Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - Sony Xperia Z **

713 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia Z C6603 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 7,22 (92) 9 792:-

#151

Postad 14 februari 2013 - 11:25

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Någon som vet om alla telefoner kommer med sonys headset MH-EX300AP? CDON påstår ju att man får de hos dem iaf och på nätet står de på flera ställen att dem kommer i paket?

Jag är väldigt övertygad om att det är std. headsetet som följer med Z´an oavsett vart i Sverige du köper den.

#152

Postad 14 februari 2013 - 11:29

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Woohoo :)

#153

Postad 14 februari 2013 - 11:37

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 1

http://www.youtube.com/watch?v=0Vj9VQSj1GE

Tråkigt med nergraderingen från Sony Xperia S (kameran)

Bör avlyssnas med en högtalare...

Nokia 920:

http://www.youtube.com/watch?v=WtxUHNaNTCM


Någon som har tips på jämförelsevideo mellan skärmarna Xperia Z mot någon annan ny telefon?


Amatör!!! HDR används ALDRIG nattetid. Det skall användas dagtid och i MOTLJUS :)

Edit: den gula tinten kan säkert justeras via mjukvaruuppdatering

Redigerat av Unregistered1193, 14 februari 2013 - 11:41.


#154

Postad 14 februari 2013 - 12:00

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Headsetet ingår i ALLA Xperia Z-paket. Det som nästan alltid ingår är laddstativet men det får man kolla med respektive återförsäljare, det ingår t ex INTE om man köper direkt från Telenor.
Högtalaren, SRS-BTV5, ingår om man förbokar på Sonys Xperia Store (dock endast de 100 första förbokningarna) samt om man bokar hos CDON.

#155

Postad 14 februari 2013 - 12:02

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0
Comviq har bra Fastpris-abbonemang: 385.-/mån. Jävligt bra pris.

http://webbutik.comv...iptionType=post

tyvärr visar de fronten på en ZL, det har jag bett de ändra! :9

Redigerat av Unregistered1193, 14 februari 2013 - 12:02.


#156

Postad 14 februari 2013 - 12:16

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Comviq har bra Fastpris-abbonemang: 385.-/mån. Jävligt bra pris.


Är inte comviq o tele2 samma bolag och hör till kinneviks gruppen? Varför olika abonnemang isf? Vad har jag missat?

Bra pris iaf men konstigt att de står 5-6 veckor leveranstid, borde väll va typ 3?

Redigerat av Keepan, 14 februari 2013 - 12:17.


#157

Postad 14 februari 2013 - 12:16

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Headsetet ingår i ALLA Xperia Z-paket. Det som nästan alltid ingår är laddstativet men det får man kolla med respektive återförsäljare, det ingår t ex INTE om man köper direkt från Telenor.
Högtalaren, SRS-BTV5, ingår om man förbokar på Sonys Xperia Store (dock endast de 100 första förbokningarna) samt om man bokar hos CDON.

Och Tele2, så länge lagret räcker.

#158

Postad 14 februari 2013 - 12:42

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

tyvärr visar de fronten på en ZL, det har jag bett de ändra! :9

Endast på den vita. ;) Eller så har dom hunnit ändra.

EDIT: Vet inte om det redan är någon som länkat till Mobils test men här är det.

Redigerat av BrittBastard, 14 februari 2013 - 14:02.


#159

Postad 14 februari 2013 - 14:14

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0
Sjukt skönt droptest:

http://youtu.be/WpKyMn2jSSM B)

Redigerat av Unregistered1193, 14 februari 2013 - 14:17.


#160

Postad 14 februari 2013 - 15:54

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Auxvoice, 27 februari 2013 - 20:51.


#161

Postad 14 februari 2013 - 18:34

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Kan du förtydliga ser skit ut?
Ser ut som autofokus har svårt att hänga med och att det är ojämn skärpa?!? Eller så är det bara som det ser ut. Jag skulle dock inte kalla det för "ser skit ut".
Man har ju dessutom ingen aning om vad killen/tjejen kör med för inställningar.

#162

Postad 14 februari 2013 - 22:28

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Kan du förtydliga ser skit ut?
Ser ut som autofokus har svårt att hänga med och att det är ojämn skärpa?!? Eller så är det bara som det ser ut. Jag skulle dock inte kalla det för "ser skit ut".
Man har ju dessutom ingen aning om vad killen/tjejen kör med för inställningar.


Om du kollar på videon ovan filmat med Nokia 920 på natten i likvärdig belysning (kanske något bättre förutsättning/belysning) så ser du att Z brusar som tusan och att inga detaljer finns att se. Det finns ingen inställning som skulle kunna ställa till det av det man ser på videon.
Riktigt tråkigt, förväntade mig betydligt mer, det är ju Sony!

Redigerat av Auxvoice, 14 februari 2013 - 22:31.


#163

Postad 14 februari 2013 - 22:41

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 1

Nokia 920:

http://www.youtube.com/watch?v=WtxUHNaNTCM


******** vad Nokia har kommit längre än Sony. Men jag är trött på Windows Phone just nu.

#164

Postad 14 februari 2013 - 23:02

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Auxvoice, 27 februari 2013 - 20:52.


#165

Postad 14 februari 2013 - 23:58

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Auxvoice, 27 februari 2013 - 20:53.


#166

Postad 15 februari 2013 - 08:11

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=5MlxybC3iIE

#167

Postad 15 februari 2013 - 09:57

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Har fotat en hel del HDR-mörkerfoto dock aldrig filmat i HDR. Filma i HDR bör ju ge en väldigt bra bild med stort dynamisk omfång... vilket det gör men ser skit ut. Här är utan hdr som ser ännu mer skit ut dock bättre vitbalans. Riktigt tråkigt, hade hoppats på MYCKET mer från Sonys nya sensor

http://www.youtube.com/watch?v=EhfjP7lWSOs


Jag menade inte att du var amatör, om det missförstods från mitt inlägg.

#168

Postad 15 februari 2013 - 10:29

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Väldigt tråkigt på en sådan bra telefon att den är så dålig i film läget? Är det samma med att fota stillbilder i mörker tro? Någon som eventuellt skulle bli bättre vid en uppdatering eller sitter det i optiken de valt att det inte blir bättre än så?

#169

Postad 15 februari 2013 - 13:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Kanske släpps den redan nästa vecka, 21/2?
http://www.gsmarena....1-news-5548.php

Dock antar jag att Sonys butiker har förtur men har vi tur blir det iallfall 1 vecka innan första veckan i mars.

#170

Postad 15 februari 2013 - 20:39

Gulker
  • Gulker
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nu finns den till salu med mecenatkort. För er som har det. Med Halebop.

#171

Postad 16 februari 2013 - 18:04

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Som jag frågade för några veckor sedan, någon som vet ifall denna telefon stödjer kryptering av filsystemet? Flera tidigare SonyEricsson har ju märkligt nog inte haft stöd för detta även med en Androidversion som har stöd för det, fråga mig inte varför, trodde först inte det var sant. Utan det måste ju telefonerna vara stendöda på företagsmarknaden, så jag utgår ifrån att så inte är fallet.

#172

Postad 16 februari 2013 - 20:45

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Kolla in tråden från CDON.com
Antar det är den Aure syftar på. :)
(~5500:- ink trådlös högtalare)

http://www.swedroid....isplay.php?f=28

Jag hittar dels inte den tråd som det talas om när jag följer länken, och dels inte det priset eller något om några högtalare när jag går direkt till Cdon. Har de droppat detta?

#173

Postad 16 februari 2013 - 20:54

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 1
Här är tråden. Man skriver in en kod, först efter det ser man priset. Något om högtalaren står det inte på hemsidan men enligt "Cdon-personen" i tråden så ska den ingå. Det återstå att se. ;)

Redigerat av BrittBastard, 16 februari 2013 - 20:56.


#174

Postad 16 februari 2013 - 21:05

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 1

Jag hittar dels inte den tråd som det talas om när jag följer länken, och dels inte det priset eller något om några högtalare när jag går direkt till Cdon. Har de droppat detta?

Sorry, jag hade nog en gammal ctrl+c..
:)

#175

Postad 16 februari 2013 - 21:10

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Är mycket sugen på den här, men samtidigt ambivalent. Jag har en ovana att hoppa på tåget ur fas, så att säga. Det gör man ju alltid, i meningen att det hela tiden kommer något annat som man hellre skulle vilja ha. Det får man leva med, men nu känns det som att Samsungs lansering av efterföljaren till S3'an kan ligga så nära i tiden att man knappt kommer att hinna få den här innan. Lurigt läge, men i dagsläget lutar jag därför åt att helgardera och ge Samsung åtminstone mars månad ut på sig att lansera sin nästa lur, och sedan - om de hinner göra det innan jag tröttnar - göra mitt val när det finns åtminstone ett par färska lurar att jämföra med.

Två saker identifierar jag som potentiella minusposter för Z'an;

1. Fast batteri (s***n vad jag HATAR det otyget!).

2. Att den som jag kunnat utläsa det inte fixar 64 Gb-kort.

Tvåan är ingen stor sak, dock. Men skulle det komma en jämförbar annan lur med utbytbart batteri, då är det en rejäl plusfaktor. Jag älskar min taktik att alltid ha med mig ett fulladdat extrabatteri. Att istället bära omkring på ett energipack, eller vad det nu heter, känns klabbigt.

Sen har jag en annan aspekt som jag är intresserad av, som det mycket väl kan visa sig att ingen lur lever upp till. Det är att jag vill kunna spela in samtal, bl.a. intervjuer som det händer att jag gör som en liten sidosysselsättning. Där begränsar ju många tillverkare ofta funktionaliteten (förmodligen för att anpassa sig efter amerikanska lagar). Många appar som är till för detta funkar inte med merparten av dagens lurar, eller så blir ljudet uselt för att inspelningen måste tas via högtalarfunktionen. Är det någon som vet hur Sony gjort med detta i Z'an?

Sorry, jag hade nog en gammal ctrl+c..
:)


Danke!!

Här är tråden. Man skriver in en kod, först efter det ser man priset. Något om högtalaren står det inte på hemsidan men enligt "Cdon-personen" i tråden så ska den ingå. Det återstå att se. ;)

Skumt, nu lyckades jag tacka fel inlägg. :)

Danke!!

#176

Postad 16 februari 2013 - 23:57

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Är mycket sugen på den här, men samtidigt ambivalent. Jag har en ovana att hoppa på tåget ur fas, så att säga. Det gör man ju alltid, i meningen att det hela tiden kommer något annat som man hellre skulle vilja ha. Det får man leva med, men nu känns det som att Samsungs lansering av efterföljaren till S3'an kan ligga så nära i tiden att man knappt kommer att hinna få den här innan.

Det kommer alltid att finnas en och annan mobil som "väldigt snart" ska lanseras och som givetvis är bättre än allt annat på marknaden just nu.

Jag har gett upp!

Att försöka ligga i framkant på den tekniska utvecklingen innebär att man måste skaffa sej en ny mobil, MINST var 6:e månad och förmodligen oftare vissa säsonger.
Därför har jag vänt på steken lite och börjat tänka i lite andra banor.
Neo'n jag köpte för ett par år sedan var medioker redan när den kom och är idag hopplöst frånåkt. Appar blir mer resurskrävande och likaså operativen, vilket innebär att prestandabristen redan efter 2 år känns påfrestande.

Min plan numera är att köpa en så bra telefon min ekonomi förmår i hopp om att förlänga tiden det tar innan jag upplever prestandabristen som påfrestande. Då är frågan hur lång tid tror jag att det tar innan utvecklingen har åkt ifrån min nästa telefon och hur mycket längre tid tror jag att det tar om jag väntar ytterligare några månader för att istället köpa nästa "värsting" telefon?

Om jag med dagens värsting tror att jag kan vara nöjd med mobilen i t.ex. 30 månader, kommer jag att vara nöjd med nästa värsting i 32 månader eller kanske dubbelt så lång tid, 60 månader?

Jag tror inte att värstingarna som presenteras om en månad eller två, kommer att ha så extremt mycket bättre prestanda så att jag kan vara nöjd med dom t.ex. dubbelt så länge som dagens värsting och därför har jag beslutat mej för att INTE vänta ytterligare någon månad för att se vad som finns "runt hörnet".

Nu råkar det dessutom vara så att den mobil som lockar mej mest just nu är Xperia Z och det som tippar över vågskålen för mej är inte prestandan hos Z'an utan det faktum att den är vattentät. Jag har inga problem med att offra lite av prestandan till förmån för IP-klassningen. Dessutom så tror jag inte att min tillfredställelse med prestandan hos t.ex. Galaxy S IV kommer att vara mer än ett par månader längre jämfört med Xperia Z, så då finns det för mej inte längre någon motivation för att vänta på att se vilka prestanda förbättringar som Samsungs nästa värsting kommer att leverera.

En annan försvårande omständighet är att jag inte längre är någon speltok och prioriterar inte prestandan i spel längre. Jag tror att de prestandaförbättringar vi kan komma att få se med nästa generations mobiler främst kommer att märkas i spel, men till vardags är jag övertygad om att prestandaskillnaderna mer eller mindre kommer att upplevas som försumbara.

Lurigt läge,

Kul kommentar i "lur-tråd" :P
Att inte kunna byta batteri känns som en betydande brist. Men å andra sidan...
...Jag har avverkat MÅNGA mobiler numera och jag har ALDRIG köpt ett nytt batteri till någon av dom. Tyvärr så har det varit så för mej att när väl batterierna har visat upp "trötthets-tecken" så har det ändå varit dags för att uppgradera till nyare mobil.
Så därför så ser jag det inte som någon jättebrist egentligen. Numera så kostar det ju inte heller några förmögenheter att fixa laddare i bilen, ladda mobilen i jobbedatorns USB-port.
Dessutom...
...Vad är "worst case scenario"? Att mobilen dör?
Och?

Ärligt talat, boyos...
...Om "skiten skulle hitta fanen", så fullkomligt kryllar det ju av telefoner runt omkring oss, så nog går det väl att låna en telefon för ett nödsamtal om det skulle krisa?

Om någon, någonsin har dött p.g.a. dött mobiltelefon-batteri så tror iallafall jag att det beror på att dom har haft värre problem än för kort batteritid i mobilen...

Redigerat av GuessWho, 16 februari 2013 - 23:59.


#177

Postad 17 februari 2013 - 01:41

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Det kommer alltid att finnas en och annan mobil som "väldigt snart" ska lanseras och som givetvis är bättre än allt annat på marknaden just nu.

Jag har gett upp!

Att försöka ligga i framkant på den tekniska utvecklingen innebär att man måste skaffa sej en ny mobil, MINST var 6:e månad och förmodligen oftare vissa säsonger.
Därför har jag vänt på steken lite och börjat tänka i lite andra banor.
Neo'n jag köpte för ett par år sedan var medioker redan när den kom och är idag hopplöst frånåkt. Appar blir mer resurskrävande och likaså operativen, vilket innebär att prestandabristen redan efter 2 år känns påfrestande.

Min plan numera är att köpa en så bra telefon min ekonomi förmår i hopp om att förlänga tiden det tar innan jag upplever prestandabristen som påfrestande. Då är frågan hur lång tid tror jag att det tar innan utvecklingen har åkt ifrån min nästa telefon och hur mycket längre tid tror jag att det tar om jag väntar ytterligare några månader för att istället köpa nästa "värsting" telefon?

Om jag med dagens värsting tror att jag kan vara nöjd med mobilen i t.ex. 30 månader, kommer jag att vara nöjd med nästa värsting i 32 månader eller kanske dubbelt så lång tid, 60 månader?

Jag tror inte att värstingarna som presenteras om en månad eller två, kommer att ha så extremt mycket bättre prestanda så att jag kan vara nöjd med dom t.ex. dubbelt så länge som dagens värsting och därför har jag beslutat mej för att INTE vänta ytterligare någon månad för att se vad som finns "runt hörnet".

Nu råkar det dessutom vara så att den mobil som lockar mej mest just nu är Xperia Z och det som tippar över vågskålen för mej är inte prestandan hos Z'an utan det faktum att den är vattentät. Jag har inga problem med att offra lite av prestandan till förmån för IP-klassningen. Dessutom så tror jag inte att min tillfredställelse med prestandan hos t.ex. Galaxy S IV kommer att vara mer än ett par månader längre jämfört med Xperia Z, så då finns det för mej inte längre någon motivation för att vänta på att se vilka prestanda förbättringar som Samsungs nästa värsting kommer att leverera.

En annan försvårande omständighet är att jag inte längre är någon speltok och prioriterar inte prestandan i spel längre. Jag tror att de prestandaförbättringar vi kan komma att få se med nästa generations mobiler främst kommer att märkas i spel, men till vardags är jag övertygad om att prestandaskillnaderna mer eller mindre kommer att upplevas som försumbara.

Kul kommentar i "lur-tråd" :P
Att inte kunna byta batteri känns som en betydande brist. Men å andra sidan...
...Jag har avverkat MÅNGA mobiler numera och jag har ALDRIG köpt ett nytt batteri till någon av dom. Tyvärr så har det varit så för mej att när väl batterierna har visat upp "trötthets-tecken" så har det ändå varit dags för att uppgradera till nyare mobil.
Så därför så ser jag det inte som någon jättebrist egentligen. Numera så kostar det ju inte heller några förmögenheter att fixa laddare i bilen, ladda mobilen i jobbedatorns USB-port.
Dessutom...
...Vad är "worst case scenario"? Att mobilen dör?
Och?

Ärligt talat, boyos...
...Om "skiten skulle hitta fanen", så fullkomligt kryllar det ju av telefoner runt omkring oss, så nog går det väl att låna en telefon för ett nödsamtal om det skulle krisa?

Om någon, någonsin har dött p.g.a. dött mobiltelefon-batteri så tror iallafall jag att det beror på att dom har haft värre problem än för kort batteritid i mobilen...

Du har ju rätt i hela ditt resonemang, men möjligen med det lilla påpekandet att vi nu kommer att se två intressanta flaggskeppsmobiler lanseras med tätare marginal än normalt. Det är lite det jag bygger min taktik på. Jag har i alla fall tidigare inte haft goda skäl att förvänta mig att en potentiellt intressantare mobil kan komma att släppas inom några få veckor. Så känns det den här gången, och därmed "vågar" jag inte slå till innan jag sett vad Samsung har i bakfickan.

Dels för att jag, oavsett hur nödvändigt det är, vill ha det som bäst passar mina behov. Då talar jag visserligen även om prestanda som sådan, men konkret också om just sådant som det jag räknade upp: batterifrågan och minneskortkapacitet, men även samtalsinspelningsmöjligheten.

Du verkar förövrigt ha missförstått hur jag använder möjligheten att byta batteri. Du skriver, "Jag har avverkat MÅNGA mobiler numera och jag har ALDRIG köpt ett nytt batteri till någon av dom."

Jag köper ett nytt batteri, DIREKT. Så fort det finns ett någorlunda prisvärt att få tag på. Sedan byter jag batteri i stället för att ladda det som sitter i mobilen. Det batteri som jag plockar ur telefonen laddar jag sedan i en extern multiladdare.

Det är klart jag inte dör om jag står utan telefon plötsligt, p.g.a. urladdat batteri. Men det är oväsentligt. Det ska i så fall vara mitt val. Dessutom bränner åtminstone jag oftast mer än en fulladdning på en dag med dagens mobiler, och då är min modell mycket smidigare för mig än att hålla på och sätta mobilen på laddning.

Dessutom stör det mig att man begränsar hur jag kan använda min telefon. Det är ett otyg.

#178

Postad 17 februari 2013 - 08:44

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Den stödjer 64 GB minneskort: http://forum.xda-dev...=2119101&page=6 dock endast i filsystemet FAT32.

#179

Postad 17 februari 2013 - 11:03

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Den stödjer 64 GB minneskort: http://forum.xda-dev...=2119101&page=6 dock endast i filsystemet FAT32.

Åhå. Men vad betyder det rent praktiskt? Gissar att NTFS är det vanliga. Vilken konsekvens får det om man använder FAT 32? Och hur klabbigt är det att göra det?

#180

Postad 17 februari 2013 - 11:12

MovingPictures
  • MovingPictures
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Åhå. Men vad betyder det rent praktiskt? Gissar att NTFS är det vanliga. Vilken konsekvens får det om man använder FAT 32? Och hur klabbigt är det att göra det?

Det är inte så värst krabbigt att formatera om minneskortet från NTFS till FAT 32. Problemet med FAT 32 är dock att filerna inte får vara större än 4GB.

#181

Postad 17 februari 2013 - 11:15

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

och därmed "vågar" jag inte slå till innan jag sett vad Samsung har i bakfickan.

Då känns det som att det vi skiljer oss på är att jag TROR inte att det samsung har att erbjuda kommer att innebära en väsentlig prestandaförbättring för en "vanlig" användare som inte använder telefonen för att spela krävande spel.

Du verkar förövrigt ha missförstått hur jag använder möjligheten att byta batteri. Du skriver, "Jag har avverkat MÅNGA mobiler numera och jag har ALDRIG köpt ett nytt batteri till någon av dom."

Jag köper ett nytt batteri, DIREKT. Så fort det finns ett någorlunda prisvärt att få tag på. Sedan byter jag batteri i stället för att ladda det som sitter i mobilen. Det batteri som jag plockar ur telefonen laddar jag sedan i en extern multiladdare.

På denna punkten skiljer vi oss också åt. Så som jag använder min mobil så är det sällsynt att jag under en dag skulle behöva stödladda min telefon. Detta innebär i praktiken att jag inte har något större behov av att snabbt kunna skifta batteri. Sen menade jag dessutom att man med stödladdning t.ex. i form av laddare i bilen och under tiden man synkar telefonen mot antingen datorn hemma eller på jobbet, så förlänger man batteritiden så mycket så att det knappast finns ett behov av att byta batteri under en dag iallafall.

Hamnar man sällan i den situationen att batteriet håller på att ta slut under en dag, så har jag svårt att se ett behov av flera batterier.

Med min kamera som ett annat exempel är det tvärtom. Där har jag t.o.m. 3 batterier! Ett som alltid sitter i laddaren, ett fullladdat och ett i kameran. Dessa "roterar" och när jag går ut på en foto-runda så har jag alltid ett fullladdat batteri med mej.

Det är klart jag inte dör om jag står utan telefon plötsligt, p.g.a. urladdat batteri. Men det är oväsentligt. Det ska i så fall vara mitt val. Dessutom bränner åtminstone jag oftast mer än en fulladdning på en dag med dagens mobiler, och då är min modell mycket smidigare för mig än att hålla på och sätta mobilen på laddning.

Absolut.
Har man det behovet så har jag full förståelse för att det är smidigare att byta batterier. Det är ju samma typ av hantering som jag har med min kamera...

För min egen del så har jag gjort urvalsprocessen lite enklare eftersom jag länge har saknat vettig prestanda hos vattentäta telefoner och det idag finns åtminstone en valmöjlighet.

#182

Postad 17 februari 2013 - 18:31

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Det är inte så värst krabbigt att formatera om minneskortet från NTFS till FAT 32. Problemet med FAT 32 är dock att filerna inte får vara större än 4GB.

Ok, ja det vet jag, och själva formateringen - om den kan ske i dator - är jag också bekant med. Det var mest ifall det var mer krabb med det eller andra nackdelar, som jag funderade över. Hmmm, förändrar läget en aning. Lär ju helt klart tillhöra ovanligheterna att jag behöver eller vill ha 4 Gb+ stora filer i mobilen. Tack för intressant input!

#183

Postad 17 februari 2013 - 18:49

Wedgr
  • Wedgr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Måste säga att detta nog är den bästa telefonen jag sett, den verkar ju perfekt. Det finns dock en del saker som jag inte lyckas hitta någon info om som får mig att bli tveksam.
Jag har ett par riktigt sköna hörlurar som jag älskar men de har en plugg som är väldigt tjock. Är rädd för att jag inte kommer att kunna ansluta dessa då hörlursuttaget på telefonen är nersänkt under luckan. Känns då som att telefonens kanter kommer göra att man bara får plats med hörlurar som har en väldigt smal plugg. Hoppas ni förstår vad jag menar, hittar ingen info om det någonstans. Hur ligger det till? Är det någon som har erfarenhet av tidigare vattentäta Sonymobiler kan ni väl dela med er. Går det att koppla in riktigt klumpiga hörlurar i mobilen?

#184

Postad 17 februari 2013 - 21:13

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Enligt prisjakts egenskaps lista så tar Xperia Z 3,5mm hörlurskontakter:
https://www.prisjakt...t.php?e=1596289

Precis som praktiskt taget alla portabla enheter är utrustade med, men du har kanske ett par lurar med den klassiska 6,3 mm tele-pluggen? En sådan går av naturliga skäl inte att använda utan adapter. Men det kommer nog att se lite knasigt ut med en sådan adapter inkopplad i Z'an, med tanke på att adaptern är minst lika tjock som telefonen och kommer att sticka ut 5-6 cm ur telefonen.
http://www.kjell.com...mm-ha-ho-p39196

Jag är inte förtjust i idén eftersom risken finns att man skadar telefonen med en fast "plugg" som sticker ut ur telefonen på det viset, men naturligtvis så får du göra som du vill.

#185

Postad 17 februari 2013 - 21:52

Wedgr
  • Wedgr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ah, förklarade nog inte tydligt nog :)
Hörlurarna har såklart 3.5mm kontakt men änden på sladden väldigt tjock. Ingången på xperia Z verkar liksom vara nedsänkt nån millimeterr eller två på grund av luckan vilket skulle göra att jag inte skulle kunna koppla in hörlurarna helt. Hoppas det blir lite tydligare nu men tack för ett trevligt svar :) Oroar mig nog mest i onödan dock, vore ju ett ganska dåligt sätt att konstruera telefonen.

Redigerat av Wedgr, 17 februari 2013 - 21:54.


#186

Postad 17 februari 2013 - 22:44

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
http://knowyourxperi...shots-compared/

#187

Postad 17 februari 2013 - 23:11

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
http://www.gsmarena....-review-887.php

#188

Postad 18 februari 2013 - 01:24

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Blandade åsikter om skärmen. M3 hyllar den till skyarna, Phonearena och GSM klagar på kontrast och färgmättnad. GSMs mätningar visar på att skärmen är sämre än Xperia S medan andra säger att skärmen är överlägsen Xperia S på alla sätt.

Blir till att vänta tills man själv får lägga vantarna på ett exemplar och testa :)

#189

Postad 18 februari 2013 - 06:14

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Dock verkar faktiskt kameran vara en liten besvikelse, främst när det kommer till brushantering. GSMArenas jämförelsegalleri är helt suveränt tycker jag.

Utan att vara någon expert på kamerahårdvara känns det också som att det tyvärr hänger på hårdvaran/sensorn och då är det ju heller inget som går att förbättra via mjukvaruuppdatering.

Redigerat av BrittBastard, 18 februari 2013 - 07:50.


#190

Postad 18 februari 2013 - 07:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Blandade åsikter om skärmen. M3 hyllar den till skyarna, Phonearena och GSM klagar på kontrast och färgmättnad. GSMs mätningar visar på att skärmen är sämre än Xperia S medan andra säger att skärmen är överlägsen Xperia S på alla sätt.

Blir till att vänta tills man själv får lägga vantarna på ett exemplar och testa :)


Som sagt var...jag tar alltid det M3 skriver med en nypa salt. GSMArena gör mätningar medans M3 "tycker"...jag litar mer på GSMArena. ;)
Även om det egentligen är tyckandet som är det viktiga, vad det står på ett papper är egentligen totalt ointressant i slutändan.
Dock hänger det garantera ihop i det här fallet. Sämre kontrast på pappret=sämre kontrast i verkligheten/för betraktaren. Känns sådär.
Betraktningsvinkeln är mer än godkänd och som någon skrev så fattar jag inte varför vissa tycker att det är så viktigt på en mobil. En tv ja, men mobil? Nja. Snarare tvärtom, desto sämre, desto bättre ur "säkerhetssynpunkt". ;)

#191

Postad 18 februari 2013 - 10:38

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0

Då känns det som att det vi skiljer oss på är att jag TROR inte att det samsung har att erbjuda kommer att innebära en väsentlig prestandaförbättring för en "vanlig" användare som inte använder telefonen för att spela krävande spel.

På denna punkten skiljer vi oss också åt. Så som jag använder min mobil så är det sällsynt att jag under en dag skulle behöva stödladda min telefon. Detta innebär i praktiken att jag inte har något större behov av att snabbt kunna skifta batteri. Sen menade jag dessutom att man med stödladdning t.ex. i form av laddare i bilen och under tiden man synkar telefonen mot antingen datorn hemma eller på jobbet, så förlänger man batteritiden så mycket så att det knappast finns ett behov av att byta batteri under en dag iallafall.

Hamnar man sällan i den situationen att batteriet håller på att ta slut under en dag, så har jag svårt att se ett behov av flera batterier.

Med min kamera som ett annat exempel är det tvärtom. Där har jag t.o.m. 3 batterier! Ett som alltid sitter i laddaren, ett fullladdat och ett i kameran. Dessa "roterar" och när jag går ut på en foto-runda så har jag alltid ett fullladdat batteri med mej.

Absolut.
Har man det behovet så har jag full förståelse för att det är smidigare att byta batterier. Det är ju samma typ av hantering som jag har med min kamera...

För min egen del så har jag gjort urvalsprocessen lite enklare eftersom jag länge har saknat vettig prestanda hos vattentäta telefoner och det idag finns åtminstone en valmöjlighet.

Om nu batteriet skulle ge upp bör det väl bli ett garantiärende där de helt enkelt byter ut batteriet?? Visst... Störigt att behöva bli av med mobilen i 14 dagar men det är ju gratis??
Min frus Xperia Ray fick problem med batteriet. Vi märkte att den blev sjukt dålig och behövde laddas minst 3 ggr på en dag. När jag sen plockade isär den så visade det sig att batteriet hade svält och blivit ovalt. Explosionrisk?? Troligen... Det batteriet ligger nu mer i återvinningen...

#192

Postad 18 februari 2013 - 14:29

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Auxvoice, 27 februari 2013 - 20:53.


#193

Postad 18 februari 2013 - 18:05

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Kolla på videon längre upp som jag postat med skärmtestet.betraktningsvinklarnaär inte alls bra och övrigt är medelmåtta förutom ppi då.

Jag gjorde som du sa och tittade på videoklippet igen och la märke till en annan grej.
Det som är annorlunda när vinkeln ändras är att alla de övriga skärmarna blir betydligt mörkare än Xpera Z'as skärm.
Kolla gärna själva genom att t.ex. hoppa mellan 0:47 och 1:38.

Den enda skärmen som ser ungefär likadan ut när vinkeln blir snäv är faktiskt Xperia Z!!

Fast egentligen bryr jag mej inte speciellt mycket om hur bildkvaliten blir vid väldigt snäva betraktningsvinklar. Det är inte så jag brukar använda min telefon...

EDIT:
Vid en del andra ställen så ser inte Xperia Z särskilt trevlig ut, men å andra sidan uppvisar skärmen tecken på att ljusstyrkan står väldigt högt inställd, något som för övrigt går att ana redan när videoklippet inleds och svärtan inte är helt hundra.

Men jag tycker att man bör fundera lite på en annan sak också. Oled-skärmar kommer ALLTID ha bättre förutsättningar om rummet är kolsvart eftersom sådana skärmar inte ska genomlysas utan helt kan släcka enskilda pixlar. Men när är det egentligen som skärmarnas "läsbarhet" blir ett problem?
Jag har ALDRIG haft problem med att urskilja vad skärmen visar i ett kolmörkt rum utan tvärtom så har problemen alltid uppstått när skärmen är kraftigt upplyst av t.ex. solsken.
Hur kul är det att ha oändlig svärta hos en skärm där man bara kan dra fördel av svärtan när man befinner sej i kolkällare?

Jag slår vad om att man kan få betydligt bättre svärta hos Xperia Z än vad som visas i ovannämnda videoklipp om man skruvar ner ljusstyrkan lite, men oavsett så ser jag inte skärmprestandan hos telefonerna när dom är i mörklagda rum som mer än kuriosa eller halvintressant. Det som är intressant är hur skärmarna presterar i kraftigt upplysta utrymmen (IMHO)

Redigerat av GuessWho, 18 februari 2013 - 18:15.


#194

Postad 18 februari 2013 - 18:11

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Auxvoice, 27 februari 2013 - 20:53.


#195

Postad 18 februari 2013 - 19:21

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Galaxy S4 presenteras 14/3 i NY...frågan är om man ska avboka sin Z tills man vet vad Samsung har i skjortärmen...
Å andra sidan tror jag inte att det på pappret kommer vara så mycket bättre/annorlunda.
Förrutom att Samsung kommer köra med sitt egenutvecklade chip Exynos 5 Octa. Vilket bara det är mer/bättre på pappret än vad Z har.

Redigerat av BrittBastard, 18 februari 2013 - 19:25.


#196

Postad 18 februari 2013 - 23:28

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Galaxy S4 presenteras 14/3 i NY...frågan är om man ska avboka sin Z tills man vet vad Samsung har i skjortärmen...
Å andra sidan tror jag inte att det på pappret kommer vara så mycket bättre/annorlunda.
Förrutom att Samsung kommer köra med sitt egenutvecklade chip Exynos 5 Octa. Vilket bara det är mer/bättre på pappret än vad Z har.

Det vore perfekt. TIlls dess kan jag med lätthet ge mig till tåls.

Ps. Ingen som sitter på input kring min samtalsinspelningsfråga? Det vill säga, hur Z'an kommer att funka med appar som är till för att spela in samtal? Ds

... Och, den där lila varianten, vet vi något om var/av vilka den kommer att säljas?

Redigerat av hellman7, 18 februari 2013 - 23:30.


#197

Postad 18 februari 2013 - 23:46

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Det vore perfekt. TIlls dess kan jag med lätthet ge mig till tåls.

Ps. Ingen som sitter på input kring min samtalsinspelningsfråga? Det vill säga, hur Z'an kommer att funka med appar som är till för att spela in samtal? Ds

... Och, den där lila varianten, vet vi något om var/av vilka den kommer att säljas?

Telia har den lila till en början, sen antar jag alla kommer sälja den, om de vill.

#198

Postad 19 februari 2013 - 00:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Bara jag som känner en liten oro över att man kommer bli tokig på alla dessa "luckor" som är till för att få den vattentålig? Minns att en del Nokias (har jag för mig) hade detta tidigare på t.ex. laddporten och det tog inte länge innan jag fick frispel och helt enkelt klippte bort den gummibiten med en sax. Nu har väl inte Xperia Z problemet just med laddporten, men t.ex. hörlursuttaget verkar ju också ha skydd om jag förstått saken rätt.

(Jag har för övrigt aldrig råkat ut för att någon av mina telefoner pajat pga fukt och då har jag haft MÅNGA genom åren, hur vanligt är det eg? Sen kanske iof Xperia Z är mer än fukttålig, den är ju tom vattentålig, men iaf jag ägnar mig sällan åt undervattensfotografering :) )

#199

Postad 19 februari 2013 - 01:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Du måste ju inte köpa den om du inte behöver den :-)

#200

Postad 19 februari 2013 - 08:31

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

Galaxy S4 presenteras 14/3 i NY...frågan är om man ska avboka sin Z tills man vet vad Samsung har i skjortärmen...
Å andra sidan tror jag inte att det på pappret kommer vara så mycket bättre/annorlunda.
Förrutom att Samsung kommer köra med sitt egenutvecklade chip Exynos 5 Octa. Vilket bara det är mer/bättre på pappret än vad Z har.


Efter att ingen hyllade kameran till den nivån som jag önskade så kommer jag att vänta lite med att beställa Z. Är säker på att priset ändå har sänkts till Cdons "specialpris" 5500 om en månad ändå..
HTC har konferens idag kl 17.00, svensk tid. Nokia släpper information om sin nya Lumia-serie 25/2 och ryktet om Galaxy 4 14/3. Jag känner att det är så mycket nu att Z kan vänta lite ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.