Så snabba är de inte, det svaret kommer ta ett tag.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ungefär som frågan gällande mera HD kanaler i Telias utbud

Redigerat av Mushunt, 22 mars 2012 - 15:14.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34706 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 22 mars 2012 - 15:14
Ungefär som frågan gällande mera HD kanaler i Telias utbud ![]() Redigerat av Mushunt, 22 mars 2012 - 15:14. Postad 22 mars 2012 - 15:47 Jag försökte efter senaste uppdateringen i veckan starta om min 1963-box med Remove Software, men detta alternativ var utgråat i systemmenyn (bryt ström - håll inne info). Har för vana att göra detta vid uppdateringar som extra säkerhet, minns inte hur det var vid förra uppdateringen. Var detta något som ändrades när man införde hårddiskkontroll eller har min box fått spatt till sist? Gjorde ett försök med Factory Reset idag, men efter det var det fortfarande likadant. Fick dock en hel del problem att få igång boxen igen pga "tillfälligt kommunikationsfel", men det gick till sist efter några försök. (För att inte tala om att åter bygga upp kanallistan på 59 kanaler och hitta alla inställningar och inloggningar för Spotify mm...) Kan också nämna att jag hade en del tillfälliga problem defter senaste uppdateringen, såsom icke fungerande timeshift och en inspelning som började tre minuter för sent (nej, det var inte EPG, jag hade programmerat den manuellt). Efter lite försök fram och tillbaka hoppade dock allt igång igen. Har också haft ett par förprogrammerade inspelningar nästa vecka som har hoppat lite fram och tillbaka i tid, antar att det har med sommartidsinställningen att göra. Lustigt att inspelningarna som ligger ännu längre fram inte berördes... Noterade också för första gången en spontan omstart av smartmodemet för någon vecka sedan. En liten detalj som är lite OT här - Indikatorlampan "Internet" på smartmodemet ska ju blinka vid aktivitet annars lysa fast. På mitt modem tenderar den att frysa efter en tid, oftast några dagar, så den oftast lyser med fast sken men ibland är släckt eller blinkar konstant. Efter omstart fungerar det normalt igen. Någon annan som noterat detta? Bortsett från detta har jag annars haft rätt problemfritt på sista tiden, sedan man börjat få ordning på ljudsynkproblemen. ![]() VDSL och 1963 i Kungsör Postad 22 mars 2012 - 21:12
Det går bara att göra remove software om boxen har en sparad programvara. Som inställningarna är just nu så sparar boxen inte någon programvara i boxen. Det går inte heller att göra på 1910 boxar eftersom att de inte har något minne att spara den i.
Det var problem under eftermiddagen med störningar i Telias nät, därför du fick meddelandet. Det var i princip i störningar på alla trafik som inte var multicast fram till 15 tiden.
Märkte du att klockan gick fel i boxen när detta hände?
Var det alltså framtida inspelningar du gjort innan du uppdaterade boxen som flyttades frammåt i tiden nästa vecka när du laddade ner nya programvaran? Markus Johansson Telia Kundservice Postad 22 mars 2012 - 22:59
Fast info rörande HD kanaler kommer nog före svar på detta är jag ganska säker på. Nu är det bara en timme kvar till fredag och jag ska sova, så god natt! Markus Johansson Telia Kundservice Postad 23 mars 2012 - 01:39 Efter senaste uppdateringen, har inte sett det tidigare iallafall, har det ibland stått fel inspelningstid, totala siffran ute till höger vid uppspelning, när jag trycker på infoknappen. Dock är det rätt tid som är inspelad. Tex idag när jag tittade på en inspelning av sportnytt, som är 15 minuter, så stod det att den var 1h lång men efter 15 minuter tog uppspelning slut. Hände ett program igår också men då var det bara 10 minuter extra. Det intressanta är att när jag nästa gång startade uppspelningen stod det rätt totaltid. Postad 23 mars 2012 - 02:41 Skulle se en film i Canal+ Play, men den stannade bara på 00.00.04 och pendlade åter till 00.00.02.. svart bild.. Provade då SVTr; Provade "smartare än en femteklassare, men startade ej heller, svart bild.. Tog då regionala nyheter.. provade något av dagens... hör ljud, men med hack.. svart bild.. Provade gårdagens, och det är samma.. tiduret pendlar mellan 00:00:02 och xx.xx.01 Alltså ett större problem. Fler som upplever detta? Har startat om boxen utan förbättring. Postad 23 mars 2012 - 09:03
telia.se så ser ni nu från klockan 9 att det står:
Om ni läser på
2012-03-23: Äntligen! TV4 HD och Kanal 5 HD till HD-paketet. Den 29 mars lanserar vi ett uppgraderat kanalpaket HD. Paketet innehåller TV3 HD, National Geographic HD, Eurosport HD och Outdoor Channel HD och kompletteras nu med TV4 HD och Kanal 5 HD. I programbiblioteket hittar du 100 % av materialet från National Geographic HD och Outdoor Channel HD. För att kunna köpa kanalpaket HD behöver du först ha kanalpaket Lagom eller Stor, och dessutom ha möjlighet att se hdtv. Läs mer om hdtv Ta chansen och köp kanalpaket HD nu, den 29 mars försvinner vårt introduktionserbjudande på 19 kr/mån i 12 månader, därefter ord. pris 69 kr/mån. Även du som redan har kanalpaket HD kommer att få ta del av de nya kanalerna. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 23 mars 2012 - 09:10
Yes, förnämligt! Finns det möjlighet för oss som haft HD-paketet (med "tvillingar") i snart ett år att redan nu förlänga i ett år för 19:-? /G Postad 23 mars 2012 - 09:26 Jag hoppas bara att Telia inte lutar sig tillbaka och är nöjda med sitt HD-utbud nu. Det finns idag över 30 HD-kanaler på den svenska marknaden, vilket betyder att inte ens halva detta utbud erbjuds hos Telia. Det har tagit 9 (nio!) månader från löftet om nya HD-kanaler till att de nu faktiskt dyker upp. Tar det lika lång tid till nästa utökning kommer Telia återigen befinna sig i bottenskiktet bland digitalteveoperatörerna, och jag hoppas verkligen att deras ambitioner är högre än så. Låt oss nu också hoppas och tror att EM-matcherna som sänds i TV4 inte bara sänds i HD via Canal Digital som varit fallet tidigare... Postad 23 mars 2012 - 09:47
Det var ju det jag sa ![]() Goda nyheter, bra! Postad 23 mars 2012 - 11:04 ![]() Postad 23 mars 2012 - 11:17
Noterade dumt nog inte det så noga, men jag tror inte det. Dessutom visade ju både mer närliggande inspelningar och de som låg längre fram rätt, det var bara 3-4 programmeringar dagarna just efter omställningen som hoppade fel. (Har ett par serier programmerade fram till juli samt hela F1-säsongen...)
Ja, men de hoppade också fel redan före uppdateringen... Framåt en timme tror jag det var. Tror inte de påverkades av själva uppdateringen, då jag redan hade justerat dem. Så det kanske är något som uppdateringen fixat inför framtiden. Tack för info! Hade för mig att det var något sådant... Postad 23 mars 2012 - 11:19 Postad 23 mars 2012 - 11:20 När kommer fler HD kanaler ? TV4 och Kanal 5 tack! Postad 23 mars 2012 - 11:28
Du kanske ska läsa tidigare inlägg innan du skriver. Nyheten som står bara några inlägg upp är att TV4 HD och Kanal5 HD kommer att läggas till HD-paketet den 29 mars. Postad 23 mars 2012 - 12:07 En stund senare fanns det = beställt. ![]() Postad 23 mars 2012 - 12:20
Vad trevligt! Hur var det nu kan vi med kollektivt lagom paket köpa HD paketet nu? Det går åtminstone inte via mina sidor såvitt jag kunde se... Såg inget om denna förändring på telia.se men det kanske inte hunnit ut ännu? En annan fråga, i TV guiden för SVT kanalerna så finns ju inte "play-knappen" på programmen som det gör för andra kanaler, detta är mycket synd då detta är mycket lättare att komma åt än att gå in i programbiblioteket och leta upp programmet. Postad 23 mars 2012 - 12:39
Nej, det får man inte enligt affärsvillkoren för tjänsten. Ni som har tvilling får gärna skicka ett PM till mig så kan jag fråga om vi kan göra något för det pris ni haft igen. De vill ha specifika kunder så identifikationskoden och kundnummer behöver jag. Sätt rubrik Tvilling HD så hittar jag de enkelt. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 23 mars 2012 - 13:04. Postad 23 mars 2012 - 13:03
Antingen gör du som det står om det i inlägg #18022 eller så ringer man kundtjänsten och be dem order lägga det ändå. Då fastnar ordern och sen kommer de manuellt att rätta till den inom några dagar. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 23 mars 2012 - 13:03. Postad 23 mars 2012 - 13:10
Man beräknar att det kommer att komma lite senare i år. Det beror lite på tekniken bakom just SVTr i dagsläget. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 23 mars 2012 - 13:16 HD-kanalerna kan ej komma till söndag exempelvis? Jag som bandyälskare såg att bandyfinalen skall sändas i TV4HD, vilket aldrig skett tidigare, dvs. att bandyfinalen gått i HD... ![]() @TeliaKundservice En annan sak som jag nämnde lite lätt för några veckor sedan är "nyhetsfunktionen" i boxen.. som nu återigen hängt sig på gamla nyheter, de har ej uppdaterats på drygt en vecka. Fel i API´t/länkningen på något sätt? Sedan finns ju såklart önskemål om en förbättrad sådan, så att man alltid kan läsa mer än rubriken, som det är idag. Redigerat av Unregisteredfa46ece3, 23 mars 2012 - 13:16. Postad 23 mars 2012 - 13:38 /GannTrader Postad 23 mars 2012 - 13:54 1. SVT är public service som betalas med våra licenspengar. Kostar nog inget extra för Telia att ta in. 2. Telia vill tjäna mer pengar. 3. xDSL-kunder som inte kan få HD skulle rasa om det visade sig att andra fick fler kanaler för samma pengar. Det måste ju vara millimeterrättvisa eftersom vi bor i Sverige... ;-) Postad 23 mars 2012 - 14:00 Postad 23 mars 2012 - 14:12 Då jag har ett tvilling abonnemang, så undrade jag vad som skedde där. Men enligt honom så skulle det bli som vanligt, dvs halva priset på det. Dvs 9,50:- men man kunde även lägga paketet på ena tvn om man ville. Så nu valde jag att lägga HD paketet på mitt huvudabonnemang. Skulle sedan kunna lägga till det på mitt tvilling i framtiden om jag ville sa han. Men jag undrar lite, hur pass sann den informationen var? Känns som att du Markus har mera givande svar än dina kollegor ![]() Så stämmer detta? ![]() Postad 23 mars 2012 - 14:38
Mor och far har detta.. de betalar 19kr på huvudabb, men betalar sedan hälften på ord.pris på tvilling, så runt 34kr på det... rätt eller fel.. fel tycker jag för det borde ju vara hälften av 19.. Postad 23 mars 2012 - 16:38
Som jag misstänkte då.. därför jag valde att endast ha på huvudabonnemanget till en början. Men varför säger de som de gör? ![]() Postad 23 mars 2012 - 18:14 Postad 23 mars 2012 - 19:25 Postad 23 mars 2012 - 19:54 Upprepade timer-inspelningar får den första inspelningens EPG-information, detta är extremt irriterande då man oftast har upprepande inspelningar på serier och då gärna vill veta vilket avsnitt i serien man vill se. Markus, du tyckte att om man inte gör så så kan det finnas många scenarior då det blir fel med EPGn, men som jag skrev sedan så blir det ju faktiskt alltid fel som man gör nu! Har ni någon plan på att överväga att "laga" eller i alla fall undersöka hur man kan göra det på ett bättre sätt? Tack för servicen här Markus! Redigerat av hio11, 23 mars 2012 - 23:03. Postad 23 mars 2012 - 21:23
Det är ju en vanlig "scrollbar", precis som till höger i alla fönster i Windows. Postad 23 mars 2012 - 21:46
Även 4:an och 5:an? /G Postad 23 mars 2012 - 21:56
Mitt förslag: När man lägger schemaläggningen finns inte information om framtida händelser, så beskrivningsfältet för planerade inspelningar bör då fyllas i med texten "Planerad inspelning baserad på:" framför den inkopierade infon från aktuell EPG-programmering. (för rena schemaläggningar (ej EPG, bara baserat på tid & kanal) har jag för mig att man bestämmer själv vad beskrivningen ska vara, och det blir då samma på samtliga aktiviteter) Sen när inspelningsaktiviteten väl startar, oavsett om det är en vanlig repeterande inspelning eller en upprepad schemalagd inspelning, så ska helt enkelt den info som just nu finns i EPGn för aktuell kanal på aktuell tid kopieras in till beskrivningsfältet och skriva över det som redan fanns där. Resultat: Om jag lägger 10 repeterande inspelningar av serien Foo genom att skapa den från avsnitt 1 i EPG:n: * Det blir 10 planerade inspelningar * Den första inspelningen får infon från EPG:n rakt inkopierad till beskrivningen utan några modifieringar * De 9 resterade får samma EPG-info inkopierad men med strängen "Planerad inspelning baserad på:" framför. Om man som användare nu tar upp nån framtida planerad inspelning (dvs nummer 2 t.o.m. 10) ser man: "Planerad inspelning baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah." ...dvs man fattar att det faktiskt inte är avsnitt 1 som ska spelas in gång på gång utan något som är planerat, och planerat baserat på vad EPG:n sade vid scemaläggningstillfället. Sen när aktiviteterna väl utförs så skrivs beskrivningarna över med vad som nu visas på kanalen i fråga. Normalt sett blir det då så att beskrivningen för utförd inspelning #2 lyder "Foo, avsnitt 2/10. Bluh bluh bluh.". ...osv för de andra inspelningarna vartefter de utförs. Om sen t.ex. den planerade inspelningen #5, som alltså lyder "Planerad inspelning baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah.", råkar ske en dag lik den då Anders Behring Breivik härjade, och något annat än Foo alltså visas... : Om Telia har hunnit få ut uppdaterad EPG-info om att det inte längre är Foo som visas utan "Extrainsatta nyheter med anledning av Gazonk", då kommer inspelning #5 få den korrekta beskrivningen att det är nyheter och inte serien Foo efter kopieringen från EPG till beskrivningsfältet i inspelningen. Mer sannolikt: Om EPG:n *inte* har uppdaterats blir det bara samma fel som alla ändå räknar med: inspelningen innehåller faktiskt hemska nyheter i stället för serien Foo, men beskrivningen säger att det ska vara "Foo, avsnitt 5/10. Hum hum hum.". Detta fel är helt ok och går inte att komma runt. Det är i alla fal bra mycket bättre än att det *alltid* är fel så som det är idag. Vill Telia vara extra duktiga lägger man in en variabel som räknar upp från 2 till max i strängen: "Planerad inspelning ($nr/$max) baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah." vilket kan se ut så här: "Planerad inspelning (2/10) baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah." "Planerad inspelning (3/10) baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah." "Planerad inspelning (4/10) baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah." ... "Planerad inspelning (10/10) baserad på:Foo, avsnitt 1/10. Blah blah blah blah." Redigerat av elofu17, 24 mars 2012 - 00:34. Postad 24 mars 2012 - 10:59 samma paket till tvillingabonemanget för 9,50 kr. Frågade flera gånger om det stämmer och hon sa att det var så. Får se hur detta slutar. //Pryzze Postad 24 mars 2012 - 14:07
Jag frågade precis samma sak, men en annan här på forumet skrev och berättade att huvudabonnemanget gick för 19:- och tvilling blev halva priset av 69:- dvs 34,50:- Valde därför inte att teckna HD på tvilling kortet ännu. Postad 24 mars 2012 - 15:46 Jo säljaren hade gjort fel och lovat för mycket. som tur var hade hon gjort en notering att jag skulle få tvillingabonemanget för 9,50 kr i månaden. Och eftersom de hade lovat detta kommer de att stå för det enligt säljare nummer två. Inte mer än rätt så mycket strul jag har haft med Telia. //Pryzze Postad 24 mars 2012 - 20:42 Postad 24 mars 2012 - 22:48 Bla annat en fix så att redan inlagda inspelningar skall starta på rätt tid pga tidsomställningen i natt. Postad 25 mars 2012 - 07:12 ![]() Postad 25 mars 2012 - 08:47 Men allvarligt, hur dj... svårt är det egentligen att få sommartid, TV-guide och inspelning att fungera? Som vanligt så misslyckades inspelningen av Formel 1 på Viasat Motor trots ny programvara som skulle lösa tidigare problem med sommartid. Postad 25 mars 2012 - 11:42
Misslyckades på vilket sätt? Spelade in en timme fel då eller inte alls? Postad 25 mars 2012 - 12:13
Såg igår när jag skulle prog. via appen att Viasat Motors starttider låg en timme före mot Viasats TV-guide. SVT visade däremot rätt starttider. Prog. därför manuellt på boxen med startid enligt Viasat och det blev rätt. Postad 25 mars 2012 - 14:06
Har för mig att jag varit inne på detta att man rent tekniskt inte behöver smart, men man behöver en trådlös router som stödjer multicast på samma vlan/pvc som digital-tv boxen. Man har testat att köra köra via en server hos Telia och direkt till boxen via IP med då detta leder till så stora fördröjningar så det inte går att använda zappa på ett vettigt sätt så valde man att endast köra direkt mellan boxen och telefonen. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 25 mars 2012 - 14:31
Men Började inte loppet 10:00 svensk tid, det vill säga efter du skrev det där?
Det svårt att gardera sig mot att det är fel i EPG. Det stog alltså inte 09:30 utan 08:30 i deras EPG eller? Försten fick du med hela loppet, det var ju avbrott i över 1 timme pga rödflaggen? Jag har under natten provat spela in program före 2, mellan 2-3 samt efter 3 på några olika kanaler och de blev rätt så det verkar inte varit på alla kanaler vi fått felaktig EPG. Markus Johansson Telia Kundservice 4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |