Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!

2072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 december 2007 - 21:56

ovsun
  • ovsun
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hallå.
Verkar som om många har fått problem sista tiden med boxarna, jag har däremot fått ett annat problem sista tiden, från början så var endast vissa kanaler (3an,5an) pixliga, typ som att det var en dålig signalstyrka, men när jag testade med min andra box från sovrummet så är det OK.
Men sista veckan så har det bara blivit värre, har inte kollat in alla kanaler men det går inte att titta alls längre, från början var det bara ibland bilden hoppade till och blev pixlig men nu är den pixlig hela tiden..
Har provat att starta om och bytt antennen till den andra tunern, men inget har hjälpt, kör 1.18.
Nån som sett något liknande?

Jag har exakt samma problem på min box, den visar också oftast att det inte finns någon antennsignal.
Kopplar jag in en Samsung standardbox utan hårddisk är det inga som helst problem med signalen.Har kontaktat Dilog och dom tycker jag ska skicka ned den till dom, men det kanske inte är fel på den, kan det ha att göra med Teracoms "signalmixtrande"?

Har haft exakt samma problem. Slutade med att mottagarna helt slutade fungera. Uppspelning av inspelade program fungerade. Efter kontakt med Dilog skickade jag in boxen för garantireparation. Kom till baka efter drygt en vecka med kommentar: "BYTE AV CA,TEST OK". Disken var orörd. Sedan dess har boxen funkat utan problem (andra än de vanliga problemen som de flesta i de här tråden har).

Redigerat av ovsun, 01 december 2007 - 21:58.

Postad 02 december 2007 - 19:28

finhex
  • finhex
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Min svenska är så dåligt so I hope that I can share my thoughts in English...

In Finland we have this box named as Handan 6000 and there seems to be same kind of problems than you with Swedish Dilog. I know there are some differences with software but at least part of the program code seems to be same. This is list of main problems with "our" Handan 6000 series:

- Whole list of the reserverd recordings disappears after random period.
- Power supply problems after box has been two year in use (dried-up capasitors causes different kind of problems like remote control stops working or hard disc can not be found etc.)
- Starting recording from EPG has problems:
  • If program has started 21:00, it is not possible to start recording it from EPG between 21:00-21:02
  • If you want to record two programs in sequence then one minute is missing. E.g. program #1 is from 21:00-22:00 and
    program #2 22:00-23:00 then recording of the program #1 stops 21:59.
- Box automatically switch off power after timed recording even I have started to watch something.
- If program has more than one language audio channel, only one of them is recorded

Redigerat av finhex, 02 december 2007 - 19:30.

Postad 07 december 2007 - 23:16

Stevens
  • Stevens
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har läst denna tråd lite då och då sedan jag skaffade min box och fått många smarta lösningar på att lösa boxens "egenheter". Ett problem som jag inte sett att någon tagit upp är att den svenska texten på canal + program (boxer) ofta inte fungerar (kanske fungerar ca 40% av gångerna jag tittat). Är det någon annan som upptäckt samma problem eller kanske till och med har lösningen på det? Dessutom har ljudet på Canal+ First (gamla Canal+ 1) försvunnit sedan några veckor tillbaka ( boxer och genom förstärkare via optisk kabel). Dock är det endast den kanalens ljud som försvunnit alla andra kanalers ljud (bl.a de andra två canal+-kanalerna) fungerar perfekt. Någon ide vad som kan ha hänt? Jag använder förövrigt version 1.15 och låter boxen vara av ca 6-8 h varje dygn, vilket förutom dessa fel har fungerat bra, enda problemen har varit några få missade eller svarta inspelningar (de missade alltid pga att inspelningslistan raderats mystiskt).

Redigerat av Stevens, 07 december 2007 - 23:42.

Postad 27 december 2007 - 21:58

Malmsten
  • Malmsten
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Vet ni om det är nån inställning som måste göras för att man ska kunna använda antennutgången? Alltså runda RF-utgången. Jag kör med scart upp till TVn å tänkte dra RF-kabeln in till sovrummet men jag får det inte att funka. Mäter jag så verkar den inte skicka ut nått på den kontakten :) Nån som har några tips?

Postad 27 december 2007 - 23:13

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Vet ni om det är nån inställning som måste göras för att man ska kunna använda antennutgången? Alltså runda RF-utgången. Jag kör med scart upp till TVn å tänkte dra RF-kabeln in till sovrummet men jag får det inte att funka. Mäter jag så verkar den inte skicka ut nått på den kontakten :) Nån som har några tips?

Jag har för mig att det inte är någon RF-utgång i den bemärkelsen. Den är bara en kontakt för att skicka vidare antennsignalen till en annan mottagare efter boxen. Därav byglingen mellan korten som skickar antennsignalen vidare till det andra mottagarkortet.
...men det finns ju lösa RF-modulatorer att köpa som kan kopplas in på scarten för att få samma funktion.

Postad 27 december 2007 - 23:25

Malmsten
  • Malmsten
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Så man kan inte koppla in denna mottagare på en TV undan scartingångar?

Postad 28 december 2007 - 00:08

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Så man kan inte koppla in denna mottagare på en TV undan scartingångar?

Jodå, boxen har tre möjligheter. Scart
S-video
Komponent video
Av dessa är det bara scarten som skickar med ljudet i samma kabel.
Som sagt, det går att lösa t.ex. med en sån här!
Då kan du få vanlig RF antennsignal. Dock blir bilden inte lika bra, så det är inte många som kör så idag...

Postad 28 december 2007 - 00:35

Malmsten
  • Malmsten
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
aha, på så vis. Men då måste jag ju kunna dra in en svhs kabel och en ljudkabel till sovrummet då i å me att de finns de ingångarna på TVn, fast frågan är ju om de blir nå bra bild me 10m svhs.

Postad 28 december 2007 - 00:56

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

fast frågan är ju om de blir nå bra bild me 10m svhs.

Inga problem. Jag hade 15 meter billig kabel och inga problem med bild eller ljud, så kör hårt! :)

Postad 29 december 2007 - 12:10

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Har nämnt det tidigare, men det kanske var i en annan tråd: Om du accepterar att slanga signalen vidare analogt med vanlig antennkabel kan vilken gammal video som helst kan fungera som RF-modulator. Lägg videon i scart-kedjan mellan box och tv, sätt videon att "lyssna" på AV-ingången så ger den RF-signal ut på den kanal den är inställd att mata ut. Nackdelen är att videon måste vara igång för att en sekundär-tv ska få signal, men det är en billig och lättkablad lösning som fungerar bra också med en antennsplitter. Försörjer sovrums- och köks-tv på det sättet.

Postad 05 januari 2008 - 20:51

hjn76
  • hjn76
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ja ... då hände det. Igår dog min Dilog. Bilden är helt svart och den påstår att den saknar signal. Har kontrollerat med en gammal box och signal har jag så det måste väl vara boxen det är fel på!?

Nån som har fått ett liknande fel och kunnat åtgärda det?

Mvh, Henric

Postad 06 januari 2008 - 10:32

glenkeith
  • glenkeith
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Ja ... då hände det. Igår dog min Dilog. Bilden är helt svart och den påstår att den saknar signal. Har kontrollerat med en gammal box och signal har jag så det måste väl vara boxen det är fel på!?

Mvh, Henric

Något liknande har drabbat mig. Degenereringen började för några veckor sedan, det gick då att få signal genom att ta ut ca-modulen nu fungerar dock inte detta heller längre. Även jag är intresserad av om detta är värt att försöka åtgärda. Har fö beställt en Topfield TF5710PVRt HDMI 250GB så det kommer säkert inte att gå någon nöd på mig framöver ändå.

Postad 06 januari 2008 - 11:04

sirtoby
  • sirtoby
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.
Det verkar som hela Sveriges expertis på Dilog har landat på denna sida, så jag ställer samma fråga här som jag ställde till inköpsstället av min Dilog 550 alldeles nyligen. Eller rättare sagt felbeskrivning:

Det första som hände var att hårddisken reagerade väldigt långsamt vid uppstart, eller rättare sagt när jag ville ta upp dvr-listan.

När jag startade om maskinen så indikeras ”Hårddisk ej installerad”.

Startade då om den igen efter ha gjort den strömlös ett par minuter. Då fanns hårddisken där igen, men när jag spelade upp en fil så låste den sig efter ca en minut.

Efter ytterligare en omstart uppkom meddelandet ”Hårddisk ej installerad” igen. Om vartannat sker ovanstående saker vid omstart. Men så fort hårddisken finns där så reagerar den otroligt långsamt.

Har endast ca 45 Gb lagrat på den så det kan inte röra sig om någon full hårddisk heller. Startar om maskinen minst en gång per dag enl de rekomendationer som finns på detta forum och från Dilog.

Har också provat att stänga av maskinen, rycka ur sladden och låta den vara ur hela natten. Men problemet kvarstår. Så uppenbarligen är det ett allvarligare fel på den...eller?

Är det någon på forumet som har haft samma bekymmer och i så fall...vad gjorde ni åt det?

Postad 07 januari 2008 - 21:55

lely
  • lely
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har haft problem med en tuner på dilogen,skickades till Dilog Nordic för garantireparation.

Postad 08 januari 2008 - 01:19

LT-31
  • LT-31
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är det någon som varit med om detta?
Min box har naturligtvis gått sönder men det kan vara intressant att veta vad det är (kan vara). Jag startade tv:en (1/1-08 efter jobbet och jag trodde först att det det hade med årsskiftet att göra.) och det blev en svart ruta med texten ingen signal i mitten. Efter ett antal omstarter av dilogen så fick jag bild endast på okodade kanaler och en aning pixliga bilder. Innan detta så har jag haft svårt att få bra bild på bla annat tv3 och tv5 (kodade kanaler) trodde att det hade med klimatet att göra (ser sällan på dom, discovery ser jag oftare på men kan inte med säkerhet säga att jag upplevde den som sämre) övriga kanaler fungerade bra, ser oftast på 6:an och discovery. Jobbade mycket 1:a veckan och tittade nästan inte på tv men så efter en vecka så gick det inte att få nån bild alls, plockade ut CA-modulen och vips var det bättre bild än på länge på dom fria kanalerna. Glad i hågen (Hyfsat glad) for jag och köpte en ny CA-modul på Kjell & Company (enligt deras spec så ska den fungera med dilogen) men resultatet blev det samma. Nu är det så att jag kan få starta om boxen tre till fyra gånger innan jag får en bild, kodade kanaler bara att glömma måste ha CA-modulen utdragen. En annan sak är att det vid flera tillfällen precis efter tio minuter när hårddisken stannar så tappar den signalen och man får starta om boxen, jag har spelat in ett par filmer på 6:an och det har fungerat bra. Det är inte alltid den tappar signalen när hårddisken stannar men ofta, det verkar som att har den bara klarat det så fungera den ett längre tag (utan CA-modul givetvis.) Kul att höra om nån har en idé om vad det kan vara.

PS. Jag provade att spela in när jag hade ingen signal på rutan och det fungerade inte heller.

//Mattias

Postad 08 januari 2008 - 09:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag kan få starta om boxen tre till fyra gånger innan jag får en bild, kodade kanaler bara att glömma måste ha CA-modulen utdragen. En annan sak är att det vid flera tillfällen precis efter tio minuter när hårddisken stannar så tappar den signalen och man får starta om boxen, jag har spelat in ett par filmer på 6:an och det har fungerat bra.

En gissning är att nätdelen har tappat orken, jag misstänker i vart fall att min box håller på att utveckla samma typ av problem eftersom jag fått lite störningar från hårddisken. När du drar ut CA-modulen minskar belastningen på nätdelen så pass mycket att den hyfsat orkar med, men när hårddisken stängs av så gungar det till lite i spänningarna så att nånting ballar ur.

Sedan några år har elektronikbranschen problem med elektrolytkondensatorer som "torkar ut" i förtid (OK problemet har alltid funnits, men det har definitivt blivit värre), sannolikt är det detta som är problemet. Eftersom boxen är rätt varm även i viloläge så förvånar det mig inte om denna typ av problem kommer att dyka upp då och då på dessa boxar. Ett inlägg från andra sidan östersjön häromsistens pekade ju på att deras variant av boxen haft en del krångel med nätdelarna. Den händige med lite koll på hur nätdelar funkar kan ofta fixa sånt här själv för småpengar, annars är det läge att lämna in på reparation och hoppas att man har garanti kvar.

Postad 08 januari 2008 - 12:11

LT-31
  • LT-31
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag kan få starta om boxen tre till fyra gånger innan jag får en bild, kodade kanaler bara att glömma måste ha CA-modulen utdragen. En annan sak är att det vid flera tillfällen precis efter tio minuter när hårddisken stannar så tappar den signalen och man får starta om boxen, jag har spelat in ett par filmer på 6:an och det har fungerat bra.

En gissning är att nätdelen har tappat orken, jag misstänker i vart fall att min box håller på att utveckla samma typ av problem eftersom jag fått lite störningar från hårddisken. När du drar ut CA-modulen minskar belastningen på nätdelen så pass mycket att den hyfsat orkar med, men när hårddisken stängs av så gungar det till lite i spänningarna så att nånting ballar ur.

Sedan några år har elektronikbranschen problem med elektrolytkondensatorer som "torkar ut" i förtid (OK problemet har alltid funnits, men det har definitivt blivit värre), sannolikt är det detta som är problemet. Eftersom boxen är rätt varm även i viloläge så förvånar det mig inte om denna typ av problem kommer att dyka upp då och då på dessa boxar. Ett inlägg från andra sidan östersjön häromsistens pekade ju på att deras variant av boxen haft en del krångel med nätdelarna. Den händige med lite koll på hur nätdelar funkar kan ofta fixa sånt här själv för småpengar, annars är det läge att lämna in på reparation och hoppas att man har garanti kvar.

glenkeith Postat Jan 6 2008, 10:32

Citera(hjn76 @ Jan 5 2008, 20:51 ) *

Mvh, Henric

Något liknande har drabbat mig. Degenereringen började för några veckor sedan, det gick då att få signal genom att ta ut ca-modulen nu fungerar dock inte detta heller längre. Även jag är intresserad av om detta är värt att försöka åtgärda. Har fö beställt en Topfield TF5710PVRt HDMI 250GB så det kommer säkert inte att gå någon nöd på mig framöver ändå.

Det verkar som det är fler som fått ett liknande bekymmer senaste dagarna/veckorna. Min Dilog är inköpt hösten 2005.
Får nog mejla Dilog och höra om dom vet nåt.

//Mattias

Postad 08 januari 2008 - 13:17

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Till er som har döende boxar. :D
Tänk på att from 1/4 2005 stärktes konsumentköplagen till att gälla i 3 år mot tidigare 2. :)
Dock ska man som konsument kunna styrka att felet är ursprungligt. Detta krav är dock väldigt lindrigt då man som lekman inte har tillräcklig kompetens att göra detta.
Kolla med konsumentrådgivningen i värsta fall.
Av felbeskrivningarna ni ger så är det för mig ett solkart fall av gällande konsumentskydd.
Produkten skall vara konstruerad på ett sådant sätt att den överlever normal användning i 3 år.
En krashande hårddisk kan dock vara en annan sak :rolleyes:

Min box köptes i oktober 2005 och den garantin har alltså gått ut, men om min börjar bråka så kommer jag att reklamera den med hänvisning till konsumentköplagen.

Postad 12 januari 2008 - 02:49

Tocke
  • Tocke
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej alla 550-användare!
Tyvärr dör en del saker....speciellt saker där fabrikanten snålat på värmetåliga kondensatorer på nätdelen!

Normalt i en switch:ande nätdel bör man använda elektrolyter med tålighet 105° istället för 85°.

Jag kan ge lite tips! Jag tar inget ansvar men så här skrämde jag liv i min!

Började med att "pixla" på 3 & 5 efter 2 års drift, tills den började visa svart ruta med texten "igen signal"!

Även på fria kanaler, plockar man ut CA-modulen funkar de fria (ett tag till).

Detta är elektrolyter som tröttnat, de lever normalt ca 2000 timmar.

Om din garanti är borta så kan du antingen vända dig till Dilog som tar 1300.- för byte av nätdelen eller så tar du det bililgare alternativet och gör föjande:
Öppna boxen...följ nätströmskabeln in till ett kretskorttill höger om hårdisken om du ser boxen framofrån.

Här sitter massa "kondingar" , dessa är cylinderformade med plastskydd/plastfilm och och upptill ser man metall ofta med ett kryss stansat. Upptill skall dessa vara platta inte runda/svullna eller släppt ut nå´t klägg. Jämnför gärna med de andra/varandra. På primärdelen sitter en fet rackare och en liten tunnis, närmast kabeln. Kolla över först den lilla rackarn, är den svullen som en ballong? byt då denna.

Kolla visuellt om du kan se förändringar på detta kretskort och dess elektolykondesatorer. Om du inte kan se nå´t,
så kan köpa en billig ohm-meter/multimeter som kan mäta "farad" löd bort "konding" efter "konding" och mät dessa.

Var noga med polariditeten när du löder tillbaka de du har kollat och uppvisar samma mättal som står på den.

Jag bytte en elektrolyt på min, 7:- på Elfa. Jag tar inget ansvar om du öppnar din box och gräver i den. Men om du har huvudet lite på skaft och dragit ut nätsladden innan kommer du spara en slant.Tips

Postad 12 januari 2008 - 18:06

finhex
  • finhex
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Kolla visuellt om du kan se förändringar på detta kretskort och dess elektolykondesatorer. Om du inte kan se nå´t,
så kan köpa en billig ohm-meter/multimeter som kan mäta "farad" löd bort "konding" efter "konding" och mät dessa.

In Finland when you send box to local importer it takes up to five weeks them to fix this problem so many of customers have fixed their boxes by themselves. Here is picture which should point parts to change: http://www.aijaa.com...hp?i=650610.jpg

But don't try this unless you really know what you are doing!

I think that Dilog/Handan should be honest with this problem and fix all boxes for free.

Redigerat av finhex, 12 januari 2008 - 18:09.

Postad 15 januari 2008 - 20:23

LT-31
  • LT-31
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej alla 550-användare!
Tyvärr dör en del saker....speciellt saker där fabrikanten snålat på värmetåliga kondensatorer på nätdelen!

Normalt i en switch:ande nätdel bör man använda elektrolyter med tålighet 105° istället för 85°.

Jag kan ge lite tips! Jag tar inget ansvar men så här skrämde jag liv i min!

Började med att "pixla" på 3 & 5 efter 2 års drift, tills den började visa svart ruta med texten "igen signal"!

Även på fria kanaler, plockar man ut CA-modulen funkar de fria (ett tag till).

Detta är elektrolyter som tröttnat, de lever normalt ca 2000 timmar.

Om din garanti är borta så kan du antingen vända dig till Dilog som tar 1300.- för byte av nätdelen eller så tar du det bililgare alternativet och gör föjande:
Öppna boxen...följ nätströmskabeln in till ett kretskorttill höger om hårdisken om du ser boxen framofrån.

Här sitter massa "kondingar" , dessa är cylinderformade med plastskydd/plastfilm och och upptill ser man metall ofta med ett kryss stansat. Upptill skall dessa vara platta inte runda/svullna eller släppt ut nå´t klägg. Jämnför gärna med de andra/varandra. På primärdelen sitter en fet rackare och en liten tunnis, närmast kabeln. Kolla över först den lilla rackarn, är den svullen som en ballong? byt då denna.

Var noga med polariditeten när du löder tillbaka de du har kollat och uppvisar samma mättal som står på den.

Jag bytte en elektrolyt på min, 7:- på Elfa. Jag tar inget ansvar om du öppnar din box och gräver i den. Men om du har huvudet lite på skaft och dragit ut nätsladden innan kommer du spara en slant.Tips

Ett annat sätt som tidigare nämnts är att om det gått mindre än 3 år så kan man lämna in den med hänvisning till konsumentköplagen. Jag köpte min box hösten 2005 och lämnade in den förra veckan.

//Mattias J

Postad 15 januari 2008 - 23:56

mikedb
  • mikedb
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med getHav som jag inte hittat något svar på. Har plockat ut disken och lagt den i en extern hårdisklåda med USB 2.0. Kör sen getHav och den hittar disken och listar de inspelade programmen så fint. Men så fort jag markerar en rad i film listan så stängs programmet ned. Någon annan som stött på detta?

Har en DT-550 Navigator.

Postad 18 januari 2008 - 15:05

wagwan
  • wagwan
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Kan denna boxen "loopa" rgb signalen?
Har endast en rgb scart i tv:n så det får bli att hitta en box som kan ta in samt ut rgb...

letat frenetiskt utan att hitta denna information så finns svaret redan på forumet ber jag om ursäkt :/
tack..

Postad 21 januari 2008 - 10:07

wmstpau
  • wmstpau
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Finns det någon som har SW 1.01 till en DT-550 NAV.

Jag var så urbota korkad att jag inte läste ordentligt innan jag la in en uppdatering till 1.18 från Dilogs hemsida.

Den gäller INTE Navigator versionen som jag inte riktigt vissta att jag hade.
Står nämligen inte på Boxen.

Postad 21 januari 2008 - 10:30

mikedb
  • mikedb
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Finns det någon som har SW 1.01 till en DT-550 NAV.

Jag var så urbota korkad att jag inte läste ordentligt innan jag la in en uppdatering till 1.18 från Dilogs hemsida.

Den gäller INTE Navigator versionen som jag inte riktigt vissta att jag hade.
Står nämligen inte på Boxen.

Har du provat att maila Dilog?

Postad 21 januari 2008 - 12:26

bjorne90
  • bjorne90
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har endast en rgb scart i tv:n så det får bli att hitta en box som kan ta in samt ut rgb...

letat frenetiskt utan att hitta denna information så finns svaret redan på forumet ber jag om ursäkt :/
tack..

Jag har prövat att loopa men det ser tyvärr ut att bara bli komposit, när signalerna når fram till TV:n. Man kan ju pröva själv genom att växla mellan component och RGB i "TV utgång", i menyn. Det blir skillnad direkt om RGB släpps igenom.

Postad 27 januari 2008 - 10:56

mikedb
  • mikedb
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med getHav som jag inte hittat något svar på. Har plockat ut disken och lagt den i en extern hårdisklåda med USB 2.0. Kör sen getHav och den hittar disken och listar de inspelade programmen så fint. Men så fort jag markerar en rad i film listan så stängs programmet ned. Någon annan som stött på detta?

Har en DT-550 Navigator.

Får man inga svar får man själv söka på källan...

För de som är intresserade kan jag bekräfta att nuvarande getHav INTE fungerar för Dilog DT550/555 Navigator med mjukvara 1.01.

Postad 06 februari 2008 - 15:48

bjorne90
  • bjorne90
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

tack..

Jag har prövat att loopa men det ser tyvärr ut att bara bli komposit, när signalerna når fram till TV:n. Man kan ju pröva själv genom att växla mellan component och RGB i "TV utgång", i menyn. Det blir skillnad direkt om RGB släpps igenom.

Ursäkta för felaktig information. Jag blandade ihop component med composit. Det går alltså inte att kolla om man får RGB-signaler på detta vis.

Postad 06 februari 2008 - 16:15

bjorne90
  • bjorne90
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

tack..

Ursäkta för felaktig information. Jag blandade ihop component med composit. Det går alltså inte att kolla om man får RGB-signaler på detta vis.

Nu har jag i alla fall lyckats konstatera att RGB-signalen inte går att loopa. Prövade med att loopa signalen från DVD-spelaren, i vilken jag kunde växla mellan composit och RGB.

Postad 10 februari 2008 - 18:45

skonbaj
  • skonbaj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har haft DT550 i ca 1,5 år nu och är hyggligt nöjd. Har väl som dom flesta andra haft problem med att boxern hänger sig vid radering, men det kommer man ju runt om man startar om boxern. Nu har vi drabbats av ett nytt problem. När man tittar på en inspelning stannar uppspelningen helt plötsligt, den bara fryser. Man får då stoppa uppspleningen och sedan starta om och snabbspola sig förbi stoppstället. Man kan då titta vidare en stund tills det tvärstannar igen. Någon som drabbats av samma problem och hittat en lösning?

Tacksam för svar

Postad 10 februari 2008 - 18:55

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hej alla!

Har haft DT550 i ca 1,5 år nu och är hyggligt nöjd. Har väl som dom flesta andra haft problem med att boxern hänger sig vid radering, men det kommer man ju runt om man startar om boxern. Nu har vi drabbats av ett nytt problem. När man tittar på en inspelning stannar uppspelningen helt plötsligt, den bara fryser. Man får då stoppa uppspleningen och sedan starta om och snabbspola sig förbi stoppstället. Man kan då titta vidare en stund tills det tvärstannar igen. Någon som drabbats av samma problem och hittat en lösning?

Tacksam för svar

Är inne på min andra box. Den första började uppträda på exakt det där sättet efter ungefär 1,5 år. sedan blev det bara värre och värre och tillslut kunde man inte se på något överhuvudtaget. Dilog trodde det var CA-modulen, men det visade sig att boxen hade pajjat. Fick en helt ny direkt på Siba där jag köpt den. Nu har min "nya" box börjat uppträda på samma sätt igen, efter ca. 1 år.

Postad 10 februari 2008 - 20:36

Unregisteredcb98efd7
  • Unregisteredcb98efd7
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej alla!

Tacksam för svar

Jodå, visst känner jag igen detta...
Händer inte så väldigt ofta men när det händer så verkar det vara oftare på 3:an och 5:an än SVT. Men det är bara min spontana känsla som säger det.
Det som oroar mig är ju om problemet skulle accelerera och komma oftare, då skulle det bli ett betydligt allvarligare. Dessvärre så köpte jag boxen hösten -05 av en lokal handlare. Jag fick ett paketpris på Dilogbox, Pana PV60, DVD-spelare mm och på kvittot står det april -06. Så om det är två år som gäller så är det ju inte så mycket tid kvar att agera på. Men då måste boxen börja spöka ännu lite mer annars är det ju inte självklart att få byta eller lämna tillbaka den.
Vad säger ni övriga? Tenderar problemen att öka för er som det verkar ha gjort för skonbaj och daniel-p?
//T

Postad 11 februari 2008 - 11:12

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Hej alla!

Tacksam för svar

Jodå, visst känner jag igen detta...
Händer inte så väldigt ofta men när det händer så verkar det vara oftare på 3:an och 5:an än SVT. Men det är bara min spontana känsla som säger det.
Det som oroar mig är ju om problemet skulle accelerera och komma oftare, då skulle det bli ett betydligt allvarligare. Dessvärre så köpte jag boxen hösten -05 av en lokal handlare. Jag fick ett paketpris på Dilogbox, Pana PV60, DVD-spelare mm och på kvittot står det april -06. Så om det är två år som gäller så är det ju inte så mycket tid kvar att agera på. Men då måste boxen börja spöka ännu lite mer annars är det ju inte självklart att få byta eller lämna tillbaka den.
Vad säger ni övriga? Tenderar problemen att öka för er som det verkar ha gjort för skonbaj och daniel-p?
//T

Detta har varit uppe tidigare, se t.ex. tråd 1894 på förra sidan.

Upplever också att 3:an och 5:an är värst drabbat. Har varit i kontakt med Dilog ett antal gånger och först hette det att lösningen skulle släppas före Jul (sa dock inte vilken jul) och när jag pratade med Martin på Dilog för någon månad sen så var lösningen fortf. inte färdig.

Jag köpte min box 2005 i okt. tydligen så finns det någon konsumentköplag som ger konsumenten rätt att reklamera inom 3år enl. har för mig att någon har skrivit om det tidigare i tråden.

Postad 11 februari 2008 - 16:52

sverei
  • sverei
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej !

Kan bara bekräfta det som en del skrivit om tidigare; min 550 box började med att tappa hd:n sporadiskt och sedan klaga på "ingen signal" efter ett antal omstarter så funkade det för att efter avstägning återigen krångla.

Då mitt kvitto sa november 2005 hade jag inte så stor förhoppning när jag tog en tripp till SIBA för att hävda 3 års konsumentköplag ...

Utan bråk och knussel fick jag dock en ny 555 box, eftersom de inte hade någon 550 på lager ....

Alltså ingen idé att löda eller fixa själv - bara att åberopa konsumentköplagen !

Postad 12 februari 2008 - 09:17

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har varit i kontakt med Dilog om detta med sviktande nätdel.
Hos dem är det totalstopp!
Fick bl.a. följande svar:
"Jag vill också tillägga att vi anser att det som omnämns på forumet inte stämmer. I de flesta fall där nätdelen går sönder beror det på överspänning eller att apparaten stått utan fri luft runtomkring instängd i tv skåp eller liknande, alternativt ovanpå/ under annan apparat. Värmeutvecklingen kan då bli för hög och apparaten havererar. Vilken elektrisk apparat som helst havererar under dessa förutsättningar, det är inget unikt för vår box.
Skulle det vara som påstått ett fabrikationsfel är jag benägen att tro att vi hade haft ganska stora bekymmer då det är x antal tusen apparater ute på marknaden. "

Nu kan jag tillägga att min box har stått "bra till" då den stått ensam jämte förstärkaren med mycket luft omkring.

Eftersom jag inte orkar vänta flera veckor så plockade jag isär den och kunde snabbt konstatera att C41 var uttorkad, bubblig på toppen", beställde samtliga kondingar på ELFA och bytte dessa i går kväll.
Hittade ytterligare en dålig konding C23 (eller C21) 1000uF som mätte 650uF.
Patienten överlevde operationen och fungerar nu utmärkt! Kostnad: 164.- inkl. frakt

Självklart borde Konsumentköplagen gälla även för detta, bara man står på sig och och har tiden...
Ni som fått den utbytt på SIBA är att gratulera, eftersom det verkar som om SIBA tar ett bra ansvar i frågan, TROTS Dilogs bisarra attityd.

Har tidigare rekommenderat denna box till 100% trots alla Firmwareproblem, till kompisar.
Kommer nu att sluta med detta och avråda dem från att köpa den.

ALDRIG mer DILOG, J**la skitprodukt och taskig support. :)
Vill någon ha en lista över ingående kondingar att beställa, så är det bara att PMa

Postad 29 februari 2008 - 16:03

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Upptäckte till min fasa/förvåning att alla inspelningar från kodade kanaler som är inspelade före jan-2007 har blivit "svarta". De går varken se eller avkoda...
Har någon annan råkat ut för detta?
Kommer ihåg att det var diskussion om detta när denna tråd var ny, att man skulle avkoda så att inte inspelningarna blev oläsbara om boxer skulle byta kod.
Jag ringde till boxer ang detta, och de sa att de inte ändrat något sådant, och dessutom är mitt boxerkort äldre än så. "Ring dilogs support" var rådet jag fick...

Jag vill styra över tekniken (dvs själv bestämma när och vad jag ska radera), jag hatar när tekniken styr över mig...!!!
/Peter

Redigerat av peswe, 29 februari 2008 - 16:31.

Postad 29 februari 2008 - 16:38

Unregistered1286502f
  • Unregistered1286502f
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag fick samma problem när jag bytte kort. Skaffade ett tvillingkort och använde det nya tvillingkortet i Dilogen (eftersom alla kanalerna var öppna i en vecka på det nya kortet) Med det nya kortet kunde jag inte se några kodade inspelningar gjorda med det gamla kortet. När jag sedan bytte tillbaks, så kunde jag se dom gamla inspelningarna, men inget gjort med det nya kortet.

Postad 29 februari 2008 - 20:55

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Upptäckte till min fasa/förvåning att alla inspelningar från kodade kanaler som är inspelade före jan-2007 har blivit "svarta". De går varken se eller avkoda...
Har någon annan råkat ut för detta?
Kommer ihåg att det var diskussion om detta när denna tråd var ny, att man skulle avkoda så att inte inspelningarna blev oläsbara om boxer skulle byta kod.
Jag ringde till boxer ang detta, och de sa att de inte ändrat något sådant, och dessutom är mitt boxerkort äldre än så. "Ring dilogs support" var rådet jag fick...

Jag vill styra över tekniken (dvs själv bestämma när och vad jag ska radera), jag hatar när tekniken styr över mig...!!!
/Peter

Jag har samma problem. Har aldrig valt att avkoda, trodde inte att jag skulle ha filmer / tv-serier liggande så länge på HD:n som jag haft. Så nu har jag säkert 80% av mina inspelningar blivit svarta. Surt.
Har ingen aning om hur man åtgärdar det. Jag har inte bytt boxer-kort. Har inte ens haft det ur boxen.

Postad 02 mars 2008 - 13:56

Unregisteredda852143
  • Unregisteredda852143
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Till att börja med så kan jag ansluta mig till dom som har inspelningar som blivit svarta nyligen.

Men mitt bekymmer är annars följande.

Jag lämnade för en tid sedan in min 2 år gamla maskin för service då den inte hittade hårddisken längre samt att den inte hittade några kanaler längre, "No signal".
Fick tillbaka den med ny PSU och mjukvaruuppdatering till 1.18.

Direkt när jag kopplade in den så märkte jag att texten när jag gick in i menyer eller EPG blev suddig en liten stund innan den liksom flyter samman och blir lite skarpare. Detta är inget jag märkt av tidigare men då problemet inte kändes alltför stort så har jag inte brytt mig om det.
Men idag när jag följde Vasaloppet upplevde jag precis samma sak när de visade upp resultatskyltar och liknande och då känns problemet mer påtagligt.

Nån som upplevt samma sak? Är det värt att försöka bråka med Dilog om det?

Redigerat av Unregisteredda852143, 02 mars 2008 - 13:57.

Postad 04 mars 2008 - 07:41

Grimidor
  • Grimidor
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Direkt när jag kopplade in den så märkte jag att texten när jag gick in i menyer eller EPG blev suddig en liten stund innan den liksom flyter samman och blir lite skarpare. Detta är inget jag märkt av tidigare men då problemet inte kändes alltför stort så har jag inte brytt mig om det.
Men idag när jag följde Vasaloppet upplevde jag precis samma sak när de visade upp resultatskyltar och liknande och då känns problemet mer påtagligt.

Nån som upplevt samma sak? Är det värt att försöka bråka med Dilog om det?

Mina föräldrar har samma problem med sin Dilog. Det är dock den mindre modellen. All text som visas i EPGn och menyer är suddig först för att sedan bli klar. Jag har alltid trott att det har något med deinterlacing att göra då de har en platt-tv men om du inte har bytt TV under tiden du hade boxen inne på service så finns det ju hopp även för dem.

Postad 04 mars 2008 - 22:10

Unregisteredda852143
  • Unregisteredda852143
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Visade sig att det är jag som får stå med lätt rödblommiga kinder i det här fallet.

När jag kopplade in maskinen igen så stoppade jag i hastigheten scart-kabeln i fel kontakt, i den märkt VCR i stället för den märkt TV. När jag skiftade den så blev bilden åter bra.

Postad 05 mars 2008 - 08:28

Grimidor
  • Grimidor
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Visade sig att det är jag som får stå med lätt rödblommiga kinder i det här fallet.

När jag kopplade in maskinen igen så stoppade jag i hastigheten scart-kabeln i fel kontakt, i den märkt VCR i stället för den märkt TV. När jag skiftade den så blev bilden åter bra.

Då skall jag ta och titta om de också har valt fel SCART. Trodde inte det skulle vara sådana skillnader mellan de olika portarna.

Postad 12 mars 2008 - 22:18

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag har en DT-550 inköpt i aug-07. Den har H/W version 03-32TT-10 (vad är det?) och S/W version 1.01 (26/6 -07).
Är nästa version 1.18? På Dilog hemsida står det inget om hur man får hem en ny version.

Postad 13 mars 2008 - 11:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag har en DT-550 inköpt i aug-07. Den har H/W version 03-32TT-10 (vad är det?) och S/W version 1.01 (26/6 -07).
Är nästa version 1.18? På Dilog hemsida står det inget om hur man får hem en ny version.

Nix, 1.18 är för den äldre modellen och inte modellen med Navigator som du har, se FAQ på Dilogs hemsida.
Såvitt jag känner till finns ingen nyare mjukvara till din box.

Postad 13 mars 2008 - 20:28

Unregistered15a8d749
  • Unregistered15a8d749
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

När jag kopplade in maskinen igen så stoppade jag i hastigheten scart-kabeln i fel kontakt, i den märkt VCR i stället för den märkt TV. När jag skiftade den så blev bilden åter bra

Tv-Scart = RGB
VCR-Scart = Komposit

Redigerat av Unregistered15a8d749, 13 mars 2008 - 20:29.

Postad 15 mars 2008 - 08:43

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Nix, 1.18 är för den äldre modellen och inte modellen med Navigator som du har, se FAQ på Dilogs hemsida.
Såvitt jag känner till finns ingen nyare mjukvara till din box.

Ja, jag har fått veta det av Dilog också. Men om det kommer en uppdatering, på vilket sätt för jag in den?

Postad 16 mars 2008 - 01:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ja, jag har fått veta det av Dilog också. Men om det kommer en uppdatering, på vilket sätt för jag in den?

Eftersom ingen uppdatering släppts än är det ju omöjligt att veta säkert, men med tanke på att alla varianter av denna maskin som finns runt om i världen verkar gå att ladda om via USB med hjälp av den mjukvara som tillverkaren tillhandahåller så känns det som ett säkert tips att samma sak gäller för denna box.

Postad 18 mars 2008 - 23:05

Malmsten
  • Malmsten
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag har ett extremt irriterande problem. Varje timme vid tio i så får boxen helt plötsligt dålig mottagning 1 minut ;) Va kan detta bero på, är grymt irriterande då de är mitt i upplösningen på alla bra serier :) Ingen som varit me om detta? De låter helt galet, men de är 100% sanning.

Postad 19 mars 2008 - 11:48

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag har ett extremt irriterande problem. Varje timme vid tio i så får boxen helt plötsligt dålig mottagning 1 minut.

Detta är med största sannolikhet inte knutet till boxen utan beror på någon yttre signalkälla som stör TV-signalen. Försök leta efter någon elektrisk apparat som går igång med sådan regelbundenhet.

Sånt här tror jag du kan begära mätning på, antar att det är Teracom som kommer och mäter, men det kan ju vara lite snopet om det är något du äger som står för störningen.
Att olika system stör varann är inte ovanligt, effekterna kan vara ganska underliga och orsakerna är ofta luriga att spåra.

Postad 24 mars 2008 - 18:21

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Hejsan

Jag har råkat ut för en liten konstig grej. Min box tappar signalen så fort min hårddisk spinner ned (svart bild med meddelandet ingen signal). Kör jag då manuell sökning så ser jag att signalstyrkan hoppar fram och tillbaka på dom muxar som kanalerna ligger på. Verkar vara som spänningsprobelm eller något liknande.
Detta började för ca en vecka sedan och det enda som hjälper är om jag låter hårddisken alltid vara på.
Är det någon som råkat ut för något liknande?
Ett reparationsärende?

Exakt samma sak hände mig. Boxen började jäklas för ett par dagar sedan. Först med mosaik och sen svart/Ingen Signal", sen blev det svart direkt/"Ingen signal". Om jag slår av boxen och slår på den igen är bilden tillbaka i 10 minuter (samma tid som Hårddisken är inställd att spinna ned). Har nu provat att ändra till alltid på. Nu har jag bild hela tiden. Vad är felet

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.