Måste säga att jag e jvlgt nöjd med telefonen massor med smidiga funktioner, kommer från en N73 så skillnaden e ganska stor om man säger så. :-)
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
Sony Ericsson Xperia X1 256MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
7
|
(114)
|
Inga priser |
How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1 (58 inlägg)
|
16 år sedan |
HTC Touch HD eller Sony Ericsson X1 (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Batteritid X1 vs 990 (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Uppdatering Xperia (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 17 October 2008 - 08:33
Måste säga att jag e jvlgt nöjd med telefonen massor med smidiga funktioner, kommer från en N73 så skillnaden e ganska stor om man säger så. :-)
Postad 17 October 2008 - 08:33
Postad 17 October 2008 - 09:01
Hallo!Är det någon som fått igång med tele2??
Jag har fått den att funka med tele2, hade dock lite problem med MMS, kunde ta emot men inte skicka! Jag gick in och ändra portnr i mms alternativet, från 9201 till 8080. Efter det funka det direkt!
Vad är det du har problem med??
Postad 17 October 2008 - 09:11
Jag har stora problem att få igång Live Messenger och Hotmail synkningen via 3G. funkar utmärkt över WLAN men det är ju inte alltid man har sånt i sin närhet. Har för mig att någon hade liknande problem tidigare i tråden. Kom ni fram till någon lösning? Provat att bocka i och ur roaming - den enda setting rörande kommunikation för Windows Live vad jag kan hitta..
Kolla under inställningar -anslutningar - anslutningar - avancerat - välj nätverk
Där väljer autokonfigverktyget fel inställning för mig med Telenor och sätter den som Telenor Wap och inte Telenor Internet - då funkar inte Live för mig
Postad 17 October 2008 - 09:14
Testa att ta bort proxy om du har nån sån...Ofta det som strular..Helst om man har Telia
Gå in i Start-Inställningar-Anslutningar och välj sedan Anslutningar.
Väl där väljer du Hantera befintliga anslutningar.
Gå in under Proxy fliken och kika om det står någon ifylld ip adress(sifferserie).
Om du kryssar bort den håll koll på om saldot drar iväg..Beror lite på vad du har för data abb...
Sök på proxy i Diamond tråden..Står massor om folk som ringt till Telia å frågat osv..
Postad 17 October 2008 - 09:46
En video med Xperia och spb mobile shell, så att ni kan se hur mycket bättre det blir jämfört med panels.
http://in.youtube.co...h?v=Vf44dukS9Lc
Vilken version av mobile shell är det? Min ser annorlunda ut. Går det att skinna på något sätt?
Postad 17 October 2008 - 10:00
Vilken version av mobile shell är det? Min ser annorlunda ut. Går det att skinna på något sätt?
Det är den gratis panelversionen - inte fullversionen från SPB
Postad 17 October 2008 - 10:08
går det att sätlla in? eller finns det något program för det.
Postad 17 October 2008 - 10:40
vill ha så att inkommande samtal poppar upp och täcker hela rutan. typ som det ser ut när man väl har svarat.
går det att sätlla in? eller finns det något program för det.
Testa http://forum.xda-dev...ad.php?t=412418
/N
Postad 17 October 2008 - 11:08
Postad 17 October 2008 - 11:56
Tyvärr har jag det motsatta problemet min X1 är glappig
medans Touch Pron efter en månads användning är som ny (iaf slide mekanismen) dock så har jag ju använt väskan som följde med touch pron.
Är det förresten ngn mer än jag som fått mer mjukvaruproblem i WM efter att ni installerat fullversionen av SPB Shell, innan jag gjorde en hard reset igår så hängde sig x1:an minst 1 gång om dagen och ibland slutade touch funktionen (på skärmen) att fungera. Idag har hon varit hur lugn och fin som helst (Har alltså inte lagt in SPB Shell igen)... Dock så förbrukades hela batteriet mellan 0900 och 1500!? Hade iofs på MSN hela tiden och surfade 20-30 minuter, har ni andra liknande batteritid med MSN igång?
Jag laddade min X1a vid lunchtid igår till 100%, sen dess har MSN varit igång på heltid(även under natten), satt i soffan och chattade med en kompis på msn igårkväll, har surfat lite både igår och nu på förmiddagen, kanske 30 minuter totalt, ringt 2 samtal och skickat nåt sms.. Min ligger nu på 60%
En annan bra grej jag lärde mig idag.. Jag köpte min Xperia med Tre abbonnemang och idag roamade telefonen över till ett annat nät när jag var i stallet, dålig mottagning där mellan alla järnboxarna antar jag.. Telefonen ploppade då upp en liten bubbla med "Roaming pågår, varning detta kan medföra ökade trafikkostnader för data" blahblah typ.. Jag blev då lite orolig och ringde upp Tre's support och fick då veta att det inte blir några trafikkostnader(jag har flatrate datatjänst hos tre) även om det roamar över på ett annat nät, utan Tre står för den kostnaden. Så oron över tre's dåliga täckning är nu bortblåst, för jag behöver ju inte bry mig ett dugg om telefonen använder något annat nät..
Postad 17 October 2008 - 12:03
Nån som vet om man kan få sitt kollinummer av Tre om man ringer kundtjänsten?
Orkar inte vänta till Måndag.......
Jo så gjorde jag
Jag har stora problem att få igång Live Messenger och Hotmail synkningen via 3G. funkar utmärkt över WLAN men det är ju inte alltid man har sånt i sin närhet. Har för mig att någon hade liknande problem tidigare i tråden. Kom ni fram till någon lösning? Provat att bocka i och ur roaming - den enda setting rörande kommunikation för Windows Live vad jag kan hitta..
Första dagen med mitt nya tillfälliga Tre simkort så fungerade inte 3G surfing så bra.. Det kom först igång en dag senare, då fick jag även ett SMS från Tre med "Välkommen till Tre".. Nu har jag inga problem, MSN och surfa funkar felfritt...
Postad 17 October 2008 - 12:37
Jo så gjorde jag
Dock så kom AVIn snabbt hursomhelst, och postens hemsida har fortfarande inte registrerat paketet över huvud taget, trots att det är 2 dagar sen jag hämtade ut telefonen.. Tre skickar med rekommenderat paket så det tar typ bara en dag att komma fram..
Första dagen med mitt nya tillfälliga Tre simkort så fungerade inte 3G surfing så bra.. Det kom först igång en dag senare, då fick jag även ett SMS från Tre med "Välkommen till Tre".. Nu har jag inga problem, MSN och surfa funkar felfritt...
Ringde kundtjänsten men nissen som svarade kunde/ville inte hjälpa mig iaf.
Får hoppas avin ligger och väntar där hemma...
Postad 17 October 2008 - 13:16
Missade den länken och gav bara upp.Just därför det fanns en länk så du kunde ladda ner senaste .Net överst på downloadsidan
http://www.touchxper.../downloads.html
Nu har jag provat installera allt. Det fungerar toppen.
Har fått bort den där irriterande "skickat-bubblan" nu. Toppen!
Tack!
Postad 17 October 2008 - 13:19
På P990i fanns det kryssrutor bredvid alla kontakter så man enkelt kunde skicka ett och samma sms till flera.
Hur gör man detta i X1?
Lite omständigt sätt som X1/WM har idag.
Postad 17 October 2008 - 13:31
Nu skulle jag vilja få lite klarhet i detta med Bluetooth strulet.
Är det alltså så att BT är i princip oanvändbart med X1an?
Gäller problemen också för musiklyssnande, dvs. kopplar den ned anslutningen mitt i musiken efter en stund?
Så länge du har en aktiv BT-session (t.ex musiklyssnande) så stänger den inte ner anslutningen. När du stoppat musiken och inte gjort något innan viiloläget tar vid, så kapas anslutningen. Det innebär att du får fippla lite manuellt genom att aktivera BT igen för att kunna lyssna på musik via BT-lurarna.
Jag förmodar att detta är en bugg som kommer att åtgärdas. Har även öppnat supportcase mot Sony Ericsson just angående detta, har sett att andra gjort det oxå i denna tråd.
Postad 17 October 2008 - 13:32
Illa! Eller ska man vara positiv så kanske det är nytillverkade med icke-glappande lucka som kommer då
Postad 17 October 2008 - 13:35
Tackar.. får ta å gör det!Minnet är kort...
Det jag minns är att gestures saknas i panelversionen. Vad ska man med det till, jo... om man tex. är inne i ett program och snabbt vill växla till ett annat, på full versionen slajdar du ner från taskbaren, (eller vad heter den övre raden?) och får då fram de tre panelerna och kan hoppa till program panelen och starta programmet du vill köra samtidigt.
Sen har jag för mig att panelversionen låste sig till just den panelen medan man kommer åt mobileshell i flera paneler med full versionen.
Det finns fler inställningar i fullversion.
Enklast är det nog om du laddar ner trial versionen så kan du själv jämföra i två veckor.
/Miki
Redigerat av Majorglenn, 17 October 2008 - 14:04.
Postad 17 October 2008 - 13:36
Jag köpte min X1 på Katshing med, ska de skicka alla köpare minneskortet med Hancock, eller hur fick du den?Fick nyss e-post från Katshing om att ett minneskort med Hancock har skickats. Trevligt.
Redigerat av Supersmurfen, 17 October 2008 - 13:36.
Postad 17 October 2008 - 13:57
Vet någon om det finns en passande bilhållare till x1:an ??????
Postad 17 October 2008 - 14:14
Japp, då är en X1 beställd...det var dags att förlänga mitt abbonemang så det blev inte så dyrt
![]()
jag undrar samma sak, nu när man har Tom Tom 7 installerat vill man ju gärna ha en hållare också
Postad 17 October 2008 - 14:16
Japp, då är en X1 beställd...det var dags att förlänga mitt abbonemang så det blev inte så dyrt
![]()
Brodit har kommit med en hållare http://www.brodit.se....jsp?anr=875266
Redigerat av roathan, 17 October 2008 - 14:19.
Postad 17 October 2008 - 14:43
Synd bara att X1:an inte har 2 kortplatser
Postad 17 October 2008 - 14:46
Tänkte dessutom springa förbi webhallen och köpa ett 8gb minneskort åxo
Redigerat av Majorglenn, 17 October 2008 - 14:47.
Postad 17 October 2008 - 14:54
sådär.. så var SPB mobile shell, time och phone suite fixat!
.. massa mer å fixa med.. kommer aldrig bli klar ju
Tänkte dessutom springa förbi webhallen och köpa ett 8gb minneskort åxo
Traveller och Insight är ganska trevliga med, och Diary
Redigerat av easycure1974, 17 October 2008 - 14:55.
Postad 17 October 2008 - 15:02
Mycket bra fråga. Någon vecka innan telefonen släpptes läste jag någonstans att de första X (byt ut X mot ett antal som jag inte kommer ihåg) som såldes skulle få filmen på ett separat minneskort. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste den informationen. Möjligtvis var jag en av de första och får av den anledningen filmen och minneskortet.Jag köpte min X1 på Katshing med, ska de skicka alla köpare minneskortet med Hancock, eller hur fick du den?
Postad 17 October 2008 - 15:05
Stör mig rätt mycket på tre saker!
1. Paneler, håller redan på att byta ut mot manilla2d!
2. ingen numerisk knappsats med t9( hur ska man köra bil och messa samtidigt annars???) hittade ett htc från diamonden på xda men det var bara engelska. Och en på svensk men den fungerade inte med skärmen tror jag.
Någon som har nåt tips hur man fixar det?
3. Det som stör mig mest tror jag. Varför går det inte att välja snabbknapp till nytt sms? Kan bara välja till "meddelandefunktion" och därefer klicka sig fram till nytt sms.
Och till sist en fråga: Hur gör man en Hard reset?
Om ett par veckor när dessa problem säkert är lösta kommer jag var supernöjd med telefonen. Mycket snabbare och bättre batteritid än Diamonden
Steffe
Postad 17 October 2008 - 15:10
http://forum.xda-dev...ad.php?t=423860
Kolla in filmen. Flyter på fin fint ju
MVI_4217.zip 11.48MB
82 Antal nerladdningar
Postad 17 October 2008 - 15:10
1 installera SPB shell fullversion. http://www.spbsoftwa...mobileshell/?enhar haft telefonen ett dygn nu.
2. ingen numerisk knappsats med t9( hur ska man köra bil och messa samtidigt annars???) hittade ett htc från diamonden på xda men det var bara engelska. Och en på svensk men den fungerade inte med skärmen tror jag.
Någon som har nåt tips hur man fixar det?
3. Det som stör mig mest tror jag. Varför går det inte att välja snabbknapp till nytt sms? Kan bara välja till "meddelandefunktion" och därefer klicka sig fram till nytt sms.
Och till sist en fråga: Hur gör man en Hard reset?
Om ett par veckor när dessa problem säkert är lösta kommer jag var supernöjd med telefonen. Mycket snabbare och bättre batteritid än Diamonden
Steffe
2. installera SPB fullscreen keyboard http://www.spbsoftwa...roducts/fsk/?en
3. installera SPB shell fullversion
Redigerat av King Cobra, 17 October 2008 - 15:11.
Postad 17 October 2008 - 15:17
Postad 17 October 2008 - 15:24
Postad 17 October 2008 - 15:25
IBMs egna för Windows Mobile.. Fungerar klockrent.
http://www-01.ibm.co...s/traveler.html
/CyLa
Dags för lite reflektioner då över saker jag INTE gillar med Xperia X1
- USB-kopplingen. Jag överför filer via USB när jag ställt in X1 att agera USB-minne. Det funkar en liten stund men så kopplas USB-anslutningen ner. Har exakt samma problem med Bluetooth. Detta är förödande både för synkning och filöverföring vilket är riktigt irriterande. Jag upplever problemet oavsett om telefonen äntrar viloläge eller ej
- Segheten i panelerna är lite väl jobbig ibland. Men det är ju ganska tunga saker den gör tydligen
- Bluetooth kopplar ner när telefonen äntrar viloläge... inte så bra, särskilt inte när man har BT headset eller BT handsfree. Samma problem med min Bluetooth-klocka. Äntrar telefonen viloläge så är det en svår uppgift att få igång klockan igen.
- Ingen Linux-support whatsoever, tråkigt
... men det gäller ju inte bara Sony Ericsson
- Ingen support för Lotus Notes, trots att det är en smartphone. Illa... Man måste investera i tredjepartsprogram för att kunna synka med Notes.
- GPSen formligen slukar batteri. Som GPS på vandrande fot håller inte batteriet länge, särskilt vid dåliga GPS-förhållanden. Och lämna inte GPS-funktionen på. Telefonen blir rejält varm efter en stund och glömmer du GPS-funktionen på och stoppar den i fickan eller i midjeväska finns det risk att den blir överhettad och startar om.
Men... jag gillar den i övrigt jättemycket, och jag hoppas att firmwareuppdateringar löser en del av irritationerna snarast (och att Linux-communityn hittar en enkel lösning att synka mobilen på en Linuxplattform med Lotus Notes)
På en HTC jag hade innan så kopierade jag datat från det mindre kortet till det större med Robocopy på min PC efter att ha formaterat det nya kortet på HTCn först. Då upptäckte den mina gamla installationer och prylar utan problem. Huruvida det funkar på samma sätt med Xperia vågar jag inte svara på... men man tycker det borde funka.
Postad 17 October 2008 - 15:34
Gällande sms till flera mottagare:
På P990i fanns det kryssrutor bredvid alla kontakter så man enkelt kunde skicka ett och samma sms till flera.
Hur gör man detta i X1?
Lite omständigt sätt som X1/WM har idag.
Öppna sms, skapa ett nytt sms, klicka på "till" lägg till en kontakt, klicka på "till" igen lägg till nästa osv.
Postad 17 October 2008 - 15:58
1 installera SPB shell fullversion. http://www.spbsoftwa...mobileshell/?en
2. installera SPB fullscreen keyboard http://www.spbsoftwa...roducts/fsk/?en
3. installera SPB shell fullversion
2. kanske jag som fattar trögt, men jag fick fram qwerty hur jag än gjorde
3.Samma här, men det enda jag får fram är "meddelandefunktion". inget Nytt sms
Postad 17 October 2008 - 16:14
Brodit har kommit med en hållare http://www.brodit.se....jsp?anr=875266
Ser najs ut...Varifrån kan man köpa denna ????
Postad 17 October 2008 - 16:16
Det är jag som fipplat till Manila2D för X1:an på XDA (nelshh heter jag där), säg gärna till om du upplever problem med något, tänkte fixa till det lite mer här i helgen, men det funkar kanon i dagsläget också tycker jag!har haft telefonen ett dygn nu.
Redigerat av Gervais, 17 October 2008 - 16:18.
Postad 17 October 2008 - 16:22
Postad 17 October 2008 - 16:22
Postad 17 October 2008 - 16:45
ang spb shell.. hur växlar man fönster om man t.ex är i expolrer och vill tillbaka till spb menyn, man ska ju få ner nåt fönster om man trycker längts upp på nåt sätt
Dra fingret över skämen lite till vänster om mitten och ca halvägs ner, håll kvar fingret så ser du de 3 huvudmenyerna.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 October 2008 - 16:47.
Postad 17 October 2008 - 16:47
Någon som vet ? Tycker det ser smått ut.
Postad 17 October 2008 - 16:47
Hör med Brodit.se hållarna tillverkas i sverige fick jag reda på när jag letade monteringsbygel till min cadillac sts.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 October 2008 - 16:47.
Postad 17 October 2008 - 16:52
Ni som har installerat TomTom7: Varifrån köper ni detta på microSD-kort, eller fixar ni på annat sätt?
Vilken version har ni på TomTom 7
Postad 17 October 2008 - 16:56
Dustin Home säljer Brodits produkter
Postad 17 October 2008 - 17:13
Vad händer när man drar upp den i landscape läga. Såg att den senaste skulle klara det men du menade på att det bara var version 16 som funka. Lr?Det är jag som fipplat till Manila2D för X1:an på XDA (nelshh heter jag där), säg gärna till om du upplever problem med något, tänkte fixa till det lite mer här i helgen, men det funkar kanon i dagsläget också tycker jag!
Postad 17 October 2008 - 17:18
+ skärmen, gedigen osv...
- buggig, långsam, WM osv...
samma gamla skitsnack som vi hört/läst i varje recension som gjorts.
varför inte lära sig telefonen först och varför detta hat mot WM???
kan det vara så att hela journalistsverige går till sängs med apple?!
Postad 17 October 2008 - 17:19
"åter i lager 4 november"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1
2 bilder
948 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler