swithcar inte ups'er bara om strömmen från nät till batteri vid bortfall? alltså lortig ström in lortig ut så länge det inte är strömavbrott? eller ska jag gå och lägga mig?
Du ska nog gå o lägga dej, för de ska ja med göra strax :-p
nädå!
Billiga UPS:er har ingen rening på nätdrift. (Gällde iaffa äldre UPS:er)
"Alla" nya (iaffa på de större märkena) UPS:er har rening av nätspänningen, anordnade mycket lan förr i tiden, gjorde då en logg på nätspänningen.
blev chockad på hur illa nätspänningen är o fick samtidigt svar på varför min gamla dator dog!
Spänningen varierade mellan 190-285Volt!! (transistenter) in i UPS:en utspänningen var nästan helt ren utan rippel o spänningsskillnader. (ut volten skiljde endast 2-5Volt)
Tilläggas ska att vi hade ungefär 120-130St datorer på samtidigt i lokalen, så det blev kraftiga trasistenter på nätet.
Så jag har kört med UPS till Dator, Stereo, TV, m.m. samt en liten egen UPS till ADSL-modemet/Telefon.
i över 10år nu!
så ren ström för "billig" penning o dessutom ha fördelen att kunna köra prylarna fast det är strömlöst :-D
så är UPS den bästa lösningen enligt mej. (strömmen blir tillräckligt ren) min klarar driva allt mellan 15-45Min
beroende på hur högt jag spelar... (ja jag har en rätt stor pjäs)
Sj rekommenderar jag APC, kanske e lte overkill men jag har även överspänningsskydd innan ups:en eftersom jag
bor på landet så ger det ju en extra säkerhet.
ska i framtiden när elen är helt utbytt i hela kåken o den med är utbyggt/renoverad så ska skydd monteras i elskåpet!
UPS:en slår ifrån (kopplar ifrån nätet) vid för hög nätspänning o går över på batteridrift, samma sak om spänningen blir alldeles för låg, ligger nätspänningen på kanske 160-180Volt så transformerar den upp spänningen till 230v
men detta skiljer från olika UPS:er, läs specen på dem.
Hoppas det ger lite svar ang UPS-frågorna
Redigerat av Unregistered6e98fd36, 09 juli 2010 - 00:59.