Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp CRT-köp

635 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 09 februari 2005 - 14:27

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0

Tysken77: HAde inte du en hög med 800, eller 801:or til salu förut, elelr har du blivit av med alla  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo vi har två nya blåa rör som ligger på tullen och väntar, när vi fått hem dom så har vi två st BG 800 i mycket fint skick som behöver nya ägare :wub:

#152

Postad 09 februari 2005 - 17:26

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Det var enna ######r rör å ta tid på sig, eller?

Hade öf rmg att det var i början av december jag löste om dedär projektorerna :wub:

ungefär vad kommer de att hamna på då, och var bor du, är det göteborgssidan av landet, som vanligt? ;)

#153

Postad 10 februari 2005 - 11:32

Stargatefour
  • Stargatefour
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
:wub:

Hur har det gått Tysken77 ?

Ni får trycka lite bilder här när ni fått fart på monstren.

Kommer ner snart till Göteborg . då måste de vara i toppskick.

Tjao,

#154

Postad 10 februari 2005 - 11:43

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
En sak som jag undrar över. Ganska så mycket.

Hur faderingen får man upp en CRT-projektor i taket?

Att det finns speciella takstativ eller fästen antar jag, men hur får man UPP den ?

(Projektorn alltså. :wub: )

Styrkelyft på raka armar? Hissa upp den med krokar, rep och taljor? Bygga upp en ramp under?

#155

Postad 10 februari 2005 - 12:37

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
sylvester: Beror på vad man har för takfäste. Finns ju tokseriösa som mab fäster wire i och hissar upp projjen, men det är ju lite overkill.

Till min har jag ett takfäste som projjen "glider in i", dvs man skruvar fast det i taket, sedan lyftar man upp projjen och slidar in den på fästet. Vi var 3 pers, 1 som siktade (för det kan ju vara en bit upp) och två som lyfte.

Inte alls så dramtiskt som man kan tro.

#156

Postad 10 februari 2005 - 12:59

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Nombz:är detta ett "riktigt" fäste, eller ngt. du byggt själv?
Jag har sett flera bilder på folk osm monterat någon form av skenor på projektorn/i taket så att den bara är att "skjuta in"

Detta verkar klart vettigast. Det enda problemet är väl i sån´t fall att bilden kan komma en aning nära taket, snarare än mitt på väggen(?)

#157

Postad 10 februari 2005 - 13:06

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0
Ja, jag och Barcosarna finns i Gbg :wub:
Rören låg hos tullen ett bra tag, dom är inte direkt snabba där.
Vi kommer nog släppa projarna för 14-15k st tror jag.

#158

Postad 10 februari 2005 - 15:18

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
luren: Hur menar du? Bildens position beror ju på projjens lutning (som ju skall vara 0 i perfekt läge) och hur långt ner den hänger.
Mitt fäste (och jag tror alla andra också) kan man ju hänga olika långt ner beroende på hur långt ner man vill ha projjen. Bara att sätta gängstång mellan fästdelen som sitter i taket och den del som projjen hänger i.

Tja, riktigt och riktigt. Det är ju ingen Barco fäste, men det är ju levererat av dem som installerade projjen första gången hos företaget där den suttit. På projjen sitter det skenor "default" I alla fall på barcos.

#159

Postad 10 februari 2005 - 15:29

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Nombz: Aha. Men borde det inte funka med i stort sätt vilka skenor som helst..
Men det var det jag hade tänkt mig. dvs att skjuta in barcons defaultskenor i ngn slags annan skena som jag fäsat i taket, och därmed skule den ju hamna rak.. men bilden skulle förmodligen hamna en bit för högt upp. :-)
Fast gängstång är ju onekligen en bra idé. :wub:
Fast då blir jag förståss orolig för viktens belasning på de rara små stängerna..
fast de kanske borde hålla för betydligt mer än så, var för sig.
Om jag nu skall montera den i taket.
Beroende på vad jag köper.

Nåväl. Idag skall jag iaf. iväg och kika lite.
klart spännande.

Kanske skall vänta med funderingarna tills jag gjort det iaf. :)

#160

Postad 10 februari 2005 - 15:33

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jovisst kan man göra det med vilka skenor som helst. Men det det är nog inte så lätt som du tror. Eller lätt ÄR det, men det skall göras också. När du ser hur det ser ut i verkligheten så hajjar du nog. Långt ifrån rocketscience.

Gängstång skulle gå sönder? Nja...Not bloody likely :wub: I mitt är det 4 M10 gängstänger. EN m10 gängstång tål TON utan att gå av. Så, det är nog inget problem.

#161

Postad 10 februari 2005 - 15:45

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Indeed? :wub:

Nå, man kanske skulle börja kika på förslag för upphängningsvarianter då?
Finns det någon tråd här på forumet om detta kanske?
Letade lite snabbt men hittande föga.

Funderade ju ursprugligen på bordgolvvarianten, men det kanske är vettigaast ur luftflödessynpunkt att fästa den i taket?

#162

Postad 10 februari 2005 - 15:49

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Beror ju på. Skall du ha hushbox på den i taket så är du i samma sits.

Fördelen med takmontering är ju bla att man kan sitta UNDER projjen eftersom det är där bilden är mest lämplig i storlek. Klart, man kan ju sitta på bordet också om man vill.

Med risk för att vara tråkig så är det väl kanske inte så stor ide att titta på upphängning innan du bestämt vilken (och om) projje du skall ha?
Dessutom bör du köra den på golvet först för att få reda på avståndet till duken för lämplig bildstorlek.

#163

Postad 10 februari 2005 - 20:46

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
nombz: Jo, precis.. probelmet är väl at soffan står där jag skulle satt den om det var i taket, så den får ju liga lite framför iaf. innan den kommer upp.

Var fö. å kikade på BD808:an idag... .. .

WOW! å fula kraftfulla utrop vad den var stor! :P

Mabn kan måtta hur många gånge roms helst, man kan tänka på takboxar till bilar, och se på låga vardagsrumsbord med samma mått, men man akn ändå aldrig föreställa sig hur den ser ut.. ;)

Nästa WOW var förstås bilden.

Jag förstår vad Mrking menar när han säger att folk alltid köer dem efter att ah sett den i drift.

Fick även kika på en Elctrohome 3500 som han hade.

Rören såg schyssta ut, och jag fick den visad med lite hdtvmaterial.

Han pratade även om någon mod man kunde göra så att den kunde köra med andra rör, typ någon extra sladd, som gjorde att den kunde använda samma rör som en marquee eller hur det nu var.. (Ja, 98% av min uppmärksamhet var på bilden) :lol:

-Hur klarar sig folk utan CRT? :lol:

#164

Postad 10 februari 2005 - 20:57

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Takmontage med wiresystem måste ju vara absolut att föredra, när man behöver skruva med projektorn (vilket jag har läst att man måste/bör göra med en CRT med jämna mellanrum) så är det bara att hissa ner den till lagom arbetshöjd och börja skruva... Sen när man e klar bara att hissa upp den igen.. ett enmansjobb till skillnad från andra takmonteringar?

#165

Postad 10 februari 2005 - 21:58

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0

(vilket jag har läst att man måste/bör göra med en CRT med jämna mellanrum)

Det är just det som är problemet. Många tror på allt man läser ;)
Hur mycket underhåll en crt kräver beror på den som har installerat den.
Har du gjort det dåligt så får du mycket drift av convergensen och måste "piffas" till den lite. Detta behöver du inte plocka ner projjen för att göra och görs oftast med fjärren. Det är egentligen inget som kräver att du plockar ner den, tom om den skulle gå sönder så kan du byta kort osv med den sittandes i taket.

#166

Postad 10 februari 2005 - 22:02

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Luren: Hehe, det är svårt att verkligen greppa hur stora de är. Man måste se det för att förstå :lol: . När jag köpte min första crt(BG808) så sa jag till min sambo att den var lika stor som vardagsrumsbordet. Hon trodde att jag skämtade och när jag hade köpt den så bar jag upp en bildväxel först= -MEN så stor är den ju inte :P var hennes spontana kommentar om bildväxeln som hon trodde var projjen ;) . När vi kom med projjen så gick det upp för henne att den VAR lika stor som bordet :lol: .

#167

Postad 10 februari 2005 - 23:15

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Mr huhta: Haha.. Min plan är preleminärt att köpa och bäsra, hem och sedan ta "vaaaaaad är detdär/hur står är den egentligen":et då det är dags.. :P

Det går som sagt inte att förklara, ens om man har alla måtten ;)

Den gjorde iaf. en sagolik bild på en vanlig vitmålad vägg.

Det värsta var väl att jag på den korta tid jag avrt där helt plötslgt kände ett oerhört begär för att skaffa kilovis med högupplösta filmer :lol:

#168

Postad 10 februari 2005 - 23:39

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Jag talade om att den var något större än min gamla. Sedan när jag själv fick in den så tyckte hon att den var fantastisk och att hennes nya ljuskrona åkte upp på vinden gjorde inget alls ;) .... NOT! Ärligt talat, min är ca 20 cm bredare än en 808, den är gigantisk, men väl uppe i taket saknar detta betydelse. Den syns knappt. Fast ljuskronan syns ju iofs. inte alls men vem bryr sig?? :lol:

#169

Postad 11 februari 2005 - 15:00

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
luren: Kul, nu har du sett både fördelen och nackdelen då ;)

Dema HDTV är ju nästan fusk :lol:

#170

Postad 11 februari 2005 - 15:25

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Nombz: Nackdelen? :lol:

fusk å fusk..
Det är väl kul att se VAD den klarar också. ;)

I värsta fall får man väl möblera om vardagasrummet och högtarna för att passa projektorn :P

Redigerat av luren, 11 februari 2005 - 15:26.


#171

Postad 12 februari 2005 - 18:21

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Nu är jag med projektor.
1 st BD808 :D
Har fortfarande inte riktigt vant mig vid storleken.

Börjat pilla lite med inställningarna genom menyerna, och har redan stött på lite problem.

När man skall justera CRT-rörens vinkel så att kryssen går i varandra.
Är det normalt att detta är väldigt trögt?

Lyckas knappt flytta röret alls, och har skruvat på Bolt A,B,C,D(dvs. de två som inte är vanliga skruvar) som inte är vanliga i en evighet känns det som, och är rädd att ta i för mycket, och bryta/knäcka det på något sätt. :lol:

#172

Postad 12 februari 2005 - 23:01

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Det är vanligt att de "biter fast lite" så kontrollerat våld är det som krävs :D .
centrera rastren sedan följer du guided(vilket inte riktigt är min favorit) och när det är dags för konvergens DÅ flyttar du bilderna så att de är exakt i mitten på ALLA rör och sedan vinklar du alla rör så att de matchar i MITTEN. Sen gör du konvergens.

#173

Postad 13 februari 2005 - 01:06

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jo, fick loss "pinnarna" efter ett tag, och då gick det bättre :-)
De kärvade också en smula nämligen.

Har kört lite S-VHs kabelkopplad DVD för å kika, och det ser väl ut osm barprojektorerna brukar se ut ;-)
Inte så jäklar pissigt för att vara 1:a försöket mao. tycker jag


Lite pillgit att kolla rastrarna i rören, och ställa konvergensen exakt eftersom vi glömde den trådlösa fjärren. men så snart jag fått den, och jag skaffat mig en VGA->BNC sladd skall det nog bli lite lättare.

#174

Postad 13 februari 2005 - 07:47

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
luren: Gratulerar till köpet ! Hade det inte varit en BD808 istället för en BG808s så hade jag nästan trott att det var du som köpte min sista 808s i går.

Lite lustigt att det såldes alltså två st 808:or i går. =)

Nu har jag bara en sista 808s kvar som ska säljas åt en kompis. Sen är det tomt med 808:or för tillfället. Bara NEC, Marquee och BG800 kvar sen. =)

Angående att vinkla rören så finns det ett väldigt smidigt litet knep för att lossa på dem om de kärvat. Du kör så att du för ner handen mellan lisnerna ochs en knyter du näven successivt. Detta gör att du med kontrollerad kraft pressar loss rören från sina krävande fästen.

#175

Postad 13 februari 2005 - 15:08

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
MrKing: Haha, hur f*n får du plats hemma? ;)

Det är ganska svårt att se de röda och blå rastren när man kikar i röret tycker jag.
Finns det några bra gissningslägen(jag antar att de borde ligga i närheten(men inte exakt) av värdena på det gröna röret?) ;)

Som det är nu tänker jag bara "leka" med instalationen och försöka lära mig det, sedan är frågan var den skall ta vägen.

Någon som vet var man kan köpa en såndär "ytreflekterande" spegel om man vill vinkla projektorns ljus?

Eller är det någon som sitter på ett takfäste för en BD 808 som de vill bli av med? ;)

#176

Postad 13 februari 2005 - 17:17

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Du får väl fråga hos närmaste glasmästare och försöka få dem att förstå vad du menar ;) ;) .
Takfäste gör du ett själv. 808:an har ju "spår" på undersidan som gör det lätta att skyva in i ett eget takfäste ;)

Redigerat av mr huhta, 13 februari 2005 - 17:18.


#177

Postad 13 februari 2005 - 23:13

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
Throw ratios (kastkvoter...) för olika CRT:er, var hittar man sådant?

Bildbredd 2 m på 3 m projektionsavstånd - låter det rimligt? Väldigt olika för olika projektorer?

#178

Postad 14 februari 2005 - 00:05

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Nej det är inte olika för olika crt:s, dock olika linser. Man brukar räkna med ca 1.4 gånger bildbredden brukar projjen hamna på.. MEN när du gör en färdig instalaltion så skall du maxa bredden bilden i det gröna(utan att gå utanför fosforn) och sedan flyttar du projjen så att bilden täcker hela duken..Då kommer den att hamna lite närmare än klkylatorerna och tabelelrna säger.

#179

Postad 14 februari 2005 - 13:02

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Är det någon som sitter på en länk till en hyffsat schysst tutorial om hur du ställer in rastren i rören på bästa sätt?

Jag tycker det är knepigt att se, även i totalt mörker. ;)

#180

Postad 14 februari 2005 - 14:59

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Är det någon som sitter på en länk till en hyffsat schysst tutorial om hur du ställer in rastren i rören på bästa sätt?

Jag tycker det är knepigt att se, även i totalt mörker.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Luren:

Mata projektorn med den källa du använder (t.ex. DVD) och med den upplösning du använder (om du har en htpc eller linjedubblare).

Sätt ned kontrasten (contrast) rejält ca 1 (på en 10-gradig skala) och dra upp ljusstyrkan (brightness) rejält ca 9. Då kan du titta in i röret utan att bländas och du ser rastret. Själva den aktiva bilden visas innanför rastret.

På många projektor finns ett inbyggt rutnät som används för geometri- och konvergensinställningar och som täcker hela rastret. Om så, aktiverar du det så ser du ännu lättare rastret.

Se till att rastret har en liten bit kvar till rörets fosforkant. En del pushar delar av rastret utanför men då måste man vara säker på att den aktiva bilden verkligen inte går ut i kanten. Så länge man är ny är det bäst att göra det by the book, dvs låta det vara en bit mellan rastret och kanten. Så det blir rörets kant_raster_aktiv bild.

Tjipp

Redigerat av Unregisteredff4f969d, 14 februari 2005 - 15:01.


#181

Postad 14 februari 2005 - 15:13

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Finns det några bra gissningslägen(jag antar att de borde ligga i närheten(men inte exakt) av värdena på det gröna röret?)  ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Rastren ska ligga i mitten så lika som möjligt allihop. Det är ingen panik om de inte är exakt lika på minsta bråkdelen av mm, men de ska ligga hyfsat centrerade (alltså lika stort avstånd på båda sidorna till rörens kanter). (Den aktiva bilden visas innanför rastret och den aktiva bilden kan du justera med positionskontrollen.)

Ljusstyrkan på rören ska vara likadana. Alltså om du har kontrasten 0 ska inget visas i något av rören. Gör det det måste G2 justeras. Om du sedan tar upp kontrasten till 1, ska samtliga rör lysa upp svagt. Om röd och blå inte gör det måste G2 justeras, och det vet jag inte hur man gör på en Barco.

Tjipp

Redigerat av Unregisteredff4f969d, 14 februari 2005 - 15:16.


#182

Postad 14 februari 2005 - 19:25

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Idag fick jag ett STORT paket.....;)

#183

Postad 14 februari 2005 - 19:29

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Idag fick jag ett STORT paket.....B)

<{POST_SNAPBACK}>


Trevligt, ta lite bilder ;)

#184

Postad 14 februari 2005 - 19:41

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Grattis NIN..Då har du lite att leka med ikväll B) ;)

#185

Postad 14 februari 2005 - 20:23

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Officiellt avis på Nin. ;)

Bilder tack.

NFS...

#186

Postad 14 februari 2005 - 20:37

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Bilder kommer men det kommer dröja över 2-3 veckor innan jag ens kan testa den! Dom bygger om badrummet än så hela mitt vardagsrum är fylld med saker överallt så jag får inte in en snickers där ens. Så nu står den kvar i hallen.

Sen kommer jag behöva hjälp att ställa in den. Såklart bjuder jag på resan och mat & dryck ;)

#187

Postad 14 februari 2005 - 20:37

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Officiellt avis på Nin.  ;)

Bilder tack.

NFS...

<{POST_SNAPBACK}>


hehe varför ska du sälja din då?

#188

Postad 14 februari 2005 - 20:56

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Officiellt avis på Nin.  ;)

Bilder tack.

NFS...

<{POST_SNAPBACK}>


hehe varför ska du sälja din då?

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, är väl lite velig. Vet inte hur jag skall ha det.
Om jag bara fick någon att komma och ställa in den ordentligt så vetefan om jag kan skiljas från den.

NFS...

PS
Max, ser ut som om vi blev medlemmar här samtidigt. fast du var väll någon timme snabbare än mig. B)

Redigerat av NFS, 14 februari 2005 - 21:00.


#189

Postad 14 februari 2005 - 21:20

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
NFS: Är ju inga konstigheter att ställa in din M8500 ju.

Bodde inte du rätt nära Göteborg?

#190

Postad 14 februari 2005 - 21:25

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Jodå ca 4mil från centrum.

Fixar väll att ställa in den hyffsat, såpass att biobilden blir bra.
Men jag vill ha ut allt jag vet att den kan prestera, och det som jag har störst problem med är focus i hörnen. tro mig jag har försökt. ;)

NFS...

#191

Postad 14 februari 2005 - 21:49

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Jodå ca 4mil från centrum.

Fixar väll att ställa in den hyffsat, såpass att biobilden blir bra.
Men jag vill ha ut allt jag vet att den kan prestera, och det som jag har störst problem med är focus i hörnen. tro mig jag har försökt.  ;)

NFS...

<{POST_SNAPBACK}>


japp jag vet hur det är B) men efter att lärt mig lite om astigmatism så såg jag ut så här -----> ;)

#192

Postad 15 februari 2005 - 09:19

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Dethär med att få skärpan ända ut i kanterna är det också något man lär sig?

Efter att ha gjort ett 2:a försök(so little free time, so much barco) har jag eliminerat allt vad "utstickande" färger alá Krog-CRT heter.
Upptäckte även att man på barcon efter att ha gjort en grovinställning kunde finslipa konvergensen för just den signalen man körde för tillfället, detta gjorde underverk :-)

Så nu är det just att bilden känns en aning luddigi kanterna, samt att den inte känns 100% symetrisk..
Men det kanske är sån´t som kommer med tiden?

Jag ångrar definitvit iinte mitt köp iaf. :-)

#193

Postad 15 februari 2005 - 09:38

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Japp, det mesta kommer att bli bättre med tiden ju bättre du lär dig projjen.
Att inte maxa eller gå för högt på inställningarna och att få till en bra geometri gör att du får mycket lite drift och då skall det inte behövas mycket justering med hjälp av konvergensen i slutet. Försök att ligga mellan 40-60 på geometri inställningarna. Fixa inte allt på en gång utan gå fram och tillbaka mellan dem.

#194

Postad 15 februari 2005 - 14:19

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Införskaffade en HD15ha(vanlig VGA-plugg) till 5xBNC kabel idag och kopplade projektorn till min dator..

Ställde om den till 1280x720 70hz

Men när jag så att säga byter monitor blir bilden väldigt märklig, och full med svarta ränder..
Syncen verkar skickas på den gröna kabeln, och jag har ett ATI 9800 pro kort.

Förhoppningsvis är det något ganska enkelt jag missat, är det sync:en som på ngt. sätt skall sändas i de "riktiga" sync-kablarna, och inte i den gröna färgen?

Det känns ju som jag är så nära.. och detta är ytterst frustrerande :lol:

#195

Postad 15 februari 2005 - 14:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Man använder väl olika ingångar för om man har sync på HV eller på G har jag för mig.
Är inte det när man väljer ingång 4? Vilken använder du idag?

Låter konstigt om gfx:et skulle skicka sync på grön tycker jag, men det kanske finns de som gör det. Med powerstrip kan du säkert ändra det (vet att inställningen finns där, men trodde inte det var default för något kort).

70Hz verkar vara en konstigt frekvens BTW. 50 eller 75 är nog bättre för PAL material.

#196

Postad 15 februari 2005 - 14:42

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Är väl bara 4:an som har BNC-kopplingar?

Jo, det låter lite märkligt, men om jag drog ur den gröna så flippade iaf. syncen totalt, och annars är bilden stabil(men blödig/randig/bitvisinverterad/whatever..) :lol:

#197

Postad 15 februari 2005 - 14:44

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Det är samma BNC ingångar för ingång 4 och 5 (så är det på min 801:a i alla fall) har jag för mig. Så enda skillnaden är vad du väljer på fjärren. Vad väljer du nu? 5 (och 95) är RGBHV (alltså separat sync) på min burk, tror det är lika på 808:an.

#198

Postad 15 februari 2005 - 14:55

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Den säger "no input" på femman.. :lol:

Nåja, får väl kika lite på powerstrip eller ngt.

#199

Postad 15 februari 2005 - 15:09

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

70Hz verkar vara en konstigt frekvens BTW. 50 eller 75 är nog bättre för PAL material.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör 1280x720/72hz. just 72hz har jag för mig att någon sa skulle va optimalt för min projje. kommer inte i håg vem som sa det dock.

#200

Postad 15 februari 2005 - 15:55

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
72 Hz är väl vad man använder för NTSC?
För NTSC 48, 72 osv
För PAL 50, 75 osv.

Gör stor skillnad på min maskin i alla fall (ryck vid panoreringar osv). Beror nog på hur känslig man är, kör man vanlig mjukvaruspelare på pc:n så kanske det inte gör JÄTTE skillnad.
Men jag tycker det gör stor skillnad, best practice är ju 50/75 Hz för PAL.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.