Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 03 september 2021 - 18:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Covid 19 är farligare än vaccinet

så är det ju. var mest ett skämt :)

Postad 03 september 2021 - 18:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag fick bara ont i armen, inga övriga symptom.

Samma här. Möjligen lite mera ont i armen av andra sprutan. Men med 6 veckors mellanrum är det ju svårt att minnas säkert :) .

varför är det bättre?

många får ju betydligt mindre symptom av det än detta du hade?   dessutom verkar det ju som att man blir mer immun av covid sen än av vaccinet :)

Just för immuniteten har jag läst att kombinationen av covid och sedan vaccin är bäst.

Postad 03 september 2021 - 18:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Samma här. Möjligen lite mera ont i armen av andra sprutan. Men med 6 veckors mellanrum är det ju svårt att minnas säkert :) .

Just för immuniteten har jag läst att kombinationen av covid och sedan vaccin är bäst.

ja det har jag också hört.

2 doser samt covid här.

Nu ska jag leva livet igen ;)

vi har fått ett litet utbrott på jobbet igen.

Två st av dom är i riskzon. och båda dessa herrar har inte vaccinerat sig.

den ena säger att han är immun ändå.

Den andra är konspirationsteoretiker.

Båda är nu jättesjuka och den ena av dom blev hämtad med ambulans idag.

Jag hoppas såklart att det går bra med dom men jag hoppas samtidigt att dom tänker om och att dom förstår att det kanske inte är så dumt att vaccinera sig.

Postad 03 september 2021 - 18:51

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Två st av dom är i riskzon. och båda dessa herrar har inte vaccinerat sig.

den ena säger att han är immun ändå.

Den andra är konspirationsteoretiker.

Självklart hoppas man att det går bra för dom.

Men allvarligt talat, Vilka tomtar!

Postad 03 september 2021 - 18:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Självklart hoppas man att det går bra för dom.

Men allvarligt talat, Vilka tomtar!

dom skämmer ut sig när dom drar igång i matsalen. Sen ska dom försöka påverka alla andra att "tänk dig riktigt noga för innan du tar några sprutor"

Postad 03 september 2021 - 19:19

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 1

dom skämmer ut sig när dom drar igång i matsalen. Sen ska dom försöka påverka alla andra att "tänk dig riktigt noga för innan du tar några sprutor"

Då hoppas man ju att deras nuvarande problem gör att eventuella övriga tvivlade tar sina sprutor.

Har tyvärr noll medkänsla med de som blir sjuka nu, om de inte tagit sina vaccinsprutor.

Postad 03 september 2021 - 19:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Jag läste nyligen en sak som en läkare undrade, medvetet provocerande, tror jag :) .

Dom som nu blir riktigt sjuka, är det självklart att dom skall få en iva-plats om dom är ovaccinerade? Det är ju ont om iva-platser, bland annat eftersom man nu försöker hinna ikapp med vårdskulden i form av uppskutna operationer. Skall då någon som i princip valt att hamna där få en plats och därmed får någon annan vänta ännu längre på operation. Skönt att man inte behöver ta den typen av beslut  :) .

Jag har faktiskt inte hört någon i min närhet som uttalat tveksamhet till vaccination. Däremot har jag hört en del som har bekanta som är tveksamma. Samlingsnamnet för den tveksamma gruppen brukar väl vara "idioter"  :) .

Jag tycker det är facinerande för allt vi behöver göra är att backa bandet 1 - 1.5 år, då "provade" vi utan vaccin. Det gick ju inget vidare men det verkar en del redan ha glömt.

Postad 03 september 2021 - 19:37

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Jag tycker det är facinerande för allt vi behöver göra är att backa bandet 1 - 1.5 år, då "provade" vi utan vaccin. Det gick ju inget vidare men det verkar en del redan ha glömt.

Problemet är väl att dom flesta av dessa idioter inte kände/märkte av någon pandemi själva och därför tror att det inte är någon fara, tex kände inte jag till någon som hade blivit smittad förrän sent i våras och det kan jag knappast vara ensam om.

Postad 03 september 2021 - 22:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Vad som är genomgående med vaccinmotståndare är ju att de tror att covid är som en vanlig influensa och att den bör spridas genom befolkningen ...Och att vi inte haft någon överdödlighet.

Jag håller med ,om covid var som en vanlig influensa 😃

Postad 04 september 2021 - 05:17

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Men är det inte nästa samma sak, att vägra ta vaccin och att resa onödigt mycket. Båda dessa val resulterar i onödiga risker samt ökad spridning...  B)

Har idiot till bekant som vägrar fysiska möten och enbart vill använda digitala dito, samtidigt som denna person gärna sätter sig i flygplan för att semestra. Suboptimering, ligger nära till att kissa i galonbyxan i skidbacken.  :lol:

Postad 04 september 2021 - 09:56

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Att Sverige hade lite motigt kan man väl möjligen förstå i början pga hur lysande svin-influensan sköttes. Sverige och EU var ju dock så långsamma så många 10-tals eller hundratals miljoner doser hade getts innan många av oss tog vår 1:a spruta och då kan man känna sig någorlunda säker på att vaccinen funkar OK även om jag tror att narkolepsin tog tid att utvecklas för dem som tog svininfluensa-sprutan.

Postad 04 september 2021 - 12:35

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Problemet är väl att dom flesta av dessa idioter inte kände/märkte av någon pandemi själva och därför tror att det inte är någon fara, tex kände inte jag till någon som hade blivit smittad förrän sent i våras och det kan jag knappast vara ensam om.

Om du med "sent i våras" menar våren 2021 så tycker jag det är lite förvånande. Jag känner många som har blivit smittade, framför allt före våren 2021. Men det beror kanske på var man bor i geografin.

Men att säga säga att man "inte kände/märkt av någon pandemi", det tycker jag är riktigt konstigt. Jag har svårt att se någon som inte skulle ha påverkats av restriktioner. Minskade sociala kontakter för alla i varierande grad, skolelever har fått distansundervisning, rekommenderat hemarbete (för dom som kan), hela besöksnäringen och bio/konserter/teater/resor har påverkats i varierande grad. Dom enda jag kommer på som möjligen inte påverkats är väl dom som struntat i restriktionerna, inte blivit sjuka och inte har intresse av det tidigare nämnda aktiviteterna :) . Men det är möjligt jag missar någonting i detta. 

Att Sverige hade lite motigt kan man väl möjligen förstå i början pga hur lysande svin-influensan sköttes. Sverige och EU var ju dock så långsamma så många 10-tals eller hundratals miljoner doser hade getts innan många av oss tog vår 1:a spruta och då kan man känna sig någorlunda säker på att vaccinen funkar OK även om jag tror att narkolepsin tog tid att utvecklas för dem som tog svininfluensa-sprutan.

Invändningen mot vaccin med hänvisning till svininfluensan hörde jag tidigt, egentligen innan vaccinet var framtaget. Men jag hörde också tidigt en förklaring från en vaccinforskare vad det egentligen var som hände med det vaccinet, vilket gjorde att en del fick narkolepsi. Förklaringen var ganska enkel , jag skippar detaljerna här  :) , men summan var att det kan inte hända med covid-19 vaccinet. Därmed inte sagt att inget annat kan hända. Men sannolikheten för att bli sjuk är ju större av sjukdomen än av vaccinet :) .

Redigerat av Mr_Tom, 04 september 2021 - 12:39.

Postad 04 september 2021 - 12:58

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Jag kan ha fel nu men var det inte något med Kina och svininfluensan som visade att vissa som fick svininfluensan utvecklade narkolepsi den vägen och inte pga vaccinet?

Kan ha drömt men någonstans i bakhuvudet har jag för mig jag läst detta.

Postad 04 september 2021 - 14:09

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag kan ha fel nu men var det inte något med Kina och svininfluensan som visade att vissa som fick svininfluensan utvecklade narkolepsi den vägen och inte pga vaccinet?

Kan ha drömt men någonstans i bakhuvudet har jag för mig jag läst detta.

Det stämmer bra med den beskrivningen jag hörde  :) .

En längre version är att en del människor har en genetisk variant som gör att svininfluensaviruset startar immunsystemet och då attackerar immunförsvaret de egna cellerna, resultatet blir narkolepsi. Det spelar tydligen ingen roll om man initierar detta genom att smittas med viruset eller med en vaccination. Man kom på detta därför att antalet fall av narkolepsi ökade i Kina och där massvaccinerade man inte.

Postad 04 september 2021 - 14:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Det är ju samma sak med blodpropp, det är också en biverkning av Covid.

https://nhi.no/for-h...p-ved-covid-19/

(beklagar norsk länk men det ligger en sammanfattning i botten)

Postad 04 september 2021 - 14:35

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0
Nu är det uppenbara bevisat vetenskapligt.

https://www.svt.se/n...smittan-tydligt

Tänk att 1+1=2 trots allt.

Postad 04 september 2021 - 14:45

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 3

Nu är det uppenbara bevisat vetenskapligt.

https://www.svt.se/n...smittan-tydligt

Tänk att 1+1=2 trots allt.

Ja för att jämföra Bangladesh med Sverige ger ju en bra vetenskaplig grund att stå på, levnadsförhållandena är ju precis lika…..

Postad 04 september 2021 - 14:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Det står ju att effekten vill variera men att potentialen är tydlig?

edit //men nej jag menar inte att det betyder att det automatisk fungerar i alla län i hela Sverige

Redigerat av Demon Slayer, 04 september 2021 - 15:00.

Postad 04 september 2021 - 16:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Ja för att jämföra Bangladesh med Sverige ger ju en bra vetenskaplig grund att stå på, levnadsförhållandena är ju precis lika…..

Jag tror att förutsättningarna är sämre i Bangladesh och att munskydd och ansiktsmask har ännu större effekt där folkhälsan är högre. Här i Sverige har det nästan bara handlat om att hålla avstånd och undvika trängsel vilket förstås är bäst i princip, men inte alltid genomförbart i praktiken. Bussar, pendeltåg och tunnelbana är inte byggda med pandemier i åtanke.

Postad 04 september 2021 - 17:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
Uppenbart så finns det motstånd mot munskydd i Sverige såsom i denna tråden. Små foliehattar

Postad 04 september 2021 - 19:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Uppenbart så finns det motstånd mot munskydd i Sverige såsom i denna tråden. Små foliehattar

Som vanligt är Sverige sist på bollen. Sen när vi ser att något fungerar så gör vi samma sak och slår oss på bröstet och tror att vi har kommit på det och att vi är bäst.
Pinsamt och tragiskt

Postad 04 september 2021 - 21:31

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 1
Dubbelmoralens högborg, resa finner man inga problem med utan kuggade kursen i sunt förnuft redan på lågstadiet och det enda som biter är förbud…

Ibland är det bättre att tänka innan man agerar, hårda lockdowns på flera håll där smittan skenar. Masktvång på flera håll, smittan skenar…

Postad 05 september 2021 - 07:20

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Ibland är det bättre att tänka innan man agerar, hårda lockdowns på flera håll där smittan skenar. Masktvång på flera håll, smittan skenar…

Vem ska ta kostnaden för alla masker som då ska bäras? De som redan tjänar uselt och trängs på kommunala transportmedel eller ska kommun gå in och sponsra för att upprätthålla viktiga funktioner i samhället? Jag talar här om yrken och funktioner som INTE kan anstås, alla praktiska serviceyrken som förser oss med nödvändig produktivitet.

Eller vad menar du med hård lockdown, svårt att utröna ur inlägget. 

Postad 05 september 2021 - 07:39

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Som vanligt är Sverige sist på bollen. Sen när vi ser att något fungerar så gör vi samma sak och slår oss på bröstet och tror att vi har kommit på det och att vi är bäst.
Pinsamt och tragiskt

Exempel på ovanstående skulle vara av intresse.
Jag kan hålla med om att det kan uppfattas som att vi i Sverige ofta är lite senare på bollen jämfört med en del andra länder. När det gäller pågående pandemi så tror jag att det beror på att våra myndigheter valt att basera åtgärder på tillgänglig och verifierad vetenskap vilket jag anser vara bra.

Postad 05 september 2021 - 09:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Buddy, det är tur att du är klok och ingen foliehatt i alla fall ;) . Har du läst i studien vad det är dom har studerat? Nu pratar jag inte om SVT's sammanfattning utan rapporten på 95 sidor som du kan hitta här: https://www.poverty-...vity_083121.pdf

SVT's sammanfattning är helt okej men rapporten innehåller mera data. Jag har inte läst hela men vissa deler.

Men jag saknar data som visar att om man alltid håller avstånd så tillför munskyddet något. Det har man ju helt enkelt inte studerat.

Postad 05 september 2021 - 09:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Buddy, det är tur att du är klok och ingen foliehatt i alla fall ;) . Har du läst i studien vad det är dom har studerat? Nu pratar jag inte om SVT's sammanfattning utan rapporten på 95 sidor som du kan hitta här: https://www.poverty-...vity_083121.pdf

SVT's sammanfattning är helt okej men rapporten innehåller mera data. Jag har inte läst hela men vissa deler.

Men jag saknar data som visar att om man alltid håller avstånd så tillför munskyddet något. Det har man ju helt enkelt inte studerat.

Nej jag har inte läst studien. Det har sagts innan av t.ex. WHO att munskydd hjälper lite grann. Jag använder munskydd i t.ex butiker och försöker samtidigt hålla avstånd. Det är oftast folk med en släng av foliehattssjukan som klankar ner på munskydd.

Postad 05 september 2021 - 12:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Nej jag har inte läst studien. 

Det kan vara bra att göra det då. Jag har personligen inget emot användandet av mask.

10% lägre smittspridning i de områden där de delades ut gratis.

Att de verkligen är säkra på att det var just maskerna som stod för den skillnaden, stämmer dock inte. Det står tydligt att även social distansering ökade i dessa områden.

Om maskerna har den effekten, dvs att folk blir mer medvetna och håller avstånd, så är det ju positivt. Säkert extra positivt i Indien.

Bifogad fil  istockphoto-1157505652-612x612.jpg   20,6K   0 Antal nerladdningar

Postad 05 september 2021 - 12:35

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Nej jag har inte läst studien. Det har sagts innan av t.ex. WHO att munskydd hjälper lite grann. Jag använder munskydd i t.ex butiker och försöker samtidigt hålla avstånd. Det är oftast folk med en släng av foliehattssjukan som klankar ner på munskydd.

Att du kallar någon foliehatt det är väl i detta fallet ett sätt att försöka förminska personer som inte har samma uppfattning som du har. 

Vad studien visar är väl att i den studerade gruppen blev man inte sämre på social distancering när man använde munskydd. Och användningen av munskydd trefaldigades medan den sociala distanceringen ökade mera marginellt. Oavsett vad den minskade smittan berodde på exakt så är det ju positivt.

Tidigt i pandemin visades ju flera studier på hur långt droppsmitta transporteras. Då kom rekommendationer på att hålla avstånd. Det saknades studier avseende munskyddens effekt utanför sjukvården, det är så jag minns det i alla fall. Nu har en sådan studie kommit. Den kommer från en ganska "osvensk" miljö men den ger ju en del data.

Jag håller konsekvent avstånd och åker inte kollektivt. Jag kan inte se någon anledning att komplettera med ett munskydd  :) . Men det är naturligtvis frivilligt om någon vill göra det.

Postad 05 september 2021 - 14:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Att du kallar någon foliehatt det är väl i detta fallet ett sätt att försöka förminska personer som inte har samma uppfattning som du har. 

Vad studien visar är väl att i den studerade gruppen blev man inte sämre på social distancering när man använde munskydd. Och användningen av munskydd trefaldigades medan den sociala distanceringen ökade mera marginellt. Oavsett vad den minskade smittan berodde på exakt så är det ju positivt.

Tidigt i pandemin visades ju flera studier på hur långt droppsmitta transporteras. Då kom rekommendationer på att hålla avstånd. Det saknades studier avseende munskyddens effekt utanför sjukvården, det är så jag minns det i alla fall. Nu har en sådan studie kommit. Den kommer från en ganska "osvensk" miljö men den ger ju en del data.

Jag håller konsekvent avstånd och åker inte kollektivt. Jag kan inte se någon anledning att komplettera med ett munskydd  :) . Men det är naturligtvis frivilligt om någon vill göra det.

Dom jag pratat med, både bekanta och obekanta (på nätet) som inte tror på munskydd, tror inte på andra saker heller som t.ex. avstånd, handsprit etc. Så ja, för mig är dom foliehattar

Postad 05 september 2021 - 15:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Dom jag pratat med, både bekanta och obekanta (på nätet) som inte tror på munskydd, tror inte på andra saker heller som t.ex. avstånd, handsprit etc. Så ja, för mig är dom foliehattar

Och jag har tydligt sagt att jag håller avstånd och tvättar händerna, det sistnämnda kanske mindre tydligt :) . Men för dig kanske det inte duger med tvål och vatten utan det skall vara handsprit, jag använder båda (beroende på situationen).

Men jag förstår inte varför du svarar på det sättet i denna tråden. Men det är en annan sak :) .

Postad 05 september 2021 - 15:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Och jag har tydligt sagt att jag håller avstånd och tvättar händerna, det sistnämnda kanske mindre tydligt :) . Men för dig kanske det inte duger med tvål och vatten utan det skall vara handsprit, jag använder båda (beroende på situationen).

Men jag förstår inte varför du svarar på det sättet i denna tråden. Men det är en annan sak :) .

Jag har inte betvivlat att du håller avstånd eller tvättar händerna och det går bra med både tvål eller sprit. Sen att du inte förstår att jag kallar dom som inte tror på dessa åtgärder för foliehattar är en annan sak.

Postad 05 september 2021 - 15:41

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Sen att du inte förstår att jag kallar dom som inte tror på dessa åtgärder för foliehattar är en annan sak.

Då missförstår du mig.

Jag kan förstå varför du kallar dom som inte tror på några åtgärder för foliehattar. Men att kalla dom som inte tror på munskydd, om man vidtar andra åtgärder, för foliehattar, det tycker jag blir fel.

Din kommentar i inlägg 1920 handlade enbart om munskydd :)  .

Redigerat av Mr_Tom, 05 september 2021 - 15:48.

Postad 05 september 2021 - 16:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Då missförstår du mig.

Jag kan förstå varför du kallar dom som inte tror på några åtgärder för foliehattar. Men att kalla dom som inte tror på munskydd, om man vidtar andra åtgärder, för foliehattar, det tycker jag blir fel.

Din kommentar i inlägg 1920 handlade enbart om munskydd :)  .

Det är vissa som inte tror på munskydd oavsett hur dom används. Lite foliehattigt tycker jag.

Postad 05 september 2021 - 18:59

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 2

Det är vissa som inte tror på munskydd oavsett hur dom används. Lite foliehattigt tycker jag.

Du har sagt det några gånger nu. Men den gjorda studien och vad den säger verkar du inte ta till dig  :) . Fortsatt diskussion om munskydd och kopplingen till foliehattar känns överflödig för min del  :) .

Postad 06 september 2021 - 13:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Vaccinpass? Jag säger ja

Postad 06 september 2021 - 13:57

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 1

Vaccinpass? Jag säger ja

Jag med! Ser fram mot att de personer i min närhet som vägrar vaccination (efter ett ohälsosamt intag av allehanda dumheter på sociala medier) ska börja gnälla och jämra sig om "medicinsk apartheid"...

Postad 06 september 2021 - 14:56

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 1

Jag med! Ser fram mot att de personer i min närhet som vägrar vaccination (efter ett ohälsosamt intag av allehanda dumheter på sociala medier) ska börja gnälla och jämra sig om "medicinsk apartheid"...

Den diskussionen är redan igång :P

En person på jobbet kom in idag och sa, "jag har haft en seg helg, snorig och jävlig"  Man hörde tydligt att personen fortfarande inte lät frisk.

Inte hade den varit och testat sig heller, "det är bara en förkylning"

Må så vara men man undrar ju hur vissa är funtade?

Tippar att det tyvärr är ganska vanligt förekommande lite överallt.

Postad 06 september 2021 - 15:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Vaccinpass? Jag säger ja

Ja, det tycker jag också. Exakt hur det skall användas kan diskuteras men definitivt mer än idag 

Vem utövar i så fall förtryck på vem kan jag undra? Är det en rättighet att få smitta ner andra?

.

Postad 06 september 2021 - 15:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 4

Det finns vissa samhällsfunktioner där vaccinpass kan vara väldigt känsligt. T.ex. i matvarubutiker och på sjukhus. Även om jag ser det som mer eller mindre en skyldighet att vaccinera sig, där i sin tur de som avstår bär på ett stort ansvar, är jag ytterst tveksam till om det är försvarbart att förhindra folk från att att tillgodose ens de mest basala behoven.

Har dock inga som helst moraliska problem med vaccinpass på biografer, barer, hobbybutiker etc.

Postad 06 september 2021 - 16:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 1
Vaccinpass på systembolag, hälsokostbutiker samt butiker som på nåt sätt är riktade mot målgrupper som gillar alternativa livsstilar skulle göra underverk för vaccinationsgraden i samhället misstänker jag. :D

Postad 06 september 2021 - 16:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Tycker mig ha märkt att antivaxxare som tror på konspirationsteorier är drogliberaler. Kan detta ha något samband?

Postad 06 september 2021 - 17:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Tycker mig ha märkt att antivaxxare som tror på konspirationsteorier är drogliberaler. Kan detta ha något samband?

:lol:

Min gissning är att de har hängt upp sig på idén om personlig frihet utan att ta någon pragmatisk hänsyn till att vi lever i ett gemensamt samhälle. De gillar inte att någon påpekar vad som är rätt och fel och måste då göra tvärtom för att visa att de minsann gör som de vill.

Postad 06 september 2021 - 17:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 3

Det finns vissa samhällsfunktioner där vaccinpass kan vara väldigt känsligt. T.ex. i matvarubutiker och på sjukhus. Även om jag ser det som mer eller mindre en skyldighet att vaccinera sig, där i sin tur de som avstår bär på ett stort ansvar, är jag ytterst tveksam till om det är försvarbart att förhindra folk från att att tillgodose ens de mest basala behoven.

Har dock inga som helst moraliska problem med vaccinpass på biografer, barer, hobbybutiker etc.

Jag håller med dig, därav min kommentar om hur det skall användas.

Alla måste ju ha en chans att köpa mat eller få sjukvård. När det gäller livsmedelbutiker är ju dessutom oftast möjligt att välja så stora butiker att man kan hålla avstånd, så smittrisken borde gå att minimera i det fallet. Och sjukvård behöver väl de flesta inte lika ofta som mat.

Sedan har vi mera sociala situationer som biografer, restauranger och teatrar samt olika "mindre" nödvändiga butiker. Där kan man tillämpa restriktioner utan att någon blir berövad det nödvändiga. Det har vi väl i praktiken provat nu senaste året.

Jag tror det är en bra idé att tydligt visa att när man väljer bort vaccinet, så blir det en del annat man "väljer" bort samtidigt.

Redigerat av Mr_Tom, 06 september 2021 - 17:49.

Postad 06 september 2021 - 17:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1
Att bryta mot samhällsregler;

https://www.expresse...tsa-regeringen/

Något nämnde foliehatt?!?

Postad 06 september 2021 - 18:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Att bryta mot samhällsregler;

https://www.expresse...tsa-regeringen/

Något nämnde foliehatt?!?

Ja, och…?

Postad 06 september 2021 - 19:06

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Buddy,

Att du uppvisar en fantastisk oförståelse för insikt och reson förvånar knappast. Varför har du inget av att tillägga fullsatta koncerter länken gick till?

Postad 07 september 2021 - 05:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Buddy,

Att du uppvisar en fantastisk oförståelse för insikt och reson förvånar knappast. Varför har du inget av att tillägga fullsatta koncerter länken gick till?

I det fallet använder jag inte ordet foliehatt utan i första hand politiskt spel och i andra hand om det är möjligt att ha konsert för dom med vaccinpass.

Postad 07 september 2021 - 10:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Buddy, så det delas bara en ut foliehattar om utförare anser sig tillhör den ena eller andra falangen?

Oavsett vaccinpass så kommer viruset att spridas vid folksamlingar. Passen eller uppvisandet av liknande dito är ingen garanti för något. Men det är klart. Vaccinpass kanske t o m hindrar spridningen mer än låt säga munskydd...

Postad 07 september 2021 - 10:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Buddy, så det delas bara en ut foliehattar om utförare anser sig tillhör den ena eller andra falangen?

Oavsett vaccinpass så kommer viruset att spridas vid folksamlingar. Passen eller uppvisandet av liknande dito är ingen garanti för något. Men det är klart. Vaccinpass kanske t o m hindrar spridningen mer än låt säga munskydd...

Nej, foliehatt är foliehatt oavsett

Postad 07 september 2021 - 14:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0
Nu släpps då i princip alla restriktioner från och med den 29:e september. Jag är lite orolig för att smittspridningen kommer att öka igen. Även om det är puckona som vägrar vaccinera sig som får lida kommer de fortsätta att ta plats på sjukhus från folk som har väntat på operationer för andra åkommor.

Hoppas att triage på sjukhusen kommer att ta hänsyn till det. Det får vara slut med allt daltande.

Redigerat av Zacabeb, 07 september 2021 - 17:27.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.