* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34718 svar till detta ämne
Postad 23 januari 2008 - 18:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Hur var det nu med -30% sänkning av ljudvolymen...?
Vet att detta var uppe för en 40-50 sidor sedan i tråden, men jag har ju fasiken det fortfarande, var det inte så att Telia ändrade det till att vara 100% efter att vi klagat som katten för ett bra tag sedan, men har det nu återkommit? Jag har väl ärligt talat inte reagerat så mycket över det eftersom vanan har blivit att man alltid höjer volymen utan att tänka på det efter omstart av boxen...men nu när jag satt och läste tråden från början för skoj skull så kom jag på det...har inte ni samma idag?
Vänligen
TMC
Telia ändrade aldrig till att låta volymen vara på 100% efter en omstart av boxen. De gick tillbaka till en sänkning med 3 "steg" (från full volym). Jag gjorde lite "arkeologiska" utgrävningar och kollade igenom alla versioner (alla som jag enkelt hittade i alla fall) bakåt från 4_0_1_48 (som är nuvarande) tillbaka till version 4_0_1_36 (daterad 2006-12-04) för att hitta en version där man sänkte med 9 "steg" (från full volym) under uppstart av boxen. Åtminstone från och med version 4_0_1_38 (daterad 2007-02-13) så sänks volymen med 3 "steg" och har sedan dess alltid så gjorts. Så det är inga ändringar på den här fronten i de senaste versionerna av programvaran heller. Jag har dock skickat till tekniska supporten och argumenterat för att man borde hantera volymen olika beroende på om man har digital eller analogt ljud ut från boxen. I och med att volymkontrollen ändå inte fungerar på Dolby Digital sändningar då man har digitalt ljud ut från boxen (på "vanligt" MPEG ljud så fungerar ju volymkontrollen även då man har digitalt ljud ut) så kan man ju lika bra hålla kvar volymen på 100% då man kör med digitalt ljud ut. Vill man sänka 3 "steg" så kan man ju enbart göra det då man har analogt ljud ut. Ännu hellre så borde man implementera funktionalitet så att boxen kommer ihåg den volym som man hade innan man stängde av boxen. Men si, några sådana lösningar har Telia inte tagit sig för att implementera.... /Peter Cigéhn
Postad 24 januari 2008 - 19:22
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Är det bara jag som har norsk textning på Discovery Civilisation sedan en vecka tillbaks ungefär?
Postad 24 januari 2008 - 20:12
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Är det bara jag som har norsk textning på Discovery Civilisation sedan en vecka tillbaks ungefär?
Jag har svensk textning då jag har textningen inställd på svenska (och får den på norska om jag ställer in textningen på norska). Det är inte möjligtvis så att du har "kommit åt" den blå knappen och lyckats ändra inställningen på textningen från svenska till norska?! /Peter Cigéhn
Postad 24 januari 2008 - 20:37
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Jag har svensk textning då jag har textningen inställd på svenska (och får den på norska om jag ställer in textningen på norska). Det är inte möjligtvis så att du har "kommit åt" den blå knappen och lyckats ändra inställningen på textningen från svenska till norska?!
/Peter Cigéhn
Nu hänger jag inte med hehe... Med den blå kanalen växlar jag mellan de två senaste kanalerna... Hur använder jag den för att byta textning?
Postad 24 januari 2008 - 20:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag har svensk textning då jag har textningen inställd på svenska (och får den på norska om jag ställer in textningen på norska). Det är inte möjligtvis så att du har "kommit åt" den blå knappen och lyckats ändra inställningen på textningen från svenska till norska?!
/Peter Cigéhn
Nu hänger jag inte med hehe... Med den blå kanalen växlar jag mellan de två senaste kanalerna... Hur använder jag den för att byta textning?
Tryck på INFO knappen två gånger då du tittar på Discovery Civilisation, så att du både får den kortfattade programinformation, plus den utförliga. I nederkant av den utförliga programinformation så finns en blå prick som till höger om sig indikerar vilket som är det valda textningsspråket. Man ändrar språk genom att trycka på den blå knappen. (Man ser även en grön prick som indikerar vald kanallista, om man har skapat och vald en sådan, som man växlar med den gröna knappen). Min gissning är att du bredvid den blå pricken hittar texten Norska... /Peter Cigéhn
Postad 24 januari 2008 - 20:55
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
/Peter Cigéhn
Tryck på INFO knappen två gånger då du tittar på Discovery Civilisation, så att du både får den kortfattade programinformation, plus den utförliga. I nederkant av den utförliga programinformation så finns en blå prick som till höger om sig indikerar vilket som är det valda textningsspråket. Man ändrar språk genom att trycka på den blå knappen. (Man ser även en grön prick som indikerar vald kanallista, om man har skapat och vald en sådan, som man växlar med den gröna knappen).
Min gissning är att du bredvid den blå pricken hittar texten Norska...
/Peter Cigéhn
Hehe Du är Kung Cigehn! Det hade jag ingen aaaning om... Fast nu har jag ju lärt mig en del norska på en vecka iallafall
Postad 24 januari 2008 - 22:09
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Jag måste säga att det känns rätt häftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det ställe i koden som felet med 16:9 formatet var på! 
Dessutom gjorde du det ungefär 99% snabbare än dem också! Om det visar hur bra du är eller hur dåliga de är låter jag vara osagt.
Postad 25 januari 2008 - 08:22
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Fråga: När man beställt en Video on Demand-film så fungerar det inte såsom ni beskriver det "att man skall kunna stoppa och spola i filmen"! Jag kan aldrig stoppa/pausa och när filmen börjar kan jag bara spola bakåt i filmen genom att stega med fjärrkontrollen och då hoppar filmen exakt tio minuter tillbaka, frammåt går ej att spola/hoppa alls så vill man pausa eller se om någonting så är det minimum med 10-minuters steg och att sätta på paus ifall telefonen ringer fungerar inte alls...så här skall det ju inte vara, vänligen avhjälp detta.
Jag testade detta igår genom att titta på några program från TV4Anytime och jag upplever inte samma resultat som du har, det fungerar fint för mig att spola fram och tillbaka i de programen och jag minns att det gick bra att ta paus i film från SF Anytime också när jag testade det för 1 månad sedan. Är det bara jag som tycker att det fungerar bra?
Postad 25 januari 2008 - 09:08
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Slänger ihop en liten undersökning för er på forumet gällande iptv och slutet på dess gratisperiod. http://snappoll.com/poll/247119.php
Postad 25 januari 2008 - 12:06
cazz
-
cazz
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Nu kanske man skriver en fråga som redan har varit uppe men jag orkar inte läsa igenom 64 sidor just nu *gäsp*
Måste man ha Telia ADSL bredband för att ha Telia Digital TV??
Postad 25 januari 2008 - 13:07
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Nu kanske man skriver en fråga som redan har varit uppe men jag orkar inte läsa igenom 64 sidor just nu *gäsp*
Jag tror att du hittar den information de söker här: Telia Digital-TV tekniska förutsättningar
Postad 25 januari 2008 - 16:08
cazz
-
cazz
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Jag tror att du hittar den information de söker här: Telia Digital-TV tekniska förutsättningar
Svar ja då, tack så mycket. Synd att det var ett måste.
Postad 25 januari 2008 - 16:13
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Svar ja då, tack så mycket. Synd att det var ett måste.
Ska man vara riktiga noga så var svaret Nej. Det behöver inte vara specifikt ADSL tekniken, men det måste vara Telia. Så synd är det hur som helst.
Postad 25 januari 2008 - 17:41
cazz
-
cazz
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Svar ja då, tack så mycket. Synd att det var ett måste. Ska man vara riktiga noga så var svaret Nej. Det behöver inte vara specifikt ADSL tekniken, men det måste vara Telia. Så synd är det hur som helst.
Japp Jag sa ja på min egen fråga "måste man..."
Postad 25 januari 2008 - 19:29
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag upplever att det var lite "förvirrande" svar på denna fråga eftersom det i denna enda fråga är minst 3 olika frågeställningar (som jag tolkar det): 1) Måste man ha Telia som operatör för att ha Telias digital-TV? 2) Måste man ha ADSL som anslutningsteknik för att ha Telias digital-TV? 3) Måsta man ha bredband (dvs surfa-på-nätet-tjänsten) för att ha Telias digital-TV? Svaret på dessa tre olika frågeställningar är: 1) Ja, man måste ha Telia som operatör, t ex i form av en ADSL- eller fiber-anslutning, för att kunna ha Telias digital-TV för att Telia skall ha kontroll på och säkerställa kvalitén på digital-TV tjänsten. 2) Nej, man måste inte ha ADSL som anslutningsteknik. Det går också bra med fiber-anslutning. Då kan man dessutom har flera boxar (vilket det inte framgår av den tidigare citerade sidan med tekniska förutsättningar). 3) Svaret på den frågan tror jag faktiskt är nej, i alla fall då man har fiberanslutning. Vad jag kommer ihåg då jag flyttade in mitt nybyggda hus där Telia hade dragit in fiberanslutning så fanns det inget egentligt krav på att jag måste skaffa bredband (dvs surfa-på-nätet-tjänsten) för att jag skulle skaffa digital-TV. Fiberanslutningen fanns där i alla fall för att kunna ringa via (IP-telefoni) och även se på TV. Men eftersom jag aldrig var i situationen att enbar skaffa digital-TV så kan jag ha tolkat de erbjudanden som vi fick då på ett felaktigt sätt... /Peter Cigéhn
Postad 25 januari 2008 - 19:53
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag upplever att det var lite "förvirrande" svar på denna fråga eftersom det i denna enda fråga är minst 3 olika frågeställningar (som jag tolkar det):
1) Måste man ha Telia som operatör för att ha Telias digital-TV? 2) Måste man ha ADSL som anslutningsteknik för att ha Telias digital-TV? 3) Måsta man ha bredband (dvs surfa-på-nätet-tjänsten) för att ha Telias digital-TV?
Svaret på dessa tre olika frågeställningar är:
1) Ja, man måste ha Telia som operatör, t ex i form av en ADSL- eller fiber-anslutning, för att kunna ha Telias digital-TV för att Telia skall ha kontroll på och säkerställa kvalitén på digital-TV tjänsten. 2) Nej, man måste inte ha ADSL som anslutningsteknik. Det går också bra med fiber-anslutning. Då kan man dessutom har flera boxar (vilket det inte framgår av den tidigare citerade sidan med tekniska förutsättningar). 3) Svaret på den frågan tror jag faktiskt är nej, i alla fall då man har fiberanslutning. Vad jag kommer ihåg då jag flyttade in mitt nybyggda hus där Telia hade dragit in fiberanslutning så fanns det inget egentligt krav på att jag måste skaffa bredband (dvs surfa-på-nätet-tjänsten) för att jag skulle skaffa digital-TV. Fiberanslutningen fanns där i alla fall för att kunna ringa via (IP-telefoni) och även se på TV. Men eftersom jag aldrig var i situationen att enbar skaffa digital-TV så kan jag ha tolkat de erbjudanden som vi fick då på ett felaktigt sätt...
/Peter Cigéhn
En aspekt till är: har din bredbandsleveratör IPTV? Man måste inte ha Telia för att få IPTV men för att få IPTV från Telia så måste man ha bredband från dito. Edit: Man måste nog ha bredband för att ha IPTV (om det var de du menade). Det är liksom grundläggande för hela grejen eftersom det är det som är bärare av distributionen. /Janne
Redigerat av DataJanne, 25 januari 2008 - 19:57.
Postad 25 januari 2008 - 22:27
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Jag har ju som sagt Telia FiberLan numera och det verkar gå bra att beställa IP-tv utan att ha ett bredbandsabonnemang. Men för att få ett år gratis så är det samtidigt bredband som gäller. Telias Ip-telefoni verkar det inte heller vara något bredbandskrav på. Switchen däremot får man nog bara hemskickad om man beställer fler än en tjänst.
BTW så har jag fortfarande inte fått min tv-box, så logistiken får de nog ta och skärpa upp några steg.
Redigerat av Unregistered31511, 26 januari 2008 - 04:30.
Postad 26 januari 2008 - 00:20
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
En aspekt till är: har din bredbandsleveratör IPTV? Man måste inte ha Telia för att få IPTV men för att få IPTV från Telia så måste man ha bredband från dito.
Edit: Man måste nog ha bredband för att ha IPTV (om det var de du menade). Det är liksom grundläggande för hela grejen eftersom det är det som är bärare av distributionen.
/Janne
Nu är det just det här med ordet "bredband" som jag tror är det som kan skapa förvirring. Om man bredband avser tjänsten att kunna "surfa på nätet", dvs internetanslutning så är det ju inte alls så att man måste ha surfa-på-nätet-tjänsten för att kunna ha IPTV. Surfa-på-nätet-tjänsten är inte alls bärare för IPTV-tjänsten. Men om man med "bredband" menar nätverksanslutning i största allmänhet, t ex i fallet då man har fiberanslutning, så är det själva fibern som är "bredbandet". Då är det ju självklart att det krävs någon from av "bredband", dvs nätverksanslutning, för att kunna ta emot IPTV. Detta är speciellt tydligt i stadsnät där du betalar för själva nätanslutning till själva standsnätsoperatören. Sedan måste man skaffa sig internetanslutning för att kunna "surfa på nätet". I en situation med stadsnät så kan man då ofta välja många olika internetleverantörer. Ta UmeNet i Umeå som exempel, där man kan välja tjänster som internetaccess och IPTV från ett antal olika tjänsteleverantörer. Men jag upplever ofta att ordet "bredband" används på lite olika sätt, och ofta så blandar man ihop själva surfa-på-nätet-tjänsten (internetanslutningen) och själva den "fysiska" bäraren och nätverksanslutningen. Jag inser att det du Janne avser med ordet bredband är själva den "fysiska" bäraren, och inte surfa-på-nätet-tjänsten. Men jag vet att väldigt, väldigt många refererar till bredband som själva surfa-på-nätet-tjänsten (internetanslutning). Som redan har nämnst har vi för fallet fiberanslutning inte alls något krav på att man måste ha surfa-på-nätet-tjänsten (internetanslutning) för att kunna ha IPTV, eftersom de tre olika tjänsterna surfa-på-nätet, titta-på-TV, prata-i-telefonen ligger "bredvid" varandra på den "fysiska" förbindelsen. Det är alltså inte så att tjänsterna titta-på-TV och prata-i-telefonen, "bärs" av (och därmed skulle kräva) tjänsten surfa-på-nätet... Speciellt tydligt är ju detta i fallet då man väljer att ha en 2 MBit/s (eller till och med en 0.25 MBit/s) surfa-på-nätet tjänst, men att man samtidigt kan ha titta-på-TV-tjänsten (som kräver minst 5 MBit/s). En lång utläggning blev det, men jag upplever väldigt ofta att pratar om äpplen och päron då det gäller "bredband"... /Peter Cigéhn
Postad 26 januari 2008 - 15:24
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
En aspekt till är: har din bredbandsleveratör IPTV? Man måste inte ha Telia för att få IPTV men för att få IPTV från Telia så måste man ha bredband från dito.
Edit: Man måste nog ha bredband för att ha IPTV (om det var de du menade). Det är liksom grundläggande för hela grejen eftersom det är det som är bärare av distributionen.
/Janne
Nu är det just det här med ordet "bredband" som jag tror är det som kan skapa förvirring. Om man bredband avser tjänsten att kunna "surfa på nätet", dvs internetanslutning så är det ju inte alls så att man måste ha surfa-på-nätet-tjänsten för att kunna ha IPTV. Surfa-på-nätet-tjänsten är inte alls bärare för IPTV-tjänsten.
Men om man med "bredband" menar nätverksanslutning i största allmänhet, t ex i fallet då man har fiberanslutning, så är det själva fibern som är "bredbandet". Då är det ju självklart att det krävs någon from av "bredband", dvs nätverksanslutning, för att kunna ta emot IPTV.
Detta är speciellt tydligt i stadsnät där du betalar för själva nätanslutning till själva standsnätsoperatören. Sedan måste man skaffa sig internetanslutning för att kunna "surfa på nätet". I en situation med stadsnät så kan man då ofta välja många olika internetleverantörer. Ta UmeNet i Umeå som exempel, där man kan välja tjänster som internetaccess och IPTV från ett antal olika tjänsteleverantörer.
Men jag upplever ofta att ordet "bredband" används på lite olika sätt, och ofta så blandar man ihop själva surfa-på-nätet-tjänsten (internetanslutningen) och själva den "fysiska" bäraren och nätverksanslutningen.
Jag inser att det du Janne avser med ordet bredband är själva den "fysiska" bäraren, och inte surfa-på-nätet-tjänsten. Men jag vet att väldigt, väldigt många refererar till bredband som själva surfa-på-nätet-tjänsten (internetanslutning).
Som redan har nämnst har vi för fallet fiberanslutning inte alls något krav på att man måste ha surfa-på-nätet-tjänsten (internetanslutning) för att kunna ha IPTV, eftersom de tre olika tjänsterna surfa-på-nätet, titta-på-TV, prata-i-telefonen ligger "bredvid" varandra på den "fysiska" förbindelsen. Det är alltså inte så att tjänsterna titta-på-TV och prata-i-telefonen, "bärs" av (och därmed skulle kräva) tjänsten surfa-på-nätet...
Speciellt tydligt är ju detta i fallet då man väljer att ha en 2 MBit/s (eller till och med en 0.25 MBit/s) surfa-på-nätet tjänst, men att man samtidigt kan ha titta-på-TV-tjänsten (som kräver minst 5 MBit/s).
En lång utläggning blev det, men jag upplever väldigt ofta att pratar om äpplen och päron då det gäller "bredband"...
/Peter Cigéhn
Jag förstår vad du avser med Fiber men jag tror inte när det gäller ADSL att man bara kan ha IPTV. /Janne
Postad 26 januari 2008 - 16:11
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Finns det möjligen en optimal hastighet för surf när man samtidigt har IPTV?
Jag har nu 8 Mb men om jag förlänger mitt abbonemang hos Telia kan jag få
24 Mb för samma kostnad.
Jag kommer naturligtvis normalt inte ens i närheten av 24 men borde väl i alla
fall få högre än jag har nu, även med boxen igång. Jag har en som som spelar
CS och WOW och han klagar ibland på dåligt ping. Men inte ändrar väl Telia
interleave beroende på vilken bandbredd man har? Måste den vara högt satt
då man har IPTV?
Vad jag förstår får man max hastighet med boxen avstängd men som jag
tidigare sagt så brukar jag aldrig stänga av den annat är när jag får problem.
Fö har jag nu felanmält de frysningar jag har emellanåt. Hände i fredags kl 18.47
och idag igen 14.36, båda gångerna när jag tittade på SVT 2. Frysningen ligger
kvar tills jag byter kanal. Jag tror dock inte att det hänger ihop med SVT, minns
tyvärr inte vad jag tittat på när det hänt tidigare.
/Kjell-Arne
Postad 26 januari 2008 - 18:57
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
För har jag nu felanmält de frysningar jag har emellanåt. Hände i fredags kl 18.47 och idag igen 14.36, båda gångerna när jag tittade på SVT 2. Frysningen ligger kvar tills jag byter kanal. Jag tror dock inte att det hänger ihop med SVT, minns tyvärr inte vad jag tittat på när det hänt tidigare.
/Kjell-Arne
Det måste ha varit IS-hockey.. Men det kanske beror på att det blåst rätt så mycket senaste dagarna. Kommer information om det i övre kanten ibland också, den texten flyter på så fint för mig. Eller inte.
Postad 26 januari 2008 - 19:25
Unregistered5e408931
-
Unregistered5e408931
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Funderar på att beställa en box från Canal Digital men är lite fundersam inför att byta huvud och dra en ny kabel.
Hur svårt är det att byta huvudet?
Jag har redan en parabol på plats som tar emot Canal Digital och undrar om man behöver ändra antenninställningen med det dubbla huvudet?
Hade installatör som satte upp parabolen och drog kabel förra gången och det verkade ju inte så svårt.
Men då var det å andra sidan sommar...
Postad 26 januari 2008 - 20:25
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag förstår vad du avser med Fiber men jag tror inte när det gäller ADSL att man bara kan ha IPTV.
Det är säkert så att avtalsmässigt (och för att Telia vill tjäna pengar) att man kräver att man har surfa-på-nätet-tjänsten för att få tillgång till titta-på-TV-tjänsten via en ADSL-anslutning. Men rent tekniskt så borde det inte finnas något sådant krav. Det borde gå att enbart aktivera IPTV-utgången på ADSL-modement. Det är ju inte så att titta-på-TV-tjänsten bärs av surfa-på-nätet-tjänsten. Vilket du om någon har koll på med tanke på iptv2htpc! Nej, då det gäller kravet att man måste ha surfa-på-nätet-tjänsten för att få tillgång till titta-på-TV-tjänsten är nog mer av ekonomiska och marknadsmässiga skäl, än av rent tekniska skäl... Det borde gå alldeles utmärkt att låta ADSL-modemet enbart bära titta-på-TV-tjänsten, dvs att enbart låta IPTV-utgången på modemet vara aktivt (och enbart dela ut IP-addresser till digital-TV-boxar!  ). /Peter Cigéhn
Postad 27 januari 2008 - 00:26
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Funderar på att beställa en box från Canal Digital men är lite fundersam inför att byta huvud och dra en ny kabel.
Hur svårt är det att byta huvudet? Jag har redan en parabol på plats som tar emot Canal Digital och undrar om man behöver ändra antenninställningen med det dubbla huvudet?
Hade installatör som satte upp parabolen och drog kabel förra gången och det verkade ju inte så svårt. Men då var det å andra sidan sommar...
Du får säkert bättre svar om du frågar i en tråd som inte handlar om Telias IP-TV. Vi har inte så mycket paraboler till det.
Postad 27 januari 2008 - 00:32
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Jag förstår vad du avser med Fiber men jag tror inte när det gäller ADSL att man bara kan ha IPTV.
Det är säkert så att avtalsmässigt (och för att Telia vill tjäna pengar) att man kräver att man har surfa-på-nätet-tjänsten för att få tillgång till titta-på-TV-tjänsten via en ADSL-anslutning. Men rent tekniskt så borde det inte finnas något sådant krav. Det borde gå att enbart aktivera IPTV-utgången på ADSL-modement. Det är ju inte så att titta-på-TV-tjänsten bärs av surfa-på-nätet-tjänsten. Vilket du om någon har koll på med tanke på iptv2htpc!
Nej, då det gäller kravet att man måste ha surfa-på-nätet-tjänsten för att få tillgång till titta-på-TV-tjänsten är nog mer av ekonomiska och marknadsmässiga skäl, än av rent tekniska skäl... Det borde gå alldeles utmärkt att låta ADSL-modemet enbart bära titta-på-TV-tjänsten, dvs att enbart låta IPTV-utgången på modemet vara aktivt (och enbart dela ut IP-addresser till digital-TV-boxar! ).
/Peter Cigéhn
Tekniskt sett borde det ju t.o.m. vara en fördel att inte ha någon surfa-på-nätet-tjänst eftersom de båda tjänsterna inkräktar på varandra när bandbredden är så begränsad som den är med ADSL. Det borde dessutom vara så att de kunder som bara kan få 8 Mb bredband kan ha IP-TV under förutsättning att de INTE har någon surfa-på-nätet-tjänst.
Postad 27 januari 2008 - 05:29
Unregistered5e408931
-
Unregistered5e408931
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hur svårt är det att byta huvudet? Jag har redan en parabol på plats som tar emot Canal Digital och undrar om man behöver ändra antenninställningen med det dubbla huvudet?
Hade installatör som satte upp parabolen och drog kabel förra gången och det verkade ju inte så svårt. Men då var det å andra sidan sommar... Du får säkert bättre svar om du frågar i en tråd som inte handlar om Telias IP-TV. Vi har inte så mycket paraboler till det.
Fel tråd! Sorry!
Postad 27 januari 2008 - 11:29
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Är det fel på digital-TVn idag?
Alla prickar blir gröna, men inget timglas kommer upp utan bilden blir bara vit!
Nån mer?
Postad 27 januari 2008 - 11:37
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ja samma här, iptvlogin.telia.se nere?
Postad 27 januari 2008 - 11:42
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Via 90200 så meddelar Telia att dom har identifierat ett fel på digital-TVn i 'mitt' område och felet skall vara avhjälpt kl: 15:00 
Dom skulle skicka ett SMS när det fungerade igen!
Redigerat av HkanW, 27 januari 2008 - 11:46.
Postad 27 januari 2008 - 13:07
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Finns det möjligen en optimal hastighet för surf när man samtidigt har IPTV? Jag har nu 8 Mb men om jag förlänger mitt abbonemang hos Telia kan jag få 24 Mb för samma kostnad.
Jag kommer naturligtvis normalt inte ens i närheten av 24 men borde väl i alla fall få högre än jag har nu, även med boxen igång. Jag har en som som spelar CS och WOW och han klagar ibland på dåligt ping. Men inte ändrar väl Telia interleave beroende på vilken bandbredd man har? Måste den vara högt satt då man har IPTV?
Vad jag förstår får man max hastighet med boxen avstängd men som jag tidigare sagt så brukar jag aldrig stänga av den annat är när jag får problem.
8Mb är den "optimala" ADSL hastigheten då IPTV'n inte inkräktar nämnvärt på surfandet. Du får då hyffsad fart utan att betala för hastighet du inte kan utnyttja när du har IPTV boxen igång. Har du 24Mb abbonemang så sänker de maxhastigheten på det till ca 15Mb (med boxen avstängd) och när du har boxen igång sjunker det ytterligare ner till ca 8Mb. Har du 8Mb abbonemang kan det hända att hastigheten påverkar väldigt lite med boxen igång, mest troligt inte. Oavsett vilket abbonemang du har försämras pingen något. Jag minns inte exakta siffran men den står någonstans på telias hemsida under teknisk information eller liknande om tjänsten. Det rör sig om ca 10-20ms iaf. Men visst får du 24Mb till samma pris så finns det ju ingen anledning att tacka nej till det. Då kan du ju iaf njuta av upp till ca 15Mb när du har IPTV boxen avstängd. Kolla dock noga så de inte menar att det är gratis att BYTA hastighet utan att de faktiskt avser månadskostnaden och ifall det är under hela perioden eller bara t.ex de 3 första månaderna. Jag var själv nyss inne o kollade upp deras erbjudande de kör på TV nu om att byta upp hastigheten ett snäpp och fortsätta betala för den nuvarande hastigheten, det visade sig att det gällde max 6 månader och med en massa om och men. Tro inte för en sekund att Telia kör med raka puckar eller gör något enbart för kundens vinning.
Postad 27 januari 2008 - 13:51
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Oavsett vilket abbonemang du har försämras pingen något. Jag minns inte exakta siffran men den står någonstans på telias hemsida under teknisk information eller liknande om tjänsten. Det rör sig om ca 10-20ms iaf.
Fördröjningen blir ca 16 ms enligt de tekniska förutsättningarna. Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet. Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 27 januari 2008 - 13:52.
Postad 27 januari 2008 - 13:54
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet.
Ah just det där är ju en detalj till värt att tänka på. Med IPTV så har man bara 1Mb uppströms, utan IPTV har man 2,5Mb iaf om man har 24Mb abbonemanget.
Postad 27 januari 2008 - 14:57
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Lite märkligt egentligen att de kan ta fullt betalt för 24 Mb när man samtidigt har TV. De tar ju faktiskt betalt för samma bandbredd två gånger.
Postad 28 januari 2008 - 12:27
bjornf
-
bjornf
-
Användare
-
-
223 inlägg
Är det fler än jag som har fel tid på text-tv, klockan där går 2 min före äkta tid.
Postad 28 januari 2008 - 12:44
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Är det fler än jag som har fel tid på text-tv, klockan där går 2 min före äkta tid.
Fast är det relaterat mot Telia? Det är väl beroende på leverantören/kanalen.
Postad 28 januari 2008 - 13:47
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hejsan, vad har ni som har telia digitaltv för hastigheter på erat bredband upp och ner ?? Hade innan jag skaffade digitaltvn nästan inget bortfall på det utlovade på mitt 24, nu ligger jag på under 8 ner och under 1 upp är de acceptabelt tycker ni ??
Postad 28 januari 2008 - 13:54
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hejsan, vad har ni som har telia digitaltv för hastigheter på erat bredband upp och ner ?? Hade innan jag skaffade digitaltvn nästan inget bortfall på det utlovade på mitt 24, nu ligger jag på under 8 ner och under 1 upp är de acceptabelt tycker ni ??
Ja, det låter acceptabelt. Läs de tekniska förutsättningarna som finns på Telias sida. Där framgår vilka begränsningar du får när du samtidigt kör digital-tv. Själv kör jag fiber-lan och har inga begränsningar varken upp eller ner. Mvh Andreas
Postad 28 januari 2008 - 14:29
bjornf
-
bjornf
-
Användare
-
-
223 inlägg
Kan tilllägga att det var/är svt. kollar sällan någon annan.
Postad 28 januari 2008 - 17:52
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Tyvärr är det ju så det fungerar, men som jag skrev lite längre upp i tråden tycker jag att det är märkligt att de kan få ta betalt för 24Mb när de inte kan leverera det. Ta följande som exempel: Jag går till en frukthandlare och köper tre kilo bananer. Dessa får jag i en påse som rymmer tre kilo frukt. Jag betalar för tre kilo bananer och går hem nöjd och glad. Säg nu att jag istället vill köpa tre kilo bananer och två kilo apelsiner. Eftersom frukthandlaren har ont om påsar får jag bara en påse och han måste då ta tillbaka två kilo bananer för att få plats med apelsinerna. Ska jag ändå betala för tre kilo bananer och två kilo apelsiner? Det sjuka är ju att Telia dessutom tar ut en avgift om du vill gå ner till 8Mb trots att det är det du får i praktiken med dina 24.
Postad 28 januari 2008 - 18:49
bjornf
-
bjornf
-
Användare
-
-
223 inlägg
Kan tilllägga att det var/är svt. kollar sällan någon annan.
Kollade igen nu 1810 och det skiljer lite drygt 2 minuter på klockan på svt-text på telia iptv gämfört med svt-text på vårt kabelnät. Texttvklockan på kabelnätet och min klocka visar samma (Nästan i allafall) tid.
Postad 28 januari 2008 - 19:06
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag har allt läst dom tekniska förutsättningarna, där står de upp till 14 ska ja kunna få och de är ja ju inte ens nära trosts att jag låg nära toppen förut ! Men men som ni säger kommer ju tydligen inte kunna få mer fart i alla fall så kanske borde bita i de sura äpplet och betala dom 300 de kostar att gå ner i hastighet då !
Postad 28 januari 2008 - 19:45
bjornf
-
bjornf
-
Användare
-
-
223 inlägg
Jag har allt läst dom tekniska förutsättningarna, där står de upp till 14 ska ja kunna få och de är ja ju inte ens nära trosts att jag låg nära toppen förut ! Men men som ni säger kommer ju tydligen inte kunna få mer fart i alla fall så kanske borde bita i de sura äpplet och betala dom 300 de kostar att gå ner i hastighet då !
Jag tycker du ska klaga hos telia om du tycker att de inte levererar rätt hastighet. Jag fick en nedgradering gratis från 24 till 8 mb. Jag hade 24 med 15-17 i praktiken. Efter att jag fick IPTV gick det ner till ca 8 - 9 Mb. Nu ligger det runt 7mb.
Postad 28 januari 2008 - 20:09
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Men där står det ju klart och tydligt precis det du beskriver ,14 Mb/s när du INTE samtidigt tittar på tv och 8 Mb/s när du samtidigt tittar på tv. "Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 6 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 6 Mbit/s). Du får alltså ca 8 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.
Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv.
Postad 28 januari 2008 - 20:36
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hejsan, vad har ni som har telia digitaltv för hastigheter på erat bredband upp och ner ?? Hade innan jag skaffade digitaltvn nästan inget bortfall på det utlovade på mitt 24, nu ligger jag på under 8 ner och under 1 upp är de acceptabelt tycker ni ?? Tyvärr är det ju så det fungerar, men som jag skrev lite längre upp i tråden tycker jag att det är märkligt att de kan få ta betalt för 24Mb när de inte kan leverera det. Ta följande som exempel:
Jag går till en frukthandlare och köper tre kilo bananer. Dessa får jag i en påse som rymmer tre kilo frukt. Jag betalar för tre kilo bananer och går hem nöjd och glad.
Säg nu att jag istället vill köpa tre kilo bananer och två kilo apelsiner. Eftersom frukthandlaren har ont om påsar får jag bara en påse och han måste då ta tillbaka två kilo bananer för att få plats med apelsinerna. Ska jag ändå betala för tre kilo bananer och två kilo apelsiner?
Det sjuka är ju att Telia dessutom tar ut en avgift om du vill gå ner till 8Mb trots att det är det du får i praktiken med dina 24.
Det var en mycket märklig liknelse. För att få liknelsen att stämma får du nog jämföra med en frukthandlare som säljer påsar som rymmer upp till 24 kg valfri frukt för ett fast pris. Eftersom apelsiner har ganska hårt skal kan du också fylla påsen upp till bredden. Men om du skall ha både apelsiner och bananer i samma påse, så kan du bara få i 8 kg apelsiner och 6 kg bananer innan bananerna som ju är mycket mer tryckkänsliga än apelsiner blir mos. Att du skulle få dessa i två olika påsar går ju inte eftersom påsen i liknelsen är kopparkabeln som du ju bara har en utav. Telia levererar ju faktiskt en tjänst där det tydligt står "upp till 24 Mb/s". Trots allt så kan du ju få 14 Mb/s om du stänger av digitalboxen. Skulle du köra med 8 Mb/s kan du ju aldrig få mer än 8 Mb/s oavsett om du har digitalboxen på eller av. Men visst, har man alltid digitalboxen påslagen är det ju ingen större mening med att ha 24 Mb/s tjänsten. Sedan kan man ju diskutera huruvida man skall ta betalt för nedgraderingar eller ej. I takt med att alla data/tele tjänster får lägre och lägre abonnemangsavgifter/minutavgifter måste operatörerna hitta andra sätt att få in pengar. Jag jobbar inom mobiltelefonin, där kunderna nästan uteslutande stirrar sig blinda på minuttaxan istället för att titta på sista raden på fakturan (eller ännu hellre täckning/kvalitet etc). /Andreas
Postad 28 januari 2008 - 20:50
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
KanalPlats 904 är det nån ny kanal som kommer snart( hoppas) ? lilla bilden visar canal plus nått medans info visar Kanal Lokal. Nån som vet något mera.
Postad 28 januari 2008 - 21:00
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag har under 8 oavsett om den är på eller av men telia vägrar förstå de, har läst och förstått att jag inte kan få mer än kanske 7-8 när den är i gång men borde vara skillnad om den är avstängd, men de ksnke herr vet och kan bäast har nån lösning på  får höra med telia om dom kan byta ner mig gratis !
Postad 28 januari 2008 - 21:13
Unregistered4b0a1752
-
Unregistered4b0a1752
-
Rookie
-
5 inlägg
Idag ringde jag till Telia för att säga upp mitt TV-abb, då det går ut om ca 3 månader.
Den trevliga damen på kundtjänst frågade om jag inte ville ha det gratis ett år till istället.
Efter att ha förhört mej om eventuella hakar (det fanns inga) så tackade jag ja till erbjudandet.
Synd bara att det är så usligt stöd för HTPC, så det blir nog ett Boxer (eller CD abb) ändå, och så kör jag Telia IP-tv till extra TV'n.
Postad 28 januari 2008 - 21:39
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag har under 8 oavsett om den är på eller av men telia vägrar förstå de, har läst och förstått att jag inte kan få mer än kanske 7-8 när den är i gång men borde vara skillnad om den är avstängd, men de ksnke herr vet och kan bäast har nån lösning på får höra med telia om dom kan byta ner mig gratis !
Hoppsan, det var till att vara kitslig... Det framgick aldrig i dina svar, förrän nu, att det var när boxen inte var på.
Postad 28 januari 2008 - 21:53
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Sorry ja vet de... därför ja skrev  efter för ja kanske vart otydlig men tycker ni de är ok att betala för 24 när ja aldrig ens kommer nära dom utlovade 14 ??
Postad 28 januari 2008 - 23:15
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Hejsan, vad har ni som har telia digitaltv för hastigheter på erat bredband upp och ner ?? Hade innan jag skaffade digitaltvn nästan inget bortfall på det utlovade på mitt 24, nu ligger jag på under 8 ner och under 1 upp är de acceptabelt tycker ni ?? Tyvärr är det ju så det fungerar, men som jag skrev lite längre upp i tråden tycker jag att det är märkligt att de kan få ta betalt för 24Mb när de inte kan leverera det. Ta följande som exempel:
Jag går till en frukthandlare och köper tre kilo bananer. Dessa får jag i en påse som rymmer tre kilo frukt. Jag betalar för tre kilo bananer och går hem nöjd och glad.
Säg nu att jag istället vill köpa tre kilo bananer och två kilo apelsiner. Eftersom frukthandlaren har ont om påsar får jag bara en påse och han måste då ta tillbaka två kilo bananer för att få plats med apelsinerna. Ska jag ändå betala för tre kilo bananer och två kilo apelsiner?
Det sjuka är ju att Telia dessutom tar ut en avgift om du vill gå ner till 8Mb trots att det är det du får i praktiken med dina 24.
Det var en mycket märklig liknelse.
För att få liknelsen att stämma får du nog jämföra med en frukthandlare som säljer påsar som rymmer upp till 24 kg valfri frukt för ett fast pris. Eftersom apelsiner har ganska hårt skal kan du också fylla påsen upp till bredden. Men om du skall ha både apelsiner och bananer i samma påse, så kan du bara få i 8 kg apelsiner och 6 kg bananer innan bananerna som ju är mycket mer tryckkänsliga än apelsiner blir mos. Att du skulle få dessa i två olika påsar går ju inte eftersom påsen i liknelsen är kopparkabeln som du ju bara har en utav.
Telia levererar ju faktiskt en tjänst där det tydligt står "upp till 24 Mb/s". Trots allt så kan du ju få 14 Mb/s om du stänger av digitalboxen. Skulle du köra med 8 Mb/s kan du ju aldrig få mer än 8 Mb/s oavsett om du har digitalboxen på eller av. Men visst, har man alltid digitalboxen påslagen är det ju ingen större mening med att ha 24 Mb/s tjänsten. Sedan kan man ju diskutera huruvida man skall ta betalt för nedgraderingar eller ej. I takt med att alla data/tele tjänster får lägre och lägre abonnemangsavgifter/minutavgifter måste operatörerna hitta andra sätt att få in pengar. Jag jobbar inom mobiltelefonin, där kunderna nästan uteslutande stirrar sig blinda på minuttaxan istället för att titta på sista raden på fakturan (eller ännu hellre täckning/kvalitet etc).
/Andreas
Nu var ju inte min liknelse tänkt att vara så vetenskapligt korrekt. Det var inte i första hand för att illsustrera de tekniska begränsningarna i bredbandet (som din liknelse beskriver så utomordentligt). Det var menat som en liknelse för vad telia tar betalt för i förhållande till vad de levererar. I det avseendet tycker jag inte att min liknelse är särskilt märklig. Men OK, om vi tar din liknelse istället så säljer telia en påse med 24 kg apelsiner för ett pris (motsv. 24 Mb surftjänst). Sedan erbjuder de dig att köpa 8 kg bananer också till ett annat pris (motsv. TV-tjänsten). För att du ska få med dig de tryckkänsligare bananerna hem måste de plocka ur 10 kg apelsiner ur påsen. Sedan tar de betalt för 24 kg apelsiner + 8 kg bananer i alla fall. Om du vill ändra dig och bara köpa 8 kg apelsiner istället så får du betala en avgift för det. Kontentan är i vilket fall som helst att Telia tar lika mycket betalt för sin 24Mb surftjänst trots att de tar tillbaka ett tiotal Mb och säljer tillbaka denna bandbredd som ett TV abonnemang istället. Du får betala två gånger för samma bandbredd, precis som du fick betala två gånger för samma utrymme i påsen. Det minsta de kan göra är ju åtminstone att erbjuda en avgiftsfri nedgradering till 8 mB i samband med tecknande av TV-abonnemang.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|