Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

#151

Postad 29 juni 2009 - 13:09

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Det är on-the-fly transcoding, dvs att servern konverterar ett format till ett annat för att uppspelning ska kunna ske, som tar CPU-kraft. Om du har en uppspelare som klarar formatet, t ex din HTPC med korrekt codec eller en mediaspelare/extender så är det bara dataöverföringen som behöver göras och då räcker Scaleons processor mer än väl.

Så sant så sant. Men det gäller då inte ps3. :)
Transcoding är ju ett måste om man vill att ps3an ska kunna lira lite filmformat.
Men jag kommer själv lägga runt 600kr på en ny processor sen klarar jag det mesta. =)

Redigerat av twebbas, 29 juni 2009 - 13:29.


#152

Postad 29 juni 2009 - 13:18

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Nån som vet?
Då jag överför stora filer till servern, eller flera så dör anslutningen efter någon minut i min stationära Vista pc.
Den disconnectar både från nätet och servern och i princip låser sig. Sen får man starta om för att få uppkoplling igen.
Visar en gula triangeln på connection.

Har du uppdaterat servern? Jag hade som tidigare sagts i tråden grymma problem innan jag uppdaterade whs och stängde av pv-connect. Min uppkoppling till servern försvann efter en liten stund och jag kunde inte göra annat än att starta om maskinen. Gång på gång på gång.

Nu funkar mitt felfritt och underbart. :)

Redigerat av twebbas, 29 juni 2009 - 13:21.


#153

Postad 29 juni 2009 - 13:20

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat servern? Jag hade som tidigare sagts i tråden grymma problem innan jag uppdaterade whs och stängde av pv-connect.

ahaa, ska prova med pv-connect.. :)

#154

Postad 29 juni 2009 - 16:25

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
http://www.computerc...aspx?id=2561809

Någon som har lyckats nå dem per telefon kring deras FS Homeserver, som fortfarande ligger 1:a på deras försäljningslista. Man får bara en konstig signal när man ringer dem.

Dock så har de inga hemma enligt deras lagersaldo på internet.......och inget leveransinfo.

Redigerat av jonasn, 29 juni 2009 - 16:54.


#155

Postad 29 juni 2009 - 16:52

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

http://www.computerc...aspx?id=2561809

Någon som har lyckats nå dem per telefon kring deras FS Homeserver, som fortfarande ligger 1:a på deras försäljningslista. Man får bara en kostig signal när man ringer dem.

Dock så har de inga hemma enligt deras lagersaldo på internet.......och inget leveransinfo.

DET däremot låter ju inte helt 100%.. suck..

#156

Postad 29 juni 2009 - 17:20

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Nu har jag kanske missat men är det inet eller webhallen vi snackar om?
För just de två har jag handlat mycket utav, och aldrig haft några som helst problem.
På min "shit-list" finns andra goa bolag som inte håller måttet vid reklamationer. ;)
(On-Off, Dustin osv)
Det har funkat klockrent hos både inet och webhallen även vid reklamationer för egen del.


Nej för sjutton det gäller den fina firman Computer City. Inet och webhallen kan ju sina saker till skillnad från de här tomtarna.... :)

#157

Postad 29 juni 2009 - 20:40

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Nej för sjutton det gäller den fina firman Computer City. Inet och webhallen kan ju sina saker till skillnad från de här tomtarna.... :)

Då är jag med. Har faktiskt aldrig handlat utav Computer City, men det bådar ju inte gott. :rolleyes:

ahaa, ska prova med pv-connect.. ;)

Håll oss uppdaterade med hur allt forlöper. :P

#158

Postad 30 juni 2009 - 09:55

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

ahaa, ska prova med pv-connect.. :)


Överföringarna verkar fungera när man stänger av "share" på PV-connect, dock så börjar den dela om man skulle starta om servern så det bästa är nog avinstallera det antar jag.

#159

Postad 30 juni 2009 - 15:56

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

http://www.computerc...aspx?id=2561809

Någon som har lyckats nå dem per telefon kring deras FS Homeserver, som fortfarande ligger 1:a på deras försäljningslista. Man får bara en konstig signal när man ringer dem.

Dock så har de inga hemma enligt deras lagersaldo på internet.......och inget leveransinfo.


Fick precis resons från ComputerCity via epost:

"Hej Jonas,

Som det ser ut just nu är A4560 slutsåld, vi tar inte ta emot fler beställningar, först efter att vi har levererat datorn till alla väntande kunder kommer vi att erbjuda fler kunder möjligheten att köpa aktuell dator. Håll utkik på vår hemsida!



Mvh

xxxxx "

#160

Postad 30 juni 2009 - 19:12

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Överföringarna verkar fungera när man stänger av "share" på PV-connect, dock så börjar den dela om man skulle starta om servern så det bästa är nog avinstallera det antar jag.

Då är du på rätt väg iaf. Det tar sig sa pyromanen.

#161

Postad 01 juli 2009 - 08:02

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Har ni era Scaleos på hela tiden eller kör ni något "power scheme" som finns i Home Server consolen?

#162

Postad 01 juli 2009 - 08:16

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Då jag har mitt iTunes bibliotek på servern och "mountad" med smb till min iMac får den stå på 24/7.

#163

Postad 01 juli 2009 - 15:46

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag har problem att få farten mellan PC och Scaleo att vara tillfredsställande, speciellt vid uppladdning mot servern. Jag har samma problem med min internetuppkoppling så det känndes först som om det borde vara relaterat. Här är ett par bilder över hur det ser ut:

Server och PC, 1Gbps LAN:

Server: Scaleo 2205 (nästan helt outnyttjad diskpool)
PC: AMD Athlon XP3000+, 2GB RAM, SATA2 HDD, Windows XP professional
NIC: Onboard Marvell Yukon 88E 8001/8003/8010 gigabit (senaste drivrutin från Marvell)
Switch: D-Link DSG-1005D 5port gigabit
Router: Linksys WRT610N gigabit (kopplad WAN -> router -> switch -> LAN)

Bifogad fil  NetworkUtilizationLAN.png   3,79K   3 Antal nerladdningar

PC mot WAN, 100Mbps:

Bifogad fil  NetworkUtilization.png   4,25K   1 Antal nerladdningar

Förvisso skulle jag gärna kunnat utnyttja mer än ca 30% av 1Gbps LAN, hade hoppats på i alla fall 50-60%, men en polare med mycket liknande hårdvara får ut detsamma (fast båda vägar, PC-Server, Server-PC). Som synes så är förhållandet mellan uppladdning och nedladdning i stort sett detsamma för mitt LAN som mitt WAN och det blir ingen skillnad om jag kopplar en patchkabel direkt mellan WAN-uttag och PC, vilket tycks peka på att det är min PC som är problemet, men om jag kör TPTEST från servern så får jag samma förhållande(?).

Som jag nämnt tidigare så är jag nybörjare vad gäller nätverk och vet inte hur man felsöker ett problem som detta så jag tar gärna emot tips om var jag ska börja. Jag har kört TCP Optimizer, bytt kablar, installerat senaste drivrutiner, kopplat in PCn direkt mot WAN, men inget gör skillnad. Om ni behöver mer information, fråga så letar jag reda på informationen.

Har ni era Scaleos på hela tiden eller kör ni något "power scheme" som finns i Home Server consolen?

Jag kommer att fösöka att köra ett schema, men har inte kommit på hur jag ska lägga upp det och tyvärr kan inte min mediaspelare skicka sk "magic packets" så Wake on LAN måste lika fullt ske från ansluten PC, vilket gör hibernation krångligare än jag hoppats.

#164

Postad 01 juli 2009 - 17:33

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Det var skumt Wolfy, jag skulle vilja ha dina resultat tvärtom istället :)

Jag tänkte först att det kunde vara disken som sitter i din PC som begränsar men då borde skrivhastigheten till den vara långsammare vilket inte är fallet nu.

Jag testade lite snabbt hur det ser ut för mig.

Bifogad fil  _verf_ring.jpg   68,93K   1 Antal nerladdningar

Första biten är Scaleo -> PC ~50-60MB/s
Andra är PC -> Scaleo ~60-70MB/s

Ungefär hur mycket har du lagrat på Scaleon?

#165

Postad 01 juli 2009 - 21:54

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Det var skumt Wolfy, jag skulle vilja ha dina resultat tvärtom istället :)

Hehe, ja det hade inte varit dumt. :rolleyes:

...Ungefär hur mycket har du lagrat på Scaleon?

Nästan ingenting, ca 20 GB vilket jag förde över för att testa olika funktioner med och det var också då jag upptäckte att här gick det inte alls så fort som det borde. Jag har felsökt efter det, men är så upptagen med annat att jag inte hinner plus att jag inte har tillräcklig kunskap, vilket å andra sidan sånt här är bra för att tvinga en läsa på. Frustrerade när inget man gör leder någon vart dock.

Grattis till dina siffror, det var något sådant jag hoppats på och det hade varit nöjd med.

Nästa steg är väl att koppla direkt mellan PC och server för att utesluta allt däremellan. Skulle vara intressant att veta hur du har kopplat och vilken hårdvara du har?

Redigerat av Wolfy, 01 juli 2009 - 21:56.


#166

Postad 02 juli 2009 - 09:26

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Nu när jag testade så använde jag min Lenovo Thinkpad X60, Intel C2D 1,83, 3GB minne och SSD disk.
Jag har kopplat in Scaleo, PC och HTPC direkt i min router D-Link som har 4-portars GB. Från den går en kabel till en 100Mb/s switch där mindre viktiga saker är inkopplade (skrivare, squeezebox, accesspunkt).

Vad har du för hårddisk i din PC? Kan du prova att köra ett read test i hdtune free?
http://www.hdtune.com/download.html
Anledning att jag undrar detta är att hastigheten ser ju normal ut åt andra hållet.

Om jag förstod det rätt så är både Scaleo och PC kopplade in i gigabit switchen? Kabeln är den CAT5E eller CAT6 (borde stå en märkning på den)?

Redigerat av Mr_Empa, 02 juli 2009 - 09:29.


#167

Postad 02 juli 2009 - 12:13

Videoten
  • Videoten
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Har lite problem med att connecta mot servern när jag är på arbetet, går trögt och långsamt.
En fundering jag fick, om servern är avstängd går det då på något sätt att slå på den via http: gränssnittet, typ som scaleo wakeup?

#168

Postad 02 juli 2009 - 16:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

...Vad har du för hårddisk i din PC? Kan du prova att köra ett read test i hdtune free?
http://www.hdtune.com/download.html
Anledning att jag undrar detta är att hastigheten ser ju normal ut åt andra hållet.

Kan det inte i huvudet, men det är någon 500GB WD 7200 SATA2 disk.

Ska kolla imorgon och köra testet, är mitt upp i ett dubbelskift på jobbet.

Om jag förstod det rätt så är både Scaleo och PC kopplade in i gigabit switchen? Kabeln är den CAT5E eller CAT6 (borde stå en märkning på den)?

Stämmer bra det. Kabeln är CAT5E.

Tack för din assistans! :)

...om servern är avstängd går det då på något sätt att slå på den via http: gränssnittet, typ som scaleo wakeup?

Det ska gå att skapa sk magic packets via http, vad jag läst, men hur man går tillväga har jag ingen koll på tyvärr.

#169

Postad 02 juli 2009 - 16:39

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som twebbas och danne att consolen fryser hela tiden och ibland går det inte alls att komma in. Ingen med några tips?
Sorry såg svaren som kommit in nu så ska testa ta bort Pv. Svaren kom inte med när jag sökte. :)

Redigerat av renstahl, 02 juli 2009 - 16:49.


#170

Postad 03 juli 2009 - 12:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Vad har du för hårddisk i din PC? Kan du prova att köra ett read test i hdtune free?

OK, här är resultaten från dels min 500GB IDE disk och min 750GB SATA2 disk:

WD7500AAKS-00RBA0, 750GB SATA2:
Bifogad fil  HDTune1.png   17,68K   1 Antal nerladdningar

WD5000AAKB-00UKA0, 500GB IDE:
Bifogad fil  HDTune2.png   18,08K   0 Antal nerladdningar

Så det verkar inte vara HDD som är problemet om det nu inte går väldigt långsamt att skriva till diskpoolen i servern.

Edit:

För skoj skull gjorde jag om överföringen genom att skapa en 500MB RAM disk på PC respektive server:

Bifogad fil  NetworkUtilization3.png   3,65K   0 Antal nerladdningar

Så, antingen något som inte lirar i mitt nätverk eller problem med diskpoolen, men jag har överfört inom diskpoolen och det gick hur fort som helst att skriva vilket borde ge att det må vara något i mitt nätverk som inte hanterar gigabit korrekt...

Redigerat av Wolfy, 03 juli 2009 - 12:31.


#171

Postad 03 juli 2009 - 13:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Ja där var ju diskarna i PC uteslutna, har du möjlighet att prova från någon annan dator till Scaleon vad du får för hastighet?
Det finns ju en "spärr" i XP SP2 som gör att max. 10 TCP anslutningar kan ske samtidigt, vet inte det kan ha något mer det att göra?
http://www.lvllord.de/ kolla på TCP/IP patch.

Har du möjlighet att koppla via den andra switchen och inte routern?

(Jag har ingen aning om vad det kan vara, bara utesluta så mycket som möjligt :) )

#172

Postad 03 juli 2009 - 13:49

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Hehe, jag jobbar efter den premissen också. Kollade min gamla laptop och den hade faktiskt ett gigabit-nic, hade jag aldrig trott, så jag kopplade in den och körde. Fick ca 30% via den till server med samma fil. Kollade HHD i laptop med HD Tune och den var mycket trött så det är den som är flaskhalsen för laptop-server. Det är definitivt något problem med min stationära. Ska kolla in patchen, men nu är det jobbet som hägrar igen...

även om inte du heller vet så är det alltid trevligt att bolla ideér med någon så tack för det. :)

#173

Postad 04 juli 2009 - 06:00

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag har problem att få farten mellan PC och Scaleo att vara tillfredsställande, speciellt vid uppladdning mot servern. Jag har samma problem med min internetuppkoppling så det känndes först som om det borde vara relaterat. Här är ett par bilder över hur det ser ut:


Jag får ut i snitt 25 mb/s vid skrivning till min WHS från Vista nu när den är påfylld, vilket jag tycker är acceptabelt. SMB är inte det bästa protokoll världen skådat...

På en XP/2003/WHS så kam man (på egen risk) tweaka TCP-inställningarna lite:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters]
"TcpWindowSize"=dword:00256960
"TcpNumConnections"=dword:00fffffe
"GlobalMaxTcpWindowSize"=dword:00256960
"Tcp1323Opts"=dword:00000001
"DefaultTTL"=dword:00000064
"EnablePMTUDiscovery"=dword:00000001
"SackOpts"=dword:00000001
"TcpMaxDupAcks"=dword:00000002

Du måste boota om för att värdena skall gälla. Kan vara värt att testa, gör en backup av inställningarna ovan om du är tveksam.

#174

Postad 04 juli 2009 - 07:29

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Tack för tipset maxxess!

Hade gärna sett ca 50MBps, men åtminstonde kring vad du anger och båda vägarna hade i alla fall varit OK, men kring 10MBps från klient till server känns lite tunt. :)

Edit: Nu var det testat och det gjorde tyvärr ingen skillnad. Känns mer och mer som det lutar åt en ominstallation av Windows (nuvarande installation är från feb 2006 ;)) för det måste rimligtvis vara något i den som inte fungerar som det ska eftersom jag uteslutit allt annat (mig veterligen) då jag dels kopplat bort allt annat dels använder cat 5e kablar som verifierats på ett annat gigabitnät och slutligen så fungerar kommunikationen till server i 30 MBps båda vägarna med en burk vars hårddisk inte orkar leverera mer än så...

Redigerat av Wolfy, 04 juli 2009 - 09:29.


#175

Postad 04 juli 2009 - 16:39

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Hade gärna sett ca 50MBps, men åtminstonde kring vad du anger och båda vägarna hade i alla fall varit OK, men kring 10MBps från klient till server känns lite tunt. :)
leverera mer än så...


Jag menade 25 mb/s dvs drygt 200 mbps. När det går som fortast (ny tom disk) gör jag 50 mb/s (drygt 400 mbs). Menar du mpbs eller mb/s?

Det snabbaste jag kan pressa upp en datamaskin över SMB är via en server med SAN-montering, då kan jag ligga på 80 mb/s (640 mpbs) på en enstaka SMB-session.

20 - 50 mb/s för WHS är nog rätt normalt...

#176

Postad 05 juli 2009 - 00:03

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag menar 1 MBps = 1 Mega Byte per sekund eller motsvarande 8 Mega bits per sekund = 8 Mbps.

Skrev jag något annat ovan så var det av misstag.

#177

Postad 05 juli 2009 - 07:14

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag menar 1 MBps = 1 Mega Byte per sekund eller motsvarande 8 Mega bits per sekund = 8 Mbps.

Skrev jag något annat ovan så var det av misstag.


Detta sammanlagt med tråden om DIR-825 (jag har en DIR-855) fick mig att fundera på buffrar. Min filhanterare är Total Commander, och sedan jag satte upp buffern till (configuration -> options -> copy/delete -> "also use big.." : 10240k) en hyfsad storlek får jag 50-80 mb/s. Mot 25 när jag postade först.

Total Commander är fult men bra, och det kan köras från en tumme och flyttas omkring samt medger (bevisligen) inställningar för buffertar mm. Kan vara värt att testa innan ominstallation.

Kopiering till olika shares, gav efter inställning bra fart, typiskt "se bild".

Bifogad fil(er)


Redigerat av maxxess, 05 juli 2009 - 07:21.


#178

Postad 05 juli 2009 - 11:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Nice, jag har några polare som använder det. Gillade inte bugglistan, men det var ett tag sedan jag kollade. Kommer inte att hjälpa mig utan det är min PC (mjukvara, hårdvara?) som måste vara problemet, ska dock kolla in Total Commander när jag fått hyffs på upload/download.

#179

Postad 05 juli 2009 - 11:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Ooops..Jag hade fått loopback med i mätningen mha DU Meter (det borde jag insett tidigare i en annan tråd när iperf rapporterade 102 mb/s och DU Meter över 200...)

Jag får IRL 30-40 mb/ (50 på en helt tom disk) inte 70-80. Det kändes för bra för att vara sant och jag insåg misstaget när jag testkörde mot 15k-rpm SAS-disk i SAN:et hehe.

Man kanske skulle slå på looback i mätningen igen, det SER ju bra ut! :-))

#180

Postad 06 juli 2009 - 11:49

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Äntligen! Min är på väg från Dustin! Bör ha den i morgon! Tack för dåligt väder, då jag slipper ha dåligt samvete för att jag sitter inne med den hela natten i morgon :P

#181

Postad 06 juli 2009 - 13:10

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Äntligen! Min är på väg från Dustin! Bör ha den i morgon! Tack för dåligt väder, då jag slipper ha dåligt samvete för att jag sitter inne med den hela natten i morgon :P



http://www.dustinhom...5010185199.aspx

Får man fråga när du beställde den ?
Verkar bara vara Inet.se som har den ( 3490:- )

De flesta har tagit den ur sortimentet, som tex Dustin.

Skulle ju vara trevligt att finna den för 3000:-

Tacksam för tips

#182

Postad 06 juli 2009 - 13:54

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Oj, det var en hel evighet sedan. 14 Maj lade jag min order.

#183

Postad 06 juli 2009 - 14:52

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Var och hämtade min beställda Scaleo på Inet idag. Fick den till det pris som var när jag bokade den, 3195 kr :)

De hade fått in ca 110 st idag varav ca 60 var förbeställda.

Synd bara att man jobbar ikväll. Scaleon ligger och väntar i bilen..... :P

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 06 juli 2009 - 14:54.


#184

Postad 06 juli 2009 - 20:25

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Min 2205:a dog i helgen (efter, inte under åskovädret).
Jag är så gott som säker på att det är nätaggregatet.

Nu står jag inför valet att skicka in den till supporten och riskera tappa det data som jag tryckt in i den (foton, filmer, dokument etc) eller att själv köpa nytt nätagg.

Ett delproblem är att inte hittar nätaggregatet i butik. Någon som vet var den kan finnas? Delta Electronics DPS-250AB 24 B

Hur skulle ni ha gjort?

#185

Postad 06 juli 2009 - 20:39

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Min 2205:a dog i helgen (efter, inte under åskovädret).
Jag är så gott som säker på att det är nätaggregatet.

Nu står jag inför valet att skicka in den till supporten och riskera tappa det data som jag tryckt in i den (foton, filmer, dokument etc) eller att själv köpa nytt nätagg.

Ett delproblem är att inte hittar nätaggregatet i butik. Någon som vet var den kan finnas? Delta Electronics DPS-250AB 24 B

Hur skulle ni ha gjort?


Räcker det inte att bara skicka in nätagregatet ?
det borde ju ligga i "supportens " intresse, om det är så enkelt att lösa

#186

Postad 06 juli 2009 - 20:57

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Har någon testat och köra mac dator mot 2205? Finns det något program så man kan köra Time machine mot servern?

#187

Postad 06 juli 2009 - 21:08

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Räcker det inte att bara skicka in nätagregatet ?
det borde ju ligga i "supportens " intresse, om det är så enkelt att lösa


Jag har ringt till Fujitsu-S support.

Jag har sett flera alternativ:
1) jag skickar in den utan diskar (när den väl snurrar kan jag ordna resten själv). Svar: så brukar de inte göra
2) de skickar nätagg till mig. De sparar tid och jag blir nöjd. Skulle det inte funka med det DÅ skulle jag ju kunna skicka in den. Svar: Det kan vara annat fel än nätagg..
3) Skicka in allt. Svar: Jepp, så brukar de göra.
4) Köpa eget nätagg. Svar: Garantin försvinner.

Jag tycker alt 1 och 2 känns bäst. Jag tar och ringer dem igen i morgon.

#188

Postad 06 juli 2009 - 21:24

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Har någon testat och köra mac dator mot 2205? Finns det något program så man kan köra Time machine mot servern?


Det går inte att köra Time Machine direkt mot en nätverksenhet, men kör du tex. SuperDuper! så kan den ta en kopia av OS till en nätverksenhet. Dock behöver du en PC för den initiala setupen. Nedan gäller iofs HP, men ungefär samma funktionalitet.

Postad bild

Redigerat av Mr_Empa, 06 juli 2009 - 21:25.


#189

Postad 07 juli 2009 - 10:49

mjensen
  • mjensen
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Har någon testat och köra mac dator mot 2205? Finns det något program så man kan köra Time machine mot servern?


Man kan komma förbi inställningen genom skriva in den här raden i Terminal (verktygsprogram):

"defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1"

Detta gör att Macen kan se olistade nätverksenheter. Jag har gjort det och kör Time Machine mot en usbdisk kopplad till min Airport Extreme. Dock kan jag inte köra Time Machine direkt mot WHS och om jag förstår det hela rätt så beror det på filsystemet NTFS. Jag skall prova att flytta min usbdisk och dela ut den via WHS:en istället.

Jag har redan provat att återställa från Time Machine när jag bytte till större disk så det fungerar :D

/Mjensen

#190

Postad 07 juli 2009 - 12:00

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Fler än jag som ser sig växa ur de 4 disk-slots HP och Fujitsu-burkarna erbjuder? Jag vill kunna hänga på alla gamla rest-diskar jag har. Diskpool är ju otroligt fantastiskt. HP's en enda eSata och Fujitsus två (har jag för mig) ger dock att man helst skulle vilja ha nån sorts externt case som sväljer minst 3 diskar men har en enda gemensam eSata-koppling på servern. Har dålig koll på Sata men antar det innebär port duplikator-stöd av någe slag på servern, om den ska kunna accessa flera diskar över en enda eSata-koppling. Vill helst ha det så, WHS ska se alla individuella diskar, hellre än att köpa nån sorts RAID-kapabelt case och stripa.

Så .. var hittar jag en dylik lådda att hänga på för gärna max en tusenlapp? :D Och klarar Fujitsus och HPs mammaplank det här duplikatorköret på eSata-porten/-arna?

#191

Postad 07 juli 2009 - 12:05

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Eller finns det nån produkt för att kunna splitta/kombinera SATA typ 1 till 4? Nån aktiv liten krets? Isf kunde man ju köpa typ en http://www.komplett....aspx?sku=319943 och hänga via en sån.

#192

Postad 07 juli 2009 - 18:26

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hej jag har börjat använda min twix 4100 med whs. Men allt material hackar och framförallt ljudet försvinner. Jag kör med kabel. Någon som har haft samma problem och vet vad som är flaskhalsen eller ska det helt enkelt inte gå? Twixen tar ju alla format så det borde ju gå bättre än PS3'an som jag också provat, där det hackar för transcodningen skulle jag tro?? Men med twixen borde det väl gå eller? :D

#193

Postad 07 juli 2009 - 20:30

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt den! :D

Kostade 2930:- på Computer City i Kungsgatan

Edit: Är det någon som kör vpn klient på 2205? Hur funkar det isof?

Redigerat av Unregisteredeb16f459, 07 juli 2009 - 23:27.


#194

Postad 08 juli 2009 - 16:57

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Har också köpt en och nu har den fastnat vid 22% på uppdateringen.
Ser att flera har haft samma problem men har inte fått en klar bild vad man ska göra. Räcker det att vänta?

#195

Postad 08 juli 2009 - 17:26

Tomaszzz
  • Tomaszzz
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har också köpt en och nu har den fastnat vid 22% på uppdateringen.
Ser att flera har haft samma problem men har inte fått en klar bild vad man ska göra. Räcker det att vänta?

Japp!
Det släpper efter en stund (läs upp till några timmar) och sen går det undan.

[edit] vvv Det blir den. Lycka till!

Redigerat av Tomaszzz, 08 juli 2009 - 17:37.


#196

Postad 08 juli 2009 - 17:32

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Japp!
Det släpper efter en stund (läs upp till några timmar) och sen går det undan.


OK Tack! Hoppas den blir klar innan man ska sova då :)

#197

Postad 08 juli 2009 - 18:46

anberlin
  • anberlin
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
här har ni lite bilder på den

https://www.minhembi...nberlin/247411/

verkar blivit nå galet för dom registrerars sig inte under varan på prisjakt.

här har ni lite bilder på den

https://www.minhembi...nberlin/247411/

verkar blivit nå galet för dom registrerars sig inte under varan på prisjakt.

#198

Postad 08 juli 2009 - 19:28

Snubbelfoten
  • Snubbelfoten
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har äntligen fått hem Scaleon, fick 2st :) hmm, var nog inte riktigt nykter :) när jag gjorde beställningen. Nåväl har börjat installationen av den första scaleon och den har oxo fastnat på 22% (2tim) så får se vad som händer, får väl stå på över natten. Förvånansvärt tyst är den i alla fall.

#199

Postad 08 juli 2009 - 22:20

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Apropå att den är tyst. Precis när man startar upp den låter den ju som en gammal dammsugare! Men som tur är så varvar fläktarna ner efter en liten stund och den blir nästan ljudlös.

Eller är det bara min som beter sig på detta vis?

#200

Postad 08 juli 2009 - 22:47

Unregistered099931e8
  • Unregistered099931e8
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Apropå att den är tyst. Precis när man startar upp den låter den ju som en gammal dammsugare! Men som tur är så varvar fläktarna ner efter en liten stund och den blir nästan ljudlös.

Eller är det bara min som beter sig på detta vis?


Min beter sig likadant.
Tror att det ska vara så.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.