Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 7,6 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

#151

Postad 25 november 2002 - 16:16

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
MartinE: Det finns inga optiska funktioner för att flytta bilden på TW100. Det enda man kan göra förutom att ställa in skärpan är att zooma. Då behåller bilden sin plats i nedankant och växer uppåt och åt sidorna när man zoomar in. Om projektorn är upp och ner så blir det tvärtom, alltså växer neråt och åt sidorna.

Bildstorlek upplevs nog olika av olika personer. Själv sitter jag ca 3.30 meter från min 234 cm breda 16:9 duk och tycker det är perfekt med så stor bild. Har inte ens reflekterat över något tennismatch syndrom. Jag är inte besvärad och skulle inte vilja ha mindre bild.

Jag skaffa projektorn först och provade sedan att projicera på väggen så att jag fick en uppfattning om hur det skulle bli. Fixade sedan en lämplig (?) duk. Bättre att vänta 1-2 veckor extra innan allt är klart och få det något sånär bra från början.

#152

Postad 25 november 2002 - 16:18

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
MartinE, jag skall räkna lite utifrån dina värden när jag kommer hem. Det kan dock bli lite sent eftersom vi har hemmabiokväll i kväll (igen [;)]). LOTR, verkar som om det alltid finns någon i bekantskapskretsen som vill se denna rulle (själv har jag använt den som referens och jag måste ha sett den mer än 30 gånger vid det här laget! [:)]).

#153

Postad 25 november 2002 - 16:28

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
EmuMannen: Det är inte bara SF loggan som ser för taskig ut, även om den är värst. Även i SoR, SW1+2 mfl filmer så är det röda mer eller mindre "utsmetat".
Har även en del problem med "störningar" i rörliga objekt, lyckades dock lösa det till viss del genom att dra upp Motion Detect till 5.

Som lök på laxen så lider projen dessutom av en hel del krypningar i ljusa färger. :)

Antingen så är jag alldeles för jäkla petig eller så gör jag något rejält fel.

/Magnus

#154

Postad 25 november 2002 - 16:29

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
magnusp: Jag köpte mitt filter hos http://www.madeco.se, artikelnummer 749-885. Tror det var rätt. Det står i varje fall CC20R i hörnet på filtret.

Det röda du nämner antar jag är det som refereras som "streaking red phenomenon" eller något sådant. Det har snackats en del på avsforum om detta. Jag har upplevt det högst tydligt på speciellt Rapport via s-video från digitala SVT1 och com hem. Blir liksom vertikala linjer i röda fält med konstig färgskalning.

Det problemet har jag inte alls med min PC och 1280x720 upplösning. Jag testade dock ett xvid (mpeg-4) kodat filmklipp på datorn och det klippet hade samma fenomen. Antingen beror det på att klippet var omkodat från mpeg-2 till mpeg-4 och mpeg-2 dekodern har chromabugg eller något annat.

Jag har testat ffdshow filtret för xvid uppspelning. Det filtret medger möjlighet att skjuta på chroma och luma signalerna i förhållande till varandra. Genom att jag flyttade luma en eller två pixlar till höger eller upp/ner, kommer inte ihåg vilket, så såg det nästan perfekt ut. Det går också att framkalla samma fenomen med en PC och ffdshow genom att förskjuta luma i förhållande till chroma för en perfekt xvid källa (en som inte hade problemet innan förskjutningen).

En teori (ren spekulation från min sida!) kan således vara att om man kör s-video eller komponentvideo där chroma och luminans är uppdelat och man har en dålig kabel så klarar inte projektorn av att synka de signalerna, de kanske inte ens kommer fram samtidigt till projektorn. Man får då en svag drift av luma i förhållande till chroma och bildfenomen uppstår.

Jag har även kunnat se det för andra färger men jag märker det klart mest för röd färg.

#155

Postad 25 november 2002 - 16:42

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
LordX: Tackar för tipset om filtret.
Vad gäller dålig kabel så har jag en komponentkabel från Supra, den är visserligen 12 m lång men Supras komponent kablar ska ju vara väldans bra. Svideo kabelns märke kommer jag inte ihåg men den är bara 3 meter och kör den mot TV:n utan problem.
Har funderat en hel del på att bygga en HTPC men vet inte om jag vill ha det extra "jobbet" som det blir varje gång man vill se på en film. Men eftersom jag är så petig med bilden så kanske det är värt det... [:)]

/Magnus

#156

Postad 25 november 2002 - 17:44

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
LordX: Jag ska också projicera mot väggen först, för att komma fram till perfekt bildstorlek, och sedan beställa en ramspänd duk.

Det är lite synd att det inte går att göra optiska förflyttningar av bilden. Det inneär alltså att man måste placera projen på rätt plats för att få rätt bild... [V]

Nåväl, jag ska inte ta ut någon förlust i förskott; förhoppningsvis löser det sig ändå i slutändan! [:)]

EmuMannen: Jag ser fram emot dina beräkningar. Tack på förhand!

Jag tror inte det går att se Sagan om ringen för många gånger! Det är en helt underbar film, som min flickvän och jag ser om och om - ofta små episoder i taget! Nu väntar vi bara på att projektorn ska komma på plats, sedan blir det filmkvällar med polarna även hemma hos oss! [;)]

/Martin

#157

Postad 25 november 2002 - 19:09

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Litet tips: Om ni väljer rullduk kan det vara värt att tänka på att t ex en Draper Luma duk inte rullas ut steglöst. Det är väl en ca 10 cm långa steg (har inte mätt). Om man då sätter upp projektorn och skruvar upp duken på väggen eller i taket och inte tänker på detta kan man hamna i ett läge där projektorn är korrekt projicerande mitt emellan två av dukens lägen. Då kan man behöva använda keystone och det vill man ju inte.

Jag hade själv en himla tur när jag satte upp min. Hade inte testat att rulla ut duken innan och projektorn var redan på plats. När jag då upptäckte att det var så grova steg fick jag en mindre chock men jag hade en himla tur. Ska jag vara riktigt petig kanske duken skulle suttit 1-2 cm längre ner men det märker man aldrig.

#158

Postad 26 november 2002 - 01:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
MartinE, här är mitt förslag. Du vill ha en ganska stor bild och skall sitta på 4 meters avstånd. Jag skulle välja 100 tum (220x120 cm) eller något större (personligen skulle jag inte gå över 240 cm bredd). Fördelen är att 100 tum är en vanlig storlek på färdiga dukar. Jag räknar vidare på ett antagande om en 100 tums duk i 16:9.

Projektorn bör då sitta på ett avstånd av 3.7 meter (optisk ”sweet spot”) eller någonstans i spannet 3.1 till 4.3 meter från duken. Om du skulle montera projektorn kloss an mot taket så skulle övre kanten av bilden hamna cirka 23 cm under taket. Det är lite för högt (du har högt i tak), jag skulle föredra att dukens underkant låg cirka 90 cm från golvet. Det ger en differens på knappa 40 cm. Du kan höja duken så att underkanten ligger 100 cm från golvet men då har du fortfarande cirka 30 kvar mellan projektorn och taket om du vill slippa ”key stone”-korrigering.

Om du monterar projektorn på bakväggen (jag har räknat på fem meters avstånd) så är den minsta bild du kan få 260x140 cm. Avståndet från centrum av linsen och till överkant på duken ökar också men endast med dryga tre cm. Projektorn behöver med andra ord fortfarande sitta cirka 30 till 40 cm från taket…

Det är möjligt att det går att höja bilden 30 cm men jag har ingen aning om hur det skulle kunna se ut eller påverka ergonomin. Ledsen men det är det bästa jag kan komma på.

#159

Postad 26 november 2002 - 08:49

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Satt precis och läste i manualen och såg en udda sak. Det står att Tint bara går att justera för NTSC signaler. Jag kan justera Tint på alla mina (PAL)filmer via komponent från min Pioneer 515.
Är det jag som har fått något om bakfoten?[:))]


/Magnus

#160

Postad 26 november 2002 - 08:58

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Ser du någon skillnad på en PAL-film om du ändrar "Tint" på din Pioneer?

#161

Postad 26 november 2002 - 09:18

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Ja, om jag ändrar Tint på en Pal film så ser jag skillnad i bilden.

Edit: En förtydling: Jag ändrar inte Tint på Pioneer spelaren utan i TW100:ans meny.

/Magnus

#162

Postad 26 november 2002 - 11:19

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Stort tack för dina beräkningar, Emumannen! Även om de naturligtvis inte gör mig så glad...

Hmm, man skulle kanske köpa en Sanyo PLV-Z1 istället. Alternativt flytta bak soffan något och köra med en bredd på 2,60! [:)]

/Martin

Ps. Man får väl vara tacksam att man inte bor kvar i den gamla lägenheten längre, där hade vi 3,40 i takhöjd! [;)]

#163

Postad 26 november 2002 - 16:16

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by magnusp
Ja, om jag ändrar Tint på en Pal film så ser jag skillnad i bilden.

Edit: En förtydling: Jag ändrar inte Tint på Pioneer spelaren utan i TW100:ans meny.

Men hallå! Vad kör du för PAL? Om jag kör PAL så är värdet för "Tint" disabled... [:0]

#164

Postad 26 november 2002 - 19:29

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Ni har väl inte missat min tråd "DIY Firehawk"?

https://www.minhembi...?TOPIC_ID=22518

#165

Postad 26 november 2002 - 21:17

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
EmuMannen: Ja du....inte vet jag vilken skum Pal jag kör. [:)] Undrar om det är något med min Pioneer.... Men då vet jag att Tint ska vara disablat vid Pal filmer i alla fall. Ska forska lite i ärendet och återkomma. [;)]

/Magnus

#166

Postad 26 november 2002 - 22:56

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat igenom inställningarna och min DVD är inställd på att köra PAL ut. Ändå kan jag justera Tint värdet på TW100:an. Antingen så har manualen fel eller så har jag fel. [:)]
Är det någon annan som kör komponent(YCbCr) in på TW100? Kan ni kolla om det går att ändra Tint i Video menyn(på projen)?


/Magnus

#167

Postad 26 november 2002 - 23:48

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Kan också ändra tint för PAL-material när jag kör komponent-signal. När jag kör s-video är den dock gråmarkerad för PAL.

#168

Postad 27 november 2002 - 10:31

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Hej MartinE ! Jag tycker inte att du skall ge upp dina tankar på väggmontering ännu !! Jag gjorde lite mätningar i går kväll, eftersom dina rumsmått lät väldigt bekanta [;)]

Min TW100 är monterad på bakväggen, avståndet mellan duk och bakvägg är 520 cm och duken är 240 cm bred. Omöjligt ? Nej, inte alls. Det du även bör komma ihåg är att projektorn är ca 30 cm djup och bör placeras ca 10 cm från bakväggen. Det betyder att avståndet mellan lins och duk i ditt fall blir 460 cm, och det ger dig en bild som är 240 cm bred !!

Eftersom mitt rum är 520 cm har jag valt att placera projektorn ca 25 cm från bakväggen (linsen är alltså ca 55 cm från bakväggen och avståndet mellan lins och duk är ca 465 cm), och det fungerar alldeles utmärkt. Om ditt rum är 500 cm, så får du en ännu snyggare väggmontering [:)]. Jag sitter även 4 meter från duken, och tycker att 240 cm är alldeles perfekt.

Fördelen med bakväggsmontering är att du enkelt kan placera projektorn på vilken höjd som helst. Själv byggde jag en enkel "hylla" (mera detaljer finns i en annan tråd), som naturligtvis placerades fel vid första försöket. Jag mätte upp avståndet från sidoväggen till dukens mitt, och sen använde jag det måttet för att fastställa projektorhyllans mittpunkt. Borr, borr och dit med hyllan ... och sen hade jag bilden bredvid duken. Linsen sitter ju inte på mitten av projektorn. Kom ihåg det när du mäter ut var hyllan skall placeras !

Tilläggas bör att hyllbredden anpassades efter projektorn. Om du gör hyllan mycket bredare än projektorn behöver du inte mäta så noga, eftersom projektorn då vid behov kan flyttas i sidled. Men då blir det kanske inte så snyggt.

Lycka till !

#169

Postad 27 november 2002 - 10:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Hi, hi, hi, PennyLane, jag gjorde samma fel med mitt takfäste, mätte noga ut mitten och skruvade upp bara för att sedan konstatera att linsen har ett offset i förhållande till mitten av projektorn... [:I] Det man inte har i huvudet får man ha i händerna... [:)]

Ps. PennyLane's förslag angående väggmontage är ju suveränt för den gällande situationen. Jag har sett exempel där man monterat projektorn på ett litet väggfäste för tv (sådana finns billigt på exempelvis IKEA). Det jag såg hade ledad arm och kunde svängas in och ut från väggen beroende på om projektorn användes eller ej. Fördelen med en sådan lösning är att man enkelt kan reglera var bilden skall projiceras i sidled samt att den kan döljas något när den inte används. Nackdelen är förståss att det kan vara svårt att få projektorn på exakt samma ställe varje gång den skall svängas ut för användning... Ds.

#170

Postad 27 november 2002 - 11:10

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
"Hi, hi, hi, PennyLane, jag gjorde samma fel med mitt takfäste, mätte noga ut mitten och skruvade upp bara för att sedan konstatera att linsen har ett offset i förhållande till mitten av projektorn... Det man inte har i huvudet får man ha i händerna... "

Japp så har även jag gjort.....................

#171

Postad 27 november 2002 - 11:55

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
Det man inte har i huvudet får man ha i händerna... [:)]Och nu har man det även i väggen - sex stora hål, för man borrar ju naturligtvis ALLA hål INNAN man provar. Man är ju för tusan man !!!

Sen blir ju saken inte bättre av att det explicit varnas för det här i monteringsanvisningarna.

Monterings-vadåförnågot ???

#172

Postad 27 november 2002 - 11:57

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag använder tvhylla från IKEA. Den hyllan har ingen arm som kan fällas in när den inte används. Det är både för och nackdelar med det. Om hyllan kan fällas in måste man varje gång se till att projektorn hamnar i samma läge när man vill titta på film och man kanske även behöver finjustera fokus varje gång. Riktigt jobbigt! Biltema har tvhylla med arm som kan fällas in om jag minns rätt.

Till alla (?) tvhyllor medföljer en rem för att göra fast tvn och i mitt fall passade den utmärkt till att göra fast projektorn. Nu är det ju inte så att projektorn ramlar av hyllan av sig själv men det känns säkrare att ha remmen på plats.

IKEAs tvhylla har dock ett par bra saker. Själva hyllplattan kan snurras och även lutas framåt eller bakåt. Det är mycket bra justeringssaker om väggen inte är helt 100% rak. Tyvärr går ju hyllan inte att justera i höjdled men mäter man bara in allt i förväg så är det aldrig något problem. Observera dock det jag skrev tidigare i tråden om rulldukar.

Mitt råd är att inte montera duken förrän projektorn är på plats. Då är det bara att sätta igång projektorn, trimma in skärpan och positionen samt projektorns lutning så att man har en perfekt rektangulär bild utan behov av keystone korrigering. Man kan även använda någon form av lod på väggen vid sidan av bilden så att man exakt ser att den är rak i kanten. Sen kan man sätta ett häftstift i varje bildhörna på väggen och utnyttja dem som måttstock när duken ska sättas upp.

#173

Postad 27 november 2002 - 11:59

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Tackar Lungan för info. Då betyder det att manualen har fel alltså vad gäller Tint i PAL läge.
Hur lång komponentkabel har du Lungan? Lider du av problem med rödfärger, krypningar i ljusa färger och störningar vid horisontella förflyttningar?
/Magnus

#174

Postad 27 november 2002 - 19:51

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hej PennyLane! Det du skriver om att projektorns lins faktiskt inte hamnar ända bak vid väggen slog mig också igår och gjorde mig lite mer hoppfull! [;)]

För att slippa göra ingrepp i väggen - man vill ju inte ha en massa extra hål efter alla justeringar [:D] - har jag tänkt skaffa ett skåp eller en bokhylla som står på golvet. Då placerar jag projektorn överst på det och får dessutom ett bra lagringsutrymme för DVD-filmerna! Eftersom soffan hamnar strax framför (ca 80-100 cm från väggen) får det nog bli en variant utan dörrar. Jag hade tänkt att börja med att bära upp en av Billy-bokhyllorna från arbetsrummet och prova med den, för att se vilken höjd på bokhyllan som blir bra.

Duken är absolut det vi skaffar sist, LordX! Tack för tipset om lod. Det låter praktiskt, men är det verkligen nödvändigt? Jag menar, står projektor plant måste den väl projicera en rak bild??? [?]

Jaha, då är man glad och hoppfull igen! [8D] Det enda som grumlar euforin är att jag precis fick ett mail om att projen är försenad...

/Martin

#175

Postad 27 november 2002 - 20:38

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hej igen!

Antar att rådet om lod inte är så dumt i alla fall, med tanke på hur våra golv lutar... [;)] Det är väl inte helt omöjligt att även väggarna är lite skeva. Fast man kan ju tycka att allting varit mycket enklare om de använt lod när de byggde vårt hus (OBS! Byggt 2001!)! [V]

/Martin

#176

Postad 27 november 2002 - 21:03

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Hehe, har själv två Billy i mitt arbetsrum och de lutar lite bakåt mot väggen pga golvlisten och att de är fullastade. Skulle jag bara lägga en proj ovanpå den utan att tänka mig för skulle den ju projicera bilden minimalt snett uppåt. Då skulle inte projektorn projicera en perfekt rektangel utan den skulle vara lite bredare upptill än nertill.

Har du då en duk som min med svart ram skulle det definitivt märkas även om bilden bara var 1 cm bredare upptill än nertill. Sen är det viktigt att projektorn står plant så att bilden inte lutar lite åt endera hållet och att bilden är lika hög i båda sidor. Det är lite trixande men går att få helt perfekt med lite god vilja och tålamod. Bara att ta fram tumstocken. Det är inte så svårt.

När allt är intrimmat, sätt ett häftstift i varje bildhörn och sen kan du räkna ut hur duken ska sitta i förhållande till dem.

#177

Postad 27 november 2002 - 23:14

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
magnusp: har bara haft projektorn i en vecka så jag är troligen fortfarande i wow-stadiet. Jag kör via en 10m lång Supra komponent-VGA-kabel och det är klart bättre än via min 10m mellanklass s-video-kabel.

Jag har märkt krypningar/oroligheter i bilden som försvann när jag satte motion detect=5. Med komponent-signal tycker jag inte att detta påverkar skärpan speciellt negativt. Jag har vissa problem med bandning i röda partier men dessa har jag tillskrivit min DVD-spelare (Toshiba SD-510E) som ju lider lite grand av chromabuggen. Några störningar vid horisontella förflyttningar har jag inte alls uppmärksammat, har du några exempel - filmsekvenser?

#178

Postad 28 november 2002 - 16:53

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
LordX: Tror nog jag använder mig av någon form av självhäftande etiketter istället för häftstift, men tack för tipset! Man vill ju inte göra onödiga hål i väggen! [;)]

För övrigt mätte jag rummet igår och det är tyvärr inte exakt fem meter från vägg till vägg utan 5,28! Och som soffan står just nu sitter man exakt 4,20 m ifrån den främre väggen. Antar att det kommer att ge en bild som är ca 2,55 m bred. Hoppas det inte blir för brett! Om jag ska ha en bokhylla bakom soffan kan vi tyvärr inte flytta soffan längre bak än idag. Alternativet är förstås att använda den där tevehyllan du skrev om, LordX. Fast jag tror inte det blir lika snyggt...

/Martin

#179

Postad 28 november 2002 - 17:14

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Lungan: Det enda ställe jag kommer på just nu där jag riktigt störts av det är på Extended versionen av Sagan om Ringen. Bonus spåret på disc 2, trailern för TTT. Precis i början när man ser Aragorn, Legolas och Gimli springa i förgrunden så är det väldigt tydligt på Legolas. I scenen efter är det väldigt tydligt på Sams fot och ben.
Ska kolla på några andra filmer och ta fram dom värsta exemplen.

/Magnus

#180

Postad 29 november 2002 - 17:09

Unregistered0f18950e
  • Unregistered0f18950e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har haft min TW100 i några veckor, och är mycket nöjd med bilden från
DVD-spelaren. Däremot försökte jag koppla in min video från SCART till
S-video ingången och fick bara en svart-vit bild. SCART till vanlig komposit
ger en färgbild, men av dålig kvalitet. Någon som har något svar varför?

#181

Postad 29 november 2002 - 22:50

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
En vanlig VHS spelare skickar inte ut s-video utan bara kompositvideo. En super-vhs kan däremot skicka ut s-video. Det finns flera trådar på forumet som förklarar varför det blir svart-vitt och hur s-video repektive kompositvideo fungerar så jag rekommenderar sökfunktionen.

#182

Postad 30 november 2002 - 19:04

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Magnusp: har R1 4-disc men hittar inte TTT-trailern, är jag blind???

Jag blir faktiskt mer och mer nöjd med bilden denna proj producerar. Jag trodde jag var lite rabiat blackoholic eftersom svärta/skuggdetaljer var min största anmärkning på LCD sedan tidigare. Jag tycker dock att detaljerna verkar finnas där och då blir jag nöjd.

Har någon testat Color Mode = PC något. En snabb kik med detta läge i SWEP2 gav ett fantastiskt djup i stjärnhimmelsbilder men jag har inte sett vad man försakar. Skillnaden mot Theatre/Natural var rätt stor i just detta fall men det verkar som om man försakar detaljer i ljusa partier istället.

#183

Postad 30 november 2002 - 21:29

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Lungan: Nä, blind är du inte. [;)] Den är gömd. Du går till Scene Selections och bläddrar till den allra sista scenen på disc 2. Sen trycker du Ner en gång till. Då kommer det fram en ikon nere i högra hörnet som föreställer de Två Tornen(okej, lite fantasi får man ha). Där trycker du Enter/Välj eller vad det heter på din fjärr. Presto....herr Jackson dyker upp och säger att du har hittat en hemlis.
Där ser jag stora "störningar" i dom scener jag beskrev tidigare. Har inte tagit fram några fler exempel än det ännu...
Om jag maxar Motion Detection kan jag minska "störningarna" men ska man behöva göra det? [?]

/Magnus

#184

Postad 03 december 2002 - 23:01

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Ser absolut inga horisontella störningar i TTT-trailern ens vid närgranskning. Har testat att reducera motion detect och öka noise reduktion men jag kan inte få fram någon störning iaf. Detta är via interlaced komponent genom DB15-porten från en Toshiba SD-510E.

/Fredrik

#185

Postad 04 december 2002 - 00:51

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
En fråga, jag funderar på att testa ett filter med min nya duk. Alla verkar köra CC20R (efter LoFi's rekommendation gissar jag). Det är ju ett rött färgkorrigeringsfilter men jag har mest överskott av grönt och även om jag är mest kort på rött så fattas det även en hel del blått. Därför funderade jag på ett FLD dagljusfilter i stället (det är ju mera magenta än rött och har med andra ord både rött och blått i sig). Någon som testat med både FLD och CC20R? Vad skulle ni ta, FLD, CC20R (eller båda två)?

Jag passade även på att mäta insidan av objektivet och jag noterade att diametern är cirka 61 mm (jag hittar inte mitt skjutmått) och att det finns ett lite ljupare spår innanför ytterkanten. Det borde gå att trycka i en o-ring i spåret och sedan kanske det går att trycka fast ett vanligt 58 mm filter. Någon som provat? Annars finns det kanske något runt filter som har en ytterdiameter på 60 till 61 mm...

#186

Postad 04 december 2002 - 01:04

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Mitt i prick [:)]. Man går i LoFis fotspår...

Jag kan inte så mycket om filter och vad de innebär fast jag har upplevt att det är rätt gott om rött i projektorn. Kan inte säga att jag upplevt bilden som grön.

Vågar man verkligen motera ett filter på linsen? Jag kände med handen och det verkade iofs inte så varmt vid linsen så det går kanske. Vill ju inte påverka projektorns normala värmeavledning så att den riskerar att bli överhettad.

Jag valde istället att göra nästan som LoFi. Använda en klämma att sätta filtret i (finns bild). Inte världens snyggaste men det fungerar. Får se om jag hittar på något annat. Om du kommer på någon bra fästanordning och det inte verkar påverka temperaturen så är jag mycket intresserad av att höra hur du gjorde och var man kan få tag på det.

#187

Postad 04 december 2002 - 01:06

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Glömde säga det men jag tycker projektorn är rätt ljusstark så vad jag skulle vilja ha är "solbrillor" på linsen, alltså typ "Cinema Black" läge. Skulle nog inte vara något problem att tappa lite i ljusstyrka. Undrar om inte Yamahan hade något sådant??

#188

Postad 04 december 2002 - 07:53

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Lungan: Okej, tackar för att du kollade. Då har jag något problem i leden innan projektorn då... [:)]

Man kanske skulle bygga en HTPC? [:D][:P] Nu har jag ju en ursäkt att slänga lite pengar på ett schysst Shuttle chassi och lite godsaker. [:D]

/Magnus

#189

Postad 04 december 2002 - 22:49

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
Glömde säga det men jag tycker projektorn är rätt ljusstark så vad jag skulle vilja ha är "solbrillor" på linsen, alltså typ "Cinema Black" läge. Skulle nog inte vara något problem att tappa lite i ljusstyrka. Undrar om inte Yamahan hade något sådant??

Om du vill ha ett färgneutralt filter så kan du använda ett gråfilter. Borde ge samma effekt som en grå duk i ett helt mörkt rum. Vid ströljus så "absorberar" en grå duk ströljus till skillnad från kombinationen gråfilter + vit duk.

Om det finns ett rent underskott av exempelvis rött så kan ett färgkorrigeringsfilter användas (CC i CC20R står för "Color Correction", 20 för styrkan och R för Red).

Ett dagljusfilter som FL-D (fluorescent-daylight) används för att korrigera grönstick från exempelvis lysrör. De är därför magentafärgade (rött + blått) för att undertrycka den gröna komponenten i den typen av ljus.

Trodde aldrig att jag skulle få en inverterad användning för mina fotokunskaper (normalt faller ju ljuset in genom filtret på en kamera men med projektorn projicerar vi ut genom filtret, det är ju som att exponera ett jättelikt positiv direkt på väggen), ganska coolt... [8D]

#190

Postad 05 december 2002 - 10:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag gick tillbaka till det som Otto skrev i user groupen: quote:
When changing the RGB setting on average the :

R component account account for 30% increase of Illuminance
G component account account for 50% increase of Illuminance
B component account account for 20% increase of Illuminance

So the RGB ratio seems to be 30:50:20 (I think D65 is pretty close to
that ratio by looking at a chroma chart) CORRECT ME PLS!!!

Enligt Otto så finns det med andra ord ett större underskott på blå komponent än röd!?! Han fortsätter:
quote:
1) Changing the offset has the most effect below 30 IRE but still has
quite a bit of effect around 50 IRE levels.

2) Changing the gain has almost a flat effect from low to high IRE and
(measured at 30,50 and 70 IRE) a little bit less above 50 IRE.
(so contrary to the manual has effect at lower IRE's)

3) Changing Gamma from 2.2 to 2.4 lowers the illuminance more below 30
IRE, has less effect around 50 IRE and almost none above 70 IRE.
(guess that can expected from gamma :-))

For your info my current test settings are..
Black L : 0
White L : -2
Sharp : -1
Color : 3
Tint : -1
Offset RGB : 15,10,25
Gain RGB : -2,-1,-1
Gamma RGB : 2.2,2.3,2.2

Som ni ser ligger han högre på blått än rött men givetvis lägst på grönt. Personligen gillar jag dessa inställningar men jag tycker bilden har något av ett blåstick och kanske även en del grönt... Jag har provat och lagt blått och rött ungefär lika och det ser bättre ut på min duk. Med ovanstående i bakfickan så kommer jag att försöka med ett FL-D i stället för ett CCR tror jag...

#191

Postad 05 december 2002 - 12:21

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Intressant EmuMannen! Jag hoppas att du införskaffar ett filter och testar. Tyvärr blir man väl några hundra fattigare för varje test... fast det får man väl stå ut med. Du har säkert redan spenderat "muchos dineros" på din duk med alla dina experiment. Kanske totalsumma som om du skaffat en Firehawk från början [;)] fast då har man ju ingen DIY tillfredsställelse [:D].

Man kanske skulle fixa ett gråfilter... Kan du rekommendera något? Jag har inte de kunskaper du har även om jag förstod ditt resonemang. Det finns en hel del på www.madeco.se men om du kan rekommedera något annat ställe så vore jag riktigt glad. Expert finns ju i hela landet men när jag snackade med en handlare här i Linköping (vill ju helst hitta en lokal handlare) så visste han inte ens vad ett färgkorrigeringsfilter var för något...

Jag är väldigt nöjd men varför blir jag aldrig nöjd? Sug på den paradoxen...

#192

Postad 05 december 2002 - 13:36

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, min duk har inte kostat så mycket än (tro det eller ej), "endast" cirka 1500 kr.

Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av gråfilter på projektor och det var många år sedan jag använde något när jag fotade. Att handlare saknar kunskap om filter och andra gamla hederliga fototillbehör förvånar mig inte. I dagsläget använder väl de flesta som fotar PhotoShop i stället. [;)]

Jag brukar använda mig av Kameradoktorn i Stockholm (www.kameradoktorn.se). De är inte alltid billigast men de är kunniga och serviceinriktade och det är nog för mig. [^]

#193

Postad 23 december 2002 - 02:57

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
Jag gick tillbaka till det som Otto skrev i user groupen: quote:
When changing the RGB setting on average the :

R component account account for 30% increase of Illuminance
G component account account for 50% increase of Illuminance
B component account account for 20% increase of Illuminance

So the RGB ratio seems to be 30:50:20 (I think D65 is pretty close to
that ratio by looking at a chroma chart) CORRECT ME PLS!!!

Enligt Otto så finns det med andra ord ett större underskott på blå komponent än röd!?! Han fortsätter:
quote:
1) Changing the offset has the most effect below 30 IRE but still has
quite a bit of effect around 50 IRE levels.

2) Changing the gain has almost a flat effect from low to high IRE and
(measured at 30,50 and 70 IRE) a little bit less above 50 IRE.
(so contrary to the manual has effect at lower IRE's)

3) Changing Gamma from 2.2 to 2.4 lowers the illuminance more below 30
IRE, has less effect around 50 IRE and almost none above 70 IRE.
(guess that can expected from gamma :-))

For your info my current test settings are..
Black L : 0
White L : -2
Sharp : -1
Color : 3
Tint : -1
Offset RGB : 15,10,25
Gain RGB : -2,-1,-1
Gamma RGB : 2.2,2.3,2.2

Som ni ser ligger han högre på blått än rött men givetvis lägst på grönt. Personligen gillar jag dessa inställningar men jag tycker bilden har något av ett blåstick och kanske även en del grönt... Jag har provat och lagt blått och rött ungefär lika och det ser bättre ut på min duk. Med ovanstående i bakfickan så kommer jag att försöka med ett FL-D i stället för ett CCR tror jag...

Jag har inte läst Ottos inlägg själv (var finns det förresten?) men jag tror inte han försöker säga att det skulle saknas i styrka av rött och blått med 30:50:20 utan han säger bara att färgförhållandet (eller vad man nu ska kalla det) 30:50:20 är ungefär detsamma som för D65. Alltså för en kallare färgtemperatur än D65 (som t ex D67 eller D70) skulle B:s värde (här 20) vara större, och R (30) samt G (50) vara mindre. T ex 33:33:33 skulle ge en väldigt lila vitpunkt i samma miljö som vi tycker att 30:50:20 är en neutral vitpunkt. Och i en miljö där 33:33:33 anses vara neutralt vitt ger 30:50:20 en väldigt grön vitpunkt. Ärligt talat fattar jag inte vart Otto vill komma med 30:50:20-snacket :) Är det nån som fattar?

Vilka metoder har Otto använt när han kalibrerat och undersökt vad offset, gain resp. gamma gör? Och är hans värden för NTSC eller PAL?

Jag är van vid att manuellt skapa ColorSyncprofiler (ett mer standardiserat namn är ICC-profiler, är det så dom kallas på pc? Kör själv mac) till skärmar/projjar som jag kopllar datorn till, och jag använder mig av ett ganska avancerat program där jag kan justera hela responskurvan för rött, grönt resp. blått från 0 IRE till 100 IRE. Alltså programmet gör en profil som säger åt datorn vilka fel skärmen/projjen har i sin återgivning så att det rättas till mjukvarumässigt. OK, man ska ha klart för sig att LCD-skärmar/-projjar inte fysiskt kan visa alla färger som ögat kan se (kan inte en CRT heller, men fler iaf), men man kan få en så pass perfekt responskurva för R, G resp. B som ögat kan uppfatta (kallas ofta på iaf projspråk color linearity). Men jag vill ju kunna få bästa möjliga återgivning av annat än en dator, alltså ställa in själva projjen istället för signalen från datorn så att vanliga PAL-källor också blir rätt återgivna. Finns det testrutor för det här på några kalibrerings-DVD? Och hur funkar dom? Jag har själv inte testat nån kalibrerings-DVD, bara THX Optimizer som inte kan användas för det. Jag kan beskriva hur testförfarandet i programmet går till i ett senare inlägg nu är jag för trött :D

#194

Postad 24 december 2002 - 21:31

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Jag glömde säga att projjen jag har tillgång till (är min mammas) är en Yamaha LPX-500 men den ska ju ha ganska stora likheter med Epsonen så jag hoppas det är okej att posta i den här tråden? [:D]

Jag bor hos min pappa just nu, men jag har fingrat lite på Yamahan för några dar sen hos min mamma och har lite frågor. T ex har jag för mig att fjärren inte har en hjälp-knapp (läste i den här tråden att det är med den man kan komma in i Epsonens servicemeny) men jag har inte kollat på själva projjens knappar så kanske finns den där. Finns det annars något annat sätt att komma in i servicemenyn, eller finns det någon/några knapptryckningskombination/-er som är vanlig/-a för att komma in i projjars servicemenyer? Vad kan man ställa in i Epsonens? Och på gammainställningen så står Yamahan på "0", är det 2.2 (som är standard för video) i gamma eller är det 2.4 (som nån i den här tråden sa var standard för Epsonen)?

Om ni har frågor om Yamahan så är det bara att fråga på [:D] Skillnader som jag hittat hittills, genom att jämföra vad ni sagt i tråden och jämföra manualerna, är att Yamahan inte verkar ha inställning för motion detect (ska leta lite mer när jag bor hos mamma), kanske det finns i servicemenyn (om jag nu nånsin kommer åt den… kan man ringa/eposta Yamaha Sverige om sånt?). En annan skillnad är att Yamahan har ett ytterligare aspect mode, "Zoom Subtitle", för t ex letterbox 2,35:1 filmer med undertext. Funkar ganska ok för letterbox 16:9 också, bättre än på en TV iaf iom att projjen inte klipper av lika mycket runt om bilden som en TV gör, kan kolla sen hur stor del jämfört med bildens höjd som offras med letterbox 16:9 om nån undrar. RGBs ska jag förhoppningsvis testa i slutet av veckan om kabeln kommit då [:D]. Fast jag håller med Emumannen om att komposit ser skitbra ut, och jag vet att om monitorn/projjen har bra kompositvideokretsar så är skillnaden mellan komposit och RGB svår att se, åtminsone när det gäller färgreproduktion. Iaf är skillnaden på TV:n hos mamma (en Sony, kan inte modellen i huvet) nästan obefintlig, möjligen bättre skärpa med RGB. Fast på de flesta andra TV-apparater jag testat RGB på (även nyare och dyrare än Sonyn) så ser man stor skillnad, främst på att färgerna är mycket sämre med komposit. Men nåt ska man nog vinna med RGB på Yamahan, särskilt när det är så stor (och därmed avslöjande) bild man visar jämfört med en TV [:D]

#195

Postad 24 december 2002 - 23:38

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
MercuryOSX, kul med någon som har Yamman att jämföra med. I princip så är det väl en "hottad" TV100 (annat skal, firmware och anslutningar).

Det jag är mest avundsjuk på är den separata RGBS-ingången, förmågan att köra RGBS med bibehållen DCDi och aspect control samt "Zoom Subtitle"-mode. Jag har förvisso påpekat detta för Epson (jag väntar fortfarande svar från Japan) och jag hoppas att något kanske kan tillföras genom framtida firmware-uppgraderingar (man kan ju alltid hoppas).

Jag kan inte sätta gamma till 0 på min TW100. Det lägsta jag kan sätta i "Theatre"-mode är 2.2 (och det är det jag har för rött men jag tror jag kör med 2.3 på grön och blå eller någon av dem).

Att inte ha tillgång till "Motion Detection" skulle inte fungera för mig med visst PAL Video-material. Att öka från 3 till 4 gör stor skillnad för vanlig tv-utsändning och känns som ett måste på min TW100. Kanske Yamaha parametersätter DCDi-kretsarna annorlunda från sitt firmware så att du inte behöver ha tillgång till detta värde, vad vet jag...

#196

Postad 25 december 2002 - 01:25

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Emumannen, konstigt nog har Yamaha inte valt att låta gammainställningen stå i gammavärde utan med heltal som relaterar till standardinställningen som då är 0 (alltså är inte gammans värde 0, utan 0 står för standardgamman). Jag kan välja både negativa och positiva tal, jag kommer inte ihåg i hur många steg men antagligen lika många som för Epsonen. Vad jag undrar är vilken gamma projjen har i mittenläget? Är det 2.4 som nån här sa var standard, eller är det 2.2 som jag har för mig Epsonmanualen säger? Att lägsta läget för dig är 2.2 tyder på att Epsonmanualen skulle ha fel i vart fall… Eller är det så att olika färglägen har olika min, max och mittenläges gamma? Är du begränsad i Theaterläget? Är det inte bara sRGB som har begränsningar? Känns som att Yamaha var lite överpedagogiska när de valde att byta ut de riktiga gammavärdena mot en påhittad skala… :D

#197

Postad 25 december 2002 - 01:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
MercuryOSX, ja du gissar rätt, olika "färlägen" har olika intervall. Lägsta på "Dynamic" är 2.3 (har jag för mig) osv. Jag släckte just ned projektorn efter att ha visat Donny Darko för de släktingar som var kvar efter julfirandet. Jag skall kontrollera värdena för de olika "färglägena" vid tillfälle (om jag bara kan komma ihåg det)...

#198

Postad 27 december 2002 - 23:36

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
White screen (?)



Settings calibrated by Steve Smallcombe:



Black: 0

White: -6

Sharp: -1 (?)

Color: 0

Tint : 0



Color mode: Natural  // Obs: värdet ändrat 

RGB Offset: 0 (?), 0 (?), -6  // Obs: värdet ändrat 

RGB Gain  : -20, 0 (?), 13

RGB Gamma : 2.4, 2.4, 2.4

Steve Smallcombes "settings" baserat på följande AVS-tråd:
http://www.avsforum....700#post1676700

Notera att värdet för Blue Offset uppdaterats från felaktiga +6 till rätta -6 och att Color Mode ändrats från felaktiga Theatre till rätta Natural, sorry att det initialt blev fel... [:I]

#199

Postad 29 december 2002 - 16:58

Unregisteredf4ac25ae
  • Unregisteredf4ac25ae
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har en TW100 i bestilling og skal bestille takmonteringssett. Men jeg har et spørsmål; skal senter på linsen være i samme høyde som toppen på bildet, eller skal linsen være høyere slik som på Infocus Screnplay 7200 o.l ?

#200

Postad 29 december 2002 - 17:18

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
jkirkebo, linsen skall vara högre upp, cirka 5 cm per meter avstånd till duk...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.