Skillnad på dyra och billiga kablar?
Postad 19 april 2014 - 09:22
Postad 19 april 2014 - 10:11
Rekommenderas då det är en utmärkt elektrisk ledare.Kör inte kopparkabel
"Koppar är mest använda i upprättandet av elektrisk ström via kopparledningarna, många av metallens fysikaliska och kemiska egenskaper gör den idealisk för en sådan ansökan".
Skumma ordval men antar ett det är Google som översatt.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 april 2014 - 10:14.
Postad 19 april 2014 - 10:25
Rekommenderas då det är en utmärkt elektrisk ledare.
"Koppar är mest använda i upprättandet av elektrisk ström via kopparledningarna, många av metallens fysikaliska och kemiska egenskaper gör den idealisk för en sådan ansökan".
Skumma ordval men antar ett det är Google som översatt.
Jag föredrar silver. Det låter bättre så länge kabeltillverkaren fått bukt med att den låter skarpt vilket är vanligt med silver.
Men jag borde inte höra skillnad på silver och koppar heller om vi väljer olika tjocka kablar som ger samma resistans.
Berno, det finns en väldigt enkel anledning till att det är en tävling för paranormala fenomen. Det är ett paranormalt fenomen att höra skillnad på koppar och koppar. Byter du material så är det enda som kan påverkas nivån via resistansen. Hör av dig till randi och fråga om du får ta med dina kablar. En miljon dollar är förj*vla mycket pengar. Ändå har varken du eller andra troende tagit på er utmaningen. Själv skulle jag direkt gjort den om jag ansåg mig höra skillnad.
Vi ska se om jag inte kan få till en mätbar skillnad hemma. Mäter frekvenskurvan och efterklang.
Borde mäta annorlunda när basen stramas upp.
Postad 19 april 2014 - 10:34
Hur gör du med dom apparater som innehåller koppar då och dom 2 hålen i väggen har du konverterat dom till silver ?Jag föredrar silver. Det låter bättre så länge kabeltillverkaren fått bukt med att den låter skarpt vilket är vanligt med silver.
Men jag borde inte höra skillnad på silver och koppar heller om vi väljer olika tjocka kablar som ger samma resistans.
Vi ska se om jag inte kan få till en mätbar skillnad hemma. Mäter frekvenskurvan och efterklang.

Tror du att du kan mäta skillnaden på en kabel som är någon meter lång då får du mäta efterklang det bestämmer rummets konstruktion och inte en kabel

Postad 19 april 2014 - 11:41
Jag brukar spendera en massa tid i en kompis hifibutik och leka runt med alla prylar och har testat en jävla massa kablar.
Olika kablar passar till olika system. Vissa kablar låter kass på alla system. Men faktum är att vi testar kablar hej vilt utan att veta någonting om dom och hör väldigt stora skillnader.
Är det placebo när jag får ont i öronen av vissa kablar medan andra kablar gör att jag glömmer att det är ett par högtalare jag lyssnar på?
Bevisa att jag inte hör någon skillnad tack.
Hittade förresten en liten artikel om inbränning av kabel. Tyvärr orkar väl de flesta här inte läsa den eftersom 90% på det här forumet inte verkar vara intresserade av bra ljud.
Vad är ni egentligen intresserade av? Ser ni bara på stumfilm? Är det 4K stumfilm som gäller?
Här är länken, och den är på molekylärnivå för er som kräver förklaring på allt.
http://mojoaudiofile...ess.com/page/6/
Den här hifibutiken och din kompis nämnde. Vilken butik är det och vart finns den?
Eller vill butiken vara hemlig, så inte hifi- och hembiointresserade kan hitta den och handla i den? I så fall vilken hifibutik vill inte ha kunder?
Postad 19 april 2014 - 11:57
Den här hifibutiken och din kompis nämnde. Vilken butik är det och vart finns den?
Eller vill butiken vara hemlig, så inte hifi- och hembiointresserade kan hitta den och handla i den? I så fall vilken hifibutik vill inte ha kunder?
Den ligger i Oslo och han har tillräckligt att göra utan att behöva svara på spydiga påståenden.
Postad 19 april 2014 - 12:00
Vad heter butikenDen ligger i Oslo och han har tillräckligt att göra utan att behöva svara på spydiga påståenden.
Postad 19 april 2014 - 12:03
...det som förvånar mig mest är att det finns några som med en dåres envishet påstår att det inte finns några skillnader fast dom själva inte provat, och innan man själv har provat ett antal olika alternativ så tycker jag att man inte skall yttra sig särskilt mycket, för om du vet vad jag hör så kan jag säga att jag är oerhört imponerad över din känsla att veta hur olika folk upplever sin egen anläggning.
Men du kallar ju mig för idiot, så vad är skillnaden.
Du har fått ungefär allt om bakfoten...
Att det finns faktiska skillnader på kablar vet jag med bestämdhet, men också att det krävs skillnader över en viss magnitud för att de skall kunna ge upphov till *hörbara* skillnader. Detta enkla faktum undrar jag om du alls förstått.
Hur du upplever din anläggning vet bara du själv, och du har givetvis helt fel när du påstår att jag sagt något annat.
Vad jag vet är det ingen som antyder att du skulle vara idiot, förutom du själv möjligtvis.
Och vad gäller det du säger om komponenter i hemmabion så har du så förbannat fel som någon kan ha.
Mitt slutsteg som jag hade innan hette Nu Force MCH 300 C7 sedan bytte jag till storebror Nu Force MCH 300 SEC C7 och det blev en helt annan pondus i ljudet, men eftersom du vet hur det låter hemma hos mig så borde ju du veta det ändå, kan ju jag tycka.
Nej, att det även i just din anläggning sannolikt finns komponenter som inte påverkar ljudkvaliteten alls är förmodligen helt riktigt. Du verkar snurra till det igen...
Kalla mig idiot, och kalla mig troll med guldöron det skiter jag i för jag vet vad jag hör och många andra med mig, det jag är fascinerad av är att några få på detta forum som kallar sig experter kan mer än vad hela jordens befolkning kan, eftersom enligt deras resonemang måste alla på denna planet vara lurade enligt konstens alla regler.
Visst vet du vad du UPPLEVER, men det är inte per automatik samma sak som att du vet vad du HÖR.
Jag får nog säga att du raljerar och spyr galla över folk i ett märkligt korståg för något du inte har särskilt bra koll på.
Jag föredrar silver. Det låter bättre så länge kabeltillverkaren fått bukt med att den låter skarpt vilket är vanligt med silver.
Nej, tillverkarna behöver definitivti inte "få bukt med att silver låter skarpt".
Och vad i hela friden menar du med att "frekvenskurva och efterklang mäter annorlunda när basen stramas upp"?
Postad 19 april 2014 - 12:03
Hur gör du med dom apparater som innehåller koppar då och dom 2 hålen i väggen har du konverterat dom till silver ?
Tror du att du kan mäta skillnaden på en kabel som är någon meter lång då får du mäta efterklang det bestämmer rummets konstruktion och inte en kabel
Jag mäter såklart skillnaden i efterklang mellan två kablar.
Mitt system låter bättre med silver och det är det enda som räknas vid film och musik.
Vad lägger ni energi på i era anläggningar? Hur många watt förstärkaren kan ge ut vid full distorsion?
Postad 19 april 2014 - 12:06
Jag mäter såklart skillnaden i efterklang mellan två kablar.
Har du några kvantitativa resultat, eller gjordes mätningarna med öronen?
Postad 19 april 2014 - 12:11
Vad heter butiken
Jag skickar inte stridslystna människor till mina vänner. Visar någon genuint intresse och är intresserad så är det bara att fråga. Har inga problem att skicka Kylmander dit om han vill, men de flesta andra ligger utanför både hans och mina preferenser.
Har du några kvantitativa resultat, eller gjordes mätningarna med öronen?
Jag är på andra sidan jorden så jag kan inte göra någon test nu.
Jag gör den med mikrofon, musik och frekvenssvep och loggar i datorn.
Men oavsett vad det visar kommer alla tro att jag manipulerat resultatet.
Postad 19 april 2014 - 12:15
Jag är på andra sidan jorden så jag kan inte göra någon test nu.
Jag gör den med mikrofon, musik och frekvenssvep och loggar i datorn.
Men oavsett vad det visar kommer alla tro att jag manipulerat resultatet.
Du har alltså inte gjort några mätningar, och har därför inga resultat?
Med rimliga mätresultat lär ingen tro att du ljuger.
Postad 19 april 2014 - 12:19
Nej, tillverkarna behöver definitivti inte "få bukt med att silver låter skarpt".
Och vad i hela friden menar du med att "frekvenskurva och efterklang mäter annorlunda när basen stramas upp"?
Varför får jag ont i öronen av vissa kablar då?
Jag menar bara att basen inte kommer maskas av lågfrekventa störningar och det borde gå att mäta om nu mikrofonen klarar låga frekvenser.
Du har alltså inte gjort några mätningar, och har därför inga resultat?
Med rimliga mätresultat lär ingen tro att du ljuger.
Jag har inte påstått att jag gjort några mätningar. Herregud.
Postad 19 april 2014 - 12:23
Har hållit på med det här i tio år, och hunnit testa en hel del både elektronik,högtalare och kablar och jag vet vad jag hör,inte som många där ute som hela tiden matar på med att det är inbillning eller placebo eller något annat, jag kan inte rå för att det finns några som inte märker skillnad, när det finns andra som gör det.
Och jag har vid ett antal tillfällen sagt att jag kan acceptera dom som inte märker någon skillnad, men dom människorna kan under inga som helst villkor acceptera att jag plus många andra kan höra en skillnad (men det är klart det skulle ju vara ett nederlag utan dess like).
Så mitt förslag är som jag sagt tidigare, att det är bara att LÄGGA NER den här diskussionen som inte ens är en diskussion den går ju i alla fall bara åt ett håll, och som en kille sade till mig, det jag håller på med och skriver här är bara onödigt och kostar en massa energi, för allt slutar i alla fall med att den som skriker högst vinner, oavsett om han har rätt eller fel.
Postad 19 april 2014 - 12:23
Så butiken ska vara hemlig, så inte hifi- och hembiointresserade kan hitta den och handla i den? Vilken hifibutik vill inte ha många kunder?Jag skickar inte stridslystna människor till mina vänner. Visar någon genuint intresse och är intresserad så är det bara att fråga. Har inga problem att skicka Kylmander dit om han vill, men de flesta andra ligger utanför både hans och mina preferenser.
Så bara utvalda, kan handla i den hifibutiken som du "brukar spendera en massa tid i".
Synd, har tre stereo apparater i hemmet, det går åt mycket kablage här hemma. Finns fler än jag, här på MHB som har fler än en anläggning.
Har ca:20 mil till Oslo och ca:35 mil till Stockholm valuta skillnaden kan lätt kvittas med bensinkostnaden.
Fast hemliga butiker som bara Berno82 känner till, kan man inte handla i.
Redigerat av Station, 19 april 2014 - 12:25.
Postad 19 april 2014 - 12:25
Du missade vad han sade,sarkastiska personer skickar han inte dit.Så butiken ska vara hemlig, så inte hifi- och hembiointresserade kan hitta den och handla i den? Vilken hifibutik vill inte ha många kunder?
Så bara utvalda, kan handla i den hifibutiken som du "brukar spendera en massa tid i".
Synd, har tre stereo apparater i hemmet, det går åt mycket kablage här hemma. Finns fler än jag, här på MHB som har fler än en anläggning.
Har ca:20 mil till Oslo och ca:35 mil till Stockholm valuta skillnaden kan lätt kvittas med bensinkostnaden.
Fast hemliga butiker som bara Berno82 känner till, kan man inte handla i.
Postad 19 april 2014 - 12:27
Jag menar bara att basen inte kommer maskas av lågfrekventa störningar och det borde gå att mäta om nu mikrofonen klarar låga frekvenser.
Varför tror du dig få ont i öronen av just vissa kablar?
Och vilka lågfrekventa störningar är det du tror dig slippa med silver?
Jag har inte påstått att jag gjort några mätningar. Herregud.
"Vi ska se om jag inte kan få till en mätbar skillnad hemma. Mäter frekvenskurvan och efterklang.
Borde mäta annorlunda när basen stramas upp."
Stämmer, fel av mig.
Du har helt enkelt gjort antaganden baserat på dina kommande mätningar.
Postad 19 april 2014 - 12:30
Du har fått ungefär allt om bakfoten...
Att det finns faktiska skillnader på kablar vet jag med bestämdhet, men också att det krävs skillnader över en viss magnitud för att de skall kunna ge upphov till *hörbara* skillnader. Detta enkla faktum undrar jag om du alls förstått.
Med det påståendet vet du förstås vilken magnetud det är snack om för att höra skillnader? Och magnetud av vad? Tid? Resistans? Hastighetsskillnad mellan olika frekvenser?
Varför tror du dig få ont i öronen av just vissa kablar?
Och vilka lågfrekventa störningar är det du tror dig slippa med silver?
"Vi ska se om jag inte kan få till en mätbar skillnad hemma. Mäter frekvenskurvan och efterklang.
Borde mäta annorlunda när basen stramas upp."
Stämmer, fel av mig.
Du har helt enkelt gjort antaganden baserat på dina kommande mätningar.
Och vad spelar det för roll? Jag har inte påstått något.
Postad 19 april 2014 - 12:32
Du missade vad han sade,sarkastiska personer skickar han inte dit.
Du menar att jag aldrig köpt en hifi-kabel eller kan bete mig i butiker?
Fortfarande vill jag veta vilken hifibutik i Oslo som har alla dessa kablar att välja på.
Postad 19 april 2014 - 12:34
Det är klart att det kan verka som jag spyr galla över folk,och att jag är ute på ett korståg och inte har någon koll alls, är väl ungefär så fel det kan bli.
Någon koll har du väl, men en hel del är rena rappakaljan tyvärr.
Har hållit på med det här i tio år, och hunnit testa en hel del både elektronik,högtalare och kablar och jag vet vad jag hör,inte som många där ute som hela tiden matar på med att det är inbillning eller placebo eller något annat, jag kan inte rå för att det finns några som inte märker skillnad, när det finns andra som gör det.
Du vet vad du UPPLEVER, men baserat på dina påståenden i tråden skulle jag säga att du inte riktigt vet vad du HÖR.
Att det är skillnad hoppas jag du begriper.
Så mitt förslag är som jag sagt tidigare, att det är bara att LÄGGA NER den här diskussionen som inte ens är en diskussion den går ju i alla fall bara åt ett håll, och som en kille sade till mig, det jag håller på med och skriver här är bara onödigt och kostar en massa energi, för allt slutar i alla fall med att den som skriker högst vinner, oavsett om han har rätt eller fel.
Det håller jag inte alls med om.
Diskussionen är viktig eftersom den har möjlighet att få folk att öppna sina sinnen för synpunkter och tankar som är absolut nödvändiga för att inte fastna i korkade och förutfattade slutsatser och åsikter.
Postad 19 april 2014 - 12:37
Med det påståendet vet du förstås vilken magnetud det är snack om för att höra skillnader? Och magnetud av vad? Tid? Resistans? Hastighetsskillnad mellan olika frekvenser?
Ja. Gör du?
Och vad spelar det för roll? Jag har inte påstått något.
Jodå, du har påstått en hemsk massa dumheter här.
Postad 19 april 2014 - 13:18
Ja. Gör du?
Jodå, du har påstått en hemsk massa dumheter här.
Upplys oss andra om talen för jag vet dom inte.
Postad 19 april 2014 - 13:24
1. Ändå så fortsätter du skriva.Så mitt förslag är som jag sagt tidigare, att det är bara att LÄGGA NER den här diskussionen som inte ens är en diskussion den går ju i alla fall bara åt ett håll, och som en kille sade till mig, det jag håller på med och skriver här är bara onödigt och kostar en massa energi, för allt slutar i alla fall med att den som skriker högst vinner, oavsett om han har rätt eller fel.
2. Sen blir det ingen diskussion när du vägrar svara på frågor. Ynkligt av dig att sen klaga på oss som vill diskutera och framförallt, oss som har lite bättre koll än vad du har.
Postad 19 april 2014 - 13:36
Efterklangen den kan du mäta om du vill i mellan 2 kablar så kommer du att bli utskrattad efterklangen är vad ett rum gör inte kablar .Jag mäter såklart skillnaden i efterklang mellan två kablar.
Mitt system låter bättre med silver och det är det enda som räknas vid film och musik.
Vad lägger ni energi på i era anläggningar? Hur många watt förstärkaren kan ge ut vid full distorsion?
silver är bara fraktionen bättre http://www.give2all....ngsformaga.html
Jag ser hellre ett låg disstande system och det kan ej en kabel åstadkomma då den endast skall transportera växelström.
Postad 19 april 2014 - 13:46
Sedan är det ju faktiskt så att, har man bestämt sig för att det inte finns skillnader, så kommer man aldrig att acceptera att någon annan kan höra skillnad, för tänk dig själv att till exempel du karlsson skulle erkänna att någon annan faktiskt kan höra skillnad, vilket oerhört nederlag det hade varit för dig.
Nu blir det nog så att jag kommer att dra mig tillbaka från i alla fall den här tråden, för som många har sagt till mig, är det någon som har bestämt sig att det inte finns någon skillnad så kommer jag aldrig att kunna övertyga motsatsen speciellt eftersom man inte ens vill prova olika grejer.
Utan jag har också blivit tillsagd att jag måste bort från forumet för det går åt en massa energi helt i onödan eftersom ingen lyssnar i alla fall.
Men jag kommer att fortsätta läsa om konstigheterna här och bara skratta åt det, sedan lider jag också med Berno82 för jag vet vad han går igenom.
Tack så länge.
Och nej Karlsson jag tycker inte du har speciellt bra koll, med ditt sätt att snacka.
Redigerat av Unregistered2020, 19 april 2014 - 13:48.
Postad 19 april 2014 - 14:22
Efterklangen den kan du mäta om du vill i mellan 2 kablar så kommer du att bli utskrattad efterklangen är vad ett rum gör inte kablar.
Hur kan ett rum göra efterklang utan en ljudkälla tror du? Om ljuden är lika blir efterklangen lika. Lika ljud studsar likadant i rummet.
Postad 19 april 2014 - 14:39
Mätbar skillnad har vi faktiskt fått när ageve gjort några väldigt komplicerade mätningar. Dock så har en vanlig cd-spelare ett brusgolv om det var 20db högre än den sämre kabeln, varpå det inte skulle ha märkts iaf.Jag föredrar silver. Det låter bättre så länge kabeltillverkaren fått bukt med att den låter skarpt vilket är vanligt med silver.
Men du, blir du inte sugen på utmaningen?

Postad 19 april 2014 - 14:40
Tror inte att du förstår riktigt vad efterklang är om du nu är så mätkunnig som du påstår så borde du förstå vad efterklang är för något.Hur kan ett rum göra efterklang utan en ljudkälla tror du? Om ljuden är lika blir efterklangen lika. Lika ljud studsar likadant i rummet.
http://sv.wikipedia....wiki/Efterklang om man ropar eller klappar i ett rum så får man en efterklang så då behövs inga ljudkällor.
http://akustikblogge...det-egentligen/
http://www.akustik.n.../efterklangstid
Redigerat av kalle12dussin, 19 april 2014 - 14:46.
Postad 19 april 2014 - 15:27
Varför skall jag svara, när ingen lyssnar.
Sedan är det ju faktiskt så att, har man bestämt sig för att det inte finns skillnader, så kommer man aldrig att acceptera att någon annan kan höra skillnad, för tänk dig själv att till exempel du karlsson skulle erkänna att någon annan faktiskt kan höra skillnad, vilket oerhört nederlag det hade varit för dig.
Nu blir det nog så att jag kommer att dra mig tillbaka från i alla fall den här tråden, för som många har sagt till mig, är det någon som har bestämt sig att det inte finns någon skillnad så kommer jag aldrig att kunna övertyga motsatsen speciellt eftersom man inte ens vill prova olika grejer.
Utan jag har också blivit tillsagd att jag måste bort från forumet för det går åt en massa energi helt i onödan eftersom ingen lyssnar i alla fall.
Men jag kommer att fortsätta läsa om konstigheterna här och bara skratta åt det, sedan lider jag också med Berno82 för jag vet vad han går igenom.
Tack så länge.
Och nej Karlsson jag tycker inte du har speciellt bra koll, med ditt sätt att snacka.
Tomma påståenden!
Varför tror du att ingen på hela MHB har provat olika kablar än du?
Du har fortfarande inte bevisat
1. Att du kan höra skillnader.
2. Att det finns skillnader.
Det enda du kommer med är känslor, tro och upplevelser.
Sedan jämrar du dig och fäller krokodiltårar, över att ingen (förutom Berno82, Gubben grå) bryr sig om det du uppfattar som fakta och vetenskapliga yttranden.
Fast några sidor tillbaks i denna tråd. Tyckte (trodde/upplevde) du att alla som inte höll med dig om att kablar låter olika, var nära nog döva.
Är man icke kabeltroende så kommer man aldrig att förstå dom som kan höra en skillnad.
Det vill säga icke kabeltroende = nära nog döva personer
Kabeltroende = hörande personer
Uppenbart går det att få dig att förstå att hur dumma påståenden kan man inte göra, utan att bi tillrättavisad.
För du har inte gjort samma dumma kommentar igen (...Ännu)
Postad 19 april 2014 - 15:34
Tror inte att du förstår riktigt vad efterklang är om du nu är så mätkunnig som du påstår så borde du förstå vad efterklang är för något.
http://sv.wikipedia....wiki/Efterklang om man ropar eller klappar i ett rum så får man en efterklang så då behövs inga ljudkällor.
http://akustikblogge...det-egentligen/
http://www.akustik.n.../efterklangstid
Jag ska inte ropa eller klappa. Jag ska fä min anläggning att producera ett ljud som jag mäter i frekvens och hur länge ljudet studsar runt i rummet. Efter det byter jag kablar och gör samma test igen.
Jag är ingen mätexpert och har heller aldrig påstått det. Jag sade bara vad jag ska mäta för att se om det är skillnad. Är det skillnad mellan mätningarna så måste det vara skillnad på det som kommer ut från högtalarna, så länge ingenting annat är ändrat. Dvs jag går ut ur rummet och allt annat är oförändrat.
Det betyder antagligen att jag måste videofilma hela testen.
Postad 19 april 2014 - 15:43
Du kommer inte att få någon skillnad om det är det du tror .Jag ska inte ropa eller klappa. Jag ska fä min anläggning att producera ett ljud som jag mäter i frekvens och hur länge ljudet studsar runt i rummet. Efter det byter jag kablar och gör samma test igen.
Jag är ingen mätexpert och har heller aldrig påstått det. Jag sade bara vad jag ska mäta för att se om det är skillnad. Är det skillnad mellan mätningarna så måste det vara skillnad på det som kommer ut från högtalarna, så länge ingenting annat är ändrat. Dvs jag går ut ur rummet och allt annat är oförändrat.
Det betyder antagligen att jag måste videofilma hela testen.
Postad 19 april 2014 - 15:53
Du kommer inte att få någon skillnad om det är det du tror .
Är väl inte alls omöjligt att det blir skillnader. Man måste ju flytta på både högtalare och förstärkare (jag i alla fall) för att byta kabel och det är ju verkligen inte säkert att de hamnar exakt samma
Postad 19 april 2014 - 16:05
Märket, böjlighet, utseendet o.s.v. Har flera vänner som jobbar just med kablar och alla säger samma sak, det finns ingen skillnad. Det som skiljer är att vinstmarginalen på en billig kabel är 300%, medan en dyr har flera X000% i vinst.
Edit: Självklart kan man UPPLEVA skillnad, men det är något helt annat än faktiskt skillnad. Lite som att det känns lyxigare att köra en finare bil, även om komforten är den samma. Har hört massvis med gamla lumparhistorier där folk tvingats vara vakna i flera dygn för att sedan hamna i eldöverfall. De är helt övertygade om att de ser människor springa runt i buskarna, när det egentligen inte finns någon där.
Redigerat av Wessmen, 19 april 2014 - 16:11.
Postad 19 april 2014 - 16:53
Postad 19 april 2014 - 17:01
Är väl inte alls omöjligt att det blir skillnader. Man måste ju flytta på både högtalare och förstärkare (jag i alla fall) för att byta kabel och det är ju verkligen inte säkert att de hamnar exakt samma
Jag behöver inte röra så mycket. Sakerna står stabilt då det är sandfyllda stativ, häftmassa mellan stativ och högtalare samt spikes. Testar ett par gånger fram och tillbaka och loggför allt. Jag kommer såklart prova olika kablar och ta mätningarna på de kablarna som ger mest ljudskillnad. Men det har ingen betydelse när det kommer till bevisbörda. Jag använder inte något sämre än kablarna som medföljer mina prylar. Dvs ingen 0,25m2-kabel.
Jag vet inte vad jag kan förvänta mig för resultat men jag vet att om jag hör en skillnad så kommer jag försöka mäta den.
Jag är lite trött på att försvara mina åsikter. Det finns ingen förståelse för folk som anser att det är skillnader på kablar, däremot finns det stor förståelse för att folk inte hör skillnad. Är jorden platt eller rund?
Mitt jobb går ut på att bevisa för folk att vissa val är bättre än andra. Och om det är något jag lärt mig sä är det att inte avfärda en teori som motsäger dina värderingar eller "best praxis" som du lärt dig.
Det fanns en sanning att jorden var platt. Alla trodde på det tills de flesta godtog bevisen för att det inte var så.
Jag är lite nyfiken på vad för bevis som krävs för att folk ska ändra åsikt. Det bästa beviset enligt mig är att folk får uppleva det själva. Men intresset för att ändra åsikt verkar vara extremt litet.
Någon av er som tror på strängteorin?
Den är ganska abstrakt.
Ni är välkomna till Malmö förresten.
Postad 19 april 2014 - 17:01
Folk lyssnar. Det du inte förstår är att detta är inte "alla får ett pris bara de är med" utan dialog där man framför argument. Det betyder att så länge du inte kan framföra bra argument så kommer jag och andra ifrågasätta dina påståenden. Om du inte klarar av den basala nivån så är det kanske bättre att inte delta?Varför skall jag svara, när ingen lyssnar.
Postad 19 april 2014 - 17:05
Du kommer inte att få någon skillnad om det är det du tror .
Kan du ge mig bevis för ditt påstående?
Postad 19 april 2014 - 17:19
Vad skall bevisas det är du som vill bevisa att en kabel kan ändra efterklangs tiden i ett rum och jag säger att du kommer bara att göra bort dig .Kan du ge mig bevis för ditt påstående?
Tydligen så läste du inte länkarna jag gav dig .
Utan du vidhåller fortfarande att en kabel kan ge olika efterklangstider vilket är humbugg enligt mig
Jag kan väl slänga upp mätriggen vid ett lämpligt tillfälle och mäta om en lampslad är lika dan som en fin kabel i efterklang.
och troligen så kommer jag inte att kunna mäta mig till det ens .
Du kan börja med att mäta induktansen i mellan en koppar bit och en silver bit och se vad du kommer fram till sen om du inte finner någon skillnad så kan du jämföra pf i mellan kablarna .
och hjälper det inte så kör med ett oscilloskop och se om du hittar några större variabler i mellan koppar biten och silver biten.
Postad 19 april 2014 - 17:23
Det finns en miljondollarutmaning eftersom ingen har hört skillnad. Åk och gör den, tjäna en miljon dollar på en dag. Hur kommer det sig att du inte gjort den redan btw?
Postad 19 april 2014 - 17:56
Stabilare frekvenser, "nya" frekvenser och bättre ljudtryck vid högre strömtillförsel..?
Borde vara svinenkelt att testa, men jag tror att kabelmaffian vägrar för att de gör 1000% i marginal utan problem. Frågar man i en elektronikaffär vad de tjänar pengar på så är det alltid kablar och tillbehör, för produkterna säljs med knapp marginal.
Postad 19 april 2014 - 17:58
Ja, och i det här fallet pekar allt, verkligen allt, på att det INTE är hörbara skillnader. Ändå fortsätter du och ett fåtal andra att hävda din tes (som är den tes som kan jämställas med "jorden är platt").Jag behöver inte röra så mycket. Sakerna står stabilt då det är sandfyllda stativ, häftmassa mellan stativ och högtalare samt spikes. Testar ett par gånger fram och tillbaka och loggför allt. Jag kommer såklart prova olika kablar och ta mätningarna på de kablarna som ger mest ljudskillnad. Men det har ingen betydelse när det kommer till bevisbörda. Jag använder inte något sämre än kablarna som medföljer mina prylar. Dvs ingen 0,25m2-kabel.
Jag vet inte vad jag kan förvänta mig för resultat men jag vet att om jag hör en skillnad så kommer jag försöka mäta den.
Jag är lite trött på att försvara mina åsikter. Det finns ingen förståelse för folk som anser att det är skillnader på kablar, däremot finns det stor förståelse för att folk inte hör skillnad. Är jorden platt eller rund?
Mitt jobb går ut på att bevisa för folk att vissa val är bättre än andra. Och om det är något jag lärt mig sä är det att inte avfärda en teori som motsäger dina värderingar eller "best praxis" som du lärt dig.
Det fanns en sanning att jorden var platt. Alla trodde på det tills de flesta godtog bevisen för att det inte var så.
Postad 19 april 2014 - 18:14
Har för övrigt fått tag på en kanon lägenhet där jag får upp hela min anläggning inklusive skärmen på en stor tom vägg.
Gör dig själv en tjänst, och lyssna på dina favoritinspelningar innan du packar ner anläggningen och flyttar.
Lyssna sen på samma låtar igen, när du har kopplat upp anläggningen i lägenheten. Troligtvis kommer du då att förstå hur meningslös hela den här debatten om kablar verkligen är. Om du inte hör skillnad mellan två olika rum, så behöver du inte ens fundera på att höra skillnader mellan kablar.
Det skriver jag i all välmening. Förhoppningsvis låter det ännu bättre i det nya rummet, men risken finns också att det låter klart sämre.
Sen får du gärna svara på frågan jag ställde till dig. Vad är det som får mina Supra-kablar för 52kr per meter att låta sämre än dina "highend" kablar? De har samma material (99,999% rent koppar), liknande isolering och samma dimension på ledarna.
Postad 19 april 2014 - 18:17
Folk godtog bevisen för att jorden inte var platt. Berätta varför ingen klarat av ett blindtest med kablar berno. Det är ju du som vägrar godta alla vetenskapliga bevis för kablars ljudförändringsegenskaper.
Det finns en miljondollarutmaning eftersom ingen har hört skillnad. Åk och gör den, tjäna en miljon dollar på en dag. Hur kommer det sig att du inte gjort den redan btw?
Där finns det lite fel. Många tester har många personer och genomsnittsresultatet visar på att det inte finns någon skillnad. Däremot finns det ofta vissa personer som träffar rätt gång efter gång.
Postad 19 april 2014 - 18:20
Varför får elöverkänsliga utslag och ont i huvudet när dom vet att dom är nära en router?
Postad 19 april 2014 - 18:25
Däremot finns det ofta vissa personer som träffar rätt gång efter gång.
Länk?
Postad 19 april 2014 - 18:26
Ja, och i det här fallet pekar allt, verkligen allt, på att det INTE är hörbara skillnader. Ändå fortsätter du och ett fåtal andra att hävda din tes (som är den tes som kan jämställas med "jorden är platt").
Du för gärna elaborera lite med varför du anser att allt pekar på att det inte finns skillnader. Jag har inte sett ett enda vetenskapligt test, ett enda tal, en enda tes på varför det inte skulle vara någon skillnad. Det enda folk hänvisar till är ohms lag och lägre än det är svårt att komma. Vi räknar inte på en konstant ström med konstant frekvens genom en förlustfri ledare här.
Postad 19 april 2014 - 19:05
Var 20e person ska pricka rätt statistiskt. Detta eftersom alphan är satt på 5, dvs 95% sign. Ändå så prickar inte var 20e åerson rätt i dessa tester. Resultaten redovisas självklart inte bara gruppvis, vart har du fått det ifrån?Där finns det lite fel. Många tester har många personer och genomsnittsresultatet visar på att det inte finns någon skillnad. Däremot finns det ofta vissa personer som träffar rätt gång efter gång.
Sen, varför vill du inte göra miljontestet? Varför inte ens kommentera varför du inte vill göra det?
Postad 19 april 2014 - 19:11
Du för gärna elaborera lite med varför du anser att allt pekar på att det inte finns skillnader. Jag har inte sett ett enda vetenskapligt test, ett enda tal, en enda tes på varför det inte skulle vara någon skillnad. Det enda folk hänvisar till är ohms lag och lägre än det är svårt att komma. Vi räknar inte på en konstant ström med konstant frekvens genom en förlustfri ledare här.
Http://www.aes.org/e-lib/online/browse.cfm?elib=5549
10 års abx-tester. Vassego, nu har du läst om ett par hundra tester
Redigerat av Zartok, 19 april 2014 - 19:18.
Postad 19 april 2014 - 19:33
Jo det är en del som upplever att silver låter ljusare men troligen beror detta på att man lätt förväntar det (silvrigt = glansigt = ljust) snarare än att ledaren har egenskaper som skulle påverka ljudet så mycket.Jag föredrar silver. Det låter bättre så länge kabeltillverkaren fått bukt med att den låter skarpt vilket är vanligt med silver.
Du påstod tidigare att dyrare elektronik skapar en mer högupplöst och för en kabel mer svårhanterlig signal. Önskade tidigare att du kunde utveckla detta påstående och också länka till något som stödjer det (borde inte vara så svårt om det du påstår stämmer).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar