Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smart disklösning DROBO

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Data Robotics Drobo USB DRO4DU20 (Externa lagringschassin) 0 3 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo USB/FW800 DRO4DD20 (Externa lagringschassin) 3 7,12 (7) Inga priser
Data Robotics DroboPro DRPR1A31 (Externa lagringschassin) 5 8 (2) Inga priser
Data Robotics Drobo USB DRO4DU50 (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR3A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics DroboElite DREL1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo FS DRDS2A31 (NAS-servrar) 4 7 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR4A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo Mini 1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser

#151

Postad 10 december 2009 - 15:27

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Prisvärt är väl fel ordval om deras nya lådor iaf...

#152

Postad 10 december 2009 - 18:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tycker det inte är så farligt med tanke på hur smidigt det är.

Kommer troligtvis köpa en Drobo S framöver när den sjunkit lite i pris i alla fall. vill ha eSata port.
Då kan gamla drobon snurra musik och foton och den nya får bli lagring för hd-film!

#153

Postad 04 januari 2010 - 00:33

sissel
  • sissel
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Varför svarar inte IAN på Anders112's inlägg? Det låter oroväckande att DROBO korruptar filer. Man önskar att DROBO körde något säkert filsystem, som t.ex. ZFS istället...

#154

Postad 11 januari 2010 - 02:48

peterhjalmarsson
  • peterhjalmarsson
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag skrev precis följande omdöme på prisjakt om DroboPro:
"Jag hade satt mig in i produkten väl innan jag köpte den, så jag visste vad jag köpte. Hittills (tre veckor) har den uppfyllt alla förväntningar. Jag började med ett par 1TB-diskar och har nu 7 st blandade 1TB och 500GB. Expansion har gått bra.

Jag använder INTE standardinställningen för partitionering utan kör manuell partitionering i stället. Detta för att kunna ha 16TB partitionsstorlek. Vilket inte fungerar på WinXP, så det är tur att jag har den ansluten till en Win 2K3 server.

Hastighetsmässigt är den MYCKET långsammare än det RAIDcore RAID5-kort jag hade tidigare. Men det är över USB, och jag hoppas att det skall gå snabbare när jag går över till iSCSI på en ny server jag just bygger. Annars är hastigheten ett problem - den klarar inte riktigt av att strömma en HD-film samtidigt som jag kopierar en annnan HD-film till disken utan att det rycker.

Den är sagolikt enkel att använda dock, och bortsett från att omstarten vid den ursprungliga partitioneringen tog så lång tid att jag var övertygad att den hade pajjat så har allt gått som det skall.

Värd pengarna? Nja, det beror på hur mycket pengar man har. Det blir mer prestanda och billigare med ett RAID-kort, men väldigt mycket mer struligt. Bara en sådan sak som att det kommer att bli lätt att identifiera vilken hårddisk som skall tas ut när den första disken kraschar...

Ljudnivå: den är så högljudd att jag aldrig skulle ha den stående framme hemma. På ett kontor vore det ok, faktum är att ljudnivån påminner om den gamla Dell kontors-P4 jag nyligen gjort mig av med. Fläktarna låter mycket, men framför allt hörs diskarnas rasslande väldigt väl eftersom de inte är gummiupphängda alls. Som tur är skall den in i ett separat rum så fort den nya servern är färdigbyggd!"

Jag bevakar tråden och svarar gärna på frågor om nån undrar.

#155

Postad 15 februari 2010 - 14:38

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Jag har precis avyttrat min WHS server för att helt gå över till Mac. Köpte mig precis en Mac Mini som ska få agera server och HTPC. Är det någon som vet om man kan koppla in Drobon till minin och köra Time Machine server? För att göra backup på min och tjejens macbookar? Funkar det och streama 1080P material utan lagg från drobon?

#156

Postad 15 februari 2010 - 18:34

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag har precis avyttrat min WHS server för att helt gå över till Mac. Köpte mig precis en Mac Mini som ska få agera server och HTPC. Är det någon som vet om man kan koppla in Drobon till minin och köra Time Machine server? För att göra backup på min och tjejens macbookar? Funkar det och streama 1080P material utan lagg från drobon?

Det är absolut inga problem att köra 1080p video om du har en Drobo direktkopplad till minin. Använd helst FW800 för max hastighet då (det funkar säkert med USB också men minin har ju båda...).

Själv kör jag 1080p på en mini som via Gigabit-nätverk är kopplad till en MacPro som delar ut två Drobo via Fildelning. Inga problem med lagg och detta funkade även med den gamla USB-Drobon.

Drobon funkar även med Time Machine, har själv dock inte testat att även lagra annat (typ media) förutom TM backuperna, borde dock funka.

#157

Postad 15 februari 2010 - 20:10

peterhjalmarsson
  • peterhjalmarsson
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Jag har precis avyttrat min WHS server för att helt gå över till Mac. Köpte mig precis en Mac Mini som ska få agera server och HTPC. Är det någon som vet om man kan koppla in Drobon till minin och köra Time Machine server? För att göra backup på min och tjejens macbookar? Funkar det och streama 1080P material utan lagg från drobon?

Streama 1080(p) går sådär över USB. Själva streamandet går bra så länge man inte gör något annat, men så snart man vill göra något annat mot disken samtidigt (som att spara en fil) så uppstår det ryck ibland. Det problemet försvann helt när jag gick över till iSCSI. Firewire ligger ju nånstans mellan de två, men jag skulle inte utesluta problem om datorn t.ex. för för sig att göra backup mot Drobon samtidigt som du tittar på film. Prestanda med iSCSI är verkligen på en helt annan nivå än USB - antar att det delvis beror på att nätverkskortet är DMA medan USB är CPU-drivet.

#158

Postad 16 februari 2010 - 20:44

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Streama 1080(p) går sådär över USB. Själva streamandet går bra så länge man inte gör något annat, men så snart man vill göra något annat mot disken samtidigt (som att spara en fil) så uppstår det ryck ibland. Det problemet försvann helt när jag gick över till iSCSI. Firewire ligger ju nånstans mellan de två, men jag skulle inte utesluta problem om datorn t.ex. för för sig att göra backup mot Drobon samtidigt som du tittar på film. Prestanda med iSCSI är verkligen på en helt annan nivå än USB - antar att det delvis beror på att nätverkskortet är DMA medan USB är CPU-drivet.



Kan man köra minin som en Time Machine Server? Jag har en Macbook och en Pro som jag skulle vilja göra backup på.

Nu har jag beställt en Drobo :)

#159

Postad 10 april 2010 - 00:42

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej,

Äntligen, nu har jag läst genom hela 6 sidor och var så glad att det fanns en representant från Drobo här men nu verkar han inte svara men jag lägger mina frågor iaf (samma som jag skickade till drobo's sale->[email protected]) i hopp om lite klarhet till mina frågor. Det verkar inte som att de svarar på mailen direkt.

Tror alla kan engelska här så jag tolkar inte om hela mailet (rätt långt)
-----------------------------------------------------
I have a few questions about the new Drobo FS that i hope you can help me with. I need to know a bit more about the product before i put my order.

Question1: Right now i have a Netgear NAS and i have setup 3 users (me, my wife and daughter) so that they each get their own folders. Also i have a limitation so that only "Admin" user can access some folders. Is this possible to do with Drobo FS ?

Question2: Is it possible to access the Drobo FS through a web-browser? (Both for accessing files and also changing the settings)

Question2.1
: Is it possible to do everything (system settings, maintenance and such) through the web-browser or do i have to use the Drobo Dashboard for some specific tasks?

Question3: Is there any limitation compared to a regular NAS like Netgear Duo?

Question4: i been reading about the different format you can choose from (NTFS, FAT32 etc) so if i want to both read&write to the discs will the drobo use a "special" format that is compatible with both Mac&Windows? (which one?)
I would prefer to have a single large volume (2x 1,5TB and 2x1 TB = 5TB), is this possible? What format will be used in this case (if different from above)?

Question5: I have seen many people complain about the fan noice, ex: http://mimbler.blogs...robo-apart.html
Considering the Drobo price i would honestly expect something like Noctua NF-R8 to be used out of the box. Has Drobo FS been improved in this area?

Finally i just want to say I have read reviews and seen many movies about this product and it seems like a very good product but i really like to know the answer to my questions above before i put a order.

Beside my questions i would like to mention something i stumbled upon during my knowledge chase which i think should be addressed by datarobotics.
To start with I was actually going to find the answer to my questions and learn more about Drobo products and usually for such things the forums are a good place to start. But for a reason i can not understand it requires a serial-number to create an account :)
Even creating an account to ask questions requires a serial which is very wrong in my opinion.
To me this is a way to scare customers away but since i have seen many good reviews i will try asking through email but still i believe the serial number requirement is a very bad idea and hope it can be highlighted to the decision makers.
Others that feel the same way: http://www.flickr.co...awk/3210026868/
-----------------------------------------------------

Hoppas Ian eller ni andra som vet mer om drobo kan hjälpa mig med dessa frågor. Jag är ganska sugen att köpa Drobo FS men vill veta om det blir en förbättring jämfört med min Netgear duo.

Tacksam för allt ni kan hjälpa med.

#160

Postad 10 april 2010 - 00:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag är också sugen på att skaffa mig en till drobo, en FS. Den kör ju droboapps. Så man borde ju kunna göra det mesta med den.
Ska bli intressant att se om du får svar på dina frågor.

#161

Postad 10 april 2010 - 21:52

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Är det någon som har kört DroboShare? Är sugen på att köra Drobon med DroboShare och ville titta hur detta funkar.

#162

Postad 10 april 2010 - 22:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Är det någon som har kört DroboShare? Är sugen på att köra Drobon med DroboShare och ville titta hur detta funkar.

Är det inte bättre att köra med en Drobo FS då? Mycket snabbare om inte annat.

Eller du kanske redan har en drobo och vill komplettera den lite?

#163

Postad 12 april 2010 - 12:45

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att köra med en Drobo FS då? Mycket snabbare om inte annat.

Eller du kanske redan har en drobo och vill komplettera den lite?


Jag har ju redan en Drobo med Firewire och vill komplettera med en DroboShare. Då jag inte har fått Time Machine och funka över nätverket (har Drobon kopplad till en Mac mini)

#164

Postad 12 april 2010 - 12:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Allright. Fast man kan väl bara köra usb på droboshare? Det blir ju ett rejält nedköp i prestanda.

#165

Postad 18 april 2010 - 22:22

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Efter att ha bråkat med min WHS ger jag nu upp! Orkar inte något mer windows skit! Bluescreen, eller andra skumma omstarter... Ibland tar den semester i några veckor och vägrar att fungerar, mycket strul och jobb. Och tänk om systemdisken pajjar! Då blir det problem, jeavlans massa jobb!

Så en Drobo kanske vore något för mig! Fast jag har en del frågor:

Kan man tanka torrents med den?
Går det på något sätt att streama HD/FLAC till PS3:an och WD HD TV?
Är det 2TB/disk som är maximalt i Drobo, Drobo FS?
Maximal skrivhastighet med FW800, eller Drobo FS nätverk?

Vilken bör man satsa på, den ca dubbelt så dyra FS eller standard?

Den kommer att användas tsm men en Macbook Pro, och ska innehålla filmklip och råbilder :)


Hoppas någon kan hjälpa mig!

#166

Postad 18 april 2010 - 23:23

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Det verkar som Ian har slutat och svara, kanske han har slutat på företaget vem vet.

Jag ska nog ringa de när jag får tid över och fråga lite (se min förra kommentar) själv.

Det som irriterar mig över företaget mest av allt är att man stänger ute folk från forumet. Det hade varit bra och gå in där och ställa frågor.

#167

Postad 19 april 2010 - 04:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Kan man tanka torrents med den?

Vet inte faktiskt, kanske går med någon droboapp?!

Går det på något sätt att streama HD/FLAC till PS3:an och WD HD TV?

Det funkar, jag har ju första modellen usb och streamar tvix och allt möjligt.

Är det 2TB/disk som är maximalt i Drobo, Drobo FS?

Just nu, när det komme större diskar blir det maxgränsen.

Maximal skrivhastighet med FW800, eller Drobo FS nätverk?

Ingen aning

Vilken bör man satsa på, den ca dubbelt så dyra FS eller standard?

Jag skulle nog köpa en FS, nyare och mer modern, mer diskplats.

#168

Postad 19 april 2010 - 09:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Vet inte faktiskt, kanske går med någon droboapp?!


Det funkar, jag har ju första modellen usb och streamar tvix och allt möjligt.


Just nu, när det komme större diskar blir det maxgränsen.


Ingen aning


Jag skulle nog köpa en FS, nyare och mer modern, mer diskplats.


Okej, kom på en sak... För att streama till PS3:an måste man ju transcoda vilket Drobo inte kan. Men då får man köra streama via Macbooken, som tar filerna ifrån Drobo :)

Humm, har du DroboShare eller? För om jag väljer FS varjanten borde det funka utmärkt ;)

Ska försöka hitta om den kan tanka torrents, vore smidigt tycker jag ;)

Det som stoppar en lite är det ganska dyra priset...! Men kan vara skönt att slippa allt arbete och orå med WHS... Så kan man sälja Server burken.

#169

Postad 19 april 2010 - 16:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag kör den kopplad till en server. Det finns inga nas-prylar med tillräcklig prestanda tycker jag.

#170

Postad 19 april 2010 - 16:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jodå, det finns ordentliga NAS som levererar också men då är det inte konsumentklass på det alternativt så är det serverlösning och då drar det mer ström.

#171

Postad 19 april 2010 - 19:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jag kör den kopplad till en server. Det finns inga nas-prylar med tillräcklig prestanda tycker jag.


Planen är att i framtiden köpa en Mac Mini Server, och köra min hemsida där när pengar och bättre internet rullat in :)

Det jag vill slippa nu är oron över att Servern ska krascha, eller liknande. Vill inte heller lägga ner massa jobb på den då jag istället kan vara ute och fota! Om bilderna skulle försvinna vettefan vad jag skulle göra........ (Har även en extern disk som extra backup)

Gillar verkligen lösning att man kan byta upp sig med större diskar ;) Kunna byta ut, flytta om helt utan driftstopp!

Och med Drobo FS så har man 5st platser vilket kan ge max idag 10TB, vilket räcker ganska långt med bilder, filmklipp och musik. Det jag undrar är överförningshastigheterna, har inte hitta något.


Säljer jag min e5200 server + min andra burk med Amd 6000+ borde jag få in en liten slant. 1TB + 3st 500GB behåller jag till Drobon...

#172

Postad 19 april 2010 - 19:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Gillar verkligen lösning att man kan byta upp sig med större diskar ;) Kunna byta ut, flytta om helt utan driftstopp!

Det funkar också, har bytt ut mina 4 st 500GB diskar mot 4 st 1.5TB under drift. Nu är usb-versionen som var den första inte så snabb, jag testade att kolla 1080p film samtidigt och det laggade tyvärr. Men nya lär ju vara betydligt bättre!

Och med Drobo FS så har man 5st platser vilket kan ge max idag 10TB, vilket räcker ganska långt med bilder, filmklipp och musik. Det jag undrar är överförningshastigheterna, har inte hitta något.

Undrar det också. Skulle vilja ha en till, dels för mer utrymme, dels för lite mer snabbhet.

Den gamla får hosta typ musik :rolleyes:

#173

Postad 19 april 2010 - 20:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Finns det ens någon annan NAS som kan konkurrera ut Drobo? Då menar jag de områden jag tycker är viktigast:

1.Datasäkerhet
2. Smidighet
3. Framtidsäkerhet
4. Överförningshastighet (Denna får absolut inte vara under 25mb/s iaf)

5. Sedan kommer roliga plugins och funktioner såsom,
Streaming
Torrent
Webgränsnitt (För filåtkomst, typ FTP)


Sedan tar jag den genom en firma så den blir mycket billigare ;)


Måste hitta överföringsdata, jag vill veta om jag kan redigera mina 1080P klipp som ligger på drobo utan att flytta dem till macbooken.

EDIT: Har nu hitta an del roliga Apps!

Torrent
UPna (Till PS3)
FTP
Wake On Lan
Remote access, from a web browser or mobile device like the iPhone!

Redigerat av Timpolanen, 21 april 2010 - 19:22.


#174

Postad 25 april 2010 - 21:43

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Bump!

#175

Postad 25 april 2010 - 21:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag har själv ingen aning om hur droboapps funkar. Jag har ju en server som puttrar på 24/7 ..

#176

Postad 28 april 2010 - 17:47

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Jag har själv ingen aning om hur droboapps funkar. Jag har ju en server som puttrar på 24/7 ..


Jag såg inte att du hade en Drobo redan, har du varit på deras forum någon gång?
I så fall hur är supporten och folket villighet och hjälpa?

Sen undrar jag om du vet hur det blir när man stoppar in 3 x 1TB diskar. Ser datorn det som en enda stor enhet typ på ca 2,5TB? Hur blir det om man vill köra med raid 1? Med 2 diskar förstår jag att det blir en spegling så 2x1TB get 1TB (iaf på min Netgear NAS) men hur är det med 3 diskar? kan inte riktigt förstå hur det fungerar med spegling då. Kan du dela med dig lite info tack?
Jätte sugen och lägga en beställning på deras sida men där är så många frågor jag inte har svar på ^_^

Har precis beställt en Macbook Pro med så jag hoppas man kan komma åt det både via windows och OSX.

Tacksam för all info du kan dela med dig.

#177

Postad 28 april 2010 - 18:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag såg inte att du hade en Drobo redan, har du varit på deras forum någon gång?
I så fall hur är supporten och folket villighet och hjälpa?

Har aldrig haft något problem, så jag vet inte ^_^

Sen undrar jag om du vet hur det blir när man stoppar in 3 x 1TB diskar. Ser datorn det som en enda stor enhet typ på ca 2,5TB?

Det blir såhär:
Bifogad fil  untitled.JPG   51,04K   0 Antal nerladdningar

http://drobo.com/res...ocalculator.php

Hur blir det om man vill köra med raid 1? Med 2 diskar förstår jag att det blir en spegling så 2x1TB get 1TB (iaf på min Netgear NAS) men hur är det med 3 diskar?
kan inte riktigt förstå hur det fungerar med spegling då. Kan du dela med dig lite info tack?

Det går inte att köra raid 1, men med bara 2 diskar blir det ju det ändå i praktiken.
Drobo kör med en egen teknik som liknar raid5
http://drobo.com/res.../beyondraid.php

Jätte sugen och lägga en beställning på deras sida men där är så många frågor jag inte har svar på :P

Har precis beställt en Macbook Pro med så jag hoppas man kan komma åt det både via windows och OSX.

Tacksam för all info du kan dela med dig.

Du ska nog satsa på drobo FS på nätverket, där är nog inte dumt.

Fråga på så ska jag försöka svara på det jag kan!

#178

Postad 28 april 2010 - 19:56

peterhjalmarsson
  • peterhjalmarsson
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Kan tillägga att det enklaste sättet att få reda på hur mycket data du får ut av din Drobo är att bara dra bort storleken på den största disken. Eller de TVÅ största om man akiverat "dubbel säkerhet". Men Drobo imponerar säkert på någon med sin fina "kalkylator". :-)

#179

Postad 28 april 2010 - 21:46

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
NICE, tack för fina svaret ^_^

Nu är jag ännu mer sugen på det. Läste lite om Raid5 på wiki och det är inte så dumt. Verkar inte som det ska ha någon betydelse om man blandar olika diskstorlekar (ex 1+1+2TB) vilket är samma sak som sägs på Drobo sidan. Diskar börjar bli så billiga så jag kanske tar en 2TB disk nu när jag tänker efter. Har som sagt redan 2x1TB från tidigare.

Ska sätta min Netgear Nas på blocket nu :P
Förresten kollade på deras sida och en "Drobo FS + DroboCare Support " kostar 606Euro (ca 5800kr) och samma sak utan DroboCare Support kostar 6400kr på dustin.

Vilket rekommenderar du och köpa ifrån? (tänkte köpa direkt från de men kanske bättre och köpa från sverige av någon anledning jag inte kan komma på)

Tackar så mycket för länken med diskberäkning, det är grymt bra.

#180

Postad 28 april 2010 - 22:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

NICE, tack för fina svaret ^_^

Nu är jag ännu mer sugen på det. Läste lite om Raid5 på wiki och det är inte så dumt. Verkar inte som det ska ha någon betydelse om man blandar olika diskstorlekar (ex 1+1+2TB) vilket är samma sak som sägs på Drobo sidan. Diskar börjar bli så billiga så jag kanske tar en 2TB disk nu när jag tänker efter. Har som sagt redan 2x1TB från tidigare.

Fast det är inte raid 5. Det är drobos eget påfund BeyondRaid... men visst är det liknande, fast på filnivå istället för disknivå http://www.drobo.com.../beyondraid.php

Förresten kollade på deras sida och en "Drobo FS + DroboCare Support " kostar 606Euro (ca 5800kr) och samma sak utan DroboCare Support kostar 6400kr på dustin.

Sen får man inte glömma att frakten är på 400 spänn också.
Behöver du verkligen Drobocare? Själv tycker jag inte det är värt pengarna iaf.
Allt som är überviktigt backar jag upp till en annan usb-disk så det finns där också.

Vilket rekommenderar du och köpa ifrån? (tänkte köpa direkt från de men kanske bättre och köpa från sverige av någon anledning jag inte kan komma på)

Om/när jag köper en till drobo blir det nog en FS. Eller kanske 2 st Drobo generation 2... vet inte riktigt. Är inte jätteberoende utav hastighet.

#181

Postad 28 april 2010 - 23:04

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Med frakt blir det 625,08€ = 6000kr. Men det känns bra med Dustin för de har bra support och har man otur med måndagsexemplar så kan det bli dyrt med porta fram och tillbaks. Ska sova på saken ikväll ^_^
Har precis beställt en MBP med så det känns i plåtboken hehe

Drobocare har sina fördelar (få ny enhet omedelbart, liknar Apple care på något sätt) men kan no leva utan
http://www.drobo.com...t/drobocare.php

Jag är lite trött på Netgear NAS för det är ruskigt långsam och man får ibland vänta en halvminut innan man kan byta katalog (över wlan, funkar lite bättre över kabel) och man får ofta timeout när man skickar/tar emot stora filer. Det hoppas jag Drobo kan göra bättre jobb med.

Hur som helst tack vare dig så har jag fått lite bättre inblick på hur det fungerar, tack igen.

Redigerat av reza666, 28 april 2010 - 23:04.


#182

Postad 02 maj 2010 - 16:15

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Då så, ju är det beställt via Dustin så det är bara och vänta (inte i lager :) )

För att jag ska behålla det så måste det låta mindre än min Negear Nas Duo som låter som en damsugare :(
Sen ska det vara iaf lite bättre på responstider och ha bättre överföringshastighet än min Netgear som alltid är seg när man jobbar via WLAN.
Ska berätta vad jag tycker efter att jag har fått det.

#183

Postad 08 maj 2010 - 00:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Då så, ju är det beställt via Dustin så det är bara och vänta (inte i lager B) )

För att jag ska behålla det så måste det låta mindre än min Negear Nas Duo som låter som en damsugare :)
Sen ska det vara iaf lite bättre på responstider och ha bättre överföringshastighet än min Netgear som alltid är seg när man jobbar via WLAN.
Ska berätta vad jag tycker efter att jag har fått det.


Okej najs! Du får gärna mäta överförnings hastigheten med gigbit, om du köper FS varjanten förstås ;)

#184

Postad 08 maj 2010 - 01:40

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Visst, kan berätta hur bra det är när jag får det. Men tyvärr verkar det ta långt tid att leverera:
DROBO FS NAS GIGABIT ETHERNET WO HD
Beräknad leverans: 2010-05-28

Funderar på att avbeställa och köpa direkt från företaget. Får mejla och se hur fort de kan leverera.

#185

Postad 25 maj 2010 - 16:49

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hur går det..? Jätte nyfiken! :o

#186

Postad 25 maj 2010 - 22:46

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Dustin säger att de ska få det 28:e så jag bör ha det mån/tis nästa
vecka hoppas jag. Jätte nyfiken jag med :(
Berättar så fort jag har fått det :lol:

#187

Postad 26 maj 2010 - 00:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Sweet! :(

#188

Postad 01 juni 2010 - 07:06

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Nu har Dustin skickat det så imorgon borde det vara här.
Köpte också ny Netgear dualband router för min belkin
saknade gigabit port och hade inte fantastisk wlan hastighet.
Denna ska ha 300Mbit i teori iaf.

#189

Postad 01 juni 2010 - 21:49

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Nu har Dustin skickat det så imorgon borde det vara här.
Köpte också ny Netgear dualband router för min belkin
saknade gigabit port och hade inte fantastisk wlan hastighet.
Denna ska ha 300Mbit i teori iaf.


Sweet!

F5.......F5 :lol: Kan du på något sätt mäta överföringshastigheten över gigbit-Lan..? ;)

#190

Postad 02 juni 2010 - 17:39

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Äntligen nu har jag tagit backup av min Netgear Nas (tog en evighet) och precis satt in diskarna i Drobo FS.
Gick riktigt enkelt till och starta upp och få igång det.

Gjorde speed test för dig med ;)
Skickade en 500Meg dummy fil från desktopen till Drobon:
Postad bild

Uploaded with ImageShack.us

Det verkr ligga stabilt på 11Mbit (kom över 12 en stund).

Det var också jätte enkelt och skapa user + nya Share via dashboarden. Vet inte ännu om man kan göra det via webinterface men ska testa lite mer ikväll.

So far jag är imponerad.

#191

Postad 02 juni 2010 - 18:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
11 MB var över det trådlösa alltså?

#192

Postad 02 juni 2010 - 18:34

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Nej det är via kabel genom nya routern (netgear wndr3700) som ska ha Gigabit portar.
Hade förväntat mig lite högre men det är definitivt bättre än Negear's som gav mig ca 8Mbit.

HD'n som sitter i är WD Caviar Black.

#193

Postad 02 juni 2010 - 18:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Du får kika lite på din nätverkskonfiguration också tror jag. Du borde absolut minst komma upp i 30 .. enligt tillverkaren 40-50 MB/s

Jag har btw ett netgearmodem/router/trådlös som jag fick med mitt comhem. Den ärusel på allt trots halvimponerande prestanda på papper.

Jag kör en sån här till allt nätverksanslutet istället.


Netgearen får inte ens dela ut ip-adresser eller hantera det trådlösa, det gör en sån här:

Redigerat av Squeezemaster, 02 juni 2010 - 18:40.


#194

Postad 02 juni 2010 - 18:43

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Ju jag hade tänkt mig snarare kring 20MB än 11 själv.

Kollat lite på inställningarna men det är inte värst mycket man kan ändra om man kör kabel (något speciellt du tänkte på?)
däremot finns det en del för WLAN vilket jag inte kan säga jag förstår helt 100% än (typ om man kan köra på dubbla kanaler samtidigt o så)

Jag testade lite större filer (2Gbit) och fick samma resultat. ska byta kabel om 5min och testa igen, man vet aldrig.

#195

Postad 02 juni 2010 - 18:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kika att ditt nätverkskort är tvingat 1000 Mbit/s och full duplex. Låter nästan som det går på 100 Mbit.

#196

Postad 02 juni 2010 - 19:06

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Det tänkte jag inte så tack för tipset.

Lite skumt, har gör mig att det är gigabit port på det som sitter på moderkortet men verkar inte kunna välja det i inställningarna, finns vara 100M FD.
Det står t.o.m 10/100/100Mbit på drivaren i device manager (se bild)

Postad bild

Uploaded with ImageShack.us

funderar köpa en billig kort och testa , vad tror du/ni?

ps. testade med annan kabel och samma resultat.

#197

Postad 02 juni 2010 - 19:14

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
ajajaj min port är nog bara 100Mbit :lol:
------> Onboard LAN 10/100 Marvell 88EC031

Så nu är frågan vilket kort jag ska köpa ;)

Ska kolla imorgon på vägen hem om Mediamarkt har någon. Återkommer med riktig test senare då.

En annan viktig sak, Drobo'n är definitivt tystare än Netgear Duo. Betydligt snabbare och starta och stänga också. Som sagt rätt positiv intryck än så länge.

Redigerat av reza666, 02 juni 2010 - 19:16.


#198

Postad 02 juni 2010 - 19:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Vad som helst bör funka. Men Intel är ju alltid trevliga när det gäller nätverkskort.

typ:


Jag kör ju själv första generationens drobo och är kanonnöjd, den låter dock alldeles för mycket vilket jag vet är åtgärdad i senare modeller.
Så planen är att köpa typ en drobo FS .. flytta över allt dit, skruva isär den gamla och byta fläkt.

En bra guide här för andra som sitter med äldre drobos:
http://mimbler.blogs...robo-apart.html

#199

Postad 02 juni 2010 - 20:53

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Håller med, Intel är ganska bra.

Ska se om jag kan hitta någon butik i malmö som har det imorgn annars får jag beställa från Webhallen (de verkar inte ha det inne i Malmö butiken). Tack för tipset.

#200

Postad 03 juni 2010 - 17:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej va kul att du är nöjd! :D Tänkt även på att kablarna ska klara 1gbit också :D Själv har jag dragit 3-skärmade Cat6 i hela huset + Netgear 8-portars Switch, funkar prima!

Om de är som Squeezemaster nämde, enligt tillverkaren 40-50 MB/s. Så är köpet klipp och skuret för mig! Eftersom jag vill kunna redigera filerna som ligger på Drobon.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.