* Officiell Tråd - Sony Ericsson Satio*
2277 svar till detta ämne
Postad 11 februari 2010 - 14:30
Echonator
-
Echonator
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Säger bara såhär: ALDRIG mer en SE! Bara Nokia för min del from nu.
Hehe lustigt med tanke på att nokia har snickrat mjukvaran  SE har i stort sett köpt den som en IKEA-möbel, skruvat ihop, och målat den  Har själv haft Ericsson/Sony Ericsson sedan....ja sedan 12 år tillbaka, och nu efter W910, W902 och Satio så har jag tröttnat! Taskig byggkvalité. Normalt med fastport-byte en gång om året som BÄST?! Sation var jag nöjd med, men när man inte släpper uppdateringar eller kan lägga till en EQ i en multimediamobil för 5500kr så blir man lite lack.... Jag hade inte räknat med att ljudet skulle vara sämre än i någon tidigare mobil med "musikfunktion" som jag ägt. Gick därför till Telia och köpte mig en iPhone igår. Visst den har en handikappad kamera, men allt annat gör den så mycket bättre, plus att programutbudet är något bättre än till S60. Och det bästa av allt, den kommer bara kosta mig mindre än Sation. Har dock kvar min gamla Ericsson t29s och SE w550 <3
Postad 11 februari 2010 - 15:34
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Hehe lustigt med tanke på att nokia har snickrat mjukvaran SE har i stort sett köpt den som en IKEA-möbel, skruvat ihop, och målat den 
Har själv haft Ericsson/Sony Ericsson sedan....ja sedan 12 år tillbaka, och nu efter W910, W902 och Satio så har jag tröttnat! Taskig byggkvalité. Normalt med fastport-byte en gång om året som BÄST?! Sation var jag nöjd med, men när man inte släpper uppdateringar eller kan lägga till en EQ i en multimediamobil för 5500kr så blir man lite lack.... Jag hade inte räknat med att ljudet skulle vara sämre än i någon tidigare mobil med "musikfunktion" som jag ägt.
Gick därför till Telia och köpte mig en iPhone igår. Visst den har en handikappad kamera, men allt annat gör den så mycket bättre, plus att programutbudet är något bättre än till S60. Och det bästa av allt, den kommer bara kosta mig mindre än Sation.
Har dock kvar min gamla Ericsson t29s och SE w550 <3
Sålde du din Satio privat eller lyckades du lämna tillbaka den? Jag köpte min telefon ifrån noyes.se (som förövrigt är en butik jag rekommenderar starkt) men jag köpte min telefon på release och just nu ser jag "sälja privat" som den enda utvägen om jag vill slippa dras med skiten.. Jag kommer att ge den en eller möjligen två månader till men sen kommer jag aktivt försöka göra mig av med den och köpa någonting som håller måttet.. Jag är lite sugen på en Android-lur men har inte riktigt bestämt mig (kanske ska man vänta på Nexus One, googles egna?) Annars vet jag faktiskt inte vad jag ska köpa.. Vill inte köra på en iPhone, dels för att alla andra har en men också för att jag blivit lite anti Apple när dom fifflar med krav att använda deras mjukvara för standardåtgärder och så vidare. Jag vet också att HTC släpper en ny version av "HD2" som även den kommer att köra Android 2.1, alltså absolut senaste versionen av Android. Men jag har inte så stor koll när dessa telefoner släpps och vad de kommer att gå loss på. En sak är i alla fall klar, jag kommer aldrig att bli vän med varken OSet Symbian eller mobiltelefon-tillverkaren Sony Ericsson igen.
Redigerat av Downhill, 11 februari 2010 - 15:35.
Postad 11 februari 2010 - 16:57
infreeze
-
infreeze
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Bästa av allt är att Sony ericsson gnäller att dom förlorar miljoner hmm undra varför...inte nöjda kunder..kanske?
Postad 11 februari 2010 - 21:16
Unregisteredb72347bd
-
Unregisteredb72347bd
-
Användare
-
-
110 inlägg
Varenda telefon jag använt har haft buggar eller saker jag inte varit nöjd med.
Det ligger nog i nån gen att man MÅSTE få hitta nåt att gnälla på.
Min satio funkar att ringa med, messa med, navigera med samt att surfa med. Vad mera behöver du ?
Jag köpte för övrigt min begagnad(använd en vecka) för 2500:- för de pengarna är jag jäkligt nöjd. Ibland kan den balla ur men bara dra ur batteriet och starta den igen så funkar det perfekt igen.
Som jag sagt tidigare, SE planerade ju tydligen att släppa en telefon som ska innehålla allt som de som har satio vill ha i sina lurar. Tror ni på allvar att SE släpper en uppdatering innan de släppt den telefonen. Det logiska svaret är nej.
En uppdatering kommer nog. Vet bara med min W880i att det va en hel del saker som spökade. efter 6-8mån så kom en uppdatering, telefonen va underbar efter det.
/Jonas
Postad 12 februari 2010 - 07:47
Ricke77
-
Ricke77
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Jag tycker ju dock att en telefon för 5500:- inte ska hänga sig efter snart 4 månader på marknaden.
Det borde definitivt ligga i SE:s intresse att eventuella buggar fixas snabbast möjligt.
Man känner sig lite lurad av att det tar så lång tid att få fram lite uppdateringar.
Jag tycker att man har all rätt att gnälla på detta. Det gör mig f*n tokig när luren hänger sig eller helt plötsligt börjar spöka med något som man definitivt inte har aktiverat själv.
Se där ja... Nu hängde den sig igen... !#¤&¤%/¤#%#&("¤%¤
Postad 12 februari 2010 - 14:55
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Jag tycker ju dock att en telefon för 5500:- inte ska hänga sig efter snart 4 månader på marknaden. Det borde definitivt ligga i SE:s intresse att eventuella buggar fixas snabbast möjligt. Man känner sig lite lurad av att det tar så lång tid att få fram lite uppdateringar.
Tja, de ska ju stänga SonyEricsson i Kista som till stor del tagit fram Satio'n, en uppdatering till kommer ,sedan blirdet antagligen inga fler.......
Postad 12 februari 2010 - 20:10
TwinX
-
TwinX
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tjenare alla satio kunniga.
Jag har funderat på det där med att hacka sin mobil med HelloOX2 att man då kan använda andra program. Frågan jag ställer mig då är, varför ska man signera programen, eller slipper man göra det om man har hackat sin mobil?
Postad 12 februari 2010 - 21:30
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Tjenare alla satio kunniga. Jag har funderat på det där med att hacka sin mobil med HelloOX2 att man då kan använda andra program. Frågan jag ställer mig då är, varför ska man signera programen, eller slipper man göra det om man har hackat sin mobil?
Själva signeringen handlar om att Nokia (symbian) vill göra en kvalitetssäkring på den mjukvara som är körbar på deras mobila operativssystem. Men för att ett program skall få bli signerat så kostar det givetvis en slant och det är något som hobbyutvecklare inte har möjlighet att betala (eftersom de inte tjänar på applikationerna). Så det man kan göra är att få tag på filer som tillåter egen signering. Men det andra alternativet är att modda med "Hello0X2" vilket inte bara gör att man kan installera osignerade applikationer utan även andra saker som andra programmeringsspråk (python osv) och andra godsaker.. Notera dock att garantin bryts om man moddar med Hello0X2 vilket givetvis gör beslutet lite jobbigare.
Redigerat av Downhill, 12 februari 2010 - 21:40.
Postad 13 februari 2010 - 12:31
TwinX
-
TwinX
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Själva signeringen handlar om att Nokia (symbian) vill göra en kvalitetssäkring på den mjukvara som är körbar på deras mobila operativssystem. Men för att ett program skall få bli signerat så kostar det givetvis en slant och det är något som hobbyutvecklare inte har möjlighet att betala (eftersom de inte tjänar på applikationerna). Så det man kan göra är att få tag på filer som tillåter egen signering. Men det andra alternativet är att modda med "Hello0X2" vilket inte bara gör att man kan installera osignerade applikationer utan även andra saker som andra programmeringsspråk (python osv) och andra godsaker.. Notera dock att garantin bryts om man moddar med Hello0X2 vilket givetvis gör beslutet lite jobbigare.
Tack Downhill för ditt svar. Typiskt att garantin inte funkar efter att man har moddaten, skratt. men men. Jag har fixat min från tre, och hoppas den håller tills jag hittar någon annan leksak. Det är just som jag ser satio som. En helt underbar leksak *s* Jag har inte riktigt förstått mig på vad python är förnågot och hoppas du kan guida mig. En annan sak till er alla andra. Kan vi inte upplysa varandra om bra program,spel osv till Sation. Jag använder mig av: GMobile XT Gmail Nimbuzz R.Viewer Alarm pro (Handy) Saft Pro (Handy) Clock (Handy) Screensnap Night Stand Egg timer Accweather RAMblow (vet inte varför igentligen) Paint Pad (enbart tillfälligt) FingerPrint (tillfälligt) Notebook Quickoffice Adobe PDF Spel: Anno AMazingTD (Helt fantastiskt spel) Farm Frenzy (underbart spel) DictatorDef Tropical Towers Fishing Hook. Hur ser det ut hos er alla andra Hejhej
Postad 13 februari 2010 - 12:49
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Jag använder mig av: Saft Pro (Handy)
Du menar Handy Safe Pro.  Jag har själv köpt det, men får inte den medföljande Desktop version att fungera ihop med PC Suite för Satio. Då jag startar Desktop version får jag bara besked att PC Suite inte är installerat. Det är installerat och jag har inget problem med att synka telefon och Outlook 2007 i Windows 7 eller Vista. Visst kan jag i telefonen skriva in alla koder/lösenord/kontonummer osv, men det är lite jobbigt med ett 100-tal olika. Mycket enklare att skriva på datorn och sedan synka. Har du fått det att fungera?
Postad 13 februari 2010 - 12:52
TwinX
-
TwinX
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Du menar Handy Safe Pro.  Jag har själv köpt det, men får inte den medföljande Desktop version att fungera ihop med PC Suite för Satio. Då jag startar Desktop version får jag bara besked att PC Suite inte är installerat. Det är installerat och jag har inget problem med att synka telefon och Outlook 2007 i Windows 7 eller Vista. Visst kan jag i telefonen skriva in alla koder/lösenord/kontonummer osv, men det är lite jobbigt med ett 100-tal olika. Mycket enklare att skriva på datorn och sedan synka. Har du fått det att fungera?
Jag har samma problem som du nämner, och hoppas någon annan vet lösningen på problemet.
Postad 13 februari 2010 - 13:15
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Jag har samma problem som du nämner, och hoppas någon annan vet lösningen på problemet.
Så bra att vi är två.  Jag har mailat Epocware support och de säger att de har lite problem med PC Suite och hoppas kunna släppa en update till våren.
Postad 13 februari 2010 - 13:51
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag har inte riktigt förstått mig på vad python är förnågot och hoppas du kan guida mig.
Tja alltså, jag är ingen programmerare själv, men hela grejen med programmering är ju att man skriver matematiska formler för att få saker och ting att fungera som man vill.. Sen finns det olika språk (exempel på vanliga är C, C++, java och så vidare) och alla bygger på samma princip, alltså att skriva formler för att få i det här fallet telefonen att göra som du (programmeraren) vill. Python är ett programmeringsspråk som vad jag har förstått är ganska... ska vi säga "Enkelt"?.. språk att programmera i, som både är lätt att lära sig (i förhållande till andra språk då) och som samtidigt är heltäckande, alltså att man kan få mycket kontroll och göra väldigt mycket med språket. Återigen påpekar jag min okunskap inom programmering men jag vill minnas att Python är ett öppet programmeringsspråk som alla kan hjälpas åt att utveckla. Operativsystemen som finns i mobiltelefoner utvecklas oftast med ett programmeringsspråk i grunden och för att man då ska kunna ta del av vissa av hobbyprogrammerarnas program så måste man alltså installera det programmeringsspråk som de valt att programmera i, annars kan apparaten inte tolka informationen. Men telefonerna måste alltså "låsas upp" för att man ska kunna installera fler språk. Vilket i sin tur leder oss in på "Hello0X2" som tar bort alla blockader som finns. Vet inte riktigt om jag har förklarat tillräckligt bra men jag hoppas i alla fall att allting blev lite tydligare =) EDIT: Slänger med en länk till wikipedia om programmering - http://sv.wikipedia....i/Programmering
Redigerat av Downhill, 13 februari 2010 - 13:54.
Postad 13 februari 2010 - 13:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Tjenare alla satio kunniga. Jag har funderat på det där med att hacka sin mobil med HelloOX2 att man då kan använda andra program. Frågan jag ställer mig då är, varför ska man signera programen, eller slipper man göra det om man har hackat sin mobil?
Nu är det länge sedan jag gjorde men för min del rekommenderar jag att man hackar Symbian. Kör hackat på mina nallar (E90, N95 8 GB) och ångrar mig inte en sekund. Att slippa eländet med signering av program är guld värt. Det är en oerhört frustrerande procedur många gånger. Det hade kunnat lösas betydligt bättre. Hackar man nallen slipper man signering - det är bara att installera och se glad ut.  Det finns även möjlighet att modda olika delar av systemet efter hack. Kolla in Symbian Freak för saker man kan göra. Rekommenderas. Fördelen med hack förutom att slippa signering är att man kan anpassa nallen i högre grad som man själv vill ha den. Detta eftersom man når systemmappen och kan därefter pyssla och dona som man vill.
Postad 13 februari 2010 - 18:34
roathan
-
roathan
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu är Sation såld och en vit 32GB iphone beställd.
Postad 14 februari 2010 - 13:56
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Har haft min Satio nu ett par månader och den är en klar besvikelse, specellt operativsystemet är ju rena stenåldern.
Någon som vet hur man gör för att trycka på sifferknappar när man är mitt i ett samtal?
Jobbigt när man ringer till en växel och dom ber en slå en siffra för komma vidare
Postad 14 februari 2010 - 14:21
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Någon som vet hur man gör för att trycka på sifferknappar när man är mitt i ett samtal?
Tryck på Uppringare.
Postad 14 februari 2010 - 21:03
DrMcCoy
-
DrMcCoy
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har haft min Satio nu ett par månader och den är en klar besvikelse, specellt operativsystemet är ju rena stenåldern.
Telefonen för mig en blandad upplevelse. Att grundläggande funktioner som SMS kräver åtskilliga klick känns inte helt genomtänkt. Tidigare hade jag en K850, och den var smidig på sådan hantering. Få tryck för att sända SMS till de vanligaste kontakterna. Däremot var K850 en besvikelse i stabilitet jämfört med K750n jag hade innan. På det hela upplever jag Sation som stabilare än 850n, speciellt med tanke på att jag kör betydligt fler applikationer på Sation. Bytte mobil främst för att K850n hade ljussensorn illa placerad (smutsade igen), vilket gjorde att blixten alltid frätte ur bilderna, samt naturligtvis att jag ville ha Spotify (kanonapp imho). IPhone var aldrig aktuell eftersom den inte multitaskar samt att den har kass kamera. Hade nog hoppas på fler uppdateringar till Sation dock, känns som mobilen kommer åldras i förtid om det inte dyker upp några snart...
Postad 14 februari 2010 - 21:34
MaxXximilian
-
MaxXximilian
-
Användare
-
-
152 inlägg
Hoppas verkligen att du menar Sony Ericsson och inte oss, stackars forummedlemmar =)
Men Satio är ett rejält nedköp.. Och ######r (ursäkta språket) vad förbannad jag blev när jag fick reda på att SE ska släppa Vivaz.. Alltså en ny S60v5-nalle med alla de funktioner som vi har saknat i Satio och som har kunnat fixas till med mjukvaruuppdateringar... (har skrivit om detta tidigare i tråden men jag syftar bland annat på DLNA-stöd, 720p videoinspelning, equalizer i musikspelaren och så vidare..)
Jag känner mig verkligen lurad av Sony Ericsson. Jag har länge haft deras telefoner som solklara favoriter och har blundat för mycket. Men det här kan jag verkligen inte blunda för. Aino, Satio och Yari blev tre telefoner som skulle hjälpa SE att få en liten ekonomisk boost. När de väl fick den så hamnade allt fokus på X10, X2 och kommande mobiler som Vivaz mfl. Våra telefoner verkar inte finnas kvar i deras register längre. Ingen på företaget minns att telefonerna ens har släppts.. Det vill mycket till för att jag ska ge SE en ny chans. Då menar jag inte utannonseringen av en ny telefon, utan att vi får en REJÄL fix till våra befintliga nallar...
Någon som har koll på motsvarande telefoner som kan vara värda att spana in? En kompis har Omnia HD men den verkar inte helt felfri den heller. HTC Hero verkar bra, men känns inte helt färdigutvecklad, iPhone har jag dålig koll på men har alltid varit anti företag som kräver att man går via viss mjukvara för att kunna göra standard-grejer.
Är grymt sugen på att göra mig av med min Satio, men då vill jag ju se till att jag inte gör samma nedköp en gång till.. Help me out =)
Hörru killen, exakt så som du skriver känner jag. Jag hade haft en iphone för länge sen om den haft en vettig kamera och om det inte var för allt girigt som apple håller på med, typ itunes osv. Jag har en ipod som jag HAR FÅTT. Den har jag använt. 3-4 ggr på 4 år. Den ligger och skräpar nu hemma. Jag pratade med brorsan om vad för märke vi ska gå över till. Samsung kanske, nokia har jag aldrig riktigt tagit till hjärtat, vet ej varför. Kanske är det designen?? vette fasen. Både jag och brorsan är extremt lojala kunder när saker väl funkar så tyvärr SE, ni har blivit av med oss. Men det skiter ni i . Ledsen, jag kan inte hjälpa dig med val av lur. PS: Jag menar absolut inte detta forum när jag beskriver min förtvivlan. Detta forum är bland de vettigaste på nätet.
Postad 15 februari 2010 - 19:50
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Themes Creator finns nu att gratis hämta. http://creations.sonyericsson.com/
Postad 15 februari 2010 - 23:52
Stampe73
-
Stampe73
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Themes Creator finns nu att gratis hämta.
http://creations.sonyericsson.com/
Kanske är det jag som är dålig på att söka, men finns det inget sätt i detta program att välja vilka genvägar man ska ha på skrivbordet ???
Redigerat av Stampe73, 16 februari 2010 - 07:26.
Postad 16 februari 2010 - 11:50
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1 025 inlägg
Hej!
Min Satio har börjat göra några skumma printouts där batteriikonen ligger, någon som har varit med om något liknande i Symbian - eller på en tfn öht?
Satio_weird_printout.jpg 9,39K
1 Antal nerladdningar
Känns som att den hamnat i nån typ av debug-läge...
Tack på förhand!
MVH - Sebastian
Postad 16 februari 2010 - 16:32
Drulle69
-
Drulle69
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag ställde följande fråga till Mobil.se:s representant i Barcelona under det pågående mobil eventet:
"Jag: hallå grabbar, kan ni inte slita tag i någon gubbe hos sonyericsson och fråga om det inte är dax att släppa en uppdatering till satio snart?
Mobil Faktum är att de i alla fall verkar medvetna om problemet. På presskonferensen tillät de sig till och med att skämta om det, eftersom de var så säkra på att de nya modellerna inte skulle dras med samma problem. Men någon uppgradering utöver de som planerats har vi inte hört något om. Här vil de bara prata om nya produkter som kommer."
Nu är frågan om inte min satio också åker all världens väg till blocket. Nog för att jag är rätt nöjd med den, men SE:s arrogans får mig att se rött!
Postad 16 februari 2010 - 20:42
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag ställde följande fråga till Mobil.se:s representant i Barcelona under det pågående mobil eventet:
"Jag: hallå grabbar, kan ni inte slita tag i någon gubbe hos sonyericsson och fråga om det inte är dax att släppa en uppdatering till satio snart?
Mobil Faktum är att de i alla fall verkar medvetna om problemet. På presskonferensen tillät de sig till och med att skämta om det, eftersom de var så säkra på att de nya modellerna inte skulle dras med samma problem. Men någon uppgradering utöver de som planerats har vi inte hört något om. Här vil de bara prata om nya produkter som kommer."
Nu är frågan om inte min satio också åker all världens väg till blocket. Nog för att jag är rätt nöjd med den, men SE:s arrogans får mig att se rött!
Agreed! Bra att du frågar men tragiskt att dom svarar på det sättet.. Visst förstår vi också att det alltid är intressant att titta framåt i och med nya produkter. Men samtidigt måste man ta hand om de produkter som redan har släppts (nu är det ju faktiskt så att vi är deras kunder och behandlar dom oss rätt så kommer vi att fortsätta vara deras kunder). Jag har länge varit på Sony Ericssons sida när det kommer till mobiltelefoni, jag har bland annat ägt Z800i, K800i och K850i.. Jag har varit nöjd, men det har funnits grejer att förbättra. Satio förväntade jag mig något liknande med, men istället blev det en telefon som inte bara lanserades i beta-version och som glömts bort av tillverkaren utan det blev också uppenbart att telefonen ENBART släpptes för att SE skulle få en ekonomisk boost. Jag är riktigt förbannad och besviken på SE och framför allt känner jag mig lurad med mitt köp av Satio. Men jag kommer att glömma att SE finns, bojkotta deras nya telefoner och helt enkelt börja spana in nya telefoner som verkar intressanta! Google Nexus One står väldigt högt i kurs nu och det lär bli den eller en annan Android-mobil som jag kommer att införskaffa. Problemet nu är bara att bli av med min Satio. Tragiskt att telefonfanskapet säljs för mellan 2500 till 3000 på blocket och tradera.
Postad 16 februari 2010 - 21:50
Drulle69
-
Drulle69
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag kan inte låta bli att förvånas, uppenbarligen har SE inte fattat att uppdateringar ska "hajpas" och kommuniceras på samma vis som nya modeller av telefoner. Framförallt när man lanserat satio som en "flaggskeppstelefon". Kunderna måste ha något att se fram emot, att känna sig nöjda med sitt köp, att fortsätta vara märket trogna och att känna sig respekterade och uppskattade av företaget, T.o.m Nokia har ju fattat det. De körde stenhårt på v20 releasen till N97:an och nog fan drog de kunder till den annars mediokra luren på det. Dessutom kör nokia vidare med att förlänga livstiden på hw genom att slänga med nya features hela tiden, nu senast gratis kartor under hela telefonens livslängd. Apple gör likadant. Apple slänger förmodligen ut mer slantar på att "hajpa" en uppdatering än vad SE gör för att göra när de lanserar en ny mobil. Har ni förresten sett förstasidan på SE:s sajt där de gör reklam för nya uppdateringar? Klickar man vidare så ser man att texten och sidan inte förändrats de senaste två månaderna. Det är fortfarande satio, aino och yari uppdateringar som finns tillgängliga. De gamla alltså. De andra lurarna säger man inte ett ord om. På två månader! Som grädde på moset skickas man alltid iväg till en infosida som säger att man ska köra deras "update service" för att se om det finns någon ny uppdatering. Hur svårt kan det vara att bara skriva rakt uppochner en lista på vilka uppdateringar som släpps så man slipper köra update service? Tidigare kunde man nyttja en "fulsida" som någon kreativ människa fixa som visade exakt vilka uppdateringar som släpptes dag för dag, tyvärr har de spärrat accessen mot release servern. intressant att noter dock, i svaret jag fick från mobil.se:s grabbar i Barskelåna så sa de: " Men någon uppgradering utöver de som planerats har vi inte hört något om. Man undrar ju vad som är planerat... Nu kan jag väl avslöja att jag själv arbetar inom it iundustrin och vet rätt väl varför man håller inne med releasedatum samt vad releaserna ska innehålla, men faktum är att jag propagerar internt hos oss att det tankesättet är "old school" och att man måste börja kommunicera mera med sina användare. Fattar inte hur svårt det ska vara! Sådärja, nu känns det bättre.
Postad 17 februari 2010 - 00:37
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Det du skriver är väldigt intressant drulle! Jag håller med dig till 100% och jag kan inte förstå varför SE helt har vänt ryggen mot oss konsumenter.. De verkar inte bry sig om gamla telefoner, sen att hemsidan inte har uppdaterats sedan i december är ju ett skämt. Det måste komma nya uppdateringar med jämna mellanrum, det behöver nödvändigtvis inte vara rejäla updates (as in 2.0 och 3.0) men däremot mindre (2.1 och 3.2) bara för att hålla telefonerna vid liv och visa att det faktiskt händer något. Sen är det, precis som du skriver, stor avsaknad av kommunikation med konsumenterna ifrån SE;s sida. Jag har bombarderat deras kundtjänst med såväl arga som lite mer sansade mail men man kan aldrig få konkreta svar, de ringlar sig runt frågor och försöker helt enkelt få en att bara gilla läget.. Bara i mitt senaste mail så kom jag fram till 16 olika saker (LÄS SEXTON STYCKEN) som måste förbättras för att telefonen skall kunna anses vara funktionell och vara en värdig konkurrent mot till exempel Omnia HD som förövrigt kör på samma OS (Symbian S60v5). Men jag menar kom igen.. Man ska inte behöva komma fram till 16 olika punkter som måste förbättras på en sprillans ny telefon. Man har ändå köpt prylen för 6000 spänn och jag blundade för mycket i början i hopp om att uppdateringar skulle fixa till allt, det innebar ju i sin tur att alla öppet-köp garantier hann löpa ut och här sitter jag.. Som en strandad val (fattig student) med en telefon som jag är sjukt missnöjd med och jag kan inte göra någonting åt saken. Bara att gilla läget. Det är en katastrof och jag är helt ärlig när jag säger att det här är mitt absolut sämsta mobilköp någonsin. Just nu kämpar jag för att dels få sålt min Satio (vilket i sig är en bedrift) men också att få tag i en ny telefon som håller måttet.
Men, vad jag ville ha sagt med allt det här är att jag uppmanar alla som är missnöjda med sina köp av Satio, att ni tar kontakt med Sony Ericsson och förklarar ert missnöje. Ju fler, desto större chans att de gör någonting åt det. Sen vet jag också att minhembio.com är en minoritet, men sprid informationen om att SE faktiskt ignorerar sina konsumenter så lär de inse att deras företag faktiskt står på spel. Vi hade trots allt kunnat bli nöjda kunder och att vi hade stannat kvar hos dom ett tag till, men nu blir det raka motsatsen.
Redigerat av Downhill, 17 februari 2010 - 00:40.
Postad 17 februari 2010 - 11:11
Ricke77
-
Ricke77
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Händer inget snart så är man ju sugen på att ta kontakt med någon reporter som kan hosta ut våra tankar och känslor i någon tidning.
Postad 17 februari 2010 - 22:13
Stampe73
-
Stampe73
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Händer inget snart så är man ju sugen på att ta kontakt med någon reporter som kan hosta ut våra tankar och känslor i någon tidning.
Skickade att mail till Mobil.se för några dagar sedan om SE dåliga bemötande/totala tystnad mot sina kunder. Beskrev den frustuation som många känner och frågade om dom inte kunde kontakta SE för en interviuv i frågan. Har inte hört ett ord dock, kanske är dom rädd för att stöta sig och missa framtida nyheter. Så tipset är, skicka in ni också!!
Postad 18 februari 2010 - 11:10
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Tanken har faktiskt slagit mig också, vi borde gå ihop och försöka få Sony Ericsson att tänka efter. Skickade att mail till Mobil.se för några dagar sedan om SE dåliga bemötande/totala tystnad mot sina kunder.
Beskrev den frustuation som många känner och frågade om dom inte kunde kontakta SE för en interviuv i frågan. Har inte hört ett ord dock, kanske är dom rädd för att stöta sig och missa framtida nyheter.
Så tipset är, skicka in ni också!!
Jag gjorde som du och drog iväg ett mail.. Vi får hoppas att någonting händer men det allra bästa hade varit om man gjorde som Ricke77 skriver att gå på till exempel Aftonbladet. Då lär det hända grejer i verkstan.
Postad 18 februari 2010 - 11:19
meduza33
-
meduza33
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Tanken har faktiskt slagit mig också, vi borde gå ihop och försöka få Sony Ericsson att tänka efter.
Jag gjorde som du och drog iväg ett mail.. Vi får hoppas att någonting händer men det allra bästa hade varit om man gjorde som Ricke77 skriver att gå på till exempel Aftonbladet. Då lär det hända grejer i verkstan.
Aftonbladet är nog en bra ide,hoppas det finns någon här på forumet som är duktig på att skriva till tidningen. Dags att SE får lite negativ reklam!
Postad 18 februari 2010 - 13:41
meduza33
-
meduza33
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Aftonbladet är nog en bra ide,hoppas det finns någon här på forumet som är duktig på att skriva till tidningen. Dags att SE får lite negativ reklam!
Nu har jag skickat ett mess till,Aftonbladet.Hoppas det hjälper
Postad 18 februari 2010 - 14:25
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Nu har jag skickat ett mess till,Aftonbladet.Hoppas det hjälper
Jag också! Eller jag skickade ett ganska långt mail.. Om Aftonbladet börjar rota i det hela så borde Sony Ericsson inse att de behandlar sina kunder otroligt illa och därmed försöka göra någonting åt det.
Postad 18 februari 2010 - 15:25
meduza33
-
meduza33
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Jag också! Eller jag skickade ett ganska långt mail.. Om Aftonbladet börjar rota i det hela så borde Sony Ericsson inse att de behandlar sina kunder otroligt illa och därmed försöka göra någonting åt det.
Skitbra att du gjorde det.Hoppas det händer något nu!
Postad 18 februari 2010 - 16:22
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Bara i mitt senaste mail så kom jag fram till 16 olika saker (LÄS SEXTON STYCKEN) som måste förbättras för att telefonen skall kunna anses vara funktionell och vara en värdig konkurrent mot till exempel Omnia HD som förövrigt kör på samma OS (Symbian S60v5). Men jag menar kom igen..
Nu äger jag ingen Satio, men blir ändå lite nyfiken... om du ändå har ett mail med dessa punkter kan du inte klistra in det här? //zippiz
Postad 18 februari 2010 - 17:00
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Nu äger jag ingen Satio, men blir ändå lite nyfiken... om du ändå har ett mail med dessa punkter kan du inte klistra in det här?
//zippiz
I sure can! =) Detta är vad som skickades till aftonbladet och mobil.se. Hej! Jag har sedan jag köpte min nya smartphone Sony Ericsson Satio varit otroligt missnöjd. Jag har saknat flera funktioner som motsvarande telefoner med samma operativsystem har (som dessutom släpptes innan Satio, jag pratar om till exempel Samsung Omnia HD). Jag har skickat ett flertal mail till Sony Ericsson men jag får aldrig något annat svar än "Tack för din feedback, ditt meddelande har skickats vidare till berörd avdelning". Jag gick i förhoppningen att Sony Ericsson kontinuerligt skulle släppa uppdateringar som kan fixa till de problem som vi användare upplever med telefonen. Detta innebar i sin tur att alla öppet köp-garantier har löpt ut och jag som är student har ingen möjlighet att köpa en ny telefon lika ofta som en som jobbar. Jag köpte telefonen för 6000 kronor i oktober (release) och sedan dess har en enda uppdatering släppts (början av december) och den gjorde inte stor skillnad. Ungefär en månad efter släppet började telefonen säljas för 2500-3500 på blocket/tradera, alltså ungefär hälften av vad jag köpte den för, men priset borde ha varit lite högre om telefonen inte hade släppts med en mjukvara som är i alpha-stadie. Det jag menar med det är alltså det interna teststadiet som sker före beta-stadiet (publikt) och i det här fallet känns det som att mjukvaran motsvarar version 0.1 istället för 1.0 som det borde vara när en ny produkt lanseras. Jag är extremt missnöjd på Sony Ericsson när det inte händer någonting och jag vill inte gå runt med en telefon som jag tycker är en ren katastrof. Sen fick vi användare även en rejäl käftsmäll för ett litet tag sedan, jag pratar om när SE utannonserade "Vivaz". Alltså en telefon som har i stort sett samma specifikationer som Satio men där funktioner som 720p videoinspelning, equalizer i musikspelaren och DLNA-stöd är features (alltså sådana saker som vi saknat på Satio och som vi hoppades skulle göras tillgängligt med hjälp av kommande uppdateringar). Jag har länge ignorerat andra tillverkare och helt enkelt favoriserat Sony Ericsson, de senaste telefonerna som jag har ägt är z800i, k800i, k850i och nu Satio. Jag har blundat för väldigt mycket men när det gäller Satio så känns det som en telefon som inte ens är funktionell. Den enda delen som jag ser fungerar ordentligt är kameran (och då snackar jag givetvis bara om stillbilder). Jag skriver till er då jag (och många andra missnöjda Satio-ägare) vill ställa Sony Ericsson mot väggen och fråga vad det är som egentligen händer. Varför underhålls inte gamla telefoner och varför tar SE bort standardfunktioner ur operativsystemet? Jag har länge sagt att jag aldrig kommer att köpa annat än Sony Ericsson, men nu har det blivit raka motsatsen, jag kommer aldrig mer att köpa en Sony Ericsson och jag kommer att sprida mitt missnöje. Jag känner att Sony Ericsson ligger i farozonen när de lanserar 3 telefoner (Aino, Satio och Yari) av en enda anledning, att få en ekonomisk boost. Telefonerna känns som bortglömda och givetvis känner vi konsumenter oss också bortglömda (men framförallt lurade). Jag passar på att skriva ner en lista på problem som på ett eller annat sätt måste fixas till. (några punkter blir en repetition) 1. DLNA-stöd 2. Equalizer i musikspelaren (nej, andra musikspelare i 3eparts-format är inte intressant) 3. 720p videoinspelning 4. Att pekskärm-kalibreringen försvinner när man tar loss batteriet ur telefonen 5. Fler än ett reglage för att ändra volym på ringsignaler och SMS-signaler (jag vill, precis som på era tidigare telefoner ha möjlighet att ha en volyminställning på ringsignalen och en annan för SMS. Som det är nu får jag lägga in ljudspåren i datorn och ändra volymen där, men så omständigt ska det inte behöva vara). 6. Telefonen gillar INTE när man aktiverar andra teman, vissa gånger börjar telefonen blinka och ha sig och det enda som hjälper är att starta om den och aktivera originaltemat. 7. Kalenderfunktionen i telefonen måste utvecklas, dels ska man kunna se vad som är på gång direkt i startmenyn (dashboarden), det fungerar med andra teman men läs punkt 6 igen så förstår ni varför jag har med detta. 8. Kalenderfunktionen måste utvecklas på en punkt till och det är att så fort man sätter igång att telefonen ska alarmera så vill jag även att texten för t.ex. "möte" ska fortsätta stå kvar i startmenyn tills dess att man rör telefonen härnäst. På så sätt vet man om man har missat någonting. Som det är nu så försvinner texten efter en kort stund vilket gör att man lätt missar viktig information. 9. auto-pivot funktionen tycker jag fungerar väldigt dåligt, alltså den funktionen som känner av hur man håller telefonen och att bilden skall rotera efter det. Det är ofta som jag vill surfa på webben eller liknande och telefonen blir extremt känslig för hur man håller den, det vanliga är ju att man håller telefonen i midjehöjd och att den är snett vinklad mot ansiktet, men i det läget vet telefonen inte riktigt hur den ska visa bilden och istället växlar den fram och tillbaka. Min enda lösning på det är att lyfta upp telefonen i ansiktshöjd och därmed hålla telefonen så att displayen pekar rakt mot ögonen, först då fungerar det ordentligt. 10. Det borde vara standard att om jag sätter en "callpicture" på någon vän, så när denne ringer så ska bilden visas i helskärm och inte bara på en liten liten del av skärmen. Man ska inte behöva ha 3eparts-program för den här typen av standardfunktioner. 11. Programmet "SMS Preview" som är inkluderat i telefonen borde vara bättre kopplat till telefonens mjukvara. Så fort man rör skärmen så borde man antingen tas direkt till SMSet eller möjligtvis att själva preview-rutan försvinner. Precis som i punkt 8 tycker jag att informationen borde stå kvar tills dess att man rör telefonen och inte att det försvinner efter max 1 minut. 12. Det bör släppas uppdateringar oftare, även om det inte innehåller så mycket så visar det i alla fall att ni jobbar med telefonen och att den inte är bortglömd. 13. Möjligheten att själv uppdatera Flash LITE borde göras tillgänglig. Som det är nu så finns det en hel del webbsidor som man inte kan nå via mobilen (exempel på det är TV4 play och liknande, SVT Play fungerar dock som vanligt eftersom de har släppt en mobilversion av sidan). 14. Att ni utannonserar en ny telefon, byggd på samma OS som Satio, med i princip samma hårdvara men med de 3 första punkterna i detta mailet som features, Att ni kan utannonsera den telefonen när Satio inte ens är värd namnet förstår jag verkligen inte. Det är en brutal käftsmäll som vi Satio-ägare får och det har fått mig att tappa tilliten mot er fullständigt. 15. Telefonen är köpt för 6000 kronor, redan efter en månad hamnade den på hemsidor som blocket och tradera och den är inte värd mer än mellan 2500 och 3500 kronor. Visst är jag väl medveten om att telefonen faller i pris när den inte anses vara "ny" i någons händer, men den hade varit värd lite mer om den inte hade lanserats med tillhörande mjukvara som fortfarande är i BETA-stadiet. Situationen som jag sitter i nu är att jag vill göra mig av med telefonen och köpa någon som jag vet håller måttet, ett exempel är en telefon som släpptes ett par månader innan Satio och som både fungerar och underhålls mycket mycket bättre.. Jag pratar om Samsung Omnia HD. Jag vill alltså göra mig av med telefonen, men den köptes för 6000 kronor, precis som jag sa är den värd omkring hälften sedan ett tag tillbaka och jag har inte möjlighet att köpa en ny telefon var och varannan månad. Jag var positivt inställd till telefonen i början, eftersom mycket kan fixas till med uppdateringar. Men i stort sett ingenting har hänt sedan släppet i oktober och därför har jag blivit låst. 16. Batteritiden är katastrof, min telefon håller ungefär 24 timmar och jag har gjort alla möjliga finjusteringar för att förlänga batteritiden (ljusstyrka, vibration osv osv.). Att telefonen lanseras med ett batteri med 1000mah känns som ett skämt, det finns 3epartstillverkare som säljer samma typ av batteri med upp till 1880mah och det gör givetvis en stor skillnad, men man ska inte behöva köpa nya batterier för att originalet är skräp. Så, vad händer egentligen.. Jag ber er att hjälpa mig och flera andra av Sony Ericssons kunder att få ett svar. Någonting måste hända. Jag skickar även med en länk till forumet "minhembio" där jag (alias: Downhill) tillsammans med många andra visar vårt missnöje. https://www.minhembi...s...623&st=1920Tack på förhand // Martin Johansson
Postad 18 februari 2010 - 17:33
SQF
-
SQF
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
I sure can! =) Detta är vad som skickades till aftonbladet och mobil.se.
Lysande :-)
Postad 18 februari 2010 - 18:04
star trek
-
star trek
-
Användare
-
-
143 inlägg
Tack! Det var en strålande insats! Hoppas att vi kan ligga i nu och tjata och maila! Detta också på grund av att SE (och säkert andra) har gjort såhär förut! Dom försöker inte vara tillmötesgående på ett riktigt sätt och begreppet KUNDVÅRD har hos SE förlorat i princip all sin betydelse..enligt min bedömning så gäller fortfarande- Bra produkt, bra försäljning/pris OCH bra eftersäljning! Jag skulle ju som företagare vilja knyta till mej så många nöjda kunder som möjligt i alla fall! Och bara med endast lite kvalitativ kundvård så får man ju folk att stanna.
Jag är själv inköpare så jag ser med extra oblida ögon på sådana här företeelser. Känns som att dom har kört om sej själva helt enkel och bara blåser på i tänket "Nytt nytt nytt nytt!!!" Har för mej att det finns nån´sida för konsumenter där man kan gå in och klaga/trasha dåliga varor/tillverkare (inte konsumentombudsmannen)
Jag har också varit med om att firmware uppdates har gjort min telefon sämre än vad den var tidigare och det har då varit omöjligt att bakdatera telefonen(vilket går via vissa betalsidor som inte är av tillverkaren) Jag skickade för ett flertal år ett ilsket brev till en under-chef på SE och klagade på min, via uppdatering, försämrade telefon och då gick han med på att bakdatera min telefon...se där!! Det går visst att göra det hos SE ändå!?
Hursomhelst kontentan av detta är då att om man klagar på rätt sätt och lyckas hitta rätt ställe/person att klaga till så kan det lösa sej tror jag. Sedan så kanske det hjälpte mej och mitt fall med att jag avslutade mitt mail med- "Jag säger som en viss programledare- Ska det vara så här?"  (Syftar på Sverker Olofsson i programmet Plus)
Se där! Det kanske vore ett annat forum för våra klagomål? Det borde verkligen göras ett program där det tas upp att mobiltillverkare låter OSS vara betatestare och släpper ofärdiga och undermåliga produkter som med endast en liten mjukvaru-uppdatering skulle kunna göras ljusårs bättre! Vad fan skulle det kosta dom att så enkelt göra kunderna glada och då t.ex peta in en equalizer och DNLA stöd??
Så låt oss kolla om vi kan kanske maila in listor eller kontakta andra lämpliga ställen för att klaga! Eller som Al Bundy säger när det är slagsmålsdags- "Let´s rock!"
Postad 18 februari 2010 - 18:09
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Tack! Det var en strålande insats! Hoppas att vi kan ligga i nu och tjata och maila! Detta också på grund av att SE (och säkert andra) har gjort såhär förut! Dom försöker inte vara tillmötesgående på ett riktigt sätt och begreppet KUNDVÅRD har hos SE förlorat i princip all sin betydelse..enligt min bedömning så gäller fortfarande- Bra produkt, bra försäljning/pris OCH bra eftersäljning! Jag skulle ju som företagare vilja knyta till mej så många nöjda kunder som möjligt i alla fall! Och bara med endast lite kvalitativ kundvård så får man ju folk att stanna.
Jag är själv inköpare så jag ser med extra oblida ögon på sådana här företeelser. Känns som att dom har kört om sej själva helt enkel och bara blåser på i tänket "Nytt nytt nytt nytt!!!" Har för mej att det finns nån´sida för konsumenter där man kan gå in och klaga/trasha dåliga varor/tillverkare (inte konsumentombudsmannen)
Jag har också varit med om att firmware uppdates har gjort min telefon sämre än vad den var tidigare och det har då varit omöjligt att bakdatera telefonen(vilket går via vissa betalsidor som inte är av tillverkaren) Jag skickade för ett flertal år ett ilsket brev till en under-chef på SE och klagade på min, via uppdatering, försämrade telefon och då gick han med på att bakdatera min telefon...se där!! Det går visst att göra det hos SE ändå!? Hursomhelst kontentan av detta är då att om man klagar på rätt sätt och lyckas hitta rätt ställe/person att klaga till så kan det lösa sej tror jag. Sedan så kanske det hjälpte mej och mitt fall med att jag avslutade mitt mail med- "Jag säger som en viss programledare- Ska det vara så här?" (Syftar på Sverker Olofsson i programmet Plus) Se där! Det kanske vore ett annat forum för våra klagomål? Det borde verkligen göras ett program där det tas upp att mobiltillverkare låter OSS vara betatestare och släpper ofärdiga och undermåliga produkter som med endast en liten mjukvaru-uppdatering skulle kunna göras ljusårs bättre! Vad fan skulle det kosta dom att så enkelt göra kunderna glada och då t.ex peta in en equalizer och DNLA stöd??
Så låt oss kolla om vi kan kanske maila in listor eller kontakta andra lämpliga ställen för att klaga! Eller som Al Bundy säger när det är slagsmålsdags- "Let´s rock!" 
Jag drog iväg ovanstående mail till Plus också, mycket bra tips! Tackar för det! Nu håller vi våra tummar och hoppas att det händer något.
Postad 18 februari 2010 - 19:23
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Ok... tack, jag har ju som sagt inte en Satio (kör Nokia 5800 ännu så länge) men...
1.DLNA-stöd är väl hårdvara, alltså inget man kan fixa?
2.Det är lite underligt att detta inte finns med faktiskt. Har ju Nokian (har aldrig ändrat iofs)
3.Gick de ut med att den skulle ha det?
4.Skumt, har aldrig ens kalibrerat skärmen på min Nokia.
5.Går inte på min heller, stödet finns ej i Symbian?
6.Det är inte fel på de teman du försöker köra? (ändrar i stort sett aldrig själv)
7.Använder knappt
8.vet ej som sagt...
9.Kanske borde du stänga av den funktionen om du inte tycker den fungerar bra?
10.Är nog liten i min också, inte riktigt tänkt på... symbian med andra ord.
11.Inte installerat det på min Nokia, men tycker inte man kan klaga på ett program som inte ens SE utvecklat, lite kul att de skickar med det istället tycker jag.
12.Håller helt med dig, där måste SE bli bättre... har fått tre uppdateringar till min Nokia under ett år, dock har man aldrig iofs fått reda på innan de kommer att de är på väg. (Vilket inte heller är bra)
13.Störde mig skitmycket på det med min Nokia, skulle gå men gick inte när den var låst till Tre  Fattar inte varför man inte kan göra det. (tror det ligger med som standard i nya FW på Nokia, men ej helt säker)
14.Där försår jag inte alls... Vivaz bygger på Symbian, och har stöd för 720p genom den nya hårdvaran som sitter i den. Den är dessutom Satios lillebror vad det gäller kamera då den saknar både blixt och är bara på 8mp istället för 12mp. Mindre skärm är det också... klart att SE måste få släppa nya telefoner ett halvår efter den förra utan att det ska vara något konstigt med det?
15.Inget att tillföra
16.Laddar min Nokia 5800 dagligen, tror jag nästan alla som har en smartphone o använder den till något annat än ett kort samtal eller sms om dagen gör.
Så där, ville bara ge lite åsikter o tankar så som jag ser på det du skrivit. Kan dock förstå frustrationen över att ha en telefon som man inte tycker fungerar, speciellt eftersom det är en rätt dyr telefon. Hoppas SE jobbar på en ny stabilare FW som innehåller lite förbättringar åt er.
Är det någon som vill byta sin Satio mot min Nokia så är det bara att skriva ett PM
Postad 18 februari 2010 - 19:53
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Ok... tack, jag har ju som sagt inte en Satio (kör Nokia 5800 ännu så länge) men...
Tjo igen! På den första punkten ang DLNA så handlar det om ett protokoll, alltså en speciell kod/formel som det trådlösa nätverkskortet använder för att kommunicera med andra trådlösa apparater. Det ska vara möjligt att uppgradera med en firmware-update. Punkt tre angående 720p inspelning så är det ingenting som de har gått ut med, men jag refererar till en äldre telefon (Samsung Omnia HD) som har stöd för det och när Sony Ericsson haft såpass lång tid på sig att fila på telefonen så tycker man att de borde ha haft med det. Men troligtvis låg Vivaz redan i pipelinen vilket gjorde att Sony Ericsson struntade i det i Satio. Punkt fem angående volymreglage så ska det också handla om att fixa till i mjukvaran. Kan telefonen spela upp två olika signaler när någon ringer och vid SMS så ska det också vara möjligt att lägga in två separata volymreglage. Punkt sex angående teman så finns det ett par teman som följer med telefonen vid köp, det är dessa som jag försöker använda men som inte fungerar ordentligt. Punkt nio, auto-pivot.. Ska testa att stänga av, men det känns som en funktion som är bra att ha och som kan fungera bättre än vad den gör just nu. Punkt tio - Japp, det är standard i Symbian, men om SE kan pilla i allt annat och till exempel ta bort standardfunktioner som equalizer så borde de också kunna lägga till funktioner tycker man =) Punkt elva - Jag vet inte om det är just Sony Ericsson som har utvecklat SMS Preview, men det är i alla fall ett standardprogram i Satio och det går till exempel inte att ta bort/avinstallera. Sen tror jag inte att det finns att få tag på till t.ex. Omnia HD och Xpress music. Punkt fjorton - Tja alltså, det är väll egentligen inget ovanligt att tillverkare släpper nya telefoner som blir bättre och bättre, men när Vivaz och Satio är så snarlika, och Satio är ljusår ifrån att anses funktionell så tycker man ju att Sony Ericsson borde avvakta med Symbian-utvecklandet och försöka förfina Satio först. Som det är nu har vi bombarderat Sony Ericsson med mail om vad vi saknar i Satio och som kan fixas till med en FW-update. Då slänger Sony Ericsson ut en ny telefon istället, med de sakerna som features.. Jag blev oerhört besviken och tilliten mot SE sjönk till botten samma millisekund som jag såg "nyheten". Punkt sexton - absolut, det bästa är ju att ladda den varje dag. Men andra smartphones använder en kapacitiv pekskärm (elektropulser ligger mot skärmen hela tiden och väntar på någonting strömförande på andra sidan, det vill säga fingret, det är även därför pekpennor inte fungerar på denna typen). Den varianten drar i regel mer ström eftersom den som sagt ligger och sänder ut elektropulser hela tiden. En resistiv skärm som Satio har (bygger på tryck och fungerar därför bäst med pekpennor) drar inte alls lika mycket och där tycker jag att det borde ha blivit en större skillnad om man jämför med batteritiden på t.ex. en Omnia HD, men icke. Sen har telefonen en stor skärm och en massa lull-lull som wifi, bluetooth, gps och så vidare. Men när en telefon har alla dessa funktioner så tycker jag personligen att man borde rusta telefonen med ett kraftigare batteri från första början. Det som retar mig är att 3epartstillverkare kan leverera bättre batterier, och som jag skriver, man ska inte behöva köpa ett nytt för att originalet är skit. Jag vill inte slå ner på det du skriver, inte alls, jag vill bara beskriva varför jag har skrivit ner de punkterna på min lista =) Vad gäller ett byte till Satio så säger jag bara - gör dig själv en tjänst och håll dig ifrån Sony Ericsson. Dom skiter som sagt i att ta hand om äldre telefoner och ser bara framåt hela tiden. Pengar, pengar och åter pengar.
Redigerat av Downhill, 18 februari 2010 - 19:55.
Postad 18 februari 2010 - 20:15
Ricke77
-
Ricke77
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Bra gjort Downhill!! Hoppas de tar tag i detta nu...
Det där med Teman som inte fungerar ordentligt är du inte ensam om kan jag berätta.
Även om de hade fungerat tillfredställande så har SE inte jobbat med dem ett smack!! Genvägarna är ju helt ur kurs bland annat.
Jag skickade ett argt mail till SE igår men har inte fått svar än... De ignorerar mig nog...
Postad 18 februari 2010 - 21:04
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Det är föstås beklagligt att SE ignorerar era problem. Men faktiskt tycker jag listan var väldigt överdriven, tex så fungerar ju Omnias filmning i HD dåligt, hellre lite lägre upplösning med bra ljud och ok fps än Samsungs val. SE gjorde alltså rätt val (enligt mig).
Hade DNLA vairt så enkelt att det bara behövdes aktiveras i en FW så tror jag ni hade fått det redan.
Mycket av det andra är Symbian o inte SE som är orsaken till... tycker egentligen det är de man ska klaga hos inte SE, för de grejerna borde vara standard inte något som SE ska behöva ta fram, inte ens Nokia har ju gjort det med sin Nokia 5800 som sålt många (gissar jag på iaf) miljoner fler ex än Satio.
Batteriets storlek är ju alltid något som väljs kontra vikt osv. Som sagt, två fulla dagar är nog max jag kan få på min Nokia 5800 med betydligt mindre skärm om jag i princip inte gör något alls på den. Har man en smartphone så får man nog räkna med att ladda varje dag. Läst att en del som köpt nya Nexus One tom laddar sin telefon 2ggr om dagen för att batteriet ska räcka
EDIT: Faktiskt så fick ingen av dina 16 punkter mig att känna att jag inte skulle kunna köpa mig en Satio. (nu ska jag inte göra det, utan det blir en Vivaz, eller en X10, eventuellt en Iphone)
Tycker ditt brev skulle bantas ned till det som verkligen betyder något, o här kanske jag egntligen inte tycker något är speciellt viktigt. Kan ju förstå att man vill ha de där sakerna, men samtidigt är det mesta saker som inte går på min Nokia 5800 o jag har inte ens reflekterat över det (eller läst om några som anser det vara stora problem i tråden för 5800).
Nu låter det som jag gnäller på dig/er o det är ju inte alls meningen men tycker det verkar något onyanserat just nu... tror chansen att SE, plus eller några andra verkligen ska lyssna kräver att man tar bort de ”små sakerna”.
Många hade väl tex problem (har fortfarande kanske) med att telefonen hänger sig hela tiden, sådant är ju så klart inte okej... men det här... hmm... jaja, fölåt om jag ”krymper” era problem.
Mitt erbjudande står så klart kvar, jag byter gärna bort min Nokia 5800 mot en Satio.
Redigerat av zippiz, 18 februari 2010 - 21:10.
Postad 18 februari 2010 - 21:23
Downhill
-
Downhill
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag tar inte med allt du skrivit i din post, men det är dig jag skriver till iaf =)
Nåväl, visst är vissa grejer småsaker och allting kanske inte är helt riktat mot Sony Ericsson. Men min tanke har hela tiden varit att presentera ALLA problem som jag upplever i kombination med ALLT som bör förbättras. Hoppet har därför varit att försöka få Sony Ericsson att fixa till saker som de kan fixa till och sen föra min feedback vidare. Nu vet jag att "till berörd avdelning" är Sony Ericssons berörda avdelning, men skulle de hålla med mig på någon punkt så väger ju deras förbättringsförslag till symbian mer än om lilla jag drar iväg ett oskyldigt mail med samma förslag. Men själva listan kom till när jag kontaktade Sony Ericsson och de bad mig svara med ett mail där jag skrev ner alla problem jag upplevde, sen blev det sådär. Sen är det jättebra att du hoppar in och skriver vad du tycker, för givetvis är båda sidorna av myntet intressant. Jag står i alla fall fast vid det jag har skrivit och jag håller med dig om att några saker kanske är petitesser och att några saker inte är direkt riktade till Sony Ericsson, men som sagt, jag ville få med allt som jag irriterade mig på med tanke på att Sony Ericsson frågade efter det... =)
Postad 18 februari 2010 - 22:09
Stampe73
-
Stampe73
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Vissa saker borde vara enkla att fixa.
Ikoner i "senst ringda/mottagna" listan för att kunna se om det är från hem, jobb, mobil som personen har ringt.
Möjligheten att enkelt växla nummer om den man söker inte svarar på det nummer man ringer på först.
EQ till mediaspelaren.
GPS.....stod förra veckan utanför terminal 3 på Arlanda, får information "inga mottagning".
Samtliga andra i sällskapet med lite olika telefoner får upp platsen på under 20 sec.
Min hänger sig inte, vilket tydligen vissa har problem med , men även om min funkar så kan den ibland göra jäkligt konstiga saker och hoppa tillbaka till startläge.
Varför kan man inte själv få välja vilka genvägar man vill ha på skrivbordet ??
Postad 18 februari 2010 - 22:33
marotos
-
marotos
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är de sant att den här mobilen finns på E-shop för 2270 kr ?
Är de nå skämt eller vad handlar den prissäkningen om !?
Är de som de står så blir de lätt en beställning på dirren !
marotos
Postad 18 februari 2010 - 23:17
roathan
-
roathan
-
Användare
-
-
168 inlägg
Är de sant att den här mobilen finns på E-shop för 2270 kr ? Är de nå skämt eller vad handlar den prissäkningen om !?
Är de som de står så blir de lätt en beställning på dirren !
marotos
Verkar ju som det priset stämmer?? Ca 2400 kr med postförskott. Undrar som sagt om stämmer. Edit: Såg att den röda kostade 4770 kr.
Redigerat av roathan, 18 februari 2010 - 23:25.
Postad 18 februari 2010 - 23:59
marotos
-
marotos
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ja exakt, de är de som jag tyckte va grymt konstigt, att den svarta kostar typ halva vad röda kostar, märkligt.. Är priset kvar imorgon så slår jag till !
Är det nån som har erfarenhet av just E-shop ? är de bara skit eller är det en bra sida ?
Marotos
Postad 19 februari 2010 - 07:41
roathan
-
roathan
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det var troligen någon som var lite trött bakom tangenterna  Nu är priset 4770 kr även på den svarta.
Postad 19 februari 2010 - 09:10
Ricke77
-
Ricke77
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
En annan sak... Min fru fick hem en ny Aino i veckan och jag satt o lekte lite med den. En sak jag testade var just det som Aino har unikt, nämligen att fjärrstyra PS3. Men efter att jag testat detta så insåg jag att det är egentligen en enkel lösning då den ansluter via Playstation Network. Det funkade kanon tycker jag. Kunde köra allt som var lagrat på PS3:an såsom musik och film, kolla på bilder m.m.
Nu är ju detta Satiotråden så nu kommer jag till poängen:
Finns det möjligen nåt liknande program för Symbian som fjärrstyr PS3??
Om inte så borde det ju vara en APP som SE skulle finna intresse i att ta fram.
Postad 19 februari 2010 - 10:25
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
En annan sak... Min fru fick hem en ny Aino i veckan och jag satt o lekte lite med den. En sak jag testade var just det som Aino har unikt, nämligen att fjärrstyra PS3. Men efter att jag testat detta så insåg jag att det är egentligen en enkel lösning då den ansluter via Playstation Network. Det funkade kanon tycker jag. Kunde köra allt som var lagrat på PS3:an såsom musik och film, kolla på bilder m.m.
Nu är ju detta Satiotråden så nu kommer jag till poängen: Finns det möjligen nåt liknande program för Symbian som fjärrstyr PS3?? Om inte så borde det ju vara en APP som SE skulle finna intresse i att ta fram.
Nej, det finns vad jag vet inga sådana program o ja, det borde verkligen vara något som SE borde ta fram till både Symbian och för den delen Android (med deras nya X10). Förstår de inte värdet av att ta fram sånt här för oss "nördar" det är ju sånt vi lever för
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|