Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämplig mjukvaruavkodare för HD-sändningar DVB-T

458 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 June 2006 - 18:44

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Chimen du har pm.

/Martin.

Postad 07 June 2006 - 19:16

samme
  • samme
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Kan rapportera om mina erfarenheter.
Kör en AMD 64 3500+, 512 mb DDR, ATI Radeon 9600XT AGP.
Använder DVBViewer och Cyberlinks PowerDVD7.

Jag kan som väntat inte se HD-kanalen med bra flyt. Hackar på ganska rejält oavsett overlay, vmr7 eller vmr9.

Frågan är om det skulle funka om jag hade ett grafikkort med hårdvarustöd.
T.ex ATI 1600.

Jag kör:
Shuttle P4 3.4 Ghz (Uppklockad till 3.9 så fläktarna är igång ordentligt..)
Radeon AX800XL

DVBviewer + Cyberlink PowerDVD7
DVBSource latency ökad till 1200 ms
VMR7

Desktopupplösning 1280x720

Snittar 50 fps genom hela slingan men det uppstår ett par hack under tv4-delen med Hedman & co, sen tycker jag panoreringarna inte blir jämna utan flyter lite i vågor, antagligen för att jag ökat på latencyn i DVBSource..

Tycker det som gjorde att jag ändå fick hyfsat flyt var valet av VMR7, att jag sänkte desktoppen till 1280x720 ist. för 1360x768 som jag hade förut av ngn anledning (lcd-tv:n klarar ju bara 720p max) och att jag ökade på latencyn lite grann.

Någon som har fler tips?

Har hört att en ny version av CoreAVC ska släppas i dagarna..

Postad 07 June 2006 - 19:56

shiskabob
  • shiskabob
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
OK, har ni lust att hjälpa en novis i sista stunden? :angry: Vad behöver man för att kunna njuta av VM i HD-upplösning? Har en hyfsad burk, P4 3.8 HP, 2GB RAM, ATI x800XT. Har kikat runt lite i forumet och har kommit fram till att jag behöver ett tv-kort som tar in digitala sändningar via marknätet. När det gäller detta så funderar jag på ett FireDTV DVB-T, http://www.dustinhom...odID=5010095317. Kan det vara något?
Sen lär man väl ha en antenn också? Och då antar jag att en vanlig bordsantenn funkar?
Och för att titta tänkte jag använda DVBViewer. Burken är sen kopplad till en Samsung LE-32R51B.

Låter det här som att det skulle kunna funka, eller är jag ute och paddlar kanot utan åror?

Postad 07 June 2006 - 20:14

mgripson
  • mgripson
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Har klippt ut lite från Magnus sida på tystpc.nu

Tråkigt nog så sänder inte Teracom ut HD från Halmstad :angry:

Det jag dock har förstått så krävs det mycket från din burk, framförallt att ditt grafikkort har hårdvaru stöd för H264 decodning.

Tänk på att det som du länkade till var utan CA-modul. Krävs om du vill ta emot Boxers övriga utbud. Krävs inte för VM.

"H.264 codec

Lämpligtvis PowerDVD 7 eller CoreAVC men andra kan säkert funka osså. PWRDVD7 och CoreAVC är testade och funkar på flera datorsetups.

CoreAVC utnyttjar f.n. cpu snarare än grafikkortets prestanda. Kan vara bra att veta...

Man kan testa eller köpa PowerDVD 7 online här http://www.cyberlink.com
och köpa CoreAVC här http://coreavc.corec...g/download.html

Tv-mjukvara med H.264 stöd

Lämpligtvis DVB viewers senaste beta, flera andra mjukvaror kan säkert funka också men DVB viewer har vi testat mot material både från teracom och även satelit H.264. Den som gillar en utmaning kan prova GB-PVR som ev. ska stödja H.264 i medvind och solen i ryggen. Fler och enklare setups dyker garanterat upp framöver!

DVB Viewer kan man köpa online här: http://www.dvbviewer.com/en/index.php

När du loggat in i "members section" så måste du ladda ner och installera:
- "DVB Viewer" (ibland kallad "pro-versionen")
- "DVBViewer Public Beta"
- "DVBViewer Filter" (för H.264-stödet)

Du kan istället för att använda pro-versionen köra med en slimmad version som heter "DVBViewer GE"

Dator med tillräcklig prestanda

Lämpligtvis ett grafikkort med hårdvarustöd för H.264 dekodning och en fet snabb cpu, en bra bit över 3GHz och gärna dual core verkar vara en bra ide. Exakt hårdvaruprestandabehov varierar beroende på massa olika val, allt från val av H.264 codec till rendering mode (Overlay vs VMR) o massa annat. Men hårdvarustödd dekodning av H.264 på grafikkorten bör innebära kort i dessa serier:

- Nvidia 6600GT eller högre (osäker på vad som gäller 6800-serien)
- ATI X1600 eller högre (X1300 har stödet men är kanske för klena) "

Postad 07 June 2006 - 20:53

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
[QUOTE]Jag kör med Eyetv DTT, som är en USB-dongel och har rätt bra mottagarkänslighet i tunern. Programvaran som används till tunern är EyeTV2, som dock inte klarar av att koda av h.264-sändningar, så man får helt enkelt sätta spela in signalen och sedan dra igång VLC och spela upp filen där inspelningen hamnar.[QUOTE]

Hej grand master,

Det där var intressant ! Jag funderar själv på att skaffa en Eyetv 610 för kabel, men har tvekat då den uppenbarligen inte heller kan ta emot h.264-sändningar. Som jag misstänkte men inte var helt säker på så ligger det alltså i programvaran EyeTV 2; den kan inte koda av h.264.

Har själv en PowerMac G5 dual 1.8 GHz G5, o bor i bostadsrätt där det finns Comhem kabelTV. Lär väl dröja till vintern innan Comhem till sist kommer igång med HDTV, men det är tyvärr enda alternativet så som jag bor nu.

Thomas

Postad 07 June 2006 - 20:58

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Jag har som flera andra oxå skrivit problem med att det hackar efter ett par sekunder och sen startar igen, imorrn skall jag testa med ett GT6600 och se om det hjälper...

Har idag:

AMD64 3200+
512mb ddr
ti4400 :angry:

Så det kanske blir drägligt iaf.... Frågan är om man måste kasta in mer ram...

Postad 07 June 2006 - 21:12

JDAB
  • JDAB
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har problem med DVB Viewer. Den får häng och stänger ner sig när man kör HD kanalerna. (klassiska "klicka här för att skicka till microsoft" typen av fel)

Min spec: Athlon 3200+ Gforce 6150 (moderkort med HD tv multimedia guckelimuck) 1 GB ram
Kör Windows MCE, och nu DVB viewer. Har lite olika codecs inne, men bland annat k-lite och nvidias skit.

Har installerat DVBs .H264 viewer filter (verkar inte göra mycket skilnad)

Vad gör jag fel.
Ibland så får jag det att funka så pass att jag hör ljud ett tag men annars så hänger det sig mest.

Super tacksam för svar. :angry:

//JB

Postad 07 June 2006 - 21:24

JDAB
  • JDAB
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
FICK BILD! Laddade ner PDVD7 trial men får inte hårdvarustöd uppenbarligen eftersom min dator gråter och imiterar dia projektor på HD kanalen.

Hjälp mig o ni erfarna med tur och insikt. Vad kan jag göra för att lösa detta?

Tacksam för svar
JB

Postad 07 June 2006 - 21:25

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Undrar om detta kan vara en lösning för oss alla som fortfarande har problem, kommer tydligen att släppas imorgon.

We only have one major directshow bug atm and it is related to only 'some' DVBViewer users and might not be CoreAVC at all.

This is the hardest one to fix as it is only related to 'live' streams in the UK and since none of our devs are from there... we'll you get the picture. We will try our best to get it taken care of.... but because of it we will not release it till tomorrow now.

Here is the current changelog:

Version 1.1.0.3 (20060607)
- Add: MBAFF added to CoreAVC Professional Edition
- Add: PAFF frames in MBAFF
- Add: Haali Media Splitter with full MPEG TS stream support
- Add: Deblocking options
- Add: Software deinterlacing options
- Add: Double frame mode option
- Add: Can accept RAW unformatted ES streams
- Fix: TS Aspect Ratio resize bug fixed
- Fix: Green screen and Artifacts bug fixed
- Fix: Video skipping fixed
- Fix: Audio skipping fixed
- Fix: Various Bugs from the bugtracker

Detta är alltså verison 1.1 av CoreAVC

Redigerat av skalle2, 07 June 2006 - 21:26.

Postad 07 June 2006 - 22:03

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
nu börjar det äntligen rulla på 36fps genom hela slingan ca 70% cpu-load vmr7 verkar hålla en stabilare fps än vmr9

Redigerat av stinger32, 07 June 2006 - 22:08.

Postad 07 June 2006 - 22:09

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Har problem med DVB Viewer. Den får häng och stänger ner sig när man kör HD kanalerna. (klassiska "klicka här för att skicka till microsoft" typen av fel)

Min spec: Athlon 3200+ Gforce 6150 (moderkort med HD tv multimedia guckelimuck) 1 GB ram
Kör Windows MCE, och nu DVB viewer. Har lite olika codecs inne, men bland annat k-lite och nvidias skit.

Har installerat DVBs .H264 viewer filter (verkar inte göra mycket skilnad)

Vad gör jag fel.
Ibland så får jag det att funka så pass att jag hör ljud ett tag men annars så hänger det sig mest.

Super tacksam för svar. :angry:

//JB

<{POST_SNAPBACK}>

Testa men coreAVC...den skall funka bra till Dvbviewer coreAVC

Kostar visserligen nån krona men det kan det vara värt.

Postad 07 June 2006 - 22:18

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
klämde ut 2-3 fps till vad har ni för hårdvara och hur många fps får ni?

Redigerat av stinger32, 07 June 2006 - 22:19.

Postad 07 June 2006 - 22:28

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0

Undrar om detta kan vara en lösning för oss alla som fortfarande har problem, kommer tydligen att släppas imorgon.

We only have one major directshow bug atm and it is related to only 'some' DVBViewer users and might not be CoreAVC at all.

This is the hardest one to fix as it is only related to 'live' streams in the UK and since none of our devs are from there... we'll you get the picture. We will try our best to get it taken care of.... but because of it we will not release it till tomorrow now.

Here is the current changelog:

Version 1.1.0.3 (20060607)
- Add: MBAFF added to CoreAVC Professional Edition
- Add: PAFF frames in MBAFF
- Add: Haali Media Splitter with full MPEG TS stream support
- Add: Deblocking options
- Add: Software deinterlacing options
- Add: Double frame mode option
- Add: Can accept RAW unformatted ES streams
- Fix: TS Aspect Ratio resize bug fixed
- Fix: Green screen and Artifacts bug fixed
- Fix: Video skipping fixed
- Fix: Audio skipping fixed
- Fix: Various Bugs from the bugtracker

Detta är alltså verison 1.1 av CoreAVC

<{POST_SNAPBACK}>

hoppas att det gör susen - 1.1 alltså.
köpte proversionen som skall stödja SMP. Hur vet man det? (Ja, som det är nu så kraschar dvbviewer så fort jag har coreavc valt.) I egenskaper i menyn för coreavc så står det inget om smp.
(sitter med 2x242opterons, och hoppades det skulle hjälpa lite...tji fick man ;-) )

Postad 07 June 2006 - 22:30

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
En liten fråga bara varför envisas ni med att använda coreavc? powerdvd fungerar tusen gånger bättre

Postad 07 June 2006 - 22:39

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Efter mycket pulande kan jag bara säga att nu borde jag ge upp.
Har insett att min burk inte orkar med helt enkelt... :blink:

Ni som sitter på Athlon 64 3200+ och liknande - det är ingen idé. Glöm det.

Jag klockade min till buss från 200 -> 240 MHz och visst flyter det på bättre då,
men ändå långt ifrån tillfredsställande och dessutom börjar jag få grafikproblem och det blir lite ostabilt.

Tittade till och med på vad en 4200+ x2 skulle kosta, men detär väl inte värt pengarna. ;)
(Tycker nog inte tjejen iaf, eftersom burken inte är mer än fem månader...)

Apropå hårdvaruaccelerering i grafikkortet. Det verkar suga purjo lång väg. :angry:
Jag får bästa prestanda med CoreAVC iaf. PowerDVD7 trial är klart sämre på min burk.
(Har ett Geforce 6600 PCI-e)

Faan. Det känns som om det är så nära, men ändå så långt borta.
Bilden blir ju grym med HDTV, helt klart. Hade suttit riktigt fint på projjen...

Postad 07 June 2006 - 22:40

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Vilken version av DVBViewer är det man ska ha och hur hittar man den. På http://www.dvbviewer.com/ finns ju bara en "Technisat Edition" som bara verkar klara DVB-S.

Går det inte att få MCE2005 att med hjälp av lämplig codec spela H.264 material. Var i MCE gör man såna inställningar?

Redigerat av Snurrbo, 07 June 2006 - 22:42.

Postad 07 June 2006 - 22:41

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

En liten fråga bara varför envisas ni med att använda coreavc? powerdvd fungerar tusen gånger bättre

<{POST_SNAPBACK}>

JAg kör just nu med powerdvd och det funkar inget vidare för mig. Tänkte om detta kunde vara lösningen

Postad 07 June 2006 - 22:42

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
vad har du för hårdvara och hur många fps får du?

Postad 07 June 2006 - 22:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vilken version av DVBViewer är det man ska ha och hur hittar man den. På http://www.dvbviewer.com/ finns ju bara en "Technisat Edition" som bara verkar klara DVB-S.

Går det inte att få MCE2005 att med hjälp av lämplig codec spela H.264 material. Var i MCE gör man såna inställningar?

<{POST_SNAPBACK}>

det tog ett tag innan jag förstod att man ska gå till fliken channel list och högerklicka på bakgrunden, då kan du välja "terrestrial".

Sedan måste du stänga setupen och öppna den igen, då ska den komma ihåg att du valt terrestrial.

Postad 07 June 2006 - 23:08

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Många verkar vara nära men varför inte låta två datorer göra jobbet istället för en?
Vet inte hur server applikationen hanterar H264 strömmar, men kanske det går. Den klara av att streama flera kanaler samtidigt så varför inte?
Gav detta tips i en annan tråd här:

Hej!
Lite avis på er som kan testa HDTV men jag följer trådarna här med stort intresse. (Inga mark -sändningar här i Övik och DVB-S2 kort finns inte ännu)
Ok, förstår äatt det kräver en hel del CPU kraft. (Också läst detta på DVBViewers forum) Ett förslag är att om någon har fler datorer tillgängliga över ett nätverk så kör med server och klient. Gör man detta på vanlig MPEG2 mottagning så sjunker CPU belastningen en hel del. Utnyttja DVBServer.exe som följer med i betan 3.4.10.XX (fungerar bättre och framförallt med de senaste betorna) OBS! kör inte både server och klient på samma maskin - då ökar istället CPU belastningen. Har ingen aning om detta fungerar med det kan väl vara värt ett försök? Finns en del info om server klient i tråden om DVBViewer här.

Ps. Om någon vill ha lite tips om inställningarna i DVBViewern så har jag gort en liten guide här (Jag har inte lagt ner särskilt mycket tid på den men något kanske är användbart där)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 07 June 2006 - 23:13.

Postad 07 June 2006 - 23:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Många verkar vara nära men varför inte låta två datorer göra jobbet istället för en?
Vet inte hur server applikationen hanterar H264 strömmar, men kanske det går. Den klara av att streama flera kanaler samtidigt så varför inte?
Gav detta tips i en annan tråd här:

Servern har säkert inga problem att ta emot och streama h264, servern gör ju ingen som helst avkodning utan skickar bara allt vidare, det handlar mer om nätbandbredd än om datorprestanda.

Kollade hur mycket prestanda det gick åt i dvbviewerservern med 3 klienter med olika kanaler igång samtidigt.
Servern har 2st P3 500mhz 1 gig ram Gbnätverk.

Cpu 28%
Nät 40mbit/s
Minnesåtgång till OS och server 286mb

Retar mej fruktansvärt att det inte sänds ut en HDkanal där jag bor.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 07 June 2006 - 23:23.

Postad 07 June 2006 - 23:22

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

vad har du för hårdvara och hur många fps får du?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har AMD x2 4400+, 2GB ram, 7800GTX. Ligger på ca 23 FPS hela tiden. Kör just nu med powerdvd7 och WMR7. Ser ut som en slideshow i Powerpoint

Postad 07 June 2006 - 23:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag har AMD x2 4400+, 2GB ram, 7800GTX. Ligger på ca 23 FPS hela tiden. Kör just nu med powerdvd7 och WMR7. Ser ut som en slideshow i Powerpoint

Varför inte använda VMR9, i min så laggar sdtv så fort jag testar vmr7

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 07 June 2006 - 23:25.

Postad 07 June 2006 - 23:26

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Varför inte använda VMR9, i min så laggar sdtv så fort jag testar vmr7

<{POST_SNAPBACK}>

Använder jag VMR9 så sjunker FPS:en till ca 13 hela tiden

Postad 07 June 2006 - 23:45

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Körde precis igång kanalen igen, utan att ha gjort nånting så hoppade jag upp i 50 FPS och allt flöt på helt underbart! Frågade inte mig vad jag gjorde :angry: Kör fortfarande med powerdvd7 och VMR7

Postad 07 June 2006 - 23:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Körde precis igång kanalen igen, utan att ha gjort nånting så hoppade jag upp i 50 FPS och allt flöt på helt underbart! Frågade inte mig vad jag gjorde smile.gif Kör fortfarande med powerdvd7 och VMR7

Windowssjukdom kanske :blink: ;) Omstart löser problemen ett tag iaf :angry:

Postad 07 June 2006 - 23:59

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Körde precis igång kanalen igen, utan att ha gjort nånting så hoppade jag upp i 50 FPS och allt flöt på helt underbart! Frågade inte mig vad jag gjorde smile.gif Kör fortfarande med powerdvd7 och VMR7

Windowssjukdom kanske :blink: ;) Omstart löser problemen ett tag iaf :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar ha varit nåt sånt, för efter 5 minuter blev det likadant som förrut igen.....

Postad 08 June 2006 - 00:11

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

det tog ett tag innan jag förstod att man ska gå till fliken channel list och högerklicka på bakgrunden, då kan du välja "terrestrial".

Sedan måste du stänga setupen och öppna den igen, då ska den komma ihåg att du valt terrestrial.

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar inte på den DVBViewer som finns för nedladdning på hemsidan.

Postad 08 June 2006 - 01:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

okej, du måste börja med att välja device under options->directx->current device. När du ändrat den till ditt dvb-t-kort fungerar det nog bättre.

Postad 08 June 2006 - 07:15

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Har insett att min burk inte orkar med helt enkelt...   :blink:

Jag klockade min till buss från 200 -> 240 MHz och visst flyter det på bättre då,
men ändå långt ifrån tillfredsställande och dessutom börjar jag få grafikproblem och det blir lite ostabilt.

Tittade till och med på vad en 4200+ x2 skulle kosta, men detär väl inte värt pengarna. ;)
(Tycker nog inte tjejen iaf, eftersom burken inte är mer än fem månader...)

Apropå hårdvaruaccelerering i grafikkortet. Det verkar suga purjo lång väg.  :angry:
Jag får bästa prestanda med CoreAVC iaf. PowerDVD7 trial är klart sämre på min burk.

Faan. Det känns som om det är så nära, men ändå så långt borta.
Bilden blir ju grym med HDTV, helt klart. Hade suttit riktigt fint på projjen...

<{POST_SNAPBACK}>

Inte så konstigt att du inte får hårdvaruacceleration att funka... 6600 stödjer inte H.264/Dxva. Minimum är 6600GT.

En single core 3200+ lär verkligen inte räcka ihop med ett grafikkort utan hårdvarustödd H.264-dekodning.

Tyvärr...

Redigerat av Magnus Thomé, 08 June 2006 - 07:17.

Postad 08 June 2006 - 07:36

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nu lägger även jag mig i diskusionen!

Satt hela kvällen igår och försökte med alla era tips, fick som så många andra en fin men
väldigt hackande bild. Känns lite frustrerande att jag köpte ett GF 6800 för två veckor sedan,
tror det är där min sko klämmer...! =(

Datorn spinner på fint får mellan 30-50% på CPU, Hur kollar ni vilken fps ni har i DVBviewer??

Postad 08 June 2006 - 07:49

Monkey Business
  • Monkey Business
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Inte så konstigt att du inte får hårdvaruacceleration att funka... 6600 stödjer inte H.264/Dxva. Minimum är 6600GT.

En single core 3200+ lär verkligen inte räcka ihop med ett grafikkort utan hårdvarustödd H.264-dekodning.

Tyvärr...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag kan se på Nvidias hemsida Nvida PureVideo så borde alla 6000 kort fungera med HD h.264 material utom 6800 då.

Tex så stöds 6600 samt 6150 som tidigare blivit diskuterade i tråden, eller har jag helt fel?

Postad 08 June 2006 - 08:21

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Riktigt, enligt länken ovan har 6600 hårdvarustöd för h.264-avkodning.

Alla ni som säger att ni inte får hårdvarustödet (DXVA) för Nvidias GPU:er att fungera, har ni sett till att DXVA verkligen är aktiverat i PowerDVD h.264-dekodern? Detta kan kontrolleras med exempelvis Graphedit. Att ni har PureVideo installerat förutsätter jag.

Redigerat av Unregistered9477a2a6, 08 June 2006 - 08:24.

Postad 08 June 2006 - 08:36

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

okej, du måste börja med att välja device under options->directx->current device. När du ändrat den till ditt dvb-t-kort fungerar det nog bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar som att programmet inte stöder så många olika kort. Mitt finns inte i listan över kort på deras hemsida.

Finns det inte nån annan programvara som kan göra samma sak? I MCE får jag bara ljud på HD-kanalen.

Postad 08 June 2006 - 08:41

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar som att programmet inte stöder så många olika kort. Mitt finns inte i listan över kort på deras hemsida.

Finns det inte nån annan programvara som kan göra samma sak? I MCE får jag bara ljud på HD-kanalen.

<{POST_SNAPBACK}>

MCE klarar inte av att visa HD-kanaler.
Just nu är det bara BVBviewer som funkar och den funkar med
DVB-kort som inte finns med på deras lista. Jag har t.o.m testat en 'Dongel'
D.v.s. USB-TV :-D

Igentligen (ursäkta Magnus) :-) så är inte problemet så mycket vilket DVB-T kort man använder.
Problemet är att det går åt så &%¤&%¤ mkt CPU kraft för att få flyt i strömmen.
Just nu är mjukvarudekodningen bästa valet jämfört med hårdvaruACC.

En omogen miljö är var det är och det vet vi alla om, det kommer förändras rätt snabbt
med nya program och nya TV-kort som har inbyggt HårdvaruACC. Men just nu i h.264-vaggan så är det et rent teknikprojekt för oss alla. D.v.s. räkna inte med att det skall fungera 'Out-Of-The-Box'

Men spännade e det

Postad 08 June 2006 - 08:50

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Behöver hjälp att få igång budgetlösning för HD-kanalen...

Exakt vad heter de codecs/filter för PowerDVD och CoreAvc som man ska använda för att få det att fungera? Skulle gärna vilja veta vilka CLSID de har i Windows-registret. Anledningen är att jag sitter med den billiga USB-dongeln från MSI som nämnts tidigare och har förhoppningar om att få det att fungera med den medföljande programvaran Presto PVR. Vet inte om den funkar med DVB Viewer eller inte, kunde inte hitta den på listan över TV-kort som stöds.

För den som också har ett MSI-kort och har tid att experimentera har jag kommit fram till följande:
- Den codec som används är C:\Program Files\Common Files\NewSoft\NSM2VDec.ax
- I katalogen där Presto är installerat finns en fil som heter ChangeFilterMerit.ini som innehåller en referens till codecens CLSID i Windowsregistret.
- Det finns också en fil som heter ChangeFilterMerit.exe som rimligtvis borde ha något att göra med att få inställningarna i .ini-filen att slå igenom.

Något av följande borde alltså vara möjligt för att byta codec:
- Ändra i .ini-filen så att man går mot PowerDVD/CoreAvc
- Peka om i registret så att Newsofts codec i själva verket pekar på PowerDVD/CoreAvc på disk
- Byta namn på .ax-filen för PowerDVD/CoreAvc och skriva över NewSofts egen codec

Postad 08 June 2006 - 08:54

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Behöver hjälp att få igång budgetlösning för HD-kanalen...

Exakt vad heter de codecs/filter för PowerDVD och CoreAvc som man ska använda för att få det att fungera? Skulle gärna vilja veta vilka CLSID de har i Windows-registret. Anledningen är att jag sitter med den billiga USB-dongeln från MSI som nämnts tidigare och har förhoppningar om att få det att fungera med den medföljande programvaran Presto PVR. Vet inte om den funkar med DVB Viewer eller inte, kunde inte hitta den på listan över TV-kort som stöds.

För den som också har ett MSI-kort och har tid att experimentera har jag kommit fram till följande:
- Den codec som används är C:\Program Files\Common Files\NewSoft\NSM2VDec.ax
- I katalogen där Presto är installerat finns en fil som heter ChangeFilterMerit.ini som innehåller en referens till codecens CLSID i Windowsregistret.
- Det finns också en fil som heter ChangeFilterMerit.exe som rimligtvis borde ha något att göra med att få inställningarna i .ini-filen att slå igenom.

Något av följande borde alltså vara möjligt för att byta codec:
- Ändra i .ini-filen så att man går mot PowerDVD/CoreAvc
- Peka om i registret så att Newsofts codec i själva verket pekar på PowerDVD/CoreAvc på disk
- Byta namn på .ax-filen för PowerDVD/CoreAvc och skriva över NewSofts egen codec

<{POST_SNAPBACK}>

Nix. Kommer inte att fungera.

Jag har denna dongel och kör via DVBviewer+PowerDVD 7 Trial och det fungerar bra om man bortser ifrån
att jag har för lite 'pullver' i maskinen. Alltså köp DVBviewe men använd 'GE' versionen med DVBfiler 2.8.0. Allt detta laddar du hem ifrån deras medlemssida (Du får lösenord när du betalt)
:angry:

Postad 08 June 2006 - 09:03

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Jag har denna dongel och kör via DVBviewer+PowerDVD 7 Trial och det fungerar bra om man bortser ifrån
att jag har för lite 'pullver' i maskinen. Alltså köp DVBviewe men använd 'GE' versionen med DVBfiler 2.8.0. Allt detta laddar du hem ifrån deras medlemssida (Du får lösenord när du betalt)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, det var ju tråkigt, men vad är anledningen till att det inte skulle kunna gå att få att fungera?

Vilken hårdvara har du? Inte för att DVB Viewer är dyrt, men det känns onödigt att lägga ut pengar om man inte kommer kunna ha någon nytta av det...

Postad 08 June 2006 - 09:13

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, det var ju tråkigt, men vad är anledningen till att det inte skulle kunna gå att få att fungera?

Vilken hårdvara har du? Inte för att DVB Viewer är dyrt, men det känns onödigt att lägga ut pengar om man inte kommer kunna ha någon nytta av det...

<{POST_SNAPBACK}>

Just nu kör jag på en 3.0 HT och det funkar men har ett uselt grafikkort men om jag överklockar grafikkortet så blir det 'nästan' ok så ett bättre grafikkort med mer igenomströmning borde ge ett bättre resultat. CPU-lasten ligger mellan 50-90%. Dock som vi alla vet är det flera saker i en dator som skall vara av högsta klass (bussar ...minnne...e.t.c.) i min test-setup ser jag att man måste ha mer än 512 mb minne. Jag kör även 'unchange' istället för VMR7.

PVr-programvaran till MSI är inte gjord för detta endamålet även om dom säger att man skall kunna klara en MPEG2-ström typ CD HD MORE. Dock är flåset på denna kanal ca 17,5 mb i sek vilket kräver en hel del 'tänk' vid programering av mjukvaran. Inte för att DVBviewer är super och inte dom befintliga Codecs'arna heller. Som jag sa tidigare...detta är i sin 'vagga' ta det för vad det är. Är du sorrik och har dryga 20k över så visst. Köp en rakkarbajsarPC så får du se VM-HDTV ryckfri. Men är det värt det?

MVH

Postad 08 June 2006 - 09:14

samme
  • samme
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har fått hyfsat bra flyt som jag skrivit om tidigare men jag är ändå på vippen att gå och inhandla ett nvidia kort med h264 stöd för att vara "safe"

Min fråga är, har NÅGON här upplevt en markant förbättring med ett sådant kort med DVBViewer+PowerDVD7+DxVA iklickat????

Har en p4 3.4 HT uppklockad till 3.9

Redigerat av samme, 08 June 2006 - 09:18.

Postad 08 June 2006 - 09:21

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Har fått hyfsat bra flyt som jag skrivit om tidigare men jag är ändå på vippen att gå och inhandla ett nvidia kort med h264 stöd för att vara "safe"

Min fråga är, har NÅGON här upplevt en markant förbättring med ett sådant kort med DVBViewer+PowerDVD7+DxVA iklickat????

Har en p4 3.4 HT uppklockade till 3.9

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är jag på hugget ;)
Våran HDTV-Guru (Magnus, Alias AnitiStädKungen) :blink:
Har som en del andra konstaterat att Mjukvaruavkodningen är bättre överlag än
dom Hårdvarustöd som finns på en hel del kort från 6600GT upp till Xl18.....e.t.c.
Detta tycker jag tyder på att även korten är omogna. Min vy av det hela för att lyckas bäst
är precis det Magnus skriver...en 'stordator' med mjuvaruavkodning.
Läs gärna på TystPc.nu vad han skriver.

PS: Glöm inte att solen kommer skina UTE i helgen

Postad 08 June 2006 - 09:21

Unregisteredb0b4b564
  • Unregisteredb0b4b564
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
En fråga angående dvbviewer, fungerar det att köra hd-kanalen direkt i dvbviewer eller måste man köra timeshift och köra den i tsplayer ?

Jag har coreavc, samt par codecs till

Postad 08 June 2006 - 09:22

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Här är lite av mina resultat så här långt. Jag har följande hård- och mjukvara:

AMD X2 4200+ @2500Mhz (10x250Mhz)
2GB RAM (@500Mhz)
Asus Geforce 7600GT 256Mb (@623/830Mhz)
FireDTV-T
Windows XP SP2
DVBViewer senaste betan och GE
VMR9
Upplösning 1360x768@50Hz
Powerdvd7 Trial
CoreAVC 1.0 Pro

Köpte grafikkortet enbart för att få h.264-avkodningshjälp men måste säga att jag är riktigt besviken. Visst avlastar det cpun rejält (se bilder nedan) men bilden är småhackig. Det känns helt enkelt som om grafikkortet tar på sig mer att göra än vad det orkar med. Är det någon som lyckats få riktigt mjuk och fin bild med hårdvaruavkodningen påslagen? Vilket grafikkort, codec och overlay/VMR7/VMR9 kör ni med isåfall?

Med CoreAVC är bilden perfekt och mjuk men då får datorn jobba rejält som synes på bilden nedan och det känns inte som det finns speciellt mycket marginal till när det är mycket rörelser i bilden. Fungerar det verkligen prickfritt på din otrimmade(?) X2 3800+ Magnus? Det verkar konstigt när min precis orkar med och går i 500Mhz mer per core. Men jag är iof väldigt kräsen när det gäller hack och liknande :angry:

Det skumma är att hårdvaruhjälpen fungerar perfekt när jag kör dom tyngsta filmsnuttarna (trailers t.ex) i 1080p nu när jag tänker efter, ska dubbelkolla det när jag kommer hem. Så frågan är isåfall vad som skiljer rent avkodningsmässigt på livetv och de filmerna när det gäller hårdvaruavkodningen på grafikkortet.

Vi får se nu när coreavc 1.1 släpps när som helst om den får ner cpulasten ytterligare lite, annars borde iallafall den här setupen fungera fint under vm hoppas jag.

Cpulast under testsändningen med CoreAVC 1.0 Pro resp. Cyberlink med DXVA:

Bifogad fil(er)

Postad 08 June 2006 - 09:36

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Tyvärr...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag kan se på Nvidias hemsida Nvida PureVideo så borde alla 6000 kort fungera med HD h.264 material utom 6800 då.

Tex så stöds 6600 samt 6150 som tidigare blivit diskuterade i tråden, eller har jag helt fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Ooops! Såg det nu :blink: :angry:

Postad 08 June 2006 - 09:57

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0

Har insett att min burk inte orkar med helt enkelt...  :blink:

......
Apropå hårdvaruaccelerering i grafikkortet. Det verkar suga purjo lång väg.  :angry:
......

<{POST_SNAPBACK}>

Fick du ned rätt version av PowerDVD trial?
PowerDVD_Trial.exe is 34032693 bytes long and has file version 4.0.100.1190.
(still file version 1.7.0.1626 though).

Download.com länkar till fel version om du tar default download.
Ta alternativ källan så får du senaste versionen med nvidia HW acc.
kräver 91.28 av nvidia drivers.

- B

Postad 08 June 2006 - 10:02

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
[quote name='Magnus Thomé' date='Jun 8 2006, 09:15 ']
[quote name='MultiMike' date='Jun 7 2006, 23:39 ']Efter mycket pulande kan jag bara säga att nu borde jag ge upp.
Har insett att min burk inte orkar med helt enkelt... :angry:

Tyvärr...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

minimum är faktiskt 6200 korten för 500sek, de har HW accellerering av H264.

- B

Postad 08 June 2006 - 11:09

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej

Jag har precis som flera andra här den billiga MSI mottagaren (MSI - Mycom). Jag bor i Solna och har 12 km till Nackamasten. Datorn står bredvid ett fönster som vätter i riktning mot masten. Ställer jag antennen i fönstret eller tom utanför fönstret så får jag max 50% signal. Jag tycker detta är riktigt uselt och bilden hackar och visar kraftiga fel. Jag var därför och köpte en inomhus antenn i helgen och tänkte att det kan måste väl räcka med en enkel antenn. Jag hamnade på OnOff och köpte en OneForAll SV 9320 (länk). Jag säger bara; vilken skit!!! Mottagningen var tom sämre än MSIs lilla antennen som följde med i paketet. :angry:

Jag lämnade naturligtvis tillbaka den och skaffade en annan på El-giganten. Jag hade väl inte för stora förhoppningar om den heller. Men som killen på Gigantos sa "du har ju alltid öppet köp" så jag köpte den eftersom jag inte hann leta rätt på något annat. En Hama antenn som visade sig vara rena skiten den också(länk.

Så gott folk, vad ska jag ha för antenn? Jag har lte träd strax utanför fönstret men det ska väl inte ta död på signalen så himla mycket? Ska man skaffa sig en Mira på Kjell.com eller har ni något annat förslag?

En annan fråga. Har ni fått den lilla fjärren att fungera? Inte fungerara den rakt av iaf. Jag har inte provat så mycket iofs. Det kommer en massa blöjbyten i vägen hela tiden :blink:

Hur har ni det med drivrutinen? Jag kan inte köra DVBViewer t.ex för då krashar hela datorn. Jag tycker drivrutinerna är väldigt buggiga. Vad har ni för erfarenheter?

Ett litet tips till dom som håller på att labba (med Linux t.ex) är att video id:et är 609! Jag fick inte fram detta till en början.

mvh
Stefan Bäckman

OFFTOPIC: När jag lämnade tillbaka den första antennen på OnOff i Täby så tog säljaren emot den och, utan att ens titta i kartongen, ställde upp den i hyllan igen. Får man ens gör så? Jag trodde jag hade sett det mesta men detta tog priset. Samtidigt som han ställde upp den erkände han också att dom fått tillbaka ett antal sådana antenner pga dålig mottagning. Jisses, det var nog sista gången som jag köpte något på OnOff.

Postad 08 June 2006 - 11:30

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Jag kör med just den OneForAll SV 9320 inköpt på Mycom för ca 250kr och ställde upp den utan att ens försöka ställa in den och jag har en konstant signalstyrka på 98% i dvbviewer så det verkar inte vara något fel på den antennen iallafall vid bra mottagningsförhållanden. Jag bor i Sundbyberg (i lägenhet högt upp) och har nog ganska fri sikt mot nackamasten.

Apropå DVBviewer så är det 100% stabilt på min dator. Har bara kört det i ett par veckor men har inte haft en enda krasch så det är riktigt stabilt för mig. Dock har jag jätteproblem med mediaportal som är stabilt för andra så det verkar vara väldigt individuellt och beroende på vad man har för hårdvara.

PS. Har dom förresten släckt ner testkanalen nu sedan någon timme på nackamasten? Har 0% i mottagning på den kanalen men 98% på dom andra sedan kl 11 ungefär.

EDIT: Kl 12.45, nu är dom igång igen.

Redigerat av blackburn_, 08 June 2006 - 11:49.

Postad 08 June 2006 - 12:00

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Jag köpte en liten inomhusantenn på Clas Ohlson igår. Mottagningen på den var lika eller sämre än när jag hade en elkabel i gardinen som antenn. Nu ska jag byta till en stor######bamseuteantenn istället.

Postad 08 June 2006 - 12:01

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag har precis som flera andra här den billiga MSI mottagaren (MSI - Mycom). Jag bor i Solna och har 12 km till Nackamasten. Datorn står bredvid ett fönster som vätter i riktning mot masten. Ställer jag antennen i fönstret eller tom utanför fönstret så får jag max 50% signal. Jag tycker detta är riktigt uselt och bilden hackar och visar kraftiga fel. Jag var därför och köpte en inomhus antenn i helgen och tänkte att det kan måste väl räcka med en enkel antenn. Jag hamnade på OnOff och köpte en OneForAll SV 9320 (länk). Jag säger bara; vilken skit!!! Mottagningen var tom sämre än MSIs lilla antennen som följde med i paketet.  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Även jag bor i Solna, ganska högt upp i huset, men jag har inte möjlighet att ställa antennen med riktning mot nackamasten.

När jag köpte mitt TV-kort, ett Asus P7131 Dual så köpte jag samtidigt en antenn, samma OneForAll som du, ANT 9320, utan att veta att det följde med en enkel liten antenn med TV-kortet. I vilket fall så kan jag bara hålla med dig om att OneForAll-antennen är skräp, jag får bättre signalkvalitet med den enkla "spröt"-antennen som följde med Asus-kortet!

Jag får till ungefär 30-35% signalkvalitet med "spröt"-antennen, och jag funderar på att köpa en Televés Mira, även om det svider att lägga 650:-. Signalkvalitet mäter jag med ScanChannelsBDA, men är tacksam för tips på andra program. Metodik för att använda ScanChannelsBDA finns i mitt inlägg med nummer 366 här: guide för att testa signalkvalitet på DVB-T

Redigerat av cave, 08 June 2006 - 12:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.