jobba! " - Dom är inte intresserade utav det. " Men enligt vad jag tycker så gäller följande. Ska man få betalt eller pengar ska man göra något för dom. Har hört att på andra ställen skriker dom. " Ge hit pengarna! " Det där är inte tiggeri ärligt talat.

Nä, jag tror faktiskt det stämmer. Mänga av dessa tiggare vill inte jobba, kommer aldrig att jobba. Jag känner också Rumäner som säger att det förhåller sig så. Kanske får de inte jobba av kulturella skäl eller nåt, vad vet jag. Men häller definitivt med om att pengar skall ges mot en motprestation. Förbjud tiggeri och erbjud mycket enkla jobb mot en rimlig ersättning. Vill man inte så adjö! Fast denna försörjningsmöjlighet skulle kanske å andra sidan skapa en enorm tillströmning av flitiga Zigenare istället.
Nej usch, detta bottnar ju förstås i enorm fattigdom och misär. Men idag gick det för långt för mitt tålamod i alla fall. :)

Postad 19 September 2014 - 23:34

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Finns säkert många som känner likadant. Mig säger dom inte ens Hej till. Har hänt en enda gång och det var igår när jag gick sakta förbi utanför Ica affären. Annars händer det aldrig då jag går fort förbi bara för att slippa. Ökar man stegen och ser lagom sträng ut så säger dom inget oftast. Jag brukar bara titta bort. Farsan har beskrivit det som att han känner skuld för att han inte ger något och det vet dom ju om. Jag har dock aldrig känt så. Jag blir bara förbannad för det är ju vi själva som delvis skapar det när vi ger.

Nä, jag tror faktiskt det stämmer. Mänga av dessa tiggare vill inte jobba, kommer aldrig att jobba. Jag känner också Rumäner som säger att det förhåller sig så. Kanske får de inte jobba av kulturella skäl eller nåt, vad vet jag. Men häller definitivt med om att pengar skall ges mot en motprestation. Förbjud tiggeri och erbjud mycket enkla jobb mot en rimlig ersättning. Vill man inte så adjö! Fast denna försörjningsmöjlighet skulle kanske å andra sidan skapa en enorm tillströmning av flitiga Zigenare istället.
Nej usch, detta bottnar ju förstås i enorm fattigdom och misär. Men idag gick det för långt för mitt tålamod i alla fall. :)

Redigerat av Unregistered2294, 20 September 2014 - 11:02.

Postad 19 September 2014 - 23:38

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag är riktigt kluven i tiggerifrågan. Jag tillhör den delen av befolkningen som faktiskt tycker synd om dem; jag har sett bilder på hur deras kojor/tält ser ut iaf i umeåtrakten; ungarna hade varit stolt över en sådan koja och det ser faktiskt nästan mysigt ut. Men nja.

Samtidigt så tycker jag inte att tiggeri ska främjas i sak och löser det samvetesmässigt genom att ge mat istället för pengar, så finns iallafall inga ekonomiska incitament för att fler skall komma hit; allra helst nu när det börjar vara riktigt blött, kallt, mörkt, blåsigt och jävligt. Men är alternativet att sitta och tigga i ett urfattigt Rumänien så förstår jag kanske att de vill tigga här istället.

Vad gäller jobb-biten så tror jag inte på riktigt att jättemånga har erbjudit dem ett faktiskt jobb för pengarna: "Kom och höstolja in min altan så får du 400kr" eller "Hjälper du mig att ta upp båten så får du trehundra kronor", skulle nog ganska säkert ge en bekväm inoljning av altanen eller höstning av båten, exvis. Finns gott om lättare arbeten som man inte ids ta tag i eller drar sig för att göra själv hemma. Någonstans har jag för mig att 1000kr är gränsen för svartjobbsregistreringstjofräs? Däremot förekommer säkerligen, som nämndes ovan, kommentaren "skaffa ett jobb, för fan" många gånger om dagen.

Brukar som sagt ge konserver och har aldrig fått något ouppskattat tillbaka, däremot ett varmt leende och ett tack. Nu såhär i höstrusket kan ju filtar vara av intresse också :ph34r: Grillad kyckling för fjortonde gången den dagen kan ju vara lite mjeh, om än kanske uppskattat första gången vid lunchtid.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 19 September 2014 - 23:39.

Postad 20 September 2014 - 02:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Att andra rumäner än romer säger att romerna inte alls vill jobba är ju givet, romerna är nedtryckta som f-n där. Så den kommentaren säger mer om romernas utsatta situation än ett faktiskt förhållande.

Det är lite som att fråga en högt uppsatt nordkorean om de få invånare som lyckats fly därifrån ljuger om all svält och annat.

Redigerat av SC-Zap, 20 September 2014 - 02:53.

Postad 20 September 2014 - 05:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Att ge bidrag skapar bidragsberoende.

+ hann sätta ihop mycket av lådorna till nya högtalarna igår, och funderar på att sätta igång igen redan nu.

- kommer behöva slipa endel då skivorna inte vart jämna utan lätt böjda

Postad 20 September 2014 - 08:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Att andra rumäner än romer säger att romerna inte alls vill jobba är ju givet, romerna är nedtryckta som f-n där. Så den kommentaren säger mer om romernas utsatta situation än ett faktiskt förhållande.

Det är lite som att fråga en högt uppsatt nordkorean om de få invånare som lyckats fly därifrån ljuger om all svält och annat.

Precis vad jag också skrev. Förhållandena där är vidriga. Men sedan kan man ju å andra sidan också fråga sig; Varför är just detta folk så föraktat? Det finns gott om yngre som försöker bryta med besvärliga/försvårande traditioner, och anpassa sig för att passa in i samhället. Ingen bryr sig om var du kommer ifrån, eller din kulturella bakgrund om du anstränger dig för att passa in.
Såg en ung kvinna i ett debattprogram som hade gjort just detta. Hon var i själ och hjärta Zigenare och älskade sin kultur. Men insåg att man måste anpassa sig för att smälta in och få ett arbete. Denna unga kvinna var extremt föraktad av Romska kulturföreningens tre multikjolklädda representanter.
Dessa problem möter ju alla, framförallt unga, som är belastade av en odemokratisk kultur, och försöker skapa sin egen identitet i det nya landet. Den oerhörda utsatthett tex flickor som själv vill välja vem de älskar lever under är ett vidrigt exempel.
Nä, problemet är mångbottnat helt enkelt.

Postad 20 September 2014 - 09:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Mänga av dessa tiggare vill inte jobba, kommer aldrig att jobba.

Jag läste att det var några från rumäniens styre här och "inspektera" tiggeriet och dom sa, efter att ha frågat varför dom är här och tigger, att det är bättre att sitta här och tigga till samma lön som dom får för att jobba i hemlandet.
Minimumlönen i rumänien är väldigt låg. Blanda en union med i och u länder skapar detta "problem", jag är förvånad över att dom inte kommit hit tidigare men dom hängde väl mer runt medelhavet förr.
Tiggarna i sig är harmlösa, det stora problemet är ju dom som är här och stjäl, bilar, metall, arbetsmaskiner etc och polisen får inte ge ut signalement som kan tyda på att det är romer som gör detta samt att den svenska tullen hoppar över att granska personer som ser farliga ut.

Postad 20 September 2014 - 10:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag läste att det var några från rumäniens styre här och "inspektera" tiggeriet och dom sa, efter att ha frågat varför dom är här och tigger, att det är bättre att sitta här och tigga till samma lön som dom får för att jobba i hemlandet.
Minimumlönen i rumänien är väldigt låg. Blanda en union med i och u länder skapar detta "problem", jag är förvånad över att dom inte kommit hit tidigare men dom hängde väl mer runt medelhavet förr.
Tiggarna i sig är harmlösa, det stora problemet är ju dom som är här och stjäl, bilar, metall, arbetsmaskiner etc och polisen får inte ge ut signalement som kan tyda på att det är romer som gör detta samt att den svenska tullen hoppar över att granska personer som ser farliga ut.

Usch, det jag skrev ser inget vidare ut lyft sitt sammanhang. Ja visst är tiggarna i sig oftast harmlösa. Säger motvilligt hej tillbaka till "våra" tiggare vid varje in och utpassering av affären. Undras just varför alla säger exakt samma HEEEEEJ hela tiden. Inte kan väl detta vara organiserat tro? ;)

Postad 20 September 2014 - 10:52

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Usch, det jag skrev ser inget vidare ut lyft sitt sammanhang.

Det tycker jag inte, det är ju sant.

Det är svårt att förbjuda tiggeri, vart går gränsen...
Däremot kan vi förbjuda lösdriveri. Ett PK-samhälle/regering kommer aldrig få slut på detta.

Postad 20 September 2014 - 12:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
+ Högtalarna färdiga! Behöver bara betsa dom!

- Elementen har inte dykt upp

Postad 20 September 2014 - 12:58

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

Det tycker jag inte, det är ju sant.

Det är svårt att förbjuda tiggeri, vart går gränsen...
Däremot kan vi förbjuda lösdriveri. Ett PK-samhälle/regering kommer aldrig få slut på detta.

Eftersom du är en så rättskaffens medborgare skulle du säkert kunna definiera "lösdriveri" på ett otvetydigt sätt. Då löser sig säkert problematiken med människor som har det sämre än du och jag. Eller åtminstone slipper du se dem och känna dig illa till mods i din perfekta vardag. Det vore ju verkligen fint.

Postad 20 September 2014 - 13:22

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
+ var på en fisketur med en bekant
+ Härligt höstväder

- En 1kg gädda efter fem timmars kastade.

Postad 20 September 2014 - 13:33

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Eftersom du är en så rättskaffens medborgare skulle du säkert kunna definiera "lösdriveri" på ett otvetydigt sätt.

Visserligen har vi allemansrätt i sverige och det är inte olagligt att vara pank så det kan bli svårt.

Då löser sig säkert problematiken med människor som har det sämre än du och jag.

Det finns extremt många människor som har det sämre än vi och så har det varit länge, ska vi ta vårat ansvar gentemot dom så står vi där också till slut.

Även om vi har det bra så hänger våra tillgångar på en skör tråd, inga av oss är ekonomiskt oberoende och det skulle krävas ganska lite för att få sveriges ekonomi ur balans. Sverige lever på dess kunskap inte kapacitet av billig arbetskraft. Skulle detta rubbas så kommer sveriges ekonomi att förändras.

Eller åtminstone slipper du se dem och känna dig illa till mods i din perfekta vardag. Det vore ju verkligen fint.

Du tycker kanske att det är trevligt med tiggeri och anser att detta ska vara en del av svenska kulturen?

Även att dessa människor har det svårt så finns det svenskar som har det svårare. Tiggarna ser ju inte direkt undernärda ut.

Postad 20 September 2014 - 14:08

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Det finns extremt många människor som har det sämre än vi och så har det varit länge, ska vi ta vårat ansvar gentemot dom så står vi där också till slut.

Även om vi har det bra så hänger våra tillgångar på en skör tråd, inga av oss är ekonomiskt oberoende och det skulle krävas ganska lite för att få sveriges ekonomi ur balans. Sverige lever på dess kunskap inte kapacitet av billig arbetskraft. Skulle detta rubbas så kommer sveriges ekonomi att förändras.

Du tycker kanske att det är trevligt med tiggeri och anser att detta ska vara en del av svenska kulturen?

Även att dessa människor har det svårt så finns det svenskar som har det svårare. Tiggarna ser ju inte direkt undernärda ut.

Jag tycker synd om de som måste umgås med dig IRL.

Postad 20 September 2014 - 14:20

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 2

Jag tycker synd om de som måste umgås med dig IRL.

Givande inlägg, jag skulle kunna skriva samma sak om dig.

Om du inte har argument eller nåt att bidra med kan du lika gärna avstå att posta.

Postad 20 September 2014 - 14:23

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
- "Dagens plus och minus"-tråden har förvandlats till ett mini-Flashback
- Ont i halsen

Postad 20 September 2014 - 15:47

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Givande inlägg, jag skulle kunna skriva samma sak om dig.

Om du inte har argument eller nåt att bidra med kan du lika gärna avstå att posta.

- det är meningslöst att debattera med fascister och andra personer som känner sig illa till mods så fort de ser någon som är annorlunda.

+ de brukar vara mycket dåliga på att finna logiska argument för sin sak.

Postad 20 September 2014 - 16:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
+ betsen är på på mina högtalare

- torktid

Postad 20 September 2014 - 16:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

- det är meningslöst att debattera med fascister och andra personer som känner sig illa till mods så fort de ser någon som är annorlunda.

+ de brukar vara mycket dåliga på att finna logiska argument för sin sak.

Kallar du mig fascist, och har svårt att debattera med folk med för dig avvikande åsikter så tror jag säkert det finns ett passande förklenande epitet åt dig också. Men jag föredrar lyhördhet och debatt före glåpord och att köra huvet i sitt eget arsle.

- Att som i själ och hjärta humanist bli kallad fascist bara för att man ibland stör sig på tiggeri.

+ En helt fantastisk sommardag idag. Snacka om bonus vid denna tiden på året.

Redigerat av laddie15, 20 September 2014 - 16:42.

Postad 20 September 2014 - 16:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

- "Dagens plus och minus"-tråden har förvandlats till ett mini-Flashback
- Ont i halsen

Ja tyvärr, och felet är nog mitt är jag rädd. Var ett korkat ämne att ta upp som dagent minus. Sorry. :(

Postad 20 September 2014 - 19:44

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

Kallar du mig fascist, och har svårt att debattera med folk med för dig avvikande åsikter så tror jag säkert det finns ett passande förklenande epitet åt dig också. Men jag föredrar lyhördhet och debatt före glåpord och att köra huvet i sitt eget arsle.

- Att som i själ och hjärta humanist bli kallad fascist bara för att man ibland stör sig på tiggeri.

+ En helt fantastisk sommardag idag. Snacka om bonus vid denna tiden på året.

Nej jag syftade inte på dig. Men om du tog åt dig kanske det är en hint om att du inte riktigt kände dig trygg i ditt eget sätt att uttrycka dig?
Jag tycker precis som de flesta andra att det är trevligare att studsa fram i min egen lilla rosa bubbla och slippa bli uppmärksammad på att det finns människor som har det väldigt svårt. Visst vore det mysigt om gatorna var rena från samhällets utstötta och bara populerades av renrasiga Astrid Lindgrenska Homo Sapiens så att alla fick en Bullerby-feeling så fort vi gick utanför dörren. Men steget till att spy ut irritation och avsky över de som inte passar i sagans bild är för mig väldigt väldigt långt. Det löser heller ingenting utan sänder bara tankarna till en svunnen tid där rashets var vardag och de flesta var rädda för hur framtiden skulle utveckla sig.

Postad 20 September 2014 - 19:46

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Ni kan väl hålla er till PM om ni ska tjafsa! :angry:

Redigerat av k.rydberg, 20 September 2014 - 19:46.

Postad 20 September 2014 - 19:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
- Så sjukt trött på dessa tiggare som sitter utanför varenda jävla butik. Skulle inte förvåna mig det minsta om det är organiserat.

Postad 20 September 2014 - 19:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Ja tyvärr, och felet är nog mitt är jag rädd. Var ett korkat ämne att ta upp som dagent minus. Sorry. :(

Det vet jag inte om det var.

Min erfarenhet som moderator på andra forum samt att vara en person med både kort stubin och stor kluvenhet i många frågor, är att diskussioner om känsliga ämnen tenderar att utmynna i missförstånd och en bild av att stå längre ifrån varandra åsiktsmässigt än vad egentligen kan vara fallet.

Nu lät jag kanske lite väl pretentiös... :P

Det är väl ingens fel egentligen att diskussioner blir hätska, det handlar ju om att bli påmind om frustration och maktlöshet samt förhållandet mellan sitt eget välbefinnande och önskan om andras. Något som inte är lätt då vi ju trots allt bara är människor. :)

Redigerat av Zacabeb, 20 September 2014 - 20:00.

Postad 20 September 2014 - 20:11

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Ni kan väl hålla er till PM om ni ska tjafsa! :angry:

Du är välkommen att PMa :)

Postad 20 September 2014 - 20:24

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Zartoks högtalarbygge räddar tråden :)

+ underbar dag idag, sista sommardagen?
+ målat klart rummet nu men sen kom vi på att vi vill byta golf också...

Postad 20 September 2014 - 21:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartoks högtalarbygge räddar tråden :)

+ underbar dag idag, sista sommardagen?
+ målat klart rummet nu men sen kom vi på att vi vill byta golf också...

+ ser riktigt bra ut på bild!
Postad bild

- Inget element att stoppa i

Postad 20 September 2014 - 21:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
- Är Svenska jornalister överlag lite dumma i huvet? Idag visade nyheterna ett inslag med Syriska barn som tvingades jobba istället för att gå i skolan. Det var ju bara det att de var tvungna att jobba för att hjälpa till att försörja familjen, ja och så då den lilla detaljen att skolan inte var igång sedan tre år på grund av kriget. Den sextonåriga sonen fick minsann sy flera timmar om dagen, och han som ju ville syssla med teater.

Under tiden detta "fasansfulla drama" utspelar sig är 9 miljoner på flykt och IS massakrerar oliktänkande i parti och minut. Så jo, svenska journalister verkar, om inte dumma i huvet, så i vart fall hopplösa på att prioritera.

+ Vilken j*vla tur vi har som lever i detta landet.

- Fyfan vad religion har gjort, och gör, mycket skit i världen.

Postad 20 September 2014 - 22:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

+ ser riktigt bra ut på bild!
Postad bild

- Inget element att stoppa i

Är det öppen baffel eller är lådan inte färdig?

Postad 20 September 2014 - 22:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Öppen baffel i 26mm ek :)

Postad 20 September 2014 - 22:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Öppen baffel i 26mm ek :)

Jag gissar koncentriskt element. Kef? Tannoy?

Redigerat av laddie15, 20 September 2014 - 23:13.

Postad 20 September 2014 - 23:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Varför inte stoppa i en Dual Concentric från Tannoy? :)

Postad bild

Postad 20 September 2014 - 23:37

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Dagens plus. Har precis haft en minifest med vänner / brorsan och diverse alkoholhaltiga drycker.
Dagens andra plus. Andra brorsan på besök som berättade att jag blir farbror i maj :)
Dagens minus. Pubgänget försvann och jag blev kvar :D

Postad 20 September 2014 - 23:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Varför inte stoppa i en Dual Concentric från Tannoy? :)

Postad bild

Du läste mina tankar. Precis den jag tänkte på. :)

Postad 20 September 2014 - 23:54

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Jag vet. Jag är synsk ibland :D

Du läste mina tankar. Precis den jag tänkte på. :)

Postad 21 September 2014 - 00:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej jag syftade inte på dig. Men om du tog åt dig kanske det är en hint om att du inte riktigt kände dig trygg i ditt eget sätt att uttrycka dig?
Jag tycker precis som de flesta andra att det är trevligare att studsa fram i min egen lilla rosa bubbla och slippa bli uppmärksammad på att det finns människor som har det väldigt svårt. Visst vore det mysigt om gatorna var rena från samhällets utstötta och bara populerades av renrasiga Astrid Lindgrenska Homo Sapiens så att alla fick en Bullerby-feeling så fort vi gick utanför dörren. Men steget till att spy ut irritation och avsky över de som inte passar i sagans bild är för mig väldigt väldigt långt. Det löser heller ingenting utan sänder bara tankarna till en svunnen tid där rashets var vardag och de flesta var rädda för hur framtiden skulle utveckla sig.

Du är förhoppningsvis sarkastisk. Men jag skulle då inte vilja ha ett Sverige som du beskriver. Svenskt för mig är att ha öppna sinnen, vara mottaglig för nya intryck och förändring, och allra viktigast, en stark tro på demokrati. Integrationen skulle gå så mycket smidigare om detta synsätt även anammades av de människor som önskar en plats i vårt samhälle. De största rasisterna i Sverige idag är inte svenska, Den främlingsfientlighet tex.många muslimer känner inför andra kulturer när det kommer till vem du får älska är något för de flesta Svenskar obegripligt.
Det är naturens mening att vi skall blandas, annars blir det inavel. Och det är förmodligen en högre mening med att kulturer möts och berikar varandra, annars blev vi dumma i huvet. :)

Kom förresten att tänka på Svenskarnas Partis partiprogram. Vad fan är en renrasig Svensk? Och exakt vad är det som är så förskräckligt för en muslimsk familj om dottern träffar en svensk kille?

Redigerat av laddie15, 21 September 2014 - 00:59.

Postad 21 September 2014 - 18:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
- Varför anser människokroppen att det är en bra idé att försöka nysa bort snor med sådan kraft att hela slemhinnan rivs upp och bokstavligen ger virus och baciller fribiljett att komma tillbaka in? Bara att traska rakt in i uppslitna blod- och lymfkärl och fortsätta dj*vlas?

Immunförsvaret är ju liksom till för att skydda en, typ. :rolleyes:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.