XTZ Cinema M6 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(9)
|
7 495:- | |
XTZ Cinema S5 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 1X12
(Subwoofers)
|
5
|
(18)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 3X12
(Subwoofers)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M6
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S2 Atmos
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(12)
|
4 990:- | |
XTZ Cinema M8
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M8 Center
(Centerhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ? (25 inlägg)
|
2 år sedan |
PB-3000 eller XTZ (11 inlägg)
|
5 år sedan |
9.2 placering av högtalare (2 inlägg)
|
5 år sedan |
Fråga om subwoofer val. (20 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg)
|
8 år sedan |
Rekommenderas XTZ 93 WMT som ATMOS höjdhögtalare? (0 inlägg)
|
9 år sedan |
Jamo D500 THX 5.0? Alternativ? (23 inlägg)
|
9 år sedan |
Xtz cinema Sub 1x12 (9 inlägg)
|
11 år sedan |
Förslag på LCR-högtalare som kan hängas på vägg (30 inlägg)
|
11 år sedan |
Postad 06 April 2015 - 12:24
Postad 06 April 2015 - 12:34
Ja, jag vill faktiskt hålla med dussin att vd verkligen skulle vara intressant att veta. En riktigt bra bas har ju även en bra svepvolym och det är märkligt att ingen verkar känna till xtzs nya elements Xmax eller xmech. Med det går det ju att räkna ut själv så att säga
Kommer det eventuella svar du får göra att du lyssnar på subben annorlunda? ![]()
Postad 06 April 2015 - 12:37
Postad 06 April 2015 - 13:40
Ja, det skulle utan tvekan påverka hur hög volym jag har vågat köra i cloverfield
Jag hänger inte med. ![]()
Du har sett hur en 3xSUB12 mäter.
Om du tog dig till Torup och lyssnade där i deras rum de mer eller mindre har koll på, hade inte det varit lösningen på ditt problem, eller du kommer förlita dig på data innan köp, inte reell lyssning/intryck?
Postad 06 April 2015 - 13:40
Jo, kan ju inte vara nåt konstigt eller hemligt att lämna ut parametrarna för elementet.
Postad 06 April 2015 - 14:47
Hur många köpesubbar uppges vd på? jag vet ingen... förstår dock inte varför det skulle vara något konstigt att tala om man behöver ju bara uppge Sd, Xmax och möjligtvis Xmech.
Postad 06 April 2015 - 16:35
Hur många köpesubbar uppges vd på? jag vet ingen... förstår dock inte varför det skulle vara något konstigt att tala om man behöver ju bara uppge Sd, Xmax och möjligtvis Xmech.
Jag uppskattar efter bilder jag har sett på elementet, att den ligger runt 1.2 liter P-P eller 0.6 liter oneway på xmax
Postad 06 April 2015 - 16:59
Jag förlitar mig väldigt mycket på data vid köp. Svepvolym säger om basen kan spela subsoniskt. Det vill jag ju åtJag hänger inte med.
Du har sett hur en 3xSUB12 mäter.
Om du tog dig till Torup och lyssnade där i deras rum de mer eller mindre har koll på, hade inte det varit lösningen på ditt problem, eller du kommer förlita dig på data innan köp, inte reell lyssning/intryck?
Postad 06 April 2015 - 17:38
Så jag anser detta var för rörigt och osäkert att hålla på med och det är därför XTZ och flera andra högtalartillverkare struntar i detta.
Postad 06 April 2015 - 17:43
det är ju enkelt att uppge xmax och xmech. iaf xmax borde gå att få fram.
Postad 06 April 2015 - 18:15
Jag har försök kolla upp vad pumpvolym, Xmax och XMech står för och vad man ska ha dessa till. Räkna och räkna själv dyker upp allt för ofta samt att pumpvolymen är olika för sluta och öppna subbasar och att man inte kan mäta de lägsta frekvenserna med dessa parametrar med någon större precision.
Så jag anser detta var för rörigt och osäkert att hålla på med och det är därför XTZ och flera andra högtalartillverkare struntar i detta.
Pump volym räknas i parametrarna för ett element och har inget med låda varken sluten eller basreflex.
Pumpvolymen som kallas VD baserar sig på dom mekaniska parametrarna SD&Xmax så vad du har fått allt i från är väl en sak du bara kan svara för själv.
Postad 09 April 2015 - 17:19
Jaha då är det de som anser annorlunda på webben om pumpvolym.
Om jag var högtalartillverkare skulle jag genom denna oenighet aldrig ange en parameter som inte alla är överens om hur den ska mätes eller vad de betyder.
Zartok ange exakt vad Xmax och Xmech är och hur de mäts för de har jag inte hitta något enighet om.
Håller ni med om detta (slutkläm i en diskussion om Xmax och Xmech).
Xmech - Maximum mechanical limits of the subwoofer. ie when the physical suspension stops the driver from moving (surround, spyder) or when the coil slams into the back plate.
Xmag - When the BL produced by the coil has reached 70% of it's rest value.
Xsus - Excusion limit due to the mechanical suspension (similar to xmech but doesn't include the coil landing on anything)
Xmax - The lesser of Xsus or Xmag. Or a measurement based upon the length of coil in the gap.
Postad 09 April 2015 - 17:48
som jag förstår det så kan xmax mätas på flera olika sätt. det står ex att kippelmätt så är xmax på mina basar 22mm (xmax och xmech ges enkel väg) medans det står på ex parts express att det är 19mm. så det finns olika sätt att mäta xmax. mig veterligen så talar man om linjär slaglängd.
xmech är nog enligt alla som mäter måttet för när elementet bottnar enkel väg.
xsus och xmag har jag aldrig någonsin hört talas om tror jag, så det kan inte vara väldigt vanligt =)
Postad 09 April 2015 - 19:44
Jaha då är det de som anser annorlunda på webben om pumpvolym.
Om jag var högtalartillverkare skulle jag genom denna oenighet aldrig ange en parameter som inte alla är överens om hur den ska mätes eller vad de betyder.
Zartok ange exakt vad Xmax och Xmech är och hur de mäts för de har jag inte hitta något enighet om.
Håller ni med om detta (slutkläm i en diskussion om Xmax och Xmech).
Xmech - Maximum mechanical limits of the subwoofer. ie when the physical suspension stops the driver from moving (surround, spyder) or when the coil slams into the back plate.
Xmag - When the BL produced by the coil has reached 70% of it's rest value.
Xsus - Excusion limit due to the mechanical suspension (similar to xmech but doesn't include the coil landing on anything)
Xmax - The lesser of Xsus or Xmag. Or a measurement based upon the length of coil in the gap.
jag tror att dom flesta tillverkare baserar sina byggen på dom här 2 herrarnas jobb med att ta fram en standard för högtalar element .
http://en.wikipedia....ki/Thiele/Small
Du får gärna länka till dom som tycker annorlunda om pumpvolym.
Redigerat av kalle12dussin, 09 April 2015 - 19:46.
Postad 09 April 2015 - 21:34
"När teoretikerna och de självutnämnda" sätts på plats (börjar få svårt att med lätthet kunna slänga med sina påståenden) ja då är det vår!
![]()
Postad 09 April 2015 - 21:44
Xmax är det som det alltid talas om ihop med sd (effektiv konarea) och visar pumpkapacitet även program som WinISD räknar direkt ut vd via dessa parametrar. Xmax är enkelt linjär slaglängd, bortom Xmax är du påväg mot Xmech och olinjär rörelse ihop med stegrande distortion som följd.
Postad 12 April 2015 - 12:18
Ser ut som att S2 kommer kallas Atmosphere S2. 4Ohm och känslighet på 86dB. 5.25 tums element med koaxial 16mm diskant.
Visas på High End Show München i mitten på maj.
Postad 12 April 2015 - 14:40
hoppsan hejsan, när stack 3x12 upp till 20.000 kr? vad hände med att xtz har varit så prisvärt tidigare (sett till deras 12" i tidigare serier)?
Postad 12 April 2015 - 14:59
hoppsan hejsan, när stack 3x12 upp till 20.000 kr? vad hände med att xtz har varit så prisvärt tidigare (sett till deras 12" i tidigare serier)?
Det tillverkas väl i Kina och antagligen är kontrakten skrivna i USD, så kronans ras och dollarns lyft samverkar antaligen till att göra vårt liv här hemma lite surare
Postad 12 April 2015 - 16:33
Finns ingen anledning att köpa xtz längre. En gång i tiden var dem prisvärda....
Postad 12 April 2015 - 17:07
Så för att en stor trippel tolv tums subwofer går upp 1500kr så är den inte prisvärd längre?, har du ens lyssnat på subben?, först då kan man aktivt utvärdera om den är prisvärd eller inte...
Jag har lyssnat på den, och kallar den prisvärd (trots höjningen på 1500kr) DIY tex som du ofta förespråkar, är heller inte gratis precis om man ska komma upp i kvalitet på alla punkter.
Redigerat av WB-Cinema, 12 April 2015 - 17:08.
Postad 12 April 2015 - 17:47
Så för att en stor trippel tolv tums subwofer går upp 1500kr så är den inte prisvärd längre?, har du ens lyssnat på subben?, först då kan man aktivt utvärdera om den är prisvärd eller inte...
Jag har lyssnat på den, och kallar den prisvärd (trots höjningen på 1500kr) DIY tex som du ofta förespråkar, är heller inte gratis precis om man ska komma upp i kvalitet på alla punkter.
Varför köper du inte 2st och skippar diy.
Postad 12 April 2015 - 18:05
Minns du vad man fick dom för när dom kom förra året? 15-ish.Så för att en stor trippel tolv tums subwofer går upp 1500kr så är den inte prisvärd längre?, har du ens lyssnat på subben?, först då kan man aktivt utvärdera om den är prisvärd eller inte...
Och när du är inne på diy, mitt system, hela, kostade lika mycket som en enda 3x12. Jag skulle gissa att två ultimax drar åttor runt en 3x12 redan.
Redigerat av Zartok, 12 April 2015 - 18:07.
Postad 12 April 2015 - 18:10
Att priser rör på sig måste vi accepter. Räntesänkningarna Riksbanken har gjort har försvagat kronan som det var tänkt. Innan € ca 8,20 kr nu 9,35 kr.
Postad 12 April 2015 - 18:20
Varför köper du inte 2st och skippar diy.
Hur menar du, mår du bättre som människa om tex jag köper 2st XTZ subbar istället för ett DIY system?
Minns du vad man fick dom för när dom kom förra året? 15-ish.
Och när du är inne på diy, mitt system, hela, kostade lika mycket som en enda 3x12. Jag skulle gissa att två ultimax drar åttor runt en 3x12 redan.
Ja introduktionspriset var lite lägre än de 18500kr /st de kostade innan höjningen.
Postad 12 April 2015 - 19:03
någon som minns vad man fick betala i början? var det 15 eller 16? det är fortfarande en bra påpälsning för absolut ingenting egentligen ![]()
Postad 12 April 2015 - 19:38
någon som minns vad man fick betala i början? var det 15 eller 16? det är fortfarande en bra påpälsning för absolut ingenting egentligen
12900:- gick de på om man förbokade.
Postad 12 April 2015 - 19:44
Ehebewa? Shit, det är ju vansinnigt! 50% extra ett år senare!12900:- gick de på om man förbokade.
Finns det någon produkt som kan öka så mycket i pris och fortfarande vara "prisvärd" som någon nog ville argumentera för?
Postad 12 April 2015 - 19:53
Ehebewa? Shit, det är ju vansinnigt! 50% extra ett år senare!
![]()
Finns det någon produkt som kan öka så mycket i pris och fortfarande vara "prisvärd" som någon nog ville argumentera för?
Du måste jämföra med dagsläget.
Vad finns det för 19.000:- idag som konkurrerar med 3xSUB12 sett till en i första hand hemmabiosetup?
Och nej, alla potentiella kunder är inte DIYare.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 April 2015 - 19:53.
Postad 12 April 2015 - 19:59
Sen har klipsch sina sw115 som kostar 5-6000, tre av dessa tror jag är rätt rejält bättre än en 3x12.
När xtz hade sina 12.16, 10.16 och ice så var det väl främst att dom presterade så otroligt bra för pengarna som gjorde att dom sålde.
Som du säkert ser så var det absolut inte jag som tog upp diy heller
Postad 12 April 2015 - 20:31
Ehebewa? Shit, det är ju vansinnigt! 50% extra ett år senare!
12900kr är inte 50% mindre än dagens pris för XTZ 3x12.
Och för det andra så var introduktionspriset just ett introduktionspris för att nå ut till ett par kunder och få reklam och en bra start för sin produkt.
Istället för att "leta" saker att gnälla om, så anser jag att man ska se det för vad det är... och vad är XTZ 3x12 för något då?, jo det är en av dom bäst presterande (Även uppmätt) köpesubbarna på hela marknaden för under 20 000kr.
Postad 12 April 2015 - 20:44
Nu tänker du fel. 50% höjning som jag sagt är det, men om priset skulle sänkas med 50% så skulle det inte stämma. Men nu var det så att jag skrev att priset HÖJTS 50%, varpå du måste räkna från originalsumman.12900kr är inte 50% mindre än dagens pris för XTZ 3x12.
Och för det andra så var introduktionspriset just ett introduktionspris för att nå ut till ett par kunder och få reklam och en bra start för sin produkt.
Istället för att "leta" saker att gnälla om, så anser jag att man ska se det för vad det är... och vad är XTZ 3x12 för något då?, jo det är en av dom bäst presterande (Även uppmätt) köpesubbarna på hela marknaden för under 20 000kr.
Rätta mig om jag har fel, men man kunde köpa den för det priset? Dåså, då var det priset för den.
Lugn och fin nu. Har du lyssnat på den?
Klappa in trippla sw115 eller sb2000 och lyssna på. Triona vinner ganska enkelt.
Postad 12 April 2015 - 20:50
Postad 12 April 2015 - 20:53
Nu tänker du fel. 50% höjning som jag sagt är det, men om priset skulle sänkas med 50% så skulle det inte stämma. Men nu var det så att jag skrev att priset HÖJTS 50%, varpå du måste räkna från originalsumman.
Rätta mig om jag har fel, men man kunde köpa den för det priset? Dåså, då var det priset för den.
Lugn och fin nu. Har du lyssnat på den?har du lyssnat på konkurrenterna, i samma rum? Du anser ju att det inte går att kolla på mätningar, så varför ens dra upp det?
Klappa in trippla sw115 eller sb2000 och lyssna på. Triona vinner ganska enkelt.
Tog det som att du påstod att den nu är dubbelt så dyr som introduktionspriset, vilket den inte är, den kostar 19500kr.
Ja jag har lyssnat på den, inte i samma rum som de andra aktörerna som mäter sig mot 3x12 på köpemarknaden.
Vet inte vad du svamlar om mätningarna?, så det känns öht inte relevant att försöka ge sig på att svara på det påhittade påståendet.
Du däremot har inte lyssnat på SVS SB2000, och inte heller Klipschen om jag minns rätt, så att påstå något sådant blir bara fånigt.
Kan tillägga att 3x12 presterar och låter riktigt bra, och klarar av att spela väldigt starkt.
Så ja grabbar lugna sig, jag vet att det är frustrerande med den kommande måndagen efter en underbar helg,
Ja nu börjar Måndagen krypa sig på, härligt är det ![]()
Redigerat av WB-Cinema, 12 April 2015 - 20:54.
Postad 12 April 2015 - 20:54
12900:- gick de på om man förbokade.
För att räknas som prisvärt så skall de kosta så mycket i normala fall också. Som Zartok säger trippla sw115 springer åttor runt en xtz 3x12 och är dessutom billigare.
Redigerat av Irule, 12 April 2015 - 20:55.
Postad 12 April 2015 - 20:56
Kalle12: Sälj dina DIY istället och köp dig ett par rediga köpesubbar.
För att räknas som prisvärt så skall de kosta så mycket i normala fall också. Som Zartok säger trippla sw115 springer åttor runt en xtz 3x12 och dessutom även billigare.
Jasså, du vet att SW115 presterar och låter bättre än 3x12, utveckla gärna, så vi andra kan få reda på hur du vet det och varför.
Postad 12 April 2015 - 20:58
Kalle12: Sälj dina DIY istället och köp dig ett par rediga köpesubbar.
Tyvärr så krossar mina diy subbar allt på marknaden sug på den karamellen ett tag medans du försöker att få till något som du inte kommer att lyckas med .
Killa nu i väg och köp ett par 3x12 istället.
Postad 12 April 2015 - 21:01
Tyvärr så krossar mina diy subbar allt på marknaden
Allt? Var bor du i detta avlånga land? ![]()
Postad 12 April 2015 - 21:08
Sen det här med prisvärt.... det är helt klart en individuell tolkning, inget annat.
Vissa kommer aldrig lägga 20/40k på ett bassystem, vissa kommer lägga 100k, det här med prisvärdhet är i detta fallet enligt mig åtminstone en rimlig tolkning, då man kollar på det man får för pengarna, en gedigen byggkonstruktion/låda och 3st 12" element med varsitt slutsteg med gott om effekt för elementen i fråga och klass D, och en hyffsad finnish, och framförallt en bra prestation och kvalitet i återgivningen.
Vad ger mer och bättre bas för 19500kr på köpesubbsmarknaden?
Tyvärr så krossar mina diy subbar allt på marknaden sug på den karamellen ett tag medans du försöker att få till något som du inte kommer att lyckas med .
Killa nu i väg och köp ett par 3x12 istället.
Haha
![]()
Mitt DIY bygge kommer i stor utsträckning arrangeras med hjälp av ett par väldigt duktiga personer med stor kunskap inom området, så jag är inte alls orolig för resultatet ![]()
Däremot så behöver man inte avfärda kompetenta köpesubbar bara för att man ska köra på DIY, eller hur.
Redigerat av WB-Cinema, 12 April 2015 - 21:05.
Postad 12 April 2015 - 21:31
Mitt DIY bygge kommer i stor utsträckning arrangeras med hjälp av ett par väldigt duktiga personer med stor kunskap inom området, så jag är inte alls orolig för resultatet
Däremot så behöver man inte avfärda kompetenta köpesubbar bara för att man ska köra på DIY, eller hur.
Vad vinner du på att någon annan bygger dina DIY subbar Do it yourself står DIY för.
Vad finns det för kompetenta köpe subbar som slår en diy
Postad 12 April 2015 - 21:39
Kan ju vara bra om man får hjälp med det man själv inte behärskar och jag tror att de flest menar icke fabriksbyggt när man använder termen DIY.Vad vinner du på att någon annan bygger dina DIY subbar Do it yourself står DIY för.
Vad finns det för kompetenta köpe subbar som slår en diy
Kan ju finnas ganska många köpe subbar som är bättre än en DIY om man bygger utan rätt kunskap och utan att då ta hjälp.
Sedan om man nu ska hänga upp sig på exakt vad DIY betyder så undrar jag om alla som bygger själv stjäl komponeterna till bygget, annars är de väl köpe subbar de också😀😀
Redigerat av OMD28, 12 April 2015 - 21:40.
Postad 12 April 2015 - 22:00
Tog det som att du påstod att den nu är dubbelt så dyr som introduktionspriset, vilket den inte är, den kostar 19500kr.
Ja jag har lyssnat på den, inte i samma rum som de andra aktörerna som mäter sig mot 3x12 på köpemarknaden.
Vet inte vad du svamlar om mätningarna?, så det känns öht inte relevant att försöka ge sig på att svara på det påhittade påståendet.
Du däremot har inte lyssnat på SVS SB2000, och inte heller Klipschen om jag minns rätt, så att påstå något sådant blir bara fånigt.
Kan tillägga att 3x12 presterar och låter riktigt bra, och klarar av att spela väldigt starkt.
Ja nu börjar Måndagen krypa sig på, härligt är det
nope, jag skrev "50% extra ett år senare", vilket egentligen bara kan tolkas som att jag refererar till ursprungspriset kontra nuvarande. nuvarande skrämmade priset. xtz började sniffa på dyra saker när dom släppte en liten bomb iom deras divineserie, som var head over heels ett par gånger dyrare än deras näst dyraste saker. deras slutsteg har kostat 5-6000 för väldigt mycket effekt (bryggat) och dom har alltid haft prisvärda saker. att dom börjar spana på en helt annan, mycket smalare kundbas är märkligt. å andra sidan så kanske det finns en marknad för den typen av dyra subbar som iaf jag inte känner till. min erfarenhet är att en sub som kostar över 10.000 är extremt svår att sälja iväg. då ska den prestera något överjävulskt, och har ett mycket bra rykte att göra bra saker. det har inte xtz i sverige, och troligtvis inte någon annanstans heller. xtz har ett rykte att vara prisvärda.
då går det inte att säga så mycket, rummet är åtminstone 50% av basen.
ja, du skrev: "jo det är en av dom bäst presterande (Även uppmätt) köpesubbarna på hela marknaden för under 20 000kr." och började tala om mätningar. varför du gjorde det förstår jag som inte eftersom du inte tror på att mätningar kan säga hur en sub låter. om jag förstått dig rätt dvs. så det var ju inte påhittat. du får gärna svara ![]()
nej, jag har inte sagt att jag inte har hört dom. eller, jag har sagt att jag inte hört sw115, den rekommenderar jag att folk ska lyssna på baserat på mätningar. så det stämmer. jag har inte hört sw115. men den är jävligt bra för det priset, jag lovar =) jag tror nog att en sw115 spelar starkare i vissa frekvenser än en 3x12 faktiskt. tror klipschen kan peaka i drygt 120 db, 30 hz. minns inte exakt hur mätningen var gjord dock. sen så minns jag inte vad 3x12 gjorde, men dom ligger nog rätt lika där misstänker jag. klipsch har alltid varit väldigt duktiga på spl.
Postad 13 April 2015 - 08:19
Postad 13 April 2015 - 08:35
Läger bara till att det är skitlätt att göra ett eget (slutet) bassystem. Du gör en tät låda, stagar upp den och skruvar i ett element
Postad 13 April 2015 - 08:50
Väldigt vilken diskussion det blev. Vilket är rolig
lite synd att man inte blir klokare på den. Har sett och blir inte förvånad att det finns så mycket diy system på ett sådant här forum vilket är kul att läsa om. Men sen kommer vi till min åsikt. Jag har ingen kunskap av att bygga ett eget bas system. Häller inte tid eller intresse av det. Så jag är mer än villig att köpa färdiga basar och då valde jag xtz. Oavsett om det var överpris eller ej på dom så är jag mer än nöjd. Jag tror ärligt talat inte man behöver mer kraft än vad dessa kan prestera till ett normalt lyssnings rum. Och nej jag gillar bas i massor. Men sen finns det den lilla normen av vissa av er som är extremt tokiga. Men alla är inte som er
Det är inget överpriset, det är bara så att många DIY diggare värderar sin arbetstid till straxt under noll kronor i timmen och de räknar inte med maskiner, lokaler, mm (och pilsner ) i kostnaden.
De kollar bara inköpspris på material.
En villa som man monterar själv eller en nyckelfärdig kan skilja ett par miljoner i pris.....
Postad 13 April 2015 - 09:51
Man kan ju vara snabb att bygga också. Plus att lönen är skattefri
Haha
Postad 13 April 2015 - 10:03
Svart arbete?😀😀Man kan ju vara snabb att bygga också. Plus att lönen är skattefri
Redigerat av OMD28, 13 April 2015 - 10:03.
Postad 13 April 2015 - 10:37
typ. om vi räknar att jag skulle köpa dd15 så skuile jag behöva köpa åtminstone sex stycken, troligtvis åtta, osäker på vad det elementet flyttar. men vi tar sex. 270.000 kr. sen räknar vi bort mitt systems pris, då är vi på ca 250.000 kr.
då räknar vi timmarna, säg att jag jobbat 20 timmar per bas, det blir 160 timmar. timlönen på det är typ 1500 spänn. jag har aldrig tjänat så mycket när jag jobbat ![]()
lägger till att jag har tillgång till snickeriet hos min hyresvärd, där även tools existerade. men vi kan ändå dra bort 5000 för sånt, det är fortfarande fet timlön =)
Redigerat av Zartok, 13 April 2015 - 10:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ?
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?