Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer

3627 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 september 2010 - 20:14

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
"Internet section" beräknas vara upp igen om en dag eller 2 enligt admin på Xtreamer forumet.

Postad 01 september 2010 - 20:29

lebowskii
  • lebowskii
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Ni som streamar HD Ljud MKV utan hackande + blueray, vilken router använder ni + använder ni NAS ?

Jag använder Qnap 419P, Dlink 655 router. Jag har perfekt streaming mellan dator och NAS, men när jag ska se 1080p filmer med DTS HD hackar filmerna. Även högupplösta AVC funkar dåligt.

Postad 02 september 2010 - 06:38

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Ni som streamar HD Ljud MKV utan hackande + blueray, vilken router använder ni + använder ni NAS ?

Jag använder Qnap 419P, Dlink 655 router. Jag har perfekt streaming mellan dator och NAS, men när jag ska se 1080p filmer med DTS HD hackar filmerna. Även högupplösta AVC funkar dåligt.

MKV fil med 1080p och HD-ljud? Det säger väl sig själv?
Jag rekommenderar att du lägger över stora filer (iallafall 1080p filer med HD ljud) på din NAS och kör trådat till Xtreamer. Det är inte många, om ens möjligt, som kan streama "perfekt" över trådlöst med dessa filer.

EDIT! Jag ska pröva och se om det fungerar för mig (har lyckats streama 1080p utan problem tidigare, dock utan HD ljud). Återkommer.

Redigerat av Unregistered31ed242e, 02 september 2010 - 06:43.

Postad 02 september 2010 - 08:01

lebowskii
  • lebowskii
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Förtydligande, jag streamar alltså MKV filer med HD DTS mellan min NAS och xtreamer. Det är då det hackar. Alla MKV utan HD Audio funkar perfekt. Även tunga blueray filer på ca 40GB hackar något extremt. Men som sagt, jag streamar allt mellan Nas - router - xtreamer. Och allt kör jag TRÅDAT, cat 6.

Alltså streaming mellan dator och NAS, med HD DTS och tunga blueray funkar perfekt. Dock ej mellan NAS och xtreamer. Har letat länge nu på nätet och det finns andra som har problem. Har testat ändra router till 100MB etc etc utan förändring. Jag är 99% säker att det är xtreamer som är problemet. Blir väl att byta mediaspelare, som jag ser det är det C200 som ligger närmst om man vill ha en ljudlös spelare som streamar HD Audio och tunga blueray filmer.

Redigerat av lebowskii, 02 september 2010 - 08:05.

Postad 02 september 2010 - 09:28

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Förtydligande, jag streamar alltså MKV filer med HD DTS mellan min NAS och xtreamer. Det är då det hackar. Alla MKV utan HD Audio funkar perfekt. Även tunga blueray filer på ca 40GB hackar något extremt. Men som sagt, jag streamar allt mellan Nas - router - xtreamer. Och allt kör jag TRÅDAT, cat 6.

Alltså streaming mellan dator och NAS, med HD DTS och tunga blueray funkar perfekt. Dock ej mellan NAS och xtreamer. Har letat länge nu på nätet och det finns andra som har problem. Har testat ändra router till 100MB etc etc utan förändring. Jag är 99% säker att det är xtreamer som är problemet. Blir väl att byta mediaspelare, som jag ser det är det C200 som ligger närmst om man vill ha en ljudlös spelare som streamar HD Audio och tunga blueray filmer.

Mystiskt. Jag drar 1080p MKV:er med DTS-HD på mitt 54mbits wlan utan problem... O.o
Gränsen går vid 20Gb BD-ISOs, vissa hackar, andra fungerar, men 40Gb ISOs är kört.
Märkte dock att 40Gb ISOs hackar lite även med trådat så det verkar som att mycket data över TCP till xtreamern drar tillräckligt med CPU för att uppspelningen ska få sig en smäll.

Men du! Kör du Samba på NASen? Om så är fallet så byt till NFS, det är STOR skillnad. Samba har en overhead som heter duga och det verkar som att Xtreamern inte riktigt gillar det protokollet. Med samba så hackade det för mig också på 1080p MKV:er, oavsett om det var HD-ljud eller inte. Sen jag bytte till NFS så har det fungerat klockers.

Redigerat av goopile, 02 september 2010 - 09:34.

Postad 02 september 2010 - 09:49

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Ni som streamar 12-13GB MKV:s hurpass stor skillnad i lagg vid spolning/uppstart av film i jämförelse med att ha filen på den interna hdd:n?

Tänker trådar/trådlöst med bästa tänkbara router.

Postad 02 september 2010 - 10:03

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
På tal om NFS. Kan någon dementera/bekräfta att delade mappar försvinner efter omstart vid firmware 2.4?

Postad 02 september 2010 - 10:21

lebowskii
  • lebowskii
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Jag kör med NFS, ingen skillnad mot samba.

Postad 02 september 2010 - 11:33

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag kör med NFS, ingen skillnad mot samba.

Hmm, testat sätta -o rsize=32768,wsize=32768,udp i webb-GUI:t i samband med att du skapar NFS-länken?

Redigerat av goopile, 02 september 2010 - 11:33.

Postad 02 september 2010 - 11:37

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

På tal om NFS. Kan någon dementera/bekräfta att delade mappar försvinner efter omstart vid firmware 2.4?

Att den skulle tappa en NFS-share? Det gör den inte (för mig, är väl bäst att tillägga), skulle bli galen om jag var tvungen att mata in länken varje gång jag bootade om. Däremot så tappade den lösenord och användarnamn titt som tätt när jag körde med Samba-shares, vilket var nog så irriterande.

Postad 02 september 2010 - 20:47

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Har en far som äger en Xtreamer som vi inte får att fungera så bra med vårat nätverk. Nu är det så att vi har prövat med flertalet datorer varav 1 av 4 fungerar.

Det vi vill göra är så klart att dela ut mappar på datorn och sedan kunna spela upp dom via Xtreamern. Datorn känner igen Xtreamern som Guest och vill ha lösenord. Vi har därför aktiverat Gäst kontot men det fungerar fortfarande inte. Vi förutom det läst diverse guider på Xtreamerns forum att man ska ändra saker i registret osv. Jag har också tillåtit Gäst, Nätverk, Alla, Gäster, m.m. att ha läs rättigheter till filen (alltså inte bara Gäst som ska räcka egentligne) Jag har även pillat i fliken Säkerhet och lagt till alla där men fortfarande fungerar skiten inte. Brandvägg är avstängd och operativ system är Windows 7.

På den dator jag skriver nu fungerade utdelningarna klockrent och har därför kopierat de inställningar jag har och gjort samma sak på de andra datorerna utan resultat. Jag kommer även åt de andra datorernas utdelningar men Xtreamern gör det inte. Hoppas att någon vill hjälpa och jag har sökt igenom tråden efter diverse ledtrådar men de flesta säger bara att aktivera gäst kontot men så långt har vi redan kommit.

Tacksam för svar.

Postad 03 september 2010 - 06:58

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Har en far som äger en Xtreamer som vi inte får att fungera så bra med vårat nätverk. Nu är det så att vi har prövat med flertalet datorer varav 1 av 4 fungerar.

Det vi vill göra är så klart att dela ut mappar på datorn och sedan kunna spela upp dom via Xtreamern. Datorn känner igen Xtreamern som Guest och vill ha lösenord. Vi har därför aktiverat Gäst kontot men det fungerar fortfarande inte. Vi förutom det läst diverse guider på Xtreamerns forum att man ska ändra saker i registret osv. Jag har också tillåtit Gäst, Nätverk, Alla, Gäster, m.m. att ha läs rättigheter till filen (alltså inte bara Gäst som ska räcka egentligne) Jag har även pillat i fliken Säkerhet och lagt till alla där men fortfarande fungerar skiten inte. Brandvägg är avstängd och operativ system är Windows 7.

På den dator jag skriver nu fungerade utdelningarna klockrent och har därför kopierat de inställningar jag har och gjort samma sak på de andra datorerna utan resultat. Jag kommer även åt de andra datorernas utdelningar men Xtreamern gör det inte. Hoppas att någon vill hjälpa och jag har sökt igenom tråden efter diverse ledtrådar men de flesta säger bara att aktivera gäst kontot men så långt har vi redan kommit.

Tacksam för svar.

Nu kan jag inte svara på din fråga då du har Windows 7.
Men jag hade samma problem på Vista och höll på att rycka bort håret.
Till slut så lyckades jag. Jag aktiverade: Gäst, Alla och Administratör.
Se till så att alla, eller de du vill, har "Fullständiga rättigheter".
Annars har jag inte mycket att bidra med, hoppas du lyckas eller om någon annan kan svara utförligare!

Postad 03 september 2010 - 16:23

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Tänk om någon kunde fixa så det gick o köra svtplay i xtreamern. Det vore ju mumma..
Att de inte fixar till "2 sekunders tystnads i början på all media" -buggen är ju däremot helt otroligt. De skyller på realtek hårdvaran men jag undrar verkligen om det är det som är problemet. Då borde de ju att bytt kortet till nya PRO versionen. Nä, något skumt är det i alla fall.

Postad 04 september 2010 - 10:50

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Tacksam för svar.

Hej
Läs denna tråd så får du veta hur du ska göra.

Windows 7 , så delar du ut mappar i nätverket

Postad 04 september 2010 - 22:22

Unregistered3fd0f14a
  • Unregistered3fd0f14a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Precis fått hem min xtreamer pro, tröck in en film på den interna hårddisken och skulle kolla på den, den stoppar typ efter 4 min ? Nån idiotinställning jag behöver fixa ? Har bara provat en film (720p).

Redigerat av Unregistered3fd0f14a, 04 september 2010 - 22:24.

Postad 05 september 2010 - 07:44

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Vad var det för format, har du sett filmen i datorn innan, för man kan ju t ex inte bara ta en DVD/BD-skiva och kopiera över 'rakt av', för de har ju kopieringsskydd osv.

Kör du via trådlöst eller trådat, har du hämtat hem och installerat senaste Firmware, osv osv, du ger för lite info.

Postad 05 september 2010 - 07:48

Unregistered3fd0f14a
  • Unregistered3fd0f14a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Vad var det för format, har du sett filmen i datorn innan, för man kan ju t ex inte bara ta en DVD/BD-skiva och kopiera över 'rakt av', för de har ju kopieringsskydd osv.

Kör du via trådlöst eller trådat, har du hämtat hem och installerat senaste Firmware, osv osv, du ger för lite info.

formatet är .mkv, den stannar precis på samma ställe jämt. Funkar hur bra som helst på datorn. Jag har lagt in den på hårddisken så jag spelar därifrån. och firmware är den nyaste.

Postad 05 september 2010 - 08:16

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

formatet är .mkv, den stannar precis på samma ställe jämt. Funkar hur bra som helst på datorn. Jag har lagt in den på hårddisken så jag spelar därifrån. och firmware är den nyaste.

Har du ändrat till 24p i inställningarna?

Postad 05 september 2010 - 08:36

Unregistered3fd0f14a
  • Unregistered3fd0f14a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har du ändrat till 24p i inställningarna?

Om du menar 1080p 24hz så är den ON

Postad 05 september 2010 - 09:29

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Prova att fippla runt lite med Ljud-inställningarna i Setup-menyn på Xtreamern, det kanske är nåt med HD-ljudet som inte hänger med, dvs försök stänga av det, och ha bara 2-kanalers ljud (om det går?), så kanske du kan lokalisera felet s.a.s.

Finns väl flera olika HDMI-alternativ också, så testa olika.

Postad 05 september 2010 - 16:16

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Är det nån här som lyckats lägga in 2.4.0 på sidewindern utan problem? har försökt tre gånger och varje gång stänger xtreamern av sig oavsett om jag försöker gå in i "internet" eller "jukebox" vilken skit-fw

Postad 05 september 2010 - 17:50

lebowskii
  • lebowskii
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Mystiskt. Jag drar 1080p MKV:er med DTS-HD på mitt 54mbits wlan utan problem... O.o
Gränsen går vid 20Gb BD-ISOs, vissa hackar, andra fungerar, men 40Gb ISOs är kört.
Märkte dock att 40Gb ISOs hackar lite även med trådat så det verkar som att mycket data över TCP till xtreamern drar tillräckligt med CPU för att uppspelningen ska få sig en smäll.

Men du! Kör du Samba på NASen? Om så är fallet så byt till NFS, det är STOR skillnad. Samba har en overhead som heter duga och det verkar som att Xtreamern inte riktigt gillar det protokollet. Med samba så hackade det för mig också på 1080p MKV:er, oavsett om det var HD-ljud eller inte. Sen jag bytte till NFS så har det fungerat klockers.

Mitt fel !! Jag hade innan .nfs länkar som jag trodde var NFS. Ändrade på Web GUI, och fick .NAS länk istället. Nu funkar DTS HD Ljud på de flesta filmer + tunga blueray. Har dock problem med några enstaka MKV HD Ljud filmer fortfarande men det kan jag leva med :-) Tack för hjälpen !

Postad 06 september 2010 - 10:46

Horizons
  • Horizons
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara vad inställningen 1080p 24hz ON/OFF betyder? Det jag hittade i manualen gjorde mig inte mycket klokare.

Jag har inställningen på OFF men kan se 1080p filer helt ok. Blir de bättre om man har inställningen på ON istället? Jag antar att det hela har nåt med ju 24hz att göra, men hur påverkar inställningen egentligen uppspelningen?

Postad 06 september 2010 - 11:45

clark
  • clark
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har problem med Xtreamer Live! Varje gång jag väljer LIve! i menyn vill den att jag skall installera Live (trots att det redan är gjort). Om jag försöker installera igen ("Välj 1 på fjärren osv) så tycker den att det inte är installerat men om jag väljer Install händer ingenting. Har två olika Xtreemars men båda uppför sig likadant. Misstänker att någon fil saknas...Har sökt i Xtreamers forum men inte hittat något.

Postad 06 september 2010 - 18:10

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Någon som kan förklara vad inställningen 1080p 24hz ON/OFF betyder? Det jag hittade i manualen gjorde mig inte mycket klokare.

Jag har inställningen på OFF men kan se 1080p filer helt ok. Blir de bättre om man har inställningen på ON istället? Jag antar att det hela har nåt med ju 24hz att göra, men hur påverkar inställningen egentligen uppspelningen?

Du ska ha den på On ifall din tv stödjer 24p i bildfrekvens.

Postad 06 september 2010 - 19:58

Unregistered03d04401
  • Unregistered03d04401
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som nedan, postar gammalt inlägg från forumet.

"Det är så här att jag har min xtreamer vid tvn och inkopplad till den har jag en USB hdd och vill kunna föra över filerna från datorn till den hårddisken.. men det tycks inte fungera att connecta till xtreamern! Går via xxxx.myxtreamer.net men den ftpfunktionen där suger, då man gärna vill föra över filer som är större än 1gb."

senare inlägg

"Fick det att fungera efter ett tag. Gick att ansluta via FlashFXP och använde xxxx.myxtreamer.net så funkade det kanon! Lyckades även att nå den externa hårddisken och kan nu föra över mina nya filmer till den utan att behöva plugga ur den externa hårddisken och bära bort den till datorn. Guld värt! "

MIN FRÅGA är då om det är någon vänlig själ som kan förklara mer ingående hur jag ska fixa det här eftersom jag inte inte är så haj på detta.

Tack på förhand!

Postad 06 september 2010 - 20:33

Horizons
  • Horizons
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Du ska ha den på On ifall din tv stödjer 24p i bildfrekvens.

Ok tack! TV:n ska tydligen ha något som heter 24p Real Cinema så jag antar att det bara är att ställa om till ON då?

Vad tjänar man på detta? Bättre bildkvalitet eller bara att bilden "flyter på" bättre? Same same, men ändå, vad är det som blir bättre tekniskt sett? Jag menar eftersom jag tycker 1080p filmer flyter på fint även fast jag har haft inställningen på OFF.

Postad 07 september 2010 - 09:43

de99ytth
  • de99ytth
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Ok tack! TV:n ska tydligen ha något som heter 24p Real Cinema så jag antar att det bara är att ställa om till ON då?

Vad tjänar man på detta? Bättre bildkvalitet eller bara att bilden "flyter på" bättre? Same same, men ändå, vad är det som blir bättre tekniskt sett? Jag menar eftersom jag tycker 1080p filmer flyter på fint även fast jag har haft inställningen på OFF.

Jag får inte detta att fungerar riktigt. Har den satt på On men när jag tittar i "menyn" när jag spelar en film så är ikonen 24p "släckt". Tycker panoreringar hackar betänkligt. Är det något annat som måste till? Av 1080p-alternativen kan jag bara välja 60hz. 50hz är av någon anledning inte valbar, kan det ha betydelse? Jag har en Panasonic PX80 (kan ta emot 1080p-källa trots att den bara är HD-ready och ska klara 24p).

Postad 08 september 2010 - 08:38

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på var man hittar programvaran för att styra boxen via sin Android-telefon?

/Jocke

Postad 08 september 2010 - 09:28

JRock
  • JRock
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Är det någon som har koll på var man hittar programvaran för att styra boxen via sin Android-telefon?

/Jocke

Om det är remote control-funktionen du är ute efter, så kan den nås på
http://din_xtreamer_ip/rc

Redigerat av JRock, 08 september 2010 - 09:28.

Postad 08 september 2010 - 14:08

keenan
  • keenan
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Hallå.

Är väldigt intresserad av Pro varianten.

Kommer då köpa till minst en 2 terabytare, och ha den som lagringsplats osv.

Min fråga blir till er proffs. måste man packa upp alla filmer osv. innan man lagrar dom där.
kommer mest se från HDD och inte streama osv.

känns som det är det enda minus jag har just nu. Eftersom jag nu kan se via pcn och xbmc utan packa upp.

så kan man via pro modellen packa upp det som finns oupppackat på den instoppade HDD?
eller via en pc som är kopplat till nätverket.

Postad 08 september 2010 - 14:42

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Hallå.

Är väldigt intresserad av Pro varianten.

Kommer då köpa till minst en 2 terabytare, och ha den som lagringsplats osv.

Min fråga blir till er proffs. måste man packa upp alla filmer osv. innan man lagrar dom där.
kommer mest se från HDD och inte streama osv.

känns som det är det enda minus jag har just nu. Eftersom jag nu kan se via pcn och xbmc utan packa upp.

så kan man via pro modellen packa upp det som finns oupppackat på den instoppade HDD?
eller via en pc som är kopplat till nätverket.

Du måste packa upp filerna via din PC. Du kan också packa upp filer på din Xtreamers HDD, via datorn, om du har den ansluten med USB eller e-SATA! Med andra ord: Du måste packa upp dina filer med hjälp av datorn.

Jag har 2TB i min Xtreamer. Större filer (1080p etc.) lägger jag över via USB/e-SATA. Överföring och streaming av Tv-serier och DVD går hyfsat snabbt över nätet.

Redigerat av Unregistered31ed242e, 08 september 2010 - 14:51.

Postad 09 september 2010 - 08:33

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej

Undrar om Pro-versionen klarar av HD-ljuden som passthrough, vilket originalversionen påstods göra men som aldrig gjorde det?

Postad 09 september 2010 - 08:43

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Hej

Undrar om Pro-versionen klarar av HD-ljuden som passthrough, vilket originalversionen påstods göra men som aldrig gjorde det?

Pro klarar av att skicka HD ljud. Har du en förstärkare som klarar HD ljud så kan du luta dig tillbaka och njuta.

Postad 09 september 2010 - 08:55

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Packa upp...? Tjaa, om du menar de RAR-ade filerna man får ner när man hämtar en Torrent, så ja, du måste packa upp dem till *.ISO eller *.IMG först.

Men om du menar om man måste packa upp *.ISO, så är svaret Nej, däremot måste du byta namn på ev. *.IMG till *.ISO.

(IMG och ISO är eg. samma format, bara skapat av olika program, men eftersom Xtreamer använder *.IMG för sin Emergency Repair/Upgrade, så kan inga andra filer ha samma EXTension)

Redigerat av anderswillhelmsson, 09 september 2010 - 08:55.

Postad 09 september 2010 - 09:25

Flebaz
  • Flebaz
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tjenare!

Dags för en ny fråga.
Vi säger att min far eller bror skaffar sig en XT Pro, skulle jag kunna få åtkomst till den hemifrån mig?
T ex för att skicka över bilder eller liknande.

Jag har själv en XT Pro och jag känner till FTP funktionen som jag testat, men hos mig ligger den på ett internet nät, delat av min PC, dvs ingen router, och jag kan inte förstå hur någon annan sulle kunna komma åt den IP adresen.

Kan man lösa detta med en router dockt ex ?
Hade ju vart super smidigt om det funkar.

MVH // Johan

Postad 09 september 2010 - 11:14

keenan
  • keenan
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Packa upp...? Tjaa, om du menar de RAR-ade filerna man får ner när man hämtar en Torrent, så ja, du måste packa upp dem till *.ISO eller *.IMG först.

Men om du menar om man måste packa upp *.ISO, så är svaret Nej, däremot måste du byta namn på ev. *.IMG till *.ISO.

(IMG och ISO är eg. samma format, bara skapat av olika program, men eftersom Xtreamer använder *.IMG för sin Emergency Repair/Upgrade, så kan inga andra filer ha samma EXTension)

Nä jag var nog mer inne på svaret jag fick innan.
Att det inte finns en inbyggd uppackare i xtreamern utan det måste fixas via datorn. Och jag tolkade svaret som jag fick utav ojitsu att jag kan styra uppackningen på de diskar jag har inne i xtreamern via en dator.

Tycker det är barnsligt skönt med XBMC just nu, men måste flytta pcn till ett annat rum och gillade grejen med att kunna få 4 TB i xtreamern. För jag antar att det man har i den kan man "dela" ut om man nu vill vara sån att man delar med sig.

Postad 09 september 2010 - 11:52

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Tycker det är barnsligt skönt med XBMC just nu, men måste flytta pcn till ett annat rum och gillade grejen med att kunna få 4 TB i xtreamern. För jag antar att det man har i den kan man "dela" ut om man nu vill vara sån att man delar med sig.

Xtreamer Pro fungerar hyffsat smidigt med FTP!
Genom funktionen Dynamisk DNS kan du komma åt din Xtreamer via Internet, oavsett var du befinner dig.
Om du befinner dig hemma kan du ladda ner/tanka upp filer vid Web Interface, eller föra över filer via "File transfer" i din Xtreamer.

Läs mer på http://forum.xtreamer.net/. Utmärkt forum.

Redigerat av Unregistered31ed242e, 09 september 2010 - 11:52.

Postad 09 september 2010 - 11:58

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Jo, FTP funkar i gamla Xt också, men sjuuuukt långsamt är det. Känns som att ringa det med 14.4 modem typ.

Postad 09 september 2010 - 12:21

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
The Realtek 1283 / 1073 chipset range appeared in mid 2009 and is clocked between the old Sigma 863x and the newer Sigma 864x/865x. The Realteks use one CPU, clocked at 400mhz. A flood of cheap Realtek based Media Players arrived through 2009. The 1073 is the same as the 1283 with some DTV functions stripped out, they are otherwise exactly the same chip providing the same performance in a Media Player. The only hardware performance difference amongst the Realteks is that the Xtreamer is clocked at 450mhz rather than 400mhz.

There are Realtek 1073DA and 1073DD variations, with the DA version being an early release that is unable to downmix DTS. The DA variation is common among the cheaper players. We differentiate between the versions in our detailed specifications and comparison table.

The Realtek chipsets provide fast and reliable performance at a low cost. These players can cope with all Media files you are likely to come across with only abnormally high reframe files or some HD audio formats providing any problems. It was revealed in February 2010 that neither the 1073DA, 1073DD, or the 1283 can passthrough (bitstream) Dolby TrueHD or DTS-HD MA.

In early 2010 Realtek started shipping enhanced + versions of it's chips. The 1073DD+ and 1283+ can both passthrough DTS-HD MA and Dolby TrueHD. The number of players using these chipsets is currently limited but we expect it to grow. All players on our site that have both 'DD' and 'DD+' variations in circulation are marked DD(+). More info on Realtek 'DD+' players is here. The ACRyan Playon!HD DVR uses what is marketted as a '1283C+' processor. We can see no difference between this and the DD+, so this may be purely a marketing name.

The Realtek RTD 1085 / 1185 is the successor to the 1073 / 1283 series and will run at 500Mhz. It will support Gigabit Ethernet and full HD-Audio. Realtek are also launching a version without network support called the RTD 1055. Expect players with these chips to start shipping in late 2010.

Vill man läsa allt om shipsets inkl Sigma så titta på http://www.iboum.com...ll/chipsets.php

Postad 09 september 2010 - 19:56

vatoskid
  • vatoskid
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jaha! Får inte igång min Xtreamer längre. Verkar som några knappar på fjärrkontrollen slutat funka. Uppdaterade till senaste firmware i dag och lekte runder ett tag. Plötsligt slutade några knappar funka. En av dessa är on/off. Lyser lampan på er fjärr när ni trycker på on/off? Vad fan gör man nu då?

Postad 09 september 2010 - 20:09

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Jaha! Får inte igång min Xtreamer längre. Verkar som några knappar på fjärrkontrollen slutat funka. Uppdaterade till senaste firmware i dag och lekte runder ett tag. Plötsligt slutade några knappar funka. En av dessa är on/off. Lyser lampan på er fjärr när ni trycker på on/off? Vad fan gör man nu då?

Har'u bytt batterier i Fjärren asså va asså ...

Har'u ryckt elsladden på Xtreamern va, asså va asså...

Annars e're jöö bara att slänga dit innehållet i Xtreamer_2.4.0_Emergency_Upgrade.zip, dvs INSTALL.IMG på en hdd eller usb-pinne, rycka ur elsladden på Xtreamern, och trycka dit elsladden igen asså va asså ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 09 september 2010 - 20:11.

Postad 09 september 2010 - 20:18

vatoskid
  • vatoskid
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Har'u bytt batterier i Fjärren asså va asså ...

Har'u ryckt elsladden på Xtreamern va, asså va asså...

Annars e're jöö bara att slänga dit innehållet i Xtreamer_2.4.0_Emergency_Upgrade.zip, dvs INSTALL.IMG på en hdd eller usb-pinne, rycka ur elsladden på Xtreamern, och trycka dit elsladden igen asså va asså ...

Hmm. Som jag skrev så är det bara några knappar som kapitulerat. Lampan på fjärren lyser när jag trycker på övriga knappar. Ryckt sladd, japp. Går det köra Emergency när man inte kan starta maskinen? asså va asså?

Postad 10 september 2010 - 06:07

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Hmm. Som jag skrev så är det bara några knappar som kapitulerat. Lampan på fjärren lyser när jag trycker på övriga knappar. Ryckt sladd, japp. Går det köra Emergency när man inte kan starta maskinen? asså va asså?

Har du någon universalkontroll? Pröva isåfall att styra Xtreamern med en sådan för att utesluta/säkerställa att det är fjärrkontrollen det är fel på. Om det fungerar, så får du byta ut fjärrkontrollen. Det är tyvärr ett känt problem som de har.

Postad 10 september 2010 - 07:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Ryckt sladd, japp. Går det köra Emergency när man inte kan starta maskinen? asså va asså?

Rycker'ru ur sladden först, va, å sen slänge'ru dit INSTALL.IMG på en USB-sticka och pular in den - och bara den - i ett av hålen bakpå, asså va asså, och sen pular i sladden igen asså va asså, så kommer den att starta och installera Emergency Firmware asså va asså.

Postad 10 september 2010 - 08:38

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Rycker'ru ur sladden först, va, å sen slänge'ru dit INSTALL.IMG på en USB-sticka och pular in den - och bara den - i ett av hålen bakpå, asså va asså, och sen pular i sladden igen asså va asså, så kommer den att starta och installera Emergency Firmware asså va asså.

Lägg av nu Anders!!! Om hans Power-knapp inte fungerar så kan han väl inte starta maskinen alls eller hur!?
Rycker man strömmen så startar inte maskinen, den förblir avstängd tills Power-knappen trycks in...

Dessutom:

(1) Download the Xtreamer Emergency file
(2) Extract the file install.img
(3) Format a USB stick FAT32 and copy the “install.img” file to the root.
(4) Disconnect all the cables, remove WIFI antenna and any other USB storage devices. Take the unit out of the electricty power on the wall for 30 minutes. Plug the power in again.
(5) In Remote control, press “Home”(release button) -> “3”(release button) -> “Power”(release button). Press the buttons with a 1 sec pause.

Punkt 5 blir lite svår att genomföra utan Power-knapp, och vi vet ju inte heller om ens Home-knappen fungerar!

Tror att förslaget om en Universal-fjärr är den bästa lösningen i det här fallet...

Postad 10 september 2010 - 09:51

Stream83
  • Stream83
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tjenare!

Dags för en ny fråga.
Vi säger att min far eller bror skaffar sig en XT Pro, skulle jag kunna få åtkomst till den hemifrån mig?
T ex för att skicka över bilder eller liknande.

Jag har själv en XT Pro och jag känner till FTP funktionen som jag testat, men hos mig ligger den på ett internet nät, delat av min PC, dvs ingen router, och jag kan inte förstå hur någon annan sulle kunna komma åt den IP adresen.

Kan man lösa detta med en router dockt ex ?
Hade ju vart super smidigt om det funkar.

MVH // Johan

Vet inte riktigt hur det fungerar utan router. Men här finns en liten guide iaf som fungerade för mig:
http://shop.xtreamer.....I setup DDNS?

I korta drag går det ut på att du aktiverar Webservern i XT:n (inställningarna där du även slår av/på FTPn). Sen skriver du in XT:ns IP-nummer i en webbläsare i ditt hemmanätverk. Där kan du ställa in så att du får tillgång till den även utanför nätverket (via webbläsare på "vadduväljer.myxtreamer.net"). Borde kanske kunna fungera utan router också?

På detta sätt kan jag tex t.o.m. streama avi-filer direkt i webbläsaren vart som helst (just denna funktion är dock ganska buggig).

Postad 10 september 2010 - 10:07

Rememberence
  • Rememberence
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar helt enkelt om det är någon på det här forumet
som provat att streama en BD25 eller BD50 full-HD film till sin
Xtreamer ifrån en Netgear Readynas duo? Går det ens?

Tacksam för svar!

Postad 10 september 2010 - 10:15

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Observera att Xtreamern måste vara påslagen för att komma åt den via FTP/Web Interface!

Postad 10 september 2010 - 10:31

Unregistered31ed242e
  • Unregistered31ed242e
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar helt enkelt om det är någon på det här forumet
som provat att streama en BD25 eller BD50 full-HD film till sin
Xtreamer ifrån en Netgear Readynas duo? Går det ens?

Tacksam för svar!

M2TS eller ISO filer? Det har rapporterats att när man streamar BluRay filmer (BDAV MPEG-2 Transport Stream/ISO) med HD-ljud kan ljudet släpa eller inte fungera över huvud taget. Det gäller även bilden i vissa fall.

Jag antar att du inte har dessa prylar hemma ,eller att du planerar att köpa dessa prylar? Annars skulle jag pröva först och fråga sen. Mitt råd är att köra trådat nätverk, när det gäller dessa tunga filer, eller via USB/HDD. Samt ha senaste firmware installerad. Du kan också läsa mer om detta på Xtreamers officiella forum.

Redigerat av Unregistered31ed242e, 10 september 2010 - 10:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.